Lääkärikammo

Mahavaivainen

...Onko sille omaa nimeä? Sille,että joutuu lääkärin vastaanotolla aina jonkinlaisen paniikkikohtauksen kouriin. Vaikka tilanteenhan pitäisi olla toiste päin: olen tullut hakemaan helpotusta vaivaani ja lääkäri on se,joka asiassa voisi auttaa.
Ennen kuin astun lääkärin huoneeseen,olen aivan normaali,tyyni.Sitten,kun pitäisi alkaa kertomaan,miksi tulen vastaanotolle,alan tuntemaan itseni valehtelijaksi.Tuntuu,että lääkäri ei kuitenkaan usko sanaakaan,mitä kerron,vaan joko vähättelee vaivani,tai kaikki onkin "korvien välissä".Kuten vatsavaivat,jotka tähystyksellä ja koepaloilla on ihan oikeasti todettu. Sitten,kun lääkäri alkaa tutkimaan minua,olenkin jo tulipunainen ja valun hikeä kuin vesiputous. Sydän hakkaa..Ajattelen,että lääkäri yrittää nyt löytää todisteita,että valehtelen vaivani. Todistaa,että olen vastaanotoilla kiertelevä, reseptejä keräilevä huijari. Lisäkysymysvaiheessa onkin jo pakko päästä huoneesta pois, enkä siksi halua enää keskustella vaivastani enempää. Pyyhin hikeä naamastani ja toivon,että lääkäri olisi nopea kirjoittamaan reseptiä-jos sellaista saan/tarvitsen. Luikahdan kättelemättä huoneesta ja häpeän itseäni jälkeenpäin.
Uusin yleensä reseptit jättämällä ne terveysaseman postilaatikkoon,mutta kerran vuodessa ne on mentävä vastaanotolle uusimaan.

31

3191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hgdgj

      Vaivasi johtuu ilmeisesti somatisaatiohäiriöstä. Elimellistä vikaa siis ei välttämättä löydy. Sinä et ole hullu tai huijari eikä lääkärisi ammattitaidoton. Lääkärikammo voi johtua siitä, että olet kokenut jossain vaiheessa lääkärisi suhtautuvan vähättelevästi vaivaasi.

      • ftyfy

        Sulla on jokin trauma taustalla, joko tiedostamattomana tai tiedostettuna. Liitty auktoriteetteihin. Ikävä tilanne sulla, voimia!


      • HuolestunuMamma32
        ftyfy kirjoitti:

        Sulla on jokin trauma taustalla, joko tiedostamattomana tai tiedostettuna. Liitty auktoriteetteihin. Ikävä tilanne sulla, voimia!

        Omalla lapsellanikin oli kauhu mennä lääkäriin. Löysin todella hyvän sivun josta löytyy monta "kikkaa" jolla tämän trauman voi korjata.
        http://www.bukisa.com/articles/311746_information


    • mikä huijari

      Lääkärissä on vika, ei Sinussa! Nykyisin lääkärit ovat vain lääketehtaiden duunareita.

      • Kotilääkäri.

        Se on Docfobia.


      • yx
        Kotilääkäri. kirjoitti:

        Se on Docfobia.

        potilasta kohtaan. Jos potilas kokee olonsa epävarmaksi lääkärin luona niin silloin on lääkärissä vika ja hänen toisen ihmisen kohtaamistaidoissaan.

        Kaikki lääkärit ovat muuten ihan kusipäitä. Ei ihme, jos panikoit heidän kanssaan.


      • Anonyymi
        Kotilääkäri. kirjoitti:

        Se on Docfobia.

        Se on Latrofobia.


      • Anonyymi
        yx kirjoitti:

        potilasta kohtaan. Jos potilas kokee olonsa epävarmaksi lääkärin luona niin silloin on lääkärissä vika ja hänen toisen ihmisen kohtaamistaidoissaan.

        Kaikki lääkärit ovat muuten ihan kusipäitä. Ei ihme, jos panikoit heidän kanssaan.

        Se on iatrofobia


    • Matti Viikate

      Tuo on ikava vaiva, muttei onneksi muuten haitallinen tai vaarallinen. Koita vain ottaa rennosti. Voit myos koittaa puhua laakarin kanssa vaivasta, se saattaisi auttaa asiaan. Tama siis siksi, etta se vahentaisi painetta asiasta kun reilusti myonnat vaivasi.

    • vaivat.

      vaihtaa lääkäriä. On minullekin eräs lääkäri puhunut sillä tavalla, että aloin pelätä lääkäreitä. Mutta pelko hävisi, kun sain huomata, että se oli vain se yksi lääkäri. Puhui muuten minusta niin kuin olisin ulkopuolinen, tyyliin somaatikot, niillä on aivotkin erilaiset. Tuon jälkeen pelkäsin jonkun aikaa ja varmaan edelleenkin pelkäisin, jos joutuisin tuon lääkärin hoidettavaksi. Minultakaan ei hirveästi kuitenkaan ole löytynyt oireisiin selityksiä, viitteitä kylläkin kuten granuloomia pohjukaissuolessa sekä pieni kasvain maksassa... niin ja hiivatulehdus, mikä ei näytä lähtevän kielestä eikä varmaan kurkustakaan.

      Mutta ehkä se on niin, että kun asiantuntemus loppuu, jotkut lääkärit eivät osaa muuta kuin laittaa kaiken psyyken piikkiin?

    • zemppiääää

      ....ihan normaalia tälläsillä läpimillä hiostavilla ilmoilla.....

      "...olenkin jo tulipunainen ja valun hikeä kuin vesiputous..."


      einyt sentään. sinä olet vaan normaali ihminen joka miettii liikaa mitä muut ajattelevat sinusta. Lopeta se sellainen ajattelu, vaan ole sellainen kuin olet välittämästä mitä muut ajattelevat sinusta. Se helpottais sun tilannetta. Sulle pitää saada paljon enempi luottamusta itseesi. Mieti aina että mitä väliä vaikka ei uskokkaan ja ei se maailma kaadu siihen vaikka kävisi mitä vain (hikoilet ja olet punainen). Voi kuule se lääkäri voi ihan yhtä hyvin miettiä, että miten se pystyy peittämään epäpätevyytensä ja luottaakohan asiakas ollenkaan minun ammattitaitooni. =)

      on todettu että jokainen ihmminen miettii enemmän omaa käyttäytymistä kuin toisten, jopa se lääkäri joka alkaa tutkimaan sinua =)

      • tsemppiä,,,,,,,

        lääkärissä on vika, vaihda lääkäriä. tuossa joku sanoikin jo että lääkärin pitäisi olla empaattinen, että osaisit luottaa lääkäriin ja pystyisit hoitamaan hermoilematta asiasi. jotkut lääkärit ovat myös tarkoituksella vähäsanaisija, joka voi tuntua tylyltä, että voisivat heittää asiakkaan mahdollisimman nopeasti ulos, koska työtä on niin paljon. jotkut myös pönkittävät epävarmuuttaan ja osaamattomuuttaan tylyydellä. hyviä ja empaattisia lääkäreitä on loppujenlopuksi vähän. rahan perässä ne juoksee. itse olen löytänyt hyvän lääkärin, mutta aikaa siihen meni. tuo muuten on kumma juttu, niin minäkin kuvittelen olevani terve kun lääkäriin pääsen vaikkei niin olekkaan lienee tavallinen kuvitelma muillakin. sano suoraan lääkärille, että sinulla on tällainen vaiva jos hän osaisi sitten ottaa sinut vaivoineen päivineen todesta.


    • Jeesau

      Tuo on todellakin yleistyvä tapa lääkäreillä väheksyä potilaiden vaivoja.Varsinkin silloin,kun on kyse työpaikkalääkäristä.Nykyinen potilaan alistaminen,jos tuota sanaa nyt voi käyttää,on varsin tavallista.
      Ei vain yksinkertaisesti oteta todesta.Itse olen käynyt työpaikkalääkärillä olkapäävaivojen takia 4 kertaa.
      Kerran on otettu röngten jne ja olkapää on edelleen lähes toimintakyvytön.Esimerkiksi uiminen ei onnistu,muuten kuin selällään.Viimeisen toimenpiteen jälkeen olkapää vain paheni,mutta mitäs teet...muuta kuin ihmettelet tilannetta.Pitää vain yrittää jaksaa uudelleen ja niin teenkin.Toivon,että sinäkin jaksat...yrität vain sinnikkäästi uudelleen ja yrität olla rento parhaasi mukaan :)

      • :D;D

        saako keskeyttää?kuka tietää kenen biisi on se novalla soiva,jossa lauletaa jotain "äiti olen unohtanut ottaa lääkkeet"se on joku suomalainen.....tietäiskö joku :D


      • ragsrthsa
        :D;D kirjoitti:

        saako keskeyttää?kuka tietää kenen biisi on se novalla soiva,jossa lauletaa jotain "äiti olen unohtanut ottaa lääkkeet"se on joku suomalainen.....tietäiskö joku :D

        Tämän kylän poikii


    • tohtorikammoinen

      Hei Mahavaivainen! Et ole lääkärifobiasi kanssa yksin, sillä meitä on lukemattomia muita. Itse olen elämäni aikana joutunut tekemisiin monien töykeiden ja tunnevammaisten läääkärien kanssa. Eräskin sairaalaylilääkäri sanoi minulle, että tulen todennäköisesti kuolemaan muutaman vuoden sisällä kun kieltäydyin hänen ehdottamastaan hoidosta. No, yli kaksikymmentä vuotta on kulunut ja tässä olen. Sitten oo näitä psykiatreja, jotka vasta arrogantteja ovatkin! Kun menin yhdelle tällaiselle kallonkutistajalle jouduttuani työpaikkakiusaamisen kohteeksi, hän ihmetteli miksi olin hänen vastaaotolleen tullut ja enkö voisi yksinkertaiseti vaihtaa työpaikkaa. Se siitä sympatista. Toinen psykoatri puolestaan tokaisi minulle aviopuolisoni kuoltua että "joskus sokkihoito on parasta hoitoa". Hänen mielestään siis tilani oli kohentunut omaiseni kuoleman johdosta.
      Ja sen olen huomannut, että jos on joskus ollut mielenterveyspuolen asiakas, niin on hyvin vaikeaa saada asiallista hoitoa fyysisiin vaivoihin ja sairauksiin. Lääkärin on tuolloin helppo vihjata vikaan korvien välissä.
      Itse olen huonojen kokemusteni takia tullut niin lääkärikammoiseksi, että yritän selvitä vaivoistani itsehoitolääkkeillä. Ainakkan julkisen terveydenhoidon puoleen en viitsi kääntyä. Onneksi sentään minulla ei jostain syystä ole hammaslääkäripelkoa (vaikka on minulla heistäkin pari huonoa kokemusta) ja voin hoidattaa hampaitani säännöllisin välein.
      Tsemppiä kaikille lekurifoobikoille!

    • syndroomainen

      On tämä ongelma nimeltään. Ihan kansainvälinen nimitys myös. Minulla myös samansuuntaisia ongelmia kun joutuu lääkärissä käymään. Joskus minulla epäiltiin korkeaa verenpainetta, mutta oli se kumma kun verenpaine vaan nousi mitä useammin lääkäri sen mittas mutta hoitaja ei saanut sitä nousemaan. En ole koskaan ollut pahemmin kipeänä ja jos olen ollut niin harvemmin olen saanut hirveästi apua lääkäriltäkään. Aattelin rupea itse lukemaan lääketiedettä niin ei tarvitse käydä enää vastaanotolla.

    • kohta 10v

      pitävät itseään niin yli-ihmininä että potilas tuntee itsensä mitättömäksi
      onko niillä oikeus loukata asiakasta syyttävästi

      vähäpätösen lohtu on
      Jumala tuomitsee niin lääkäritkin kuin tuomarit ja kaikki ihmiset
      jokainen vastaa jokaisesta sanastakin

      jos lääkäri olis ystävällinen
      sillä on psykolookinen vaikutus paranemiseen ,antais ymmärtää että jotain koku haluaa tehdä minun hyväksi

    • eiiiiiii

      ............................................________
      ....................................,.-‘”...................``~.,
      .............................,.-”...................................“-.,
      .........................,/...............................................”:,
      .....................,?......................................................\,
      .................../...........................................................,}
      ................./......................................................,:`^`..}
      .............../...................................................,:”........./
      ..............?.....__.........................................:`.........../
      ............./__.(.....“~-,_..............................,:`........../
      .........../(_....”~,_........ -,_....................,:`........_/
      ..........{.._$;_......”=,_.......“-,_.......,.-~-,},.~”;/....}
      ...........((.....*~_.......”=-._......“;,,./`..../”............../
      ...,,,___.\`~,......“~.,....................`.....}............../
      ............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-”
      ............/.`~,......`-...............................\....../\
      .............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__
      ,,_..........}.>-._\...................................|..............`=~-,
      .....`=~-,_\_......`\,.................................\
      ...................`=~-,,.\,...............................\
      ................................`:,,...........................`\..............__
      .....................................`=-,...................,%`>--==``
      ........................................_\..........._,-%.......`\
      ...................................,

    • tuulivei

      Empaattinen lääkäri kyllä huomaa ja ottaa huomioon. Minä olen kyllä myös aivankuin ulalla lääkärissä. Pitää etukäteen tolkuttaa itselleen mitä sanoisi niin että asia tulisi oikein esitettyä. Sanonkin, että sairastun kun
      joudun tutkimuksiin ja olen joutunut perumaan tärkeitä tutkimusvuoroja kun niin pelkäsin. Mielestäni pitäisi sairaalahenkilökunnan puhelimessa puhututtaa ajan peruuttajaa paremmin, ettei ole vain tutkimuspelko.
      Nämä sattuivat kyllä nuorempana. Ja en kyllä silti pidä itseäni neurootikkona.
      Sinun kannattaisi kirjoittaa paperille asiasi ja antaa lääkärille. Selostaa siinä lääkäripelkosi.
      Jossakin neuvottiin niin ja aikoinaan sen teinkin. Lääkäri oli hyvillään , että siitä näkee asia, minkä takia on vastaanotolla.

      • psykofyysinen vaiva

        Minä olen lääkärin ja hammaslääkärin tytär. Molemmat veljeni ovat hammaslääkäreitä ja poikani on valmistumassa lääkäriksi.
        Ja minulla on lääkäripelko. Fobiani liittyy käsittääkseni auktoriteettikammoon. Olen ottanut tavaksi kirjoittaa etukäteen vaivani koneelle ja olen printannut paperin mukaani vastaanotolle. Lisäksi olen pyytänyt kirjoittamaan lääkäriaseman papereihin, että saan paniikkikohtauksen lääkärissä (ja hammaslääkärissä).
        Saan kyllä aina ihan asiallista kohtelua. Olen iloinen, että lääkärissä minulle ei jaaritella ylimääräisiä vaan lääkäri hoitaa sen mitä pitää. Näin pääsen nopeimmin vastaanotolta ulos.

        Sille, joka valitti olkapäätään: Olethan käynyt ortopedilla? Fysioterapeutti osaa tehdä ihmeitä vaivallesi. Minun kivulias olkapäävaivani oli rasitusvamma, joka tuli uima-urheilusta. Samaa liikettä kun teet, varmasti vaivasi pitkittyy.


    • liila1

      Ei siinä mitään pelkoa tarvitse olla mutta totuus on että lääkärit ainakin terveyskeskuksessa ei otakaan tosissaan mitään, tai ainakaan tutki kunnolla. ja oma kertomus alkaa tuntumaan tarin itselleenkin vaikka vaiva olisikin todellinen ja vaikka ei olisikaan, parempi katsoa kuin katua. pitää itse pyytää kaikki mahdolliset testit ja olla päättäväinen (usein vaistoten tietää itse omat vaivat). missään ei ole mitään pelättävää. jos sormeen tulee haava, laitetaan siihen laastari, jos kurkkua kuivaa juodaan, jos keho reistailee tarvitaan lääkettä ja hoitoa. so simple and natural. keho on sielun temppeli ja siitä pitää huolehtia.

