Alkio-opisto vai Joutsenon opisto?

ristiriitainenn__

Olen hankalan valinnan edessä. Kun en tiennyt pääsenkö ammattikorkeisiin, pienessä paniikissa aloin miettiä jo muita vaihtoehtoja. Olin saanut hienon esitteen Joutsenon opistosta ja päädyin lopulta sivuille täyttämään hakemusta. Kiinnostuin myös Alkio-opistosta ja tuli täytettyä kiireessä hakemus sinnekin.
Noh, ammattikorkeista tuli tulokset ja mihinkään en päässyt. Joutsenoon pääsin. Ja tänään sain Alkiosta hyväksymiskirjeen.

Viikonloppu aikaa päättää kumpaan lähtee ja kumman hylkää. Olisin psykologiaa menossa opiskelemaan lähinnä. Jostakin syystä aine on vetänyt minua useamman vuoden puoleensa.
Eli Alkioon psykologian ja kasvatustieteiden linjalle ja Joutsenoon yliopisto-opintojen linjalle. Toisaalta myös suomen kielen opinnotkin voisivat kiinnostaa ja niitä voisin opiskella käsittääkseni Joutsenossa psykologian rinnalla. Toisaalta olisin myös kiinnostunut näyttelemisestä ja Alkiossa ainakin nettisivujen mukaan olisi mahdollisuus valita draamakasvatusta...
Jollakin tasolla Alkio kuulostaisi siinä mielessä paremmalta, että Jyväskylän yliopisto olisi niin lähellä ja yhteistyö yliopiston kanssa varmasti hyvin läheistä. Alkio antaa myös nettisivuillaan enemmän tietoa itselleni kuin Joutseno.
Mutta jokin Joutsenossakin vetää puoleensa. Ehkä Joutseno kiehtoo minua paikkakuntana enemmän kuin Korpilahti... :) Vaikka ehkä pitäisi kiinnittää vaan huomionsa siihen, mitä opistoissa voi opiskella.

Haluaisin tietää onko kellään kokemuksia näistä opistoista, opetuksen laadusta ja Korpilahdesta ja/tai Joutsenosta paikkakunta? Onko opistovuodesta ollut hyötyä vai onko se tuntunut vain rahastukselta? Entä onko tietoa hakija- ja opiskelijamääristä? Joutsenon sivuilta en ainakaan löytänyt tietoa, paljonko on opiskelijoita :)

Itsestäni 4000 yhdestä vuodesta ( Alkiolla vähän päälle 3900, Joutsenossa noin 3500 ) tuntuu aika isolta määrältä ( vaikka ruokailu neljästi päivässä ja asuntola opiskelujen lisäksi olisi todella hieno juttu! ). Varsinkin kun olen 19 ja vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeen jolloin en saisi paljoa mitään tukia vaan koulu pitäisi lähinnä maksaa omasta pussista. Ainakin kelan laskurin mukaan tukien saaminen vaikuttaa erittäin heikolta >_> Onko kenelläkään kokemuksia opiskelun rahoituksesta?

Kuitenkin vuosi opistossa kiinnostaa minua todella paljon ja uskon että se antaisi minulle todella paljon eväitä elämään ja tuntuu etten myöhemmin saisi tällaista tilaisuutta.
Erittäin ristiriitaiselta mielellä olen kuten tästä varmasti käy ilmi >)

Olisin kiitollinen jos joku kertoisi kokemuksiaan ja tietojaan! :)

4

967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opex

      Sinä olet nyt jo varmasti onnellisesti opistoelämää viettämässä, mutta haluan täsmentää erästä asiaa, joka viestissäsi on.

      Kirjoitit "- - Toisaalta olisin myös kiinnostunut näyttelemisestä ja Alkiossa ainakin nettisivujen mukaan olisi mahdollisuus valita draamakasvatusta..." Tästä voisi ajatella näyttelemisen ja draamakasvatuksen liittyvän kiinteästikin toisiinsa, mutta todellisuudessa niillä ei ole paljoakaan yhteistä. Draamakasvatus on pedagogiikkaa, johon ei kuulu näyttelemistä välttämättä lainkaan.

    • p-pö

      Tämä ei varmasti aloittajaa hyödytä, mutta jos joku muu on saman mietinnän edessä, niin ainakaan kaverieni kokemusten mukaan ei kannata mennä Joutsenon opistoon. Siellä ainakin pari vuotta sitten iso osa porukasta vain kännäsi ja angstasi enemmän kuin opiskeli, koska opiskelu on hyvin suurelta osin itsenäistä - niin suurelta osin, ettei järkeä mennä opistoon sen takia. Siihen on vaikea saada siellä ryhtiä, kun ei saa tarpeeksi opetusta tai tukeakaan.

      Alkiosta tykänneitä sen sijaan tunnen monia, se vaikuttaa tosi pätevältä.

    • aloittaja_____ :)

      Tulihan se vuosi siellä Alkio-opistolla vietettyä ja mahtava vuosi olikin! :)
      (ja joo kuten Opex kirjotti draamakasvatuksesta niin olihan se vähän erilaista ja sitä oli hyvin vähän loppuenlopuksi mutta eipä tuo haitannu (:)

      Suosittelen lämpimästi aivan kaikille! Jos joku tätä ketjua erehtyy lukemaan....
      Kavereita sai heti ensimmäisenä päivänä ja oli todella lämmin ja yhtenäinen henki läpi vuoden! Elinikäisiä ystäviä sain useamman ja suuntaa tulevaisuuteen. Monista ujoimmistakin ihmisistä tuntui kuoriutuvan hieman rohkeampia sosiaalisissa tilanteissa vuoden aikana ja opistovuosi todellakin paransi ainakin omalla kohdallani itsetuntoa :)

      Kannattaa todellakin käydä siellä katsomassa ihan sitäkin että millaista se yliopistossa opiskelu on itselleen kiinnostavalla alalla :) Ehtii perehtyä siihen onko se se oma juttu loppuenlopuksi!

      Pelkkää plussaa siis vain! (vaikka menihän sitä rahaa mutta ei todellakaan hukkaan!)

      • aloittaja _____ :)

        Nii ja lisäystä : (nyt innostuin vähän mainostamaan :D)

        Nyt kun pääsin tänä keväänä yliopistoon ja aloitan opintoni siellä, minua ei todellakaan arveluta omilleni joutuminen niin paljoa mitä se olisi arveluttanut vuosi sitten. Nyt on asuttu jo vuosi poissa kotoa ja se ala, mitä pääsin lukemaan, tuntuu varmemmalta ja mukavammalta kun olen jo yhden vuoden opinnot sitä alkiossa suorittanut! :)

        Enkä olisi päässyt yliopistoon nytkään jos en olisi Alkio-kavereiden kanssa pitänyt lukupiirejä pääsykoekirjojen osalta.
        Alkio-elämää kannattaa ainakin kokeilla ja jos mielessä on joku ala josta ei kuitenkaan ole aivan varma onko se se oma juttu niin siellä minä ainakin sain omaa alaani kokeilla ja todeta että siitä tykkään :)

        Plussaa myöskin se ettei opiskelu kuitenkaan ole liian itsenäistä! Aina on joku jolta kysyä ja joka neuvoo. Yksin ei tarvitse opiskelun ulkopuolellakaan olla :)
        Ja lämpimän ruuan sai kolmeenkin kertaan päivässä ja sekin oli hyvää :) Jos isompaa elämää välillä kaipasi, lähdettiin käymään Jyväskylässä.

        Todellakaan ei hukkaan mennyt ja jotku kehuu elämänsä parhaimmiksi ajoiksi vielä useammankin vuoden jälkeen (sen mitä kuulin muutamilta aiemmalta opiskelijoilta joihin vuoden aikana törmäsin)!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4856
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3066
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1777
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1591
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1461
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1218
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1203
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1167
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1167
    Aihe