Kun paniikki iskee- kova hikoilu

borh

Kun paniikki iskee- yleensä sosiaalisissa tilanteissa uusien ihmisten kanssa, bussissa, ruokakaupassa ahtaissa tilanteissa, niin alkaa hikoilu joka monesti johtaa siihen että koko pää ja kroppa on usein todella märkänä!
ja vaikka kohtaus raihoittuisikin niin hienvirtaus ei ihan hevillä rauhoitu. ssri- ja rauhoittavatkaan ei tähän tehoa.

34

4834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..

      beetasalpaaja? Auttaakos se?

    • Alistunut

      Ja tämä on kohdallani pahentunut,mitä enemmän ikää tulee,vaikka pitäisi vissiin käydä toisin päin. Kaupan kassa,kaikenlaiset vastaanottotilanteet (esim.lääkärissä) ja töissä isommassa porukassa oleminen,kuten palaverit. Hien pyyhkiminen päästä ja naamasta ei oikein salaa onnistu. Vaihtaisin päähikoilun minkä ruumisosan hikoiluun tahansa vaikka kaksinkertaisena,jos saisin.
      Helpostusta ei ilmeisesti ole olemassa,joten harkitsen tässä siirtymistä sellaisiin työtehtäviin,jossa olisin ihmisten kanssa tekemisissä mahdollisimman vähän. Siedättää olen toki itseäni yrittänyt-olenhan jo mutenkin sellaisessa työssä,jossa olen ihmisten kanssa tekemisissä koko ajan. Pitänee alistua kohtaloonsa.

      • borh

        Ei auta propral, xanor eikä diapam. Olen todella onneton tilanteen takia. Joskus- hyvin harvoin käy niin
        että hikoilu on hyvin vähäistä, mutta sitten taas olen kuin suihkussa käynyt. Ei mukavalta tunnu
        kun luullaan hygienian puutetta. Ainut hyvä puoli on ettei hiki haise. Vaihtaisin itsekkin päähikoilun mihin tahansa muuhun. Itsekkin olen töissä paljon ihmisten lähellä ja turhauttaa ainainen paikalta pakeneminen.
        Olen normaalipainoinen eli ylipaino ei ainankaan ole osana syytä tgähän. Edellinen kirjoittaja: oletko kumpaa sukupuolta ja minkä ikäinen?


      • Alistunut
        borh kirjoitti:

        Ei auta propral, xanor eikä diapam. Olen todella onneton tilanteen takia. Joskus- hyvin harvoin käy niin
        että hikoilu on hyvin vähäistä, mutta sitten taas olen kuin suihkussa käynyt. Ei mukavalta tunnu
        kun luullaan hygienian puutetta. Ainut hyvä puoli on ettei hiki haise. Vaihtaisin itsekkin päähikoilun mihin tahansa muuhun. Itsekkin olen töissä paljon ihmisten lähellä ja turhauttaa ainainen paikalta pakeneminen.
        Olen normaalipainoinen eli ylipaino ei ainankaan ole osana syytä tgähän. Edellinen kirjoittaja: oletko kumpaa sukupuolta ja minkä ikäinen?

        Olen noin nelikymppinen nainen. Muistan jo lapsena kärsineeni näistä päähikoilukohtauksista erinäisissä tilanteissa ja hävettävimmät ovat niistä syöpyneet mieleeni lähtemättömästi. Elämä on ollut, ja tulee ilmeisesti olemaan, näiden kohtausten välttelemistä. Aina saa miettiä ennakkoon kun johonkin tilanteeseen menee,että mihin,miten ja millä selityksellä voin paeta kuivattelelmaan itseäni.


      • borh
        Alistunut kirjoitti:

        Olen noin nelikymppinen nainen. Muistan jo lapsena kärsineeni näistä päähikoilukohtauksista erinäisissä tilanteissa ja hävettävimmät ovat niistä syöpyneet mieleeni lähtemättömästi. Elämä on ollut, ja tulee ilmeisesti olemaan, näiden kohtausten välttelemistä. Aina saa miettiä ennakkoon kun johonkin tilanteeseen menee,että mihin,miten ja millä selityksellä voin paeta kuivattelelmaan itseäni.

        Onko sinulla minkäänlaista lääkitystä tällä hetkellä tai oletko jotakin kokeillut`?


      • Alistunut
        borh kirjoitti:

        Onko sinulla minkäänlaista lääkitystä tällä hetkellä tai oletko jotakin kokeillut`?

        Ei ole mitään lääkitystä,enkä ole mitään kokeillut. Syynä se,että ensinnäkään en viitsi mennä lääkäriin vaivasta, koska tiedän jo etukäteen, että sitä ei oteta vakavasti. Toisekseen, välttelen lääkärikäyntejä muutenkin, koska siellä tämä kohtaus iskee kuitenkin, enkä halua joutua naurunalaiseksi yhtään enempää, kuin mitä pakon edessä joudun.
        Eritäytyminen vaivoineni olkoon siis lääkitykseni.


      • fedgfhjk

        Mua ei haittaisi oma hikoiluni jos voisin estää kämmenieni ja takapuolen hikoilun kokonaan. Pari päivää sitten mulla oli tuulipuvun housut jalassa ja pidin kättä reidellä kun istuin bussissa ja muutaman minuutin päästä siinä oli selvä, märkä kädenjälki. Takapuolen hikoilu on myös todella rasittavaa koska jos muut näkee sen ne luulee että mulla on paskat housussa, vaikkei mulla todellisuudessa ole.

        Väsymys, stressi, uusi tilanne, epävarmuus, liian vähäinen vesi, vessa hätä pahentaa sitä hikoilua. Mulla se menee onneksi puolessa tunnissa ohi. Jos ei mene niin lähden luikkimaan koska en siedä sitä.


      • Vesimies
        fedgfhjk kirjoitti:

        Mua ei haittaisi oma hikoiluni jos voisin estää kämmenieni ja takapuolen hikoilun kokonaan. Pari päivää sitten mulla oli tuulipuvun housut jalassa ja pidin kättä reidellä kun istuin bussissa ja muutaman minuutin päästä siinä oli selvä, märkä kädenjälki. Takapuolen hikoilu on myös todella rasittavaa koska jos muut näkee sen ne luulee että mulla on paskat housussa, vaikkei mulla todellisuudessa ole.

        Väsymys, stressi, uusi tilanne, epävarmuus, liian vähäinen vesi, vessa hätä pahentaa sitä hikoilua. Mulla se menee onneksi puolessa tunnissa ohi. Jos ei mene niin lähden luikkimaan koska en siedä sitä.

        Aikamoinen ongelma on tuon takapuolenalueenkin hikoilu. Hikoiletko myös päänalueelta?


      • fedgfhjk
        Vesimies kirjoitti:

        Aikamoinen ongelma on tuon takapuolenalueenkin hikoilu. Hikoiletko myös päänalueelta?

        Joo, mutta en niin paljoa kuin muut täällä. Hikoiluni pahimmasta lievimpään:

        1.Kainalot, tai oikeastaan oikeanpuoleinen kainalo. Kovassa jännityksessä olen joskus hikoillu jopa talvitakin läpi.

        2. Kämmenet. Jos istun koulun penkillä ja pidän kättä pulpetilla siihen tulee kirjaimellisesti pieni lätäkkö. Yhtään liioittelematta joku saattaisi luulla että pöydälle on kaatunut pieni lasillinen vettä.

        3. Takapuoli. Onneksi tiedän että se on vain hikeä mutta ällöttäväähän se on silti. Tämä vaivaa yleensä vain pahasti silloin jos on esim. ummetusta tai on ilmaa vatsassa.

        4. Otsa. Tämä vaivaa vain kun on päässyt jännittävään tilanteeseen ja ilmenee vain kovassa jännityksessä ja menee todella nopeasti onneksi ohi. Noi muut ei lopu kuin lähtemällä pois tilanteesta tai jos paniikki menee kokonaan ohi. Tosin kämmenet hikoaa aina vaikka mitä tekisi.


      • Vesimies kirjoitti:

        Aikamoinen ongelma on tuon takapuolenalueenkin hikoilu. Hikoiletko myös päänalueelta?

        Minä jousun käyttämään kypärää työssäni. Kun sen ottaa päästä, niin vesi valuu virtana. Suojalasit valuu vettä, ettei meinaa nähdä mitään.


