Punainen 2-tahtiöljy??

Nahkurin orsi

Nappasin halpamarketin hyllystä purkillisen Mobilin outboard öljyä. Venettä tankatessani hokasin että öljy onkin punaista!! Yleensä kaikki käyttämäni 2t-öljyt ovat olleet enemmän tai vähemmän sinisiä. Tuskin tuolla värillä väliä on kunhan liemi on toimivaa

Onko kukaan muu huomannut samaa?

10

7895

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • värilläväliä

Ei värillä väriä,punainen on joskus laadukkaampaa,tai ainakin hintavampaa.

• povaonkova

kyllä nuo Mobilin öljyt tuppaa olemaan punaisia mutta ei sillä värillä ole mitään väliä kunhan on 2-t öljyä. Mobilia monet kehuu sen vuoksi että savuttaa kuulemma vähemmän. No, savuttaa kuitenkin oman kokemuksen mukaan kun nykyisin on verrokkina myös 4-t kone.

• öljysetä

Eipä ainakaan tuo Mobilin öljy turhan paljon savuta, mielestäni Nesteen vastaava savutteli jonkin verran enemmän. Nähtävästi näissä "perus" seosvoitelukoneissa pelaa mikä tahansa TCW-3 luokitukset omaava 2-t öljy.

Mihin muuten perustuu eri moottorimerkkien välillä oleva öljyn määrän suositus? Tietysti ovat tietyiltä osilta erilaisia ja eri tavoin valmistettuja, mutta eikö Yamahakin suositellut joskus 2% öljyseosta?

Laiturinaapuri kehui käyttävänsä Johnssonissaan varuiksi 4% seosta, ei ainakaan savusta ollut pulaa, tyhjäkäynnistä oli kyllä. Omassa Yammussa olen käyttänyt piirun verran yli 1% seosta, noin 1,25%.

• savu&kone
        öljysetä kirjoitti:

Eipä ainakaan tuo Mobilin öljy turhan paljon savuta, mielestäni Nesteen vastaava savutteli jonkin verran enemmän. Nähtävästi näissä "perus" seosvoitelukoneissa pelaa mikä tahansa TCW-3 luokitukset omaava 2-t öljy.

Mihin muuten perustuu eri moottorimerkkien välillä oleva öljyn määrän suositus? Tietysti ovat tietyiltä osilta erilaisia ja eri tavoin valmistettuja, mutta eikö Yamahakin suositellut joskus 2% öljyseosta?

Laiturinaapuri kehui käyttävänsä Johnssonissaan varuiksi 4% seosta, ei ainakaan savusta ollut pulaa, tyhjäkäynnistä oli kyllä. Omassa Yammussa olen käyttänyt piirun verran yli 1% seosta, noin 1,25%.

Kyllä kai kaikkien merkkien suositus nykyään on 1-2% ja 4% kohdalla pitäisi jo sakottaa ympäristön tahallisesta turmelemisesta ;)

Eri suositukset perustunevat valmistajan kokemuksiin ja ehkä se 2% on ikään kuin varmuuden vuoksi vaikka pienempikin määrä riittäisi. Voi olla että Yammu on joskus suositellut kahta prosenttia, mutta jo 80-luvun alkupään koneissa oli painettuna koppaan lukema 1:100. Sitä on vaikea arvioida että kuinka paksua lientä nuo autolube-koneet sylinteriin lykkää.

Itse olen 4 hv Suzukissa käyttänyt myös useinmiten 1% tai hieman yli riippuen tulevasta käytöstä. Uisteluun 1% ja jos on pidempää siirtymää niin saatan laittaa 1,5%

• joopajoooo
        savu&kone kirjoitti:

Kyllä kai kaikkien merkkien suositus nykyään on 1-2% ja 4% kohdalla pitäisi jo sakottaa ympäristön tahallisesta turmelemisesta ;)

Eri suositukset perustunevat valmistajan kokemuksiin ja ehkä se 2% on ikään kuin varmuuden vuoksi vaikka pienempikin määrä riittäisi. Voi olla että Yammu on joskus suositellut kahta prosenttia, mutta jo 80-luvun alkupään koneissa oli painettuna koppaan lukema 1:100. Sitä on vaikea arvioida että kuinka paksua lientä nuo autolube-koneet sylinteriin lykkää.

Itse olen 4 hv Suzukissa käyttänyt myös useinmiten 1% tai hieman yli riippuen tulevasta käytöstä. Uisteluun 1% ja jos on pidempää siirtymää niin saatan laittaa 1,5%

Lorautan tosta vähän niin sitten on 1.5 % heh :)
        kuinkahan moni oikeesti ajelee tuolla 1% seoksella,helposti tulee lorautettua vähän ylimääräistä kun ei kuitenkaan kukaan käytä desilitra mittaa.

• savu&kone
        joopajoooo kirjoitti:

Lorautan tosta vähän niin sitten on 1.5 % heh :)
        kuinkahan moni oikeesti ajelee tuolla 1% seoksella,helposti tulee lorautettua vähän ylimääräistä kun ei kuitenkaan kukaan käytä desilitra mittaa.

Minulla on kyllä annosteluhommissa käytossä 100 ml mittalasi, jossa on asteikko 5 ml jaotuksella. Kyllä tuolla aika tarkasti saa öljyt mitattua. 100 ml öljyä, 9,9 litraa bensaa päälle niin aika tarkasti ollaan 1% seoksessa.

• YETOL
        savu&kone kirjoitti:

Minulla on kyllä annosteluhommissa käytossä 100 ml mittalasi, jossa on asteikko 5 ml jaotuksella. Kyllä tuolla aika tarkasti saa öljyt mitattua. 100 ml öljyä, 9,9 litraa bensaa päälle niin aika tarkasti ollaan 1% seoksessa.

Yamahan autolube-koneissa öljyn määrä vaihtelee kaasun asennon mukaan. Täyskaasulla menee
        noin 2% bensan määrästä ja tyhjäkäynnillä taisi olla 0,5% tai jopa vähemmänkin.

4% TCW-3 öljyä on kyllä älytön määrä ja sen käyttö perustuu täydelliseen tietämättömyyteen!

• ajat muuttuu
        YETOL kirjoitti:

Yamahan autolube-koneissa öljyn määrä vaihtelee kaasun asennon mukaan. Täyskaasulla menee
        noin 2% bensan määrästä ja tyhjäkäynnillä taisi olla 0,5% tai jopa vähemmänkin.

4% TCW-3 öljyä on kyllä älytön määrä ja sen käyttö perustuu täydelliseen tietämättömyyteen!

todella vanhoissa perämoottoreissa käytettiin 4% seosta esim, evinrude -70 luvun 9,9hp

• Ykä2
        ajat muuttuu kirjoitti:

todella vanhoissa perämoottoreissa käytettiin 4% seosta esim, evinrude -70 luvun 9,9hp

Kaikissa vanhoissa OMC:n koneissa oli liukulaakereita. Vuosimallin -60 18 hv koneessakin oli vielä männäntapin laakerina fosforipronssiholkki. Näissä koneissa käytettiin 6% seosta. TCW-luokitusta ei tuolloin vielä oikein ollut. Samaa SEA 30 yksiasteöljyä tuupattiin sekä autoon että persveivariin.
        Markkinoille oli toki tullut jo joitakin 2T-öljyjä jotka olivat esiohennettuja, jotta sekoittuisivat helpommin bensaan.
        Aika paljon ostettiin myös 2T-pumpuista, joissa öljyn määrän valinta. Kyseiset pumput kuitenkin hävisivät huoltoaseman pihalta kun öljymäärää vähennettiin ja sekoittaminen tuli tarkemmaksi.
        On siis ajat muuttuneet, mutta niin on koneet ja öljytkin.

• SuzukiMies
        Ykä2 kirjoitti:

Kaikissa vanhoissa OMC:n koneissa oli liukulaakereita. Vuosimallin -60 18 hv koneessakin oli vielä männäntapin laakerina fosforipronssiholkki. Näissä koneissa käytettiin 6% seosta. TCW-luokitusta ei tuolloin vielä oikein ollut. Samaa SEA 30 yksiasteöljyä tuupattiin sekä autoon että persveivariin.
        Markkinoille oli toki tullut jo joitakin 2T-öljyjä jotka olivat esiohennettuja, jotta sekoittuisivat helpommin bensaan.
        Aika paljon ostettiin myös 2T-pumpuista, joissa öljyn määrän valinta. Kyseiset pumput kuitenkin hävisivät huoltoaseman pihalta kun öljymäärää vähennettiin ja sekoittaminen tuli tarkemmaksi.
        On siis ajat muuttuneet, mutta niin on koneet ja öljytkin.

mulla on tommone suzuki dt 30 2 pyttyne jostai 80-90 luvulta todennäkösesti. Niin, mitä seos prosenttiä siinä kannattaaa käyttää? Oon käyttäny nyt 2% ja jossai sanottii että 1% mutta en tiä pitääkö paikkansa ? Mutta toho ekaa kysymyksee nii jos se öljy on punaista se yleensä merkitse että öljy on täyssynteettistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe