Onko todellisuus liian tuskallinen?

ehkä apua

Suomessa olemme ylpeitä laadukkasta päivähoidostamme. Olemme ylpeitä siitä että lapsiamme hoitaa koulutetut kasvatusalan ammattilaiset. Luotamme järjestelmään ja hoitajien ammattitaitoon. Miksi ihmeessä sitten suljemme korvamme, kun juuri nämä osaavat ja lasten lähellä päivittäin viettävät vastuuntuntoiset hoitajat, ovat huolissaan kaikkein pienimmistä päiväkotihoidossa, kun he kertovat puutteista ja vaikeuksista vastata taaperoikäisen tarpeisiin ryhmä hoidossa kun he suosittelevat perhepäivähoitoa ja rohkaisevat äitejä hoitamaan taaperonsa itse? Eikö kannattaisi kuunnella tai ainakin aloittaa jonkunlainen todellinen keskustelu päiväkotihoitoon liittyvistä haasteista ja vaikeuksista, etenkin kaikkein pienimpien kohdalla. Silmät ja korvat ummistamalla emme lapsiamme auta.

23

810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsu91

      Pienimpien paikka ei ole päiväkodissa.Paremmat tukirahat vain äideille,että pystyvät pikkuisensa kotonaan hoitamaan.Ainakin sinne 2-vuotiaaksi asti!

    • olet!

      nuorimmaiseni on reilun vuoden ikäinen, enkä voisi kuvitellakkaan vieväni häntä päiväkotiin ainakaan alle kaksi vuotiaana. En kertakaikkiaan usko että pystyisivät antamaan tarpeeksi huomiota, syliä ja yksilöllistä hoitoa. Ja toisaalta, haluan nauttia lasteni ensimmäisistä vuosista, uuden oppimisista kotona, itse. Tuet on naurettavan pienet, mutta tingin kaikesta omasta ennemmin, ajasta lasten kanssa en luovu! se on asia, jonka saa kokea vain kerran elämässään ja on todella sääli, ettei kotihoitoa tueta riittävästi jotta vanhemmilla olisi mahdollisuus hoitaa pienet lapsensa kotona. Päiväkoti ei ole pienelle oikea paikka, sitä mieltä on myös ystäväni joka sitä työkseen tekee.

    • lillukkainen

      Pieni lapsi, jonka kehitys on kaikessa vasta aluillaan, ei voi saada tarvitsemaansa tukea parhaimmaltakaan kasvattajalta suuressa lapsiryhmässä. Alle 3 vuotiaiden lasten suurin sosiaalisen kasvukehityksen tukipilari luodaan kotihoidossa äitiin ja tai isään tai yhteen hoitavaan aikuiseen, tämä ei ikävä kyllä ole mahdollista päivähoidossa samassa mittakaavassa. Pieni lapsi tarvitsee aikuisen tauotonta ohjausta, tukea ja läsnäoloa lähes taukoamatta, mutta esim. 3 kasvattajan ryhmässä sellaista on mahdotonta antaa kaikille samanaikaisesti.

      Yleensä 3 vuotiaina lapsi kykenee jo solmimaan useampia vuorovaikutteisia suhteita ihmisiin (jos on saanut kehittyä rauhassa omassa tahdissaan myös emotionaalisesta näkökulmasta katsoen). Sen jälkeen lapsi on valmis kohtaamaan uusia ihmisiä ja oppimaan uusia asioita. Uskon että suomalainen päivähoito onkin parhaimmillaan juuri yli 3 vuotiaille lapsille suunnattu, jo lapsen oman kehityksen takia. Ja totta vieköön, saamme olla siitä palvelusta ylpeitä. Minä ainakin!

      • ehkä apua

        Ehkä voisimme yrittää keskustella alle kolmevuotiaiden päiväkotihoidosta. Tälla palstalla on ollut hyviä päivähoidon ammattilaisten kommentteja. Jos voisitte nyt asiallisesti kertoa ensinnäkin taaperoikäisten aloituksesta päiväkodissa. Asiallisuudella tarkoitan ihan oikeiden tunteiden ja havintojen kertomista. Äideille ei ole mitään hyötyä siitä että vaikeista asioista vaijetaan. Jokainen äiti joka on viemässä taaperoaan päiväkotiin on oikeutettu tietämään mikä on vaikeata, miten autetaan ja miten lapset alussa tilanteen kokevat ja miten pitkään. Äitien tulisi myös saada ihan asiallista tietoa siitä miten taapero päiväkodissa pärjää kun äiti vauvan kanssa kotona. Kun me äidit ihan oikeasti ymmärrämme taaperomme olemisen päiväkodissa silloin pystymme myös parhaiten lasta hoitajan kanssa tukemaan. Tekemään tilanteesta parhaan mahdollisen.


    • .. teidän kenenkään tuttavaperheissä isät puutu lastensa hoitoon / kasvatukseen tms? Tässäkin ketjussa puhutaan miten nimenomaan äitien pitäisi tehdä tai olla tekemättä sitä ja tätä. Ei tässä ole kyse edes mistään kielellisestä ongelmasta, kun sujuvasti voitasiin puhua "vanhemmista" "äitien" sijaan. Eiväthän isät ole vähemmän syyllisiä siihen että pieniä lapsia hoidetaan päiväkodeissa.

      Ajatelkaas jos isät olisivat kotona edes murto-osan siitä mitä äidit, myös ne, jotka menevät äitiysloman jälkeen töihin, ovat? On jotenkin kieroutunutta jos sitä osaa vanhemmista, jotka jo muutenkin viettävät lähes poikkeuksetta pitkän jakson kotona lasten kanssa, patistetaan olemaan kotona vieläkin enemmän, jos toinen osa eli isät, eivät huolehdi lastensa arjesta sitäkään vähää. Naurettavan lyhyen "isyysvaapaankin" aikana yleensä myös äiti on kotona päsmäröimässä > isä ei todellisuudessa vastaa lastensa arjesta edes silloin. Isissä on paljon hyödyntämätönta lastenhoitopotentiaalia, sen kun saisi käyttöön. Puolikin vuotta tai edes muutama kuukausi olisi iso juttu myös lapsen ja isän suhteen kehittymisen kannalta.

      • sdertu

        perheessä...katoavaa kansanperinnettä.
        Kuinka monessa perheessä on OMA isä kasvattamassa, eipä monessakaan.
        Eikä ne muutenkaan saa osallistua, paisti rahapussin luovuttamalla.


      • ....
        sdertu kirjoitti:

        perheessä...katoavaa kansanperinnettä.
        Kuinka monessa perheessä on OMA isä kasvattamassa, eipä monessakaan.
        Eikä ne muutenkaan saa osallistua, paisti rahapussin luovuttamalla.

        Aiheena tässä oli taaperon päiväkotihoito ja sen pohtiminen. Isän rooli taaperon hoidossa on sitten oma aiheensa. Kannattaisi pysyä aiheessa vaikka se ilmeisesti vaikeaa onkin. Kertokaa ihmeessä etenkin päivähoidon ammattilaiset!


      • .... kirjoitti:

        Aiheena tässä oli taaperon päiväkotihoito ja sen pohtiminen. Isän rooli taaperon hoidossa on sitten oma aiheensa. Kannattaisi pysyä aiheessa vaikka se ilmeisesti vaikeaa onkin. Kertokaa ihmeessä etenkin päivähoidon ammattilaiset!

        Se että isä hoitaa lapsensa kotona, on vaihtoehto päiväkotihoidolle > liittyy minusta aiheeseen hyvinkin läheisesti. :) Tuossa aloituksessahan juuri taivasteltiin sitä että lapset tyrkätään päiväkotiin eikä kuunnella kun vastuuntuntoiset hoitajat mieluummin toivottaisivat lapset jonnekin ihan muualle, kun on niin puutteellista ja vaikeaa.

        Isät hoitavat lapsiaan tällä hetkellä niin vähän että sieltä sitä kaivattua kotihoitoa kannattaa ihan ensiksi lähteä hakemaan, eikö totta? Vai onko isän hoivissa olo pääsääntöisesti päiväkotiakin huonompi vaihtoehto? Vai pitääkö tässä ketjussa ainoastaan ällistellä päiväkotihoidon kamaluutta ja olla esittämättä vaihtoehtoja? ;)


      • ehkä apua
        katarzyna kirjoitti:

        Se että isä hoitaa lapsensa kotona, on vaihtoehto päiväkotihoidolle > liittyy minusta aiheeseen hyvinkin läheisesti. :) Tuossa aloituksessahan juuri taivasteltiin sitä että lapset tyrkätään päiväkotiin eikä kuunnella kun vastuuntuntoiset hoitajat mieluummin toivottaisivat lapset jonnekin ihan muualle, kun on niin puutteellista ja vaikeaa.

        Isät hoitavat lapsiaan tällä hetkellä niin vähän että sieltä sitä kaivattua kotihoitoa kannattaa ihan ensiksi lähteä hakemaan, eikö totta? Vai onko isän hoivissa olo pääsääntöisesti päiväkotiakin huonompi vaihtoehto? Vai pitääkö tässä ketjussa ainoastaan ällistellä päiväkotihoidon kamaluutta ja olla esittämättä vaihtoehtoja? ;)

        Kyse ei olekkaan mistään taivastelusta vaan ihan asiallisesta keskustelusta taaperon tarpeista ja päiväkotihoidon mahdollisuuksista vastata näihin. Olet aivan varmasti oikeassa siinä että isä pystyy tarjoamaan taaperolle paremman hoidon kun päiväkoti, mutta vanhempien tilanne on kuitenkin nykyään se että molemmat ovat töissä, siksi juuri tämä keskustelu on tärkeä. Ei ole kyse päiväkotihoidon mollaamisesta vaan siihen liittyvien vaikeuksien pohtimisesta vanhempien ja hoitajien kanssa. Silloin parhaiten myös pystytään taaperoa tukemaan oli tämä sitten päiväkodissa tai pph:ssa.Mitä enemmän tietoa ja ymmärrystä meillä vanhemmilla on päiväkotihoidosta sitä parempia ratkaisuja pystymme tekemään hoitoon liittyvissä asioissa.


    • ...

      Kumma että tätä keskustelua kukaan ei halunnut jatka (?). Kaikenlainen kritiikki ja taivastelu ja hyökkäykset kyllä innostavat mutta ihan oikeisiin ongelmiin ei ole halua pureutua tai niitä miettiä. Sääli.

      • murmelli

        Ihan samaa ajattelin kun luin viestiketjua. Hyvä kun nostit tämän uudelleen esille!

        Itse olen töissä päivähoidossa, ja jo vuosia olen ajatellut, että se päiväkoti ei ole ihan pienen paikka. Silti tuntuu, että vuosittain yhä enemmän yksivuotiaita (jopa alle) on tulossa päivähoitoon. Osaltaan tähän on syynä vanhempien taloudellinen tilanne, ja jotenkin sen ymmärrän. Jos on pakko mennä töihin niin on pakko, sille ei voi mitään.

        MUTTA: olen huomannut erittäin ikävän suuntauksen nuorissa/nuorehkoissa terveydenhoitajissa, jotka äitiysneuvolassa ohjeistavat vanhempia hakemaan lapselleen päivähoitoa mahdollisimman pian, tai jopa niin, että äitiysloman aikana tulee ehdottomasti viedä esikoinen/muut lapset hoitoon saamaan virikkeitä, että äiti pystyy luomaan vauvaan suhteen kaikessa rauhassa. Ja tottakai nuori äiti uskoo ammattilaista, joka perustelee ammattiasemansa turvin hienoilla sanakäänteillä, miten tärkeää lapsen on oppia leikkimään ryhmässä jne jne.

        Olen itse kuullut erään terveydenhoitajan sanoneen, että kun hän saa toisen lapsen, hän ei ota esikoistaan pois hoidosta, että säilyy turvallinen arkirytmi ja saa itse olla vauvan kanssa. Kyllä jäin vähän sanattomaksi, olenhan aina kuvitellut että neuvolassa ymmärretään lapsen tarve olla oman äidin kanssa.

        Niinpä meillä on hoidossa näitä pieniä taaperoita, joiden äidit ovat kotona vauvan kanssa, ja sitä tilannetta en opi ymmärtämään, en vaikka miten kauniisti ja perustellen joku selittäisi.

        Äidit, ajatelkaa asiaa oikeasti lapsen kannalta, ei omasta eikä mistään muusta näkökulmasta. Lapsuus ja varsinkin taaperoaika on kovin kovin lyhyt, siitä kannattaa nauttia omassa kodissa, jos se suinkin on mahdollista.

        Nykyisessä päivähoidossa on paljon kehitettävää, toivottavasti uusi varhaiskasvatuslaki poistaa edes joitain puutteita henkilöstömäärien ja suhdelukujen osalta.

        Kuntatasolla myös vanhemmat voivat vaikuttaa asiaan. Tarkkailkaa minkä verran lapsenne hoitopaikassa on lapsia, onko hoitajia riittävästi, palkataanko lomasijaisia, aiheuttaako varahoitolasten hoitaminen ruuhkaa... Näistä asioista kannattaa ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaan tai päivähoidon ohjaajaan, ja valittaa, valittaa, valittaa... Vanhempien valituksia kuunnellaan ihan eri tavalla, kuin jos me työntekijät valittaisimme. Ja totuushan on se, että kaikki suhdelukujen ylitykset pyritään kuittaamaan tilapäisellä ylityksellä, ettei siihen tarvitsisi puuttua. Tilapäiset ylityksethän vielä toistaiseksi sallitaan.

        Nyt tämä meni jo vähän asian vierestä, mutta alkuperäiseen tekstiin liittyen, jotain tartteis tehdä että saataisiin päivähoidosta taas laadukasta.


      • ...
        murmelli kirjoitti:

        Ihan samaa ajattelin kun luin viestiketjua. Hyvä kun nostit tämän uudelleen esille!

        Itse olen töissä päivähoidossa, ja jo vuosia olen ajatellut, että se päiväkoti ei ole ihan pienen paikka. Silti tuntuu, että vuosittain yhä enemmän yksivuotiaita (jopa alle) on tulossa päivähoitoon. Osaltaan tähän on syynä vanhempien taloudellinen tilanne, ja jotenkin sen ymmärrän. Jos on pakko mennä töihin niin on pakko, sille ei voi mitään.

        MUTTA: olen huomannut erittäin ikävän suuntauksen nuorissa/nuorehkoissa terveydenhoitajissa, jotka äitiysneuvolassa ohjeistavat vanhempia hakemaan lapselleen päivähoitoa mahdollisimman pian, tai jopa niin, että äitiysloman aikana tulee ehdottomasti viedä esikoinen/muut lapset hoitoon saamaan virikkeitä, että äiti pystyy luomaan vauvaan suhteen kaikessa rauhassa. Ja tottakai nuori äiti uskoo ammattilaista, joka perustelee ammattiasemansa turvin hienoilla sanakäänteillä, miten tärkeää lapsen on oppia leikkimään ryhmässä jne jne.

        Olen itse kuullut erään terveydenhoitajan sanoneen, että kun hän saa toisen lapsen, hän ei ota esikoistaan pois hoidosta, että säilyy turvallinen arkirytmi ja saa itse olla vauvan kanssa. Kyllä jäin vähän sanattomaksi, olenhan aina kuvitellut että neuvolassa ymmärretään lapsen tarve olla oman äidin kanssa.

        Niinpä meillä on hoidossa näitä pieniä taaperoita, joiden äidit ovat kotona vauvan kanssa, ja sitä tilannetta en opi ymmärtämään, en vaikka miten kauniisti ja perustellen joku selittäisi.

        Äidit, ajatelkaa asiaa oikeasti lapsen kannalta, ei omasta eikä mistään muusta näkökulmasta. Lapsuus ja varsinkin taaperoaika on kovin kovin lyhyt, siitä kannattaa nauttia omassa kodissa, jos se suinkin on mahdollista.

        Nykyisessä päivähoidossa on paljon kehitettävää, toivottavasti uusi varhaiskasvatuslaki poistaa edes joitain puutteita henkilöstömäärien ja suhdelukujen osalta.

        Kuntatasolla myös vanhemmat voivat vaikuttaa asiaan. Tarkkailkaa minkä verran lapsenne hoitopaikassa on lapsia, onko hoitajia riittävästi, palkataanko lomasijaisia, aiheuttaako varahoitolasten hoitaminen ruuhkaa... Näistä asioista kannattaa ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaan tai päivähoidon ohjaajaan, ja valittaa, valittaa, valittaa... Vanhempien valituksia kuunnellaan ihan eri tavalla, kuin jos me työntekijät valittaisimme. Ja totuushan on se, että kaikki suhdelukujen ylitykset pyritään kuittaamaan tilapäisellä ylityksellä, ettei siihen tarvitsisi puuttua. Tilapäiset ylityksethän vielä toistaiseksi sallitaan.

        Nyt tämä meni jo vähän asian vierestä, mutta alkuperäiseen tekstiin liittyen, jotain tartteis tehdä että saataisiin päivähoidosta taas laadukasta.

        Kiitos tästä varsin paljon ajatuksia herättävästä kommentista. Ilmeistä on että neuvoloiden kuva ja ymmärrys on hyvin kaukana todellisuudesta. Miksiköhän neuvolat eivät tee enempää yhteistyötä päiväkotien kanssa ? Luulisi että neuvola tarvitsisi todellista ymmärrystä päiväkotihoidosta että pystyisivät vanhempia oikealla tavalla tukemaan. Olisi kiva jos saisi kuulla joltain neuvolassa työskentelevältä kommenttia!


      • meillä näin
        ... kirjoitti:

        Kiitos tästä varsin paljon ajatuksia herättävästä kommentista. Ilmeistä on että neuvoloiden kuva ja ymmärrys on hyvin kaukana todellisuudesta. Miksiköhän neuvolat eivät tee enempää yhteistyötä päiväkotien kanssa ? Luulisi että neuvola tarvitsisi todellista ymmärrystä päiväkotihoidosta että pystyisivät vanhempia oikealla tavalla tukemaan. Olisi kiva jos saisi kuulla joltain neuvolassa työskentelevältä kommenttia!

        Meidän neuvolassa ei tueta lasta, vaan vanhempaa ja hänen jaksamisensa takia suosittelevat, että sen taaperon voi hyvillä mielin laittaa päiväkotiin.


      • ...
        meillä näin kirjoitti:

        Meidän neuvolassa ei tueta lasta, vaan vanhempaa ja hänen jaksamisensa takia suosittelevat, että sen taaperon voi hyvillä mielin laittaa päiväkotiin.

        Vanhemmat voivat hyvin kunlapsi voi hyvin. Alle kolmevuotiaan hyvinvoinnille on keskeistä että suhde hoivaavaan vanhempaan toimii ja sälyy kiinteänä. Valitettavasti liian usein neuvo pistää taapero päiväkotin, lievittämään äidin stressiä, johtaa huomattaviin vaikeuksiin äiti-lapsisuhteessa.Tämä merkitsee sitä että päiväkotien mahdollisuudet tukea tätä niin molempien hyvinvoinnin kannalta ratkaisevaa suhdetta tulisi aina tarkistaa koska tämä tuki hyvinkin vaihteleva. Tuntuisi todella tärkeältä että neuvolat pyrkisivät aktiivisemmin hakemaan tietoa ja ymmärrystä alle kolmevuotiaiden päiväkotihoidosta. Ymmärtääkseni neuvolat ovat myös lasten hyvinvoinnin tukemista varten.


      • ehkä apua
        meillä näin kirjoitti:

        Meidän neuvolassa ei tueta lasta, vaan vanhempaa ja hänen jaksamisensa takia suosittelevat, että sen taaperon voi hyvillä mielin laittaa päiväkotiin.

        Kerro mihin olettamukseen perustuu neuvolan oletus että taaperon voi hyvillä mielin laittaa päiväkotiin?


      • lytätty äiti
        ... kirjoitti:

        Kiitos tästä varsin paljon ajatuksia herättävästä kommentista. Ilmeistä on että neuvoloiden kuva ja ymmärrys on hyvin kaukana todellisuudesta. Miksiköhän neuvolat eivät tee enempää yhteistyötä päiväkotien kanssa ? Luulisi että neuvola tarvitsisi todellista ymmärrystä päiväkotihoidosta että pystyisivät vanhempia oikealla tavalla tukemaan. Olisi kiva jos saisi kuulla joltain neuvolassa työskentelevältä kommenttia!

        Meillä terveydenhoitaja luulee, että lapsen kehitysongelmat katoavat päivähoidossa, kuin taikaiskusta, eli erityislasta yritetään pakottaa päiväkotiin. En olekkaan tajunnut, että olen niin huonoa seuraa, että lapsi on taantunut minun takiani. Miten päivähoito pystyy tukemaan lasta, jolla on monenlaisia ongelmia liittyen puheeseen, motoriikkaan, ymmärrykseen ja taitoihin. Lapsi on kuitenkin luonteeltaan kiltti ja empaattinen, eikä hänellä ole käytösongelmia. Eli siis jos äiti antaa huomiota kahdelle lapselle kerralla on huonompaa, kuin jos hoitaja antaa huomiota neljälle tai viidelle kerralla? Kysyin perusteita, mutta th ei osannut vastata. Terveydenhoitaja uhkaili myös lastensuojelulla, koska en osaa ajatella lapsen etua? Hänkö se tietää sen lapsen edun? Kertasin terveydenhoitajalle ongelman ja kysyin mahdollisista avusta jota lastensuojelu voi tarjota lapselle, joka käy jo puhe ja fysioterapiassa. Kuka lasta kuljettaa sinne, jos minä lähden töihin? Kerroin, että otan mielelläni vastaan sosiaalityöntekijät kotiini. Luopui siitä ajatuksesta sitten.

        No syksyllä näen sitten parantuuko lapseni yht'äkkiä, kun lähden takaisin töihin, kun nuorempi (kummasti normaalisti kehittynyt) täyttää kolme vuotta.


      • oiyugu
        murmelli kirjoitti:

        Ihan samaa ajattelin kun luin viestiketjua. Hyvä kun nostit tämän uudelleen esille!

        Itse olen töissä päivähoidossa, ja jo vuosia olen ajatellut, että se päiväkoti ei ole ihan pienen paikka. Silti tuntuu, että vuosittain yhä enemmän yksivuotiaita (jopa alle) on tulossa päivähoitoon. Osaltaan tähän on syynä vanhempien taloudellinen tilanne, ja jotenkin sen ymmärrän. Jos on pakko mennä töihin niin on pakko, sille ei voi mitään.

        MUTTA: olen huomannut erittäin ikävän suuntauksen nuorissa/nuorehkoissa terveydenhoitajissa, jotka äitiysneuvolassa ohjeistavat vanhempia hakemaan lapselleen päivähoitoa mahdollisimman pian, tai jopa niin, että äitiysloman aikana tulee ehdottomasti viedä esikoinen/muut lapset hoitoon saamaan virikkeitä, että äiti pystyy luomaan vauvaan suhteen kaikessa rauhassa. Ja tottakai nuori äiti uskoo ammattilaista, joka perustelee ammattiasemansa turvin hienoilla sanakäänteillä, miten tärkeää lapsen on oppia leikkimään ryhmässä jne jne.

        Olen itse kuullut erään terveydenhoitajan sanoneen, että kun hän saa toisen lapsen, hän ei ota esikoistaan pois hoidosta, että säilyy turvallinen arkirytmi ja saa itse olla vauvan kanssa. Kyllä jäin vähän sanattomaksi, olenhan aina kuvitellut että neuvolassa ymmärretään lapsen tarve olla oman äidin kanssa.

        Niinpä meillä on hoidossa näitä pieniä taaperoita, joiden äidit ovat kotona vauvan kanssa, ja sitä tilannetta en opi ymmärtämään, en vaikka miten kauniisti ja perustellen joku selittäisi.

        Äidit, ajatelkaa asiaa oikeasti lapsen kannalta, ei omasta eikä mistään muusta näkökulmasta. Lapsuus ja varsinkin taaperoaika on kovin kovin lyhyt, siitä kannattaa nauttia omassa kodissa, jos se suinkin on mahdollista.

        Nykyisessä päivähoidossa on paljon kehitettävää, toivottavasti uusi varhaiskasvatuslaki poistaa edes joitain puutteita henkilöstömäärien ja suhdelukujen osalta.

        Kuntatasolla myös vanhemmat voivat vaikuttaa asiaan. Tarkkailkaa minkä verran lapsenne hoitopaikassa on lapsia, onko hoitajia riittävästi, palkataanko lomasijaisia, aiheuttaako varahoitolasten hoitaminen ruuhkaa... Näistä asioista kannattaa ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaan tai päivähoidon ohjaajaan, ja valittaa, valittaa, valittaa... Vanhempien valituksia kuunnellaan ihan eri tavalla, kuin jos me työntekijät valittaisimme. Ja totuushan on se, että kaikki suhdelukujen ylitykset pyritään kuittaamaan tilapäisellä ylityksellä, ettei siihen tarvitsisi puuttua. Tilapäiset ylityksethän vielä toistaiseksi sallitaan.

        Nyt tämä meni jo vähän asian vierestä, mutta alkuperäiseen tekstiin liittyen, jotain tartteis tehdä että saataisiin päivähoidosta taas laadukasta.

        Kuulin kerran erään kollegani sanovan, että meidän kunnassamme (keskisuurikunta) on niin paljon lapsia päiväkotihoidossa ilman pakollista hoidon tarvetta, että niillä lapsilla täyttäisi jo yhden kokonaisen päiväkodin. En ymmärrä minkä takia kunnat eivät näe tätä subjektiivista päivähoito-oikeutta valtavana menoeränä kaupungille, vaan sen sijaan säästöjä yritetään saada leikkaamalla muita (mielestäni tärkeämpiä) lapsiperheiden palveluja. Totuushan on kuitenkin se, että valtaosa vanhemmista käyttää tätä oikeutta surutta väärin, ja se on nimenomaan vanhempien oikeus viedä lapsensa hoitoon kuin lapsen oikeus olla hoidossa. Eikö lapsella sitten ole oikeutta olla kotona vanhemman/vanhempien ollessa työttömänä tai äitiyslomalla/isyyslomalla?

        Ymmärrän lapsen tuomisen hoitoon ilman todellista tarvetta joissakin tilanteissa, mutta silloinkin pitäisi ajatella ennen kaikkea lapsen parasta. Tuota subjektiivista päivähoito-oikeutta pitäisi rajata ainakin siten, että perheillä, joilla ei ole todellista hoidon tarvetta olisi oikeus vain puolipäivähoitoon, ja ehkä vähän isompien lasten (3-6v) kohdalla myös tuohon 15pvä:n hoitosopimukseen, mutta silloinkin hoitopäivät saisivat olla max.6h. Ja kaikkina loma-aikoina hoitoon tuominen pitäisi olla kielletty. Nythän tilanne on kuitenkin se, että ainoastaan vuorohoito on kielletty ilman todellista tarvetta.

        Meidänkin päiväkodissamme on useampi 1-2v lapsi, jonka äiti on kotona vauvan kanssa, ja siitä huolimatta nämä lapset voivat olla meillä hoidossa joka arkipäivä jopa yli 8h. (myös loma-aikoina). Mutta niin kauan kun tuo subjektiivinen päivähoito-oikeus on voimassa me emme voi muuta kuin suositella lyhempiä hoitopäiviä. En tiedä onko tähän ilmiöön syypäänä terveydenhoitajien suositukset vai vain nykyvanhempien tietämättömyys, avuttomuus, laiskuus tai itsekkyys...Mutta sen vain tiedän, ettei päiväkoti pysty tarjoamaan alle 3v lapselle mitään mitä hän ei saisi kotoa, jos perheessä kaikki on muuten hyvin.


    • ehkä apua

      Pahalta tuntuu tuo kuvauksesi tilanteesta lapsesi kanssa. Kun lapsella vaikeuksia, ja niitä kohdallenne on ilmeisesti kertynyt runsaasti, silloin oikean avun saaminen on tietenkin se mihin sekä vanhemmat että neuvola pyrkii. Todellisuus on että vasta kun vanhemmat ja auttavat tahot ovat yhdessä vanhempien kanssa ymmärtäneet mistä lapsen vaikeudet peräisin ja päässeet yhteisymmärrykseen siitä mistä lapselle paras apu, vasta silloin voidaan puhua oikeasta avusta. Lapsen auttaminen "väkisin" vastoin vanhempien tahtoa, tuskin onnistuu koskaan. Jokaisella vanhemmalla on oikeus saada perusteellista tietoa kaikista apusuunnitelmista, niiden oletetusta vaikutuksista ja ihan konkreettisesti mitä ne esim. tapauksessanne päiväkodin arjessa merkitsee jne.

      • lytätty äiti

        Kiitos kommentista.

        Kerron hieman lisää, eli lapsella tällä hetkellä puhe ja fysioterapia. On myös käynyt seurakunnan päiväkerhossa kaksi vuotta, eli kolmevuotiaasta lähtien. Päiväkerhossa ei osaa monia asioita, mutta koska on hienosti mukana ja ei kiusaa tai häiritse ketään, niin hänestä on pidetty ja hän on saanut olla mukana leikeissä.

        Vastustan päivähoitoa siksi, etten usko sen olevan lapseni etu, silloin kun parempaakin (eli minun ja pikkuveljen seura) on tarjolla. Nykyisillä resurseilla en edes puhuisi kuntouttavasta päivähoidosta, vaan päivähoito haittaisi meidän tapauksessa kuntoutusta.

        Koin lastensuojelulla uhkailun loukkaavana ja todella huonona käytöksenä. Olen tavallinen nelikymppinen äiti. Minä en käytä päihteitä, en käytä väkivaltaa, en ole psyykkisesti sairas ja taloudellinen tilanteemme on vakaa. En koe, että perheellämme olisi lastensuojelua vaativia ongelmia. Lasten isä on mukana arjessa paljon, vaikkemme ole koskaan olleet pari.
        Koen myös ettei terveydenhoitajan asiantuntemus riitä, siihen että hän osaisi tietää mikä lapselleni on parhaaksi. Tutkimukset ovat olleet ylimalkaisia ja en ole saanut vastauksia kysymyksiin joita olen esittänyt lapsen kehitykseen liittyen. Hän ei myöskään lähettänyt meitä lastenlääkärille, vaan varasin ajan itse ja saimme lähetteen fysioterapiaan. Puheterapian numero taas löytyi neuvolan seinästä.

        Anteeksi, kun kirjoitin niin pitkästi. Tiivistettynä voisi sanoa:
        - Th tyrkyttää päiväkotia ratkaisuksi lapsen kehitysongelmiin (useita kertoja, ilman vaihtoehtoja)
        - En vastusta päivähoitoa, mutta pidän turhana lapsen viemistä sinne, kun tarvetta ei ole.
        - Minulla on suuri luottamuspula th:a kohtaan, joka on nähnyt lasta huomattavasti vähemmän kuin, minä, isä ja lapsen terapeutit.
        - En vastusta lastensuojelua.


      • ehkä apua
        lytätty äiti kirjoitti:

        Kiitos kommentista.

        Kerron hieman lisää, eli lapsella tällä hetkellä puhe ja fysioterapia. On myös käynyt seurakunnan päiväkerhossa kaksi vuotta, eli kolmevuotiaasta lähtien. Päiväkerhossa ei osaa monia asioita, mutta koska on hienosti mukana ja ei kiusaa tai häiritse ketään, niin hänestä on pidetty ja hän on saanut olla mukana leikeissä.

        Vastustan päivähoitoa siksi, etten usko sen olevan lapseni etu, silloin kun parempaakin (eli minun ja pikkuveljen seura) on tarjolla. Nykyisillä resurseilla en edes puhuisi kuntouttavasta päivähoidosta, vaan päivähoito haittaisi meidän tapauksessa kuntoutusta.

        Koin lastensuojelulla uhkailun loukkaavana ja todella huonona käytöksenä. Olen tavallinen nelikymppinen äiti. Minä en käytä päihteitä, en käytä väkivaltaa, en ole psyykkisesti sairas ja taloudellinen tilanteemme on vakaa. En koe, että perheellämme olisi lastensuojelua vaativia ongelmia. Lasten isä on mukana arjessa paljon, vaikkemme ole koskaan olleet pari.
        Koen myös ettei terveydenhoitajan asiantuntemus riitä, siihen että hän osaisi tietää mikä lapselleni on parhaaksi. Tutkimukset ovat olleet ylimalkaisia ja en ole saanut vastauksia kysymyksiin joita olen esittänyt lapsen kehitykseen liittyen. Hän ei myöskään lähettänyt meitä lastenlääkärille, vaan varasin ajan itse ja saimme lähetteen fysioterapiaan. Puheterapian numero taas löytyi neuvolan seinästä.

        Anteeksi, kun kirjoitin niin pitkästi. Tiivistettynä voisi sanoa:
        - Th tyrkyttää päiväkotia ratkaisuksi lapsen kehitysongelmiin (useita kertoja, ilman vaihtoehtoja)
        - En vastusta päivähoitoa, mutta pidän turhana lapsen viemistä sinne, kun tarvetta ei ole.
        - Minulla on suuri luottamuspula th:a kohtaan, joka on nähnyt lasta huomattavasti vähemmän kuin, minä, isä ja lapsen terapeutit.
        - En vastusta lastensuojelua.

        Hei vielä. En tiedä jos kommentista mitään apua mutta totesit että tutkimukset olleet "ylimalkaisia". Nyt en tiedä mitä oikein tällä tarkoitit mutta kehottaisin ottamaan yhteyttä perheneuvolaan ja menisitte kunnollisiin tutkimuksiin että saisitte vastauksia kysymyksiinne ja oikeanlaista tukea. lapsenne kehityksen tukemiseen. Tsemppiä teille.


      • lytätty äiti
        ehkä apua kirjoitti:

        Hei vielä. En tiedä jos kommentista mitään apua mutta totesit että tutkimukset olleet "ylimalkaisia". Nyt en tiedä mitä oikein tällä tarkoitit mutta kehottaisin ottamaan yhteyttä perheneuvolaan ja menisitte kunnollisiin tutkimuksiin että saisitte vastauksia kysymyksiinne ja oikeanlaista tukea. lapsenne kehityksen tukemiseen. Tsemppiä teille.

        Kiitos.

        Tutkimuksia tulossa lastenlääkärillä syksyn aikana. Mahdollisesti lähetteitä eteenpäin. Tarkoitus on pyrkiä erityiskouluun, joten jonkinlaiset paperit pitää olla. Koulun alkuun on vielä kaksi vuotta, mutta asiat etenevät hitaasti. Onneksi asutaan kaupungissa, niin löytyy kouluvaihtoehtoja. Toivottavasti päivähoidossa kirjataan myös noita huomioita ylös koulua varten. Aion pyytää sitä.


      • tuli mieleeni.
        lytätty äiti kirjoitti:

        Kiitos.

        Tutkimuksia tulossa lastenlääkärillä syksyn aikana. Mahdollisesti lähetteitä eteenpäin. Tarkoitus on pyrkiä erityiskouluun, joten jonkinlaiset paperit pitää olla. Koulun alkuun on vielä kaksi vuotta, mutta asiat etenevät hitaasti. Onneksi asutaan kaupungissa, niin löytyy kouluvaihtoehtoja. Toivottavasti päivähoidossa kirjataan myös noita huomioita ylös koulua varten. Aion pyytää sitä.

        Tarinastasi tuli mieleen, että entäpä jos tämä terveydenhoitaja on painostanut muitakin perheitä päivähoidon asiakkaiksi, ja päiväkodeissa on sen takia ongelmia, kun resurssit eivät riitä kaikkiin niihin "erityisiin". Toivottavasti meidän alueella ei olla tuota mieltä, että erityisen lapsen paikka on aina päiväkoti, vaikka palveluamme ei tarvittaisi.

        Voimia teille ja toivottavasti päivähoidon aloitus menee hienosti :)


    • ehkä apua

      Valitettavasti päiväkoti nähdään nykyään liian usein automaattisesti hyvänä kuntoutusvaihtoehtona kun lapsella vaikeuksia. Tiedämme varsin hyvin ettei tämä useinkaan pidä paikkaansa. Päiväkotien resurssit tarjota erityistukea ovat hyvin rajoitetut. Tutkimukset osoittavat myös kiistatta että lapset jotka tarvitsevat erityistukea kärsivät itseasiassa päiväkodissa jossa lapsen avuntarpeisiin ei pystytä varsin tehokkaasti vastaamaan. Mikä myös varsin puutteellista on näiden kuntoutettavien lasten seuranta. Olisi ensiarvoisen tärkeä että kuntoutusta ehdottava taho olisi myös vastuussa seurannasta ja siitä että päiväkodilla on riittävästi resursseja toteuttaa oletettu kuntoutus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe