Hitlerin käsky suunnitella Porscheja?

tapastikos

Tutustuin tarkemmin 50-luvun urheiluautojen historiaan ja minulle selvisi, että Porschen tehokkaimmassa mallissa (kuplasta kopeioitu) 356:ssa oli kisavirityksessään villeimmillään 75 hv kaasarikoneessa ja auto kiihtyi 0-100 km/h yli 12 sekuntia!

Corvette tarjosi 50-luvulla peruskoneeksi 286 hv suorasuihkutus-V8:ia, jonka avulla Corvette kiihtyi 0-100 km/h alle 7 sekuntia.

Ihmettelin, miten jo tuohon aikaan amerikkalaiset ovat olleet niin paljon nopeampia ja tehokkaampia ja väännökkäämpiä autoja kuin saksalaiset. Kysyin tätä saksalaiselta tekniikan professorilta Berliinissä ja hän arveli, että olisiko taustalla ollut jopa Hitlerin jo 40-luvun alussa antama käsky, jonka mukaan autoja Porschella tehdään vieläkin. Porschehan on vasta viimevuosina uskaltautunut kopioimaan Corvettesta jo puolivuosisataa sitten tuttuja elementtejä itselleen, eli mm. vesijäähdytyksen ja V8-konstruktion.

Oletteko te täällä Suomen porsseklubissa keksineet selitystä sille, miksi Porscheissa on niin huono suorituskyky ja pienet moottorit verrattuna muihin urheiluautovalmistajiin? Voisiko taustalla todella olla Hitlerin käsky?

8

838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajomees

      Itse en hirveesti lähtis kehuskelemaan noilla jenkkien saavutuksilla autojen suunnittelussa, niin moottorien, kuin itse autojen osalta. Kriteerit ovat täysin erillaiset, niin moottorien koon, kuin kulutuksen suhteen. Jenkeissä ei ole hirveästi ole ollut väliä ennen noilla asioilla. Saksalainen on jämpti ja tekee tuotteen, mikä on taloudellinen. (kulutus, vakuutukset) Itse olin Usassa just lomalla ja kattelin noita muovipulkkia, minusta niitä ei edes voi verrata Porscheen, niin muovinen vaikutelma sisällä autossa on verrattuna ainakin 911:n sisustukseen. Samaa kertoneen autojen arvostus käytettynä.
      Itse ajelen 911 Carrera S:llä, enkä ole huonoja puolia autosta löytänyt. Suorituskykyynkin olen ollut varsin tyytyväinen, vaikka kone ei ole kuin 3,8 litrainen, litratehokaan ei ole kuin hiukan yli 100hv/ltr. Suosittelisin myös sinun kokeilemaan, että olisit perillä tämän päivän autosta ja sen ominaisuuksista, muutenkin kuin kiihtyvyyden osalta. Enkä ole klubilainen, eli kantani ei ole klubin kanta esittämääsi kysymykseen.

      • Herbert.

        Kiihkottomasti kun asiaa lähestyy niin tässä on 2 eri "filosofiaa" vastakkain: toinen tekee pieniä moottoreita, joista ottaa suuremman litratehon ulos (mutta usein lopulta kuitenkin vähemmän tehoa ja vääntöä kokonaisuutena) ja tekee suurempia moottoreita, joista ottaa pienemmän litratehon ulos (mutta usein lopulta kuitenkin enemmän tehoa ja vääntöä kokonaisuutena).

        Etuna tuossa isommassa koneessa on yleensä kestävyys, koska moottorin ei tarvitse pyöriä korkeilla kierroksilla saavuttaakseen paljon tehoa= isommassa tilavuudessa sama teho ja vääntö saadaan ulos pienempää moottoria alemmilla kierroksilla.

        Tästä johtuen ns. superautoissa (Bugatti Veyron, Ferrari Enzo, Saleen S7, Dodge Viper jne) ei juuri alle 5 litran kokoisia koneita nähdä.


      • -----
        Herbert. kirjoitti:

        Kiihkottomasti kun asiaa lähestyy niin tässä on 2 eri "filosofiaa" vastakkain: toinen tekee pieniä moottoreita, joista ottaa suuremman litratehon ulos (mutta usein lopulta kuitenkin vähemmän tehoa ja vääntöä kokonaisuutena) ja tekee suurempia moottoreita, joista ottaa pienemmän litratehon ulos (mutta usein lopulta kuitenkin enemmän tehoa ja vääntöä kokonaisuutena).

        Etuna tuossa isommassa koneessa on yleensä kestävyys, koska moottorin ei tarvitse pyöriä korkeilla kierroksilla saavuttaakseen paljon tehoa= isommassa tilavuudessa sama teho ja vääntö saadaan ulos pienempää moottoria alemmilla kierroksilla.

        Tästä johtuen ns. superautoissa (Bugatti Veyron, Ferrari Enzo, Saleen S7, Dodge Viper jne) ei juuri alle 5 litran kokoisia koneita nähdä.

        tosissasi vertaa jotain Dodgea Bugattiin ja Ferrariin?


      • Qiestos.
        ----- kirjoitti:

        tosissasi vertaa jotain Dodgea Bugattiin ja Ferrariin?

        Bugattissa Volkswagenin moottorit ja Ferrari Fiat. Ja Viperilla ajettu yhdessä Corvetten kanssa tuotanto-autojen nopeusennätykset mm. Nürren radalle!

        Käyttääkö Porsche muuten vielä Audin 2 litraista pakettiauton moottoria? Entä VW kuplan 1.3 litrainen kone, se minkä nimeen Porschella vannottiin vuosikymmeniä samalla kun esimerkiksi amerikkalaisella V8 koneella (Ford GT40) voitettiin Lemans ennätykselliset 4 kertaa putkeen? :D Ja Corvetteista insinöörit taikoivat yli 500 hv tuotantomalleissa.


    • Mauri S.

      Isoisäni omisti 60-luvun lopulla hienon avo-Corvette Stingrayn, jossa oli 435 hv V8. Hän oli käynyt kokeilemassa VW-liikkeessä Porsche 911:stä, mutta sanoi eron olleen kuin yöllä ja päivällä. Corvette lähti kuin hauki kaislikosta, 911 tuntui kuulema todella hitaalta siihen verrattuna. Äänetkin kunnon V8:ssa paremmat, ja istui tiessä kuulema Porschea paremmin niin päätyi Corvetteen. Onneksi näin, koska tuo auto on nyt perikunnan juuri saama ja arvo ilmeisesti tosi korkea kun alkuperäinen hyvinsäilynyt peli. Saman ikäiset Porschet maksavat puolet vähemmän. Eli hintakin pitänyt kutinsa!

      Upea auto tuollainn Stingray, mielestäni kaunein auto koskaan. Tuolla se kiiltelee pappavainaan autotallissa. Hän tosiaan kertoi joskus isälleni tuosta Hitlerin käskystä tehdä porschet kuplien osista, en sitten tiedä onko totta. Toisaalta kyllähän Porschissa kuplan osia käytettiin moottoria myöten.

      • mein tramp

        Totta se on. Aatu määräsi että Porsche saa käyttää vaan Volkkarin osia ja samalla määräsi miten kehitystyötä saa tehdä ja missä tahdissa. Siksi mallit paranivat vasta vähitellen ja mm se karmea kaksiosainen tuulilasi Kuplassa saatiin pois vasta kun Aatun kehityssuunnitelma antoi myöten. Ja 6V sähköjärjestelmäkin jäi autoihin aivan liian pitkäksi aikaa kun Aatu ei antanut uudistaa sitä 12V systeemiin.

        Aatun käskyt muuten vaikuttivat mutkan kautta myös Trabanttiin. Sehän on syntyään DKW - IFA - Tsvickau ja siihen Aatu myös käski kehityspolun. Siksi trabantti oli yhtä jälkeenjäänyt kuin Volkkari ja Poschekin


    • 911...

      kiihtyy kuin aatu puhe pöntössä 1939 ja maailman vallotus alako heti, kyllä niksmannit osaa..

    • IBIZA_RULES

      näin se taitaa olla lisäksi tuli KAUHEA KOSTO ELI SEAT IBIZA SYTEM PORSCHE kauhein kulkuneuvo maan päälää jossa on kopioitu kaikki urheiluautojen osa tekijät eli system porsche kone sekä poikitainen lehti jousi ala corvette . tämä oli Frankon pitkä ikäinen suunitelma vallata maailma espanjalaisille valitetavasti vain tämä euro kriisi on pahasti hidastanut espanjalaisten esin marsiia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      102
      6708
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      32
      4018
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3445
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      383
      1837
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1428
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      28
      1367
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      48
      1141
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      1016
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      950
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      909
    Aihe