Oletteko ikinä tavannu narsisteja, jotka puhuvat paljon, ovat armottomia sählääjiä, hajamielisiä ja höselöitä? Mun mielestä tuollainen luonne ei tule mieleen ekana narsisteista puhuttaessa.. Mut onko kokemuksia?
narsisti ja sähläys
18
519
Vastaukset
- lottamari_1
Jaa, vihajasitko jotain ;) ...joo kokemusta on, olen armoton sählääjä, hajamielinen ja höselö, mutta niin oli Einsteinkin, kaikkien taiteilijoiden ja tutkioijen ominaisuus :) hm....ei välttämättä silti huono ominaisuus, ajatukset on yleensä aina jossain kaukana "herää, maa kutsuu"-tapaan ;) Narsistit on myös pahoja sählääjiä ja höselöitä,... kyllä, keskittyminen on narskulle vaikeaa, kun pitäisi tapahtua koko ajan, hitaat ärsyttävät eniten narskua, asiat pitää luistaa ja tapahtua hetkessä,,,näin on.
Joku Proffa tulee mieleen, ei ihan heti narsku.. :)
- nimi merkki
narsisti ei ole hajamielinen säheltäjä, kaikkea muuta. Yleensä erittäin pikkutarkka, pihi, asiat aina tip top, kontrollissa. Tarkennan ulkoinen kotrolli, koska sillä peitetään sisäistä kaaosta. Huoleton hihittelijä narsku ei ole koskaan: siihen ei ole varaa.
- hajamieli.nen
Mut hei eikö narskusissakin ole eroja? Eiks joku voi olla hemmetin kova säheltäjä ja unohtelija ja silti syyttää muita mokistaan? Eikö se kuulosta narsistiselta?
- lottamari_1
Tjaa, ehkä sekin sitten on luonnekysymys, sillä minä tunnen narsisteja jotka ovat kauheita säätäjiä, toisessa kohtaa pikkutarkkoja, mutta toisessa taas täysin holtittomia hajamielisiä höselöitä. Narsistin pikkutarkkuus tulee ilmi, kun se kohdistuu häneen itseensä, ulkonäköön tai häntä koskeviin kysymyksiin, silloin vaatimustaso nousee pilviin ja kaiken pitää olla priimaa ja täydellistä, muussa tapauksessa narsisti hällävällää, tuleeko joku asia kunnolla hoidetuksi, jos hän itse ei siitä hyödy.
- nimi merkki
minulle tulee joskus mieleen, että kaikilla mahdollisilla piirteillä koetetaan oikeuttaa diagnoosi, lillukanvarsia. Mielestäni on turha puhua mistään muista piirteistä: onko tukka hyvin, näkyykö kello, nukkuuko mahallaan tms. Narsistin pahin ja paras tuntomerkki on manipulointi, kostonhimo ja kepulikonstein toimiminen ja yleensäkin pahan aiheuttaminen surutta ja tahallisesti toiselle. Muut epämiellyttävät ihmiset, itsekeskeiset eivät kyllä taida olla narsisteja.
lottamari_1 kirjoitti:
Tjaa, ehkä sekin sitten on luonnekysymys, sillä minä tunnen narsisteja jotka ovat kauheita säätäjiä, toisessa kohtaa pikkutarkkoja, mutta toisessa taas täysin holtittomia hajamielisiä höselöitä. Narsistin pikkutarkkuus tulee ilmi, kun se kohdistuu häneen itseensä, ulkonäköön tai häntä koskeviin kysymyksiin, silloin vaatimustaso nousee pilviin ja kaiken pitää olla priimaa ja täydellistä, muussa tapauksessa narsisti hällävällää, tuleeko joku asia kunnolla hoidetuksi, jos hän itse ei siitä hyödy.
"Narsistin pikkutarkkuus tulee ilmi, kun se kohdistuu häneen itseensä, ulkonäköön tai häntä koskeviin kysymyksiin, silloin vaatimustaso nousee pilviin ja kaiken pitää olla priimaa ja täydellistä, muussa tapauksessa narsisti hällävällää, tuleeko joku asia kunnolla hoidetuksi, jos hän itse ei siitä hyödy.
Ihan prikulleen näin! :)nimi merkki kirjoitti:
minulle tulee joskus mieleen, että kaikilla mahdollisilla piirteillä koetetaan oikeuttaa diagnoosi, lillukanvarsia. Mielestäni on turha puhua mistään muista piirteistä: onko tukka hyvin, näkyykö kello, nukkuuko mahallaan tms. Narsistin pahin ja paras tuntomerkki on manipulointi, kostonhimo ja kepulikonstein toimiminen ja yleensäkin pahan aiheuttaminen surutta ja tahallisesti toiselle. Muut epämiellyttävät ihmiset, itsekeskeiset eivät kyllä taida olla narsisteja.
Narskun toisesta hyötymis politiikkaa. Haluan ottaa, mutta antaminen on ikäänkuin minulta pois. Kauhistus sentään. 8-)
- utelias ulla
yxex kirjoitti:
"Narsistin pikkutarkkuus tulee ilmi, kun se kohdistuu häneen itseensä, ulkonäköön tai häntä koskeviin kysymyksiin, silloin vaatimustaso nousee pilviin ja kaiken pitää olla priimaa ja täydellistä, muussa tapauksessa narsisti hällävällää, tuleeko joku asia kunnolla hoidetuksi, jos hän itse ei siitä hyödy.
Ihan prikulleen näin! :)kun puhutaan loismaisesta elämäntyylistä niin miten narsut yleensä klaaraa työelämässä? Itse en ole tavannut kuin 1.5 narskua eli toisesta ei ole varma, saattoin olla muu mt ongelma. Mutta kumpikaan ei itse kyllä hoitanut töitään vaan kasasivat ne mieluusti toisille. Asemaa ja valtaa kyllä hamusivat,jälkikin oli sen mukaista.
utelias ulla kirjoitti:
kun puhutaan loismaisesta elämäntyylistä niin miten narsut yleensä klaaraa työelämässä? Itse en ole tavannut kuin 1.5 narskua eli toisesta ei ole varma, saattoin olla muu mt ongelma. Mutta kumpikaan ei itse kyllä hoitanut töitään vaan kasasivat ne mieluusti toisille. Asemaa ja valtaa kyllä hamusivat,jälkikin oli sen mukaista.
Narsisti pyrkii menestymään työssään ihan kuin muutkin. Koska elämäntapa rakentuu kuitenkin kulisseihin, ja siihen miten pääsisi itse vähemmällä, hän pyrkii valjastamaan tehtäviinsä muita ihmisiä. Kiitokset tehdystä työstä narsisti nauttii kuitenkin itse.
-palstan vapaaehtoinen yöpäivystäjä-
:)
- ei ei ei
Sellaisesta voi tulla ajoittain tunne ettei toinen huomioi ja välitä muista esimerkiksi jos puhuu niin paljon, että kyky kuunnella muita on heikompi ja unohtelee esimerkiksi yhteisiä menoja tai asioita, mutta järkevän ihmisen pitäisi olla samaistamatta narsismia ja noita ominaisuuksia ellei sattumalta samalla ihmisessä ole narsistinen luonnehäiriö. Jos olet kuullut kyseisen kommentin sanoja ei välttämättä tarkoittanut viitata kyseiseen luonnehäiriöön vaan tarkoitti sinua ehkä egoistiseksi joko käytökseltäsi tai luonteeltasi ellet sitten saanut tuota itse päähäsi.
Kerran mietin onko huonosti tuntemallani ihmisellä joka on vähän samanlainen narsismi koska hänellä nuo piirteet aiheuttivat kovasti ongelmia kaikille muille parin muun piirteen lisäksi joita en ala mainitsemaan ja jotka olivat enempi niitä ongelma piirteitä. Selvisi, että ongelmahan hänellä oli. Runsas alkoholinkäyttö oli tuhonnut nuoruudessa aivot ja ei siksi kyennyt normaaliin empatiaan. Mutta pelkästään luettelemasi piirteet eivät ole mielestäni mitenkään epänormaaleja. Ne ovat mielestäni ominaisuuksia jotka voivat olla sekä hyviä että huonoja riippuen tilanteesta ja tavasta miten ilmenevät.- huokaus taas
ennen kuin alkoholi aiheutaa aivovaurioita niin täytyy juoda pitkään; pelkkä nuoruuden juopotelu ei siihen johda. Toinen pointti: "mietin onko huonosi tuntemallani ihmisellä joka on vähän samanlainen narsismi" hmm.. jos et ole tullut kovinkaan tutuksi niin et ehkä ole oikea ihminen häntä arvioimaan. Narsismi on kuitenkin suhteellisen harvinanen, narsistisia piirteitä toki löytyy jokaisesta, mutta tosi narsistiin törmää aika harvoin ja sen kun on kokenut niin ei tarvitse arvailla. Joten kaikki, jotka ovat eri mieltä asiosta eivät ole narsisteja. Narstistin merkki on se, että vuosikausia vainoaa jotain henkilöä kuvitellusta loukkauksesta. Pieni ero.
- just joo
ööt että tarkoititko, että kostonhimo ja toisen tuhoaminen ovat ominaisuuksia jotka voivat olla sekä hyviä, että huonoja?? Hmm... niinkö todella.
- 15
Kunnon narsu pyrkii puhumaan kaiken aikaa, kuuluvalla äänellä. Äänen sävyt ja painotukset, jopa murteet hän sommittelee tilanteen sekä läsnäolijoiden mukaan. Äänimaailman hallitseminen on yksi tapa käyttää valtaa, mikä on narsulle tärkeää. Kuten varmaan tiedämme, kaikkien on kuultava, mitä narsulla on mielen päällä, eikä muiden näkemyksillä ole merkitystä.
