Mikä ihmeen 3napainen sähköpistoke venelaiturissa?

Venemies-uusi

Olen aloitteleva veneilijä ja sain äskettäin venepaikan.
Venelaiturissa on tolpat joihin tulee sähköä.
Ongemana on kuitenkin että pistorasiat ovat oudon näköiset, enkä ole nähnyt vastaavia koskaan missään aikaisemmin. Pistorasiat ovat pyöreitä ja kolme napaisia.
Pistorasiat ovat 230v.
Mistä siis löydän adapterin tai jatkojohdon että saan tolpasta sähköa tavallisille 2nap. pistokkeilla varustetuille 230v sähkölaitteille?

15

5950

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valoa1

      Kaikista venetarvikeliikkeistä moisia adaptereita saa.

    • 33

      Clas Ohlsonille tai Biltemaan. Rautakaupastakin voi löytyä. Ja tietysti venetarvikeliikkeistä.

    • sj70

      Vaikkapa Prisman sähköhyllystä.

    • voooi

      olla totta?!

    • 1+9

      provo, onhan pliiis?!? ;D "pistorasiat ovat oudon näköiset" LOL

    • kapu 14

      Kaipaat varmaan tietoa,miksi pistoke on oudon näköinen. Jos oikein aavistan niin vastikkeen (ei pistokkeen) väri on sininen. No miksi näin. Sehän riippuu muutamasta asiasta. Selvitän sinulle osapuilleen.
      Jos tarkasti katsot , niin sehän muistuttaa aika paljon sellaista punaista vastiketta , joita käytetään asennuksissa, taloissa yms. Tämä kyseinen sininen pistoke ei poikkea juuri siitä punaisesta muuten , kun siinä on vain yksi vaihe, nolla ja maadoitus. Punainen vastike on 3 vaiheinen , eli siihen tulee 3 vaihejohtoa , nolla ja maadoitus , eli kaikkiaan 5 reikää. Tässä sinun vastikkeessa on siis vain 3 reikää. , mutta miksi ei sitten ihan tavallinen pistoke kelpaa? Se johtuu taas siitä , millainen asennustapa sinun veneessäsi on. Jos sinulla on vain yksi kulutuskoje ja sen päässä johto niin on ihan sama , kumpiko pistoke sinulle käy. Kun ei olla varmoja asennustavoista ,niin tällä sinisellä pistokkeella voidaan ehkäistä väärä kytkentä ts et voi työntää pistoketta kun yksinpäin sähköverkkoon.- siinä se pieni ero juuri on. Normi pistokkeen voi työntää kumminkin päin. Sähköalalla tuosta asennustavasta puhutaan seuraavin termein: kiinteä-, puolikiinteä- sekä siirrettävä asennustapa. Älä koskaa sotke noita asennustapoja keskenään tai tulee vaarallinen asennus. Jos veneessäsi on käytetty kiinteää asennustapaa niin siksi täytyy käyttää sellaista pistoketta verkkoonpäin että oikeat johdot kytkeytyy oikein päin. Huomioi tämä. Muutamia esimeerkkejä eri asennustavoista. esim. tukankuivaaja on siirrettäväkoje samoin suurinpiirtein kaikki kodin koneet , joissa on liitäntä johto pistokkeineen mukana. Puolikiinteä koje on vaikka kotoa tuttu keittiön liesi, Laittetta voit siirrellä , mutta kytkentää et voi muuttaa. Kiinteä asennustapa on taas sellainen ,että se syötetään kiinteästä verkosta, kiinteään osaan sähkölaitetta. Laittetta etkä kytkentää voi muuttaa.
      Jos olet epävarma , millaista asennustapaa veneessäsi on käytetty, niin anna ammattimiehen sen katsoa, ettei tule vahinkoa.

      Toivottavasti tämä sepustus valaisi sinulle jotain , miksi tuollaisia eri värisiä ja mallisia vastikkeita löytyy.
      Huomaat varmaan ,että käytin termiä vastike ja pistoke. Vastike on se joka on kiinteän verkon puolella ja pistoke taas se joka tökätään sinne vastikkeeseen. :)

      • Syvästi kiitollinen

        Kiitos selventävästä vastauksesta. Näillä ohjeilla uskaltaa jo mennää rautakauppaan tekemään hankintoja ilman, että tulee virhe ostosta.


      • relaa.
        Syvästi kiitollinen kirjoitti:

        Kiitos selventävästä vastauksesta. Näillä ohjeilla uskaltaa jo mennää rautakauppaan tekemään hankintoja ilman, että tulee virhe ostosta.

        Kun muut eivät vielä päässeet asian ytimeen, niin sanotaan taikasana: CEE

        Tällaista adapteria kun kysyt niin osaavat antaa oikean. Eli laiturissa on aina CEE naaras liitin, joten tarvitset CEE uros - normaali 230 V naaras adapterin. Esimerkkinä http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=152361672


      • ToinenKapu

        kapu 14 , mitä kirjoitat

        "tällä sinisellä pistokkeella voidaan ehkäistä väärä kytkentä ts et voi työntää pistoketta kun yksinpäin sähköverkkoon.- siinä se pieni ero juuri on. Normi pistokkeen voi työntää kumminkin päin."

        Mitenkäs sitten käy kun sen sinisen pistokkeen/vastikkeen toisessa päässä on suojamaadoitettu pistotulppa tai pistorasia jonka voi kytkeä kummin päin tahansa elikä nolla ja vaihe vaihtaa paikkaa? vai on näissä 230V järjestelmissä tulojohdolla muka väliä kumpi on kumpikin?

        Tällaisia adaptereita/muunnosjohtoja on vaikka kuinka paljon vene- ja matkailukäytössä ja toimii ilman ongelmia.


      • kapu 14
        ToinenKapu kirjoitti:

        kapu 14 , mitä kirjoitat

        "tällä sinisellä pistokkeella voidaan ehkäistä väärä kytkentä ts et voi työntää pistoketta kun yksinpäin sähköverkkoon.- siinä se pieni ero juuri on. Normi pistokkeen voi työntää kumminkin päin."

        Mitenkäs sitten käy kun sen sinisen pistokkeen/vastikkeen toisessa päässä on suojamaadoitettu pistotulppa tai pistorasia jonka voi kytkeä kummin päin tahansa elikä nolla ja vaihe vaihtaa paikkaa? vai on näissä 230V järjestelmissä tulojohdolla muka väliä kumpi on kumpikin?

        Tällaisia adaptereita/muunnosjohtoja on vaikka kuinka paljon vene- ja matkailukäytössä ja toimii ilman ongelmia.

        Tartuit ihan oikeaan asiaan. En silti peru ajatustani, miksi tuollainen pistoke / vastikemalli on syntynyt.
        On totta, että kun ajatellaan vaikka asuntovaunuja, niin toisessa päässä on ihan normi 1~ pistoke ja toisessa päässä tuo viestin alússa mainittu ns *sininen* pistoke. Edelleen ongelma on siinä ,että laiturin omistaja ei tiedä , millainen vene ja veneen sähköjärjestelmä siihen kytketään. Ts ne asennusjärjestelmät, joista mainitsin, voi eri veneissä poiketa toisistaan. Asuntovaunuissa on tilanne sellainen ,että sen vastikkeen perään on kytketty sellainen verkkoyksikkö, josta ladataan akkua ja sitten siellä saataa olla pistorasia, jonka asennustapana on käytetty siirrettävän kojeen asennustapaa. Silloin ei ole mitään ongelmaa.
        Entä sitten vene tai puhutaan aluksesta, jonka runkomateriaali voi olla puu, muovi tai teräs. Laitoin jo eka viestiin huomioitavan asian, että jos ei tunne sähköasioita syvemmälti, niin kannattaa kutsua sähkömies apuun vaikka sen osalta ,että kertoo miten ne asennukset pitää ko veneessä laittaa. Puu ja muovi on eristeitä , mutta rauta on johtavaa, Siksi laiturin omistaja haluaa laittaa sellaisen vastikkeen laiturille, että se mahdollistaa turvallisen asennuksen ja köyttötilanteen veneilijälle aluksen materiaalista riippumatta.

        Jos vielä joku haluaa jatkaa tätä keskustelua, niin olen valmis siihen niin kauan kun keskustelu pysyy asiallisena.


      • ToinenKapu
        kapu 14 kirjoitti:

        Tartuit ihan oikeaan asiaan. En silti peru ajatustani, miksi tuollainen pistoke / vastikemalli on syntynyt.
        On totta, että kun ajatellaan vaikka asuntovaunuja, niin toisessa päässä on ihan normi 1~ pistoke ja toisessa päässä tuo viestin alússa mainittu ns *sininen* pistoke. Edelleen ongelma on siinä ,että laiturin omistaja ei tiedä , millainen vene ja veneen sähköjärjestelmä siihen kytketään. Ts ne asennusjärjestelmät, joista mainitsin, voi eri veneissä poiketa toisistaan. Asuntovaunuissa on tilanne sellainen ,että sen vastikkeen perään on kytketty sellainen verkkoyksikkö, josta ladataan akkua ja sitten siellä saataa olla pistorasia, jonka asennustapana on käytetty siirrettävän kojeen asennustapaa. Silloin ei ole mitään ongelmaa.
        Entä sitten vene tai puhutaan aluksesta, jonka runkomateriaali voi olla puu, muovi tai teräs. Laitoin jo eka viestiin huomioitavan asian, että jos ei tunne sähköasioita syvemmälti, niin kannattaa kutsua sähkömies apuun vaikka sen osalta ,että kertoo miten ne asennukset pitää ko veneessä laittaa. Puu ja muovi on eristeitä , mutta rauta on johtavaa, Siksi laiturin omistaja haluaa laittaa sellaisen vastikkeen laiturille, että se mahdollistaa turvallisen asennuksen ja köyttötilanteen veneilijälle aluksen materiaalista riippumatta.

        Jos vielä joku haluaa jatkaa tätä keskustelua, niin olen valmis siihen niin kauan kun keskustelu pysyy asiallisena.

        edelleenkään? mitä tarkoitat " toisessa päässä on ihan normi 1~ pistoke " normi 1~ pistokkeella? tarkoitatko 1 vaiheista suojamaadoitettua pistotulppaa? ilmeisesti.....

        Tietääkö sähköntarjoaja/leirintäalue millaiset sähköjärjestelmät (ja liitäntä pistokkeet/pistorasiat) on matkailuajoneuvoissa vaikka heillä olisi vain tarjolla sinisen pistorasian sähköä?

        Samoin veneissä on monenlaisia liitäntä mahdollisuuksia ja noita välijohtoja/adaptereita tarvitaan useimmiten vähintään 2...3 eri mallia jotta sähkön saanti onnistuisi.

        Rakennusmateriaaleina kyllä on matkailuajoneuvoissakin käytetty puuta, muoveja ja metalleja ihan kuten veneissäkin, mutta ajoneuvot on yleensä eristävien kumipyörien päällä ja veneet taas yleisimmin sähköä johtavan veden varassa.


      • 26
        kapu 14 kirjoitti:

        Tartuit ihan oikeaan asiaan. En silti peru ajatustani, miksi tuollainen pistoke / vastikemalli on syntynyt.
        On totta, että kun ajatellaan vaikka asuntovaunuja, niin toisessa päässä on ihan normi 1~ pistoke ja toisessa päässä tuo viestin alússa mainittu ns *sininen* pistoke. Edelleen ongelma on siinä ,että laiturin omistaja ei tiedä , millainen vene ja veneen sähköjärjestelmä siihen kytketään. Ts ne asennusjärjestelmät, joista mainitsin, voi eri veneissä poiketa toisistaan. Asuntovaunuissa on tilanne sellainen ,että sen vastikkeen perään on kytketty sellainen verkkoyksikkö, josta ladataan akkua ja sitten siellä saataa olla pistorasia, jonka asennustapana on käytetty siirrettävän kojeen asennustapaa. Silloin ei ole mitään ongelmaa.
        Entä sitten vene tai puhutaan aluksesta, jonka runkomateriaali voi olla puu, muovi tai teräs. Laitoin jo eka viestiin huomioitavan asian, että jos ei tunne sähköasioita syvemmälti, niin kannattaa kutsua sähkömies apuun vaikka sen osalta ,että kertoo miten ne asennukset pitää ko veneessä laittaa. Puu ja muovi on eristeitä , mutta rauta on johtavaa, Siksi laiturin omistaja haluaa laittaa sellaisen vastikkeen laiturille, että se mahdollistaa turvallisen asennuksen ja köyttötilanteen veneilijälle aluksen materiaalista riippumatta.

        Jos vielä joku haluaa jatkaa tätä keskustelua, niin olen valmis siihen niin kauan kun keskustelu pysyy asiallisena.

        tuntuu vähän erikoiselta, vaikka voi olla täysin oikeinkin (maallikon on paha sanoa). Eittämättä se kolmas piikki ohjaa liittimen aina oikein päin, mutta kun kyse on vaihtovirrasta, on vaikea tajuta, mitä väliä asennolla olisi. Siihen kolmanteen piikkiinhän muuten kytketään shukon suojamaa.


      • ak
        26 kirjoitti:

        tuntuu vähän erikoiselta, vaikka voi olla täysin oikeinkin (maallikon on paha sanoa). Eittämättä se kolmas piikki ohjaa liittimen aina oikein päin, mutta kun kyse on vaihtovirrasta, on vaikea tajuta, mitä väliä asennolla olisi. Siihen kolmanteen piikkiinhän muuten kytketään shukon suojamaa.

        Mulla ainakin jos laittaa adapteriin normi shuko pisttulpan toisinpäin syttyy sähkötaulussa punaiset Reserve Polarity valot ja kun kääntää niin sammuu.


      • kapu 14
        26 kirjoitti:

        tuntuu vähän erikoiselta, vaikka voi olla täysin oikeinkin (maallikon on paha sanoa). Eittämättä se kolmas piikki ohjaa liittimen aina oikein päin, mutta kun kyse on vaihtovirrasta, on vaikea tajuta, mitä väliä asennolla olisi. Siihen kolmanteen piikkiinhän muuten kytketään shukon suojamaa.

        tuo ajatuksesi vaihtovirrasta..... asennustavast johtuen ns nollausehdot on erilaiset. Siitä johtuu ,että ei asennusjärjestelmissä sallitaan erilaisia nollausehtoja. Siirrettävässä kojeessa nollausta ei voi tehdä samoin kun kiinteässä asennusjärjestelmässä.
        No mitä tuo nollaus sitten tarkoittaa. Lyhyesti kerrottuna se on nollan ja suojmamaan yhdistäminen, mutta missä sen sitten saa suorittaa, niin siitä on tarkat ohjeet asennusten käsikirjassa.SF 6000 lie viimeisin versio siitä. Piirtämällä tämä juttu selviäisi helpoiten. Pitäskö jotenkin sanallisesti se sama yrittää?

        Koitan....

        Ajatteleppa vaikka sellaista sähkökojetta joka on metallikuorinen ja sisällä vaikka vastus. Tämä on sitten ihan kuvitteellista juttua, mutta havainnollistaa sinulle asian oikein. Huomioi vielä se ,että laite on ns siirrettävä koje. Siellä vastikkeessa on tieten ne kolme reikää tai kaksi ja yksi on tappi.'Toiseen niistä reijistä tulee jännite ja toiseen reikään nolla. Tapissa on aina maadoitus.
        Jos piirrät paperille kuvan, niin näät miten se toimii. Jänniten kytketään siihen vastuksen toiseen päähän ja nolla kytketään vastuksen toiseen päähän. tuolloin vastus lämpiää. Se tappi kytketään siihen metalliseen kuoreen. Nyt voit käännellä pistotulppaa miten päin vain, eikä vaaraa tule. mutta nyt se toinen esimerkki vaikka kiinetästä asennustavasta. Laitat jännitteen vastuksen toiseenpäähän ja nollan samoin kun edellisessäkin, mutta sinä voit nollata sen laitteessa tuon suojamaan ja nollan yhteen. Nyt pitää vain huomioida, että pistotulpan asento ei käänny. Tästä johtuu tuo ns *sininen*pistoke.


      • Anonyymi
        ToinenKapu kirjoitti:

        kapu 14 , mitä kirjoitat

        "tällä sinisellä pistokkeella voidaan ehkäistä väärä kytkentä ts et voi työntää pistoketta kun yksinpäin sähköverkkoon.- siinä se pieni ero juuri on. Normi pistokkeen voi työntää kumminkin päin."

        Mitenkäs sitten käy kun sen sinisen pistokkeen/vastikkeen toisessa päässä on suojamaadoitettu pistotulppa tai pistorasia jonka voi kytkeä kummin päin tahansa elikä nolla ja vaihe vaihtaa paikkaa? vai on näissä 230V järjestelmissä tulojohdolla muka väliä kumpi on kumpikin?

        Tällaisia adaptereita/muunnosjohtoja on vaikka kuinka paljon vene- ja matkailukäytössä ja toimii ilman ongelmia.

        Sillä voi olla oleellinen merkitys kummassa johdossa on vaihe. Suomessa käytössä olevassa järjestelmässä pistotulppa menee rasiaan molemmin päin.
        Joku kirjoitti jollain palstalla ostaneensa englannista divarista sähkölaitteen. Vaihtoi siihen suomalaisen tulpan ja sai sähköiskun. Onneksi ei pahempaa. Siinä oli runkoa käytetty 0-johtona.
        Englantilainen, ranskalainen ja moni muu tulppa menee vain yhdessä asennossa.
        Aikoinaan tuli harrastettua radioiden rakentelua, Helsingissä oli runsaasti radioiden osia myyviä divareita. Kun ostettiin vanha radion raato, saattoi myyjä varoittaa, että siinä on sitten runko nollajohtona!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2138
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2078
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1377
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1196
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      145
      1170
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1153
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      864
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      834
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      59
      811
    Aihe