Mielestäni liikenneopetus pitää saada osaksi perusopetusta. Aloitus ala-asteella, jatkokoulutus yläasteella ja ajokorttiopetus 2-asteen opetuksen yhteydessä oikeiden opettajien suorittamana.
Ajokoulutus osaksi perusopetusta
20
511
Vastaukset
- 2 lapsen isä
On todella järkyttävää että meiltä puuttuu peruskoulusta kokonaan järjestelmällinen kevyen liikenteen koulutus. Siihen pitäisi varata vuosittain reilu määrä tunteja. Jotta koulutus olisi tuloksellista, niin olisi luotava tehokas koulutus kevyen liikenteen opetusta antaville opettajille. Oppimateriaalituotantoon olisi myös panostettava reilusti.
Jotta oppi ei mitätöityisi tulisi aloittaa tehokas kampanjointi oppilaiden vanhemmille ja yleensä kaikille liikenteessä mukana oleville siitä, kuinka tärkeää on antaa oikeaa esimerkkiä liikennekäyttäytymisessä.
On selvää että tällainen tehokas kevyen liikenteen opetus vaatisi vuosittain paljon rahaa yhteiskunnalta ja siten päättäjien on helppo sanoa ettei ole rahaa siihen.
Mikäli ajokorttiopetus annettaisiin yhteiskunnan kustantamana, niin se pitäisi rahoittaa esimerkiksi polttoaineveroja riittävän tuntuvasti nostaen. Koska ajo-opetus on yksilöopetusta se muodostaa suuret kulut. Tietenkin myös vuotuista autojen käyttöveroa voitaisiin korottaa.- Kl9066
Yksityisautoilla ajavat maksavat autoveroa ja polttoaineveroa huomattavasti enemmän, kuin autoiluun palautuu esimerkiksi tiestön kunnostuksen kautta. Autoilu on toisin sanoen voitollista valtiolle. Näitä voittovaroja voitaisiin käyttää ajokorttiopetuksen järjestämiseen koulussa.
Realistisempi malli ehkä olisi järjestelmä, jossa ajokorttiin johtavaan opetukseen osallistuminen olisi vapaaehtoista ja maksullista. Merkittävä osa opetuksesta olisi maksutonta ja kaikille yhteistä ja voisi kattaa esimerkiksi koko teoriaopetuksen. Tämä olisi kevyen liikenteen kannaltakin hyödyllistä oppia.
Kolmas vaihtoehto olisi kerätä rahat asiasta, joka ei mitenkään liity autoiluun. Näinhän kerätään tällä hetkellä rahaa autoilijoilta. Koiraveron riittävällä korotuksella saataisiin rahoitettua koulujen autokouluopetus. Autokuolut tietysti vastustavat tätä, mutta heillä onkin oma lehmä ojassa. - Ajokortti
Kl9066 kirjoitti:
Yksityisautoilla ajavat maksavat autoveroa ja polttoaineveroa huomattavasti enemmän, kuin autoiluun palautuu esimerkiksi tiestön kunnostuksen kautta. Autoilu on toisin sanoen voitollista valtiolle. Näitä voittovaroja voitaisiin käyttää ajokorttiopetuksen järjestämiseen koulussa.
Realistisempi malli ehkä olisi järjestelmä, jossa ajokorttiin johtavaan opetukseen osallistuminen olisi vapaaehtoista ja maksullista. Merkittävä osa opetuksesta olisi maksutonta ja kaikille yhteistä ja voisi kattaa esimerkiksi koko teoriaopetuksen. Tämä olisi kevyen liikenteen kannaltakin hyödyllistä oppia.
Kolmas vaihtoehto olisi kerätä rahat asiasta, joka ei mitenkään liity autoiluun. Näinhän kerätään tällä hetkellä rahaa autoilijoilta. Koiraveron riittävällä korotuksella saataisiin rahoitettua koulujen autokouluopetus. Autokuolut tietysti vastustavat tätä, mutta heillä onkin oma lehmä ojassa.Liikenneopetukselle koulussa on perusteita mutta ajokorttiopetus ei kuulu koulun tehtäviin.
Vois tietenkin olla oppiaine jos sen maksais ne ketkä haluaa kortin.
Mitä muuta pitää saada ilmaiseksi? - Näin se menee
Ajokortti kirjoitti:
Liikenneopetukselle koulussa on perusteita mutta ajokorttiopetus ei kuulu koulun tehtäviin.
Vois tietenkin olla oppiaine jos sen maksais ne ketkä haluaa kortin.
Mitä muuta pitää saada ilmaiseksi?Niin että ajokortti (B-luokan vähintään) kuuluu YLEISSIVISTYKSEEN aivan kuten esim lukutaitokin.
Ja eihän se ilmaiseksi tulisi, vaan yhteisestä kassasta, kuten lukutaidonkin opettaminen, ja todelliset kustannukset kortille on aivan muuta mitä kartellit antaa olettaa.... - I
Näin se menee kirjoitti:
Niin että ajokortti (B-luokan vähintään) kuuluu YLEISSIVISTYKSEEN aivan kuten esim lukutaitokin.
Ja eihän se ilmaiseksi tulisi, vaan yhteisestä kassasta, kuten lukutaidonkin opettaminen, ja todelliset kustannukset kortille on aivan muuta mitä kartellit antaa olettaa....Eihän lukutaidonkaan opettaminen on ilmaista. Ero on vaan siinä, että lukemista opettaa akateemisesti sivistyneet, maisteritasoisen koulutuksen korkeakoulusta saaneet. Ajokorttiopetuksesta saattaa vastata henkilö, joka on saanut "pätevyytensä" ihan muilla keinoilla.
Lasten kakkavaippojen vaihtamiseen päiväkodeissa tarvitaan maisteripätevyys, autokoulun/liikenneopettajaksi riittää muutama kurssi, usein ei vaadita edes sitä. - verotuksessa
I kirjoitti:
Eihän lukutaidonkaan opettaminen on ilmaista. Ero on vaan siinä, että lukemista opettaa akateemisesti sivistyneet, maisteritasoisen koulutuksen korkeakoulusta saaneet. Ajokorttiopetuksesta saattaa vastata henkilö, joka on saanut "pätevyytensä" ihan muilla keinoilla.
Lasten kakkavaippojen vaihtamiseen päiväkodeissa tarvitaan maisteripätevyys, autokoulun/liikenneopettajaksi riittää muutama kurssi, usein ei vaadita edes sitä.Yleensä on helpoin keino ehdottaa että yhteiskunta maksaa ettei itse joudu maksumieheksi.
Tuntien kunnan ja valtion kustannustehokkuuden niin en todellakaan halua kenenkään ajokortin maksumieheksi. - on the road
I kirjoitti:
Eihän lukutaidonkaan opettaminen on ilmaista. Ero on vaan siinä, että lukemista opettaa akateemisesti sivistyneet, maisteritasoisen koulutuksen korkeakoulusta saaneet. Ajokorttiopetuksesta saattaa vastata henkilö, joka on saanut "pätevyytensä" ihan muilla keinoilla.
Lasten kakkavaippojen vaihtamiseen päiväkodeissa tarvitaan maisteripätevyys, autokoulun/liikenneopettajaksi riittää muutama kurssi, usein ei vaadita edes sitä.Autokoulun opettajaltalta on edellytetty opettajatutkintoa vuodesta 1926 alkaen (laki ja asetus moottoriajoneuvoliikenteestä; voimaan 01.07.1926).
18.01.1929 alkaen kaikilta autokoulualalle tulevilta on edellytetty autokoulunopettajan kurssia ennen opettajatutkintoa.
Koulutusta on muutettu moneen kertaan vuosikymmenten aikana.
Vuonna 1971 alkoi liikenneopettajakoulutus kun autokoulunopettajakoulutuksesta luovuttiin.
Liikenneopettajakoulutus oli aluksi 34 viikkoa päätoimista opiskelua.Vuonna 1978 koulutukseen lisättiin 10 viikon pedagoginen jakso Ammattikoulujen Hämeenlinnan Opettajaopistossa. Kaksipäiväisissä pääsykokeissa oli psykologiset soveltuvuuskokeet, koe lainsäädännöstä ja muusta liikennetietoudesta, koe auton rakenteesta ja toiminnasta sekä täysmittainen ajokoe kuorma-autolla Helsingissä.
Kuusiosainen liikenneopettajatutkinto suoritettiin Liikenneministeriön nimeämälle tutkintolautakunnalle. Luokka- ja ajo-opetustaito mitattiin todellisin näyteoppitunnein. Lakituntemuksesta oli melko kattavat kokeet. Psykologian ja didaktiikan (opetusoppi) kokeet olivat myös melko laajat. Opettajalta edellytettävä ajotaito mitattiin täysmittaisin ajokokein Helsingissä sekä henkilö- että kuorma-autolla, aivan samoin kuin nykyisinkin.
Vuodesta 1990 alkaen Liikenneopettajat on koulutettu Ammatillisen opettajakorkeakoulun Liikenneopetuskeskuksessa Hämeenlinnassa. Koulutusaika on ollut noin 1,5 vuotta.
Vastikään on tehty päätös muuttaa likenneopettajatutkinto erikoisammattitutkinnoksi.
Joten jokaisena vuosikymmenenä kaikilta autokoulualalle tulevalta on edellytetty samanlaista opettajakoulutusta ja -tutkintoa. Tässä hieman faktaa autokoulujen opettajista. - on the road
Näin se menee kirjoitti:
Niin että ajokortti (B-luokan vähintään) kuuluu YLEISSIVISTYKSEEN aivan kuten esim lukutaitokin.
Ja eihän se ilmaiseksi tulisi, vaan yhteisestä kassasta, kuten lukutaidonkin opettaminen, ja todelliset kustannukset kortille on aivan muuta mitä kartellit antaa olettaa....Mikäli ajokorttikoulutus järjestettäisiin kattavasti ympäri maata koko ikäluokalle, niin kustannukset olisivat todella suuret. Koska ajokorttiopetus on merkittävältä osin yksilöopetusta, niin silloin työvoimakustannustan osuus kokonaiskuluista on todella suuri. Ajokaluston hankinta-, käyttö- ja ylläpitokulut ovat pakostakin merkittävät.
Valtaosa liikenneopettajista ja huomattava osa autokouluyrittäjistäkin vaihtaisi mielihyvin yhteiskunnan leipiin varman toimeentulon pariin. - I
on the road kirjoitti:
Autokoulun opettajaltalta on edellytetty opettajatutkintoa vuodesta 1926 alkaen (laki ja asetus moottoriajoneuvoliikenteestä; voimaan 01.07.1926).
18.01.1929 alkaen kaikilta autokoulualalle tulevilta on edellytetty autokoulunopettajan kurssia ennen opettajatutkintoa.
Koulutusta on muutettu moneen kertaan vuosikymmenten aikana.
Vuonna 1971 alkoi liikenneopettajakoulutus kun autokoulunopettajakoulutuksesta luovuttiin.
Liikenneopettajakoulutus oli aluksi 34 viikkoa päätoimista opiskelua.Vuonna 1978 koulutukseen lisättiin 10 viikon pedagoginen jakso Ammattikoulujen Hämeenlinnan Opettajaopistossa. Kaksipäiväisissä pääsykokeissa oli psykologiset soveltuvuuskokeet, koe lainsäädännöstä ja muusta liikennetietoudesta, koe auton rakenteesta ja toiminnasta sekä täysmittainen ajokoe kuorma-autolla Helsingissä.
Kuusiosainen liikenneopettajatutkinto suoritettiin Liikenneministeriön nimeämälle tutkintolautakunnalle. Luokka- ja ajo-opetustaito mitattiin todellisin näyteoppitunnein. Lakituntemuksesta oli melko kattavat kokeet. Psykologian ja didaktiikan (opetusoppi) kokeet olivat myös melko laajat. Opettajalta edellytettävä ajotaito mitattiin täysmittaisin ajokokein Helsingissä sekä henkilö- että kuorma-autolla, aivan samoin kuin nykyisinkin.
Vuodesta 1990 alkaen Liikenneopettajat on koulutettu Ammatillisen opettajakorkeakoulun Liikenneopetuskeskuksessa Hämeenlinnassa. Koulutusaika on ollut noin 1,5 vuotta.
Vastikään on tehty päätös muuttaa likenneopettajatutkinto erikoisammattitutkinnoksi.
Joten jokaisena vuosikymmenenä kaikilta autokoulualalle tulevalta on edellytetty samanlaista opettajakoulutusta ja -tutkintoa. Tässä hieman faktaa autokoulujen opettajista.Liikenneopettajatutkinto on edelleen aika kaukana jopa tanssiopettajan tutkinnosta, joka on ammattikorkeakoulutasoinen tutkinto (160op). Ja vielä kauempana LTO- tai muista akateemisista tutkintoa edellyttävistä opetustoimen työpaikoista. Ammattienedistämislaitoksen muutaman viikon kurssit eivät vastaa oikeastaan mitään nykyaikasen oppilaitoksen kautta valmistuvia.
Nykyyinenkin liikenneopettajakoulutus on ERITTÄIN kevyt verrattuna ihan mihin tahansa opettajakoulutukseen.
Poliittiset päättäjätkin rinnastavat ratsastus- tanssi- ja autokoulut alv-laissa samaan kategoriaan.
Ihan muutama fakta illan ratoksi:
Autokouluissa toimii opetustehtävissä kymmeniä armeijan eläkkeellä olevia kantahenkilöstöön kuuluneita, jotka ovat saaneet liikenneopettajaluvan virka-asemansa perusteella. Heitä toimii myös opetustoiminnasta vastaavina johtajaopettajina. Erittäin vaativissa teoriaopetustehtävissä toimii henkilöitä, joilla ei ole minkäänlaista opetusalan koulutusta. Moottoripyöräopetuksesta en haluaisi kovin paljon tässä vaiheessa edes sivuta, mutta sen verran kuitenkin, että ko. opetusta antaa henkilöt jotka eivät ole ajaneet metriäkään moottoripyörällä. Tässä ihan muutama esimerkki alan epäloogisuudesta. - I
on the road kirjoitti:
Mikäli ajokorttikoulutus järjestettäisiin kattavasti ympäri maata koko ikäluokalle, niin kustannukset olisivat todella suuret. Koska ajokorttiopetus on merkittävältä osin yksilöopetusta, niin silloin työvoimakustannustan osuus kokonaiskuluista on todella suuri. Ajokaluston hankinta-, käyttö- ja ylläpitokulut ovat pakostakin merkittävät.
Valtaosa liikenneopettajista ja huomattava osa autokouluyrittäjistäkin vaihtaisi mielihyvin yhteiskunnan leipiin varman toimeentulon pariin.Painotan vielä että liikenneopetus Opetusministeriön budjettiin sisällytettäväksi.
Nykyiset liikenneopettajat ja yrittäjät voisivat jäädä harrastamaan autokoulutoimintaa yhteiskunnan järjestämän liikenneopetuksen vaihtoehdoksi. Nykyisten opettajien ammattitaito ei ole riittävä kuten lukuisista nuorten henkilöiden aiheuttamista koulunkolareista voidaan päätellä. Asennekasvatus ontuu pahasti. Aika ei yksinkertaisesti riitä, eikä taito. - on the road
I kirjoitti:
Liikenneopettajatutkinto on edelleen aika kaukana jopa tanssiopettajan tutkinnosta, joka on ammattikorkeakoulutasoinen tutkinto (160op). Ja vielä kauempana LTO- tai muista akateemisista tutkintoa edellyttävistä opetustoimen työpaikoista. Ammattienedistämislaitoksen muutaman viikon kurssit eivät vastaa oikeastaan mitään nykyaikasen oppilaitoksen kautta valmistuvia.
Nykyyinenkin liikenneopettajakoulutus on ERITTÄIN kevyt verrattuna ihan mihin tahansa opettajakoulutukseen.
Poliittiset päättäjätkin rinnastavat ratsastus- tanssi- ja autokoulut alv-laissa samaan kategoriaan.
Ihan muutama fakta illan ratoksi:
Autokouluissa toimii opetustehtävissä kymmeniä armeijan eläkkeellä olevia kantahenkilöstöön kuuluneita, jotka ovat saaneet liikenneopettajaluvan virka-asemansa perusteella. Heitä toimii myös opetustoiminnasta vastaavina johtajaopettajina. Erittäin vaativissa teoriaopetustehtävissä toimii henkilöitä, joilla ei ole minkäänlaista opetusalan koulutusta. Moottoripyöräopetuksesta en haluaisi kovin paljon tässä vaiheessa edes sivuta, mutta sen verran kuitenkin, että ko. opetusta antaa henkilöt jotka eivät ole ajaneet metriäkään moottoripyörällä. Tässä ihan muutama esimerkki alan epäloogisuudesta.Armeijan liikenneopettajaluvalla ei voi toimia opettajana autokoulussa ja armeijan liikenneopettajaluvan perusteella ei voi anoa siviili liikenneopettajalupaa.
Siviilipuolen liikenneopettajluvan omaavia kapiaisia oli aikoinaan paljonkin opettajina autokouluissa.
Autokoulunopettajakurssit AEL:ssä lopetettiin 70-luvun alussa. Kurssi oli 9 viikkoa päätoimista opiskelua. Pääsy- ja soveltuvuuskoe oli 2-päiväinen. Hakijalla oli oltava mm. katsastusviranomaisten hyväksymä väh. 3 vuoden autonajokokemus. Kurssin lopussa oli monioasinen opettajatutkinto. Tämän koulutuksen saaneet ovat valtaosin jo poistuneet alalata.
On totta että teoriaopettajaksi voidaan hyväksyä henkilö, jolla ei ole liikenneopettajalupaa mutta hänellä on oltava opetettavan alan koulutus ja työkokemus. Tiedän muutamia liikennepuolen poliiseja, jotka on hyväksytty teoriaopettajiksi.
Liikenneopettajakoulutukseen on kuulunut käytännön moottoripyöräosuus 1977 vuodesta alkaen. 80-luvun alkupuolelta lähtien Autokoululiitto on järjestänyt suuren määrän moottoripyörän kouluttajakursseja. 80- ja 90-luvulla suuri määrä opettajia sai useampipäiväisen moottoripyöräkoulutuksen Räyskälän lentokeskuksessa. Koulutusta järjestetään edelleen vuositttain.
Liikenneopettajan työssä menestyminen on erittäin paljon persoonakysymys. On paljon henkilöitä, joista ei millään kouloutuksella tule alan ammattilaista. Monet huomaavat itsekin vuoden parin alalla olon jälkeen ettei heistä ole liikenneopettajiksi. - on the road
I kirjoitti:
Painotan vielä että liikenneopetus Opetusministeriön budjettiin sisällytettäväksi.
Nykyiset liikenneopettajat ja yrittäjät voisivat jäädä harrastamaan autokoulutoimintaa yhteiskunnan järjestämän liikenneopetuksen vaihtoehdoksi. Nykyisten opettajien ammattitaito ei ole riittävä kuten lukuisista nuorten henkilöiden aiheuttamista koulunkolareista voidaan päätellä. Asennekasvatus ontuu pahasti. Aika ei yksinkertaisesti riitä, eikä taito.Ehdoton enemmistö nuorista ajaa ensimmäiset vuodet ilman kolareita ja rangaistuksia.
Tämä ilmenee vuosittaisista kolari- ja rangaistustilastoista. Sen vuoksi tutkijat- ja viranomaiset ovat todenneet että tarvitaan tiukkoja täsmätoimenpiteitä, jotka kohdistuvat juuri näihin ongelmatapauksiin.
Vakaviin kolareihin joutuvat usein ne, joihin on lähes mahdoton vaikuttaa vain opetuksellisin toimenpitein. Lisäksi tarvitaan tiukkoja toimenpiteitä heti ensimmäisen liikennehölmöilyn tapahduttua.
Näillä ongelmakuljettajilla on usein ollut vaikeuksia sopeutua yhteiskunnan asettamien normien noudattamiseen. Vaikeuksia on ollut koulussa, mopoilussa, päihteiden käytössä jne.
Ps. - hij078ybjh
on the road kirjoitti:
Ehdoton enemmistö nuorista ajaa ensimmäiset vuodet ilman kolareita ja rangaistuksia.
Tämä ilmenee vuosittaisista kolari- ja rangaistustilastoista. Sen vuoksi tutkijat- ja viranomaiset ovat todenneet että tarvitaan tiukkoja täsmätoimenpiteitä, jotka kohdistuvat juuri näihin ongelmatapauksiin.
Vakaviin kolareihin joutuvat usein ne, joihin on lähes mahdoton vaikuttaa vain opetuksellisin toimenpitein. Lisäksi tarvitaan tiukkoja toimenpiteitä heti ensimmäisen liikennehölmöilyn tapahduttua.
Näillä ongelmakuljettajilla on usein ollut vaikeuksia sopeutua yhteiskunnan asettamien normien noudattamiseen. Vaikeuksia on ollut koulussa, mopoilussa, päihteiden käytössä jne.
Ps.Otettaessa liikenneopetus ja ajokorttiopetus oikeaksi oppiaineeksi peruskouluun/lukioon, voitaisiin opetuksen pedagogista tasoa korottaa. Nykyään se on heikko, johtuen opettajien heikosta koulutustasosta.
Kustannuksia tällaisesta järjestelmästä tulisi varmasti vähemmän, kuin kartellisoituneesta nykyjärjestelmästä. Yksityiopetusta järjestetään nykyään laajasti mamuille (kaikille kieliryhmille ja uskontokunnille on oltava oma opettaja), joten ennenkuulumatonta se ei meidän koulumaailmassa ole. Kyse on vain periaatteesta; pitääkö oppilaiden osata liikkua liikenteessä ja kuuluuko sen opettaminen yleiselle koululaitokselle. - on the road
hij078ybjh kirjoitti:
Otettaessa liikenneopetus ja ajokorttiopetus oikeaksi oppiaineeksi peruskouluun/lukioon, voitaisiin opetuksen pedagogista tasoa korottaa. Nykyään se on heikko, johtuen opettajien heikosta koulutustasosta.
Kustannuksia tällaisesta järjestelmästä tulisi varmasti vähemmän, kuin kartellisoituneesta nykyjärjestelmästä. Yksityiopetusta järjestetään nykyään laajasti mamuille (kaikille kieliryhmille ja uskontokunnille on oltava oma opettaja), joten ennenkuulumatonta se ei meidän koulumaailmassa ole. Kyse on vain periaatteesta; pitääkö oppilaiden osata liikkua liikenteessä ja kuuluuko sen opettaminen yleiselle koululaitokselle.Mikäli ajokorttikoulutus siirrettäisiin koululaitokseen, niin varsinaisen asetuksenmukaisen ajokorttikoulutuksen antaisi liikenneopettaja, kuten autokoulussakin.
Meillähän on muutamissa kouluissa toiminut oma autokoulu jo pitkään.
Esimerkiksi Turun normaalikoulun lukiossa, Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa H:gissä ja Töölön Yhteiskoulussa H:gissä toimii oma autokoulu. Varsinaisesta ajokorttipetuksesta niissä vastaa tehtävään palkattu liikenneopettaja. Niiden perimä maksu ajokurssista on kutakuinkin autokoulukurssien keskitasoa. Että se niistä kartelleista.
Liikenneopettajien koulutusta moittii lähinnä ne, jotka tahallaan tai tietämättömyyttään haluavat vääristellä asioita. Taustalla on usein aiheeton kateus. Se on paha sairaus.
Liikenneopettajien koulutus on 100 opintopistettä Ammatillisen Opettajakorkeakoulun Liikenneopetuskeskuksessa H:linnassa. Samassa oppilaitoksessa ammattikoulujen opettajien varsinainen opettajakoulutus on 35 opintopisteen laajuinen. Ammatilliseen opettajakoulutukseen tulevalla on tietenkin oman alansa koulutus ja työkokemus pohjalla.
Liikenneopettajakoulutukseen tulevalla on oltava toisen asteen ammatillinen tai ylioppilastutkinto. Ajokortin on oltava ollut voimassa vähintään 3 vuotta ja rangaistuksia ei saa olla enempää kuin poliisikoulutukseen menevälläkään. Pääsykokeessa hakijat laitetaan paremmusjärjestykseen.
Nyt opiskelemaan valitut liikenneopettajakokelaat alkavat opiskelemaan uutta erikoisammattitutkintoa. - sil viisii täl viisi
I kirjoitti:
Liikenneopettajatutkinto on edelleen aika kaukana jopa tanssiopettajan tutkinnosta, joka on ammattikorkeakoulutasoinen tutkinto (160op). Ja vielä kauempana LTO- tai muista akateemisista tutkintoa edellyttävistä opetustoimen työpaikoista. Ammattienedistämislaitoksen muutaman viikon kurssit eivät vastaa oikeastaan mitään nykyaikasen oppilaitoksen kautta valmistuvia.
Nykyyinenkin liikenneopettajakoulutus on ERITTÄIN kevyt verrattuna ihan mihin tahansa opettajakoulutukseen.
Poliittiset päättäjätkin rinnastavat ratsastus- tanssi- ja autokoulut alv-laissa samaan kategoriaan.
Ihan muutama fakta illan ratoksi:
Autokouluissa toimii opetustehtävissä kymmeniä armeijan eläkkeellä olevia kantahenkilöstöön kuuluneita, jotka ovat saaneet liikenneopettajaluvan virka-asemansa perusteella. Heitä toimii myös opetustoiminnasta vastaavina johtajaopettajina. Erittäin vaativissa teoriaopetustehtävissä toimii henkilöitä, joilla ei ole minkäänlaista opetusalan koulutusta. Moottoripyöräopetuksesta en haluaisi kovin paljon tässä vaiheessa edes sivuta, mutta sen verran kuitenkin, että ko. opetusta antaa henkilöt jotka eivät ole ajaneet metriäkään moottoripyörällä. Tässä ihan muutama esimerkki alan epäloogisuudesta.Että kasvatustieteiden maisteri liikenneopettajayhdistelmä ei kelpaa yhteenkään autokouluun opettajaksi, saati ammattioppilaitokseen. Olet ylikoulutettu.
No ainahan ihme voi tapahtua :) Tosin en kyllä jaksa enää uskoa :) :)
Raha on se , joka ratkaisee ja tietty muut seikat.
Niin se vaan tosielämässä on. - I
on the road kirjoitti:
Armeijan liikenneopettajaluvalla ei voi toimia opettajana autokoulussa ja armeijan liikenneopettajaluvan perusteella ei voi anoa siviili liikenneopettajalupaa.
Siviilipuolen liikenneopettajluvan omaavia kapiaisia oli aikoinaan paljonkin opettajina autokouluissa.
Autokoulunopettajakurssit AEL:ssä lopetettiin 70-luvun alussa. Kurssi oli 9 viikkoa päätoimista opiskelua. Pääsy- ja soveltuvuuskoe oli 2-päiväinen. Hakijalla oli oltava mm. katsastusviranomaisten hyväksymä väh. 3 vuoden autonajokokemus. Kurssin lopussa oli monioasinen opettajatutkinto. Tämän koulutuksen saaneet ovat valtaosin jo poistuneet alalata.
On totta että teoriaopettajaksi voidaan hyväksyä henkilö, jolla ei ole liikenneopettajalupaa mutta hänellä on oltava opetettavan alan koulutus ja työkokemus. Tiedän muutamia liikennepuolen poliiseja, jotka on hyväksytty teoriaopettajiksi.
Liikenneopettajakoulutukseen on kuulunut käytännön moottoripyöräosuus 1977 vuodesta alkaen. 80-luvun alkupuolelta lähtien Autokoululiitto on järjestänyt suuren määrän moottoripyörän kouluttajakursseja. 80- ja 90-luvulla suuri määrä opettajia sai useampipäiväisen moottoripyöräkoulutuksen Räyskälän lentokeskuksessa. Koulutusta järjestetään edelleen vuositttain.
Liikenneopettajan työssä menestyminen on erittäin paljon persoonakysymys. On paljon henkilöitä, joista ei millään kouloutuksella tule alan ammattilaista. Monet huomaavat itsekin vuoden parin alalla olon jälkeen ettei heistä ole liikenneopettajiksi.Höpö höpö. Otappa kirja kauniiseen käteen ja lue läksysi.
AEL:n kurssit olivat käytäntöä vielä pitkälle1980 luvulle. AELÄn kursseihin lisättiin tuon vuosikymmenen aikan 10 opintoviikon osuus Hämeenlinnassa, mutta pääosa opetuksesta tapahtui Ammattienedistämislaitoksen kursseillä.
Armeijan kantahenkilökunnan opettajavaltuudet vaihdettiin siviilipuolella vielä muutama vuosi sitten,mitään sen kummempaa opettajakoulutusta vaatimatta. Näitä henkilöitä on vielä pitkään opetustohenkilöstönä. Moottoripyöräopetusta voi antaa jokainen liikenneopettaja riippumatta siitä onko hän ajanut metriäkään moottoripyörällä tai tuleeko hän ajamaan metriäkään moottoripyöräälä tulevaisuudessakaan. - I
on the road kirjoitti:
Mikäli ajokorttikoulutus siirrettäisiin koululaitokseen, niin varsinaisen asetuksenmukaisen ajokorttikoulutuksen antaisi liikenneopettaja, kuten autokoulussakin.
Meillähän on muutamissa kouluissa toiminut oma autokoulu jo pitkään.
Esimerkiksi Turun normaalikoulun lukiossa, Suomalaisen Yhteiskoulun lukiossa H:gissä ja Töölön Yhteiskoulussa H:gissä toimii oma autokoulu. Varsinaisesta ajokorttipetuksesta niissä vastaa tehtävään palkattu liikenneopettaja. Niiden perimä maksu ajokurssista on kutakuinkin autokoulukurssien keskitasoa. Että se niistä kartelleista.
Liikenneopettajien koulutusta moittii lähinnä ne, jotka tahallaan tai tietämättömyyttään haluavat vääristellä asioita. Taustalla on usein aiheeton kateus. Se on paha sairaus.
Liikenneopettajien koulutus on 100 opintopistettä Ammatillisen Opettajakorkeakoulun Liikenneopetuskeskuksessa H:linnassa. Samassa oppilaitoksessa ammattikoulujen opettajien varsinainen opettajakoulutus on 35 opintopisteen laajuinen. Ammatilliseen opettajakoulutukseen tulevalla on tietenkin oman alansa koulutus ja työkokemus pohjalla.
Liikenneopettajakoulutukseen tulevalla on oltava toisen asteen ammatillinen tai ylioppilastutkinto. Ajokortin on oltava ollut voimassa vähintään 3 vuotta ja rangaistuksia ei saa olla enempää kuin poliisikoulutukseen menevälläkään. Pääsykokeessa hakijat laitetaan paremmusjärjestykseen.
Nyt opiskelemaan valitut liikenneopettajakokelaat alkavat opiskelemaan uutta erikoisammattitutkintoa.Tämä on vielä mahdollista. Nykyisellä koulutuksessa autokoulut narisevat resurssien puutteesta. Asennepuolelle ei ehditä lyhyen autokoulukurssin aikana puuttua. Ajokorttiopetuksen pitäisi kestää useampia vuosia ja opetushenkilöstön maisteritasoisia.
- säästöä
verotuksessa kirjoitti:
Yleensä on helpoin keino ehdottaa että yhteiskunta maksaa ettei itse joudu maksumieheksi.
Tuntien kunnan ja valtion kustannustehokkuuden niin en todellakaan halua kenenkään ajokortin maksumieheksi.Ajokorttiopetus voisi olla vaikkapa ruotsinopetuksen vaihtoehtona. Kymmenen tuntia teoriaa ja muutama ajotunti maksaisi vähemmän kuin kuusi vuotta pakkoruotsia. Ruotsin voisi sitten halutessaan lukea vaikka kansanopistossa.
- on the road.
I kirjoitti:
Höpö höpö. Otappa kirja kauniiseen käteen ja lue läksysi.
AEL:n kurssit olivat käytäntöä vielä pitkälle1980 luvulle. AELÄn kursseihin lisättiin tuon vuosikymmenen aikan 10 opintoviikon osuus Hämeenlinnassa, mutta pääosa opetuksesta tapahtui Ammattienedistämislaitoksen kursseillä.
Armeijan kantahenkilökunnan opettajavaltuudet vaihdettiin siviilipuolella vielä muutama vuosi sitten,mitään sen kummempaa opettajakoulutusta vaatimatta. Näitä henkilöitä on vielä pitkään opetustohenkilöstönä. Moottoripyöräopetusta voi antaa jokainen liikenneopettaja riippumatta siitä onko hän ajanut metriäkään moottoripyörällä tai tuleeko hän ajamaan metriäkään moottoripyöräälä tulevaisuudessakaan.Totuus on se. että AEL:n 34 viikon koulutukseen lisättiin 10 viikon pedagoginen jakso 1978 Ammattikouloujen Hämeenlinnan Opettajaopistosssa. Vuonna 1988 koulutus siirrettiin kokonaan H:linnaan.
Vuonna 1990 liikenneopettajakoulutus alkoi Hämeen ammattikorkeakouluun kuuluvassa Liikenneopetuskeskuksessa (LOKE).
Väitteesi armeijan liikenneopettajaluvan siviililuvaksi vaihtamisesta ei ole ollut lain mukaan mahdollista. Hämeessä vaihdettiin aivan 90-luvun alussa erään henkilön armeijan lupa siviililuvaksi, mutta asia peruttiin pian.
1976 oli esimerkiksi erään lähisukulaiseni kanssa yhtäaikaa AEL:ssa liikenneopettajakoulutuksessa eräs vieläkin pk-seudullla toimiva monta vuotta armeijan ajo-opettajana toiminut virkavapaalla ollut vääpeli.
Liikenneopettajakoulutukseen on kuulunut moottoripyörän ajoharjoitukset vuodesta 1977 alkaen. Aluksi pääkouluttajana oli Ulf Björklund Kauniaisista.
- gg
gg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006434
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303843törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283230Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701746- 331398
- 271340
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46999Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11900- 42879