Kukas muu kuin Lindorff yllätti. Olen ollut puolta vuotta vaille viisi vuotta velkajärjestelyssä. Melekin heti maksuohjelman vahvistamisen jälkeen tehtiin taloyhtiössä kaksi isoa remonttia, jotka nosti asumiskustannuksia tuplasti maksuohjelman laskettuihin. En hakenut muutosta, koska halusin maksaa kaikki pois. Ja niille tiedoksi, jotka itkee kaikesta, niin maksoin pääomat jo kertaalleen ulosotossa ja korot kasvatti summan taas alkuperäiseen ja velkajärjestelyssä maksan kaikki muutamaa kymppiä vaille takaisin.
Aina joutunut hieman myöhässä maksamaan, mutta kumminkin saanut hoidettua. Vuosi sitten alkoi ongelmat ja jäi eriä rästiin. Ilmoitin niistä velkojille ja asia hoitui sillä. Sitten kopsahti taas. Sairaalalaskut viikon sairaalassa olosta aiheutti lumipallo efektin ja homma kusi taas. Intrumin kanssa ei ollut mitään vaikeutta sopia asioita ja lindorffille lähetin sähköpostin saamatta vastausta.
Lindorffilta tuli kirje maaliskuussa, että eriä on myöhässä ja lasku mukana pienemmästä perittävästä. Maksoin sen pois ja ajattelin, että lähettäävät kirjeen kun kiire on maksuilla ja keskityin laittamaa taloutta kuntoon ja perinnässä olevia maksamaan.
Nyt sitten Lindorff olikin laittanut ulosottoon velkajärjestely saatavansa kokonaan, eikä vain rästissä olevia. Mitään ilmoitusta siitä, että laittaavat ulosottoon ei tullut ja jos olisi tullut, niin tietysti olisin maksanut. Soitin Lindoffille, niin tyly asiakaspalvelija ilmoitti aika suoraan, että hae velkajärjestelyn purkamista, jos et pysty hoitamaan. Balacon Assets on Lindorffin firma, joka omistaa velkani. Kun lähetin ehdotuksen asian hoitamiseksi, niin kuulemma en voi soittaa suoraan asioista päättävälle ja koska on kesälomia, niin asia viivästyy.
Paska juttu. Jos olisivat lähettäneet kirjeen minulle, niin olisin saanut asian vielä hoidettua, mutta nyt kusee sitten muutkin sovitut asiat ja velkajärjestely purkaantuu ja palautuu tilanteeseen, jossa velat oli ennen velkajärjestelyä. Elikkä ulosoton kautta peritään kaikki kolmannen kerran, koska korot on oikeus lisätä saataviin koko velkajärjestelyn ajalta.
Onko tuo ihan perintälain mukaista, että laittaavat ( velkajärjestely lain on ) ulosottoon ilman ilmoitusta velalliselle ?
Miten mahtaa käydä, jos haen muutosta nyt velkajärjestelyyn ja todistan isännöinti todistuksella, että minun asumiskulut ovatkin olleet tuplat maksuohjelmaan verrattuna ? Maksuvarani olisi ollut tasan 10 euroa kuukaudessa kohonneiden asumiskulujen mukaan laskettuna viimeisen 3,5 vuoden ajan, mutta maksuohjelman mukaisesti olen 4,5 vuotta maksanut 177 euroa kuukaudessa. ?
Voiko muutosta hakea, vaikka on maksuohjelman mukaisia eriä maksamatta ?
Aapuuva...
19
3741
Vastaukset
- VJ:ssäminäkin
mInä sinuna lähtisin taistelemaan ja näyttämään tuon, että olet vapaaehtoisesti maksanut enemmän kuin sinun olisi kuulunut. Onhan se nyt perkele, että olet melkein 5 vuotta lusinut tuon homman kanssa ja nyt Lindorff tekee noin paskamaisen teon. Soitapa sinne velkaneuvontaan, missä sinua on autettu aikaisemmin ja kysy sieltä lakimiehen neuvoa, onko Lindorff toiminut ihan oikein? Se on kyllä niin paska firma ettei tosikaan...Tsemppiä sulle kovasti ja kerro, miten asia etenee!
- hyväuskoisena
aina kannattaa ilmoittaa kaikki pakolliset kohonneet kulut heti. Olisi heti pitänyt ilmoittaa kohonneista asuntokuluista ja oletko ilmoittanut sairastumisesta ja sairaalakustannuksista? En tiedä miten velkajärjestely toimii mutta noin yleisesti olen oppinut että byrokratia on tunteetonta ja voi musertaa ihmisen jos niin huvittaa. Mutta tsemppiä sinulle ja yritä saada muutosta tuohon.
- piakkoin
..asia piakkoin velkajärjestelystä, koita yhä Lindorffiin soitella...Mulla on vielä jäljellä 9 kk ja lisäsuoritukset kuluvalta vuodelta - ja nyt työttömänä; kunhan velkaneuvojani tulee lomilta otan itsekkin yhteyttä. Tuo olisi aivan kamalaa jos sinun lailla kävisi.. Ihan kauhistuin todella puolestasi. Toivottavasti selviät! Tsemppiä!
- Öllerö
Voit hakea muutosta muuttuneiden asumiskustannusten osalta.
