Kuidun poisto

Mr Puu

Kertokaas onko lasikuidun poistoon mitään muuta "konstia" kuin sentti sentiltä taistella hampaat irvessä käsityökaluin? Meneillään mahonkiveneprojekti, vene on jossain vaiheessa kuidutettu kansirakenteita lukuun ottamatta. Kuidun alta paljastuu täysin kuivaa puuta, ei halkeamia, ei lahoa. Nyt on jäljellä hieman lasikuitu/hartsi jäämiä ja istuvat rungossa kuin tauti menevän miehen tangossa. Joskus olen kuullut lähtevän jollain "mönjällä", mutta ei minkäänlaista mielikuvaa mitä se voisi olla. Nauhahiomakoneella yritin kokeeksi, mutta ei se oikein tuntunut toimivan odotetusti. Kuinka järeällä koneella voisi pintaa hioa?

11

2042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin täysin paljaaseen ja rutikuivaan puuhun on ensin imeytetty rakaa polyesterihartsia (usein pienellä kovettajamäärällä, ja ensimmäinen kuitukerros suurella kovettajamäärällä, jolloin sadaan "pysyvä" liitos) niin paljon kun se vain imee. Silloin et koskaan saa kuitua pois, koska ulkopuoleinen laudoitus on muuttunut puu/hartsiseokseksi.

      Oletko muutenkin miettinyt tuon projektin järkevyyttä, puuvene kuidutetaan silloin kun se ei enää suostu kellumaan omin voimin, joten vaikka puu olisikin tervettä, niin vene ei välttämättä tiivisty (etenkin kun muistelen että mahonki turpoaa huonommin kuin muut puulajit, mutta tässä voin olla aivan väärässä).

      • ikinämitääntehnyt

        Se ensimmäinen hartsisatsi laimennetaan styreenillä että saadaan liuos varmasti menemään puun läpi, noin niinkuin tiedoksi....


      • ikinämitääntehnyt kirjoitti:

        Se ensimmäinen hartsisatsi laimennetaan styreenillä että saadaan liuos varmasti menemään puun läpi, noin niinkuin tiedoksi....

        Itse en ole vielä koskan kuiduttanut puuvenettä, enkä tule koskaan sitä tekemään. Mutta kaikki uusi tieto on toki tervetullutta.

        Mitä mieltä olet noin muuten aloittajan projektista? Pakko kysyä kun nyt löytyi oikea asiantuntija :)


    • VieläonkesääJäljelaa

      Mulla on kans yhtä järkevä projekti meneillään.
      Mietin tässä miten saisin tuon 90 luvun lasikuitupaatin päällystettyä mahongilla,siis ulkopuolelta.
      Onnistuisikohan niin että laittaisi soiroja sit liimais ne kiinni ja pakkelia perään laiskoihin paikkoihin ?
      Sisäpuolelle suunnittelin laittavani 2mm peltiä,lattia 3mm turkkipellistä.

      • ja muuten lähtee

        kulmahiomakone lamellilaikka


      • 16
        ja muuten lähtee kirjoitti:

        kulmahiomakone lamellilaikka

        Kulmahiomakoneella tehtyjä kuoppia on työläs hioa suoraksi.

        Minä irrottaisin kirvestä kiilana käyttämällä ( pajavasara), tai jos koneita haluaa käyttää, niin multimasterilla. Minulla taisi aikanaan olla myös rautakanki käytössä. Sitä sai käytettyä liukuvasaran tai petkeleen tyylisesti lasikuidun ja puun välissä, kun oli ensin kiilannut pienen raon näkyviin.

        Maalinpoistoaine pehmittää polyesterihartsin, muttei epoksia. Kuumailmaa käyttämällä on tulipalovaara, lasikuidun karvat syttyvät helposti.


      • Tietävä mies
        16 kirjoitti:

        Kulmahiomakoneella tehtyjä kuoppia on työläs hioa suoraksi.

        Minä irrottaisin kirvestä kiilana käyttämällä ( pajavasara), tai jos koneita haluaa käyttää, niin multimasterilla. Minulla taisi aikanaan olla myös rautakanki käytössä. Sitä sai käytettyä liukuvasaran tai petkeleen tyylisesti lasikuidun ja puun välissä, kun oli ensin kiilannut pienen raon näkyviin.

        Maalinpoistoaine pehmittää polyesterihartsin, muttei epoksia. Kuumailmaa käyttämällä on tulipalovaara, lasikuidun karvat syttyvät helposti.

        vaan muovi palaa elikä polyesterihartsi on se joka palaa.


      • joosuavesill
        Tietävä mies kirjoitti:

        vaan muovi palaa elikä polyesterihartsi on se joka palaa.

        Minulla oli työvälineinä nauhahiomakone 40 paperi, epäkesko 40 paperi, kulmahiomakone 40 lamellilaikka sekä multimaster.

        Jos halutaan pintaa tehokkaasti pois, mutta kuitenkin siten ettei monttuja synny niin tehokkain oli nauhahiomakone. Sitten, kun hermot menee tai väsy iskee ja pitää saada vähintään tuplaten jälkeä niin sitten otin pienen kulmahiomakoneen lamellilaikan. Jälkeä syntyy nopeasti, mutta kuoppiakin syntyy. Hioin tosin vain veden alle jäävän osan uudelleen pinnoitusta varten, joten ei niistä pienistä kuopista suurta haittaa ole. Osan paklasin ja multimaster oli hyvä myös monessa paikkaa.

        Epäkeskohiomakonetta käytin, kun halusin nauhan jälkeen hieman paremman pinnan.


      • sepänseppä2000

        Mulla on vähän samanlainen projekti valmistumaisillaan. Ostin käytetyn azimuthin ja nyt olen kaksi vuotta päällystänyt sitä puulla. Päädyin vihreään painekyllästettyyn lähinnä kustannussyistä, toki myös kestävyys ja huoltamisen helppous miellyttää. Katot olen päällystänyt 100mm:n turvekerroksella, ja suomuurain vihertää jo mukavasti. Sisätilat kaavin puhtaaksi, tilalle betonilaatta ja happosesta (tehtaalta varastettua) säänkestävät kalusteet. Karneeraus tuli mdf jalkalistasta.


      • päreiksi
        sepänseppä2000 kirjoitti:

        Mulla on vähän samanlainen projekti valmistumaisillaan. Ostin käytetyn azimuthin ja nyt olen kaksi vuotta päällystänyt sitä puulla. Päädyin vihreään painekyllästettyyn lähinnä kustannussyistä, toki myös kestävyys ja huoltamisen helppous miellyttää. Katot olen päällystänyt 100mm:n turvekerroksella, ja suomuurain vihertää jo mukavasti. Sisätilat kaavin puhtaaksi, tilalle betonilaatta ja happosesta (tehtaalta varastettua) säänkestävät kalusteet. Karneeraus tuli mdf jalkalistasta.

        montakohan kertaa on tullut hyvää kun laisikuitu on poistettu.....ja se jo mainittu kysymys, miksi se alunperin kuidutettiin...


    • komposiitti-rakenne

      Mä en ottaisi kuitua pois,,, vaan korjaisin sen kuntoon....

      -mItselläni on kuidutettu puuvene ( tarkoituksella kuidutettu.) voi nääs ajaa jäissäkin !
      Ja se ei ole edes painava, kun on tarkoituksella tehty rakenne kuidutettavaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6649
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4300
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2730
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1603
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1094
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1051
    Aihe