    • jjnnj

      Minulla on sama homma, kun joudun sosiaaliseen tilanteeseen hiki alkaa virrata, jos raotan lippistä hiki tulee aivan tiputtamalla. Todella tuskallista. Minulla on kan xsanor pro long 1mg , propral 40mg. Ei auta kun tuskaisa tilanne tulee. Lopulta lippis on ihan märkä hiestä. Se vielä ärsyttää että hiki tulee päästä.
      Tilanne on tosi ahdistava. Eikä tarvitse olla välttämättä edes kuuma.

      • borh

        Talvella ei ole niin paha kuin keväällä keseällä ja syksyllä. Hatuttaa ainainen tuskailu miten päin olisi.
        Voi kun tähän vaivaan löytyisi oikeanlainen hoito.


    • Piu-_Pau

      Mulla on samanlainen ongelma. En tiedä onko mulla varsinainen paniikkihäiriö, kun niihin kohtauksiin ei usein liity muuta kuin sitä käsittämättömän voimakasta hikoilua. Tosin kun huomaan hikoilun alkavan, on pakko jollakin lailla paeta ihmisten ilmoilta vessaan tai muualle piiloon.

      Ajattelin lääkärin kanssa jutella, jos saisin ahdistukseen sopivan lääkkeen, nyt syön pelkkää masennuslääkettä. Kaikenlaista olen miettinyt: onko ruokavalioni kunnossa, juonko liikaa kahvia (1kpp päivässä), vai onko mulla joku fyysinen sairaus. Täytyy sanoa lääkärille, että haluaisin käydä verikokeissa ja testauttamassa kilpirauhasarvot.

      Tätä pään voimakasta hikoilua on jatkunut jostain 15-vuotiaasta, joskus muistan olleeni lähes oireeton tuon suhteen. Nyt pukannut päälle taas oikein voimalla. Kohta en uskalla kotoa lähteä mihinkään, kun pelkästään lähikaupan kassajonokin saa aikaan sellasen hikoilupuuskan, että näytän siltä, kuin oisin reippaalta lenkiltä tulossa.

    • Punha

      Vanha ketju, mutta samat oireet ovat itsellänikin. Onkohan kukaan teistä löytänyt tähän mitään toimivaa lääkettä? Propral (jos vain mahdollista) senkun lisää hikoilua ja naaman punoitusta :(

      • Vesimies

        Toivottavasti tämän ketjun keskustelu jatkuu.
        Kyllä meillä täytyy olla jokin yhteinen nimittäjä tälle hikoilulle. Edellämainitut kuvaukset osuu täysin myös itseeni. Olen kysynyt asiaa usealtakin lääkäriltä ja yleisin vastaus on ollut, "että sehän on yksilöllistä ja on hyvä, että hikoilee". Eipä paljoa auta. Itse olen suunnitellut pitkään sympaattisen hermoston salpausta, mutta moni sanoo, että ei välttämättä auta ja ongelma saattaa siirtyä muualle kroppaan, vaikka se kyllä tuntuisi paremmalta kuin pään alue. Itse olen käyttänyt luontaistuotteista AntiStressiä sekä reseptilääkettä cystrin-dit 5mg, joita otan yhtäaikaa ennakkoon tilanteisiin kun tiedän että hikoilua tulee.
        Olen kokeillut hypnoosia ja muitakin keinoja, jotka ovat jonkin verran hetkeksi ehkä auttaneet. Mutta olisko meidän mietittävä mitä saisi aikaan psykoterapia??
        Tai miettikääpä mikä olisi tianne jos me kokoontuisimme yhteen, olisiko niin, että hikivirtaisi vai olisiko niin, että kun tiedämme yhteisen asian, niin eipä hikoiluttaisi.