    • maallikkonamäh

      mietippä ketä tai keitä ihmisiä olet joutunut pelkäämään tai häpeämään tai ketkä / kuka on ollut tuo sinua määräävä, pompottava, komenteleva ja auktorisoiva henkilö / henkilöt. Yleensä kysymyksessä on kotikasvatuksen tulos. Jompikumpi vanhemmista tai molemmat ovat vaatineet sinulta jotain sellaista, mikä ei kuulu sinun omaan luonteeseesi. Sinua on siis yritetty muuttaa joksikin muuksi mitä luonnostaan olet tai sitten vain olet saanut liikaa huomautuksia sinulle tyypillisestä ikiomasta tavasta pukeutua jne. Noh, toivottavasti sinua ei ole määrännyt narsisti. Narsisti on pakkomielteinen määrääjä ja joka askeleen sekä tekosi vahtija. Myöskin sinun on tehtävä niinkuin narsisti haluaa. Nimittäin jos et ole toiminut narsistisen perfektionistin käskyjen mukaan, tuo pamputtaja on voinut saada raivokohtauksen sinun silmiesi edessä, jolloin pelko ja jännitys lääkärissä voi saada juuri samanlaisia tuntemuksia. Lääkärin valkoinen takki kertoo yleensä auktoriteettivallasta, joten ei ihme, jos saat traumoinesi paniikin tarvittaessa. Muuta en kekkaa. Nämä ovat ihan maallikon ajatuksia.

    • Rintarottinki_yes!!!

      kuule jännittää ei, sillä lääkäri on ihan tavallinen lääketehtaiden kaupparatsu. Rinta rottingille seuraavalla kerralla ja sanot, että tässä on nämä reseptit, jotka tarvitsee nyt uusia. Lääkkeet loppuvat just kohta. Tai jos sinulla on kipuja, niin sanot että koita tosta, mutta älä paina liika lujaa muuten huudan. Kun kättelet niin kättele ronskisti niin että lääkäri kättelyn tuntee. Se katos antaa sellasen olon että olet heti alkuun vahvoilla. Ja ykxxx juttu, niin lääkäri on ihan just samanlainen ihmienn kuin oot sinäkin. Ainoa ero, niin sinulla on eri ammatti. Mitäs sitten jos sinä olisit lääkärin ammatissa ja tuo valkotakkinen sinun housuissasi, mietippä.

    • Hermot menny!

      Useat varsinkin julkisenpuolen lääkärit ovat kuin pikku lapsia, jotka kiukuttelevat.

      Kun sanon, että olen masentunut, niin lääkäri käskee vain lopettaa huumeiden käytön mitä en ole tehnyt vuosiin. En polta edes tupakkaa ja liikun säännöllisesti. Sitten se läski kääntää asiat aina toisin päin. Hyvä ettei sentään ala väittämään jos sanon, että jalkaan koskee, että "ei kun sinua koskee käteen, olet hullu ja sinun pitää lopettaa huumeet" "Tuossa on sinulle mielialalääkitys suosituksia suuremmalla annoksella, nyt menet apteekin kautta kotiin ja olet hiljaa!"

      Ja mikään ei auta vaikka, kuinka asiallinen yrittäisi olla!

      • Hermot menny!

        Että ottaisi tuollaiset lääkärit hengiltä, jotka vain tekevät tuhoa ja saavat palkkansa verorahoista? Mielestäni se olisi melkein kansalaisvelvollisuus, muita kanssaihmisiä kohtaan. Tuntuu ettei tuohon niiden holtittomaan ja mielivaltaiseen toimintaan tule muuten loppua! Uskon, että jos muutamalta lähtee henki, niin se saa paljon suuremman muutoksen aikaiseksi, kuin koulusurmat. Koska tällöin lääkärit valmistavat yksilöitä tekemään heille itselleen pahaa, eikä teot kohdistukkaan muuhun yhteiskuntaan.

        Voisin kuvitella sen kahvipöytäkeskustelun lääkäreiden kesken "Voi vittu nyt ne ei tee enää koulusurmia niitä oli niin mukava seurata vierestä ja lukea lehdestä, ne on alkanu tappamaan meitä, nyt täytyy kyllä vissiin alkaa oikeesti hoitamaan potilaita!"


      • ... mutta ...
        Hermot menny! kirjoitti:

        Että ottaisi tuollaiset lääkärit hengiltä, jotka vain tekevät tuhoa ja saavat palkkansa verorahoista? Mielestäni se olisi melkein kansalaisvelvollisuus, muita kanssaihmisiä kohtaan. Tuntuu ettei tuohon niiden holtittomaan ja mielivaltaiseen toimintaan tule muuten loppua! Uskon, että jos muutamalta lähtee henki, niin se saa paljon suuremman muutoksen aikaiseksi, kuin koulusurmat. Koska tällöin lääkärit valmistavat yksilöitä tekemään heille itselleen pahaa, eikä teot kohdistukkaan muuhun yhteiskuntaan.

        Voisin kuvitella sen kahvipöytäkeskustelun lääkäreiden kesken "Voi vittu nyt ne ei tee enää koulusurmia niitä oli niin mukava seurata vierestä ja lukea lehdestä, ne on alkanu tappamaan meitä, nyt täytyy kyllä vissiin alkaa oikeesti hoitamaan potilaita!"

        Huom! Terveyskeskuslääkärit eivät ole erikoislääkäreitä. Monin paikoin he ovat vielä ulkomaalaisia, jotka osaavat suomea vaillinaisesti. Kutakin potilasta kohden varataan 15 minuuttia. Siinä saa olla ripeä, että ainakaan eka kerralla pystyy sanomaan olennaisen vaivastaan.

        Toiseksi: Lääkärit eivät pyynnöstä tai painostuksen edessä anna lähetteitä tutkimuksiin. Jos niin tekevät, tulee äkkiä noottia talouspuolelta. Moni lääkäri muuttaa tässä vaiheessa yksityispuolelle. Siellä maksat suolaisesti, mutta lääkärillä on yleensä sinulle aikaa. Ja kun aika loppuu, mieluusti varataan uusi aika. Siksi tuntuu, että yksityispuolella saa parempaa hoitoa ja että sinua kuunnellaan.

        Tavallinen tk-lääkäri ei kummoisiakaan tienaa. Lisäksi potilaat ovat liian usein ruhjovia kättelijöitä ja uhkaavia rähisijöitä.

        Monet tk-ongelmat eivät riipu yksityisestä lääkäristä. Häntä on turha osoitella sormella. Määrärahoista päättävät talousmiehet ja viime kädessä poliitikot päättävät, paljonko satsataan potilaisiin ja laitteisiin.

        Joten - keitä pitää painostaa?

        terv. se tavallinen tk:sta


      • Otsikkojanimimerkki

        Pitää vain olla tosi itsepäinen kun menee sinne. Eihän se ole lääkäri, jota pitää auttaa, vaan potilas. Mä olen ihan lääkärin edessä ottanu aikamoiset pultit, kun ei asiat menny muuten millään perille.


      • mitä löytyi?
        Otsikkojanimimerkki kirjoitti:

        Pitää vain olla tosi itsepäinen kun menee sinne. Eihän se ole lääkäri, jota pitää auttaa, vaan potilas. Mä olen ihan lääkärin edessä ottanu aikamoiset pultit, kun ei asiat menny muuten millään perille.

        kerros vähän tarkemmin. mitä pulttien ottaminen tarkoitti käytännössä? olitko ensimmäisellä kerralla? mitä sait: reseptin, lähetteen, saikkua - vai mitä?


    • Anonyymi

      On! Se pelko on nimeltään iatrofobia.

    • Anonyymi

      Tutulta kuulostaa ja kokemuksiakin on. Potilaan kertomukset ja epäilyt ongelmastaan eivät tunnu lääkäriä paljonkaan kiinnostavan. Kertoilee vain kuinka vaikeita nämä kivut on selvittää!

      Voisikohan eräs syy näihin vaikeuksiin olla se kollegankin huomioiminen, ja hänen aikaisemmin tekemät merkinnät käyntihistoriaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2904
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      411
      2798
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2237
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      1984
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      9
      1821
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1775
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1592
    Aihe