Kuidun poisto

Mr Puu

Kertokaas onko lasikuidun poistoon mitään muuta "konstia" kuin sentti sentiltä taistella hampaat irvessä käsityökaluin? Meneillään mahonkiveneprojekti, vene on jossain vaiheessa kuidutettu kansirakenteita lukuun ottamatta. Kuidun alta paljastuu täysin kuivaa puuta, ei halkeamia, ei lahoa. Nyt on jäljellä hieman lasikuitu/hartsi jäämiä ja istuvat rungossa kuin tauti menevän miehen tangossa. Joskus olen kuullut lähtevän jollain "mönjällä", mutta ei minkäänlaista mielikuvaa mitä se voisi olla. Nauhahiomakoneella yritin kokeeksi, mutta ei se oikein tuntunut toimivan odotetusti. Kuinka järeällä koneella voisi pintaa hioa?

11

2687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin täysin paljaaseen ja rutikuivaan puuhun on ensin imeytetty rakaa polyesterihartsia (usein pienellä kovettajamäärällä, ja ensimmäinen kuitukerros suurella kovettajamäärällä, jolloin sadaan "pysyvä" liitos) niin paljon kun se vain imee. Silloin et koskaan saa kuitua pois, koska ulkopuoleinen laudoitus on muuttunut puu/hartsiseokseksi.

      Oletko muutenkin miettinyt tuon projektin järkevyyttä, puuvene kuidutetaan silloin kun se ei enää suostu kellumaan omin voimin, joten vaikka puu olisikin tervettä, niin vene ei välttämättä tiivisty (etenkin kun muistelen että mahonki turpoaa huonommin kuin muut puulajit, mutta tässä voin olla aivan väärässä).

      • ikinämitääntehnyt

        Se ensimmäinen hartsisatsi laimennetaan styreenillä että saadaan liuos varmasti menemään puun läpi, noin niinkuin tiedoksi....


      • ikinämitääntehnyt kirjoitti:

        Se ensimmäinen hartsisatsi laimennetaan styreenillä että saadaan liuos varmasti menemään puun läpi, noin niinkuin tiedoksi....

        Itse en ole vielä koskan kuiduttanut puuvenettä, enkä tule koskaan sitä tekemään. Mutta kaikki uusi tieto on toki tervetullutta.

        Mitä mieltä olet noin muuten aloittajan projektista? Pakko kysyä kun nyt löytyi oikea asiantuntija :)


    • VieläonkesääJäljelaa

      Mulla on kans yhtä järkevä projekti meneillään.
      Mietin tässä miten saisin tuon 90 luvun lasikuitupaatin päällystettyä mahongilla,siis ulkopuolelta.
      Onnistuisikohan niin että laittaisi soiroja sit liimais ne kiinni ja pakkelia perään laiskoihin paikkoihin ?
      Sisäpuolelle suunnittelin laittavani 2mm peltiä,lattia 3mm turkkipellistä.

      • ja muuten lähtee

        kulmahiomakone lamellilaikka


      • 16
        ja muuten lähtee kirjoitti:

        kulmahiomakone lamellilaikka

        Kulmahiomakoneella tehtyjä kuoppia on työläs hioa suoraksi.

        Minä irrottaisin kirvestä kiilana käyttämällä ( pajavasara), tai jos koneita haluaa käyttää, niin multimasterilla. Minulla taisi aikanaan olla myös rautakanki käytössä. Sitä sai käytettyä liukuvasaran tai petkeleen tyylisesti lasikuidun ja puun välissä, kun oli ensin kiilannut pienen raon näkyviin.

        Maalinpoistoaine pehmittää polyesterihartsin, muttei epoksia. Kuumailmaa käyttämällä on tulipalovaara, lasikuidun karvat syttyvät helposti.


      • Tietävä mies
        16 kirjoitti:

        Kulmahiomakoneella tehtyjä kuoppia on työläs hioa suoraksi.

        Minä irrottaisin kirvestä kiilana käyttämällä ( pajavasara), tai jos koneita haluaa käyttää, niin multimasterilla. Minulla taisi aikanaan olla myös rautakanki käytössä. Sitä sai käytettyä liukuvasaran tai petkeleen tyylisesti lasikuidun ja puun välissä, kun oli ensin kiilannut pienen raon näkyviin.

        Maalinpoistoaine pehmittää polyesterihartsin, muttei epoksia. Kuumailmaa käyttämällä on tulipalovaara, lasikuidun karvat syttyvät helposti.

        vaan muovi palaa elikä polyesterihartsi on se joka palaa.


      • joosuavesill
        Tietävä mies kirjoitti:

        vaan muovi palaa elikä polyesterihartsi on se joka palaa.

        Minulla oli työvälineinä nauhahiomakone 40 paperi, epäkesko 40 paperi, kulmahiomakone 40 lamellilaikka sekä multimaster.

        Jos halutaan pintaa tehokkaasti pois, mutta kuitenkin siten ettei monttuja synny niin tehokkain oli nauhahiomakone. Sitten, kun hermot menee tai väsy iskee ja pitää saada vähintään tuplaten jälkeä niin sitten otin pienen kulmahiomakoneen lamellilaikan. Jälkeä syntyy nopeasti, mutta kuoppiakin syntyy. Hioin tosin vain veden alle jäävän osan uudelleen pinnoitusta varten, joten ei niistä pienistä kuopista suurta haittaa ole. Osan paklasin ja multimaster oli hyvä myös monessa paikkaa.

        Epäkeskohiomakonetta käytin, kun halusin nauhan jälkeen hieman paremman pinnan.


      • sepänseppä2000

        Mulla on vähän samanlainen projekti valmistumaisillaan. Ostin käytetyn azimuthin ja nyt olen kaksi vuotta päällystänyt sitä puulla. Päädyin vihreään painekyllästettyyn lähinnä kustannussyistä, toki myös kestävyys ja huoltamisen helppous miellyttää. Katot olen päällystänyt 100mm:n turvekerroksella, ja suomuurain vihertää jo mukavasti. Sisätilat kaavin puhtaaksi, tilalle betonilaatta ja happosesta (tehtaalta varastettua) säänkestävät kalusteet. Karneeraus tuli mdf jalkalistasta.


      • päreiksi
        sepänseppä2000 kirjoitti:

        Mulla on vähän samanlainen projekti valmistumaisillaan. Ostin käytetyn azimuthin ja nyt olen kaksi vuotta päällystänyt sitä puulla. Päädyin vihreään painekyllästettyyn lähinnä kustannussyistä, toki myös kestävyys ja huoltamisen helppous miellyttää. Katot olen päällystänyt 100mm:n turvekerroksella, ja suomuurain vihertää jo mukavasti. Sisätilat kaavin puhtaaksi, tilalle betonilaatta ja happosesta (tehtaalta varastettua) säänkestävät kalusteet. Karneeraus tuli mdf jalkalistasta.

        montakohan kertaa on tullut hyvää kun laisikuitu on poistettu.....ja se jo mainittu kysymys, miksi se alunperin kuidutettiin...


    • komposiitti-rakenne

      Mä en ottaisi kuitua pois,,, vaan korjaisin sen kuntoon....

      -mItselläni on kuidutettu puuvene ( tarkoituksella kuidutettu.) voi nääs ajaa jäissäkin !
      Ja se ei ole edes painava, kun on tarkoituksella tehty rakenne kuidutettavaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe