Mdf-ovet

Kumpi ovi?

Kertokaa kokemuksianne suhteellisen uusista mdf-ovista a) maalattuna b) kalvopintaisina. Olen pitänyt kalvo-ovia ihan pelleilynä, mutta nyt kalustemyyjä kehui niiden kestävyyttä ja laadukkuutta. Kuulemma 10-15 vuotta sitten oli eri tilanne, mutta nykyiset kalvo-ovet ovat hyviä.

Meille on tulossa Kensapuun valmistamat ovet Rauta-Prisman kautta. Valitsemassamme ovimallissa maalattu ja kalvopintainen ovi maksaa yhtä paljon, joten hinnan takia myyjän (tai meidän) ei tarvitse suosia jompaa kumpaa. Alunperin olin ajatellut maalattuja, mutta nyt mietityttää kun myyjä niin kehui kalvo-ovien kestävyyttä. Toki myönsi että jos kalvo vaurioituu, ovea ei voi enää korjata mutta maalatun oven voi.

Päätös pitää tehdä huomenna!

20

8232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutki vielä

      Suht hyviä kalvo-ovia tekee vain Nelko, PHV-menetelmällä. Maalatut ovet voivat myös olla kohtalaisen huonot, laatu riippuu valmistusmenetelmistä, materiaaleista ja maalatuissa myös pintakäsittelyjen määrastä.
      Rauta-Prismasta tuskin saat miltään osin laadukasta. Runkomateriaaleissa myös on isoja eroja laadussa.
      Ei mitään kiirettä, ei keittiöt tänäkään vuonna Suomesta lopu.Kiire on myyjällä.

    • vertailu on vaikeaa

      olen keittiömyyjä ja minusta kalvo-ovi on yhtä hyvä kuin maalattu, se on vain eri näköinen. muutkin kuin Nelko tekevät hyviä ovia. Kiire on vain myyjällä, päätöstä ei koskaan tarvitse tehdä heti, kyllä niitä tarjouksia piisaa. Ovien korjattavuus on tosi teoreettista, eipä ole tullut monta vastaan, jossa tarvitsisi ovia korjailla, olipa sitten maalia tai kalvoa. Ovet on tehty kestämään. Huonon laadun näkee, kun pyörittelee ovea käsissään.

      • Kumpi ovi?

        Olen etsinyt netistä tietoa ja keskusteluita ja mielipiteet jakaantuvat aika lailla 50-50. Varmaankin laadukas kalvo-ovi kestää myös kuumutta ym. mutta mistä ihmeestä tavallinen kuluttaja voi tietää millä tekniikalla mikäkin tehdas kalvo-ovet valmistaa ja onko käytetty kalvo ohutta vai paksua. PHV-tekniikka on ilmeisesti hyvä, mutta mistä tiedän esimerkiksi sen, millainen Kensapuun käyttämä vacum-membran -tekniikka on verrattuna PHV-tekniikkaan...(vai onko kyse samasta tekniikasta!)

        Jos sinusta keittiömyyjä maalatut ja kalvo-ovet ovat yhtä hyvät, niin miksipä en sitten päätyisi alunperin ajattelemiini maalattuihin oviin. Minulle myyjä tosiaan sanoi että ovat samanhintaiset, joten siitäkin voisi päätellä ettei toinen ole toista huomattavasti parempi/huonompi? Sen verran keskusteluista löytyi noita huonoja kokemuksia (lieden, tiskarin ja kahvin/vedenkeittimen lähellä kalvot alkavat kipristyä) että maalattu ovi tuntuu varmemmalta.


      • kensapuu
        Kumpi ovi? kirjoitti:

        Olen etsinyt netistä tietoa ja keskusteluita ja mielipiteet jakaantuvat aika lailla 50-50. Varmaankin laadukas kalvo-ovi kestää myös kuumutta ym. mutta mistä ihmeestä tavallinen kuluttaja voi tietää millä tekniikalla mikäkin tehdas kalvo-ovet valmistaa ja onko käytetty kalvo ohutta vai paksua. PHV-tekniikka on ilmeisesti hyvä, mutta mistä tiedän esimerkiksi sen, millainen Kensapuun käyttämä vacum-membran -tekniikka on verrattuna PHV-tekniikkaan...(vai onko kyse samasta tekniikasta!)

        Jos sinusta keittiömyyjä maalatut ja kalvo-ovet ovat yhtä hyvät, niin miksipä en sitten päätyisi alunperin ajattelemiini maalattuihin oviin. Minulle myyjä tosiaan sanoi että ovat samanhintaiset, joten siitäkin voisi päätellä ettei toinen ole toista huomattavasti parempi/huonompi? Sen verran keskusteluista löytyi noita huonoja kokemuksia (lieden, tiskarin ja kahvin/vedenkeittimen lähellä kalvot alkavat kipristyä) että maalattu ovi tuntuu varmemmalta.

        Ja kyllä Kensapuun ovet ovat laadukkaita, niitänyt voi hankkia rautakaupasta tai muualta.

        Meillä keittön valinta menossa ja tällä hetkellä vahvimpana on maalattu Kensapuun ovi, integroidulla vetimellä.

        ja meillä asian ratkaisi se, että kalvo oli liian kiiltävä ja maalattu nätimmän värinen.


      • Kumpi ovi?
        kensapuu kirjoitti:

        Ja kyllä Kensapuun ovet ovat laadukkaita, niitänyt voi hankkia rautakaupasta tai muualta.

        Meillä keittön valinta menossa ja tällä hetkellä vahvimpana on maalattu Kensapuun ovi, integroidulla vetimellä.

        ja meillä asian ratkaisi se, että kalvo oli liian kiiltävä ja maalattu nätimmän värinen.

        Mekin siis olimme jo päätyneet Kensapuun oveen (Prisman kautta) ja tänään tehtiin päätös ottaa ovet maalattuna. Olikin loppujen lopuksi helppo päätös, kun saatiin nähdä molemmat pinnat vierekkäin. Maalattu oli kauniimpi ja sileämpi ja ei niin kiiltävä.


      • ei niin huonoa
        Kumpi ovi? kirjoitti:

        Mekin siis olimme jo päätyneet Kensapuun oveen (Prisman kautta) ja tänään tehtiin päätös ottaa ovet maalattuna. Olikin loppujen lopuksi helppo päätös, kun saatiin nähdä molemmat pinnat vierekkäin. Maalattu oli kauniimpi ja sileämpi ja ei niin kiiltävä.

        no kerroppas nyt (jos täällä satut vaikka roikkumaan)miten kaunis oli kensan linjalla maalattu ovi ??


      • tuulentie10
        ei niin huonoa kirjoitti:

        no kerroppas nyt (jos täällä satut vaikka roikkumaan)miten kaunis oli kensan linjalla maalattu ovi ??

        torvi, se on fiilisjuttu, joku tykkää että maalattu on pehmemämpi, kalvo voi tuntua "muovisemmalta". Kensan maalattu ovi on ihan yhtä nätti kuin Hahlen tai kenen tahansa valmistajan maalattu ovi - erilainen kuin kalvopintainen.


      • ääääääääääh
        tuulentie10 kirjoitti:

        torvi, se on fiilisjuttu, joku tykkää että maalattu on pehmemämpi, kalvo voi tuntua "muovisemmalta". Kensan maalattu ovi on ihan yhtä nätti kuin Hahlen tai kenen tahansa valmistajan maalattu ovi - erilainen kuin kalvopintainen.

        nimenomaan fiilisjuttu jos levyvirheet/hiomajäljet/liian ohut maali/pöly/karvat yms sattuu sopimaan samaan tuotteeseen


    • klavo kestää!

      kalvo ovet on hyvät ja kestää käyttöä. vasralla saa lyödä eikä jälkeä tule.
      suosittelen!

      • Veikko vasara

        Kuka torvi lyö vasaralla kaapin ovea. Tuosta lyöntikestävyydestä ei ole mitään iloa kun kalvo alkaa reunoista irtoamaan.


    • Gaalalta

      Meillä on Gaalakeittiöiltä ostetut kalvo-ovet ollut paikallaan kohta 5vuotta. Kalvot on hyvin pysyneet. Gaala laittoi sellaiset lämpölistat uunin viereen!
      olisiko tuo ratkaisu asiaan!

    • Muovia vain

      Kyllä nyky kalvot kestää ihan hyvin. Olkoon kenen tekemät vain.

    • Taneli

      Kalvo ja maalattu ovi: Kalvo-ovi on kestävä, vain vähän värejä n. 40 kpl ja joko kiiltävä, väreilevä, tai matta. Kalvo-ovea ei korjata vaan vaihdetaan uuteen, Kalvo ei muutu, koten maalipinta voi kellastua. Kuitenkin jos kalvo on väri, joka voidaan lopettaa ei koskaan viallisen tilalle saa uutta ovea. Kalvo-oven taustareuna on terävä ja maalatun n. 2 mm:n pyöristys. Kalvossa naarmuja ei korjata. Kalvo on muovia ja jos se on haittaava tekijä, niin ei kannata ostaa kalvo-ovea.
      Maalattu ovi on perinteikäs ja ns. arvokas käsityö / tehdään kylläkin nykyisin ruiskuttamalla ja jopa laboratorio olosuhteissa lasikaapissa sumuttamalla. Jos kalvo on esim. kiiltävä valkoinen ja UV -suojattu voit saada vaikka 15 vuoden kuluttua samanlaisen oven. Maalatun oven väriä voi jopa muuttaa ensin hiomalla ja maalaamalla uudelleen.
      Hinta on lähes sama kalvo ja maalatulla ovella. Erikoismittoja ei saa kaikkiin kalvo-oviin. Maalatuista saat lähes mitä tahansa, ellei reunamuoto ole erikoinen, johon terä ei enää tarvittavalla hetkellä saa. Huomioi myös ettei ovi ole ns. tuontiovi, jossa on reunamuoto tai uritus erikoinen. Tällaiseen oveen et melkovarmasti saa enää myöhemmin uutta ovea. Olen hankkinut Nykykeittiöstä keittiön n. 2 vuotta sitten kalvo-ovilla ja 28 vuotta sitten maalatuilla ovilla ja molemmat keittiöt ovat kuin juuri hankitut. 28 vuotta sitten asennettu keittiö pärjää tämän päivän vaatimuksillekin, vain laatikostojen hidasteisuus puuttuu. Kankin työni puolesta keittiöitä ja koskaan ei ole ollut ovien kanssa ongelmaa. Asentajankin osuus on tärkeää, ettei ole väärin asennettu, ilman vaadittuja vaatimuksia.

    • Ursis

      Kiitos Taneli, ihan helmi tuo sun selvitys.

      Päätös on tehtävä lähiaikoina siitä, kalvo vai maalattu.
      Maalatun oven plussana pidän sitä, että myös oven sisäpuoli on saman värinen kuin etuovi. Kalvoissa se on valkoinen kaiketi?

      Kysyin myyjältä kuinka moneen kertaan ovet on maalattu, hän sanoi että kahdesta viiteen kertaan. Kensapuun ovesta on kyse. Jos viiteen kertaan maalattu ei ole paljon kalliimpi kuin kahteen kertaan, ottaisi tällä hetkellä sen.

      Oletko tyytyväinen tekemääsi valintaan kalvon tai maalatun välilä, miten perustelet?

      • ovimies 1

        Rakennusalalla työskenellyt ikäni ja keronpa teille kalvo sekä maalatusta ovista.
        Kalvo ovissa on sellainen taipumus kun ne joutuu kosteuden kanssa tekemisiin niin pinnat irtoaa esim kahvinkeitintä jos pidä työtasolla siitä tuleva kuuma höyri irroittaa kalvopinnan, sekä lieden vieressä olevien ovien pinnat irtoaa. On turha puhua että nykykalvoovi kestää kun se on ollut 5v kosteudenkanssa tekemisiisä niin semmoista
        kalvoovea ei ole tullut vastaan jossa vaurioita ei olisi tullut näkyviin takuuhan kalvo ovilla on vain 5v. elikkä ostaakaa AINA maalattu ovi niin kestää varmasti 20v-30v
        tämä asian tiedän tehnyt kyseisiä hommia 32v. Anteeksi kirjoitusvirheet älkää takertuko niihin vaan itse asiaan.


    • Jeremias681

      Kosteus ei irroita kalvoa, vaan juurikin tuo kuumuus/höyry ja sekin tultava jatkuvana.. Kalvo-ovi kun kestää -40 - 80 ja hetkellisesti yli sata astetta. Lattialiettä käyttävälle tulee laittaa lämpölistat lieden viereen joka estää ovien kanttien vaurioitumisen esim. kinkkua paistaessa. Vedenkeittimien voi muuten vaan sijoittaa paikkaan jossa ei höyry nouse oviin (oli sitten mikä materiaali vaan kyseessä). Faktoina se että kalvo säilyttää aina oman värinsä toisin kun maalattu ja huomattavasti parempi iskun kestokyky. Sanottakoon maalatusta ovesta että sen voi laittaa ainoastaan komeroihin / keittiöön. Ei missään nimessä kosteisiin tiloihin koska ovien kantit myös maalipinnalla >> turpoaa ajansaatossa (kalvo kantattu, huomattavasti paremmin kestää).

      • ovimies1

        Ei muuten turpoa maalattu ovi kuuman höyryn alla kuin kalvopäällysteinen.
        Kyllä Jeremias681 taitaa olla itse kaappimyyjä ja oletkin,sen tiedänkin.Esitit Vastineen minun Kommentilleni,mutta eikö kahvinkeitimestä sekä vedenkeittimestä sekä liedellä kiehuva vesikattila juuri aiheuta jatkuvaa kaappien altistumista kuumille vesihöyryille ja kalvopäällysteiset ovet EI kestä sitä,mutta maalattu kestää. Vaihdan keskimäärin viikossa 2-3 Keittökaapistoja Ja tiedän kyllä minkälainen on kalvo ovi ja maalattu ovi. Tutkimuksia saa tehdä aivan minkälaisia vaan, mutta maalatun oven kannattaa laitta,ei kalvo ovea lähellekkään missä Se joutuu kuumien vesihöyryjen kanssa tekemisiin.


      • puuseppä...

        Ei nyt aivan pidä paikkaansa. Ovet voidaan tehdä kosteudelle alttiissa paikoissa kosteudenkestävästä mdf-levystä ja käyttää kosteudenkestäviä maaleja. Toimii. Kosteudenkestävä levy takaa sen ettei levy turpoa ensimmäisen kolhun jälkeen.

        Suuret keittiöliikkeet tuskin näitä tarjoavat mutta vielä 10 vuotta sitten jotkin rakennusliikkeet (pienet) näitä tilailivat keittiöön ja kylpyhuoneeseen. Eipä enää, eli kustannustehokkuus on mennyt laadun ohitse sielläkin.

        Itse ottaisin maalatut. Tekisin kyllä ne itse. Kalvo-ovi vain on jotenkin muovisen näköinen.


      • aasi asiakas
        puuseppä... kirjoitti:

        Ei nyt aivan pidä paikkaansa. Ovet voidaan tehdä kosteudelle alttiissa paikoissa kosteudenkestävästä mdf-levystä ja käyttää kosteudenkestäviä maaleja. Toimii. Kosteudenkestävä levy takaa sen ettei levy turpoa ensimmäisen kolhun jälkeen.

        Suuret keittiöliikkeet tuskin näitä tarjoavat mutta vielä 10 vuotta sitten jotkin rakennusliikkeet (pienet) näitä tilailivat keittiöön ja kylpyhuoneeseen. Eipä enää, eli kustannustehokkuus on mennyt laadun ohitse sielläkin.

        Itse ottaisin maalatut. Tekisin kyllä ne itse. Kalvo-ovi vain on jotenkin muovisen näköinen.

        Laitatkos vähän yhteystietojasi ja millä alueella toimit. Olisin kiinnostunut teettämään keittiön puusepällä.


    • Anonyymi

      MAALATTU OVI ON AINA PAREMPI, JOKA TAVALLA, JA SEN VOI SITTEN
      MAALATA UUDESTAAN, KUN VÄRI EI MIELLYTÄ TAI JOS TULEE RAAPALEITA TAI MUUTA

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe