tarvitsee tietoa

manudebi

miten tunnistan narsistin oikeasti, onko olemassa kikka kakkosta tai koetta millä tietää henkilön olevan juuri narsisti. olen tavannut miehen jolla on todella omanlaatuinen persoona ja suurin osa hänen tuttavistaan varoittaa minua kokoajan että hän on narsisti.
miten voin saada itse varmuuden asiasta?

pyydän ystävällisiä vastauksia, ihmisiltä jotka oikeesti asian tuntee

24

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Halu suhteeseen on narsistillakin :) Hänelle vain toinen osapuoli on ammennettava lähde, jolta saa, mutta jolle ei tarvitse antaa.

-Katso miten pyyteettömästi hän tekee sinun eteesi asioita.
      -Seuraa onko käsittämättömiä mielenailahteluja ja mököttämistä.
      -arvioi empatiakyky, iloitseeko ja sureeko hän kanssasi.
      -näetkö aitoa lämpöä hänen silmissään.

Parisuhde on toisen huomioimista ja toisesta huolehtimista, molemminpuolinen vuorovaikutus.

• lottamari_1

Niin, tuossa ne jo tulivatkin hyvin sanottuna. Eli, aidot tunteet pelissä on hyvä merkki. Terve tunneäly näkyy ja tuntuu ja sen aistii..... kaikilla aisteillaan.

• Ilkikurimus

Ongelmaksi muodotuu aina arvioijan omat käsitykset omasta parhaastaan ja omasta itsestään. Jos itsetuntemus on omallakin kohdalla retuperällä ei mitenkään kykene luotettavasti arvioimaan toista.

• lottamari_1 kirjoitti:

Niin, tuossa ne jo tulivatkin hyvin sanottuna. Eli, aidot tunteet pelissä on hyvä merkki. Terve tunneäly näkyy ja tuntuu ja sen aistii..... kaikilla aisteillaan.

Niimpä, aidot tunteet. Lisäksi voisi esittää toiselle kysymyksen; "mitä annettavaa minulla on puolisolleni". Tämä jos mikä on piintyneelle narsistille vaikea kysymys...minäkö antaisin itsestäni jotain.. ;-)

• Ilkikurimus kirjoitti:

Ongelmaksi muodotuu aina arvioijan omat käsitykset omasta parhaastaan ja omasta itsestään. Jos itsetuntemus on omallakin kohdalla retuperällä ei mitenkään kykene luotettavasti arvioimaan toista.

Totta, ja siinä mä näen vertaistuen arvon, kysymällä neuvoa voi saada oivalluksia omista puutteistaan. Tuli vielä mieleen että nphäirikön luulisi olevan vaikea vastata myös kysymykseen; "kerro 5 huonointa piirrettä itsestäsi", kun siihen on normi-ihmisenkin vaikea vastata :)

• lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

No, tarvitseeko ne tunteet ja rakkaus nyt niin kauheasti sitä itsetuntemusta. Eikö se riitä, että rakastaa?

• lottamari_1
        yxex kirjoitti:

Totta, ja siinä mä näen vertaistuen arvon, kysymällä neuvoa voi saada oivalluksia omista puutteistaan. Tuli vielä mieleen että nphäirikön luulisi olevan vaikea vastata myös kysymykseen; "kerro 5 huonointa piirrettä itsestäsi", kun siihen on normi-ihmisenkin vaikea vastata :)

Juu, löysin nuo viisi huonoa puolta itsestäni alle sekunnin, ei ollut vaikeaa, mutta niiden julkituominen hmmm...se on jo toinen juttu :))

• lottamari_1 kirjoitti:

Juu, löysin nuo viisi huonoa puolta itsestäni alle sekunnin, ei ollut vaikeaa, mutta niiden julkituominen hmmm...se on jo toinen juttu :))

Hih hih..
        Jotkut työnantajat pistää työnhakijan hikoilemaan tuon kysymyksen kanssa, kun arvatenkin kaikki on valmistautuneet kehumaan itseään maasta taivaaseen :)

Vaatii aika nöyrää asennetta sanoa; 'juu, oon ajoittain laiska, jääräpäinen, epäpätevä, itsekeskeinen, valehtelija..jos löytää nuo itsestään..

• Ilkikurimus
        yxex kirjoitti:

Viisi huonointa piirrettä itsessä...mitä se todistaa? Ei yhtään mitään. Kuka tahansa voi sen tehdä.
        Mutta jos annetaankin kritiikinä muilta ne viisi huonointa piirrettä.....

• Ilkikurimus kirjoitti:

Viisi huonointa piirrettä itsessä...mitä se todistaa? Ei yhtään mitään. Kuka tahansa voi sen tehdä.

Jos sanoisit mulle mun viisi huonointa piirrettäni, saattaisin kokea narsistisen loukkaantumisen, ja ajatella että olet kusipää, kunnes tulisin sinuiksi niiden väittämiesi kanssa, ja pystyisin hyväksymään asian. Ja ehkä korjaamaankin mainitsemasi piirteet. :)

• lottamari_1
        Ilkikurimus kirjoitti:

Kritiikin antaminen ei ole pahasta, jos se annetaan oikeassa hengessä, oikeassa paikassa ja oikella tavalla. Omien huonojen piirteiden näkeminen toisessa ja niistä huomauttelu on taas oman itsetunnon pönkittämistä toisen kustannuksella, joka saa toisen tuntemaan itsensä mitättömäksi ja huonoksi ihmiseksi. Kumpaa luulisitte harrastettavan enemmän?

• Ilkikurimus
        yxex kirjoitti:

Jos sanoisit mulle mun viisi huonointa piirrettäni, saattaisin kokea narsistisen loukkaantumisen, ja ajatella että olet kusipää, kunnes tulisin sinuiksi niiden väittämiesi kanssa, ja pystyisin hyväksymään asian. Ja ehkä korjaamaankin mainitsemasi piirteet. :)

Aika monet suhtautuvat kritiikkiin kovin tunnepitoisesti. Niin minäkin olen joskus tehnyt, kunnes aloin tuntea itseni niin hyvin, että osasin järjellä ottaa vastaan kritiikkiä itsestäni.
        Jos on palautteen antaminen taitolaji, niin on myös sen vastaanottaminen. Hajoittavasta kritiikistä ei ole kenellekään mitään hyötyä.
        Mutta - tuo ei tarkoita, ettei totuutta tulisi ottaa esiin.

• Sellainen tuli mieleen että älkää hyvät ihmiset pelätkö narsisteja, pelätkää mielummin sitä narskunmentävää aukkoa itsessänne, ja tehkää sille jotain. Tee se itse-homma.

Nyt täytyy lähtea asioille..miksei niitäkin voi hoitaa netissä, ärrinpurrin.. ;-D

se on moro

• henna...

Suhteen alussa aliarvioivat vaivihkaiset kommentit toisesta vitsin varjolla ja hymyssä suin heitettynä, jos puutut niihin saat ystävällisellä äänellä sanottuna että "kai sä nyt huumoria ymmärrät". Jos kyseessä on narsisti, niin suhteen edetessä keinot alistamiseen tulevat näkyvämmiksi, aliarviointi näkyvämmäksi, "koulutus" kovenee.

• Hui sentään

Mulla on suhteessani hiukan noita piirteitä,kyselinkin niistä tuolla aiemmin.Missään suhteessani mua ei ole yritetty muuttaa,meikki pois,hiukset lyhyiksi,missään nimessä ei paino saa nousta,esim.tällaisia juttuja.
        Lasten käytös ja myös minun tavat on ollu jurnauksen aiheena.Tuntuuko tutulta tämmönen.

• ...

Tämä "kai sä nyt huumoria ymmärrät" -kohta on kyllä hyvin bongattu. Vaikkei narsistista olisikaan kyse, vaan jostain vähemmän vaikeasta tapauksesta, ainakaan itseälläni ei ole yhtä ainutta hyvää kokemusta ihmisistä jotka käyttävät tuota fraasia mainitun kaltaisissa tilanteissa. Normaalilla empatiakyvyllä varustettu ihminen osaa pyytää anteeksi tai sanoa ettei tarkoittanut loukata. Tunnevammaiset, sadistiset kusipäät kääntävät loukkaantumisen loukkaantuneen puoliskon omaksi syyksi.

Itse asiassa nyt kun Henna annoit ajattelemisen aihetta, niin lupaan itselleni: jos enää ikinä törmään ihmiseen joka kuittaa mielen pahoittamisen "kai sä nyt huumoria ymmärrät" -tyyppisellä fraasilla, otan välittömästi riittävän määrän askeleita takavasemmalle. Kyllähän minä huumoria ymmärrän, mutta jos toinen osapuoli ei ymmärrä että hänen "vitsinsä" voivat olla asiattomia tai suorastaan ilkeitä, ei sellaiseen ihmiseen kannata haaskata aikaa. Takkiin vaan tulee lopulta.

• henna...

Liian nopea vaatimus sitoutua (tai sitouttaa toinen itseensä, narsistihan ei oikeasti itse sitoudu mihinkään) ihan heti suhteen alussa, vaatimus kihloihin tai naimisiin menosta, lapsen hankkimisesta ennen kuin on kunnolla tutustuttu (pelkoa että narsisti paljastuu?)
      Heti ensi tapaamisen jälkeen liian kiihkeä piiritys ja liian tuliset rakkaudentunnustukset siinä tapauksessa jos ei saa toiselta heti vastakaikuakaan niille. "Pakottaa" olemaan yhtä "rakastunut" kuin narsistikin on jopa heti muutaman tapaamisen jälkeen kun toinen haluaisi vielä harkita suhdetta.

• henna...

Tarkoitin tuolla että narsisti ei itse oikeasti sitoudu mihinkään sitä, että vaikka vaatii naimisiin menoa ei kuitenkaan useimmiten ole itse uskollinen eikä usein kanna vastuuta lapsista. On usein omasta lapsestaan mustasukkainen kuin pieni lapsi, lapsihan vie vaimon huomion hänestä itsestään.

• henna... kirjoitti:

Tarkoitin tuolla että narsisti ei itse oikeasti sitoudu mihinkään sitä, että vaikka vaatii naimisiin menoa ei kuitenkaan useimmiten ole itse uskollinen eikä usein kanna vastuuta lapsista. On usein omasta lapsestaan mustasukkainen kuin pieni lapsi, lapsihan vie vaimon huomion hänestä itsestään.

Olet käynyt kovan koulun läpi henna! :/

• yxex kirjoitti:

On.

• yxex kirjoitti:

Niin olet sinäkin. (paska)

• temppuilija kirjoitti:

Niin olet sinäkin. (paska)

Ja niin olet sinäkin dyykannut omassa elämässäsi br, mutta joka dyykkauksella ihminen vahvistuu!!!
        Antaa tulla vaikeuksia prkl! ...lopulta vaikeudet luovuttaa... =)

• kkkkkkrrrkkrrkrr

Narsismista löytyy tietoa netin kautta vaikka kuinka.Laita hakusanaksi vaikka Sam Vaknin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe