Hitlerin käsky suunnitella Porscheja?

tapastikos

Tutustuin tarkemmin 50-luvun urheiluautojen historiaan ja minulle selvisi, että Porschen tehokkaimmassa mallissa (kuplasta kopeioitu) 356:ssa oli kisavirityksessään villeimmillään 75 hv kaasarikoneessa ja auto kiihtyi 0-100 km/h yli 12 sekuntia!

Corvette tarjosi 50-luvulla peruskoneeksi 286 hv suorasuihkutus-V8:ia, jonka avulla Corvette kiihtyi 0-100 km/h alle 7 sekuntia.

Ihmettelin, miten jo tuohon aikaan amerikkalaiset ovat olleet niin paljon nopeampia ja tehokkaampia ja väännökkäämpiä autoja kuin saksalaiset. Kysyin tätä saksalaiselta tekniikan professorilta Berliinissä ja hän arveli, että olisiko taustalla ollut jopa Hitlerin jo 40-luvun alussa antama käsky, jonka mukaan autoja Porschella tehdään vieläkin. Porschehan on vasta viimevuosina uskaltautunut kopioimaan Corvettesta jo puolivuosisataa sitten tuttuja elementtejä itselleen, eli mm. vesijäähdytyksen ja V8-konstruktion.

Oletteko te täällä Suomen porsseklubissa keksineet selitystä sille, miksi Porscheissa on niin huono suorituskyky ja pienet moottorit verrattuna muihin urheiluautovalmistajiin? Voisiko taustalla todella olla Hitlerin käsky?

8

825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajomees

      Itse en hirveesti lähtis kehuskelemaan noilla jenkkien saavutuksilla autojen suunnittelussa, niin moottorien, kuin itse autojen osalta. Kriteerit ovat täysin erillaiset, niin moottorien koon, kuin kulutuksen suhteen. Jenkeissä ei ole hirveästi ole ollut väliä ennen noilla asioilla. Saksalainen on jämpti ja tekee tuotteen, mikä on taloudellinen. (kulutus, vakuutukset) Itse olin Usassa just lomalla ja kattelin noita muovipulkkia, minusta niitä ei edes voi verrata Porscheen, niin muovinen vaikutelma sisällä autossa on verrattuna ainakin 911:n sisustukseen. Samaa kertoneen autojen arvostus käytettynä.
      Itse ajelen 911 Carrera S:llä, enkä ole huonoja puolia autosta löytänyt. Suorituskykyynkin olen ollut varsin tyytyväinen, vaikka kone ei ole kuin 3,8 litrainen, litratehokaan ei ole kuin hiukan yli 100hv/ltr. Suosittelisin myös sinun kokeilemaan, että olisit perillä tämän päivän autosta ja sen ominaisuuksista, muutenkin kuin kiihtyvyyden osalta. Enkä ole klubilainen, eli kantani ei ole klubin kanta esittämääsi kysymykseen.

      • Herbert.

        Kiihkottomasti kun asiaa lähestyy niin tässä on 2 eri "filosofiaa" vastakkain: toinen tekee pieniä moottoreita, joista ottaa suuremman litratehon ulos (mutta usein lopulta kuitenkin vähemmän tehoa ja vääntöä kokonaisuutena) ja tekee suurempia moottoreita, joista ottaa pienemmän litratehon ulos (mutta usein lopulta kuitenkin enemmän tehoa ja vääntöä kokonaisuutena).

        Etuna tuossa isommassa koneessa on yleensä kestävyys, koska moottorin ei tarvitse pyöriä korkeilla kierroksilla saavuttaakseen paljon tehoa= isommassa tilavuudessa sama teho ja vääntö saadaan ulos pienempää moottoria alemmilla kierroksilla.

        Tästä johtuen ns. superautoissa (Bugatti Veyron, Ferrari Enzo, Saleen S7, Dodge Viper jne) ei juuri alle 5 litran kokoisia koneita nähdä.


      • -----
        Herbert. kirjoitti:

        Kiihkottomasti kun asiaa lähestyy niin tässä on 2 eri "filosofiaa" vastakkain: toinen tekee pieniä moottoreita, joista ottaa suuremman litratehon ulos (mutta usein lopulta kuitenkin vähemmän tehoa ja vääntöä kokonaisuutena) ja tekee suurempia moottoreita, joista ottaa pienemmän litratehon ulos (mutta usein lopulta kuitenkin enemmän tehoa ja vääntöä kokonaisuutena).

        Etuna tuossa isommassa koneessa on yleensä kestävyys, koska moottorin ei tarvitse pyöriä korkeilla kierroksilla saavuttaakseen paljon tehoa= isommassa tilavuudessa sama teho ja vääntö saadaan ulos pienempää moottoria alemmilla kierroksilla.

        Tästä johtuen ns. superautoissa (Bugatti Veyron, Ferrari Enzo, Saleen S7, Dodge Viper jne) ei juuri alle 5 litran kokoisia koneita nähdä.

        tosissasi vertaa jotain Dodgea Bugattiin ja Ferrariin?


      • Qiestos.
        ----- kirjoitti:

        tosissasi vertaa jotain Dodgea Bugattiin ja Ferrariin?

        Bugattissa Volkswagenin moottorit ja Ferrari Fiat. Ja Viperilla ajettu yhdessä Corvetten kanssa tuotanto-autojen nopeusennätykset mm. Nürren radalle!

        Käyttääkö Porsche muuten vielä Audin 2 litraista pakettiauton moottoria? Entä VW kuplan 1.3 litrainen kone, se minkä nimeen Porschella vannottiin vuosikymmeniä samalla kun esimerkiksi amerikkalaisella V8 koneella (Ford GT40) voitettiin Lemans ennätykselliset 4 kertaa putkeen? :D Ja Corvetteista insinöörit taikoivat yli 500 hv tuotantomalleissa.


    • Mauri S.

      Isoisäni omisti 60-luvun lopulla hienon avo-Corvette Stingrayn, jossa oli 435 hv V8. Hän oli käynyt kokeilemassa VW-liikkeessä Porsche 911:stä, mutta sanoi eron olleen kuin yöllä ja päivällä. Corvette lähti kuin hauki kaislikosta, 911 tuntui kuulema todella hitaalta siihen verrattuna. Äänetkin kunnon V8:ssa paremmat, ja istui tiessä kuulema Porschea paremmin niin päätyi Corvetteen. Onneksi näin, koska tuo auto on nyt perikunnan juuri saama ja arvo ilmeisesti tosi korkea kun alkuperäinen hyvinsäilynyt peli. Saman ikäiset Porschet maksavat puolet vähemmän. Eli hintakin pitänyt kutinsa!

      Upea auto tuollainn Stingray, mielestäni kaunein auto koskaan. Tuolla se kiiltelee pappavainaan autotallissa. Hän tosiaan kertoi joskus isälleni tuosta Hitlerin käskystä tehdä porschet kuplien osista, en sitten tiedä onko totta. Toisaalta kyllähän Porschissa kuplan osia käytettiin moottoria myöten.

      • mein tramp

        Totta se on. Aatu määräsi että Porsche saa käyttää vaan Volkkarin osia ja samalla määräsi miten kehitystyötä saa tehdä ja missä tahdissa. Siksi mallit paranivat vasta vähitellen ja mm se karmea kaksiosainen tuulilasi Kuplassa saatiin pois vasta kun Aatun kehityssuunnitelma antoi myöten. Ja 6V sähköjärjestelmäkin jäi autoihin aivan liian pitkäksi aikaa kun Aatu ei antanut uudistaa sitä 12V systeemiin.

        Aatun käskyt muuten vaikuttivat mutkan kautta myös Trabanttiin. Sehän on syntyään DKW - IFA - Tsvickau ja siihen Aatu myös käski kehityspolun. Siksi trabantti oli yhtä jälkeenjäänyt kuin Volkkari ja Poschekin


    • 911...

      kiihtyy kuin aatu puhe pöntössä 1939 ja maailman vallotus alako heti, kyllä niksmannit osaa..

    • IBIZA_RULES

      näin se taitaa olla lisäksi tuli KAUHEA KOSTO ELI SEAT IBIZA SYTEM PORSCHE kauhein kulkuneuvo maan päälää jossa on kopioitu kaikki urheiluautojen osa tekijät eli system porsche kone sekä poikitainen lehti jousi ala corvette . tämä oli Frankon pitkä ikäinen suunitelma vallata maailma espanjalaisille valitetavasti vain tämä euro kriisi on pahasti hidastanut espanjalaisten esin marsiia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe