Typerä kysymys,

Tietämätön2010

mutta en ota selvää, eikä kokemusta ole, että mitä tarkoittaa jokavuotisen veroselvitys(vaimikäsenniminytonkaan)-lappunivaskan lopussa lukeva "palautettava" vero? Siitä saa jotenkin käsityksen että itse pitää palauttaa veroa, mutta tarkoittaako se sittenkin että valtio palauttaa veroja?
Viime vuonna en saanut veronpalautusta (ja sitä ennen sain 20e takaisin, jonka tosin isäni otti hoitaakseen), mutta melkein kaikki kaverit saivat jopa pari sataa euroa takaisin viime jouluna. Itellä luki nyt "palautettavan" kohdalla 300 euroa, joten olisi hienoa jos se olisi veronpalautusta eikä mätkyjä. Jos se olisi mätkyt, niin olisin aika ihmeissäni, että miten voi opiskelijalta verottaa niin, että palautettavaa kertyisi yli 300 euroa...

Hölmö kysymys, mutta kun en tosissaan tiedä. Ei viitsisi ihan heti verovirastoonkaan ottaa yhteyttä. Paitsi jos kukaan ei suostu kertomaan.

8

267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lukee

myös tili jonne raha palautetaan. Eli oma pankkitilisi. Jos joudut maksamaan veroa, on liitteenä tilisiirrot joilla maksat.

• ap.

Selkeytti asioita, kiitoksia!

• mun tuuria

Olen nimittäin sössinyt verokortin kanssa, tai itseasiassa työnantajani. Nimittäin olen opiskelija ja tehnyt kesän aikana kokopäiväistä kesätyötä sekä silloin tällöin keikkaluonteisesti sijaisuutta päiväkodissa. Nyt kävi ilmi että työnantaja on maksanut ensimmäisen sijaisuuteni alkukesästä verokortn A-vaihtoehdon mukaisesti, vaikka olen käyttänyt muissa töissäni myöhemmin B:tä. Kortissa lukee että valintaa ei voi vaihtaa kesken vuoden, joten mitenkähän tässä nyt tulee menetellä? Verotoimistoon varmasti pitäisi ottaa yhteyttä mutta onko nyt niin että mätkyjä tulee...?

Kauheen vaikeeta.

• eli..

jokaisesta palkasta on pidätetty vähintään verokorttiin merkatun perusprosentin mukainen vero. Tarkista palkkalaskelmista paljonko veroa on mennyt. Mätkyjä ei tule, palautusta ehkä.

Verottajan laskurilla voi aina tarkastaa tilannetta.

http://prosentti.vero.fi/veropros_tietojen_syotto2010.asp

• mun tuuria
        eli.. kirjoitti:

jokaisesta palkasta on pidätetty vähintään verokorttiin merkatun perusprosentin mukainen vero. Tarkista palkkalaskelmista paljonko veroa on mennyt. Mätkyjä ei tule, palautusta ehkä.

Verottajan laskurilla voi aina tarkastaa tilannetta.

http://prosentti.vero.fi/veropros_tietojen_syotto2010.asp

Anteeksi pakko vielä jankata, eli siihenkö ei siis tartuta että tämä yksi palkka on maksettu A-vaihtoehdon mukaan ja loput (toisella työnantajallani) B-vaihtoehdon mukaan? Olen nimittäin tänne päiväkotityöstä pulittanut välissä myös sivutuloverokortilla veroa, ja nyt kun pläräsin kesän palkkalaskelmia niin huomasin että tämä yksi ja ainoa kerta, joka on maksettu pääverokortin mukaan (ennen kuin aloitin ns. oiken kesätyöni muualla), on laskettu A-vaihtoehdon mukaisesti.

Antoihan tuo nyt mielenrauhaa jos todella olet sitä mieltä että mitään ongelmaa ei ole, mutta selittelenpä vielä kun odottelen pelko perseessä ikävää yllätystä ensi keväänä. Lienee kuitenkin varminta ottaa yhteyttä työnantajaan ja selvittää asia heidän kanssaan.

• parasta..
        mun tuuria kirjoitti:

Anteeksi pakko vielä jankata, eli siihenkö ei siis tartuta että tämä yksi palkka on maksettu A-vaihtoehdon mukaan ja loput (toisella työnantajallani) B-vaihtoehdon mukaan? Olen nimittäin tänne päiväkotityöstä pulittanut välissä myös sivutuloverokortilla veroa, ja nyt kun pläräsin kesän palkkalaskelmia niin huomasin että tämä yksi ja ainoa kerta, joka on maksettu pääverokortin mukaan (ennen kuin aloitin ns. oiken kesätyöni muualla), on laskettu A-vaihtoehdon mukaisesti.

Antoihan tuo nyt mielenrauhaa jos todella olet sitä mieltä että mitään ongelmaa ei ole, mutta selittelenpä vielä kun odottelen pelko perseessä ikävää yllätystä ensi keväänä. Lienee kuitenkin varminta ottaa yhteyttä työnantajaan ja selvittää asia heidän kanssaan.

on, että kirjaat kaikki vuoden palkat ylös (vaikka excel taulukkoon) ja paljonko on otettu veroa. Pidät huolen siitä, että koko vuoden (1.2.-31.12) ansiot on korkeintaan verokortin B tulorajan verran. Jos tulot menee loppuvuonna rajan yli, niin pyydät palkanlaskijaa pidättämään enemmän veroa. Tuo sivutulokortilla tehty pidätys pienentää mätkyjen mahdollisuutta.

• mun tuuria
        parasta.. kirjoitti:

on, että kirjaat kaikki vuoden palkat ylös (vaikka excel taulukkoon) ja paljonko on otettu veroa. Pidät huolen siitä, että koko vuoden (1.2.-31.12) ansiot on korkeintaan verokortin B tulorajan verran. Jos tulot menee loppuvuonna rajan yli, niin pyydät palkanlaskijaa pidättämään enemmän veroa. Tuo sivutulokortilla tehty pidätys pienentää mätkyjen mahdollisuutta.

Olen opiskelija ja olen siis töissä vain kesän ajan. Siitä olen varma että vuosituloni eivät ylitä sitä B-vaihtoehdon könttäsummaa. Kysymyskseni koski lähinnä sitä, vaikuttaako tuo että A-B- vaihtoehto, jota ei siis saa vaihtaa vuoden aikana, on vaihtunut, eli mitä merkitystä sillä on mätkyjä ajatellen.

• ei ole
        mun tuuria kirjoitti:

Olen opiskelija ja olen siis töissä vain kesän ajan. Siitä olen varma että vuosituloni eivät ylitä sitä B-vaihtoehdon könttäsummaa. Kysymyskseni koski lähinnä sitä, vaikuttaako tuo että A-B- vaihtoehto, jota ei siis saa vaihtaa vuoden aikana, on vaihtunut, eli mitä merkitystä sillä on mätkyjä ajatellen.

mitään merkitystä mätkyjen kannalta. Jokainen työnantaja (lainkuuliainen) ilmoittaa maksamansa palkat ja ennakonpidätykset verottajalle. Vuoden kokonaisansioista lasketaan vero, ja verrataan tehtyihin ennakonpidätyksiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kela tukee virallisesti Pride-liikettä

Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k
      Maailman menoa
      99
      4194
    2. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      47
      2999
    3. Hitaille omat kassat

Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille
      Maailman menoa
      305
      2650
    4. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      62
      2222
    5. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      72
      1476
    6. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      76
      1320
    7. Kävisikö tällainen sopimus?

Olisitko valmis juttelemaan jo ensi viikolla kahden kesken?
      Ikävä
      95
      1235
    8. Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!

Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei
      Kaste
      691
      1111
    9. Nyt kerrot mies mitä ajattelet minusta

Ihan suoraan ja suodattamatta.
      Ikävä
      75
      1063
    10. Mitä yhteistä sinulla

on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?
      Ikävä
      61
      1010
    Aihe