kannibaali pusukalat?

amatöörisalapoliisi

Heips. itselläni on hyvin vähän kokemusta akvaarioista, mutta kiinnostus on kova :)

Poikakaverin ja anopin ~350-375 litran viisikulmaisessa akvaariossa (pohjan pinta-ala ~7600 cm2) on tällä hetkellä:
pusukala
käärmekala
suklaaokamonni
kuparimonni
neontetroja 8
punapäätetroja 5

Ilmeisesti yli 28 asteeseen kohonnut lämpötila koitui viimeviikolla partamonnin ja kolmen leväbarbin kohtaloksi. mikä olisi tehokkain tapa koettaa viilentää akvaariota? Jääpaloista ei ollut kuin hetkellinen apu näillä helteillä. osittaisella veden vaihdolla lämpötila saatiin jotenkin kuriin, mutta kun sitäkään ei voi ihan päivittäin tehdä..

Hankimme akvaarioon keväällä yhtä aikaa tuon suklaaokamonnin, kolme pusukalaa ja 5 platya. Platyt pisteltiin poskeen 1 per päivä -periaatteella ja neontetra kantakin väheni melko rajusti. Pusukalat olivat melkoisen agressiivisia toisiaan kohtaan ja kiusasivat myös platyja. Kaupassa meitä neuvottiin ostamaan joko kolme tai yksi pusukalayksilöä, kaksi alkaisi tapella. Kun platyt oli pistelty poskeen eikä ruumiitakaan ikinä löydetty, oli pusukalojen vuoro. Ne jahtasivat toisiaan ja tappelivat nurkasta, josta ruoka annettiin. Ruokinta kulmien lisääminen ei auttanut lainkaan. Lopulta yksi kuoli ja vähän ajan päästä toinen, sinniteltyään ensin jonkin aikaa pyrstöpuolena. Akvaario-oppaassa (Markku Varjo) sanottiin pusukalojen olevan levänsyöjiä, kuitenkin niiden agressiiviset pusukohtaukset herättivät epäilyksemme... Käärmekala oli myös epäiltyjen listalla, mutta vanhan platyparven se oli aikanaan antanut olla rauhassa. Pusukalatkin ovat sen verran isoja, ettei se varmaan yhtenäsuupalana niitä olisi hotkaissut.

Nyt kun lämpötila saadaan pidettyä kurissa näiden helteiden ohi niin käymme varmaan katselemassa, josko uusiakin asukkaita akvaarioon löytyisi. Mitä lajeja suosittelisitte ja mitä ei missään nimessä?
Itse tykkäisin kerritetroista, miekkapyrstöistä tai platyista. uusi partamonni olisi kanssa kiva, mutta pohjakaloja on aika paljon ja suklaaokamonnista on kasvanut aika valas.. Mitä mieltä olette, Kuinkapaljon mahtuisi ja mitkä eivät heti päätyisi päivän menuuseen??

Kiitos paljon, jos joku viitsii kalojatuntematonta murhamysteerin ratkaisussa :)

2

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Moro, vastaillaas...

      Kyllä partis ja levikset kestää hienosti ko. lämpötiloja, hetkellisesti .. päivittäisellä osittaisella 1/4 veden vaihdolla (miksei kerkeisi??) ja pinta virtauksella saadaan vesi pysymään helposti normaaleissa lämpötiloissa.
      Jääpalat vain PAHENTAVAT tilannetta sillä veden alueille syntyy erittäin kylmiä kohtia jotka stressaavat kaloja ja täten saattavat jopa tappaa kalan ;( voevoe

      Pusukalat EIVÄT ole kannibaaleja, toisen jahtaaminen on tappanut heikomman ja käärmekala on tehnyt hyvää loppu työtä, epäilemmä. Suurin syy kuolemiin löytynee kuitenkin tuon jääkalikan käytöstä, ei luonnossakaan tropiikissa kellu jääpaloja :( no, meillä ei kyllä pusukalat kyllä kauheesti perusta levän syönnille, tupsu levä rehottaa näin kesällä, ite sitä joutuu paimentamaan ja puhdistelemaan akvaariosta.

      Käärmekala on ehdottomasti liian pienessä akvariossa, sille tuplasti tilaa, etenkin pituutta, voisin sen ottaa itselleni jos asutte pirkanmaalla :)

      http://maspe.aqua-web.org/akva_laskin/akva_laskin.html .. tuon mallisen pitkät seinät eivät ole metriä pidemmät joten akvaario on eittämättä ollut pusukaloillekin liian pieni, minimissään niille pitää järjestää puolitoista metriä uinti tilaa, "parvelle". Parasta olisi melkein kaksimetrinen akvaario. Samoin käärmekalalle.

      Vaikka suklaa okamonni on rauhallinen se on erittäin reviiri tietoinen ja käyttäytyy agressiivisesti muita kaloja kohtaan jos ne tulevat liian lähelle, koitappa ottaa itse sitä kiinni, sen piikit ovat terävät. Kala voi kasvaa melkein kolmekymmentä senttiseksi koti akvaariossa, joten sekin on siinä ja siinä että tulee elämään hoidossanne, tuossa akvaariossa, mielissään.

      Miekkapyrstöt ja platyt risteytyvät keskenään helposti, mikä ei ole suotavaa ja niiden vesi pitää olla korkeata kovuus tasoa, 10gDH.

      Käärmekala, pusukala pois...
      Kuparimonni ollee kupari monninen (Corydoras aeneus).. sille kavereita, kuutisen lisää jos hiekka pohja ei ole soraa vaan hienoa hiekkaa. Niiden herkät tuntoviikset kuluvat terävässä pohjassa niiden tonkiessa sen seasta ruokaa.
      Neontetroja 20kpl lisää, se on parvikala samoin kuin neontetrakin, niitäkin 30kpl lisää !!

      Minkälainen suodatus järjestelmä teillä on tuossa akvaariossa?

    • hoitsukki

      Pusukala ole syönyt yhtään kalaa, eikä tule syömäänkään, ei kyllä levääkään syö vaan planktonia, jota rapsuttelee levästä, se on joku pikkuetiäinen siellä levässä. Olen omin silmin nähnyt kuinka pusukala sylkäisi suuhunsa eksyneen pienen pienen, vastasyntyneen miljoonkalan poikasen suustaan. Ja en usko, että Markku Varjokaan on pusukalaa levänsyöjäksi väittänyt, se on tiedetty iät ja ajat ettei sitä syö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4593
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      51
      3603
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      104
      3491
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2469
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2374
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2281
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2055
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe