BED-avautumiseni

epäihminen

Onnistuin laihtumaan noin vuosi sitten 15 kg ja olin ensimmäistä kertaa elämässäni HOIKKA. Se tunne oli upea kun joku tuttu mainitsi laihtumisestani tai hoikkuudestani ja tunsin ensimmäistä kertaa oikeastaan eläväni. Tuntui, että vihdoin voisi tehdä mitä muutkin. Mennä ja uskaltaa. Kuitenkin jos huomasin lihoneeni tuolloin edes puoli kiloa edellisestä päivästä, olin täysin epätoivoinen. En syönyt juuri mitään ja jos söin, koitin oksentaa suurimman osan pois, mutta en kaikkea, jotta olisin tavallaan syönyt "terveellisesti" ja vähän. Jotenkin ajattelin noiden päivien olevan niitä terveellisiä ja hyviä, kun vatsaan jäi muutama porkkana ja kaalia.

Sitten kävin erittäin pitkän keskustelun erään ihmisen kanssa, ja se sai minut tajuamaan, etteivät miehet halua luista luurankoa vaan terveen naisen. Luulen, että tuo keskustelu oli syy koko sairaan syömishäiriön muuttumiseen BED:ksi. Enää en oksentanut, enää ei jotenkin edes kiinnostanut. Aloin keksiä tekosyitä, miksi olisi muka ihan okei syödä paketti keksejä, jos huomenna sitten en söisi. Jotenkin oikeutin kaikki syömiset ja näin jälkeenpäin tuntuu, että kuljin vähän aikaa kuin sumussa, enkä oikein muista edes katuneeni syömisiäni tai välittäneeni mistään muustakaan. Ahdoin vain ruokaa itseeni kuin viimeistä päivää.

Nyt olen havahtunut siihen, että painan enemmän kuin koskaan. Itseinho on valtava, suunnton. Välillä tekisi vain mieli satuttaa itseään kunnolla, mutta tiedän (kokemuksesta) ettei se auta. En hallitse syömistäni mitenkään. Aluksi ajattelen, etten tänään syö mitään. Juon aamulla kahvin ja olen energinen iltapäivään asti. Sitten se iskee. Alan miettiä, jos sitä söisi sittenkin vaikka muutaman omenan, niin päivä olisi silti onnistunut. Omenat syötyäni ajattelen mokanneeni alkuperäisen suunnitelman jo kuitenkin ja päätän että voin syödä ns. normaalisti. Jonkin aterian vaikka. Sitten vain jatkan kaiken mahdollisen kaapeista löytyvän ruoan syömistä niin kauan, että mahaan koskee ja meinaan oksentaa, mutta en kuitenkaan oksenna. Koitan kai jotenkin suojella hampaitani, jotka ovat jo aivan pilalla yli 5 vuotta kestäneen bulimian jäljiltä. Ja kun sanon syöväni kaiken ruoan kaapeista, todella tarkoitan sitä. Asun vanhemmillani ja kaapit täyttyvät jatkuvasti kaikella mahdollisella moskalla, mitkä minä sitten käyn kittaamassa alas kurkustani. En koskaan osaa syödä yhtä leipää tai yhtä omenaa tai yhtä keksiä vaan kaikkea menee niin paljon kuin sitä talosta löytyy.

Nyt ahdistus on valtava ja haluan enemmän kuin mitään "anoreksiani" takaisin. Ei se edes ollut anoreksia, enkä ole ollut alipainoinen, mutta onnistuin syömään todella vähän ja kutsun sitä elämänvaihetta anoreksia-ajaksi.
Eniten vituttaa, että kaikki hokivat silloin minun laihtuneen liian nopeasti ja tiedän heidän nauraneen selkäni takana sille, että lihon varmasti kaiken korkoineen takaisin. Halusin todistaa etten lihoisi, mutta he olivat ilmeisesti oikeassa. En ole nähnyt monia ystäviäni aikoihin, tai edes kehdannut käydä kaupungilla tai oikeastaan missään, koska pelkään ihmisten nauravan lihoamistani ja näkevän epäonnistumiseni. Olen yksi iso epäonnistuminen koko ihminen.

Katselin juuri kuvia anoreksia-ajoiltani ja näytän niissä niin onnelliselta ja hyvältä ja menevältä ja haluan ne ajat takaisin enemmän kuin mitään. En tiedä jaksaako ketään kiinnostaa avautumiseni, mutta omaa päätäni tämä ehkä hieman selvitti. Auttaisi varmaan jos jollekin voisi kertoa nämäkin ihan ääneen, mutta häpeä on liian suuri.

Voimia kaikille BED:n kanssa painiville. Tämä on helvettiä.

6

1103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bediläinen

      mulla on vähän samaa juttua. Minä tosin laihdutin itseni alipainoon. Nyt kun minulta kiellettiin laihdutus, sorrun pari kertaa vikossa ahmimaan ja joudun siksi syömään muina päivinä noin 800 kaloria, etten lihoisi kuin hetkellisesti. Ei ne ahmimispäivätkään mulla niin kauheita ole mutta niinä päivinä lihon yleensä noin puoli kiloa, ja kalorit nousee jopa hieman yli 2000. En ahmi niin paljon että oksettaisi, enkä saa oksennettua vaikka olen syömisen jälkeen yrittänyt oksentaa. Ei vaan tuu paljon mitään ulos :'(

      Mutta BED siis minullakin. Olisi bulimia jos se hemmetin oksennus onnistuisi.

      • justme2:)

        Hei, tarinasi on kuin suoraan minun elämästäni!! Huhh että meitä on paljon tämän ongelman kanssa, kunpa siihen löytyisi jokin ratkaisu...
        itse olen tutkinut terveyttä ja luulen että esim joogalla, meditaatiolla ja terveellisellä eritätn ravinnerikkaalla ravinnolla (merilevät, oraat, idut, paljon hyvää rasvaa, lehtivihreää...) voisi saada kehoa tasapainoon ja sitäkautta pois ahmimishäiriötä! Myös vaihtoehtoishoitoja kandee kokeilla mutta ravintotasapaino pitäisi korjata ja alkaa syömään laadukasta ja ravinnerikasta ja puhdasta ruokaa koska sen puutos johtaa kaikenlaisiin epätasapainotiloihin. esim anoreksiassa tulee puutoksia. pitä myös yrittää tehdä kaikkea mistä pitää ja mistä saa nautintoa jotta se ruoka ei olisi se ainoa nautinnonlähde elämässä. pitää unelmoida ja miett mitä oikeasti haluaa elämältä.
        nälkäkuurit eivät tee hyvää, keho menee sekaisin isosta nälästä, joten pitää huolehtia ettei syöminen koskaan pääsisi liian vähälle.
        tässä on jotain vinkkejä, niiitä nyt miettimään ja toteutttamaan, kyllä me tämä sairaus vielä selätetään!!!!!


      • Thomas vm-82
        justme2:) kirjoitti:

        Hei, tarinasi on kuin suoraan minun elämästäni!! Huhh että meitä on paljon tämän ongelman kanssa, kunpa siihen löytyisi jokin ratkaisu...
        itse olen tutkinut terveyttä ja luulen että esim joogalla, meditaatiolla ja terveellisellä eritätn ravinnerikkaalla ravinnolla (merilevät, oraat, idut, paljon hyvää rasvaa, lehtivihreää...) voisi saada kehoa tasapainoon ja sitäkautta pois ahmimishäiriötä! Myös vaihtoehtoishoitoja kandee kokeilla mutta ravintotasapaino pitäisi korjata ja alkaa syömään laadukasta ja ravinnerikasta ja puhdasta ruokaa koska sen puutos johtaa kaikenlaisiin epätasapainotiloihin. esim anoreksiassa tulee puutoksia. pitä myös yrittää tehdä kaikkea mistä pitää ja mistä saa nautintoa jotta se ruoka ei olisi se ainoa nautinnonlähde elämässä. pitää unelmoida ja miett mitä oikeasti haluaa elämältä.
        nälkäkuurit eivät tee hyvää, keho menee sekaisin isosta nälästä, joten pitää huolehtia ettei syöminen koskaan pääsisi liian vähälle.
        tässä on jotain vinkkejä, niiitä nyt miettimään ja toteutttamaan, kyllä me tämä sairaus vielä selätetään!!!!!

        Bedille olisi tällainen: Porkkanaa, Omenaa ja muuta Free-vegetaristista kamaa päivittäin.. Paljon vettä ja mehua. Yksi lämmin ruoka ois suositeltavaa, jos ei ihan sairaalahoidossa jo ole. Vähänkö heikkolla hapella vannotaan täällä tällaista lauantai-iltojen iloon.. Mitähän muuta olisi tarjolla täksi lauantaiksi? Mulle olisi yllättäen siivousta. Onhan kaikkien pesukone jo jokakantilta hoidossa kunnossa?


      • aatuitui
        Thomas vm-82 kirjoitti:

        Bedille olisi tällainen: Porkkanaa, Omenaa ja muuta Free-vegetaristista kamaa päivittäin.. Paljon vettä ja mehua. Yksi lämmin ruoka ois suositeltavaa, jos ei ihan sairaalahoidossa jo ole. Vähänkö heikkolla hapella vannotaan täällä tällaista lauantai-iltojen iloon.. Mitähän muuta olisi tarjolla täksi lauantaiksi? Mulle olisi yllättäen siivousta. Onhan kaikkien pesukone jo jokakantilta hoidossa kunnossa?

        kuulostaa tutulta tekstiltä nämä teidän puheet.Itelläni oli just ahmimiskohtaus ja suusta meni mm.iso annos wokkia,2 näkkäriä,5 paahtoleipää,paketti keksejä,piparkakkutaikinaa puol pakettia,ranskalaisia ja nugetteja iso annos,banaani,jogurttia,marenkeja pussillinen..mietin tässä vielä et mitä seuraavaks ahtais suuhun.Sairasta..niin sairasta!


      • RRRRRRRAPU
        aatuitui kirjoitti:

        kuulostaa tutulta tekstiltä nämä teidän puheet.Itelläni oli just ahmimiskohtaus ja suusta meni mm.iso annos wokkia,2 näkkäriä,5 paahtoleipää,paketti keksejä,piparkakkutaikinaa puol pakettia,ranskalaisia ja nugetteja iso annos,banaani,jogurttia,marenkeja pussillinen..mietin tässä vielä et mitä seuraavaks ahtais suuhun.Sairasta..niin sairasta!

        Ja minä kun luulin olevani yksin ongelmani kanssa ja etsin ongelmilleni selitystä. Mutta sieltähän se nyt tuli moneen kertaan, BED. Pahempi kuin fyysinen olo, on psyykkiset oireet. Ahdistaa, masentaa, tekisi mieli vain repiä pää ja vatsa irti.


      • helppiä helppiä
        RRRRRRRAPU kirjoitti:

        Ja minä kun luulin olevani yksin ongelmani kanssa ja etsin ongelmilleni selitystä. Mutta sieltähän se nyt tuli moneen kertaan, BED. Pahempi kuin fyysinen olo, on psyykkiset oireet. Ahdistaa, masentaa, tekisi mieli vain repiä pää ja vatsa irti.

        Minä olen sairastanut BEDiä noin 2 vuotta, suurimmaksi osin buliimisin oirein(olen siis oksentamalla ja liikkumalla polttanut kalorit ja välillä paastonnutkin, joten BMI:ni on noin 21 eli olen kuitenkin vielä normaalipainoinen), välillä vain ahmien, kuluttamatta kaloreita. Mutta viime aikoina en enää ole pystynyt ahmimaan, en ymmärrä mistä johtuu että maha tulee vain tuskaisen kipeeksi ja täydeksi huomattavasti aiempaa pienemmästä ahmimismäärästä, esimerkkinä eilinen: iso lautasellinen kasvisosekeittoa, n.150g kalkkunafileetä(rasvaa 1%), 250g:n pussi kevyt kinkkusuikaleita kevyt majoneesin kera, 3 suklaakonvehtia, 1l sokeritonta valion mansikkamehukeittoa ja 1 keitetty muna. Lämmitin mikrossa vielä toisen kasvissosekeiton mutta en pystynyt syömään sitä kun mahaa niin kovin poltti ja meinasi oksennus tulla vaikken edes yrittänyt oksentaa.. Onhan siis nuokin isoja määriä kerralla syödä mut ennen söin montamonta kertaa enemmän! ja epäterveellisempiä(nykyään en osta kaappeihin mitään roskaa, en edes vierasvaraksi, vain terveellistä ja kevyttä sapuskaa koska kun ahmimiskohtaus yllättää niin söin kyllä ennen kaapit aina ihan tyhjiksi) Pelkään nyt että minulle on tulossa vatsahaava tai vastaava? Osaisiko kukaan auttaa mistä on kyse? Ei sillä että haluaisin edelleen ahmia yhtä paljon mutta haluan tietää missä jamassa terveyteni on näiden oireiden perusteella!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    4. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    5. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe