Muutama kysymys

-m

Kävin tänään akvaarioliikkeessä kyselemässä hiukan neuvoja ja nyt tulen ne sitten vielä kysymään täältä. Eli voiko akvaarioon laittaa omenapuun oksaa? Olen täällä ja muualla ymmärtänyt, että omenapuuta voi käyttää, mutta lähes ennen kuin kysyin kysymyksen loppuun kauppias kumosi sen. Sanoi että omenapuuta ei voi käyttää, koska siinä on pihkaa. ?!? Onko omenapuussa pihkaa? Ja eikö sitä todella voi käyttää?

Kysyin myös miten tulisi käsitellä luonnon hieno hiekka ennen akvaarioon laittamista, no sitä ei saa laittaa, koska on myrkyllistä, kuten ei myöskään saa laittaa edes kiviä.. Siis eikö hiekkaa pysty niin pesemään tai edes kiviä keittämään ja harjaamaan, että voisi akvaarioon laittaa? Siinä oli kyllä varmaan oikeassa, että hieno hiekka on hyvin työläs vaihtoehto..

8

1125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AkVa01

      Voi omenapuun oksan laittaa. Mutta kuori se , huuhtele hyvin ja kuivata tosi hyvin. Vasta sen jälkeen akvaan.
      Luonnonkiviä voi käyttää kunhan niissä ei ole mitään metallia ( kokeile vaikka magneetilla). Pese kivet harjalla ja kun keität ne niin ei jää ainakaan mitään epäpuhtauksia kiven pintaan.
      Minä en luonnon hiekkaa ottaisi juuri epäpuhtauksien takia. Jotkut käyttävät kyllä ihan järvestä otettua hiekkaa ja huuhtovat sitä kunnolla. Mulla käytössä Agri Marketista ostettu ne puhallushiekka, jota huuhtelin niin kauan, että vesi oli kirkasta. Tässäkin tapauksessa kannattaa tarkkailla ettei huuhtelu veden pinnalle ilmesty öljyä. Sellaista hiekkaa ei luonnollisestikaan saa käyttää.

    • fish KING

      Akvan vastaukset hyviä, lisäystä, tarkennusta

      Mä kuivatin ja kastelin omppu puun oksia saunassa kuukauden verran niin se kuori lähti tosi helposti irti, kaarnan alla on vielä ohut kuorikerros joka kannattaa pestä juuriharjan kanssa pois.
      Omppu puu on juuri siksi hyvää koriste materiaalia koska se ei eritä mahlaa/pihkaa toisin kuin esim. koivu tai kuusi. Kauppias on siis tälläkin kertaa väärässä asiassaan.

      No tuosta luonnon hiekasta, otetaan sitä joko hiekkarannalta, vedestä tai ranta alueelta tai kerätään jostain hiekka montulta on se aina pestävä hyvin, vesistöissä on olemassa tietty bakteerikanta joka ei sovellu tai saattaa olla haitallista kaloille aikanaan, kuitenkin kalojen elin ympäristöön on ensin saatettava akvaariota kypsyttämällä tietty bakteeri kanta ennen kuin kalat voivat koti akvaarioissa elää.

      Hieno hiekka on paras vaihtoehto ajatellen akvaarion puhtaana pitoa; irtoroska kulkeutuu helpoiten pohja virtauksen ansiosta suodattimiin eikä jää mätänemään akvaarion pohjalle niin kuin yleensä käy jos käytetään soraa eikä sitä osata huoltaa oikein. Toiseksi sora jota myydään akvaliikkeissä on ERITTÄIN kallista eikä siitä kannata maksaa liikoja kun rautakaupasta saa hyvää ilmapuhallettua hiekkaa alle 50c/kg ;)
      Lännen hiekkapuhallus hiekka (jota itse käytän) 0,5-1,2mm raekoko 40kg säkki n. 5-10€.

      Hiekan pesuun menee aikaan n. 15min/5kg jolloin hiekasta pestään lähes kaikki irtopöly pois ennen akvaarioon asennusta.

      • -m

        Miten hienoa hiekkaa sitten akvassa huolletaan? Pitääkö sitä tökkiä jotenkin, että ei mene liian piukkaan? Nyt akvaariossa on sorapohja jota putsaan lappoamalla, letkun päässä halkaista puolenlitranpullo, niin miten hienoa hiekkaa putsataan, tehdäänkö näin vai miten? Jaksavatko kasvit kasvaa hyvin hienossa hiekassa?


      • AkVa01
        -m kirjoitti:

        Miten hienoa hiekkaa sitten akvassa huolletaan? Pitääkö sitä tökkiä jotenkin, että ei mene liian piukkaan? Nyt akvaariossa on sorapohja jota putsaan lappoamalla, letkun päässä halkaista puolenlitranpullo, niin miten hienoa hiekkaa putsataan, tehdäänkö näin vai miten? Jaksavatko kasvit kasvaa hyvin hienossa hiekassa?

        Mulla hienot hiekat akvoissa, enkä oikeastaan koskaan siihen koske. Aivan aniharvoin saatan vähän liikutella hiekkoja. Kierteissarvikotilot hoitavat talonmiehen hommat.
        Hyvin kasvit siinnä kasvaa.


      • fish KING
        -m kirjoitti:

        Miten hienoa hiekkaa sitten akvassa huolletaan? Pitääkö sitä tökkiä jotenkin, että ei mene liian piukkaan? Nyt akvaariossa on sorapohja jota putsaan lappoamalla, letkun päässä halkaista puolenlitranpullo, niin miten hienoa hiekkaa putsataan, tehdäänkö näin vai miten? Jaksavatko kasvit kasvaa hyvin hienossa hiekassa?

        Aikas huoltovapaa tuo hiekka on, liete kun ei jää mätänemään sen pinnalle vaan kulkeutuu suodattimeen jos virtaus on sopiva. Piilopaikkoihin jää yleensä roskia mutta ne voi lapota imurilla pois aika ajoin.

        Mulla OLI kierteisiä mutta ei enää koska ei ollut mitään kalaa joka niitä söisi joten kotilot pääsivät kansoittamaan akvaariota rajusti, homma hoitui myymällä kotiloita ja ostin niillä rahoilla vuokralle muutaman pallokalan jotka hoitelivat loput alle kuukaudessa. Tarpeeksi suurella suodatus tilavuus massalla varustettu akvaario hoitaa itse itseään kuukausia ilman että harrastajan tarvitsee tehdä asialle liki mitään :)

        Kasvit voivat paremmin hienossa hiekassa koska niiden ravinteet eivät pääse liukenemaan veteen toisin kuin miten käy sorapohjaisessa akvaariossa josta soran välistä pääsevät ravinteet rhevöittämään akvaarion vettä ja tuottamaan ei niin haluttua levä kantaa ;(


      • -m
        fish KING kirjoitti:

        Aikas huoltovapaa tuo hiekka on, liete kun ei jää mätänemään sen pinnalle vaan kulkeutuu suodattimeen jos virtaus on sopiva. Piilopaikkoihin jää yleensä roskia mutta ne voi lapota imurilla pois aika ajoin.

        Mulla OLI kierteisiä mutta ei enää koska ei ollut mitään kalaa joka niitä söisi joten kotilot pääsivät kansoittamaan akvaariota rajusti, homma hoitui myymällä kotiloita ja ostin niillä rahoilla vuokralle muutaman pallokalan jotka hoitelivat loput alle kuukaudessa. Tarpeeksi suurella suodatus tilavuus massalla varustettu akvaario hoitaa itse itseään kuukausia ilman että harrastajan tarvitsee tehdä asialle liki mitään :)

        Kasvit voivat paremmin hienossa hiekassa koska niiden ravinteet eivät pääse liukenemaan veteen toisin kuin miten käy sorapohjaisessa akvaariossa josta soran välistä pääsevät ravinteet rhevöittämään akvaarion vettä ja tuottamaan ei niin haluttua levä kantaa ;(

        Nyt alkaa selkenemään, kiitos vastanneille!!

        Hienon hiekan vaihto tulee joskus eteen, mutta ei ole nyt ajankohtaista. Nyt annan hieman kovia kokeneiden kalojen levätä hetken.


    • Laiskuri!

      uuniin lämpiämään. Eiköhän se siinä steriloidu ... kuivuttuaan. Hiekka on kuulemma kasvien kannalta parempi kuin sora.

      Sitten varoittaisin tekemästä - laiskuuttaan - sellaista, että laittaa edessä olevan soran taakse ja laittaa hiekkarannan eteen. Kyllä ne sekoittuu ... ja lopputulos on, huonompi kuin sorapohja tai hiekkapohja.

      • fish KING

        - ;/ kuka ny kauhoo satakiloa hiekkaa uuniin ja takas vain steriloinnin toivossa, ei kalat nyt ihan niin herkkiä sairastumisille ole ja kuitenkin, akvaario vesi on jotakuinkin juomakelvotonta joten kalat vaativat tietynlaisen bakteerikantaisen elin ympäristön

        - tavoitteena on pestä hiekasta irtopöly ja lika pois ennen asennusta ettei tuo vesi turhia sitten samennu :\


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      833
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe