Mitä kummilta odotetaan?

Saara

Minua pyydettiin kummiksi ja ilman sen kummempia miettimättä suostun. Pidän lapsista ja nuorena olenkin hoitanut serkkujani ja muita lapsia paljon, tosin en aina ihan vapaaehtoisesti..
Omia lapsia minulla ei ole enkä niitä ihan helposti saakaan, ehkä en ollenkaan.
Kummiutta en ole sen kummemmin edes miettinyt saati ajatellut mitä se tuo tullessaan.

Havahduin vasta nyt muutamaa viikkoa ennen syntymää tulevan äidin odotuksiin tulevilta kummeilta. Yllätyin täysin, kun minulle ilmoitettiin, että onneksi asun niin lähellä, jotta hän voikin tuoda lapsen usein meille, jotta vanhemmat saavat mahdollisimman paljon omaa aikaa.. Nyt kaduttaa vietävästi, syntymä ja paniikki lähenevät käsi kadessä enkä tiedä mitä tilanteelle tekisin.

3

898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aikuinen

että vanhemmat itse hoitaisivat lapsensa. Olen myös sitä mieltä, että kummeillakin on tietty vastuu kantaa vanhempien taakasta.

• tarja

se kristillinen puoli kummin velvollisuuksia,mutta ihan käytännössä katsoisin sen olevan lapsen muistamista kuka milläkin tavoin säännöllisesti.Mikä sitten on säännöllisesti se onkin sitten eri juttu.Olet pulassa jos tulevan kummilapsesi vanhemmat katsovat että on sinun velvollisuutesi antaa vanhemmille omaa aikaa usein.Ellet sitä tahdo.Kannattaa tehdä kyllä alusta asti selväksi,kuinka usein esim. hoidat kummilastasi.Meillä on kolme lasta ja kenenkään kummi ei kyllä ole ottanut lasta kertakaan varsinaisesti hoitoon,mutta en kyllä ole kysellytkään.Se ei minusta kuulu asiaan ellei kummi näin halua,tietenkään en kieltäisi jos joku kummeista tulisi kysymään.Meillä kyllä tää kummiasia on kieltämättä muutenkin välttämätön paperilla oleva asia.Tokihan kummit(yhtä lukuunottamatta)lahjat toimittavat merkkipäivinä ja jouluna,mutta ei sitten juuri sen enempää.Ei tuo uskonto puolikaan kuluu perheeseen,että olis sitäkään merkitystä.Mutta kyllähän jotkut kummit kuulemma ottavat asian oikein tosissaan ja se sitten asian toinen puoli.Jos on aikaa ja halua niin lapsellehan se on oikein ihanaa,että pääsee kaikkiin erilaisiin kivoihin juttuihin kummin kanssa,mutta vain kummin halusta,minusta se ei tosiaan ole lapsen vanhempien asia tähän pakottaa.Kun asian käy läpi ennenkuin se on paperilla niin kellekkään ei pitäisi tulla paha mieli.Eli kannattaa perua asia jos luulet että sinulta vaaditaan liikaa...

• kummi läheisenä

Itselläni ei ole omia lapsia (tosin nyt olen raskaana) mutta kolme kummilasta; tosin vanhin heistä hukkui ollessaan kuusi vuotias ja elääkin siis nyt vain muistoissani. Toiset - poika 7v ja tyttö 1 v - ovat minulle tärkeitä, mutta kumpikin hieman eri lailla osa elämääni.
        Ehkä tärkeintä on, että todellakin juttelet tulevan äidin kanssa siitä, millaisena hän näkee sinut kummina; oma sisareni varmastikin arvasi minun tulevan olemaan hyvinkin kiinteä osa hänen poikansa elämää, ja niin siinä onkin käynyt. Lisäksi hänen toinen pikansa, joka ei ole kummilapseni on minulle yhtä lailla tärkeä.

Sisareni pojat olivat pienenpinä useinkin luonani esim. yökylässä, varmastikin melkein joka toinen viikko mutta nykyään jo harvemmin, sillä heillä on myös monia muita yökyläpaikkoja, joissa he käyvät mielellään, esim. kummatkin mummolat. Mutta uskon, että se läheinen luottamussuhde, minkä heihin loi pikkuisina kantaa kyllä jatkossakin, sillä tiedän kummipoikani mm. juttelevan minulle asioita, joista hän ei halua jutella esim. äidille.
        Kummityttömme oli meillä yötä jo 3 kk vanhana kuten sisareni pojatkin, vaikka onkin ystäväperheemme lapsi. Mutta siltiä en usko että meidän suhteestamme tulee niin läheinen kun poikiin on; kyse on paljolti siitäkin, että vietämme paljon aikaa muutoinkin perheinä yhdessä sisareni kanssa, joten lapset muodostavat myös sitä kautta luonnollista sidettä. Tapaan heitä usein ja meillä on omat "traditiomme" kuten kesäinen aarteenetsintäretki lähisaarelle tai muutaman päivän lomamatka maatilalle.
        Aika paljon merkitystä on myös sillä, oletko asettunut elämässäsi ja onko luultavaa, että olet lähellä lasta tulevaisuudessakin; entä miten asiaan suhtautuu mahdollinen puolisosi?
        Hyvä kummi voit taatusti olla vaikket äitiä ja isää hoitaisikaan heille omaa aikaa järjestämällä, mutta jos senkin voit aina joskus tehdä on se varmasti kummilapsesikin hyväksi! Antoisaa kummiutta sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6304
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe