Vaikka olin tarkkaan lukenut ohjeistuksen siitä, että mitä ei saa syödä raskaana, olen enemmän kuin kerran epähuomiossa syönyt juttuja, mitä ei saisi syödä. Onko kenellekään muulle käynyt näin vai olenko toivottoman tyhmä ja hajamielinen? Olen popsinut vahingossa Saarioisten maksalaatikkoa (melkein koko paketin), parmankinkkua, ulkomaista mozzarellaa, vitamiinipillereitä, joissa on mukana A-vitamiinia, tms. Ihan kauhea morkkkis on tullut joka kerta, kun on tajunnut, mitä tuli tehtyä. Nyt sitten pidän peukkuja pystyssä ettei esim. liian iso kertapaukku A-vitamiinia ole aiheuttanut mitään vauriota sikiölle. Inhottava tunne.
Odotusajan ruokamokia?
21
4035
Vastaukset
- dfgdfg
ei siitä mtn haittaa ole sikiölle. jos sitä ihan tolkuttomasti syö niin silloin se voi olla haitaksi. ei se haittaa jos silloin tällöin jtn maksamakkaraakin pistää leivän päälle muttei sitä kamalasti saisi popsia.
- xhfjdsj
Itse olen kyllä juonut vapun aikoihin 0,8% simaa, syönyt pari kertaa puolikkaan saarioisten maksalaatikon, syönyt valion aura homejuustoa melkein koko paketin parin päivän aikana ei kypsennettynä ja vähän maistoin haukeakin kerran. Silti uskon että kaikki on ihan ok ainakin näiden asioiden osalta. Tollasesta parmankinkusta en ole kuullutkaan ettei saa, mutta en oo syönytkää. Miksei? Ulkomaalainen mozzarella myös ihmetyttää, mitä sillä on merkitystä onko suomalainen vai ulkomaalainen? En oo sitäkään vissiin syöny, mutta en katuis jos oisin. Noista vitamiinesitä en tiedä, se a-vitamiinihan ei oo hyväks liiallisissa määrin, ootko päivittäin ottanu vitamiinia? Älä sitä välttämättä enää ota, ettei tuu jotain silmävaurioita. Mut joka tapauksessa uskon et kaikki on hyvin. Tiiän, ettei noita suosituksia turhaan oo laitettu, mutta kyl kaikkee saa kohtuudella varmaan ottaa ja kohtuus on joka suosituksessa oma määränsä taas. Älä huoli, mä oon ite tosi kova stressaamaan erinäisissä asioissa ja liiallisissa määrissä tiedän, et sil saa kyl sekotettuu oman nuppinsa ja kunnolla.
- Syöppö
Parmankinkku tms. ilmakuivatut kinkut ovat raakakypsytettyjä, ei (vissiin) toksoplasma-riskin takia kannattaisi syödä. Ulkomaisesta mozzarellasta (jota vedin Italian matkalla) taas ei tiedä, onko se tehty pastoroidusta maidosta ja onko tuotantolinja muutenkaan listeriavapaa... Kannattaisi pitäytyä tutuissa ja isoissa valmistajissa, esim. Valio...
Monivitamiinitabuja ehdin napsia viikon, ennen kuin tajusin. Kyllä, näistä asioista saa nupin kyllä ihan sekaisin, jos on yhtään taipumista hysteriaan. Pitäisi varmasti olla miettimättä koko juttua, mutta aika ajoin nämä asiat tulevat kummittelemaan... Toivon mukaan olen nyt oppinut läksyni, ettei ainakaan uusia kämmähdyksiä tulisi. - taitaa olla
Syöppö kirjoitti:
Parmankinkku tms. ilmakuivatut kinkut ovat raakakypsytettyjä, ei (vissiin) toksoplasma-riskin takia kannattaisi syödä. Ulkomaisesta mozzarellasta (jota vedin Italian matkalla) taas ei tiedä, onko se tehty pastoroidusta maidosta ja onko tuotantolinja muutenkaan listeriavapaa... Kannattaisi pitäytyä tutuissa ja isoissa valmistajissa, esim. Valio...
Monivitamiinitabuja ehdin napsia viikon, ennen kuin tajusin. Kyllä, näistä asioista saa nupin kyllä ihan sekaisin, jos on yhtään taipumista hysteriaan. Pitäisi varmasti olla miettimättä koko juttua, mutta aika ajoin nämä asiat tulevat kummittelemaan... Toivon mukaan olen nyt oppinut läksyni, ettei ainakaan uusia kämmähdyksiä tulisi.Suomessa ei taideta juuri myydä pastöroimattomia ulkomaisia juustoja. Että kyllä niitä ihan turvallisin mielin aika lailla voi popsia.
- s.t
taitaa olla kirjoitti:
Suomessa ei taideta juuri myydä pastöroimattomia ulkomaisia juustoja. Että kyllä niitä ihan turvallisin mielin aika lailla voi popsia.
Etelä-euroopas ja muuallakin ulkomailla on sellanen käsitys ruoasta ettei se haittaa vaikka tuottees olis esim. salmonellaa. Se on kokin vika jos ei osaa lämmittää ruokaa tarpeeksi kuumaksi...
Listerian en usko olevan ulkomailla silti sen suurmpi riski kun täälläkään. Se tulee maaperästä ja on normaali bakteeri sielä. Ei ulkomaillakaan syötetä lehmille multaa. Mutta ne voi sen sada laitumelta kuten suomalaisekin lehmät.
Juustoista en tiedä, mutta salaatteihin en kyllä koskis jos maa kärsii kuivuudesta. Monissa maissa kastellaan salaatit ja esim vadelmat urealla = virtsalla. Kun vesi ei riitä yhdistetään lannotuksen tarve ja ongelma on ratkastu. (Seinäjoella epäiltiin että näitä kusivadelmat olis saanu aikaan mahatautiepidemian kouluissa viime talvena.)
Eli suosi suomalaista!!! Tai pese edes ulkolaiset tosi hyvin ja keitä tarvittaessa.
- ...
laatikkoa saa syödä, kun ei nyt joka päivä sitä ota. Itse olen sitä syönyt, maksamakkaraa samoin, neuvolan ohjeissahan sanotaan, että ne on pieninä määrinä ok. Miksei parmankinkkua saisi syödä? Just eilen söin eikä meidän nlan ohjeissa puhuta siitä mitään. Kerran söin graavilohta vahingossa, kun ravintolassa illallisella ei esitelty ruokia enkä tajunnut että ruoassa oli mukana graavia ennen kuin olin jo syönyt. Se harmitti kyllä jälkeenpäin kovasti.
- Syöppö
En halua muille lietsoa omaa sairasta hysteriaani, mutta kerronpa omien tutkimuksieni tulokset: olen jopa niin sekaisin päästäni, että vaivauduin kysymään Saarioisilta, paljonko heidän maksalaatikossaan on A-vitamiinia/100g. Vastaus oli 2200 µg. Jos syö peräti koko boxin = 400g, saa siitä A-vitamiinia 8800 µg. Evira suosittelee sivuillaan, että kerta-annos ei saisi ylittää 7000 µg sikiövaurioiden riskin vuoksi.
Tämän selvitettyäni en ole itse enää koskenut maksalaatikkoon, itsekin luulin, että koska siinä on loppujen lopuksi niin vähän maksaa (16%), että ei voi olla kovin paha. Maksamakkaran juju on siinä, että sitä ei tulisi mieleenkään vetää montaa sataa grammaa kerralla vaan pieni siivu = noin 30g. Se onkin ihan ok ja suositusmäärien sisällä reippahasti. Eli voileivän päälle vaan ja namnam. Itselläni on ollut välillä kamala maksanhimo, joka varmaankin voisi johtua A-vitamiinin puutteesta....
Nuo illalliset ovat pahoja, itse vedin "foies gras"ta ison läjän naamaani ja sitten tajusin, että sehän on hanhenmaksaa. Tyhmä, tyhmä tyhmä minä!! Toivon mukaan lapsi on terve tyhmästä äidistään huolimatta :( - 19v.mami
Mulla oli keskenmeno maaliskuussa rv:lla 7 ... muistan että silloin söin grillattua maksaa salaatin kanssa söin melkein kokonaisen hauen, otin niitä a vitamiinejakin, pari kertaa olin syönyt pastoroimatonta ruokaa ja yrttiteetäkin kerran teki mieli... Nyt onneks oon taas raskaana ja rv 8 4 ja oon kyllä oppinu virheestä ja nyt mietin mitä siihen suuhun pistän :D
- tervetaaas
19v.mami kirjoitti:
Mulla oli keskenmeno maaliskuussa rv:lla 7 ... muistan että silloin söin grillattua maksaa salaatin kanssa söin melkein kokonaisen hauen, otin niitä a vitamiinejakin, pari kertaa olin syönyt pastoroimatonta ruokaa ja yrttiteetäkin kerran teki mieli... Nyt onneks oon taas raskaana ja rv 8 4 ja oon kyllä oppinu virheestä ja nyt mietin mitä siihen suuhun pistän :D
No etpä kyllä oo noilla ruuilla ja vitamiineilla sitä sun kesksenmenoa voinut saada.
- oo
tervetaaas kirjoitti:
No etpä kyllä oo noilla ruuilla ja vitamiineilla sitä sun kesksenmenoa voinut saada.
A-vitamiinia on monessakin elintarvikkeessa ja epäilen että tuskin niitä monikaan syynää kaupassa käydessään..Esim leivälle laitettavissa margariineissa jne jne..Ja noissa vitamiini nappuloissa tuskin sitä vitamiinia niin paljon on että vahingoittaisi jotenkin..Oliko ennen vanhaan näitä rajoituksia,ei,silti suurin osa silloin syntyneistä lapsista oli terveitä..Kannattaa lakata syömästä kokonaan niin ei ainakaan vahingoita millään lasta..natriumglutamaattia on melkein kaikessa ja sitähän ei saisi syödä joten kyllä rajoittuisi aika vähään syömiset jos noiden perusteella alkaa valikoimaan
- 33+2
19v.mami kirjoitti:
km., pahoitteluni siitä, ole noista ruoka-aineista johtunut,..
- ihan totta puhut
Syöppö kirjoitti:
En halua muille lietsoa omaa sairasta hysteriaani, mutta kerronpa omien tutkimuksieni tulokset: olen jopa niin sekaisin päästäni, että vaivauduin kysymään Saarioisilta, paljonko heidän maksalaatikossaan on A-vitamiinia/100g. Vastaus oli 2200 µg. Jos syö peräti koko boxin = 400g, saa siitä A-vitamiinia 8800 µg. Evira suosittelee sivuillaan, että kerta-annos ei saisi ylittää 7000 µg sikiövaurioiden riskin vuoksi.
Tämän selvitettyäni en ole itse enää koskenut maksalaatikkoon, itsekin luulin, että koska siinä on loppujen lopuksi niin vähän maksaa (16%), että ei voi olla kovin paha. Maksamakkaran juju on siinä, että sitä ei tulisi mieleenkään vetää montaa sataa grammaa kerralla vaan pieni siivu = noin 30g. Se onkin ihan ok ja suositusmäärien sisällä reippahasti. Eli voileivän päälle vaan ja namnam. Itselläni on ollut välillä kamala maksanhimo, joka varmaankin voisi johtua A-vitamiinin puutteesta....
Nuo illalliset ovat pahoja, itse vedin "foies gras"ta ison läjän naamaani ja sitten tajusin, että sehän on hanhenmaksaa. Tyhmä, tyhmä tyhmä minä!! Toivon mukaan lapsi on terve tyhmästä äidistään huolimatta :(Itsekin olen ymmärtänyt että maksalaatikko on edelleenkin kiellettyjen ruokien listalla. Moni vain luulee että sitä saa syödä kohtuudella, koska nykyään maksamakkaran ja -pateen kohdalla on lievennetty rajoituksia. Mutta on niissäkin mainittu se määrä minkä saa päivässä tai viikossa syödä, jotta ei ole haittaa sikiölle. Maksalaatikko sen sijaan on aivan toinen juttu.
- qwrw wer
Ei hyvä isä, miten hysteeristä porukkaa!!! Mitä haittaa on esim. maksalaatikon syömisestä, jos sitä syö kohtuudella? Ja että oikein kauheet morkkikset tullu... Relatkaa!! Vauvoistanne tulee hermoraunioita, jos olette itsekin noin pirun kireitä ja huolissaan kokoajan. Ei pahalla, mutta maalaisjärki käyttöön!
- 19v.mami
Ruoka ei ollut syy siihen keskenmenoon mutta siis yritin selittää ettei mulla ollut hajuakaan mitä sai syödä raskauden aikana ja mitä ei.. mut nyt ku mä tiedän niin en niitä syö
- lh
joitakin vuosia takaperin ei mitään ruokarajoituksia ole ollut ja ihan terveitä lapsia tuolloinkin on syntynyt. joten jos alkaa pelkään kaikkea mitä syö niin saa kyllä hommautua hoitoon.. onhan kaikki leikkeleetkin tyhjiöpakattu ja yleensäkkin suurinosa tuotteista. ja kaikki mitä syö aiheuttaa syöpää jossakin muodossa. ite oon aatellu että jos pystyy oleen juopottelematta ja polttamatta raskauden ja imetyksen ajan niin se on pienempi haitta ku se että syö jotain mikä on "kielletty". näillä asioilla aiheutetaan turhaa hysteriaa ihmisissä. ihan sama asia ku sikainfluenssa johon kuoli suomessa vajaa 10 ihmistä. ei oteta huomioon sellasia seikkoja että kuoleehan tavalliseen kausiflunssaankin useita satoja ihmisiä vuodessa.
joten ottakaan nyt hyvät ihmiset järki käteen.- Syöppö
Ajattelin itsekin pitkään, että ruokarajoitukset ovat kohtuutonta nipotusta. Moni ihminen on sanonut samaa, "ei sitä ennen vanhaan ollut rajoituksia ja ihan terveitä lapsia....". Yksi päivä juttelin työkaverini kanssa keskenmenoista ja hän kertoi sairastaneensa oudon kuumetaudin 20 vuotta sitten, jonka jälkeen noin 6-kuukautinen sikiö kuoli ja hän sai keskenmenon. Keskenmenolle ei silloin keksitty syytä. Tuli mieleeni, että onhan se voinut olla vaikka listeria, siihen aikaanhan mitään syömisiä ei tarvinnut varoa. Kuinkakohan paljon "ennen vanhaan" on sattunut keskenmenoja, epämuodostumia, tms, mitkä ovat olleet seurausta jostakin ruoka-aineesta ja niitä ei vain olla osattu silloin diagnosoida? En ole itse lääkäri, mutta uskon lääketieteen kehitykseen ja sen seurauksena en pysty ohittamaan ammattilaisten antamia neuvoja. Ei niitä ihan hatusta ole vedetty. Mutta ymmärrän kyllä pointin, kyllähän nykyään jokainen suupala on todettu jollakin tasolla vaaralliseksi, ei siinä mitään. Onhan se rasittavaa. Jokainen yksilö voi kohdallaan tehdä päätöksen, noudattaako suosituksia vaiko eikö. Onhan siinä varmasti todella huonoa tuuriakin matkassa, jos jotakin sikiölle sattuu. Itse en kuitenkaan viitsi ottaa ylimääräisiä tietoisesti tehtyjä riskejä, koska jos jotakin sattuisi, piiskaisin itseäni siitä pitkään.
- Eduard Einstein
Koska olet ollut ruokavaliosi kanssa noin huolimaton, vaikka olet raskaana, niin lapsellasi on syntyessään vähintään sellaiset epämuodostumat, että hänellä ei ole lainkaan raajoja, hänellä on 2 päätä, kummassakin päässä 7 silmää ja hän on täysin aivoton.
- Neljän äiti
Tuskinpa olet onnistunut aiheuttamaan mitään haittaa noilla syömisilläsi. Jotkut ovat ruokavaliostaan tarkempia ja toiset vähemmän tarkkoja. Tyypillisesti ensimmäistä odottavat nipottavat ja mitä useampi lapsi on tulossa, sitä vähemmän jaksetaan miettiä ruokavalioita. Silti ne kolmennet, neljännet ja viidennetkin ovat yleensä ihan terveitä. Ja jopa kymmenennet ja viidennettoista. Ole rauhassa. Yritä noudattaa ohjeita, mutta älä stressaa, jos ei jostain syystä onnistunut. Stressi on taatusti pahempaa lapselle kuin satunnainen maksalaatikko.
- höpöhöpöjnklö
Mä en ole edes tietoinen mistään mitä ei saisi syödä, enkä halua kuullakaan. En usko mihinkään hölynpölyyn että joku ruoka aiheuttaa jotain..
- ........
A-vitamiini kannattaa jättää kaikessa muodossa välittömästi pois, koska jo yksi liian suuri kerta-annos saattaa aiheuttaa sikiölle kehitysvaurion.
itse söin raskausaikana tyhjiöpakattua graavilohta ja muuta kalaa ihan huoletta. Graavia meni todella paljon, lähes päivittäin. Se taisi olla näitä raskauden aiheuttamia himoja, koska synnytyksen jälkeen ei graavi ole ollenkaan maistunut.
Myös briejuustoa söin välillä. Maksamakkaraa meni satunnaisesti, mutta maksalaatikkoon en koskenut ollenkaan.- tosi on
Tuo nyt on liioittelua, että A-vitamiini kaikessa muodossa pois! Kyllä raskaana olevakin tarvitsee tietyn annoksen kyseistä vitamiinia. Esim. margariineissa kyseistä vitamiinia on niin vähän, että niitä voi käyttää huoletta. Sitä maksaa nyt ei kannata hirveitä määriä vetää, mutta muuten voi olla aika huoletta.
Tuosta tyhjiöpakatusta kalasta muuten, siinä on se suurin riski listeriaan. Onneksi sinä et sitä saanut, mutta vasta pari vuotta sitten oli tutkimus, missä todettiin jopa 22 prosentissa tyhjiöpakattuja kaloja viitearvot ylittävät määrät listeriaa. Juustoissa riski on suorastaan mitätön jos noihin kaloihin verrataan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611185
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372246
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421674Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351256Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61076Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo103995