renkaita kokoa 205-60-17? kysyn vaan . Ja ne olisi sitten talvirenkaat usealla nastalla. Ketuttaa liidellä sohjunpäällä leveämmillä. Vanteet on ja pysyy 17" joten miksi miksi!! Kuka halvavattu noilla 235 renkailla 1600 kg autolla pysytyy ajamaan vaikka kuinka on oikea neliveto kun jo 80km nopeudesta leijuuu kelluu kuin mikäkin kun hiukankin joutuu väistämään vastaantulevaa pois ajurilta. Viime talvena monesti oli hiki otsalla.
Kapeammat ei pysy eikä ilkee enää ajaakkaan 7" vanteella joten itsekö pitää alkaa tkemään oikeaa suomen sohju mallin renkaita kokoa 205-60-17. Ja piste tähän.
miksi ei tehdä (purnausta)
21
798
Vastaukset
- on ...
kuin hyttysten nussiminen jos se sohjoliirto oleellisesti alle 5 mm leveyserosta paranee!
Subarun vakiokoko 215/55 17 on leveydeltään 11,825 cm ja tuo haluamasi 205/60 17 on 12,300 cm leveydeltään.- Eri merkki eri levey
Leveys vaikuttaa paljon. Huomaa ettet tiedä asioista mitään. Opastan sinua vain lukemaan ja keräämään omakohtaisia kokemuksia ja kuuntelemaan kokeneempien kuskien ajatuksia.Älä jatkossa lauo tyhjiä ajatuksia pilaamaan foorumia.
- PH
Niin kuin edellinenkin kirjoitti, laita niiden 235 leveiden tilalle 215/55/17 ja pidä vauhti sellaisena ettet nouse sohjon päälle.
Näin se ainakin itsellä kummasti onnistuu.
205/60/17 ei varmaan tehdä kun niitä ei kukaan käytännössä kysy. - fakta tekee kipeää
PH kirjoitti:
Niin kuin edellinenkin kirjoitti, laita niiden 235 leveiden tilalle 215/55/17 ja pidä vauhti sellaisena ettet nouse sohjon päälle.
Näin se ainakin itsellä kummasti onnistuu.
205/60/17 ei varmaan tehdä kun niitä ei kukaan käytännössä kysy.Leveille renkaille ei ole mitään käytännön syytä tie liikenteessä subarun kokoisissa autoissa. 205 riittää kaikkeen ajoon myös pyrkivällä tyylillä tieliikenteessä ja kantaa kuoran ja vaununvedon kantavuuden mainiosti.
Miksi ylileveitä renkata sitten tehdään autoihin sitä en tiedä koska yhtään järki syytä ei ole. Negatiivisia asioita on monta mm sohjokelillä jo pelkkään maalaisjärkeen nojautuen ja puhumattakaan fysiikasta tai liki hydrodynamiikasta. Leveällä renkaalla ei ole asiaa vaikkapa siihen 4cm sohjovalliin tai tien vieressä olevaan sohjukkoon .On vaarallista itselle ja muille tiellä liikkuville.
Toinen negatiivisuus on melu tahtoo meluta enempi nuo leveämmät renkaat .
Kolmas,eipä ole sateella kivaa leveällä renkaalla ja annappa olla kun se on hiukan jo kulunut voi voi.
Neljäs, on terkempi kaikenlaiselle alusta muutokselle kun hiukankin on kulmat pielessä nin jo kuluu nurkka sileäksi.
Viides, ompa usein kaallimpia ostaakin.
Kuudes,saattaa yllyttää nuorisoa kovempiin noeuksiin kun rengas pitää viimeiseen asti RAJUSSA ylinopeudessa,normaali 205 leveys alkaa jo ilmoitella LAITTOMASSA JA VAARALLISESSA YLINOPEUDESSA luistellen että nyt alkaa olla rajat ulosmitattu ,leveä lähtee salamannopasti ja lehdestä luetaa ja maksellaan vakuutusmaksuissa. Olen myös itse ajanut rata-autolla riittävän monta kierrosta että tiedän mistä on kyse.
Seitsemäs , vie enemmän bensaa vaikka en itse kyllä autoa kulutuksen mukaan valitse.
Lienee noita syitä vielä montakin mutta leveän puolustukseski voi sano yhden , näyttää paremmalta usein ellei ole koomisen näköinen 1000€ ritsassa ylirengastettuna mauttomaksi....
Niinpä niin nämä on tosiasioita ja vastuuttomien lukemana ne eivät aukea kuin kantapään kautta mutta voi voi mihin hintaan ja sitten huudetaan äitiä. - Jookos...
Sinulla se osui silmään, se nussiminen
- monta kohtaa,
fakta tekee kipeää kirjoitti:
Leveille renkaille ei ole mitään käytännön syytä tie liikenteessä subarun kokoisissa autoissa. 205 riittää kaikkeen ajoon myös pyrkivällä tyylillä tieliikenteessä ja kantaa kuoran ja vaununvedon kantavuuden mainiosti.
Miksi ylileveitä renkata sitten tehdään autoihin sitä en tiedä koska yhtään järki syytä ei ole. Negatiivisia asioita on monta mm sohjokelillä jo pelkkään maalaisjärkeen nojautuen ja puhumattakaan fysiikasta tai liki hydrodynamiikasta. Leveällä renkaalla ei ole asiaa vaikkapa siihen 4cm sohjovalliin tai tien vieressä olevaan sohjukkoon .On vaarallista itselle ja muille tiellä liikkuville.
Toinen negatiivisuus on melu tahtoo meluta enempi nuo leveämmät renkaat .
Kolmas,eipä ole sateella kivaa leveällä renkaalla ja annappa olla kun se on hiukan jo kulunut voi voi.
Neljäs, on terkempi kaikenlaiselle alusta muutokselle kun hiukankin on kulmat pielessä nin jo kuluu nurkka sileäksi.
Viides, ompa usein kaallimpia ostaakin.
Kuudes,saattaa yllyttää nuorisoa kovempiin noeuksiin kun rengas pitää viimeiseen asti RAJUSSA ylinopeudessa,normaali 205 leveys alkaa jo ilmoitella LAITTOMASSA JA VAARALLISESSA YLINOPEUDESSA luistellen että nyt alkaa olla rajat ulosmitattu ,leveä lähtee salamannopasti ja lehdestä luetaa ja maksellaan vakuutusmaksuissa. Olen myös itse ajanut rata-autolla riittävän monta kierrosta että tiedän mistä on kyse.
Seitsemäs , vie enemmän bensaa vaikka en itse kyllä autoa kulutuksen mukaan valitse.
Lienee noita syitä vielä montakin mutta leveän puolustukseski voi sano yhden , näyttää paremmalta usein ellei ole koomisen näköinen 1000€ ritsassa ylirengastettuna mauttomaksi....
Niinpä niin nämä on tosiasioita ja vastuuttomien lukemana ne eivät aukea kuin kantapään kautta mutta voi voi mihin hintaan ja sitten huudetaan äitiä.mutta yksi aika toimiva vaihtoehto on, että opettelet ajamaan autoa. Ei minulla ainakaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia 235-leveiden renkaiden kanssa, kaikkein vähiten sohjovalleissa.
- sohjuliirto opettaa
monta kohtaa, kirjoitti:
mutta yksi aika toimiva vaihtoehto on, että opettelet ajamaan autoa. Ei minulla ainakaan ole ollut minkäänlaisia ongelmia 235-leveiden renkaiden kanssa, kaikkein vähiten sohjovalleissa.
Äläpä viisastele ajotaidosta olen ajanut autolla kun äitisi ja isäsi kohtasivat.Sinulla ei ole kokmusat autoista ollenkaan kun et tajua tai ole kokenut 235 renkaan sohju ongelmaa ! Älä väitä selvää asiaa vastaan .Kaikkein vähiten sohjussa? olet voi voi.
- PH
sohjuliirto opettaa kirjoitti:
Äläpä viisastele ajotaidosta olen ajanut autolla kun äitisi ja isäsi kohtasivat.Sinulla ei ole kokmusat autoista ollenkaan kun et tajua tai ole kokenut 235 renkaan sohju ongelmaa ! Älä väitä selvää asiaa vastaan .Kaikkein vähiten sohjussa? olet voi voi.
Tuolla rengaspalstalla jatkaa tätä keskustelua, siellä löytynee enemmän tunteen hengenheimolaisia...
- oppimista
sohjuliirto opettaa kirjoitti:
Äläpä viisastele ajotaidosta olen ajanut autolla kun äitisi ja isäsi kohtasivat.Sinulla ei ole kokmusat autoista ollenkaan kun et tajua tai ole kokenut 235 renkaan sohju ongelmaa ! Älä väitä selvää asiaa vastaan .Kaikkein vähiten sohjussa? olet voi voi.
Mitä tulee vanhempieni kohtaamiseen, sitä en tiedä, mutta heidät on vihitty v. 1938. Poistuneet jo molemmat vuosia sitten paremmille ajokaistoille.
Laskeskelin tuossa juuri, että ajokilometrejä on henkilöautolla kertynyt itselleni n. 1,5 miljoonaa, kesät talvet, Sohjoliirto, senparemmin kuin vesiliirtokaan ei ole kovinkaan vaarallisia, eikä ainakaan renkailla ole niiden hallinnassa merkittävää osaa. Kokemus ja ajotaito ovat monta kertaa tärkeämmät ominaisuudet.
Kokemusta sinullekin kertyy automaattisesti, mutta ajotaitoa kannattaisi sinunkin harjoitella, eikä luotta renkaisiin. - Asfalttille hyvä 225
oppimista kirjoitti:
Mitä tulee vanhempieni kohtaamiseen, sitä en tiedä, mutta heidät on vihitty v. 1938. Poistuneet jo molemmat vuosia sitten paremmille ajokaistoille.
Laskeskelin tuossa juuri, että ajokilometrejä on henkilöautolla kertynyt itselleni n. 1,5 miljoonaa, kesät talvet, Sohjoliirto, senparemmin kuin vesiliirtokaan ei ole kovinkaan vaarallisia, eikä ainakaan renkailla ole niiden hallinnassa merkittävää osaa. Kokemus ja ajotaito ovat monta kertaa tärkeämmät ominaisuudet.
Kokemusta sinullekin kertyy automaattisesti, mutta ajotaitoa kannattaisi sinunkin harjoitella, eikä luotta renkaisiin.Elä saatanan nulikka väitä vastaan kun sohjun päälle menee kun vastaan tulee joku saatan torvi liki omalla kaistalla niin joudu tsaatan väistämään ettei pellit pauku ihan auratun tien reunaan ja siellä on piru vie sohjua jo vain jumalauta olet liirrossa. Kappeampi rengas on aina parempi sohjussa ei se ihailemasi täydellinen 235 kyllä nyt haukkasit paskaa nulikka.Nyt en sinun kersan kanssa enmpää väittele koska olet vitun tyhmä idiootti joka vain pullamössö valittaa selvää asiaa vastaan .
Jos olet fiksu et laua enää koskaan typeryyksiä missään ja vähitentämmöiseen asiaan ,katsotaan oletko idiootti vai mies ja selvennys koska et taua mies ei väittele enempää vaan nuolee haavansa ja jatkaa eteenpäin eloa opetuksen saaneena ja hiukan viisaampana. - PH
Asfalttille hyvä 225 kirjoitti:
Elä saatanan nulikka väitä vastaan kun sohjun päälle menee kun vastaan tulee joku saatan torvi liki omalla kaistalla niin joudu tsaatan väistämään ettei pellit pauku ihan auratun tien reunaan ja siellä on piru vie sohjua jo vain jumalauta olet liirrossa. Kappeampi rengas on aina parempi sohjussa ei se ihailemasi täydellinen 235 kyllä nyt haukkasit paskaa nulikka.Nyt en sinun kersan kanssa enmpää väittele koska olet vitun tyhmä idiootti joka vain pullamössö valittaa selvää asiaa vastaan .
Jos olet fiksu et laua enää koskaan typeryyksiä missään ja vähitentämmöiseen asiaan ,katsotaan oletko idiootti vai mies ja selvennys koska et taua mies ei väittele enempää vaan nuolee haavansa ja jatkaa eteenpäin eloa opetuksen saaneena ja hiukan viisaampana.En ole ko. henkilö, joka nuo edellä olevat vastaukset sinulle kirjoitti, mutta helpottiko kun sai purkaa itseään tietokoneen näppäimistöllä?
Kukaan ketjussa ei ole sanonut että leveämpi olisi parempi jos luet tarkkaan mutta riittävällä kulutuspinnalla ja laadukkailla renkailla ja ottaen huomioon kelit pärjäät loistavasti 185-235 leveillä renkailla kesät talvet.
Sinulle suosittelen loppuelämäksi niitä 195/65/15 renkaita niin sujuu ajo sohjussa. - 235
Asfalttille hyvä 225 kirjoitti:
Elä saatanan nulikka väitä vastaan kun sohjun päälle menee kun vastaan tulee joku saatan torvi liki omalla kaistalla niin joudu tsaatan väistämään ettei pellit pauku ihan auratun tien reunaan ja siellä on piru vie sohjua jo vain jumalauta olet liirrossa. Kappeampi rengas on aina parempi sohjussa ei se ihailemasi täydellinen 235 kyllä nyt haukkasit paskaa nulikka.Nyt en sinun kersan kanssa enmpää väittele koska olet vitun tyhmä idiootti joka vain pullamössö valittaa selvää asiaa vastaan .
Jos olet fiksu et laua enää koskaan typeryyksiä missään ja vähitentämmöiseen asiaan ,katsotaan oletko idiootti vai mies ja selvennys koska et taua mies ei väittele enempää vaan nuolee haavansa ja jatkaa eteenpäin eloa opetuksen saaneena ja hiukan viisaampana.... meinaan nuolemista noissa haavoissasi. Toivottavasti ei aamulla ollut tukka kipiä! Hauska veikko!
- PH
PH kirjoitti:
En ole ko. henkilö, joka nuo edellä olevat vastaukset sinulle kirjoitti, mutta helpottiko kun sai purkaa itseään tietokoneen näppäimistöllä?
Kukaan ketjussa ei ole sanonut että leveämpi olisi parempi jos luet tarkkaan mutta riittävällä kulutuspinnalla ja laadukkailla renkailla ja ottaen huomioon kelit pärjäät loistavasti 185-235 leveillä renkailla kesät talvet.
Sinulle suosittelen loppuelämäksi niitä 195/65/15 renkaita niin sujuu ajo sohjussa.http://keskustelu.suomi24.fi/node/9215653#comment-45114151
"Kukaan ketjussa ei ole sanonut että leveämpi olisi parempi jos luet tarkkaan mutta riittävällä kulutuspinnalla ja laadukkailla renkailla ja ottaen huomioon kelit pärjäät loistavasti 185-235 leveillä renkailla kesät talvet.
Mietitkö koksaan miten vittumaisesti kirjoitetaan toisten aivan asiallisiin kysymyksiin ja vatstaan täyttä sontaa ? ja nyt keskustelu päättyy tähän voit jatkaa itseksesi lapsellista tietämätöntä väittelyäsi hengenheimolaisesi kanssa.
Löytyy 205/50 ja 215/55 17 tuuman vanteille. 235 kokokaan ei ole mitenkään
mahdoton 1600 kg autolle. Minä en nelivetoisissa ole käyttänyt moneen
vuoteen kapeampia kuin 225 renkaita. Teoriassa leveämpi on uraherkempi,
mutta 205 ja 225 välillä en ole havainnut oleellista eroa. Kun takana pidät 0,3 kiloa
enempi paineita kuin edessä, niin ajettavuus paranee.
Auraamattomilla teillä leveä kantaa paremmin ja sohjojen ylityksissäkään
ei ole ongelmaa. Nelivetoinen on niin paljon parempi noissa tilanteissa.
Normaali, ilman erityisiä kylkivahvistukia oleva leveä rengas on topakempi
juuri väistöliikkeissä. Renkaan kulumiknen on leveässä vähempää kuin kapeassa.
Minulla on alla yli 70 tuhatta ajetut kitkat (anteeksi vaan nastauskovaiset),
toivottavasti ei tule juupas- eipäskeskustelua. Pintaa on vielä jäljellä 3 mm.
Sitten vastaus varsinaiseen kysymykseesi. Ei valmisteta, koka on tavalaan turha
koko.
Googlettamalla löydöt tukun rengaslaskureita. Kun syötät rekisteriotteen
rengaskoon, niin voit vertailla, mitkä koot täyttävät tarvittavan mitoituksen.
rengaskon- neliveto rikkikö?
"Kun takana pidät 0,3 kiloa
enempi paineita kuin edessä, niin ajettavuus paranee. " Ohjekirja kyllä suosittaa takse pienemmän paineen keveällä kuormalla jolla ajan yleensä aina eli takana 01bar pienempi apine ja jos nyt laitan taakse vaikka sen 0.3bar enemmän kuin edessä niin käykö se nelivetotekniikan päälle kun ehkä se halkaisia jotenkin suurenee enemmän takaakselilla?? neliveto rikkikö? kirjoitti:
"Kun takana pidät 0,3 kiloa
enempi paineita kuin edessä, niin ajettavuus paranee. " Ohjekirja kyllä suosittaa takse pienemmän paineen keveällä kuormalla jolla ajan yleensä aina eli takana 01bar pienempi apine ja jos nyt laitan taakse vaikka sen 0.3bar enemmän kuin edessä niin käykö se nelivetotekniikan päälle kun ehkä se halkaisia jotenkin suurenee enemmän takaakselilla??Kyllä saa olla ja pitääkin jos mielit parempaa käytöstä autolta.
Auton valmistajilla lähes kaikilla on tuo rengaspainesuositus
suhteessa akselipainoon ja kun moottori yleensä on edessä,
niin silloin annetaan ohjeissa karvan verran suurempi paine
eturenkaille. Samoin renkaiden kuluminen on tasaisempaa,
kun paineet ovat painojakauman mukaan, varsinkin nelivetoisessa
jossa vetotavasta ei synny suuria eroja kulumiseen.
Foresterissa esim. 225 milliset kuluvat vajaa 1 mm/10000 km kohti.
Joten riittää kun vaihtaa pyöret etuakselilta taka-akselille ja
päin vastoin kerran vuodessa. Jos käyttää erillisiä kesärenkaita,
viin akseleille vaihdon voi tehdä renkaanvaihdon yhteydessä.
Renkaan koon muutuminen tai oikeammin rengaan etenemismatkan
muutuminen on lähinnä teoreettinen kysymys, eihän siinä kehän
pituus muutu. Tasauspyörästöt ovat sitä varten jotka hoitavat
pyörimisnopeuksien erot.
Aikanaan Vitara jossa nelivedolla etu- ja takapää olivat ilman viskoja
samaa "rauraa" ei saanut ympäri kuin torilla. Parkkihalleihin ajettaessa
se piti kytkeä takavedolle, muuten oli kuin ajelisi käsijarru päällä.- että mtä ?
Täpinä kirjoitti:
Kyllä saa olla ja pitääkin jos mielit parempaa käytöstä autolta.
Auton valmistajilla lähes kaikilla on tuo rengaspainesuositus
suhteessa akselipainoon ja kun moottori yleensä on edessä,
niin silloin annetaan ohjeissa karvan verran suurempi paine
eturenkaille. Samoin renkaiden kuluminen on tasaisempaa,
kun paineet ovat painojakauman mukaan, varsinkin nelivetoisessa
jossa vetotavasta ei synny suuria eroja kulumiseen.
Foresterissa esim. 225 milliset kuluvat vajaa 1 mm/10000 km kohti.
Joten riittää kun vaihtaa pyöret etuakselilta taka-akselille ja
päin vastoin kerran vuodessa. Jos käyttää erillisiä kesärenkaita,
viin akseleille vaihdon voi tehdä renkaanvaihdon yhteydessä.
Renkaan koon muutuminen tai oikeammin rengaan etenemismatkan
muutuminen on lähinnä teoreettinen kysymys, eihän siinä kehän
pituus muutu. Tasauspyörästöt ovat sitä varten jotka hoitavat
pyörimisnopeuksien erot.
Aikanaan Vitara jossa nelivedolla etu- ja takapää olivat ilman viskoja
samaa "rauraa" ei saanut ympäri kuin torilla. Parkkihalleihin ajettaessa
se piti kytkeä takavedolle, muuten oli kuin ajelisi käsijarru päällä."...eihän siinä kehän pituus muutu."
Mitähän tuokin nyt tarkoitti. Pyörimiskehä nimenomaan muuttuu ja vain sillä on merkitystä. Rengas voi olla lurpallaan miten vain ja sen ympärysmitta ei muutu, mutta sillä taas ei ole mitään merkitystä voimansiirrolle. - r
että mtä ? kirjoitti:
"...eihän siinä kehän pituus muutu."
Mitähän tuokin nyt tarkoitti. Pyörimiskehä nimenomaan muuttuu ja vain sillä on merkitystä. Rengas voi olla lurpallaan miten vain ja sen ympärysmitta ei muutu, mutta sillä taas ei ole mitään merkitystä voimansiirrolle.Eikös renkaan ympärysmitta ole käytännössä sama kuin sen kehä jossa on lommo maata vasten.
Kun tunnut tietävän, niin kerrotko kuinka paljon kehä muuttuu 0,2 kilon paine-erolla?
Sen minäkin ymmärrän, että kuluminen pienentää kehää ja näinollen renkaan ympärysmittaa.
Esitä laskelma, kuinka paljon esim. 16 tuuman renkaassa vaikuttaa. Paljonko eteneminen
muuttuu kierrosta kohti?
köhköhkööö - kurkkuasi
r kirjoitti:
Eikös renkaan ympärysmitta ole käytännössä sama kuin sen kehä jossa on lommo maata vasten.
Kun tunnut tietävän, niin kerrotko kuinka paljon kehä muuttuu 0,2 kilon paine-erolla?
Sen minäkin ymmärrän, että kuluminen pienentää kehää ja näinollen renkaan ympärysmittaa.
Esitä laskelma, kuinka paljon esim. 16 tuuman renkaassa vaikuttaa. Paljonko eteneminen
muuttuu kierrosta kohti?
köhköhköööensin ja sitten vaikka kysy joltakin viisaammalta, mikä ero on pyörimiskehällä ja renkaan kehällä. Minä puhuin pyörimiskehästä.
Jos rengas menee niin littanaksi, että vanteen reuna ottaa tiehen, niin pyörimiskehä on vanteen kehän mittainen. Renkaan kehä ei muutu kuin kulumalla.. - Sivusta seuraillut
kurkkuasi kirjoitti:
ensin ja sitten vaikka kysy joltakin viisaammalta, mikä ero on pyörimiskehällä ja renkaan kehällä. Minä puhuin pyörimiskehästä.
Jos rengas menee niin littanaksi, että vanteen reuna ottaa tiehen, niin pyörimiskehä on vanteen kehän mittainen. Renkaan kehä ei muutu kuin kulumalla..Sinä kun olet viisaampi, niin kerro nyt paljonko eteneminen muuttuu vanteella ajettaessa, sehän tässä oleellisinta on? Kiinnostaa ihan oikeasti. Myös täpinä voi esittää oman arvionsa.
- roikkuu ...
Sivusta seuraillut kirjoitti:
Sinä kun olet viisaampi, niin kerro nyt paljonko eteneminen muuttuu vanteella ajettaessa, sehän tässä oleellisinta on? Kiinnostaa ihan oikeasti. Myös täpinä voi esittää oman arvionsa.
Jos kaikki pyörät kulkevat vanteilla, niin nopeus hidastuu kierroksiin nähden. Jos taas vain yksi pyörä kulkee vanteella niin hallittavuus kyllä huononee mutta tasauspyörästö hoitaa eriparisen pyörintänopeuden, eikä auton nopeus (periaatteessa) muutu. Näinhän tilanne on myös silloin kun ajetaan pienikokoisella tilapäiskäyttöön tarkoitetulla varapyörällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2518065IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its2685255- 1711835
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)761760- 1861302
- 741248
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61147Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy2121008Lieksa missä syy?
Kun viranhaltijat irtisanoutuu tehtävistä? Museonjohtaja irtisanoutunut. Sivistysjohtaja lähtökuopissa ja Lieksan Kiinte1311007- 104955