Narsu on skarppi tyyppi. Hän kuitenkin voi unohdella asioita, jotka eivät ole hänelle tärkeitä. Höselöintiä tapahtuu, jos narsu on työssään tumpula tai perussuorittaja, mutta esittää itseään parempaa tai on kohotettu esimiesasemaan. Mokien ja tietämättömyyden kieltely, peittely ja siirtäminen muiden syyksi on joskus melkoista sähellystä. P silmäänomojen tai asiakkaan silmin tilanne näyttää siltä, kuin narsisti olisi poikkeuksellisen ahkera ja pätevä ihminen, joka uhrautuen korjailee tyhmempien tekemiä virheitä. - Drama rules
Narsistin yhteydessä kannattaa välillä kysyä itseltään: minkä vaikutelma narsisti antaa? Minkä vaikutelman narsisti haluaa antaa? Luotko mielikuvan lyhyen ajan tapahtumien vain pitkän ajan tapahtumien perusteella?
Lyhyen tuttavuuden perusteella sanot että narsisti ei todellakaan sählää vaan on hyvin järkevä ja johdonmmukainen. Kun seuraat tapahtumia muutaman vuoden huomaat ettei touhussa ole mitään järkeä eikä johdonmukaisuutta. Narsistille paikallaan oleminen on myrkkyä, siksi hän on koko ajan liikkeessä. Voidakseen olla liikkeessaä hänen täytyy kehitellä kaikenlaista "kiireellistä" ja "tärkeää". Narsisti ei osaa myöskään olla yksin joten taas tarvitaan syitä hakeutua ihmisten seuraan tai kerätä heitä ympärilleen. Narsisti ei vaivaudu asioiden takia joista ei saa mainetta ja kunniaa joten hän sinkoilullaan myös siirtää arjen ikävät askareet muille. Hän ei jaksa paneutua mihinkään kunnolla vaan perehtyy juuri sen verran että kuvittelee huijaavansa muita. Narsistilla on pitkän tähtäimen suunitelmia joilla hän yrittää päästä julkisuuteen, viedä muiden rahat, kostaa jne. jne. Toisaalta hän lähtee sen kummemin ajattelematta mukaan touhuihin joissa kuvittelee saavansa kaipaamansa huomiota, etuja tms., jolloin voi toimia täysin ristiriidassa pitkän ajan suunitelmiinsa nähden tai vastoin sitä kuvaa itsestään jota yrittää muille tyrkyttää. Vauriot sitten yritetään piilotella, vaieta tai selittää. Ja jos muu ei auta niin pistetään välit poikki, irtisanoudutaan tai jopa muutetaan paikkakuntaa.
En siis sanoisi että narsisti on hajamielinen, hänen muistinsa on vain valikoiva. Narsisti on säheltäjä koska hän ei tiedä mikä tai kuka hän on. Hän vain yrittää esittää jotakin mikä hän milloinkin kuvittelee että hänen pitäisi olla. Yritäpä itse vetää 24/7 roolia ilman käsikirjoitusta, arvailemalla vain muiden käytöksen perusteella mitä he odottavat sinulta.- j.o.k.u.
"Yritäpä itse vetää 24/7 roolia ilman käsikirjoitusta, arvailemalla vain muiden käytöksen perusteella mitä he odottavat sinulta."
Voin sanoa, että helvetin turhauttavaa...Onneksi itseä ei niin oma julkisivu kiinnosta, niin voi välillä "vaihtaa vapaalle". tämä tosin herättää yleensä lievää kummastusta, kun sekunnissa muutun hilpeästä välinpitämättömäksi, kun alkaa teeskentely yksinkertaisesti vituttamaan...Ilmankos pitävät mua outona, mutta hällä väliä. :) Narsisti kokee elävänsä muiden reaktioiden kautta, seisova vesi on kauhistus, virran on kuohuttava, sopan kiehuttava. Lähde on hyvä lähde vain jos se reagoi, rakkaudella tai vihalla, kaikki heijastukset kelpaa ja antaa todisteen olemassaolosta. Tyyni lähteenpinta on kuin kuolema, näet siitä oman kuvasi, ja se kuva ei vastaa sinulle. Narsistille lähde on elinehto, mutta huom! Tavallinenkin ihminen tarvitsee noita heijastuksia! Tavallinen ihminen kuitenkin heijastaa takaisin lähteen suuntaan, on itse lähteenä lähteelle, narsisti ei. Lähteeni heijastus on minun. Minun minun minun, sanoo narsisti.. =)
j.o.k.u. kirjoitti:
"Yritäpä itse vetää 24/7 roolia ilman käsikirjoitusta, arvailemalla vain muiden käytöksen perusteella mitä he odottavat sinulta."
Voin sanoa, että helvetin turhauttavaa...Onneksi itseä ei niin oma julkisivu kiinnosta, niin voi välillä "vaihtaa vapaalle". tämä tosin herättää yleensä lievää kummastusta, kun sekunnissa muutun hilpeästä välinpitämättömäksi, kun alkaa teeskentely yksinkertaisesti vituttamaan...Ilmankos pitävät mua outona, mutta hällä väliä. :)Oot ainoa mun tuntemista ihmisistä joka niin rehellisesti kertoo omista mielialoistaan, Kamu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain617520Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232946- 1421776
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651659Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151468Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1691419- 1311163
- 77863
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 52755