viiniköynnös ruukussa?

lasiveranta

Menestyykö viiniköynnös ruukussa? Toisaalta muistelen lukeneeni, että vanhalla köynnöksellä voi olla iso juuristo, toisaalta muistelen lukeneeni että joku on kasvattanut köynnöstä astiassa. Kumpi pätee? Veranta olisi aurinkoinen, kesällä välillä kuuma, mutta talvella max 15 astetta. Pitääkö sen tiputtaa lehdet syksyllä, jos se on noinkin lämpimässä?

7

2381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asku

      Jos talvellakin lämpötila on 15, niin siellähän menestyy aivan joku jaloviinikin, mutta jos tuo lukema on -15 sitten joku näistä hybridi-lajikkeista olisi sopiva, Zilga tai Supaga. Lehdet kuuluu varista syksyllä pois. Iso saviruukku varmaan sopii hyvin kasville, kastelu kun tulee huolehdittua, niin luulen että menestyy aivan hyvin. Olen Kreikassa nähnyt aika isojakin köynnöksiä ruukuissa.
      Toinen hauska köynnös on tämä ihmeköynnos (boukainville), seknkin saa kukkimaan sisätiloissa.

      • teiwaz

        saviruukkua kannattaa harkita kaksi kertaa, jos ja kun multa kuitenkin jää huomattavan märäksi syksyllä. Eli pakastuessa halkeaminen voi olla väistämätöntä.
        kannatan puuruukkua, isoa puulaatikkoa (ikeassa oli nyt ihan suhteellisen hyvän kokoinen jotain 55€). tuolloinkin tulis huolehtia liikaveden poistosta/salaojituksesta.
        Sit muutenkin syksymmällä vähentää kastelua ja lannoitusta.


      • Asku
        teiwaz kirjoitti:

        saviruukkua kannattaa harkita kaksi kertaa, jos ja kun multa kuitenkin jää huomattavan märäksi syksyllä. Eli pakastuessa halkeaminen voi olla väistämätöntä.
        kannatan puuruukkua, isoa puulaatikkoa (ikeassa oli nyt ihan suhteellisen hyvän kokoinen jotain 55€). tuolloinkin tulis huolehtia liikaveden poistosta/salaojituksesta.
        Sit muutenkin syksymmällä vähentää kastelua ja lannoitusta.

        Joo sama se puu vai savi. Talveksihan multa on jätettävä aika kuivaksi, ei märäksi ollenkaan. Totta jos on pakkasta -15 astetta. Mutta kumpaakohan tämä kysyjä tarkoitti?


      • tode

        olen yrittänyt kukittaa bougainvilleä jo vuosia ja huonosti on kukkinut eli ei koskaan.
        olen omasta mielestäni (myös muitten!)varsinainen viherpeukalo, mutta tämä kasvi on selättänyt minut vuosi vuodelta!
        mitä asku arvelet, onko syynä liian vahva multa, aina sama lämpötila, vaiko valon puute? vai onko jotain todella dramaattista vielä keksittävä?
        vein kukan syksyllä kasvihuoneen viileyteen ja toin pakkasten tultua sisälle ja otaksuin kukkien ilmaantuvan keväällä, mutta katinkontit, varisseiden lehtien tilalle tulivat vain komeat vihreät lehdet,ei kukan näköistäkään!
        voitko paljastaa salaisuutesi?


      • Asku
        tode kirjoitti:

        olen yrittänyt kukittaa bougainvilleä jo vuosia ja huonosti on kukkinut eli ei koskaan.
        olen omasta mielestäni (myös muitten!)varsinainen viherpeukalo, mutta tämä kasvi on selättänyt minut vuosi vuodelta!
        mitä asku arvelet, onko syynä liian vahva multa, aina sama lämpötila, vaiko valon puute? vai onko jotain todella dramaattista vielä keksittävä?
        vein kukan syksyllä kasvihuoneen viileyteen ja toin pakkasten tultua sisälle ja otaksuin kukkien ilmaantuvan keväällä, mutta katinkontit, varisseiden lehtien tilalle tulivat vain komeat vihreät lehdet,ei kukan näköistäkään!
        voitko paljastaa salaisuutesi?

        Ei mullakaan ole salaisuutta sen kummemmin. Valoa pitää olla kesäisin ja minullakin oli kasvihuoneessa kesän ja teki vain muutaman kukan.

        Se kukka, mistä olen tämän omani oksasta saanut juurtumaan, (mikä sekin sinäänsä on aika ihme, että saa sen yleensä juurtumaan), kukkii joka kesä aivan valtoimenaan.
        Voi olla joku ravinnejuttukin, mutta ihmeköynnös taitaa olla todella nimensä veroinen.


    • lasiveranta

      Kiitos vinkeistä! Talvilämpö on plussan puolella, joten paleltumista ei tarvitse pelätä. Samaisella verannalla on ollut vuoden ympäri iso limoviikuna, ja se pärjäsi hyvin. Enemmän huolestuttaakin, että kuinka paljon ravinteita se kuluttaa - ja siis kuinka iso astian on oltava - ja että kuinka sen saa välillä huilailemaan vai onko sen ylipäätään pakko varistaa lehdet. Olisiko jollakin ollut astiassa kasvamassa?

      • Asku

        Kokeilemalla kaikki saa selville.
        Viiniköynnös mielestäni on aika vaatimaton kasvi ja leviää liikakin yleensä.
        Kyllä lehdet on varistava talveksi. Esimerkiksi Lanzarotella tammikuussa on köynnösten lehdet varisseet, vaikka valoa ja lämpöä on siellä Suomen kesään verrattavissa keskitalvellakin.
        Keväällä voi aina lisätä lannoitetta pintamultaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3694
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3358
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2438
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1420
    Aihe