mp Aquabay -paketti 102l

kaipaan neuvojanne

Olen harkinnut akvaarion hankkimista, netistä löysin ko. akvaarion. Lienee sopivan kokoinen aloittelijalle, mutta mitä te ammattilaiset sanotte tekniikasta? Pidän siis akvaarion ulkonäöstä, sekä koosta, en haluaisi mielellään ulkosuodatinta. Hintakin on kukkarolle sopiva.

Olen AIVAN pihalla koko hommasta. Toiset sanoo, että vesi vaihdetaan parin viikon välein, toiset sanoo viikottain?

Mitä tuollaiseen akvaarion voisi hankkia kaloja, haluaisin lähinnä vain pieniä kaloja, kuten jotain tetroja, sekä ne pakolliset siivoojat sinne hommiin? Voiko kaloja olla liian vähän akvaariossa, liikaa niitä voi tietysti olla, mutta onko joku minimivaatimus/litramäärä?

Hiekan haluaisin valkoisen, löysin netistä jotain ihan valkoista hiekkaa, mikä hiekka parasta aloittelijalle, onko niissä eroja?

Pitääkö käyttää pohjalannoitetta kasveille, mitkä kasvit olis helppoja?

Liika siivoominen ja ruokinta on kuulemma pahinta, mitä muita perusvirheitä voin tehdä. Tietenkin se pitää kypsyttää kunnolla. Tarvitsenko kaikki testerit?

Koiratuotteen sivuilla oli myös näppärän näköinen akvaario. Tarvitseeko tuollainen noin 100 litrainen akvaario oman pöydän, vai riittääkö jokin tukeva normipöytä alle. Onko tuon kokoinen vaarassa poksahtaa rikki vedenpaineesta, vai tarvitseeko se jo suuremman vesimäärän. Jos sattuu sähkökatko, kuinka kauan kalat elävät ilman "sähköä".

Kuinka usein voin vaihtaa koristeita akvaarioon, saavatko kalat shokkeja liian useasta koristeiden vaihdoista?
Pitääkö lamppua polttaa, jos akvaario on sellaisen terassin ikkunan edessä, johon ei koskaan paista aurinko, mutta valoa tulvii sisään, jos jättää sen takaseinän julisteen pois?

Mitä kaloja tai kasveja ei MISSÄÄN tapauksessa aloittelijalle suositella?

Tässäpä muutama kysymys (todellakin muutama =)

Hankinta on harkinnassa
Odottelen viisaita vastauksia

Kiittäen neiti yli 30v.

9

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tetrapak

      nuo neontetrat ja pikkutetrat lienee minulle sopivia kaloja, eli jos otan vain IIISON parven tetroja, ja niitä siivoojia, niin riittäkö ne? Lisääntyykö kotilot AINA ja jokatapauksessa, tuleeko niistä ongelmia?

      Viherkalan sivuilla näyttää olevan hyvät ohjeet eri lajeista, KIITOS teille!

    • fish KING

      1. tutustu akvaarion kypsyttämiseen .. http://www.jrjones.suntuubi.com/fi/Akvaario/Kalaton kypsyttäminen/ .. ja akvaarion hoitoon .. http://www.aquahoito.info/suomi/index.html .. ennen akvan ja kalojen hankintaa

      2. Hanki jostain käsiisi Markku Varjon VIimeisin Akvaariokalat kirja

      3. säästä akvaarioon rahaa n. 5-8€ litraa varten, hanki mielellään 200l akvaario kättelyssä, säästät hoidossa ja alku hankaluuksissa, se ulkosuodatin tai matto suodatin kaikkein vaivattomin

      4. lue täältä juttu, akvaarion hoitorutiinit .. ne on tarkoitettu aloittelevalle akvaristille

      5. valkoinen hiekka levättyy, tulee vihreäksi helpoiten, osta pohja hiekaksi 0,5-1,2mm hiekkapuhallus hiekkaa, Lännen hiekka on hyväksi todettua, ÄLÄ osta öljy puhdistettua (lukee pussissa jos ei, kysy myyjältä)

      6. hanki tippa testerit .. http://www.petshop.fi/aquarium_accessories/water_tests/sera_aqua-test_set.html .. NO3 nitraatti

      7. MItä vähemmän akvaariota tongit sen varustelun jälkeen sen parempi se aina kaloille on, viikottain kuoleet lehdet, suodattimen puhdistus, kasvien ravinteet sekä karsinta tarvittaessa

      8. satalitrainen akvaario painaa n. 130-180kg koristeista riippuen, omalle jalustalle ;)

      9. kalat elävät ilman suodattimen toimintaa, veden kiertoa, happea muutamasta päivästä viikkoon

      10. EI missään tapauksessa kaloja alle 200 l
      - partamonneja enempää kuin yksi
      - leväbarbeja
      - kultakaloja
      - lehtikaloja
      - rihmakaloja
      - plekoja, monneja, panssarimonneja jotka kasvavat yli 5-10cm pitkiksi
      - ahvenia
      - pusukaloja

      11. NONO kasveja
      - kaikki värikkäät, moniväriset kasvit .. ovat yleensä suo alueen tai piha kasveja joita myydään akvaario kasveina

      12. tervetuloa kiehtovaan akvaario harrastaja maailmaan

      • hoitsukki

        Kalakunkulla tullut täysiä kymmeniä täyteen, kun otsikko on nelikymppinen kalakunkku ? Jos on niin onneksi olkoon, perästä tullaan...


      • fish KING
        hoitsukki kirjoitti:

        Kalakunkulla tullut täysiä kymmeniä täyteen, kun otsikko on nelikymppinen kalakunkku ? Jos on niin onneksi olkoon, perästä tullaan...

        juuh, viittäkymmentä mennään jo lujaa :)


      • me and DOG 2

        kiitos vastauksestasi, harrastukseen perehdyttyäni, ja näitä viestejä lukiessani olen tullut siihen tulokseen, että jatkan koirani hoivaamista parhaani mukaan. Kaikki aika, jonka antaisin kaloille, ja varsinkin se aika, joka siihen aloitussähläykseen (kunnes homma alkaa todella sujumaan, ja elämä akvaarion kanssa ns. normalisoitumaan) menisi, annan sen mieluummin karvaiselle kaverilleni.... hän on kuitenkin minun ainoani ja niin huomionkipeäkin vielä.
        Ehkä, kun pieni rakkaani joskus siirtyy koirien sateenkaarelle, voin harkita akvaariota.

        Luulen, että näin on parempi, että kaloja ja muita mönninkäisiä hoivaa joku muu kuin minä, se vähäkin epävarmuus takalistossani kertoo, että saattaisin nyt akvaarion hankkiessani katua sitä myöhemmin. Kalojeni hankintaan pitää olla 100% tahto, kuten koiraa hankkiessani. Ja koiraa en ole muuten katunut PÄIVÄÄKÄÄN.

        Hyvää syksyn jatkoa teille akvaarioharrastajille, ihailin juuri eilen aquawebistä jonkun koralli akvaariota, oli TOSI UPEE!!!


      • me and DOG 2 kirjoitti:

        kiitos vastauksestasi, harrastukseen perehdyttyäni, ja näitä viestejä lukiessani olen tullut siihen tulokseen, että jatkan koirani hoivaamista parhaani mukaan. Kaikki aika, jonka antaisin kaloille, ja varsinkin se aika, joka siihen aloitussähläykseen (kunnes homma alkaa todella sujumaan, ja elämä akvaarion kanssa ns. normalisoitumaan) menisi, annan sen mieluummin karvaiselle kaverilleni.... hän on kuitenkin minun ainoani ja niin huomionkipeäkin vielä.
        Ehkä, kun pieni rakkaani joskus siirtyy koirien sateenkaarelle, voin harkita akvaariota.

        Luulen, että näin on parempi, että kaloja ja muita mönninkäisiä hoivaa joku muu kuin minä, se vähäkin epävarmuus takalistossani kertoo, että saattaisin nyt akvaarion hankkiessani katua sitä myöhemmin. Kalojeni hankintaan pitää olla 100% tahto, kuten koiraa hankkiessani. Ja koiraa en ole muuten katunut PÄIVÄÄKÄÄN.

        Hyvää syksyn jatkoa teille akvaarioharrastajille, ihailin juuri eilen aquawebistä jonkun koralli akvaariota, oli TOSI UPEE!!!

        Hyvä että harkitset tarkkaan lemmikkien kanssa. Silti tuli sellainen tunne, että olet saattanut pelästyä pitkiä ja monimutkaisilta tuntuvia juttuja hoidosta, vesitesteistä tmv. ja saanut sen kuvan että akvaarion hoito vie paljon aikaa ja on hankalaa. Voin kuvitella, että aloittelijasta voi tuntua siltä.

        Itsekin harkitsin pitkään. Lopulta päätin ostaa ensimmäisen, 200-litraisen. fishKING autteli mut silloin alkuun (v.2006) ja alussa jännitin valtavasti miten saan kaikki toimimaan niin kuin pitää. Vuosien saatossa altaita on sitten tullut lisää. Parhaimmillaan oli 5, mutta tällä hetkellä kolme. 527 litraa ja 74 litran seura-akvaariot ja 37 litran rapula. Hyvin helppoa on hoito, kun alussa perehtyy kunnolla. Hyvin voivaan akvaarioon ei mene aikaa, eikä nyt niin kauheasti rahaakaan kun kasvitkin lisääntyy ja kalat voi hyvin. Joka päivä tulee rentouduttua akvaarioiden ääressä ja samalla näkee onko kaikki kunnossa. Levää ei ole nimeksikään ja kasvit ja kalat näyttävät voivan hyvin. Vettä vaihdan pienemmistä altaista kerran viikossa, suurimmasta parin viikon välein. Ulkokasvit ja huonekasvit saa ravinteikasta kasteluvettä ja vedenalaisen puutarhan hoitoa ei voi sanoa työksi. Ukosuodattimet puhdistan n.3 kk välein, sisäsuodattimet viimeistään parin viikon välein. Ei ole kova homma sekään. Pienten akvaarioiden kanssa homma käy aika nopeasti.

        Jotta tällaiseen helppoon akvaarion hoitoon pääsee, on hoidettava kypsytys ennen kalojen tuontia, hankittava sellainen kalasto joka sopii yhteen, vesiarvoihin, lämpötilaan ja akvaarion kokoon. Vettä kannattaa testata niillä tippatesteillä alkuun, niin pääsee hyvin jyvälle. Itse testailin ja kirjailin alussa arvot ja opin niistä paljon. Nykyisin testailen harvoin.
        On hyvä myös kysyä vaikkapa täältä heti kun joku asia vaivaa mieltä. Niin sitä oppii ja saa harrastuksesta enemmän :)

        Halusin vain sanoa tämän, että jos joskus mielesi palaa akvaarioiden kiehtovaan maailmaan, kynnys ei ehkä ole niin suuri :). Ja voi koirasikin muuten nauttia akvaariosta ;). Toki hienoa että ajattelet koiraasi ja yhteistä aikaanne.


      • lemmikkikala
        mimosa.x kirjoitti:

        Hyvä että harkitset tarkkaan lemmikkien kanssa. Silti tuli sellainen tunne, että olet saattanut pelästyä pitkiä ja monimutkaisilta tuntuvia juttuja hoidosta, vesitesteistä tmv. ja saanut sen kuvan että akvaarion hoito vie paljon aikaa ja on hankalaa. Voin kuvitella, että aloittelijasta voi tuntua siltä.

        Itsekin harkitsin pitkään. Lopulta päätin ostaa ensimmäisen, 200-litraisen. fishKING autteli mut silloin alkuun (v.2006) ja alussa jännitin valtavasti miten saan kaikki toimimaan niin kuin pitää. Vuosien saatossa altaita on sitten tullut lisää. Parhaimmillaan oli 5, mutta tällä hetkellä kolme. 527 litraa ja 74 litran seura-akvaariot ja 37 litran rapula. Hyvin helppoa on hoito, kun alussa perehtyy kunnolla. Hyvin voivaan akvaarioon ei mene aikaa, eikä nyt niin kauheasti rahaakaan kun kasvitkin lisääntyy ja kalat voi hyvin. Joka päivä tulee rentouduttua akvaarioiden ääressä ja samalla näkee onko kaikki kunnossa. Levää ei ole nimeksikään ja kasvit ja kalat näyttävät voivan hyvin. Vettä vaihdan pienemmistä altaista kerran viikossa, suurimmasta parin viikon välein. Ulkokasvit ja huonekasvit saa ravinteikasta kasteluvettä ja vedenalaisen puutarhan hoitoa ei voi sanoa työksi. Ukosuodattimet puhdistan n.3 kk välein, sisäsuodattimet viimeistään parin viikon välein. Ei ole kova homma sekään. Pienten akvaarioiden kanssa homma käy aika nopeasti.

        Jotta tällaiseen helppoon akvaarion hoitoon pääsee, on hoidettava kypsytys ennen kalojen tuontia, hankittava sellainen kalasto joka sopii yhteen, vesiarvoihin, lämpötilaan ja akvaarion kokoon. Vettä kannattaa testata niillä tippatesteillä alkuun, niin pääsee hyvin jyvälle. Itse testailin ja kirjailin alussa arvot ja opin niistä paljon. Nykyisin testailen harvoin.
        On hyvä myös kysyä vaikkapa täältä heti kun joku asia vaivaa mieltä. Niin sitä oppii ja saa harrastuksesta enemmän :)

        Halusin vain sanoa tämän, että jos joskus mielesi palaa akvaarioiden kiehtovaan maailmaan, kynnys ei ehkä ole niin suuri :). Ja voi koirasikin muuten nauttia akvaariosta ;). Toki hienoa että ajattelet koiraasi ja yhteistä aikaanne.

        itse asiassa ajattelin koiraani harkitessani akvaariota, koska hän on hyvin hyvin kiinnostunut (kuin pentukoira) kaikesta eläinmaailman jutuista. Eilen lenkillä yhdessä ihmeteltiin karvamatoa, joka oli kuollut tien viereen. Minulla oli koira mukana, kun käytiin lemmikkikaupassa, ja kovasti ne kalat kiinnosti ruudun takana, pahus kun ne ei tuoksuneet millekään =)
        Luulen, että me neidit jaksaisimme seurata kalojen touhuja, mutta epäilen sitäkin, kuinka kauan hajuton, mauton ja äänetön akvaario saattaisi pikkuneitiä kiinnostaa =( koira tarvitsee sähäkkää toimintaa, jotta mielenkiinto kestää pitkään yllä.

        Toisekseen, yritin ajatella taas koiran aivoilla, ja tulin siihen tulokseen, että jos hän osaisi puhua, vastaus olisi jotain "kiitos mami, kun ajattelet että akvaariosta olisi minulle seuraa, mutta nauttisin sinun seurastasi vieläkin enemmän, koska sekin aika, jonka hoidat kaloja, voisit leikkiä minun kanssa lattialla minun leluilla tai lähteä lenkille".
        Kultani on todella seurankipeä, ja yleensä, jos syliin ei mahdu läppärin ja minun väliin, neiti menee omaan mökkiin mököttämään. Tälläkin hetkellä istun rahilla, läppäri sohvalla ja koira sylissä....

        Ja on muuten pakko myöntää, että kauhulla ajattelen mahdollista vesivahinkoa, se (täällä suositeltu) 200 litraa vettä lattialla, ja parketti on todellakin sen jälkeen "uiva parketti"... ja siinä menis sitten sitä parkettia noin 70 neliötä...

        Mutta kuitenkin. Ehkä tulevaisuudessa, ja toivottavasti akvaarioharrastus kaikkine laitteineen on kehittynyt eteenpäin, nyt se kieltämättä ainakin kuulostaa hankalalta, itse olen valmis helposti luovuttamaan, jos alku on vaikeaa...


      • fish KING
        lemmikkikala kirjoitti:

        itse asiassa ajattelin koiraani harkitessani akvaariota, koska hän on hyvin hyvin kiinnostunut (kuin pentukoira) kaikesta eläinmaailman jutuista. Eilen lenkillä yhdessä ihmeteltiin karvamatoa, joka oli kuollut tien viereen. Minulla oli koira mukana, kun käytiin lemmikkikaupassa, ja kovasti ne kalat kiinnosti ruudun takana, pahus kun ne ei tuoksuneet millekään =)
        Luulen, että me neidit jaksaisimme seurata kalojen touhuja, mutta epäilen sitäkin, kuinka kauan hajuton, mauton ja äänetön akvaario saattaisi pikkuneitiä kiinnostaa =( koira tarvitsee sähäkkää toimintaa, jotta mielenkiinto kestää pitkään yllä.

        Toisekseen, yritin ajatella taas koiran aivoilla, ja tulin siihen tulokseen, että jos hän osaisi puhua, vastaus olisi jotain "kiitos mami, kun ajattelet että akvaariosta olisi minulle seuraa, mutta nauttisin sinun seurastasi vieläkin enemmän, koska sekin aika, jonka hoidat kaloja, voisit leikkiä minun kanssa lattialla minun leluilla tai lähteä lenkille".
        Kultani on todella seurankipeä, ja yleensä, jos syliin ei mahdu läppärin ja minun väliin, neiti menee omaan mökkiin mököttämään. Tälläkin hetkellä istun rahilla, läppäri sohvalla ja koira sylissä....

        Ja on muuten pakko myöntää, että kauhulla ajattelen mahdollista vesivahinkoa, se (täällä suositeltu) 200 litraa vettä lattialla, ja parketti on todellakin sen jälkeen "uiva parketti"... ja siinä menis sitten sitä parkettia noin 70 neliötä...

        Mutta kuitenkin. Ehkä tulevaisuudessa, ja toivottavasti akvaarioharrastus kaikkine laitteineen on kehittynyt eteenpäin, nyt se kieltämättä ainakin kuulostaa hankalalta, itse olen valmis helposti luovuttamaan, jos alku on vaikeaa...

        Meilläkin on ollut koiria .. ja tulee olemaan. Akvaarioita on ollut kohta toistakymmentä vuotta ja tulee aina olemaan.

        Ei se akvan veden kypsyttäminen vie aikaa kuin muutaman minuutin päivässä kun huolehdit että toimit oikein.
        Veden laadun tarkkailuun menee aluksi viikossa n. kymmenisen minuuttia aikaa.
        Kalojen ruokailuun menee aikaa se viitisen minuuttia.
        Veden vaihtoon kuluu tunnista kolmeen, akvan tilavuudesta riippuen, se puolet tai kolmannes kahdesti viikossa on hyvä vaihtaa ekan vuoden aikana, ellei jo aiemmin tajua veden biologista kiertokulkua, typenkiertoa.

        Koiraa ulkoilutat kolmisen tuntia... päivässä jne. joten akvan hoitamiseen menee huomattavasti vähemmän aikaa kuin esim. muiden perus lemmikeiden hoitoon. Akvaarion pällisetelemiseen meneekin sitten aikaa ja kuluu aikaa .. tunteja päivässä jos ei muuta tekemistä keksi :)

        Se miten akvaarion tekninen toteutus tulee kehittymään perus harrastajan näkövinkkelistä, en usko että kauheasti sillä nyt alkavat suodattimet olemaan (EHEIMIN) sellaista laatua että niihin voi luottaa ja huoltovälit ovat pidentyneet jos akva ja kalasto ovat muuten balanssissa keskenään.

        Mitään mullistavaa tuskin tullaan keksimään seuraavan kymmenenkään vuoden aikana akvaarion hoidossa, ehkä noi riutta akvaarioiden hinnat, koralleineen, nousevat tähtiin... mene ja tiedä.


      • fish KING kirjoitti:

        Meilläkin on ollut koiria .. ja tulee olemaan. Akvaarioita on ollut kohta toistakymmentä vuotta ja tulee aina olemaan.

        Ei se akvan veden kypsyttäminen vie aikaa kuin muutaman minuutin päivässä kun huolehdit että toimit oikein.
        Veden laadun tarkkailuun menee aluksi viikossa n. kymmenisen minuuttia aikaa.
        Kalojen ruokailuun menee aikaa se viitisen minuuttia.
        Veden vaihtoon kuluu tunnista kolmeen, akvan tilavuudesta riippuen, se puolet tai kolmannes kahdesti viikossa on hyvä vaihtaa ekan vuoden aikana, ellei jo aiemmin tajua veden biologista kiertokulkua, typenkiertoa.

        Koiraa ulkoilutat kolmisen tuntia... päivässä jne. joten akvan hoitamiseen menee huomattavasti vähemmän aikaa kuin esim. muiden perus lemmikeiden hoitoon. Akvaarion pällisetelemiseen meneekin sitten aikaa ja kuluu aikaa .. tunteja päivässä jos ei muuta tekemistä keksi :)

        Se miten akvaarion tekninen toteutus tulee kehittymään perus harrastajan näkövinkkelistä, en usko että kauheasti sillä nyt alkavat suodattimet olemaan (EHEIMIN) sellaista laatua että niihin voi luottaa ja huoltovälit ovat pidentyneet jos akva ja kalasto ovat muuten balanssissa keskenään.

        Mitään mullistavaa tuskin tullaan keksimään seuraavan kymmenenkään vuoden aikana akvaarion hoidossa, ehkä noi riutta akvaarioiden hinnat, koralleineen, nousevat tähtiin... mene ja tiedä.

        tai nii... saahan tähän harrastukseen menemään rahaa rutkasti jos haluaa.. kaikkee kivaa tulee ostettua: uusia juurakoita, erikoisempia ja kalliimpia kaloja jne. Mut voishan aloittaa vaikka pienellä alle satalitraisella sukarapulalla, jossa simppeli sisäsuodatin ja kivasti erilaisia kasveja. Mul on mm.halvoista Dolphin- suodattimista hyviä kokemuksia. Kummassakin pienessä altaassa on semmoset ja hyvin on toimineet kaikki nämä vuodet. Lahjoituksinakin saa paljon esim.kaloja ja kasveja.
        Leväongelmat lienevät aika monen aloittelevan akvaristin kauhunhetkiä, mutta nekin pystyy aika hyvin ennalta ehkäisemään kun pitää ainakin nämä seikat mielessä:

        - Uusi toimiva akvaariokäyttöön tarkoitettu loisteputki
        - Akvaarioon ei saa päästä aurinko paistamaan
        - Tarpeeksi tehokas suodatin
        - Kalaston kanssa maltillinen. Kohtuullisesti kaloja. Pieniä ja rauhallisia pieneen akvaarioon.
        - Paljon kasveja (niin ei levät pääse juuri kilpailemaankaan niiden kanssa ravinnosta)
        - Säännöllinen vedenvaihto (tarpeeksi kerralla ja vaihtoväli riittävä. Nitraattitestillä tämä selviää kun seuraa että milloin alkaa nitraatti (NO3) kohota liikaa. Itse vaihtaisin kerran viikossa alle satalitraisesta n.1/3.)
        - Ei liikaa ruokaa kerralla. Itse ruokin yleensä 2 krt päivässä.
        - Kasveille ravinteita lannoitepakkauksen ohjeiden mukaan tai harvemminkin riittää ainakin mun mielestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      453
      2341
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      238
      2086
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1602
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1581
    5. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1361
    6. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      53
      1355
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      152
      1345
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      52
      1236
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      68
      1115
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      101
      1069
    Aihe