Olisiko kenelläkään vinkkiä miten saada onnenapila taas kuntoon. Sain kasvin viimekesänä ja se levisi purkkiinsa vähässä ajassa todella upeaksi. Kukki myös pitkälle talveen. Talvehtiessaan se oli hieman reppana ja kevään tullen teki muutaman kukan. Nyt se on ollut pidemmän aikaa huonossa kunnossa. Onko kenties saanut liikaa aurinkoa. Sen lehdet (tämä siis punainen onnenapila) ovat paikoitellen "pepeämiä"..ja niissä on valkoisia pilkkuja ja punainen väri on haalistunut. Eikä kasvi oli kukkinut koko kesänä :( Olen lannoittanut ja se on altakasteluruukussa. Mikä neuvoksi?
Onnenapila (oxalis)
3
2904
Vastaukset
- kasvattaja
Minä leikkasin kolmiokäenkaalini,Oxalis triangularisin alhaalta asti poikki ja nyt se on kasvanut komeaksi pehkoksi. En ole erikoisemmin lannoittanut, mutta kastella pitää paljon, eikä kovaa aurinkoon, puolivarjoisaan paikkaan.
- Onni takaisin
tänään siistin purkin, kun sinne tuppaa kuivumaan ainakin ne kukintojen varret yhdeksi heinäkasaksi. Pöyhin myös multaa ja otin kaikki ne laikukkaat lehdet pois. Multa tuntui aika kostealta, vaikka ruukku on ollut auringossa. Ehkä sittenkin liian pahteisella ikkunalla. Nostin sen nyt hieman sisemmälle huoneeseen.
- Onnea apilasta
Onni takaisin kirjoitti:
tänään siistin purkin, kun sinne tuppaa kuivumaan ainakin ne kukintojen varret yhdeksi heinäkasaksi. Pöyhin myös multaa ja otin kaikki ne laikukkaat lehdet pois. Multa tuntui aika kostealta, vaikka ruukku on ollut auringossa. Ehkä sittenkin liian pahteisella ikkunalla. Nostin sen nyt hieman sisemmälle huoneeseen.
Nuo onnenapilat on käsittääkseni sellaisia, että niiden pitäisi oikein antaakin mennä surkeiksi talven ajaksi ja kesä olis sitten sitä kukoistuksen aikaa, aina ne ei toimi noin, kun kastelee talvellakin tasaisesti, mutta jossain vaiheessa niillä on aina noita kausia, että ne menee ihan onnettoman näköisiksi. Kannattaa suosiolla pitää niitä talvisin levossa ja keväällä sitten yllyttää kasvuun. Mulla on samanlainen purppuranvärinen onnenapila ja se kärsi aiemmassa asunnossa kun oli aivan liian valoisaa, vaikka yritin pitää sitä vähän sisemmällä asunnossa. Nyt se viihtyy pohjoispuolen ikkunalla kuistilla, jolla on ikkunat itään, länteen ja pohjoiseen. Se oikein kukoistaa ja väri on joissain lehdissä miltei musta (auringossahan se haalistuu). Olen antanut Plantagenista saatavaa pelargonilannoitetta samasta kasteluvedestä nyt kesällä joskus onnenapilallekin, ja se tuntuu pitävän siitä, alkoi syytää valtavan määrän uusia varsia ja kukkia rehottanut koko kesän! Syksyllä aion vähentää kastelua ja lopettaa lannoittamisen ja talveksi saatan nostaa sen hyllylle uinumaan, keväällä kaivan ne mukulat sieltä mullasta uuteen multaan ja katsotaan sitten, miten käy. Sillä on mullassa sellaiset oranssinväriset papulat vaan. Ei muuta kuin kokeilemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273683- 412509
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut382393Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82185- 381609
Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 151552
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2861372- 1311365
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451305