Rantautuminen vaikeaa

kippari_kalle_

Moikka kaikille.
Olen tänä kesänä ostanut ensimmäisen veneeni.
Veneellä olen käynyt merellä vasta noin viisi kertaa.
Vene on reilu 5m pitkä, sisäperämoottorilla varustettu.
Laituriin rantautuminen jännittää tällä hetkellä eniten, siitä syystä olen käynyt niin kovin vähän merellä.
Onko laituriin rantautumiseen olemassa jotain hyviä ohjeita, vai vaatiiko se vaan kovaa harjoitusta?
Satama on todella ahdas, ja laitureita on rivissä todella tiheästi.
Jo pienikin tuuli tuntuu vievän kovaa vauhtia päin vastakkaisen laiturin veneitä.
Laitureiden välit ovat muutenkin niin ahtaat että on pakko ajaa melkein kiinni vastapäisessä laituririvissä että veneen saa kääntymään omalle aisapaikalle. Tuntuu että vene menee tyhjäkäynnilläkin aivan liian kovaa vauhtia.
Jos vene ei tunnu törmäävään vastapäisen laiturin veneisiin, niin viimeistään viereisen aisapaikan vene tuntuu olevan aina kovin lähellä. Aisapaikasta poislähtö ei ole vielä aiheuttanut minkäänlaista ongelmaa tai isompaa stressiä.
Miten saan pelon pois ja tehtyä rantautumisesta rutiinia ja stressitöntä? Nyt kaikki vinkit aloittelevalle veneilijälle ovat tervetulleita! Kiitos ja hyvää kesän jatkoa kaikille :).

26

5880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leijuja094638

      Rantautumistilanteissa moottoriveneelläkin joutuu vähän "purjehtimaan". Opettele siis veneesi käyttäytyminen tuulen suhteen. Vain käytännön harjoitukset tekevät mestarin ja veneissä on eroja. Hyvä harjoitus on ajaa eri suunnista kohti jotakin avoimemmalla paikalla olevaa poijua ja pysytellä siinä paikallaan. Muista käyttää kaasua riittävän reilulla kädellä "sykäyksittäin", kunhan ensin opettelet mihin suuntaan vene lähtee missäkin tuuli-vaihde-ruori-kombinaatiossa. Muista käyttää tuulta hyväksi, älä anna sen viedä...

    • 13+7..22vai 45

      Ei myöskään voi mitään.
      Itse jouduin vaihtamaan venetyyppiä.
      Ahtaissa paikoissa tuulella on korkea koppivene aivan mahdoton.
      Jos veneen pitää olla katettu niin mahdollisimman matala.
      Kevyt muovivene korkealla hytillä on yksi helvetti laittaa ahtaaseen paikkaan.

      • kap.

        Kannattaa pyytää jotain, jolla on samantyyppinen vene antamaan vinkkejä satamointiin. Harjoittelu tekee lopulta mestarin, mutta sitä voi nopeuttaa osaajan vinkeillä. Missäpäin sinun veneesi on ??


      • TsirpK
        kap. kirjoitti:

        Kannattaa pyytää jotain, jolla on samantyyppinen vene antamaan vinkkejä satamointiin. Harjoittelu tekee lopulta mestarin, mutta sitä voi nopeuttaa osaajan vinkeillä. Missäpäin sinun veneesi on ??

        Tuttuja fiiliksiä varmaan kaikille veneilyn aloittaneille, ainakin itselleni. Mutta voin vakuuttaa, että treenailemalla asiat on opittavissa.

        Tuo sykäyksittäinen kaasun antaminen, joka on mainittu ylempänä, on tärkeätä. Opettele pikku sykäysten antamista vaikka avomerellä, kehitä herkkyyttäsi kaasukahvan käytössä.

        Itse harjoittelin laituriin ajamista niin, että en heti yrittänytkään aisojen väliin. Tein erilaisia lähestymisiä, pysäytyin ja peruutin takaisin. Kymmenen tai kaksikymmentä kertaa peräkkäin. Ja yritin ymmärtää, miten vene käyttäytyy. Tarkkaile tuulen vaikutusta ja aallokon vaikutusta, huomioi myös itse aiheuttamasi peräaalto.

        Mielestäni suurin ongelma tuossa aisojen väliin ajamisessa oli se, että homma tahtoi mennä pitkäksi. Toisin sanoen, jos käännyt vaikka vasemmalle aisojen väliin, veneen perä jatkaa omaa rataansa oikealle ja kolisee oikeanpuoleiseen aisaan. Tarkkaile miten veneen perä kiertyy. Kun onnistut ajamaan veneen sopivan hiljaisella vauhdilla melko viistosti aisojen väliin, se oikaisee itsensä juuri sopivasti aisojen välissä. Älä siis aja liian kohtisuoraan.

        Kyllä se siitä!


      • 24
        TsirpK kirjoitti:

        Tuttuja fiiliksiä varmaan kaikille veneilyn aloittaneille, ainakin itselleni. Mutta voin vakuuttaa, että treenailemalla asiat on opittavissa.

        Tuo sykäyksittäinen kaasun antaminen, joka on mainittu ylempänä, on tärkeätä. Opettele pikku sykäysten antamista vaikka avomerellä, kehitä herkkyyttäsi kaasukahvan käytössä.

        Itse harjoittelin laituriin ajamista niin, että en heti yrittänytkään aisojen väliin. Tein erilaisia lähestymisiä, pysäytyin ja peruutin takaisin. Kymmenen tai kaksikymmentä kertaa peräkkäin. Ja yritin ymmärtää, miten vene käyttäytyy. Tarkkaile tuulen vaikutusta ja aallokon vaikutusta, huomioi myös itse aiheuttamasi peräaalto.

        Mielestäni suurin ongelma tuossa aisojen väliin ajamisessa oli se, että homma tahtoi mennä pitkäksi. Toisin sanoen, jos käännyt vaikka vasemmalle aisojen väliin, veneen perä jatkaa omaa rataansa oikealle ja kolisee oikeanpuoleiseen aisaan. Tarkkaile miten veneen perä kiertyy. Kun onnistut ajamaan veneen sopivan hiljaisella vauhdilla melko viistosti aisojen väliin, se oikaisee itsensä juuri sopivasti aisojen välissä. Älä siis aja liian kohtisuoraan.

        Kyllä se siitä!

        eli siis kun antaa sykäyksittäin kaasua sen kasun voi/pitää antaa mennä ihan vapaalle. pakko ei ole edetä kokoajan pienimmillä kierroksilla. tarkkaile ensin tuulen suunta ja mieti vaikka etukäteen kotona minne vene menee eri tuulilla. ajatellaan nyt vaikka että tuulta ei olisi niin voit ajaa esimerkiksi käännöksen hieman pitkäksi hieman ohi oman aisapaikkasi. kun keula lähestyy viereistä paikkaa käännät koneen toiseen äärilaitaan ja otat sopivan sykäyksen pakilla taaksepäin jotta veneesi keuka oikenee kohti omaa paikkaasi. sitten vähän kaasua eteen ja vuoristat ratin/ruorin.


    • Aisuriko

      Hyvä ja asiallinen kysymys ja ainakin tähän mennessä pelkästään asiallisia vastauksia. mikä on harvinaista.

      Yhtenä vinkkinä sanoisin, että laita aisapaikan aisoihin pehmikkeeksi vaikkapa makuualustaa isoilla nippusiteillä. Se antaa aika paljon anteeksi pikku mokia eikä maksa paljoa.

      Sitten vain harjottelemaan edellä annetuilla vinkeillä.

      Yksi vinkki lisäksi on, että pystyt ajamaan veneen keulan vinottainkin aisojen väliin ja sitten oikaisemaan veneen sopivalla sykäyksellä taaksepäin ja sitten taas eteenpäin veneen oiettua.

      • ¥

        tosiaankin, että harjoittelee siellä ensin missä tilaa on enempi. Avomerellä/järvellä ja sitte jossain sellasessa satamassa missä on tilaa pyöritellä.
        Itselläni on ollut akselivetoinen/puoliperä/eväkölipurjevene ja olen aina uhrannut aikaa harjoittelulle.
        Ettei jäisi treenaus vain niihin kertoihin kun on "pakko" rantautua tai mennä laituriin.

        Kyllä siinä on varmaan satamassa porukat kattonu kun olen ajanut edestakaisin karsinapaikan ja lastauslaiturin väliä, mutta on sitte mukavampi kun alkaa ymmärtää juuri sen oman veneensä käyttäytymisen.

        Ja taitaa olla siten, että ei se jännitys kokonaan pois lähde, mutta varmuutta se harjoittelu tuo.


      • Tsuikkaste
        ¥ kirjoitti:

        tosiaankin, että harjoittelee siellä ensin missä tilaa on enempi. Avomerellä/järvellä ja sitte jossain sellasessa satamassa missä on tilaa pyöritellä.
        Itselläni on ollut akselivetoinen/puoliperä/eväkölipurjevene ja olen aina uhrannut aikaa harjoittelulle.
        Ettei jäisi treenaus vain niihin kertoihin kun on "pakko" rantautua tai mennä laituriin.

        Kyllä siinä on varmaan satamassa porukat kattonu kun olen ajanut edestakaisin karsinapaikan ja lastauslaiturin väliä, mutta on sitte mukavampi kun alkaa ymmärtää juuri sen oman veneensä käyttäytymisen.

        Ja taitaa olla siten, että ei se jännitys kokonaan pois lähde, mutta varmuutta se harjoittelu tuo.

        Omalta osaltani korostan myös tuota harjoittelun merkitystä ja kannustaisin "leikkimään" veneellä. Suoraan ajaminen merellä tai järvellä ei useinkaan ole se suurin ongelma vaan veneen käsittely juuri laituriin tultaessa tai muita veneitä kohdattaessa.

        Siis: kiihdyttele ja jarruttele, mutkittele, peruuttele, kiemurtele ja ja kaartele, harjoittele kaasun käyttöä ja koneen trimmausta. Kun sinulle tällä tavalla syntyy jonkinlainen perstuntuma veneen käyttäytymiseen, et ole paniikissa kun joudut hieman haastavampaan tilanteeseen. Pensaaha tuossa palaa, mutta mielestäni kannattaa.

        Katso kuitenkin sellainen paikka, ettet kohtuuttomasti häiritse mökkiläisiä etkä ole vaaraksi muille.


    • Kapu II

      Sori että vähän aiheen ulkopuolelta, mutta varmaan alatte käydä luonnonsatamissakin.
      Se voipi aluksi pelottaa vielä enemmän.....

      1. Katso kotona ennen lähtöä sääennusteita, esim. FMI.FI
      2. Tuulen kehitys on tärkeää. Kännykällä saa merellä otettua tekstiviestiennusteita
      3. Kotona voi netistä katsoa esim. RETKIKARTTA.FI sivuilta sopivia saaria
      4. Aina pitää valita semmoinen paikka, mihin ei ala yön aikana/aamulla tuulla
      5. Ja pitää silmäillä, ettei mökkejä ole öööö sanotaan n. 200 m lähempänä
      6. Parhaita paikkoja tietenkin suojaiset lahdet
      7. Merikartoista näkee suunnilleen veden syvyydet k.o. paikan edustalla
      8. Rantaveden syvyyttä kannattaa mennä ensin varovasti tsekkaamaan, joku kattoo keulassa
      9. Jos syvyys ok, pakki päälle ja ankkuria laskemaan
      10. Sitten hitaasti kohti rantaa ja (muija?) köysi kädessä valmiina hyppäämään rantaan
      11. Keulaköydet johonkin esim. puihin kiinni ja rivakka veto ankkuriliinasta, jotta
      varmistetaan että ankkuri jäi hyvin kiinni
      12. Köydet säädetään sopivan mittaisiksi (pääsee maihin, muttei keula hakkaa rantaan)
      13. Tämän jälkeen voi palkita ittensä parilla tölkkijuomalla tms.

      Meinaan, että mikään ei ole hienompaa kuin kunnon ilmalla löytää hieno luonnonsatama
      ja nauttia siellä olosta ! Me ollaan enimmäkseen tällaisissa, olen kotona nuppineulalla
      isoon karttaan merkannut kaikki. Vinkkejäkin annan, jos kyse Turunmaan saaristosta.

      Jopas tuli runoiltua... mutta kun nyt ei ole asiaa merellekään....

      • 21

      • Kaksikymmentäneljä
        21 kirjoitti:

        hyviä ohjeita, mutta retkikarttaa helppokäyttöisempi on http://www.retkeilysaaret.fi

        No jaa, ehkä, jos ei todella käy varsinaisissa luonnonsatamissa, vaan näissä pahimmillaan tupaten täynnä olevissa "karavaanarisatamissa":


    • Ent. Ongelma.

      Jokainen laituriin tulo on ainutkertanen ja erilainen tapahtuma. Monien kokeiluitten jälkeen se onnistuu joskus paremmin joskus huonommin.
      Minula tuli selväksi se että nopeus pitää lähes nollata ennen pilttuuseen syöksymistä, ennakoiden kaikki mahdolliset tuulenvireet.
      Eräs seikka josta on myös hyötyä veneen suuntavakauden suhteen on ajaa kanssamatkustajat keulaan, keula painuu alas ja leikkaa veteen ja sivutuulen vaikuttaminen suuntaan vähenee. Jos kakki paino on perässä tuuli kääntelee keulaa mielensä mukaan ja kapu on paniikissa.
      Sinulla kun on tuo sisäperämoottorilla varustettu vene ja painoa aikalailla takana kokeilisitko emännän ja kansisiivoojien siirtämistä ihan keulaan.

      • kimmmpppari

        Tuo ohje nopeuden nollaamiseen ei oikein sovi tuulisin oloihin (varsinkin jos puhaltaa sivulta). Silloin pitää olla vähän hanakampi lähestyminen ohjattavuuden säilyttämiseksi ja kaasulla hoitaa sitten pysähtymispuolen ettei se jää laiturin vastuulle. :)


      • Kustavun Kaitsu
        kimmmpppari kirjoitti:

        Tuo ohje nopeuden nollaamiseen ei oikein sovi tuulisin oloihin (varsinkin jos puhaltaa sivulta). Silloin pitää olla vähän hanakampi lähestyminen ohjattavuuden säilyttämiseksi ja kaasulla hoitaa sitten pysähtymispuolen ettei se jää laiturin vastuulle. :)

        Löytyykö ohjeita ja neuvoja miten rantautuu esim. vierasvenesatmaan jos ajaa yksin 8.5 x 2.5 kajuutalla ja ajohytillä varustettua puuvenettä. Moottori 35 hp Yanmar


      • Fiskari61
        Kustavun Kaitsu kirjoitti:

        Löytyykö ohjeita ja neuvoja miten rantautuu esim. vierasvenesatmaan jos ajaa yksin 8.5 x 2.5 kajuutalla ja ajohytillä varustettua puuvenettä. Moottori 35 hp Yanmar

        Mulla on 9 x 2.60 keskimoottorinen akselivetoinen puufiskari kahdella kajuutalla ja keskiajohytillä. Hyvä puoli tällaisella vehkeellä rantautumisessa on se että painoa ja syväystä (70cm) on niin paljon ettei tuuli sivusuunnassa paljoa kuljeta. Hyttirakennelmakin on matala, joten tuuli ei saa siitä kiinni. Aika kauan saa olla sivutuulessa veto vapaalla ennenkuin tuuli alkaa liikuttamaan venettä sivusuunnassa. Huonona puolena taas se että pakilla ei käänny mihinkään, eli aina pitää eteenpäin ajaessa kääntää - pakilla menee vaan aina suoraan. Semmoisia laajoja kaaria joutuu tulemaan kohti laituria ja tähtäilemään kaukaa, lähellä ei pysty pyörimään paikallaan. Helpoin on ajaa nokka suoraan laituriin niinkuin normaalisti aisojen väliin. Pieni veto päällä kohti laituria, stoppi 30 cm päähän ja sitten rauhallisesti hytistä ulos ja keulaköyden kanssa laiturille. Sitten kääntää käsin veneen haluamaansa asentoon esim. kylkikiinntiykseen. Kyljittäin laituriin tulo vaatii paljon tilaa, kun ei pysty pakilla vetämään perää kiinni laituriin. Kyllä tällä yksinkin omasta satamasta pääsee liikkeelle ja takas, vierassatamatkin ja tankilla käynnit onnistuu, mutta luonnonsatamaan on jo aika vaikeaa mennä, kun pitäisi olla joka paikassa yhtäaikaa (ruorissa, perässä ankkuriköydessä ja keulassa köysi kädessä).

        Kyllä katselen välillä kateellisena miten ketterästi nuo perämoottori/vetolaite veneet pyörii paikallaan satamassa. Toisaalta välillä niillä näyttää olevan vähän vaikeuksia tuulen kanssa, näkyvät menevän minne sattuu.


      • ei pakilla...
        Fiskari61 kirjoitti:

        Mulla on 9 x 2.60 keskimoottorinen akselivetoinen puufiskari kahdella kajuutalla ja keskiajohytillä. Hyvä puoli tällaisella vehkeellä rantautumisessa on se että painoa ja syväystä (70cm) on niin paljon ettei tuuli sivusuunnassa paljoa kuljeta. Hyttirakennelmakin on matala, joten tuuli ei saa siitä kiinni. Aika kauan saa olla sivutuulessa veto vapaalla ennenkuin tuuli alkaa liikuttamaan venettä sivusuunnassa. Huonona puolena taas se että pakilla ei käänny mihinkään, eli aina pitää eteenpäin ajaessa kääntää - pakilla menee vaan aina suoraan. Semmoisia laajoja kaaria joutuu tulemaan kohti laituria ja tähtäilemään kaukaa, lähellä ei pysty pyörimään paikallaan. Helpoin on ajaa nokka suoraan laituriin niinkuin normaalisti aisojen väliin. Pieni veto päällä kohti laituria, stoppi 30 cm päähän ja sitten rauhallisesti hytistä ulos ja keulaköyden kanssa laiturille. Sitten kääntää käsin veneen haluamaansa asentoon esim. kylkikiinntiykseen. Kyljittäin laituriin tulo vaatii paljon tilaa, kun ei pysty pakilla vetämään perää kiinni laituriin. Kyllä tällä yksinkin omasta satamasta pääsee liikkeelle ja takas, vierassatamatkin ja tankilla käynnit onnistuu, mutta luonnonsatamaan on jo aika vaikeaa mennä, kun pitäisi olla joka paikassa yhtäaikaa (ruorissa, perässä ankkuriköydessä ja keulassa köysi kädessä).

        Kyllä katselen välillä kateellisena miten ketterästi nuo perämoottori/vetolaite veneet pyörii paikallaan satamassa. Toisaalta välillä niillä näyttää olevan vähän vaikeuksia tuulen kanssa, näkyvät menevän minne sattuu.

        Kannattaa painaa se perä laituriin kiinni ajamalla konetta eteen ja kääntämällä peräsintä.
        Laittaa keulasta trossin kiinni ensin.
        Helpoin tapa mielestäni.


      • Tietoa_on
        Kustavun Kaitsu kirjoitti:

        Löytyykö ohjeita ja neuvoja miten rantautuu esim. vierasvenesatmaan jos ajaa yksin 8.5 x 2.5 kajuutalla ja ajohytillä varustettua puuvenettä. Moottori 35 hp Yanmar

        Kyllä ohjeita löytyy.


    • Ohimeni

      Itse olen omaksunut kovalla tuulella aisapaikkaan ajaessa ns. pajatso syteemin. Veneenä korkealaitainen sisäperäkoneinen 25 jalkainen jenkki. Reilulla kaasulla mennään ja mitä nopeammin aisojen välissä sitä vähemmän tuulen vietävänä. Paikka tosin on sellainen että sinne suoravetokoneella on turha edes pyrkiä. Joskus lentää ärräpäitä mutta useemmin homma sujuu turhia kolistelematta. Eli harjoitusta vaan mutta liian "ujo" kaasun kanssa ei saa olla.

      • kapt.

        Itse aloitin viime kesänä veneilyn ja ensimmäisen veneeni on reilu kuusimetrinen sisäperä jenkki. Laituripaikkani on suuren selän edessä ja usein siis tuulisessa/virtaavassa paikassa.Jännitin myös ensimmäisiä rantautumisia, varsinkin kun asuinpaikkani on kerostalo ja sen edustalla välittömässä läheisyydessä on nuo laiturit. Eli "valvovien silmien alla" :) Opettelin aluksi tuntemaan tuulien ja virtausten vaikutukset veneeseeni ja myös kääntyvyyttä kokeilemalla eri nopeuksissa. Kertaakaan ei ole rantautuessa "kolissut". Laituriin tulo varminta lähes nolla vauhdilla ja tuulen suunnasta riippuen huomioida myös ns sivusiirtymää, jolloin aisojen väliin osuu kun keulaa pitää tuulen suunnasta riippuen hivenen kulmalla. Leparit tietysti ajoissa suojaamaan kylkiä ja köydet valmiiksi. Varmuus rantautumiseen tulee kyllä nopeasti.


    • uppoumavene

      Malttia rantautumiseen, aina ei kannata yrittää väkisin. Jos näyttää siltä että rautautuminen ei näytä hyvältä niin keskeytä se ja tee lähestyminen uudestaan. Suunnittele etukäteen miten toimia jos rantautuminen
      pitää keskeyttää, missä päin on tilaa kääntyä.

      • Akseli ville

        Mulla on kanssa tuollainen 9x3,2 akselivetoinen uppoumafiskari joka on kuin sotanorsu satamissa. Ekan ajokesän jännitin ihan sairaasti varsinkin vierassatamia, mutta nyt pystyn pyörittelemään sitä jo ihan helposti paikallaankin kääntyen pakilla ja kaasulla. Tuollainen venehän ei käänny peruuttamalla kuten peräprutkuveneet vaan menee kuin härkäjullikka aina peruutettaessa sinne minkäkätinen potkuri sattuu veneessä olemaan. Ei siinä pakilla oikeastaan muuta virkaa olekaan kuin että sitä käytetään kääntymiseen vuorottelemalla pakkia ja kaasua, peräsi jommassakummassa ääriasennossa niin että vene kääntyy paikallaan mihin kuski haluaa. Hyvä puoli siinä on suuren syväyksen ja massan takia ettei se kovin helposti mene sivutuuleen mutta kyllä sekin menee, uskokaa pois!

        Kateeksi käy perämoottorimiehiä. Kyllä minä perämoottoriveneelläni ajan vaikka mihin, helppoa se on fiskariin verrattuna vaikka tuuli sitä herkemmin viekin mutta perätuupparin avullahan voi tehdä lähes mitä tahansa ketterästi, mm. peruutta sinne mihin haluaa mikä on mahdotonta akselivetoisella veneellä.

        Mutta sykäyksittäin kaasun antaminen on se "juttu" jolla ´veneen kuin veneen saa kulkemaan lähes 0-nopeutta. Samoin pakin ja kaasun vuorotteleminen eri ohjaus-asennoissa.


      • rönkvisti
        Akseli ville kirjoitti:

        Mulla on kanssa tuollainen 9x3,2 akselivetoinen uppoumafiskari joka on kuin sotanorsu satamissa. Ekan ajokesän jännitin ihan sairaasti varsinkin vierassatamia, mutta nyt pystyn pyörittelemään sitä jo ihan helposti paikallaankin kääntyen pakilla ja kaasulla. Tuollainen venehän ei käänny peruuttamalla kuten peräprutkuveneet vaan menee kuin härkäjullikka aina peruutettaessa sinne minkäkätinen potkuri sattuu veneessä olemaan. Ei siinä pakilla oikeastaan muuta virkaa olekaan kuin että sitä käytetään kääntymiseen vuorottelemalla pakkia ja kaasua, peräsi jommassakummassa ääriasennossa niin että vene kääntyy paikallaan mihin kuski haluaa. Hyvä puoli siinä on suuren syväyksen ja massan takia ettei se kovin helposti mene sivutuuleen mutta kyllä sekin menee, uskokaa pois!

        Kateeksi käy perämoottorimiehiä. Kyllä minä perämoottoriveneelläni ajan vaikka mihin, helppoa se on fiskariin verrattuna vaikka tuuli sitä herkemmin viekin mutta perätuupparin avullahan voi tehdä lähes mitä tahansa ketterästi, mm. peruutta sinne mihin haluaa mikä on mahdotonta akselivetoisella veneellä.

        Mutta sykäyksittäin kaasun antaminen on se "juttu" jolla ´veneen kuin veneen saa kulkemaan lähes 0-nopeutta. Samoin pakin ja kaasun vuorotteleminen eri ohjaus-asennoissa.

        Että eräs palstan vakiokirjoittelija olisi antanut todellisen rantautumisen taidon-näytteen pari viikkoa sitten. Liekö totta, ainakin kirjoituskäsi (tai ajatusten ulosanti) on ollut viime aikoina kovin kankea.


      • poiuygbhnjkl
        rönkvisti kirjoitti:

        Että eräs palstan vakiokirjoittelija olisi antanut todellisen rantautumisen taidon-näytteen pari viikkoa sitten. Liekö totta, ainakin kirjoituskäsi (tai ajatusten ulosanti) on ollut viime aikoina kovin kankea.

        Onkos veneilyjumala Välittäjälle sattunut inhimillinen virhe!?


      • poiuygbhnjkl kirjoitti:

        Onkos veneilyjumala Välittäjälle sattunut inhimillinen virhe!?

        Joskus ei voi kun nostaa hattua joiden palstalaisten mielukuvitukselle!! :D


      • phyhemdkjl
        Akseli ville kirjoitti:

        Mulla on kanssa tuollainen 9x3,2 akselivetoinen uppoumafiskari joka on kuin sotanorsu satamissa. Ekan ajokesän jännitin ihan sairaasti varsinkin vierassatamia, mutta nyt pystyn pyörittelemään sitä jo ihan helposti paikallaankin kääntyen pakilla ja kaasulla. Tuollainen venehän ei käänny peruuttamalla kuten peräprutkuveneet vaan menee kuin härkäjullikka aina peruutettaessa sinne minkäkätinen potkuri sattuu veneessä olemaan. Ei siinä pakilla oikeastaan muuta virkaa olekaan kuin että sitä käytetään kääntymiseen vuorottelemalla pakkia ja kaasua, peräsi jommassakummassa ääriasennossa niin että vene kääntyy paikallaan mihin kuski haluaa. Hyvä puoli siinä on suuren syväyksen ja massan takia ettei se kovin helposti mene sivutuuleen mutta kyllä sekin menee, uskokaa pois!

        Kateeksi käy perämoottorimiehiä. Kyllä minä perämoottoriveneelläni ajan vaikka mihin, helppoa se on fiskariin verrattuna vaikka tuuli sitä herkemmin viekin mutta perätuupparin avullahan voi tehdä lähes mitä tahansa ketterästi, mm. peruutta sinne mihin haluaa mikä on mahdotonta akselivetoisella veneellä.

        Mutta sykäyksittäin kaasun antaminen on se "juttu" jolla ´veneen kuin veneen saa kulkemaan lähes 0-nopeutta. Samoin pakin ja kaasun vuorotteleminen eri ohjaus-asennoissa.

        Selvä tapaus. Vieläkin kädet tärisee niin, että tulee kirjoitusvirheitä.


    • Pekka100p

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2453
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2382
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2276
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1898
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1864
    Aihe