Japanintuliliskoista :)

Sbubbu

Heips!
Minulle on tulossa noin viikon kuluttua 2 japanintuliliskoa, ja ajattelin vielä varmistella tulareiden omistajilta onko kaikki varmasti kunnossa tulareiden saapumista varten :) Tulareista olen vuoden verran haaveillut(avokki antoi viimein siunauksensa :D) ja netistä tietoa lukenut, mutta tuntuu löytyvän välillä vähän ristiriitaista tietoa...

Elikkä, minulla on tulareille valmiina 35x35x70 akvaario, eli lyhyellä matikallani nopeasti laskettuna n. 85 litran akva. Maa-alue käsittää pinta-alasta n. kolmanneksen, vettä akvassa on n. 25 cm. Pohjalla on isokokoista (ei terävää) soraa ja keppejä ja kultaköynnöksen oksia olen sinne viritellyt pitkin poikin, pohjalla vanha saviruukku piilona...

Maa-alueen kokoa pitää kai miettiä, sitten kun näkee kuinka paljon otukset maalla viihtyvät? Onko akvan koko ok? Vesikasveja pitäisi kai hankkia pohjalle? Vai riittäkö ruukku piiloksi?

Suodatinta en ole hankkinut, kun ilmeisesti siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä?
Onko ok, jos vaihtaa esim. puolet vedestä kerran viikossa ja tietenkin ruuan jämät, yms. silloin kun niitä huomaa..?
Tarvitseeko vettä seisottaa ennen akvaan laittamista, vaikka kaikkea vettä ei kerralla vaihtaisi?
Olen käsittänyt, että muita lajeja ei saa tulareiden kanssa samaan pönttöön laittaa (enkä tuon kokoiseen akvaan kyllä alkaisi kaloja tms laittamaankaan) mutta aika monilla tuntuu olevan kotiloita puhdistamassa akvaa levästä...
Onko kotiloista sitten oikeasti levän suhteen hyötyä? Ja onko niitä turvallista yhdistää tulareiden kanssa?

Ruuaksi olen varannut kastikkaita ym ötököitä, ja eläinkaupasta tulee varmaan ostettua mukaan tuttua ruokaa...Ilmeisesti ruokinta 3-4 kertaa viikossa on riittävä? Pakastimessa olisi vähärasvaista jauhelihaa, saakos sitä sitten antaa? Ja jos saa, niin ei kai kovin usein?

Kiitoksia paljon vastauksista jo etukäteen, sammakkolammesta olen jo käynyt lueskelemassa, mutta ajattelin vielä täältäkin varmistaa, ettei varmasti tulisi minkään sortin hoitovirheitä :)

5

570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvältähän tuo sinun valmistautumisesi kuulostaa.

      Ruukut ovat ihan hyviä piiloja, mutta jos toivot salamanterien lisääntyvän, niin silloin ne kaivaavat vesikasveja joiden lehdille voivat munansa laskea.

      Mä en ole aikuisten altaan vettä seisottanut. Toukille sen sijaan käytän seissyttä vettä. Aikuiset ovat kestävämpiä, mutta ei seisottamisesta toki haittaakaan olisi.

      Joka toinen, tai aikuiselle jopa joka kolmas päivä on OK ruokintaväli. Jauheliha on ihan hyvää liskuketta, mutta koska salamanterit eivät luonnossakaan syö sikaa/nautaa, ei sitä tosiaan kovin usein pidä antaa. Parin-kolmen viikon välein korkeintaan, maksimissaan.

    • tania78

      Kait olet jo käynyt Joonaksen kotisivuilla ? Tai siis sammakkolammessa uiskentelemassa ? :)

      Koko kuulostaa hyvältä.
      Täysikasvuiset tularit harvoin maalle kiipeävät. Jos niin tekevät niin vedessä voi olla vikaa tai tularilla sairaus.
      Kestäviä kasveja voi hankkia terraan. Välttämättömiä ne eivät ole.
      Vettä ei tarvitse seisottaa. Veden seisottaminen vain vanhentaa vettä ja poistaa happea.
      Itselläni on ollut terrassa kotiloita. Valitse kuitenkin sellainen, joka on tarpeeksi suuri !!! Muuten tulee syödyksi... Muistaakseni omani olivat seeprakotiloita.
      Nyt ei ole koltiloita ja lasia saa puhdistaa...

      • tania78

        Ruoaksi kelpaavat mainiosti myös tuore-ruoat, joita saa luonnosta !
        Madon pätkät tai hyttysen toukat. Kaikki mikä on pehmeää eikä voi liskoa vahingoittaa...
        Itse kun ensimmäisen kerran tarosin hyttysen eläviä toukkia olivat kaikki ensin aivan ulalla. :)
        Kyllä sitten metsästys vietti voitti !


      • Sbubbu
        tania78 kirjoitti:

        Ruoaksi kelpaavat mainiosti myös tuore-ruoat, joita saa luonnosta !
        Madon pätkät tai hyttysen toukat. Kaikki mikä on pehmeää eikä voi liskoa vahingoittaa...
        Itse kun ensimmäisen kerran tarosin hyttysen eläviä toukkia olivat kaikki ensin aivan ulalla. :)
        Kyllä sitten metsästys vietti voitti !

        Ok, kiitoksia vastauksista :) nyt sain mielenrauhan, etten ole ihan pihalla tälläsista öttimönkiäisistä. Mulla ei nimittäin ole minkäänlaista kokemusta sammakkoeläimistä, muita eläimiä onkin sitten ollut gerbiileistä hevoseen :D Pitänee käydä eläinkaupoista katselemassa jotain vesikasveja kuitenkin, vaikka en ainakaan näin alkuun toivo tularivauvoja...Munat kai voi kerätä ja vetää vaikka vessasta alas jos poikasia ei halua?
        Kotiloita katson sitten jos alkaa kovin akva levääntymään, näin alkuun riittää varmaan hommaa tarpeeksi tuliliskoissakin :)


      • tania78
        Sbubbu kirjoitti:

        Ok, kiitoksia vastauksista :) nyt sain mielenrauhan, etten ole ihan pihalla tälläsista öttimönkiäisistä. Mulla ei nimittäin ole minkäänlaista kokemusta sammakkoeläimistä, muita eläimiä onkin sitten ollut gerbiileistä hevoseen :D Pitänee käydä eläinkaupoista katselemassa jotain vesikasveja kuitenkin, vaikka en ainakaan näin alkuun toivo tularivauvoja...Munat kai voi kerätä ja vetää vaikka vessasta alas jos poikasia ei halua?
        Kotiloita katson sitten jos alkaa kovin akva levääntymään, näin alkuun riittää varmaan hommaa tarpeeksi tuliliskoissakin :)

        Juu. Munat on helppo nyppiä pois. Kasvin lehti on taitettu kauniisti suojaksi ja muna on keskellä. ( pari milliä)
        Muista kuitenkin tarkasti pestä omat kätesi, jotta siivotessa ei tule mitään ongelmaa akvaan. Tularit ovat myöskin onkin verran myrkyllisiä, joten kannattaa uhrata pakasterasia niiden siirtämiseen, jos se on pakko. Joillakin voi tulla oireita.
        ( no menevät myöskin kädessä... Ehkä hieman osoittavat jotkin mieltään vetämällä hännän kippuraan )

        Tularit ovat helppoja ja vievät sydämen mennessään. =)

        Ota sitten jo Johanna Raulion Numero ylös jos jokin odottamaton tauti iskee...

        PS. Älä jätä mitään pieniä koloja joihin kaverit voivat juuttua. ( itselläni yksi kuoli pumpun imukuppireikään... Oli uinut sisälle vaan ei sitten mahtunut enää ulos kun olivat nuo bakteerit varmaan iskeneet kroppaan ja kaveri turvonnut... Hyi hitto !!! )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2890
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1870
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1532
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1310
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      258
      1144
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      930
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      794
    Aihe