Milloin uudelleen synnyttäjät saivaatkaan lähteä sairaalaan?Itselläni on nyt 3 yötä supistellut jo ja viime yönä säännöllisesti 4h supisteli ja odottelin että tihenisivät 10 väleihin mutta loppuivat loppujen lopuksi sitten.Joten nyt vain odotellaan että pikku hiljaa tulisivat ne supistukset millä saisi lähteä kohti sairaalaa jo kun laskettu aikain on mennyt ohitse aikoja sitten.
Milloin lähtö sairaalaan?
11
4707
Vastaukset
- ...
Meille valmennuksessa sanottiin, että kun supistukset tulevat säännöllisesti 5min välein, niin siloin lähdetään sairaalaan..
- T
Tämä voi joillakin olla liian aikaisin. Ensisynnyttäjille ohje on että noita 5 minuttin välein tulevia supistuksia on pitänyt tulla noin 2 h ajan. Mutta kätilöiden/sairaalan toive on, että sinne tullaan todellakain vasta sitten, kun ei pärjää kivun kanssa itse kotona. Kipu on luotettavampi mittari synnytyksen etenemisestä kuin säännölliset supistukset. Noita 5 min välein tulevia supistuksia voi tulla useamman tunnin ilman että kohdunsuu kuitenkaan aukeaa tehokkaasti. Kätilö sanoi että kunnollinen supistus kestää noin minuutin (se saa jotain aikaan kohdunsuulla).
- ensisynnyttäjä
T kirjoitti:
Tämä voi joillakin olla liian aikaisin. Ensisynnyttäjille ohje on että noita 5 minuttin välein tulevia supistuksia on pitänyt tulla noin 2 h ajan. Mutta kätilöiden/sairaalan toive on, että sinne tullaan todellakain vasta sitten, kun ei pärjää kivun kanssa itse kotona. Kipu on luotettavampi mittari synnytyksen etenemisestä kuin säännölliset supistukset. Noita 5 min välein tulevia supistuksia voi tulla useamman tunnin ilman että kohdunsuu kuitenkaan aukeaa tehokkaasti. Kätilö sanoi että kunnollinen supistus kestää noin minuutin (se saa jotain aikaan kohdunsuulla).
Kivut ollu kyl luotettava mittari synnytyksen etenemisessä.:D Lähdettii sairaalaa ku supistuksia oli 4-5h tullu säännöllisesti alle 10min välein ja ku soitettii sinne sit nii sanoivat et voidaa kyl tulla ainaki tilanne tarkastuttamaa jos halutaan ja lähettii sit vaikka kipuja olis kyl kotonakin vielä kestänyt. SAiraalas olles olin sit 2cm auki ja sanoivat et voitas mennä ulos käveleen pariks tunniks ja tulla tarkastuttaa tilanne uudellee. Kivut oli edellee ihan siedettäviä mut supistuksia tuli jatkuvasti. sen 2h kävelyn jälkee olin sit auennu 3-4cm ja sanoivat et ottaisivat nyt sit sisälle. Epiduraalin olin ajatellu ottaa mut sanoin et otan sen sit ku en oikeesti enää kestä kipuja, et sanon sitten... Vedin ilokaasua ja se lievensi mulla kipuja. 5h päästä pyysin sit tarkastuttaa tilanteen vaikka kivut oli edellee ilman ilokaasuakin siedettävissä (kaikkien supistusten kohdalla en ehtiny sitä edes ottaa ajoissa, joten ei vaikuttanu). Olinki sit jo sen verran auki et kätilö kutsu lääkärin puhkaseen kalvot ja laitto ennen kalvojen puhkasua kohdunkaula puudutuksen, mitä mä siis toivoin, kun en kipuihin sitä epiä sit tarvinnutkaan...
Mut ei tosiaa mulla ainaka kivut ollu mikää mittari synnytyksen etenemiseen. Ensisynnyttäjä oon (tai siis olin, synnytyksestä jo 2kk aikaa). Pelkkä ilokaasu ja kohdunkaulapuudutus riitti mulle koko hommaan. :) Eikä jäänyt mitää kammoa edes.:)
- Uudelleen synnyttäjä
kun supistuksia on tullut max.10 min välein säännöllisesti tai jos supistukset ovat niin kivuliaita ettei kestä olla kotona.
- Pampulan mami
Ohjeet on eri paikkakunnilla vähän erilaiset. Muutin kesken raskauden pääkaupunkiseudulta pois, ja täällä Porissa ohje oli, että sairaalaan lähdetään vasta sitten kun IHAN OIKEASTI ei enää pysty olemaan kotona. Helsingissä ohje oli, että kun supistuksia on tullut 5 min välein parin tunnin ajan.
Mulla oli 5 min välein supistuksia 3 vrk ennen synnytystä ja molempina öinä oli supistuksia siis 5 min välein ja jopa 5 tunnin ajan, päiväksi vähän helpotti. Ekana yönä käväistiin sairaalassa kun ko. supparit oli kestäneet 4 tuntia, mutta siellä sanottiin tarkistuksen jälkeen, ettei synnytys ollut vielä alkanut ja pääsimme takaisin kotiin. Aika turhauttavaa oli odotella, että koska olo vielä tästä pahenee. :o) Mutta kyllä sekin hetki sitten koitti ja nyt ollaan ihanaisen 3kk neidin vanhempia.
Tsemppiä!- od.
menneet mutta ei ole tullut kunnollisia supistuksia, pitääkö lähteä heti kun vedet mennyt? tietysti soitto ensin sairaalaan mutta miten yleensä?
- escgt
od. kirjoitti:
menneet mutta ei ole tullut kunnollisia supistuksia, pitääkö lähteä heti kun vedet mennyt? tietysti soitto ensin sairaalaan mutta miten yleensä?
Yleensä ei vesienkään menon jälkeen ole kiirettä, jos vesi siis on kirkasta. Mutta meidän sairaalassa suositellaan, että tulisi ainakin näytille, jos vedet menneet.
- Meille..
od. kirjoitti:
ainakin sanottiin, että lähteä sairaalaan jos vedet menee. Itselläni meni kotona vedet, soitin sairaalaan ja sanoivat myös sieltä, että lähteä tulemaan. Tunti ensimmäisestä supistuksesta oli vauva ulkona, onneksi en jäänyt kotiin odottamaan!
- 0809
Meille.. kirjoitti:
ainakin sanottiin, että lähteä sairaalaan jos vedet menee. Itselläni meni kotona vedet, soitin sairaalaan ja sanoivat myös sieltä, että lähteä tulemaan. Tunti ensimmäisestä supistuksesta oli vauva ulkona, onneksi en jäänyt kotiin odottamaan!
jäänyt odottamaan että olin niin kipeä, etten kestänyt olisi vauva syntynyt autoon tai kotimme eteiseen. Nimittäin ensimmäisestä supistuksesta, joka tuntui todella kipeältä meni alle puoli tuntia vauvan syntymään...
- 0809
0809 kirjoitti:
jäänyt odottamaan että olin niin kipeä, etten kestänyt olisi vauva syntynyt autoon tai kotimme eteiseen. Nimittäin ensimmäisestä supistuksesta, joka tuntui todella kipeältä meni alle puoli tuntia vauvan syntymään...
Olihan kätilö toki hieman nyrpeänä kun menin synnärille ja ilmoitin tulleeni synnyttämään. En varmasti näyttänyt siltä että synnytys olisi käynnissä, mutta tiesin sen. Kätilö oli sitä mieltä että olisi pitänyt mennä neuvolaan, johon minä että mistä lähtien neuvolaan on menty synnyttämään.. Ja olinkin jo viisi senttiä auki.
- jr
0809 kirjoitti:
Olihan kätilö toki hieman nyrpeänä kun menin synnärille ja ilmoitin tulleeni synnyttämään. En varmasti näyttänyt siltä että synnytys olisi käynnissä, mutta tiesin sen. Kätilö oli sitä mieltä että olisi pitänyt mennä neuvolaan, johon minä että mistä lähtien neuvolaan on menty synnyttämään.. Ja olinkin jo viisi senttiä auki.
Itse kävin sairaalassa pari kertaa ennkuin sisään ottivat.. olin auki 1,5cm .. kotona aukesin siihen 5cm jonka jälkeen menin sairaalaan ja kalvot puhkaistiin. viimeisellä kerralla menin kello 15 sairaalaan ja tulin kotia 17.00 ja siitä kolme tuntia olin takaisin sairaalassa ja olin auvennut siihen 5cm,Olin todella kipeä mutta onneksi sitä menee jonkinlaiseen transsiin.. tärisin niinkuin jokin epilepsia potilas mutten muista itse tästä juurikaan. Synnytykseni kesti kaikkiaan 24h 40min mutta virallisesti 9h 30min. Ensisynnyttäjä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275