Käytättekö luonnosta saatavia kasveja lääkkeiden tavoin ?
Jos, niin mihin ja millä tavalla ?
Jos ette, niin oletteko kuulleet miten kasveja on omassa suvussa käytetty lääkkeiden tapaan ?
Käytättekö kasveja
26
421
Vastaukset
- HTZA
pureskeltua.
Vaan on jäänyt lehdykät tulliin kiinni.
Ja Haltialassa eivät katso, miten kaatavat Nokkospensaat, siinä kaatuu sit kaikenlaista.
Prisamasta ostan Mustia Papuja tölkissä, on niin maar hyviä, Chiliketsupin kanssa, sieltä ostan myös pari nippua Tilliä, sopii Perunoille ja Lohelle.
Haltialasta käyn nyysimässä herneitä. Tossa taitaa olla nuo luonnonrehut.
Hyvää on.
H.- ne herneet
Ei Haltialassa taida tänä vuonna olla edes herneitä ; )
- xxxyyy
ne herneet kirjoitti:
Ei Haltialassa taida tänä vuonna olla edes herneitä ; )
Äh, siitäkin kun ohi menin niin eikös pari eläkeläisukkoa siellä jo ollut pellolla varkaissa vaikka luvankin kanssa varmaan odottamalla kohta pääsisi. Että jotkut voivat olla köyhiä, ainakin henkisesti.
Käytän männystä saatavaa tervapihkaa kaikkeen mahdolliseen nirhamaan ja haavaan. Tää vaan yksi esimerkki.
- yrtti-iita
Poimulehteä ja koivunlehtetä mm. nesteenoistoon, mutta hyviä ovat muutenki, niin ihanan aromikkaita. Kanervankukkateetä moottoreiden pysäyttämiseen, kun ei meinaa uni tulla, kun aivot vaan takaa kaikkea, olen siis ylivireä, ylivirkeä. Kanervankukkaa rauhhoittamaan elimistöä.
- 4+14
Piharatamon lehtiä hiertymiin.
- www.pikkusisko
Valkoapilaa ajattelin kokeilla kesäflunssan karkottajaksi.
Miten kanervankukista teet juomaa, kuivataanko kukat ja sitten siitä teetä haudutetaan, vai semmoisenaan suoraan metsästä kiehuvaan veteen ? Unijuoma ei olisi pahitteeksi.
- rosoinen-kin ejk
paljonkin.
Harmi vain, ettei tahdo olla aikaa mennä "puhtaille" keräilyalueille, joten en enään saa annettavaksi asti keräiltyä.
Nokkoskeitettä saa yrttimaa siinä missä oma kutiseva päänahkanikin, kortevesi antaa piitä, siitäkin hiuspohja tykkää.
Perusvoiteeseen sekoitan keto-orvokkia ja kehäkukkaa, sillä hoidattelin aikoinaan lapseni atooppista ihoa.
Kehäkukan kuivattuja terälehtiä ripottelen kevättalvella jogurttin, viilin, puuron päälle ja salaatteihin, eikä sen kummenpia aurinkosuojia siten tarvitse käyttääkkään.
Flunssaiseen olon varalle fermetoin mesiangervon ja vatukan lehtiä, lisään lehmuksen kukkaa ja hikeä pukkaa...
kutisevaan yskään auttaa kuusenkerkkäsiirappi johon on lisätty timjamia.
Kuivattelin aikoinani paljonkin kaikenlaista tuoksuvaa ja käytin niitä sitten teeaineksina, hierontaöljyihin ja jalkakylpysuolaan.
Ihan tuosta vaan ei kuitenkaan kannata mitä tahansa ruveta syömään, varsinkaan lääkitsemistarkoituksena, sillä vuodet ovat erilaiset, kuten myös kasvupaikat, kasvien ainepitoisuudet ovat hyvinkin vaihtelevat.
Vanha, mutta turvallinen johdatus aiheeseen on Toivo Rautavaaran teos Miten luonto lääkitsee. käyttää ja etsii jatkuvasti kasvikunnasta uusia lääkkeiksi sopivia ainesosia. Eikös itse aspiriinikin ole alun perin eristetty jostain kasvista. Joka ikinen molekyyli maailmassa on tavalla tai toisella luonnosta kotoisin, sillä eihän meillä ole muuta kuin ne molekyylit joita täällä on aina ollut. Luotan lääketieteen kehitykseen.
- tanj a
Ei nyt ihan suoraan luonnosta, mutta vakiunettajani yövalvomisiin tai mahavaivoihin on kamomillatee.
- Sol57
oliivisaippuaa sellaista italiasista...iho ei kuivu niin paljon.Nokkosia kerään keväisin ja ryöppään...niistä saa oivan pinaatin korvikkeen lettuihin...sitten joskus olen keräillyt näitä pihlajanmarjoja niistä tulee kirpeä hillo ja lisuke...ruusunmarjoja joita täällä asuinalueellamme kasvaa ruusupensaissa..niitä tulee popsittua ihan kuin lapsena suoraan pensaasta kun ovat sopivan kypsiä..niistä tämä kuori vaan hampailla syödään;))) niissä tämä C-vitamiinipitoisuus on korkea...mitäs vielä...tietysti kerään sieniä;))) jonkin verran hitusen mustikoita..ja puolukoita... mutta lasketaanko ne? Ei uskalla näitä luonnosta suoraan olevia hyödykkeitä käyttää....vaikka niistä on paljon tietoa tänäpäivänä...Vähän varovainen olen..
tsau:Friidu- onnellinen aukusti
saunassa vihdottuna auttaa kolotukseen olkapäissä ja niskassa, siinä on salisyyliä, on kuin olisi ottanut särkylääkkeen. Voikukanlehtiä syön pilkottuna aamukaurapuuroon, vuohenputkenlehtiä kolottaviin niveliin, nokkosista saa rautaa ja kalkkia, mustaviinimarjan ja koivunlehtiä teeksi, on myös hyvä kylmä juoma kun laittaa sitruunaa ja jääpaloja kannuun. Kanervasta haudutan myös teetä, samoin ruususta. Pihassa kasvaa uusi upea kasvi veripeippi, josta syksyllä teen salaattia, en tiedä onko mitään terveysvaikutuksia. Ja kaikki nuo kesän ihanat kukat saa mykistymään ihailusta...
- Sol57
onnellinen aukusti kirjoitti:
saunassa vihdottuna auttaa kolotukseen olkapäissä ja niskassa, siinä on salisyyliä, on kuin olisi ottanut särkylääkkeen. Voikukanlehtiä syön pilkottuna aamukaurapuuroon, vuohenputkenlehtiä kolottaviin niveliin, nokkosista saa rautaa ja kalkkia, mustaviinimarjan ja koivunlehtiä teeksi, on myös hyvä kylmä juoma kun laittaa sitruunaa ja jääpaloja kannuun. Kanervasta haudutan myös teetä, samoin ruususta. Pihassa kasvaa uusi upea kasvi veripeippi, josta syksyllä teen salaattia, en tiedä onko mitään terveysvaikutuksia. Ja kaikki nuo kesän ihanat kukat saa mykistymään ihailusta...
listastasti...Taidan vähän ylös nyt kirjoittaa...Näitä koivun nuoria lehtiä olen kokeillut teenä...samoin mustaviiniherukkapensaan lehtiä..
Tänään kun ystäväni nimipäivä...kävin hänelle kukkakimpun ostamassa tällaisesta en kukkakaupasta vaan taimitarhasta...siellä oli ihania kesätaimia kuten mansikkaa;)) vielä tarjolla...ja tämä upea köynös mikä lähtee ylöspäin kiipeämään...Oikeassa olet kesäkukat saavat mielen ihastuksesta mykistymään...Aivan upean kun tällaisen Karjalan neidon myös näin...;)) Saa nähdä maltanko mieleni...
tsau:Friidu
- ...
Tää nyt on tietenkin ihan normaalia perusruokavaliota. Siis ei mitään ihme homeopaattista sekoilua.
Mutta kasveja nyt pitää syödä kuitenkin, ihminen on sellainen.
OK, valkosipulia jep. Auttaa oloa kuumeessa ja pitää tartuntavaarassa olevat terveet loitolla. En nyt oikein tiedä miten se auttaa oloa, kai aukaisee nenän, mutta muut ihmiset kyllä pysyvät varmasti loitolla :DDD
On niitä paljonkin kasveja, joita syö tavallaan lääkkeeksi. Kyse ei ole kuitenkaan mistään lääkityksestä. Potussa ja porkkanassa kun nyt on niitä vitamiineja, mitä ihminen jokatapauksessa tarvii.
Ai niin, kunnon chili auttaa ummetukseen sisäisesti käytettynä. Sekä on ällistyttävän tehokas ja pitkävaikutteinen yhdessä toisessa asiassa, ulkoisesti käytettynä. Älkää kyselkö asiasta tarkempia yksityiskohtia, se oli vahinko, en muistanut pestä käsiäni ennen.... :(
=DW=- HTZA
että tuhti Chili auttaa ummetukseen ulkoisestikin.
Sitä kun sipasee tuonne peräpäähän, niin ukko lähtee, ettei jää kuin pashainen vana taivaalle.
:)
H. - Heikunkeikku
HTZA kirjoitti:
että tuhti Chili auttaa ummetukseen ulkoisestikin.
Sitä kun sipasee tuonne peräpäähän, niin ukko lähtee, ettei jää kuin pashainen vana taivaalle.
:)
H.Heh:)
Sinä sielä niin pretevää liihotteluista kirjotat, kun oot laihtunut.
.....ettei jää kuin pashainen vana taivaalle.
Laihemmat ja kevyemmät immeiset varmaan todellakin chili-käsittelyn jälkeen pokahtaisivat taivaalle. Kuin puhallettu ilmapallo, joka yhtäkkiä tyhjenee ja lähtee viiiiiiiiiiiii.........uhahtaen veks.
Raskaampi ihminen peunreijän chilivoitelun jälkeen kyntäis asfalttia auramaisen tehokkaasti. Tulis kiva kouru tiehen. - HTZA
Heikunkeikku kirjoitti:
Heh:)
Sinä sielä niin pretevää liihotteluista kirjotat, kun oot laihtunut.
.....ettei jää kuin pashainen vana taivaalle.
Laihemmat ja kevyemmät immeiset varmaan todellakin chili-käsittelyn jälkeen pokahtaisivat taivaalle. Kuin puhallettu ilmapallo, joka yhtäkkiä tyhjenee ja lähtee viiiiiiiiiiiii.........uhahtaen veks.
Raskaampi ihminen peunreijän chilivoitelun jälkeen kyntäis asfalttia auramaisen tehokkaasti. Tulis kiva kouru tiehen.vielä heittelis siemenperunoita vakoon, niin peittyisivätkin samalla.
H. - ...
Tässä muuten sattui hupaisa eriävyys asioissa, hokasin sattumalta.
"Luonnonkasvi"- sana. Oikeinkin hieno jaarittelun aiha. Mutta kun kaikki kasvit kasvavat mun käsittääkseni maapallolla, on fotosynteesit ja aurinkohan se kaiken takana on. Enkä näe eroa asiassa, haenko hilloja suolta vai poiminko viinimarjoja puskasta. Marjoja ne on kumpikin. Ja sitten sekin, että vaikkakin ihminen on jalostanut kasveja ijätajat, luonnosta ne on aina kasvaneet.
Tää asia vaan alkoi hämmentämään jotenkin. Kun mulla kasvaa tossa sekä istutettuja ja villejä viinimarjapuskia, onko toi istutettu jotenkin eri asia kun toi, joka kasvaa tuolla muutaman metrin päässä itestään? Samanlaisia punaisia ja samanmakuisia marjoja kummasakin. Ja sitten se. Mä ostin ison kasan sahatavaraa. Noh puut kasvaa metässä. Mutta mistä ihmeestä mä tiedän, mikä lankku on luonnonpuuta ja mikä villinä kasvanut? Samanlaisia lankkuja kaikki.
Ihmetellyt tässä kun alkanut pihapiirissä kasvamaan tatteja. Ei niitä täällä kasvanut muutama vuosikymmen sitten oikein missään. Niin jostakinhan niitten on pitänyt muuttaa tohon tonkin kulmalle asustelemaan. Mutta onko ne sitten luonnonkasveja? Tarkoitan sitä, että tässä on tehty ojituksia ja ympäristökin muuttunut vuosikymmenien varrella. Mutta istutettu ei tatteja olla....
Hmm. Taisin taas ilmaista itseäni epäselvästi. Mutta alkoi oikeasti ihmetyttämään koko "luonnonkasvi"- sanana. Mun mielestä ihan turhakesana. Liian pitkä, kasvi riittäisi. Pikemminkin pitäisi puhua istutetuista- tai villeistakasveista.
=DW=
- RosaLiiin
Inkivääristä teen teetä, sen lisäksi että pidän siitä kuvittelen aina, että samalla hoidan niveliäni ja ennalta ehkäisen kolotuksia. Hyvin on toiminut - kuvittelut.
Lääkintää harvoin ajattelen kun jotain yrttejä tai kasveja ruokaani lisäilen, ne antavat hyvää makua. Esimerkiksi erilaisilla sipuleillahan on paljon hyviä terveydellisiä vaikutuksia mutta maun takia niitä ruokaan lisään.
Täällä puskissa kun asustaa, tulee innostuttua ja kokeiltua kaikenlaista. Mutta siihen yhteen kertaan ne yleensä ovat jääneet.
Kasvien kuivaaminen on helppoa, nytkin minttukimput roikkuvat uunin kupeella. Pistän ne tuosta sitten lasipurkkiin ja talvella teehen lisäilen - jos nimittäin muistan. Keväällä yleensä totean, että tulihan tuotakin ja tuota edelliskesänä säilöttyä ja heittelen sitten pois.
Ratamonlehteä mummolleni lapsena keräilin kun hän säärihaavaansa hoiteli ja joskus muistan kuinka hän kääri kaalinlehteä polven ympärille ja olkapäähän kolotuksia tappaakseen. - GloriaJoy
assuu kaupungissa ja sen myötä ympäröivän luonnon kuormitus raskasmetallien ja synteettisten juttujen suhteen on niin suuri, että ei kannata aatella ees homeopaattista laimennussuhdetta kasvien hyödyntämiseen - hukkaan menee Rautavaaran 'Mihin kasvimme kelpaavat' kirja siis anteineen nykyolosuhteissa
- geeneissäkö?
on suorastaan hinku syödä hiirenkorvia, pieniä pihlajanlehtiä sekä kuusenkerkkiä. Metsässä kävellessä syön pieniä kuusenpihkapalleroita.
Näin olen tehnyt lapsesta asti, luulen että se on jotenkin geeneissä, koska sukumme on elänyt näissä samoissa metsissä vuosisatoja.
Metsämarjat, sienet, nokkonen, niitä syön myös. Keitän mustaherukanlehtiteetä. - geeneissäkö?
geeneissäkö? kirjoitti:
on suorastaan hinku syödä hiirenkorvia, pieniä pihlajanlehtiä sekä kuusenkerkkiä. Metsässä kävellessä syön pieniä kuusenpihkapalleroita.
Näin olen tehnyt lapsesta asti, luulen että se on jotenkin geeneissä, koska sukumme on elänyt näissä samoissa metsissä vuosisatoja.
Metsämarjat, sienet, nokkonen, niitä syön myös. Keitän mustaherukanlehtiteetä.tärkeää, että kasveissa on vitaaliainekset jäljellä. Mahdollisimman suoraan luonnosta tai pelloilta pöytään.
Nykyiset ihmiset sairastelee niin paljon, koska ruoka on teollisesti voimakkaasti prosessoitua, lisäaineista ja myrkkyjäämäistä. Luonnottoman pitkään lisäaineilla säilyväksi käsitellystä ruuasta lopunkin elon tuhoaa mikroaaltouuni.
Itse olen ikäni ollut terve, mihin on varmasti osasyy se, että pyrin välttämään teollisia mössöjä ja syön aika paljon juuri itse keräämiäni marjoja yms. - GloriaJoy
geeneissäkö? kirjoitti:
Metsämarjat, sienet, nokkonen, niitä syön myös. Keitän mustaherukanlehtiteetä.ehkä siellä suonussa virtaa keräilijä-aikakauden verta tuoreena ;-) ... onnellinen sinä ja siun sukkuis. Miu aloitti pikkuisena aina ketunleipien syönnillä (äiti toki kielsi, vaan ei nähnyt) ja metsämansikka-ajan päätytyttyä suolaheinä oli aikas hauskaa pureksittavaa ja sitten tähteet syljin ulos (tämäkin oli jokin mitä oli pakko, vaikka äiti kielsi). Niin ja sitten meiän kalliolla, korkeala siellä missä pallero- ja poronjäkälät ja puolukat kasvoivat, oli myös sellaista vihreää, pullukkalehtistä, pitkin kalliota luikertain kasvavaa mehikasvin oloista mutta ei kitkerän-karvasta, vaan jotain mehevän neutraalia oli mukava pureskela janoon. Katajanmarjoja olen aina rakastanut suoraan katajasta.
- geeneissä?
GloriaJoy kirjoitti:
ehkä siellä suonussa virtaa keräilijä-aikakauden verta tuoreena ;-) ... onnellinen sinä ja siun sukkuis. Miu aloitti pikkuisena aina ketunleipien syönnillä (äiti toki kielsi, vaan ei nähnyt) ja metsämansikka-ajan päätytyttyä suolaheinä oli aikas hauskaa pureksittavaa ja sitten tähteet syljin ulos (tämäkin oli jokin mitä oli pakko, vaikka äiti kielsi). Niin ja sitten meiän kalliolla, korkeala siellä missä pallero- ja poronjäkälät ja puolukat kasvoivat, oli myös sellaista vihreää, pullukkalehtistä, pitkin kalliota luikertain kasvavaa mehikasvin oloista mutta ei kitkerän-karvasta, vaan jotain mehevän neutraalia oli mukava pureskela janoon. Katajanmarjoja olen aina rakastanut suoraan katajasta.
ja ketunleivät, niitä söin minäkin, nykyisin ei tee niitä mieli, täynnä oksaalihappoa. Lapissahan (en itse sieltä kotoisin) on suolaheinistä tehty keittoa ja säilötty poron maitoon. Aikoinaan arvokamaa ilmeisesti suolaisuuden tunnun takia, kun suola oli kallista.
Uskon että juuri puhjennesissa luonnon yrteissä on ytyä aivan eri tavalla kuin kalpeissa salaateissa. Ennen on syöty keväällä myös männyn nilaa, lapsena meillä oli tapana kuoria oksia ja imeksiä niistä sitä mäihnää. Tiesin jo pienenä mitkä kasvit ova tmyrkyllisiä ja mitä voi käyttää. Asuin niin metsässä että ns. sivistys oli joku helsinkiläinen kesävieras, jota töllötimme ja kuuntelimme silmät suurina.
Pullukkalehtinen kalliota luikertava; voisiko olla maksaruoho? - GloriaJoy
geeneissä? kirjoitti:
ja ketunleivät, niitä söin minäkin, nykyisin ei tee niitä mieli, täynnä oksaalihappoa. Lapissahan (en itse sieltä kotoisin) on suolaheinistä tehty keittoa ja säilötty poron maitoon. Aikoinaan arvokamaa ilmeisesti suolaisuuden tunnun takia, kun suola oli kallista.
Uskon että juuri puhjennesissa luonnon yrteissä on ytyä aivan eri tavalla kuin kalpeissa salaateissa. Ennen on syöty keväällä myös männyn nilaa, lapsena meillä oli tapana kuoria oksia ja imeksiä niistä sitä mäihnää. Tiesin jo pienenä mitkä kasvit ova tmyrkyllisiä ja mitä voi käyttää. Asuin niin metsässä että ns. sivistys oli joku helsinkiläinen kesävieras, jota töllötimme ja kuuntelimme silmät suurina.
Pullukkalehtinen kalliota luikertava; voisiko olla maksaruoho?voisi olla sisämaan leveälehtinen maksaruoho
- kawe
tuli tutuiksi aikanaan, niinkuin ketjussa monelle muullekin.
Suppilovahverot ovat kuivattuina parhaita ja lapsena laastarina toimi ratamon lehti ym.
Ensikertaa kun kokeilin koivunlehtiteetä, en ilmeisesti huuhdellut lehtiä riittävän hyvin ja seurauksena elimistö putsasi kuona-aineita monta päivää .......
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei194983Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1271575- 1011450
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi701389Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli3281309- 491298
Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk721200Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/12541035- 86935
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?50928