Hymy passikuvassa?

jännittää

Olen ensimmäistä kertaa matkaamassa Afrikkaan ja mietityttää passikuvani. Kuva on otettu 7 vuotta sitten ja hymyilen siinä leveästi hampaat täysin näkyen. Tähän mennessä kukaan ei ole kuvasta mitään huomauttanut ja onhan passi aikanaan myönnetty tuolla kuvalla, mutta voiko siitä tulla ongelmia tarkemmassa passitarkastuksessa? Euroopassa matkustaessa passia kun enintään nopeasti vilkaistaan. Passi olisi vielä 3 vuotta voimassa niin en turhaan haluaisi sitä uusia vielä. En halua ottaa riskiä, etten pääsisi lomallani maahan passikuvan vuoksi. Onko tämä aivan turha huoli? Matkakohde on Etelä-Afrikka.

3

1051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihquu trolli

No ei ole trolli, hymy on leveä, mutta hampaani eivät sentään täysin kokonaan näy. Ajokortissa on sama kuva. Vuonna 2003 on passi ja ajokortti hankittu eikä kukaan kuvista huomauttanut. Kuvaajana oli ihan paikallinen valokuvaamo. Tarkempia sääntöjä kuvista tuli vuonna 2006, aiemmin vakava ilme oli kai lähinnä suositus? Luokkakuvaahan tuo kuva enemmän muistuttaa kuin passikuvaa, mutta olen mielestäni kyllä aivan selvästi tunnistettavissa siitä.

Onkohan Lontoosta lähdettäessä ja Johannesburgiin saapuessa kuinka tarkat passintarkastukset?

• pipsa_82

Etelä-Afrikassa olen käynyt monesti, Johannesburgin ja Kapkaupungin kenttiä enimmäkseen käyttäen, mutta pariin otteeseen olen lentänyt myös Durbanin ja Port Elizabetin kautta. Ja Lontoossa olen myös joutunut passiani (passin)tarkastuksessa näyttämään muutaman kerran. Koskaan en ole kiinnittänyt huomiota mitenkään normaalia tarkempiin passintarkastuksiin (mielestäni ehkä tiukin tarkastus on ollut Thaimaan Phuketissa...).

Jos ole tähänkin asti saanut hymykuvallasi matkustaa niin tuskipa ne eväävät maahan pääsyä - kuvan tarkoitushan on se, että sinut voidaan tunnistaa passin omistajaksi.

Kannattaa harjoitella mahdollisimman saman kaltainen hymy (kuin passikuvassa) vaikka kotona peilin edessä ja sitten väläyttää se siinä passintarkastuksessa niin ei jää mitään epäselväksi. ;)

• ap
        pipsa_82 kirjoitti:

Etelä-Afrikassa olen käynyt monesti, Johannesburgin ja Kapkaupungin kenttiä enimmäkseen käyttäen, mutta pariin otteeseen olen lentänyt myös Durbanin ja Port Elizabetin kautta. Ja Lontoossa olen myös joutunut passiani (passin)tarkastuksessa näyttämään muutaman kerran. Koskaan en ole kiinnittänyt huomiota mitenkään normaalia tarkempiin passintarkastuksiin (mielestäni ehkä tiukin tarkastus on ollut Thaimaan Phuketissa...).

Jos ole tähänkin asti saanut hymykuvallasi matkustaa niin tuskipa ne eväävät maahan pääsyä - kuvan tarkoitushan on se, että sinut voidaan tunnistaa passin omistajaksi.

Kannattaa harjoitella mahdollisimman saman kaltainen hymy (kuin passikuvassa) vaikka kotona peilin edessä ja sitten väläyttää se siinä passintarkastuksessa niin ei jää mitään epäselväksi. ;)

Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Taisin jännittäessäni pitkää matkaa alkaa turhaan murehtimaan koko kuvaa. Tähän asti siitä ei tosiaan kukaan ole maininnut sanallakaan Euroopassa matkustaessani, tuskin sitten nytkään se yhtäkkiä muodostuisi ongelmaksi. Kiitos!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      6
      2463
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1648
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1386
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      160
      1223
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      129
      1165
    6. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1125
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1064
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1061
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      939
    10. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      109
      904
    Aihe