Bakteerikammo

tytteli87

Tutkiskelin viimeisimpiä keskusteluaiheita enkä löytänyt yhtään bakteerikammoa koskevaa keskustelua. Siispä kysynkin, onko täällä ketään, joka kärsii bakteerikammosta? Olisi kiva vaihtaa ajatuksia muiden samasta kammosta kärsivien ihmisten kanssa.

57

9648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ärsyttävää

      Jep.. Itselläni ei niin paha, mutta mulla on emetofobia (oksentamisen pelko) joten voi vain kuvitella kuinka pesee kädet jne ettei saisi oksennustautia jne... Kyllähän sitä välillä kun johonki pitäis lähtee vaikka kavereiden kanssa iltaa viettämään niin miettii että miten onnistuu esim syöminen jos ei pääse pesemään käsiä, tai jopa välillä ällöttää eikä pysty syömään seisovastapöydästä kun tuntuu kuinka kaikki on sinne hönkinyt jne... niitä murehtiessa voi mennä tai meneekin hyvä ilta pilalle..
      En tiedä liittyikö tämä mitenkään siihen mitä tarkoitit mutta tulipa mieleen itsestä ja muutamasta muusta bakteerikammoisesta jonka tiedän..

      • ärsytävää

        Ja se vielä, kun kuulee että joku epidemia on tulossa jne, niin sitä miettii sairaaloisesti pitkin päiviä, että voi ei, miten selviää, kuoleeko siihe ja alkaa tarkkailla kaikkea.. En oikein osaa sanoa mitä tarkoitan, toivottavasti joku ymmärtää edes vähän mitä pyrin tarkoittamaan :P Mutta niin, ei se oo helppoo, väsyy aika nopeesti sen kanssa elämiseen kun aina pitää tarkailla jotain tai juuri kammo ottaa vallan ihmisestä.. voimia ja miten tää selittäminen menikin näin vaikeeksi!? :D


      • 35
        ärsytävää kirjoitti:

        Ja se vielä, kun kuulee että joku epidemia on tulossa jne, niin sitä miettii sairaaloisesti pitkin päiviä, että voi ei, miten selviää, kuoleeko siihe ja alkaa tarkkailla kaikkea.. En oikein osaa sanoa mitä tarkoitan, toivottavasti joku ymmärtää edes vähän mitä pyrin tarkoittamaan :P Mutta niin, ei se oo helppoo, väsyy aika nopeesti sen kanssa elämiseen kun aina pitää tarkailla jotain tai juuri kammo ottaa vallan ihmisestä.. voimia ja miten tää selittäminen menikin näin vaikeeksi!? :D

        hmm..eletään ja sitten kuollaan, pakko,ainakin kerran
        ei siitä pääse mihinkään.
        elämää se on,elämästä ei selviä hengissä,vissiin


      • kyselevä.

        Mikä oksentamisessa on niin kamalaa? Eihän se miellyttävää ole, mutta ei siitä kammoa tarvitse tehdä.


      • etyfuijoijjfre
        kyselevä. kirjoitti:

        Mikä oksentamisessa on niin kamalaa? Eihän se miellyttävää ole, mutta ei siitä kammoa tarvitse tehdä.

        Kyllä mäkin sen tiedän ja sen että jos oksennustaudin saat niin sille ei voi mitään, mutta emetofobiassa ei voi sille mitään jos sitä pelkää...


      • emetti
        kyselevä. kirjoitti:

        Mikä oksentamisessa on niin kamalaa? Eihän se miellyttävää ole, mutta ei siitä kammoa tarvitse tehdä.

        luulis että hämähäkkikammo olis ihmeellisempi. ne ei tee mitään etenkin suomessa.


      • terve kuin pukki

        En voi kirjoittaa bakteerikammosta, kun ei minulla sitä ole. Voisiko se olla fanaattinen piirre, joka ruokkii itseään. Ennemminkin toivoisin sinulle vinkkejä, miten vaivasta pääsisit. Ajattele, ettäihmisen iholla kuhisee laumoittain erlaisia bakteereja, jotka suojelevat sinua. Suolistossasi on 1,5 kg bakteereja. Et pysyisi terveenä, ellei sinulla olisi bakteereja. Jo synnytyskanavassa se bakteerimäärä alkaa kasvattamaan sinulle immuniteettia. Vauvan pitää saada bakteereja. Antaa tavata ihmisiä ja eläimiä. Lattialla sitten ryömiessä saa maistella kaikenlaista, kunkan ei mene kurkkuun tai ole terävä tai muuten vahingollinen tai myrkyllinen. Niin kasvaa terve lapsi. Ajattelutapaa muuttamalla selviät vaivasta. Yritä edes. Onnistut, kun uskot asiaan.


      • pasilisko
        terve kuin pukki kirjoitti:

        En voi kirjoittaa bakteerikammosta, kun ei minulla sitä ole. Voisiko se olla fanaattinen piirre, joka ruokkii itseään. Ennemminkin toivoisin sinulle vinkkejä, miten vaivasta pääsisit. Ajattele, ettäihmisen iholla kuhisee laumoittain erlaisia bakteereja, jotka suojelevat sinua. Suolistossasi on 1,5 kg bakteereja. Et pysyisi terveenä, ellei sinulla olisi bakteereja. Jo synnytyskanavassa se bakteerimäärä alkaa kasvattamaan sinulle immuniteettia. Vauvan pitää saada bakteereja. Antaa tavata ihmisiä ja eläimiä. Lattialla sitten ryömiessä saa maistella kaikenlaista, kunkan ei mene kurkkuun tai ole terävä tai muuten vahingollinen tai myrkyllinen. Niin kasvaa terve lapsi. Ajattelutapaa muuttamalla selviät vaivasta. Yritä edes. Onnistut, kun uskot asiaan.

        Väkipakolla bakteerien sekaan hyppääminen ei varmaankaan auta, mutta entä jos lukisit bakteereista tiedekirjoista, niin huomaisit miten ne ovat elämälle vältämättömiä? Esim. maaperän bakteerit ja ruoansulatus. Miltäs kuulostaa objektiivinen ja faktoihin perustuva näkökulma?

        Sitten on olemassa tällainen juttu:
        http://www.amazon.ca/Using-Brain-Change-Richard-Bandler/dp/0911226273
        http://isohunt.com/torrent_details/134880957/?tab=summary

        Tuota teknologiaa voi käyttää itse fobioiden poistoon. En ole kokeillut, kun en omaa fobioita. En ota sitten mitään vastuuta mielesi sorkkimisesta, mutta tuo tieto olisi erittäin hyödyllistä jokaiselle.


      • dwqdfwD
        kyselevä. kirjoitti:

        Mikä oksentamisessa on niin kamalaa? Eihän se miellyttävää ole, mutta ei siitä kammoa tarvitse tehdä.

        oksentaminen on kivaa


      • ____________
        ärsytävää kirjoitti:

        Ja se vielä, kun kuulee että joku epidemia on tulossa jne, niin sitä miettii sairaaloisesti pitkin päiviä, että voi ei, miten selviää, kuoleeko siihe ja alkaa tarkkailla kaikkea.. En oikein osaa sanoa mitä tarkoitan, toivottavasti joku ymmärtää edes vähän mitä pyrin tarkoittamaan :P Mutta niin, ei se oo helppoo, väsyy aika nopeesti sen kanssa elämiseen kun aina pitää tarkailla jotain tai juuri kammo ottaa vallan ihmisestä.. voimia ja miten tää selittäminen menikin näin vaikeeksi!? :D

        No jos olet huomannut asian, niin voit yrittää tietoisesti olla välittämättä siitä. Toisilla on hyvä vastustuskyky ja toisilla huonompi, mutta jos mietit mitä kaikkea pikkulapset työntävät suuhunsa (hiekkaa, purkkaa maasta, ym..) niin tuskin kuolet johonkin seisovan pöydän salaattiin :) Vastustuskyky syntyy altistuksesta ja hygienia on hyvästä vain tiettyyn pisteeseen asti. Esimerkiksi allergiat väestössä katoavat lähes kokonaan kun siirrytään itäsuomessa rajan yli.


      • dude1212412
        kyselevä. kirjoitti:

        Mikä oksentamisessa on niin kamalaa? Eihän se miellyttävää ole, mutta ei siitä kammoa tarvitse tehdä.

        mikä vika? pieni kitkeryys vaan mutta se näyttää siistiltä :P


      • Anonyymi
        emetti kirjoitti:

        luulis että hämähäkkikammo olis ihmeellisempi. ne ei tee mitään etenkin suomessa.

        Nii, ei ne muuta tee ku purevat. Suurin osa puree, eri tunnu kivalta.


      • Anonyymi
        emetti kirjoitti:

        luulis että hämähäkkikammo olis ihmeellisempi. ne ei tee mitään etenkin suomessa.

        Emetti kirjoitti: "luulis että hämähäkkikammo olis ihmeellisempi. ne ei tee mitään etenkin suomessa."

        Niin luulin minäkin, kunnes ensimmäinen puri tytärtäni saunassa jalkaan ja sähköinen kipu kesti tunteja.


    • mies vaan

      olllut kauan. kuinka pahat oireesi ovat ja mitä se käytännössä tarkoittaa. miten se vaikuttaa siis elämääsi. missä kohtaa esim. se ilmenee, kaupassa , kotona vai missä. oletko hakenut apua.

    • ??(

      Tajuatko nyt lainkaan, että sun elimistösi vilisee bakteereita ? Siel on kaikkee streptokokkii ja stafylokokkii sun mitä. Ongelmia niistä tulee sitten kun ne päättää muodostaa kolonnan.

    • sdklsdgösglkjsf,,mnd

      Minulla myös emetofobia joka noro aikaan aiheuttaa bakteerikammoa, ainakin jonkin asteista. Ymmärtääkseni bakteerikammo on usein osa ocd:ta, eli pakko-oireista häiriötä. Hyvin yleinen vaiva. Kammoihinhan ei auta se että joku sanoo että ooppa nyt niinku muutkin ja ajattele järjellä. Ihminen, joka kärsii kammosta, pystyy ajattelemaan järjellä ihan normaalisti, mutta se ei vain vakuuta häntä, pelko on suurempi. Bakteereista lukeminen saattaa herättää suurempia pelkoja. Tieto luo tuskaa. Toivottavasti pääset pelostasi ajan kanssa, kokeile vaikka hypnoosia tai keskustelua ammatti auttajan kanssa.

      • lääkärinplanttu30

        Kyllä se kuuluu pakko-oireisiin häiriöinin. Hypnoosin tehosta on pakko-oreilussa vähänlaisesti näyttöä. Etsi terapeutti (suuntausta kannattaa kysyä; parhaasi osoittautunut taitaa olla ns. kognitiivis-behavioraalinen), jonka kanssa voit lähestyä pelkoasi aste asteelta ja siitä päästäkin.

        Tsemppiä! Ei ole pakko voida huonosti.


    • yhtä helvettiä

      eli lian pelko voi pilata elämän totaalisesti. Se on tosi invalidisoiva sairaus kun koko ajan pitää vain ajatella että onko tuo ja tuo asia/esine likainen. Ja asian salailu...siihen kuluu paljon energiaa ja elämänilo katoaa täysin. 1-2% suomalaisistakin kärsii tuosta helvetillisestä sairaudesta (ocd eri muodoissaan).

    • ex-tuttavani;(

      eli hänen piti jatkuvasti pestä käsiään ja yhteiset syömiset (esim. pullan jakaminen) täytyi halkoa paperiliinan avulla. Tämä koski myös hänen miesystävänsä kanssa ruuan jakamista!!!! Kyllä ymmärrän sen, että jos on vaikka rahojen kanssa jatkuvasti tekemisissä, haluaa pestä kätensä ennen syömistä ja yleensäkin kädet pestään ennen syömistä, mut rajansa kaikella. Kannattaa tiedostaa ongelma ja pyrkiä saamaan siihen ratkaisu, koska itse hieman loukkaannuin tästä ts. tuli tunne olenko hänen mielestään likainen tai epäsiisti... minulla tuli luottamuspula häneen muihin asioihin liittyen, eli vähitellen meni niin, ettemme ole enää tekemisissä.

      • Tuollanen kammo jää ajan kanssa pois, kun vihdoin tajuaa, että turha tässä pelätä mitään bakteereja.


      • sersudufuytd

        Se voi tuntua pahalta ihmisestä joka ei tiedä tuosta fobiasta, mutta ei se foobikko sitä tahallaan tee tai ajattele että toinen olisi jotenkin tavattoman likainen, ei ainakaan kaikki, jotkut jotka ovat pahasti kammoksuvia niin voivat ajatellakin niin, mutta ei he sitä tahallaan tee vaan pelko valtaa mielen ja kehon... Niinkuin kaikki tietää, ihminen kantaa niitä hyviä ja huonoja bakteereja ja foobikko ei siksi välttämättä voi juoda samasta pullosta, kun pelkää saavansa niitä ns. huonoja bakteereja...


      • Ohrgasmed
        vander kirjoitti:

        Tuollanen kammo jää ajan kanssa pois, kun vihdoin tajuaa, että turha tässä pelätä mitään bakteereja.

        Ei parannu koskaan täysin, se palaa aina yllättäen, kun vähiten odottaa. Ajan kanssa, opettelemalla ja pakosta se lievenee, pystyt pitämään hallinnassa enemmän tai vähemmän. Zemppiä! Lähde Intiaan kiertelemään vaikka 6 kk. Ensimmäinen viikko on aivan hirveä, mutta lopulta palaat terveempänä ainakin mieleltäsi, ehkä?


      • mies vaan
        sersudufuytd kirjoitti:

        Se voi tuntua pahalta ihmisestä joka ei tiedä tuosta fobiasta, mutta ei se foobikko sitä tahallaan tee tai ajattele että toinen olisi jotenkin tavattoman likainen, ei ainakaan kaikki, jotkut jotka ovat pahasti kammoksuvia niin voivat ajatellakin niin, mutta ei he sitä tahallaan tee vaan pelko valtaa mielen ja kehon... Niinkuin kaikki tietää, ihminen kantaa niitä hyviä ja huonoja bakteereja ja foobikko ei siksi välttämättä voi juoda samasta pullosta, kun pelkää saavansa niitä ns. huonoja bakteereja...

        terve ei voi koskaan ymmärtää sairauttamme.


    • n haluaa olla terve

      Itselläni on myös emetofobia ja bakteerikammoinen olen siksi mm. noron takia. Minusta noroa sietääkin pelätä. Kuitenkin pelkään myös muita viruksia. Kaikki alkoi siitä kun olin tosi pitkässä sairauskierteessä ja viimeisen pitkän sairauden syyksi ehdoteltiin jotain tuntematonta virusta eikä oltu kiinnostuttu hoitamaan sitä. Sen kokemuksen jälkeen päätin etten enää ikinä vahingossakaan hanki mitään tuntemattomia viruksia elimistööni. Tuota ennen minulla ei ollut lainkaan bakteerikammoa. Minusta bakteerikammoisuuteni on vain hyvä asia enkä halua eroon siitä. Epäonnellani se on välttämättömyys elämästä selviämisessä. Vastuu terveenä pysymisessä on kuitenkin aina itsellä ja lääkärit eivät todellakaan osaa useinkaan auttaa kun sairastuu. Kaduttaa etten ole ollut bakteerikammoinen koko elämääni, sillä uskon että minulla on myös krooninen väsymysoireyhtymä ja sen aiheuttajaksikin epäillään eri viruksia eikä siitä ehkä parane. Joku voi pitää bakteerikammoisuutta sairautena, mutta kohdallani se on järkiratkaisu. En siis myöskään miellä tätä miksikään pakko-oireiseksi häiriöksi, koska pakko-oireinen häiriö on jotain minkä kokee itselleen haitaksi.

      Ei ole muuten auttanut vastustuskyvyn kehittymiseen mitään vaikka lapsena söin jopa lattialle pudonutta ruokaa, en pessyt käsiä aina ennen ruokailua jne...

      • sdgfhdfj

        Tuossa yksi ehdotus lisää, itseäni stressaa tuo kun ei voi elää stressittä mutta itse myös haluan suojella itseäni viiruksilta ja pöpöiltä... se on hyvä jos et koe sen haittaavan sinua yhtään :) itseäni se haittaa ja etenkin parisuhde kärsii vähän väliä kun olen aivan järjetön vahtimaan myös kumppanin käsienpesua jne ja tietysti toinenkin väsyy kun ei tiedä miten toista pelottaa eikä oikein tiedä mitään fobiasta jos ei ole omaa kokemusta... Pelottaa välillä että toinen lähtee ettei se enään jaksa, mikä olisi ihan ymmärrettävää, on tämä läheisillekin rankkaa, ainakin joillekkin.. En oikein osannut pukeana sanoiksi mitä yritin kertoa, mutta koittakaa ymmärtää..


      • mies vaan
        sdgfhdfj kirjoitti:

        Tuossa yksi ehdotus lisää, itseäni stressaa tuo kun ei voi elää stressittä mutta itse myös haluan suojella itseäni viiruksilta ja pöpöiltä... se on hyvä jos et koe sen haittaavan sinua yhtään :) itseäni se haittaa ja etenkin parisuhde kärsii vähän väliä kun olen aivan järjetön vahtimaan myös kumppanin käsienpesua jne ja tietysti toinenkin väsyy kun ei tiedä miten toista pelottaa eikä oikein tiedä mitään fobiasta jos ei ole omaa kokemusta... Pelottaa välillä että toinen lähtee ettei se enään jaksa, mikä olisi ihan ymmärrettävää, on tämä läheisillekin rankkaa, ainakin joillekkin.. En oikein osannut pukeana sanoiksi mitä yritin kertoa, mutta koittakaa ymmärtää..

        olenhan itse neurootikko ja kärsinyt 15v . siitä. sen asian kanssa pärjää ehkä parhaiten kun katsoo mallia muista mitä muut tekevät ja yrittää ymmärtää ettei asia ole ihan niin kuin luulee. ymmärrät varmaan mitä tarkoitan. se ei onnistu kun vaikeat ajat vaan sitten vasta kun pääsee asian suhteen voiton päälle. ocd seminaari järjestetään 30.10. helsingissä arcada ammatti oppilaitoksessa. suosittelen sitä sulle. siellä on lääkäreitä ja vertaistukea kun saa tavata muita.


      • n haluaa olla terve
        sdgfhdfj kirjoitti:

        Tuossa yksi ehdotus lisää, itseäni stressaa tuo kun ei voi elää stressittä mutta itse myös haluan suojella itseäni viiruksilta ja pöpöiltä... se on hyvä jos et koe sen haittaavan sinua yhtään :) itseäni se haittaa ja etenkin parisuhde kärsii vähän väliä kun olen aivan järjetön vahtimaan myös kumppanin käsienpesua jne ja tietysti toinenkin väsyy kun ei tiedä miten toista pelottaa eikä oikein tiedä mitään fobiasta jos ei ole omaa kokemusta... Pelottaa välillä että toinen lähtee ettei se enään jaksa, mikä olisi ihan ymmärrettävää, on tämä läheisillekin rankkaa, ainakin joillekkin.. En oikein osannut pukeana sanoiksi mitä yritin kertoa, mutta koittakaa ymmärtää..

        Niin no mä oon muutenkin hieman erakkoluonne joten siksikään tuo ei haittaa. En edes seurustele enkä haluaiskaan seurustella. Nämä molemmat elintavat on siis ihan muista syistä kuin bakteerikammoisuuden takia. Omissa oloissa saan olla niin kuin haluan ja omat hygieniarutiinit sujuu jo alitajuntaisesti niin ei nekään aiheuta ylimääräistä haittaa. Oon kyllä tehny kyllä jotain omalaatuista ihmisten ilmoillakin hygieenisyyden suhteen ja onpa mulle naurettukin kerran, mutta siinäpähän nauravat sitten. Asennoidun elämään niin että mun kohtalo on ollakin sellainen tyyppi jolle jotkut voi nauraa. Onhan se hyvä että on olemassa ihmisiä, jotka saavat toiset tuntemaan itsensä normaaleimmiksi ja paremmiksi. Syöminen käsin muiden seurassa on vähän hankala juttu tosiaan jos ei pääse pesemään käsiä, mutta onneksi ei oo joka paikassa pakko syödä, eipähän pääse ainakaan lihomaan :D


    • mauri pekala

      Itse viljelen bakteereja kellarissani ja levitän niitä kouluissa ja yleisilläpaikoilla.

      • jsdhaiuhdgi

        Kylläpä on taas fiksuja kavereita liikkeellä, ihanko omasta päästäs keksit ton lauseen, pisteet sulle!


    • Ällös pelkää

      Sinun elimistösi on täynnä bakteereita ja suurin osa niistä on hyödyllisiä ja tehostavat elintoimintojasi.
      Haitallisista bakteereista suuret määrät voivat altistaa taudeille, mutta pieninä määrinä niistäkin on vain hyötyä, sillä jokaista taudinaiheuttajaa kohden, minkä elimistö saa tietoonsa, se kehittää vasta-aineen. Eli siis mitä monipuolisemmin saat bakteereja sitä tehokkaammin tulevaisuudessa vältyt taudeilta kun elimistölläsi on vasta-aineet valmiina.

      • fgdjfghkklhjl

        Tottahan tuo on, muttakun on FOBIA, niin sitä sitten sairaanloisesti pelkää, eikä siitä kaikki voi parantua naps vain, joillakin voi riittää tuo tahdon voima, ja hattua nostan heille joilla riittää! mutta he joilla on mennyt pelko pahaksi, on turha sanoa noin, kun kammoaa jotain kunnolla niin sitten kammoaa.. Tai niin, sitä vain yrittää auttaa, mutta fobiat on vaikeita asioita suurin osa.. varsinkin jos monta vuotta on kärsinyt niin se ikään kuin on ns. pinttynyt päähän..


    • foobikko90

      Minua eivät ainakaan lohduta nuo "elimistösi on täynnä bakteereja" kommentit. Tiedän, että elimistössä on paljon bakteereja, elämälle ja terveydelle välttämättöimiä. Syön itse myös maitohappobakteereja.

      Bakteerikammo on ainakin itselläni pikemminkin likaisuuteen tai saastaisuuteen liittyvä pelko. En niinkään pelkää niitä bakteereja, vaan sitä saastaa, joka saattaa saastuttaa minut, tehdä minut likaiseksi, ja sitten kontrolloimattomasti levitän likaa/bakteereja ympäristööni ja saan niitä myös elimistööni.

      Eli voiko bakteerikammoa ja saastaisuuden pelkoa mitenkään pitää samana asiana? Bakteerikammoinen pelkää kaikkia bakteereja, hyviäkin. Mitä ideaa on pelätä terveydelleen edullisia asioita, esim. juuri vaikka niitä maitohappobakteereja?? Minun mielestäni bakteerikammo on väärä sana kuvaamaan tätä fobiaa, eikö paremepi olisi saastaisuuden pelko? -No bakteeri-sana kyllä yleensä liitetään negatiiviseen, ja ihmiset eivät tule ajatelleeksi, että bakteeri voi olla myös hyvä juttu.

      No joo, mutta oma pelkoni ilmenee sillä tavoin, että en voi koskea ovenkahvoihin julkisilla paikoilla. Avaan oven ylensä jalalla tai jonkun paperin avulla. Käytän hyvin usein käsidesiä, jos olen joutunut koskemaan johonkin likaiseen esineeseen esim. juuri ovenkahvaan. Jos likaisella kädellä kosken vaatteisiini tai hiuksiini, ahdistus on erittäin suuri, ja minun on pakko päästä suihkuun ja laittaa vaatteet pesuun. Oksettaa istua busseissa, koskaan ei tiedä kuka hyvin likainen ihminen on istunut tuolissa, olen heti saastainen, kun olen istuutunut tuollaiselle yleiselle istumapaikalle. Desinfioin kotonani ovenkahvoja, pesen hyvin usein lattiat ja vessan. Jos en ole siivonnut ja desinfioinut ahdistaa erittäin paljon. Tuntuu, että kaikki on luisunut kontrollista. Suihkussakin käyn 2-3 kertaa päivässä. Tämän puhtauden vaalimisen ohessa ongelmanani on myös se, että kaken on oltava järjestyksessa, niin tavaroiden kuin asioidenkin. Juuri asiat eivät helposti ole aina järjestyksessä.. ja kun ne eivät ole puhtaus ja järjestelypakko ovat pahimmillaan.

      • eegdfjrkyul

        Itse bakteerikammoisena en pelkää niitä hyviä bakteereja, päin vastoin, itsekkin syön maitohappobakteereja.. Että kyllä varmaan bakteerikammoiset niin sanotusti ymmärtävät sen hyvän ja pahan eron.. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan..


      • mies vaan

        sinun ongelmat ovat juuri ne joita minulla oli kun olin pahimmassa kunnossa. sun oireet ovat erittäin vakavia nyt. kirjoita mulle. [email protected]. olin aikoinaan itsemurhaa lähellä näiden asioiden vuoksi. yritän auttaa. kerro mulle sähköpostiin ensin taustasi mitä tehnyt tai kokenut. jokin on laukaissut sulle tämän ongelman. minuun voi luottaa.


      • ranXerox75
        mies vaan kirjoitti:

        sinun ongelmat ovat juuri ne joita minulla oli kun olin pahimmassa kunnossa. sun oireet ovat erittäin vakavia nyt. kirjoita mulle. [email protected]. olin aikoinaan itsemurhaa lähellä näiden asioiden vuoksi. yritän auttaa. kerro mulle sähköpostiin ensin taustasi mitä tehnyt tai kokenut. jokin on laukaissut sulle tämän ongelman. minuun voi luottaa.

        Ehkä en menisi luottamaan ihmiseen joka ei esittele itseään ja jonka sähköpostiosoite on epämääräinen. Maailmassa on monta ihmistä jotka kiihottavat itseään muiden epätoivolla ja/tai suurimpien salaisuuksien paljastamisella.

        Kammo, oli se mikä tahansa, ei mene pois vain sillä että siitä kirjoitaa jollekin ihmiselle sähköpostissa. Pakkomielteet vaativat lähes aina psykoterapiaa tai ainakin tukiryhmää jossa asia käsitellään seinien sisällä, ja luottamuksella. Joku hämärä mies sähköpostiosoitteen takana on vihonviimeinen tapa toimia vaikka kyse olisikin kunniallisesta ihmisestä. Jo pelkästään tämän ihmisen tottumattomuus psykologisissa asioissa voi jopa pahentaa toisen tilannetta. Samoin se että luottamus ei ole taattu, eikä "hoidon" pitkäjänteisyys - ihminen voi vain kyllästyä ja lakata kirjoittelemasta joten toinen jää lehdelle ruikuttamaan ja tilanne voi pahentua.

        Ei näin.

        Kuten sanoin, parhaita tapoja poistaa pakkohäiriöt, on kognitiivinen terapia jota voi kehittää joko yksilöterapiassa psykoterapeutin kanssa tai ryhmässä jossa on ainakin yksi asiantuntija sekä muut itse pakkomielteen uhreja. Ei sivullisia hakemassa draamaa ja empatiapisteitä.


      • jfgighjyfhs
        ranXerox75 kirjoitti:

        Ehkä en menisi luottamaan ihmiseen joka ei esittele itseään ja jonka sähköpostiosoite on epämääräinen. Maailmassa on monta ihmistä jotka kiihottavat itseään muiden epätoivolla ja/tai suurimpien salaisuuksien paljastamisella.

        Kammo, oli se mikä tahansa, ei mene pois vain sillä että siitä kirjoitaa jollekin ihmiselle sähköpostissa. Pakkomielteet vaativat lähes aina psykoterapiaa tai ainakin tukiryhmää jossa asia käsitellään seinien sisällä, ja luottamuksella. Joku hämärä mies sähköpostiosoitteen takana on vihonviimeinen tapa toimia vaikka kyse olisikin kunniallisesta ihmisestä. Jo pelkästään tämän ihmisen tottumattomuus psykologisissa asioissa voi jopa pahentaa toisen tilannetta. Samoin se että luottamus ei ole taattu, eikä "hoidon" pitkäjänteisyys - ihminen voi vain kyllästyä ja lakata kirjoittelemasta joten toinen jää lehdelle ruikuttamaan ja tilanne voi pahentua.

        Ei näin.

        Kuten sanoin, parhaita tapoja poistaa pakkohäiriöt, on kognitiivinen terapia jota voi kehittää joko yksilöterapiassa psykoterapeutin kanssa tai ryhmässä jossa on ainakin yksi asiantuntija sekä muut itse pakkomielteen uhreja. Ei sivullisia hakemassa draamaa ja empatiapisteitä.

        Tuo on kyllä totta, vaikka jotakin voi helpottaa puhua tuntemattomalle, mutta suurin osa asiastasi oli täyttä totta, ammattiauttajalla on koulutus jne.. Ja joidenki on muutenkin vaikea luottaa tuntemattomiin, itse en siksi juuri lähtisi mukaan nimettömien/erikoisten 'auttajien' mukaan.. ja eriasia täällä kirjoitella yhdessä muiden kanssa, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.. En silti tarkoita että kaikki olisi jotain ns. hämäriä tyyppejä jotka apua tarjoavat


      • Tytteli87
        jfgighjyfhs kirjoitti:

        Tuo on kyllä totta, vaikka jotakin voi helpottaa puhua tuntemattomalle, mutta suurin osa asiastasi oli täyttä totta, ammattiauttajalla on koulutus jne.. Ja joidenki on muutenkin vaikea luottaa tuntemattomiin, itse en siksi juuri lähtisi mukaan nimettömien/erikoisten 'auttajien' mukaan.. ja eriasia täällä kirjoitella yhdessä muiden kanssa, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.. En silti tarkoita että kaikki olisi jotain ns. hämäriä tyyppejä jotka apua tarjoavat

        Osa kommenteista oli taas kerran asiattomia, mutta onneks joukkoon mahtui kuitenkin myös niitä asiallisiakin kommentteja.

        Muutama teistä mainitsikin sen, että ei varsinaisesti pelkää niitä bakteereita, vaan pelkääkin sitä, miten voi itse voi saastua/saastuttaa toisia koskemalla johonkin omasta mielestä likaiseen esineeseen yms. Mulla on ihan sama homma. Jos kosken johonkin, omasta mielestäni likaiseen esineeseen ja erehdyn samoilla käsillä koskemaan hiuksiin tai kännykkään tmv., saan kauhean ahdistuskohtauksen ja sen jälkeen alkaa totaalinen puhdistautuminen.

        Oireeni pahenivat nyt keväällä huomattavasti, koska minulla oli paljon stressiä koulun vuoksi. Nyt kesällä oireeni hieman helpottivat, mutta nyt taas huomaan, että oireet pahenevat. Nyt kuitenkin yritän siedättää itseäni niin hyvin kuin vain pystyn. Huonosti on tähän asti kylläkin mennyt - en vaan voi olla ritualisoimatta (pesemättä käsiäni, siivoamatta jne.).

        Tämä sairaus hankaloittaa elämääni NIIN PALJON. Tahtoisin olla ja elää aivan kuten normaalit ihmiset.


      • awdfefgh
        Tytteli87 kirjoitti:

        Osa kommenteista oli taas kerran asiattomia, mutta onneks joukkoon mahtui kuitenkin myös niitä asiallisiakin kommentteja.

        Muutama teistä mainitsikin sen, että ei varsinaisesti pelkää niitä bakteereita, vaan pelkääkin sitä, miten voi itse voi saastua/saastuttaa toisia koskemalla johonkin omasta mielestä likaiseen esineeseen yms. Mulla on ihan sama homma. Jos kosken johonkin, omasta mielestäni likaiseen esineeseen ja erehdyn samoilla käsillä koskemaan hiuksiin tai kännykkään tmv., saan kauhean ahdistuskohtauksen ja sen jälkeen alkaa totaalinen puhdistautuminen.

        Oireeni pahenivat nyt keväällä huomattavasti, koska minulla oli paljon stressiä koulun vuoksi. Nyt kesällä oireeni hieman helpottivat, mutta nyt taas huomaan, että oireet pahenevat. Nyt kuitenkin yritän siedättää itseäni niin hyvin kuin vain pystyn. Huonosti on tähän asti kylläkin mennyt - en vaan voi olla ritualisoimatta (pesemättä käsiäni, siivoamatta jne.).

        Tämä sairaus hankaloittaa elämääni NIIN PALJON. Tahtoisin olla ja elää aivan kuten normaalit ihmiset.

        Itseäkin stressaa toi uus koulu ja uudet opiskelut... sielähän ne kuulemma taudit aina pahiten jyllää... huhhu, no tsemppiä ny kaikille jokka stressaa samaa asiaa, toivotaa että kaikki menee hyvin:)

        itelläki muuten joskus tullut ''saastasen'' oloisena koskettua puhelimeen ja sen jälkeen desinfiointiaineella sen putsannu... Noloa ja erittäin väsyttävää.. Aina pitää miettiä jotain ns. varasuunnitelmia jos johonki lähtee, että voihan pestä kädet jne..


      • mies vaan
        Tytteli87 kirjoitti:

        Osa kommenteista oli taas kerran asiattomia, mutta onneks joukkoon mahtui kuitenkin myös niitä asiallisiakin kommentteja.

        Muutama teistä mainitsikin sen, että ei varsinaisesti pelkää niitä bakteereita, vaan pelkääkin sitä, miten voi itse voi saastua/saastuttaa toisia koskemalla johonkin omasta mielestä likaiseen esineeseen yms. Mulla on ihan sama homma. Jos kosken johonkin, omasta mielestäni likaiseen esineeseen ja erehdyn samoilla käsillä koskemaan hiuksiin tai kännykkään tmv., saan kauhean ahdistuskohtauksen ja sen jälkeen alkaa totaalinen puhdistautuminen.

        Oireeni pahenivat nyt keväällä huomattavasti, koska minulla oli paljon stressiä koulun vuoksi. Nyt kesällä oireeni hieman helpottivat, mutta nyt taas huomaan, että oireet pahenevat. Nyt kuitenkin yritän siedättää itseäni niin hyvin kuin vain pystyn. Huonosti on tähän asti kylläkin mennyt - en vaan voi olla ritualisoimatta (pesemättä käsiäni, siivoamatta jne.).

        Tämä sairaus hankaloittaa elämääni NIIN PALJON. Tahtoisin olla ja elää aivan kuten normaalit ihmiset.

        on varmaankin yleisin syy jonka vuoksi tähän sairastuu mutta luulen että se on piilevänä sairautena nuoresta iästä lähtien. suosittelen että puhut jonkun yksityisen psykiatrin kanssa joka perehtynyt tähän. hae sopiva lääkäri jos ei heti kemiat toimi ja pyri puhumaan asiasta avoimesti , se helpottaa paljon. mutta ei kannata vaivautua kuin niiden kanssa jotka ymmärtävät asiasti. pyri myös ulkoilemaan. liikunta auttaa osaltaan.


      • sfshdjrjh
        mies vaan kirjoitti:

        on varmaankin yleisin syy jonka vuoksi tähän sairastuu mutta luulen että se on piilevänä sairautena nuoresta iästä lähtien. suosittelen että puhut jonkun yksityisen psykiatrin kanssa joka perehtynyt tähän. hae sopiva lääkäri jos ei heti kemiat toimi ja pyri puhumaan asiasta avoimesti , se helpottaa paljon. mutta ei kannata vaivautua kuin niiden kanssa jotka ymmärtävät asiasti. pyri myös ulkoilemaan. liikunta auttaa osaltaan.

        Itse olen koko elämäni ''rampannut'' eri psykiatrilta terapiaan ja ei auta, ainakaan tarpeeksi.. nyt on onneksi kunnon terapeutti joka ottaa homman tosissaa, mutta tuntuu että on jo äityny niin pahaksi ettei pelko lähde iiikinä pois..... Lääkkeitäki on kokeiltu... kaikkea, kunpa joku auttais, kun en eedes haluaisi syödä mitään lääkkeitä, vaan mielummin keksiä ns. terveellisemmän tavan kuten juuri ulkoilun jne avuksi mutta tiedän että joskus aivot ja muut tarvitsevat kemiallista lisäapua.. onhan ne hieman lisänneet itseluottamusta, mutta silti on raskasta olla, kun läheiset ovat ainoa jolle puhua ja kun puhuu, tuntuu että väsyttää heidän ja aiheuttaa heille hirveän pahan olon... Arg, mikä kierre tämä koko paska fobia!! Kun juuri itselle on tullut pahimpana kuvioon emetofobia joka on siis pahentanut bakteerikammoa jne... Eihän tässä osaa enään edes kirjoittaa järkevästi..


    • turhautuneempi kuin

      hei. minulla on ollut kauhea bakteerienkammoisia ajatuksia jo jonkin aikaa. olen 30v. Olen kova siivoamaan, mutta nykyisin siihen menee liian paljon aikaa muuhun elämään nähden. Pyyhin ovenkahvoja, ulko-ovi on tärkein pyyhkiä, koska sitä käytetään eniten. Nykyisin tuntuu että vessassakäynti on se pahin. En mielelläni käy yleisillä vessoilla,mutta jos niin tekee, niin sen jälkeen on pakko käydä suihkussa ennen istumista kotipöntölle...ettei bakteerit leviä, paperisuojaus ei auta, kun ajatus jää päälle. Lisäksi yleisien vessojen lattiat inhottavat, kun ei niitä niin hyvin siivota. Taas kotona on se ongelma, että pöntöllä käynnin jälkeen joutuu pesemään pöntön desinfioivalla aineella. tämä on erittäin uuvuttavaa, koska aikaa menee kamalasti jonkun mielestä turhaan. Mutta minun on se pakko tehdä, koska wc:tä käyttävät toisetkin ja ettei heille tartu mitää.
      Nykyään bakteerikammoni voisi tiivistyä siihen, että kammoan ihmisen ulostetta, jos se on aikuisen. Ja niinkuin joku mainitsikin, kihomadoista puhumattakaan.

      • tytteli87

        Ymmärrän sinua täysin. Uuvuttavaa se on aivan varmasti. Itse kammoan myös ihmisen ulostetta ja virtsaa. Kauhistuttaa ajatus siitä, että noudattaisi Kerrasta poikki -kirjan neuvoja ja alkaisi "saastuttamaan" itseään kyseisillä asioilla. Hui sanon minä! :/

        Olen kuitenkin nyt tullut siihen tulokseen, että minun on haettava apua. En yksinkertaisesti enää jaksa tätä ahdistusta ja pahaa oloa. Olen juuri muuttanut poikaystäväni kanssa yhteen ja en todellakaan halua hänen joutuvan katsomaan vierestä sekoilujani. Ja onhan minulla kuitenkin nyt paljon muutakin ajateltavaa ja tehtävää! Vaikeaa se tulee varmasti olemaan, mutta tahdon yrittää.

        Tänään taas tuli todeistettua, kuinka vaikeaa minun on esimerkiksi pyyhkiä talouspaperilla jotakin. Myös pölyjen yms. pyyhkiminen tuottaa vaikeuksia. Talouspaperia joutuu ottamaan koko ajan lisää ja lisää, koska juuri ottamani palanen tuntuu saastuneelta (pelkään sen koskeneen minuun ja saastuneen sitä kautta). Pölyjen pyyhkiminen tökkii samasta syystä: luutu ei tunnu koskaan tarpeeksi puhtaalta, jotta sillä voisi pyyhkiä. Kunpa näkisitte nyt käteni, ne ovat aivan verillä :/

        On niin helpottavaa puhua täällä tästä asiasta, koska te oikeasti ymmärrätte, mistä puhun.


    • Anonyymi

      Anteeksi vanhan aiheen nostaminen, mutta tämä löytyy Googlesta ensimmäiseltä sivulta hakusanalla "bakteerikammo".

      Itse ymmärrän kaikkia niitä jotka kärsivät tästä bakteerikammosta, hyvin valitettava sairaus, koska pilaa kamalasti elämäniloa. Eläminen ei vain tunnu hauskalta enää, kun pitää koko ajan pitää yllä pelkoja.

      Itse olen päälle 20-vuotias mies, ja olen kärsinyt tästä "bakteerikammosta" 1-2 vuotta. Kaikki alkoi mielestäni siitä, kun äitiäni puri punkki (sai kunnon "cocktailin" erilaisia tauteja, ei vain Lymeä, vaan myös Bartonellaa, Babesiaa, Mycoplasmaa jne). Nuo taudit oikein taistelevat siitä, että kuinka pahoja ovat. Tuskimpa ovat ulostebakteerit mitään noihin verrattuina, siis yhteenkään noista. Pelkästään Mycoplasma voi olla elimistössä "lepotilassa" vaikka 20 vuotta, ja hyökätä sitten kun ajat ovat otolliset. Pahinta tässä oli vielä se, että äitiäni on purrut toinenkin punkki, sorsia kun kävi ruokkimassa. Kova hinta, liian kova.

      Itse aiheeseen takaisin:
      Itsellänikin tämä bakteerikammo" on mennyt vain koko ajan pahemmaksi. Hyvä jos uskaltaa edes koskea oman kodin lattiaa, puhumattakaan ovenkahvoista jne. Ulkona olen vieläkin varovaisempi. Pidän jopa omaa autoani likaisena, sisältä.
      Itse yritän kovasti päästä eroon tästä kaikesta liittyen koko bakteerikammoon, ja alkaa elämään taas normaalisti. Muistan kyllä, että kuinka paljon parempi olo oli, kun ei ajatellut tällaisia asioita ollenkaan. Joskus lika tai likaisuus tuntui jopa hauskalta.

      Isäni, joka ei ole oikein koskaan välittänyt puhtaisuudesta, hänellä vasta hyvä immuunisuoja onkin. Kihomatoja ja kaikenlaisia on ollut, mutta super hyvä immuunisuoja. Miksiköhän? Siksi, koska ei ole välittänyt likaisuudesta. Ihmisen immuunisuoja parantuu heti, kun kaikki ei ole puhdasta.

      Tsemppiä kaikille tästä bakteerikammosta kärsiville! Tämä on hyvin, hyvin ikävä sairaus. Tosin tämä pysyy vain ylläpitämällä sairautta. Maailmassa on paljon pahempiakin asioita, todellisia asioita. Niin ja monet taudit tarttuvat vaikkei koskisi yhtään mihinkään, vaan tulevat ilmateitse. Niin ja vaikkei olisi edes homeongelmaa, niin Aspergillusta ja muuta "mukavaa" ilmasta löytyy jo muutenkin.

      Kenenkään ei pitäisi elää sillä tavalla, että joutuu kärsimään.
      Siunausta kaikille, ja pyrkikää eroon tällaisesta. Minä ainakin.

    • jebaaaaaaaaa

      Mä oon kanssa miettiny onko mul joku bakteerikammo kun kotona pesen käsiä liian usein et kädet tuntuu iha kuivilta.. aina kun kosken tiskirättiin tai kissan hiekka astan lapioon

    • Anonyymi

      UP olisi kiva saada vertaistukea

      • Anonyymi

        Hyvä vaan joillakin kun on kammo. Itse olen kärsinyt kauan alkoholisoituneista tutuista, kunnes heille tuli bakteerikammo. Eivät halua tavata, ja saan elää nyt rauhassa. Koetin aiemmin auttaa heitä juomisen suhteen ja olin voimaton siinä lopulta. Elämäni on nyt huolettomampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä vaan joillakin kun on kammo. Itse olen kärsinyt kauan alkoholisoituneista tutuista, kunnes heille tuli bakteerikammo. Eivät halua tavata, ja saan elää nyt rauhassa. Koetin aiemmin auttaa heitä juomisen suhteen ja olin voimaton siinä lopulta. Elämäni on nyt huolettomampaa.

        Sitä vaan en ymmärrä kun nämä alkoholisoituneet ex tuttuni ovat päällepäin epäsiistin näköisiä.


    • Anonyymi

      Oletko kokenut lisääntynyttä pöpö kammoa näin koronaviruksen aikana?

      • Anonyymi

        Veikkaan että aika moni kokee tälläkin hetkellä pöpö kammoa kun kuulee lisääntyneistä tartunnoista.


    • Anonyymi

      Voi kyllä valitettavasti! Ocdn vuoksi... Pesen jalat kädet puhelimen ja kaiken mihin kosken monta kertaa päivässä..Huuhtelen koko wcn lattian aina kun käyn vessassa.. sänkyyni ei likakintuilla ole asiaa.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe