Onko kenelläkään faktatietoa osituksessa käytettävistä arvoista eli kumman päivämäärän mukaan varat ja velat arvostetaan; avioeron vireilletulopäivän vai osituksen allekirjoituspäivän mukaan? Entä osakeyhtiön nimissä oleva omaisuus (koneet ja kalusto); huomioidaanko niistä alvillinen vai alviton arvo? Miten poistot huomioidaan?
Avioero ja ositus
1
516
Vastaukset
- avioero
Sen päivän mukaan minä päivänä jompi kumpi avioliiton osapuoli on vaatinut omaisuuden ositusta. Omaisuuden ositusta taas voi vaatia heti kun avioerohakemus on toimitettu paikalliseen käräjäoikeuteen ja harkinta aika avioerosta on alkanut.
Omaisuuden ositus voidaan toimittaa joko sopimusosituksena tai toimitusosituksena
Osapuolet toimittavat osituksen itse keskenään tekemänsä sopimuksen mukaisesti (sopimusositus) tai
Osituksen toimittaa tuomioistuimen tähän tehtävään määräämä pesänjakaja, tavallisesti asianajaja (toimitusositus).
Riidattomissa avioeroissa ja jos omaisuutta on esimerkiksi asunto ja irtaimisto suoritetaan yleensä sopimusositus ja riidallisemmissa tai jos omaisuutta on enemmän ja monimutkaisemmissa muodoissa toimitusositus.
Jos osituksesta tulee riitaa viimekädessä tuomioistuin ratkaisee onko ositus kohtuullisesti suoritettu kuuntelemalla molempien osapuolien näkemykset. Jos osapuolet eivät kykene suorittamaan sopimusositusta voi tuomioistuin määrätä toimitusosituksen suoritettavaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292168
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261688Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121299Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701211Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121167- 88992
- 83866
- 17857
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16761Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107701