      • panipanichelpo
        Vesimies kirjoitti:

        Toivottavasti tämän ketjun keskustelu jatkuu.
        Kyllä meillä täytyy olla jokin yhteinen nimittäjä tälle hikoilulle. Edellämainitut kuvaukset osuu täysin myös itseeni. Olen kysynyt asiaa usealtakin lääkäriltä ja yleisin vastaus on ollut, "että sehän on yksilöllistä ja on hyvä, että hikoilee". Eipä paljoa auta. Itse olen suunnitellut pitkään sympaattisen hermoston salpausta, mutta moni sanoo, että ei välttämättä auta ja ongelma saattaa siirtyä muualle kroppaan, vaikka se kyllä tuntuisi paremmalta kuin pään alue. Itse olen käyttänyt luontaistuotteista AntiStressiä sekä reseptilääkettä cystrin-dit 5mg, joita otan yhtäaikaa ennakkoon tilanteisiin kun tiedän että hikoilua tulee.
        Olen kokeillut hypnoosia ja muitakin keinoja, jotka ovat jonkin verran hetkeksi ehkä auttaneet. Mutta olisko meidän mietittävä mitä saisi aikaan psykoterapia??
        Tai miettikääpä mikä olisi tianne jos me kokoontuisimme yhteen, olisiko niin, että hikivirtaisi vai olisiko niin, että kun tiedämme yhteisen asian, niin eipä hikoiluttaisi.

        Olipa hauskasti kirjoitettu Vesimies. Nauroin ihan ääneen, vaikka vakava asia :) Olen itse myös hikoilijapanikoija.


      • Vesimies kirjoitti:

        Toivottavasti tämän ketjun keskustelu jatkuu.
        Kyllä meillä täytyy olla jokin yhteinen nimittäjä tälle hikoilulle. Edellämainitut kuvaukset osuu täysin myös itseeni. Olen kysynyt asiaa usealtakin lääkäriltä ja yleisin vastaus on ollut, "että sehän on yksilöllistä ja on hyvä, että hikoilee". Eipä paljoa auta. Itse olen suunnitellut pitkään sympaattisen hermoston salpausta, mutta moni sanoo, että ei välttämättä auta ja ongelma saattaa siirtyä muualle kroppaan, vaikka se kyllä tuntuisi paremmalta kuin pään alue. Itse olen käyttänyt luontaistuotteista AntiStressiä sekä reseptilääkettä cystrin-dit 5mg, joita otan yhtäaikaa ennakkoon tilanteisiin kun tiedän että hikoilua tulee.
        Olen kokeillut hypnoosia ja muitakin keinoja, jotka ovat jonkin verran hetkeksi ehkä auttaneet. Mutta olisko meidän mietittävä mitä saisi aikaan psykoterapia??
        Tai miettikääpä mikä olisi tianne jos me kokoontuisimme yhteen, olisiko niin, että hikivirtaisi vai olisiko niin, että kun tiedämme yhteisen asian, niin eipä hikoiluttaisi.

        Monesti kunnon hikoilu auttaa myöskin, kun sen saa työtä tekemällä.


    • pertti3

      Minulla sama homma, 24v mies. Voi että mua nolottaa joskus jossain juhlissa tai esim häissä (kirkossa) joka on ihan tosi lämmin ja tunkkanen, kaikki ihmispaljous tilat tuntuu tosi ahdistavilta ja siks en mielellään niihin mene.
      Hikoilu alkaa päästä ja sitten selästä, tosi ärsyttävää että tällänen tavallaan sitten rajottaa niin paljo menemistä :( Olen kyllä muutenkin ujo mutta se että jos oot aivan oudossa porukan ympäröimänä niin tää paniikki menee eksponentiaalisesti.

      Ainut tila millon tätä ei tapahdu niin on ku oot kännissä, siis baarisa jos oot selvinpäin niin hyi helvetti että ahistaa mutta jos oot ihan peltikiinni niin ei tunnu missään. Mistähän tämä johtuu? Tiiän kyllä havaitsen selvinpäin aika paljon ympärillä olevia juttuja ja sitten humalassa en mutta no en tiiä. :(/

      Toivottavasti joiku on keksinyt tähän parannuksen!

      • Sammahäär

        Sama juttu täällä. Ainoa apu joka on edes aavistuksen auttanu on pidättää hengitystä n.30s ja yrittää saada ajatukset johonkin "turvalliseen" asiaan eli pois tilanteesta. Itselläni tehty kaikki mahdolliset ja mahdottomat testit mutta kaikki on ollut kunnossa. Ilmeisesti sitte päässä viiraa :/ ikävää kun tuo rajoittaa elämää :(


      • Tero46993

        Itselläni on sama ongelma, onko kukaan keksinyt vielä mitään mikä auttaisi?


    • JJ.

