Mieheni tuska

*lukossa*

Pakko kirjoittaa tänne tästä asiasta koska olen/olemme ihan umpikujassa ja pelkään että jotain kamalaa sattuu pian.
Sairastan itse masennusta joka puhkesi pahan burnoutin jälkeen. Olin yrittäjä ja sairastuin sekä työstä että yksityiselämän aiheuttamista paineista. Olen edelleen työkyvytön ja määräaikaisella sairaseläkkeellä. Eläkkeeni on pieni, siitä huolimatta että saan Kelalta tukia.
Mieheni halusi myös alkaa yrittäjäksi juuri silloin kun olin jo jäänyt sairaslomille. Kehotin häntä harkitsemaan tarkkaan asiaa koska itselleni oli juuri käynyt ns. köpelösti. Hän kuitenkin oli mielestään yrittäjähenkinen ihminen ja piti minua ns. huonona yrittäjänä. Päätös oli sitten se että hän aloittaisi.
Heti aloittamisen jälkeen iski tämä taantuma/lama ja hän joutui olemaan ilman töitä n. 5kk.Mistään ei tullut rahaa. Yritimme kituuttaa tuon ajan ns. kädestä suuhun-tyylillä ja minun pienellä eläkkeellä. Sitten mies sai taas töitä mutta joutui nyt tekemään hirvittävän pitkiä työpäiviä että saataisiin talous kohdilleen.
Töitä onkin ollut siitä asti mutta emme saa millään taloutta tasapainoon. En edes muista kauanko tätä on nyt jatkunut että sinnitellään äärirajoilla. Mies on erittäin tuskainen. Istuu laskupinojen keskellä ja yrittää järjestellä niitä joka hetki. Eilen hän sanoi ensimmäisen kerran minulle ettei enää jaksa laskujen kanssa.
Minä olen täysin lukossa, en osaa neuvoa enkä auttaa. Tämä johtuu siitä että olin samassa tilanteessa sairastuessani burnouttiin enkä kestä samaa tilannetta uudelleen.
Meillä on paljon lainaa, talo ja kaksi autoa. Toinen auto on miehen työauto ja toinen on pojan auto, molemmat ovat pakollisia olla olemassa. Sukulaisilta ollaan lainattu jo paljon rahaa. Pankilta ei saa enää mitään.
Mieheni ahdistus ja tuska ilmenee siten että hän huutaa perheelleen suurinpiirtein kaikki asiat, kaikki tehdään hänen mielestään väärin ja rahaa tuhlataan. Hän syö vanhentuvat/vanhat ruuat jääkaapista ja sammuttelee valoja toisten perässä. Me muut kuulemma pistämme rahaa menemään sumeilematta. Hänen ärtyisyytensä on aiheuttanut sen että oma kuntoni on huonontunut, myös jo aikuisten vielä kotona asuvien lasteni mielenterveys reistailee. Kaikki ovat ahdistuneita kun isä raivoaa tuskaansa ulos. Vieraille hän on erittäin miellyttävä ja pystyy muuttamaan itsensä hetkessä. Minä ja lapset koemme kovaa ja jatkuvaa syyllisyyttä siitä että edes olemme olemassa häntä ärsyttämässä.
Nyt epäilen että miehellä on jo vähintään masennus, ahdistus tai burn out. Lääkäriin hän ei suostu menemään mutta viinakaupan ovi käy tiuhaan.
Mitä minä voisin tehdä ennenkö jotain kamalaa tapahtuu....tarvitsisimme kaikki apua ;(((((

3

736

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • depressiossa

      omilleen asumaan, ehdottomasti!!

    • koulunkäynyt

      kyllä teillä nyt on aikalsän paikka. Kuormat puretaan, taakat lasketaan ja istutaan rauhassa alas. Perheen ja ihmisten hyvivointi menee kaiken maallisen mammonan edelle, on sitten kyse veloista tai saatavista.

      Miehesi voisi mennä velkaneuvontaan. Firman (ja perheen) taloudellinen tilanne selvitetään ja sen perusteella katsotaan, mitä vaihtoehtoja on. Sillä niitähän on, aina.
      Viinanjuonti saa loppua heti.
      Omasta egosta saa mös laskea liiat ilmat pihalle, että nöyrtyy menemään lääkäriin.
      Pelkkään lääkereseptiin ei pidä tyytyä, vaan kunnon apua: ahdistusta ja painetta aiheuttavat asiat täytyy saada purkaa rauhassa ulos.
      Kannattaa myös lähteä ulos, puutarhatöihin, kävelemään, uimaan, pyöräilemään jne. eikä nyhjätä talossa murehtimassa. Siis se oikeasti kannattaa!

      Tappiomieliala pois, kaikki muuttuu vielä hyväksi. Myönteinen asenne edistää kaikkien hyvinvointia. Kun lapsenne ovat jo iältään aikuisia, selvitä heille, mistä tässä kriisissä on kysymys. Kissa pitää nostaa pöydälle. Mutta siihen se ei saa jäädä, vaan yhteistoimin ja -voimin alatte toimimaan uuden, paremman elämän hyväksi. Mitä siitä, jos esim. talo pitää myydä, jos lopputuloksena on veloista vapautunut, huoleton ihminen.
      Te selviätte!

      • Done that

        Hyvin tsempattu! Loppujen lopuksi elämässä tärkeintä on terveys ja hyvät suhteet läheisiin. Muulla ei ole merkitystä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7060
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2741
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2313
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      87
      1996
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1717
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1515
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1298
    Aihe