tuoksuvatukan leikkaus

vääräpeukalo

Hei! Pihallani rehevöitsi viime kesänä tuoksuvatukka, joka suojasi mukavasti naapureiden katseilta. Haluaisin sitä myös tulevana kesänä. Pitääkö minun leikata pensas ihan alas, vaiko vain vanhoja kasvustoja? Ja mistä tiedän, mikä on vanha? Osaisikos joku viisas minua neuvoa? Aika haljulta tuntuu kaikki alaskin leikata, mutta jos se rehevöittää kasvua, niin...

8

8701

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sari

Voit kyllä leikata sen alas,naapuri leikkaa joka syksy tai kevät maata myöden poikki. Kesän aikana se kasvaa täyteen pituuteen.He eivät välitä sen kukinnasta eikä marjoista.
      Tuoksuvatukkahan on kaksivuotinen ,jonka versot kukkivat toisena vuotena.
      Kannatan alasleikkausta nyt keväällä.

• vääräpeukalo

Olen aina jotenkin arastellut sitä leikkausta, mutta kun en välitä minäkään niistä kukista vaan enemmänkin lehvästön tuomasta suojasta, kannattaa varmaan pikapuolin leikata se maantasalle. Kiitos rohkaisusta! :))

• bucket
        vääräpeukalo kirjoitti:

Olen aina jotenkin arastellut sitä leikkausta, mutta kun en välitä minäkään niistä kukista vaan enemmänkin lehvästön tuomasta suojasta, kannattaa varmaan pikapuolin leikata se maantasalle. Kiitos rohkaisusta! :))

Miksi ihmeessä se pitäisi joka vuosi leikata alas? Odottele rauhassa lehtien puhkeamista ja leikkaa sitten vain kuivuneet versot pois. Minusta sen kukat ovat kauniit ja antavat ilmettä koko kasville.

• Sari
        bucket kirjoitti:

Miksi ihmeessä se pitäisi joka vuosi leikata alas? Odottele rauhassa lehtien puhkeamista ja leikkaa sitten vain kuivuneet versot pois. Minusta sen kukat ovat kauniit ja antavat ilmettä koko kasville.

Älä leikkaa ainakaan kokonaan / kaikkialta alas jos tahdot varmasti peittävän kasvuston jo samana kesänä! Meidän pihalla ei yhdessä kesässä kasvanut enää peittäväksi! Kasvu toki riippuu kasvuoloistakin - meillä sillä kohdin aurinkoa ja jonkkasavea, eli ei ihan parhaat oltavat...

• Kotipuutarhuri

Itse olen leikannut vain kuivat versot,ja nekin vasta sitten kun lehdet nuoriin versoihin on jo tulossa, silloin ei tarvitse miettiä mistä erottaa. Hyvin kasvaa ja rehottaa vaikka on ihan savimaata. Tahtoo levitä oman mielensä mukaan, mutta hyvän näkösuojan se kyllä antaa, eikä kukinta mielestäni ole yhtään vähentänyt lehdistön rehevyyttä.

• hiips

Itse en ole leikannut koskaan alas.
      Aita on yli 20 vuotta vanha.
      Alasleikattaessa jää maan pinnan yläpuolelle
      oksanpäät ikävästi näkyviin ja ovat aika teräviäkin.

Keväisin kuivat oksaa irtoaa juuresta kevyellä hipaisulla.
      Tai jos taivutat koko oksistoa, kuivat rapsahtaa poikki ja helppo kerätä.

Niitä ei siis tarvitse leikata, ainoastaan keräät kuivat katkenneet.
      Tuoreet ei katkea, joten hyvin tietää, mittkä kerää pois.

Olen käyttänyt kuivia oksia pionin tukena.
      Hyvin toimii.

• KylmäKevät

Minulla oli vanhassa pihassani leveä tuoksuvatukka-aidanne edellisen asukkaan istuttamana. Olen samaa mieltä, ei kannata leikata kokonaan alas, jos haluaa näkösuojan jo alkukesästä ja hyvin kukkia. Pensaan versothan ovat vain kaksivuotiset niinkuin vadelmalla. Alkukeväästä oli vaikea nähdä, mikä on nuorempi edellisen kesän verso ja mikä kuoleva toissakesäinen verso. Keväällä lähtee kasvuun aika hitaasti.

Odottelin aika pitkälle toukokuuhun silmuja osatakseni valita , ja sitten karsin ne vanhemmat elottomat versot pois. Joitakin korkeimpia saatoin vielä lyhentää kesän mittaan. Aika paljon niitä kuihtuvia poistdttavia oksia siis tuli, vaihtoehtona risukko.

• hullunaperennoihin

Olen leikannut joka toinen vuosi maata myöten eli 5 cm tai jotain korkeudelta. Kasvaa rehevät versot eka kesänä ja toisena kukkii. Leikkaamisen olen tehnyt milloin myöhäsyksyllä milloin keväällä. On muuten melkoisesti juurivesoja työntävä tapaus-- hyvä oisi jos voisi vaikka leikkurilla leikata nurmen molemmin puolin, ei sovi kukkapenkin viereen ainakaan ilman kunnon juurimattoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysynkin sinulta nyt...

Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      62
      8122
    2. Voi luoja miten haluaisin

jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai
      Ikävä
      47
      5926
    3. Nainen, vaikka kaikki on

ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      42
      5700
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      112
      2292
    5. Ihan pelästyin kun sut

näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      121
      2178
    6. Haluan sinua mies, aivan stanasti.

Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav
      Ikävä
      81
      1716
    7. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

loppuvuonna 2024 ?
      Ikävä
      117
      1534
    8. IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024

Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.
      Sanaristikot
      123
      1527
    9. Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat

https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita
      Maailman menoa
      40
      1284
    10. Ymmärtääkö miehet

Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti
      Ikävä
      140
      1116
    Aihe