      Suosittelen pitämään hyvin imukykyistä paperia aina taskussa varalla ja pitämään sitä myös jossain muualla varalla että saa uuden paperin tarvittaessa vaihdettua. Väliajalla voi käydä pesemässä kasvonsa kylmällä vedellä. Ei sitä hikoilua tarvitse hävetä, ellei sitten ole kysymys krapulahikoilusta, mistä tuskin nyt on kysymys. Kuitenkin, kun on jokin varokeino apuna hien poistamiseksi kasvoilta, se saattaa vähentää jopa itse hikoilua, kun tietää avun olevan omassa hallinnassa, eli paperia taskussa. On toiminut ainakin minulla. Suosittelen testaamaan. Hyvä talouspaperi tai käsipyyhepaperi mistä ei lähde höytyvää tai nukkaa kovin helposti iholle on hyvä ratkaisu.

    • Sama vaiva itselläkin. Ikää on nyt 36 vuotta ja sama taakka kulkenut mukana nuoruudesta lähtien. On kokeiltu beetasalpaajat, diapamit ja masennuslääkkeet. Useimmat noista on vaan lisännyt hikoilua entisestään muidenkin sivuvaikutusten ohella. Tällä hetkellä testissä parempi ruokavalio ja liikunnan lisääminen. Toistaseksi ei ainakaan kummempia muutoksia. Absolut Torr toimi joskus kainaloihin, mutta senkin teho hävinnyt. Outoa juuri tuo oikean kainalon megalomaaninen hikoilu. Samaan aikaan ei vasemmassa tapahtu välttämättä juuri yhtään mtn. Tuo on siis sitä arkista hikoilua kuten kädet. Paniikin iskiessä 95% hikoilusta kohdistuu juuri tuohon pään ja otsan alueelle. Yrittäjänä olen ollut kymmenisen vuotta ja tuona aikana tapahtuneiden paniikkien hikoilulla olisi täyttänyt useammankin uima-altaan. Parhaimmillaan / pahimmillaan tuo on aivan infernaalista. Pää aivan märkänä ja häpeän / ulkopuolisuuden tunne on aivan kuin jostain toiselta planeetalta.

      Huvittaaahan tässä on juuri tuo, että ei ihminen kykene vaivoihinsa vaikuttamaan usean vuosikymmenenkään aikajaksolla. Luulisi joskus joku ahaa-elämys tulevan, mutta ei. Toisaalta minun /meidän tapauksessa on niin totuttu reaktio, että kroppa on tottunut toimimaan tuolla tavoin. Nyt olisikin aika yrittää totuttaa se uusille urille. Rentoutumisharjoituksista ja meditoinnista on ollut jonkin verran iloa, mutta eivät nekään ole pahimmissa panikoimisissa auttaneet. Lähinnä on välillä pystytty kaupassa asioimisia ja muita suorittamaan pienemmällä kauhulla. Tuntuu että viime aikoina tuokin on vaan pahentunut. Jos tapahtuu pienikin ennelta odottamaton tilanne, niin se on menoa taas. Häpeän ja erottautumisen aalto pamahtaa päälle ja sen jälkeen alkaa taas vesileikit.

      Tuntuu se jotenkin karulta, että elämän hienoimpia hetkiä on ollut päihtyneenä olemiset. Ja tuo juurikin vain siksi ettei ole välittänyt paskaakaan mistään. On voinut vokotella naisia ja pamahtaa vieraisiin pöytiin vitseinensä. Törmännyt uusiin ihmisiin ja solminut kontakteja. Selvinpäin onkin sitten lähes invalidisoitunut omien rajoitteidensa takia ja pienimmätkin sosiaaliset kontaktit vaatii niin paljon energiaa. Varsinkin jos yhtään tulee kaavasta poikettua ja uusia tilanteita koettua.