Pistä hommaan vauhtia ja velkaneuvoja töihin.
Velkajärjestelyaikasi tosin pitenee, joten harkitse kuinka suurta maksuerää pystyt maksamaan per kk. - aloittaja...
Velkajärjestelyssä joudun maksamaan erät aina neljän kuukauden välein. Eli neljän kuukauden kertymä kerralla. Maalis, heinä ja marraskuun viimeinen päivä erääntyy erät. Lindorffille on kaksi velkaa ja erät n. 80 euroa ja 200 euroa. Viime marraskuussa siirrettiin isommasta velasta yksi erä velkajärjestelyn loppuun ja pienempi erä siirtyi maksettavaksi 15. 1 2010. Tämä pienempi jäi hoitamatta ja siitä tuli kirje 16. 3, jossa oli siihen astiset rästit kyseisestä velasta, eli noin 80 euroa, sen maksoin 1.4 2010. Seuraava erä siitä erääntyi Maaliskuun viimeinen päivä. Isommasta velasta olin maksanut 2009 Elokuussa heinäkuun erän n. 200 e ja Marraskuun erä oli siirretty siis velkajärjestelyn loppuun.
Sillä hetkellä, kun Lindorff laittoi ulosottoon molemmat velat, minulla oli pienemmästä 80 euroa rästissä päivää vaille kolme kuukautta ja isommasta käsitykseni mukaan yksi erä, josta ei tullut mitään kirjettä HETI maksettavaksi normaalien selitysten, eli jos nyt et maksa niin menee ulosottoon ja voit ottaa yhteyttä ja pla pla plaa kera. Jos olisi tullut, niin tietysti olisin maksanut välttääkseni ulosoton.
Nyt Lindorff perustelee ulosottoa sillä, että pienempi velka oli kolme kuukautta myöhässä ja isompi oli pitempään myöhässä. Kun sanoin, että sehän oli siirretty, niin kuulemma se katsotaan kuitenkin myöhästyneeksi. Nyt kyllä voi myös olla, että minulla onkin ollut yksi erä rästissä tästä isommastakin, jota en ole huomannut. Se selviää, kun saan Lindorffilta selvityksen maksuista, jonka tulostamiseen meneekin heillä kuukausi, koska aiemmin ei sitä saa laitettua.
Asiakaspalvelun henkilö, joka muuten ei saa päättää mistään mitään, kertoi, että jos olisin maksanut yhden 200 erän isommasta, niin ei olisi mennyt ulosottoon. Kun sanoin, että jos olisitte lähettäneet kirjeen, niin olisin maksanut, niin tytteli vastasi, että heillä ei ole tapana lähettää kirjettä velkajärjestely eristä normaalien maksulippujen lisäksi. Kun sitten kerroin, että pienemmästäkin tuli kehoitus maksaa heti, jotta välttää ulosoton, niin siihen tytteli somasti, että voi voi kun hän ei nyt tiedä, mutta kyllä se olisi pitänyt tietää....Kun kerroin, että lain mukaan ulosottoon saa ryhtyä vasta, kun kolme kuukautta on erä myöhässä, niin vastaus oli, että heillä erä on joka kuukausi ?? Siis Maaliskuun lopulla erääntyvä 4 kuukauden suoritus ei olekkaan erä, vaan heillä erä on jokainen kuukausi.
Kummallisinta on minusta se, että ulosottoon laitettiin koko jäljellä oleva velka, eikä vain rästissä olevat.
Velkaneuvoja sanoi, että on aika turhaa lähteä muutosta hakemaan, sillä pitäisi olla tulojen tippuminen syynä muutokseen. Asumiskustannusten nousu ei taas onnistu, sillä niiden olisi oltava pysyviä ja silloinkin helposti velkojat sanoisivat, että muuta halvempaan.
Soitin sitten ulosottomiehelle ja selitin tilanteen, että jos ulosotto alkaa 1. 8 , niin silloin menee useamppikin asia persiilleen ja intrumille luvattujakaan en voi hoitaa. Onneksi ulosottomies tunsi Lindorffin tavat ja sanoi, että väkisinkin menee syyskuulle ensimmäinen ulosotto.
Nyt sitten Lindorffilta tuli sähköposti, että ulosottoa ei voida purkaa. Olin kuulemma jo käyttänyt sen maksuohjelmassa määrätyn kolmen kuukauden siirron ja selityksiä löytyy joka asiaan, mutta niitä en voi tarkistaa ennen kun kuukauden päästä, jolloin tulee Lindorffilta selvitys maksuista.
Luultavasti, heidän mukaan, syynä ulosottoon on se, että kun pienemmästä tuli maksukehoitus, niin samalla olisi pitänyt maksaa myös isommasta yksi erä. Ja tästä isommasta ei tullut mitään maksukehoitusta, jota heillä ei ole kuulemma velvollisuutta lähettää, kun ovat lähettäneet aiemmin maksuliput.
Jotta semmoista Lindorff keksii kesän kunniaksi.
Nyt pitää yrittää selvittää, että onko esim mahdollista, että Lindorffin olisikin pitänyt periä vain rästit. Toinen on se, että noudattiko Lindorff hyvää perintä tapaa olla ilmoittamatta ulosottoon laittamisesta, kun siitä 200 erääntyneestä ei tullut maksukehoitusta ja pienempi oli kolmekuukautta myöhässä, joka tasan se aika, jonka jälkeen saa ulosottoon laittaa.
Palaan jatko kera, kun tiedän lisää.- Wurg
Kuten itse kirjoitit aloitusviestissäsi:
"Onko tuo ihan perintälain mukaista, että laittaavat ( velkajärjestely lain on ) ulosottoon ilman ilmoitusta velalliselle ? "
Perintälakia ei sovelleta velkajärjestelyssä vaan mennään velkajärjestelylain mukaan. Jos maksua ei ole eräpäivänä maksettu eikä muusta maksuaikataulusta ole sovittu, ja jos velkoja niin haluaa niin se on sitten siinä ja loppuvelka menee ulosottoon Kysymys on koko velkaa koskevan sopimuksen raukeamisesta, ei yhden erän perimisestä.. Tuossa vaiheessa ei enää erillisiä karhuja tai varotuksia ulosottoon joutumisesta tarvita.
Tuskin myöskään nyt vuosia jälkeenpäin tuo maksuvaran muuttaminen onnistuu. Maksamalla useita vuosia alkuperäisen suunnitelman mukaisesti olet hiljaisesti hyväksynyt tilanteen. - aloittaja...
Wurg kirjoitti:
Kuten itse kirjoitit aloitusviestissäsi:
"Onko tuo ihan perintälain mukaista, että laittaavat ( velkajärjestely lain on ) ulosottoon ilman ilmoitusta velalliselle ? "
Perintälakia ei sovelleta velkajärjestelyssä vaan mennään velkajärjestelylain mukaan. Jos maksua ei ole eräpäivänä maksettu eikä muusta maksuaikataulusta ole sovittu, ja jos velkoja niin haluaa niin se on sitten siinä ja loppuvelka menee ulosottoon Kysymys on koko velkaa koskevan sopimuksen raukeamisesta, ei yhden erän perimisestä.. Tuossa vaiheessa ei enää erillisiä karhuja tai varotuksia ulosottoon joutumisesta tarvita.
Tuskin myöskään nyt vuosia jälkeenpäin tuo maksuvaran muuttaminen onnistuu. Maksamalla useita vuosia alkuperäisen suunnitelman mukaisesti olet hiljaisesti hyväksynyt tilanteen.Samaa minäkin olen tässä miettinyt, että eipä enää oikein mitään voi tehdä. Ihan varmaan Lindorff menee pykälien mukaan, mutta varmasti ajatellaan enemmän omaa etua. Siellä on lakimiehet, jotka tutkii suurennuslasilla pykälät ja niitä noudatetaan kirjaimellisesti. Ihmetyttää vaan se, että yhdellä kirjeellä, samanlaisella jonka sain pienemmästä velasta, olisi koko asian saanut hoidettua.
Toinen on heidän haluttomuus tehdä asialle yhtään mitään.
Velkajärjestelylaissa taas on, että ulosottoon voidaan laittaa koko jäljellä oleva määrkin, mutta olisivat myös voineet laittaa pelkästään rästissä olevat erät. Lisäksi olisi mahdollista lain mukaan, että kun rästit on hoidettu, niin velkoja Lindorff peruu ulosoton täytäntöönpanon ja maksuohjelma jatkuu ennallaan. Eli Lindorff voisi sopia asioista monessakin mielessä, mutta nyt heillä on periaate, että asiaa hoitaa ulosottomies ja asia on heidän osalta siinä. - varakas
aloittaja... kirjoitti:
Samaa minäkin olen tässä miettinyt, että eipä enää oikein mitään voi tehdä. Ihan varmaan Lindorff menee pykälien mukaan, mutta varmasti ajatellaan enemmän omaa etua. Siellä on lakimiehet, jotka tutkii suurennuslasilla pykälät ja niitä noudatetaan kirjaimellisesti. Ihmetyttää vaan se, että yhdellä kirjeellä, samanlaisella jonka sain pienemmästä velasta, olisi koko asian saanut hoidettua.
Toinen on heidän haluttomuus tehdä asialle yhtään mitään.
Velkajärjestelylaissa taas on, että ulosottoon voidaan laittaa koko jäljellä oleva määrkin, mutta olisivat myös voineet laittaa pelkästään rästissä olevat erät. Lisäksi olisi mahdollista lain mukaan, että kun rästit on hoidettu, niin velkoja Lindorff peruu ulosoton täytäntöönpanon ja maksuohjelma jatkuu ennallaan. Eli Lindorff voisi sopia asioista monessakin mielessä, mutta nyt heillä on periaate, että asiaa hoitaa ulosottomies ja asia on heidän osalta siinä.Eikö olisi ollut helpompaa säästää tarvittavat rahan ensin ja vasta sen jälkeen ostaa? Olisit säästänyt kaiken sen jonka nyt maksat korkoa rahoitusyhtiöille.
Onko Lindorfin vika että he lainaavat, mutta sinä et maksakaan takaisin sovitusti?
Mikä on koko lainojesi loppusumma? Etkö saa sen vertaa pankista lainaa että maksaisit kaiken pois ja sen jälkeen kuukausittain pankille. Olisi yksinkertaisempaa ja voisi laittaa lyhennyksen suoraveloitukseen jolloin lähtee palkkapäivänä tililtä automaattisesti. Ei muistamisia.
Luulisi onnistuvan kun sinulla kerran omistusasunto (vastike kommenteistasi päätellen). - aloittaja...
varakas kirjoitti:
Eikö olisi ollut helpompaa säästää tarvittavat rahan ensin ja vasta sen jälkeen ostaa? Olisit säästänyt kaiken sen jonka nyt maksat korkoa rahoitusyhtiöille.
Onko Lindorfin vika että he lainaavat, mutta sinä et maksakaan takaisin sovitusti?
Mikä on koko lainojesi loppusumma? Etkö saa sen vertaa pankista lainaa että maksaisit kaiken pois ja sen jälkeen kuukausittain pankille. Olisi yksinkertaisempaa ja voisi laittaa lyhennyksen suoraveloitukseen jolloin lähtee palkkapäivänä tililtä automaattisesti. Ei muistamisia.
Luulisi onnistuvan kun sinulla kerran omistusasunto (vastike kommenteistasi päätellen).Totta kai ja niin pitäisikin tehdä, mutta aina ei mene kuten suunnittelee. Lindorff ei muuten lainaa...he vaan perivät..ja hyvyn perivätkin.
Lainat oli enimmäkseen ihan normaalin kokoisia kulutusluottoja 90 luvun puolelta. Lainat oli yhteissummaltaan silloin korkeimmillaan n 50.000 markkaa ja ei ollut mitään vaikeuksia hoitaa kuukausieriä. Olin jo tuolloin osittaisella työkyvyttömyys eläkkeellä liikenneonnettomuuden seurauksena, mutta lisätöitä oli kun halusin tehdä. Vaikka jatkuvaan olin verottajaan yhteydessä tulorajoista, niin verottaja muistikin jälkiverolla. Saman kuukauden aikana lisätyöt loppuivat.
Olin lisäksi 90 luvun puolivälissä yhteisvastuullisena takaajana pieneen asuntolainaan. Kaikki luotot meni ulosottoon,
Nyt kaikkiin tuli tietysti lakisääteiset oikeuden päätöksistä tulevat kulut ja muut ulosottokulut ja summat alkoi kohota. Useita vuosia eläkkeestä vouti vei osansa ja sille tilanteelle en mitään voinut.
Vanhoilla päivillä ( olinhan jo 40 täyttänyt ) minulle syntyi poika vuosituhannen vaihteessa. Tai siis en minä, vaan silloinen eukko sen sai :)
Silloin ajattelin velkajärjestelyä. Velkaneuvoja sanoi, että koska olen ollut ulosotossa noin kauan ja on selvät perusteet, niin velkajärjestelyyn pääsen. Ongelma vaan oli, että koska olin lainan takaaja, niin tieto tilanteestani kaikkine asiapapereineen, olisi levinnyt kaikille muillekkin takaajille ja sitä en halunnut. Joten ulosotto jatkui ja korkoa ja ulosottokuluja lähinnä makselin ja pääoma kasvoi.
2004 sitten sain uutisen, että takausvastuuni oli loppunut ja paperit velkajärjestelystä vetämään.
Velkajärjestely hyväksyttiin ja velkakertymäni oli n. 11.600 euroa ja siitä maksaisin 11.300 euroa.
Selvittäjä oli laskenut maksuvaran, joka jo tuolloin oli selvittäjä sotkujen vuoksi laskettu hieman pieleen.
Nyt kun Lindorff laittoi ulosottoon velat. Niin heidän mahdollisuus olisi ollut laittaa vain rästit ja silloin ei olisi ongelmaa. Heillä olisi myös ollut mahdollisuus lähettää tieto, että nyt pitää HETI maksaa, jotta välttää ulosoton. Sellainen kirje tuli pienemmästä, mutta ei isommasta. n. 450 euroa oli myöhässä ja velkajärjestelyä puolivuotta jäljellä.
Muut velkojat lähettivät kirjeen ja sovin aikataulusta myöhäisten erien kanssa ja asiat on heidän kanssa hoidossa ja saan heidän kanssa velkajärjestely ajan puitteissa sovitut maksetuksi.
Koska olin sopinut maksuista muiden kanssa, niin Lindorffin käytös nyt aiheuttaa sen, että en voi maksaa sovitusti muillekkaan, joten kohta hekin laittaa ulosottoon.
Ehdotin Lindorffille, että maksan rästini pois kahdessa erässä...ei sopinut. Entä jos maksan yhdessä erässä...ei sopinut sekään. Mikään ei sopinut eikä mitään halukkuutta asian muunlaiseen ratkaisuun ollut. Ei edes siihen, että pelkät rästit olisi ulosotossa ja maksan muut ohjelman mukaan.
Marraskuussa sovittu yhden erän siirto velkajärjestelyn loppuun on heillä nyt "myöhästynyt" ja sekin katsotaan rästiksi. Todellisuudessa minulla oli ulosottohetkellä 80 euroa myöhässä kahta päivää vaille kolmekuukautta ja 200 euroa samoin. Jos olisin tuon 200 euroa maksanut samalla, kun tuli kirje myöhässä olevasta 80 erästä, jonka maksoin, niin asia olisi ollut kunnossa.
Valitus ulosotosta on tehtävä 3 viikon aikana. Ulosotto viranomaisella on vain koko saatava, eikä myöhästyneistä eristä tietoa. Lindorffille sanoin, että vaikka on päivää tai kahta vaille kolme kuukautta myöhässä, niin se ei ole lain mukainen kolme kuukautta. Nyt sanoivat, että se siirretty eräkin on laskettu myöhästyneeksi, joten pykälät täyttyy. Lindorff ilmoitti, että menee kuukausi siihen, kun lähettäävät maksetuista suorituksista selvitykset.
Velkaneuvojan mukaan Lindorff menee rajaa hipoen ja samaa mieltä oli ulosottomieskin.
Lindorff haluaa nyt korot velkajärjestely ajalta, joita eivät ole saaneet. Olisivat jo aiemmin voineet tehdä tämän, kun oli neljäkin kuukautta erät myöhässä, mutta aina vaan hoidin ne. Nyt vajaa vuosi loppumiseen, niin keksittiin tämmönen kiva.
Lopputulos on, että koska muut ei ole suostuneet velkajärjestelyn purkamiseen nyt, niin tällä Lindorff saa muutkin suostumaan. Aloitan siis ulosottoon maksamaan ja summiin lisätään korot ja kulut, jolloin ensi vuonna tähän aikaan velkani on korkeampi, kuin velkajärjestelyn aloittamisen aikaan. Asunto on omistusasunto, mutta kahden henkilön omistuksessa. Siihen ei järkevästi voi lainaa ottaa ja se ei tilannetta selvitä. - Öllerö
aloittaja... kirjoitti:
Totta kai ja niin pitäisikin tehdä, mutta aina ei mene kuten suunnittelee. Lindorff ei muuten lainaa...he vaan perivät..ja hyvyn perivätkin.
Lainat oli enimmäkseen ihan normaalin kokoisia kulutusluottoja 90 luvun puolelta. Lainat oli yhteissummaltaan silloin korkeimmillaan n 50.000 markkaa ja ei ollut mitään vaikeuksia hoitaa kuukausieriä. Olin jo tuolloin osittaisella työkyvyttömyys eläkkeellä liikenneonnettomuuden seurauksena, mutta lisätöitä oli kun halusin tehdä. Vaikka jatkuvaan olin verottajaan yhteydessä tulorajoista, niin verottaja muistikin jälkiverolla. Saman kuukauden aikana lisätyöt loppuivat.
Olin lisäksi 90 luvun puolivälissä yhteisvastuullisena takaajana pieneen asuntolainaan. Kaikki luotot meni ulosottoon,
Nyt kaikkiin tuli tietysti lakisääteiset oikeuden päätöksistä tulevat kulut ja muut ulosottokulut ja summat alkoi kohota. Useita vuosia eläkkeestä vouti vei osansa ja sille tilanteelle en mitään voinut.
Vanhoilla päivillä ( olinhan jo 40 täyttänyt ) minulle syntyi poika vuosituhannen vaihteessa. Tai siis en minä, vaan silloinen eukko sen sai :)
Silloin ajattelin velkajärjestelyä. Velkaneuvoja sanoi, että koska olen ollut ulosotossa noin kauan ja on selvät perusteet, niin velkajärjestelyyn pääsen. Ongelma vaan oli, että koska olin lainan takaaja, niin tieto tilanteestani kaikkine asiapapereineen, olisi levinnyt kaikille muillekkin takaajille ja sitä en halunnut. Joten ulosotto jatkui ja korkoa ja ulosottokuluja lähinnä makselin ja pääoma kasvoi.
2004 sitten sain uutisen, että takausvastuuni oli loppunut ja paperit velkajärjestelystä vetämään.
Velkajärjestely hyväksyttiin ja velkakertymäni oli n. 11.600 euroa ja siitä maksaisin 11.300 euroa.
Selvittäjä oli laskenut maksuvaran, joka jo tuolloin oli selvittäjä sotkujen vuoksi laskettu hieman pieleen.
Nyt kun Lindorff laittoi ulosottoon velat. Niin heidän mahdollisuus olisi ollut laittaa vain rästit ja silloin ei olisi ongelmaa. Heillä olisi myös ollut mahdollisuus lähettää tieto, että nyt pitää HETI maksaa, jotta välttää ulosoton. Sellainen kirje tuli pienemmästä, mutta ei isommasta. n. 450 euroa oli myöhässä ja velkajärjestelyä puolivuotta jäljellä.
Muut velkojat lähettivät kirjeen ja sovin aikataulusta myöhäisten erien kanssa ja asiat on heidän kanssa hoidossa ja saan heidän kanssa velkajärjestely ajan puitteissa sovitut maksetuksi.
Koska olin sopinut maksuista muiden kanssa, niin Lindorffin käytös nyt aiheuttaa sen, että en voi maksaa sovitusti muillekkaan, joten kohta hekin laittaa ulosottoon.
Ehdotin Lindorffille, että maksan rästini pois kahdessa erässä...ei sopinut. Entä jos maksan yhdessä erässä...ei sopinut sekään. Mikään ei sopinut eikä mitään halukkuutta asian muunlaiseen ratkaisuun ollut. Ei edes siihen, että pelkät rästit olisi ulosotossa ja maksan muut ohjelman mukaan.
Marraskuussa sovittu yhden erän siirto velkajärjestelyn loppuun on heillä nyt "myöhästynyt" ja sekin katsotaan rästiksi. Todellisuudessa minulla oli ulosottohetkellä 80 euroa myöhässä kahta päivää vaille kolmekuukautta ja 200 euroa samoin. Jos olisin tuon 200 euroa maksanut samalla, kun tuli kirje myöhässä olevasta 80 erästä, jonka maksoin, niin asia olisi ollut kunnossa.
Valitus ulosotosta on tehtävä 3 viikon aikana. Ulosotto viranomaisella on vain koko saatava, eikä myöhästyneistä eristä tietoa. Lindorffille sanoin, että vaikka on päivää tai kahta vaille kolme kuukautta myöhässä, niin se ei ole lain mukainen kolme kuukautta. Nyt sanoivat, että se siirretty eräkin on laskettu myöhästyneeksi, joten pykälät täyttyy. Lindorff ilmoitti, että menee kuukausi siihen, kun lähettäävät maksetuista suorituksista selvitykset.
Velkaneuvojan mukaan Lindorff menee rajaa hipoen ja samaa mieltä oli ulosottomieskin.
Lindorff haluaa nyt korot velkajärjestely ajalta, joita eivät ole saaneet. Olisivat jo aiemmin voineet tehdä tämän, kun oli neljäkin kuukautta erät myöhässä, mutta aina vaan hoidin ne. Nyt vajaa vuosi loppumiseen, niin keksittiin tämmönen kiva.
Lopputulos on, että koska muut ei ole suostuneet velkajärjestelyn purkamiseen nyt, niin tällä Lindorff saa muutkin suostumaan. Aloitan siis ulosottoon maksamaan ja summiin lisätään korot ja kulut, jolloin ensi vuonna tähän aikaan velkani on korkeampi, kuin velkajärjestelyn aloittamisen aikaan. Asunto on omistusasunto, mutta kahden henkilön omistuksessa. Siihen ei järkevästi voi lainaa ottaa ja se ei tilannetta selvitä.Sinun tapauksessasi on kyse hyvin pienistä summista ja vähäisistä lipsahduksista maksuohjelmasta,
että haistattaisin Lindorffilla paskat ja jatkat maksamista entiseen malliin kaikille velkojille.
Jos maksuohjelmasi määrää maksuväliksi 4 kk, niin erä katsotaan myöhästyneeksi seuraavasti:
Maksupäivä 30.6. jolloin maksetaan maalis-,huhti-, touko- ja kesäkuun maksut, niin 1.7. maksueräsi
on myöhässä yhden päivän, ei siis niin että maaliskuun erä on myöhässä 4 kk.
Lindorff ei selvästikään tiedä mistään mitään.
Ja muista, että Lindorff ei tee päätöksiä vaan käräjäoikeus. - köyhä.....
aloittaja... kirjoitti:
Totta kai ja niin pitäisikin tehdä, mutta aina ei mene kuten suunnittelee. Lindorff ei muuten lainaa...he vaan perivät..ja hyvyn perivätkin.
Lopputulos on, että koska muut ei ole suostuneet velkajärjestelyn purkamiseen nyt, niin tällä Lindorff saa muutkin suostumaan. Aloitan siis ulosottoon maksamaan ja summiin lisätään korot ja kulut, jolloin ensi vuonna tähän aikaan velkani on korkeampi, kuin velkajärjestelyn aloittamisen aikaan. Asunto on omistusasunto, mutta kahden henkilön omistuksessa. Siihen ei järkevästi voi lainaa ottaa ja se ei tilannetta selvitä.Tuossa ei ole kyse muusta, kuin siitä, että Lindorff kyykyttää velallista kaikin keinoin. Lindorff vastustaa aina esim. velkajärjestelyitä ihan siksi, että ei ole halua antaa velalliselle mahdollisuutta laittaa asiat kuntoon, kuten muut perintätoimistot. Lindorff haluaa kaikin keinoin saada itselleen sen minkä pystyyvät nyhtämään. Olisihan Lindorff pystynyt helposti laittamaan ulosottoon pelkät rästit, mutta koska Lindorffin tapa muista poiketen on aiheuttaa velalliselle vaikeuksia, niin he laittaa aina koko jäljellä olevan saatavan. Yleensä se johtaa siihen, että velallinen joutuu pakosta jättämään muutkin maksut maksamatta. Kun on sitten monta velallista, niin ulosotossa jokaiselle kertyvä summa on niin pieni, että ulosottokulut ja korot ei lyhennä pääomaa ollenkaan. Näin saadaan velallinen maksamaan, pääoman lyhenemättä ollenkaan.
Sinun tapauksessa Lindorff haluaa aiheuttaa velkajärjestelyn purkaantumisen, koska on sen etujen vastaista olla saamatta korkoja velkajärjestelyn ajalta. Oikeuskäsittelyt kestää niin kauan, että homma on jo päätöksen tultua sellainen, että siitä ei ole mitään hyötyä.
Lindorff osaa kyllä laskea mikä on heille edullisinta ja mistä rahaa saadaan niin paljon kuin mahdollista. - Tuomari (vanha)
köyhä..... kirjoitti:
Tuossa ei ole kyse muusta, kuin siitä, että Lindorff kyykyttää velallista kaikin keinoin. Lindorff vastustaa aina esim. velkajärjestelyitä ihan siksi, että ei ole halua antaa velalliselle mahdollisuutta laittaa asiat kuntoon, kuten muut perintätoimistot. Lindorff haluaa kaikin keinoin saada itselleen sen minkä pystyyvät nyhtämään. Olisihan Lindorff pystynyt helposti laittamaan ulosottoon pelkät rästit, mutta koska Lindorffin tapa muista poiketen on aiheuttaa velalliselle vaikeuksia, niin he laittaa aina koko jäljellä olevan saatavan. Yleensä se johtaa siihen, että velallinen joutuu pakosta jättämään muutkin maksut maksamatta. Kun on sitten monta velallista, niin ulosotossa jokaiselle kertyvä summa on niin pieni, että ulosottokulut ja korot ei lyhennä pääomaa ollenkaan. Näin saadaan velallinen maksamaan, pääoman lyhenemättä ollenkaan.
Sinun tapauksessa Lindorff haluaa aiheuttaa velkajärjestelyn purkaantumisen, koska on sen etujen vastaista olla saamatta korkoja velkajärjestelyn ajalta. Oikeuskäsittelyt kestää niin kauan, että homma on jo päätöksen tultua sellainen, että siitä ei ole mitään hyötyä.
Lindorff osaa kyllä laskea mikä on heille edullisinta ja mistä rahaa saadaan niin paljon kuin mahdollista.Mielenkiintoisaksi tuossa tapauksessa muodostuu rästien suuruus ja velkajärjestelyn päättyminen.
Nythän käy niin, että ulosoton kautta tulee rästit muutamassa kuukaudessa hoidetuksi. Velkajärjestely käsittääkseni päättyy 2011.
Lindorff saa siis ensin rästit ja sitten ennakkoon summat, jotka olisi olleet velkajärjestelyn piirissä.
Tämä ei ole ollut lainlaatijan tarkoitus velkajärjestelylaissa. Lindorff joutuisi mielenkiintoiseen asemaan, jos pystyisit ulosmittauksesta huolimatta suorittamaan velkajärjestelyn maksuohjelmassa määrätyt suoritukset. Voisit todistaa noudattaneesi maksuohjelmaa, mutta Lindorff joutuisikin todistamaan oikeudessa menettelynsä laillisuuden velkajärjestelylain ja perintälain puitteissa. Silloin oikeus katsoo lähtökohtaisesti kohtuullisuus velallisen asemassa pykälää, jolloin punnitaan Lindorffin menettelyä muista, kuin lakiin perustuvista lähtökohdista. Vanhan tuomarin sanonta, se, mikä ei ole kohtuus, ei aina ole oikeuskaan.
Lähtökohtaisesti Lindorffin olisi tullut neuvottelemalla saada ratkaisu aikaan ja olisi pitänyt perua ulosmittaus ja hyväksyä tarjous rästien maksamisesta. Jos nyt on tullut ilmoitus ulosotosta, niin ensimmäisen kerran suoritetaan ulosmittaus Syyskuun 1 päivä, koska sinulle varmaan on varattu loppukuulle aikaa koko suorituksen maksuun ja Elokuulle ei ehdi ulosmittausta tehdä.
Taas tulee mielenkiintoista, jos voit maksaa rästit ennen ulosmittauksen suorittamista.
Lindorff on vaikeassa asemassa ja voisin vaikka ehdottaa vahingonkorvauksen hakemista, sillä perintätoimistoja säätelee ankaran vastuun periaate ja sen perusteella aiheutettu vahinko on korvattava.
- e-maileri
tämä kyseinen firma tosiaan tekee mitä tahansa että saa velallisten velkajärjestelyt nurin, olin kanssa lapseni vuoksi tehnyt Maksusopimuksen kirjallisesti lindorffille,kun rästiin jäi eriä lapseni koulun vuoksi.alkuperä velkojat suostuivat että maksan talvesta-syksyn loppuun sekä rästit että alkuperä summat velkajärjestelyn mukaan, lindorfikin suostui-tai luulin niin.onneksi oli mustaa kirjallinen sopimus tehty maksusuorituksista,nimittäin eräänä päivänä tuli järkyttävät ukaasit ja laskut joihin oli lisätty myös rauhotusajan maksut päälle, aloin pommittaa samantien kys.firmaa et mitä nyt taas? väittivät pokkana että eivät ole tehneet maksusopimusta vaan maksuehdotelman jossa ovat kysyneet että suostunko suunnitelmaan maksuista, onneksi teksti oli tallessa jonka luetutin tuomarilla, ja kappas tuomarikaan ei löytänyt lindorffin tekstistä mitään kysymyksiä,vaan maksusopimuksen selvällä suomen kielellä. eli vääristivät jopa omaa tekstiään.onneksi oli mustaa valkoisella asiasta. kysyin samalla kun joku vaivautui lopulta vastaamaan,miksi rauhotusajan maksut oli lisätty velkoihin ja yrittivät periä niitä jo toistamiseen vaikka uo ne oli vuosia sitten tilittänyt myös lindorffille. lindorff vastasi että se on normaali käytäntö että ne lisätään laskuihin. onpas tosi normaalia että peritään kahteen kertaan rahaa..eli jos olisin hätäpäissäni maksanut laskut ilman että selvitin asian olisivat perineet huomattavan isoja summia, kahteen kertaan jo. mitähän tähän olisivat muut velkojat suhtautuneet? lopulta kiristin vyötä oikein kunnolla ja maksoin joka sentin kuten lindorffilta sain kuulla: velat ovat kokonaan pois kun maksat näin ja näin. maksoinkin ja luulin että nyt tää helvetti noitten kanssa viimeinkin hellittää,johan sitä on kestänyt vuosia,jo silloin se alkoi kun keinoja kaihtamatta yrittivät kaataa velkajärjestelyä,kuten tekevät lähes kaikille jotka apua hakee tilanteeseensa. taas olin väärässä, nyt sitten vaikka elän suomen lain mukaan toimeentulorajan alapuolella, enkä saa edes asumistukea joka siis oli laskettu vj.n mukaan usealle vuodelle tuloksi, edelleen tämä firma on kimpussani, tällä kertaa kuvittelevat että yksinhuoltajalla joka elää alle toimeentulorajojen on jotain lisätilitettävää.. en edes huomannut tässä vuosien aikana että asumistuki on laskettu tuloksi usealle vuodelle, vaikka sitä en todellisuudessa saakkaan, eli tulot ovat liki 200e/kk pienemmät kuin maksuvara on laskettu. lisätilitettävää ei tule olemaan, palkkani on jopa pienenpi noitten eläke yms veronkorotusten vuoksi kuin vj. alkaessa. lindorff se vaan yritti että maksan itse kopio kulut verotodistuksista,ja postituskuluista,mutta saavat ne ihan ilmaiseksi tilaamalla. eli taas turhia maksuja velallisen vahingoksi.toki laitin verotodistukset velkaneuvojaleni, ja jos senttikin löytyy lisätilitettävää, tulen hakemaan ennen vj.n loppua maksu-ohjelman muutosta,johon tulen liittämään nämä kaikki taistelut kys.firman kanssa liitteeksi. että olkaa tarkkana todella tarkkana, kyseenalaistakaa, aina mustaa valkoisella jokaisessa omaan asiaanne littyvässä asiassa.infosin muita velkojia tästä lindorffin halusta saada verotodistukset,eivät olleet kovin iloisia,että yksi firma yrittää muittenkin rahoja? itselleen.
- ihmettelen10
Oli paljon tekstiä ja ihan kaikkea en ymmärtänyt, mutta tuota jäin ihmettelemään, että miten on mahdollista periä samaa velkaa kahdesti ? Käykö oikeasti näin ?
- velaton2015
Yhtä asiaa en ymmärrä. Velkajärjestely on "ainutkertainen tilaisuus", miksi siis jätätte mitään maksamatta? Eikö kaiken pääasia ole maksaa maksuohjelman mukainen maksu? Itse en voi kuvitella tilannetta, että jättäisin maksut väliin, kun olen saanut ainutlaatuisen tilausuuden :O
- kurjaaon
olen päässyt velkajärjestelyyn viime syksynä, ja maksanut neljän kuukauden osuuden selvittäjälle. kaikilta muilta velkojilta on tullut järjestelyn mukaiset maksu/viitetiedot paitsi lindorff ilta. kaksi kertaa olen sinne soittanut ja vastaus on ei ole vielä kirjattu laskelmia. Eli kun en pysty maksamaan suorituksia ilman tietoja niin on pieni pelko että jotain siellä yrittävät kun en voi maksaa. onko muilla kokemuksia?
- kyllsesiitä
Unohda soittelu ja siirry sähkö/etanapostiin. Kaikki keskustelu kirjallisena ja todisteellisena. Kun firma ei ole luotettava sopimuskumppani - miten liivijengien omistama yritys olisikaan! - niin tukeudu kaikessa velkaneuvojaan ja selvittäjään. On oikeuden päätöksen halveksimista, kun hommaa viivytellään.
- malka_silmässä
"Kun firma ei ole luotettava sopimuskumppani - miten liivijengien omistama yritys olisikaan! "
Onko toinen osapuoli sitten yhtään luotettavampi? - kainiilläoikeuson
Oli toinen osapuoli ainakin sähköpostitse ilmoittanut maksuvaikeuksista (pätevä syy sairaskululut) Lindorffille, mutta Lindorff ei vastannut s-postiin ja reagoi vain heittämällä kaikki saatavansa ulosottoon. Mulla on myös kokemusta Lindorffin toiminnasta, oli maksusopimuksen vika erä vähän myöhässä (viikko ). Jokin paha aavistus sai minut soittamaan Lindorffille kysymään mitä nyt tapahtuu ja osoittautui että se oli just lähdössä ulosottoon. Maksoin kiireesti ja onnistuin välttämään oikeuskuluja. Mutta Lindorff ei siis millään tavalla varoita ennenkuin perittävät siirretään käräjälle. nopeata toimintaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt454886Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.602736Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391074Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611045Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh711044- 1271006
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok72974Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma
Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?198946- 137875
- 49874