      Haluaisinkin kysyä onko joku teistä saanut lopulta apua tähän vaivaan? Jos on, niin kovin mielelläni kuulisin pienimmänkin yksityiskohdan avun saajan tilanteesta ja mikä siihen on johtanut. Lopultahan kaikki on omien korvien välissä. Ja kuten aiemmin jo totesin, niin pahinta tässä on tuon vaivan kroonistuminen. Kroppamme ja mielemme on tottunut toimimaan tällä tavoin. Siksi uudelleen ohjelmointi vie varmasti aikaa, mutta jos joku on sen esim. kognitiivisen psykoterapian kautta onnistunut saavuttamaan, niin antaisi kummasti uskoa tähän tilanteeseen. Välillä tuntuu että paniikittomasta elämästä voisi luovuttaa vaikka jonkun raajansa. On tässä useampaankin kertaan käynyt varhaiseläkkeet ja jopa varhaiset mullat mielessä. Eniten vituttaa se, että omia intohimojaan eri asioiden tekemisen ja kokemisen suhteen panttaa pelon takia. En pelkää ottaa nyrkistä naamaani, mutta pelkään oman pääni tiloja. Olen myös aivan totaalisen kyllästynyt tuohon pelkäämiseen. Haluaisin pystyä nolaamaan itseni selvinkinpäin ilman panikkia ja häpeää. Onko se liikaa pyydetty?

    • Velou

      Sama vika täälläkin lääkityksenä Propral 120-160mg ja Rivatril 2x2mg. Tuntuu että tuo 2mg ei kyllä riitä. Pitäisi ottaa vähintään 3mg että oireet katoaisivat kokonaan. Toisaalta ihan hyväkin ettei vie sitä paniikkituntemusta kokonaan pois että pystyy siedättämään itseänsä pikkuhiljaa. Tuo hikoilu on kyllä puosta, kun koko pää märkä ja iho. Pakko olla paperia mukana isommissa kaupoissa että saa hien pyyhittyä.

    • hikiläjä

      Täällä sama tilanne, 38v mies ja oireet alkoi joskus parikymppisenä, kauhea sos.tilanteiden pelko, ei voi kuvitella menevänsä mihinkään työhaastatteluun ja lääkärissäkin kaikki kuteet ihan märkänä.
      Sain nuorempana avioeron aikoihin masis lääkkeet cipralex, ja muistelen että ne vähenti sos.tilanteiden pelkoa, sain jopa naisia ja uskalsin olla ihmisten kanssa.
      Ei oo tullut uskallettua mennä uudestaan lääkäriin ja pyytää näitä pillereitä, ja toisaalta niiden kans ei saa alkoholia käyttää, liian hankalaa paatuneelle kaljottelijalle.
      Se on auttanut kun olen joillekkin ystäville kertonut paniikkihäiriöstäni niin sen kertomisen jälkeen ei tule hiki pintaan kun toinen tietää, mutta kun ei viitsis koko maailmalle julistaa että on tämmönen.

    • Mr.Märkäpaita

      Täällä nelikymppinen mies, jolla alkaa lähteä hikoilu täysin käsistä. Nuo kuvaukset on kyllä niin samoja kuin mulla. Muistan muutaman kohtauksen vuosien takaa, mutta nyt niitä tulee ihan arkisissakin tilanteissa harva se päivä. Voi olla että oikesti jännittävässä esiintymistilanteessa ei tule kohtausta, mutta kassajonossa tuleekin.

      Paniikkikohtaukseksi minun on noita vaikea mieltää kun sykekin pysyttelee alle 50 kohtauksen aikana. Sosiaalisiin tilanteisiin selvästi liittyy, tai ainakin ihmisten lähellä oloon. Ihan sama vaikka olisi paras kaveri kyseessä niin kohtaus voi iskeä. Päästä oikesti vain valuu hikeä, vaatteet on ihan märkiä hyvin nopesti. Pahinta on jos on vielä oikeasti lämmintä. Vaatteet pitää valita niin että niissä ei ainakaan näy selvästi märkyys. Monesti joutuu vain pakenemaan tilanteita johonkin viileään. Viileys on ainoa mikä itseäni auttaa, kylmässä näitä kohtauksia ei tule.

      Olen kokeillut propralia, mutta ainkaan se ei kohtauksia kokonaan poista. Opamoxia vasta kerran kokeilleena en tiedä toimiiko se. Olin hieman ylipainoinen kun kohtaukset paheni, mutta kunnon paraneminen huomattavasti ja laihtuminen ei ole yhtään auttaneet.

      Tsemppiä kaikille kohtalotovereille!

      • hikiläjä

        Tämä on just ku mun kertomani tilanne, propral auttaa toisinaan kun ottaa pari nappia.
        Menin lääkäriin taannoin ja sain kohtauksen siellä, teki mieli paeta ovesta ulos kun hiki alkoi valumaan otsalta.
        Nykyään lippalakki aina mukana tai pipo missä suinkin pystyy vaan käyttämään.


    • Issey-

      Mulla tulee otsalle kylmä tunne ja kylmä hiki ilmeisesti ahdistuksesta ja ei kai tuu mitään erillistä paniikkia. varsinkin nyt helteillä kun alkaa ahdistamaan,niin on se outoa kun kuuma ja otsa on viilee ja hiki myöskin.. Mistä lie johtuukaan?

      • käytänen

        On tutkittu että keho luovuttaa lämpöä vedessä 25 kertaa nopeammin kuin vastaavassa lämpötilassa jos iho on kosketuksessa ilman kanssa. Hiki siis nopeuttaa lämmön poistumista. Käänteinen tapaus on sauna. Kun menee ekana saunaan ja lämpöä on vaikka 80 ei tunnu kuumalta mutta vesi höyrystyessään saa samassa lämpötilassa kuuman olon. En tiedä kuinka ahdistuksesta pääsisi. Kuumaa vastaan etelässä käytetään turbaania joka on kasteltu ja sitten kiedotaan päähän. Verenkierto huolehtii tunteen leviämisen muuallekin. Jos haluaa kuivempaa oloa johonkin pienehkölle alueelle nivunen, kainalo ym voi sinne tupsutella talkkia.


    • Vinkkaaja

      Osta eurolla ebaysta emergency blanket. Näin netissä kuvan aasialaisesta naisesta, joka odotti blankettiin kääriytyneenä metroa ihmisvilinässä ja innostuin itsekin vuoraamaan sohvani. Näillä voi myös vuorata ikkunat, jos ilmastonmuutos saa ensi kesän yhtä helteiseksi.

    • 40plus

      Mulla ei hiki valu, paitsi kainalot on märät mutta koko keho on ilkeän nihkeä ja rasvainen. Päätä, korvia, kasvoja ja kaulaa kuumottaa ja punottaa. Kohtaus laantuu vasta suihkussa tai nukkuessa. Päätä puristaa.

    • Mulla nousee otsalle kylmä hiki kun paniikki tulee! myös toi päätä puristava tunne tulee sekä huimaa.. Ja on siinä muitekin oireita.Harvoin iskee ihan kohtaus mutta sekavaa olo 10h päivässä..

      • Kysyn.minävaan

        Mutta minulla hikoaa myös nivuset!
        Ei juuri naurata, kun on m*nat märkänä koko päivän!
        Talkkia joku suositteli.
        No joo.
        Onhan se "lääke".
        Ei juuri illalla naurata, kun joutuu kaapimaan lusikalla haaroväleistä tuota mönjää.
        Mikä on parempi keino?!


    • Minä12321

      Tämä saattaa kuulostaa hullulta, mutta oikeasti ainoa, mistä voi saada tähän apua on taikasienet. Niiden on todettu muokkaavan aivojen hermoratoja ja tajunnan tilaa ja niiden kokemusten avulla voimakkaastakin ahdistuksesta ja pelkotiloista on voitu päästä kokonaan eroon. Myös tieteelliset artikkelit ovat todistaneet niiden tehon itsemurhapäänsärkyyn (hermostollinen).

      Monet ovat kuvanneet käyttökokemusten auttavan ymmärtämään asioiden mittasuhteet ja korjaavan näin väärää ajattelumallia. Koittakaapas vaikka googletella niin löytyy paljon artikkeleita psilosybiinien käytöstä psykiatriassa.

    • Vuodetvierii

      Minä hikoilin lukiossa ollessa välillä niin, että hiki valui puroina kainaloista, enkä tiedä huomasivatko kaverit. Jännitin joitakin tiettyjä opettajia tai tunteja ja kauan jälkeenpäin sain tietää, että ne olivat paniikkikohtauksia. Nyt olen 58-v. ja paniikkihäiriö vaivaa etenkin öisin. Seurassa en niin enää jännitä, enkä hikoile enää normaalia enemmän. Ehkä ikä on tehnyt tehtävänsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe