Äitiysneuvola.

koikkoi

Olen viikon päästä menossa ensimmäiseen äitiysneuvolaan ja raskausviikkoja on nyt suurinpiirtein kuutisen täynnä. Kysyisin teiltä, jotka siellä ovat käyneet, että mitä ensimmäisellä kerralla tapahtuu? Aikaa kun on varattu siihen 1,5 h.

Itse mietin, että saako siellä ekalla kerralla jo jonkinlaisen vakuuden siihen, että siellä masusssa asuu oikeasti joku? Nyt kun on vain kaksi positiivista muovikapulaa sen sanoneet, mutta kaipaisi jonkun todisteen siitä. Pitäisi päästä kertomaan omalle äitille eikä aiemmin viitsi.

Tarkastetaanko jo silloin tuo laskettuaika? itselläni on kierto ollut parisen viikkoa normaalia pitempi ja nyt elän sen mukaan vaikka neuvolassa vielä katsovat sitä viime menkkojen alkamispäivää. Kun ei ole täysin varmuutta siitä koska raskaus on alkanut...

Mikä miehen virka on siellä? Onko se vain mukana tukena vai mitä?

Ihmettelin kun antoivat ajan äitiysneuvolaan pelkästään kun sanoi olevansa raskaana. Luulin, että sitä varten pitäisi käydä labrassa pissaamassa purkkiin ja saada tieteellinen todiste siitä ennenkuin ajan äitiysneuvolaan antavat.

16

2319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3333_3

siellä vaan jutellaan ja käydän raskausajan ruokavaliota, liikuntaa ym. muita asioita läpi, jos varhaisraskauden ultraan haluaa, se pitää itse varata yksityiselle, ellei kuulu lapsettomuushoitojen piiriin. Eli neuvolassa ei siis ultrata, eikä siellä saa varmuutta onko vatsassa joku.

• miukutuubi-90

Meillä Rovaniemellä ultrattiin minun ensinmäisellä neuvolakäynnillä ja tarkastettiin ettei ole tuulimunaraskaus kun kerroin vähän pelkääväni sitä. Tosin sillon itselläni oli viikkoja 9, en tiedä näkykö siellä kohdussa viellä mitään noin aikaisilla viikoilla. Minullakin näkyi vain pieni möntti josta erotti juuri ja juuri sykkivän sydämen. Minäkin olin kuvitellut, että raskaus pitää käydä varmistamassa terveyskeskuksessa ennen ensinmäistä neuvola-aikaa pissanäytteellä tai verikokeella, mutta väärässä olin.

Ja ensinmäisellä neuvolakäynnillä käydään läpi raskaudenaikaista ruokavaliota, terveitä elämäntapoja, raskauden etenemistä yms. Lisäksi kerrotaan sinulle sikiöseulonnan mahdollisuudesta.

• kerpeless
        miukutuubi-90 kirjoitti:

Meillä Rovaniemellä ultrattiin minun ensinmäisellä neuvolakäynnillä ja tarkastettiin ettei ole tuulimunaraskaus kun kerroin vähän pelkääväni sitä. Tosin sillon itselläni oli viikkoja 9, en tiedä näkykö siellä kohdussa viellä mitään noin aikaisilla viikoilla. Minullakin näkyi vain pieni möntti josta erotti juuri ja juuri sykkivän sydämen. Minäkin olin kuvitellut, että raskaus pitää käydä varmistamassa terveyskeskuksessa ennen ensinmäistä neuvola-aikaa pissanäytteellä tai verikokeella, mutta väärässä olin.

Ja ensinmäisellä neuvolakäynnillä käydään läpi raskaudenaikaista ruokavaliota, terveitä elämäntapoja, raskauden etenemistä yms. Lisäksi kerrotaan sinulle sikiöseulonnan mahdollisuudesta.

No hemmetti! Kuka tässä jaksaa viikoille 12 odottaa saavansa jonkulaista varmuutta maha-asukista. Siihenhän on vielä 6 viikkoa aikaa! Kylläpä tulee olemaan tuskaiset pitkät viikot.

• hsdhj
        kerpeless kirjoitti:

No hemmetti! Kuka tässä jaksaa viikoille 12 odottaa saavansa jonkulaista varmuutta maha-asukista. Siihenhän on vielä 6 viikkoa aikaa! Kylläpä tulee olemaan tuskaiset pitkät viikot.

mene yksityiselle.. maksaa kyllä varmaan yli 100 euroa reilusti... mä kävin yksityisellä.. mut työpaikan sairaskassa korvas siit paljon, et omavastuu oli 40 euron luokkaa.. kannatti maksaa..

• iz
        hsdhj kirjoitti:

mene yksityiselle.. maksaa kyllä varmaan yli 100 euroa reilusti... mä kävin yksityisellä.. mut työpaikan sairaskassa korvas siit paljon, et omavastuu oli 40 euron luokkaa.. kannatti maksaa..

itse pääsin ultraan jo viikoilla 6 5 siis ekan neuvolakäynnin yhteydessä.mulla on niin epäsäännöllinen kierto että sillä tsekattiin että missä vaiheessa ollaan menossa,kun menkkojen perusteella ois ollu jo reilut 8 viikkoo mut siihen kun ei ollu luottamista..sit kun viikkoja olikin vasta niin vähän niin sain uuden ajan viikolle 11 6.ja kyllä siellä jo sillon ekassa ultrassa hyvin elonmerkit näkyi!

• Kyllä..
        kerpeless kirjoitti:

sen ajan odottavat muutkin odottajat ihan normaalisti. Myös minä. (Jos ei sitten halua maksaa itseään kipeäksi yksityiselle varmistaakseen vain sen minkä testi on jo näyttänyt.) Tuttavaperheeni ei ole halunnut osallistua raskausajan seulontoihin ja on jättänyt nt-ultrat kokonaan väliin ja mennyt jokaisen lapsen kohdalla vasta rakenneultraan rv 20 paikkeilla. Terveitä lapsia ovat saaneet.

Joissakin pienemmissä neuvoloissa saattaa olla ultralaite, jos lähimpään sairaalaan on pitkä matka, mutta yleensä neuvoloissa ei voida sikiötä tarkkailla muuten kuin sydänääniä kuuntelemalla ja vatsaa kokeilemalla. Nykyään raskaustestit ovat niin luotettavia, ettei raskautta tarkisteta millään tavalla neuvolassa.

• oo
        Kyllä.. kirjoitti:

sen ajan odottavat muutkin odottajat ihan normaalisti. Myös minä. (Jos ei sitten halua maksaa itseään kipeäksi yksityiselle varmistaakseen vain sen minkä testi on jo näyttänyt.) Tuttavaperheeni ei ole halunnut osallistua raskausajan seulontoihin ja on jättänyt nt-ultrat kokonaan väliin ja mennyt jokaisen lapsen kohdalla vasta rakenneultraan rv 20 paikkeilla. Terveitä lapsia ovat saaneet.

Joissakin pienemmissä neuvoloissa saattaa olla ultralaite, jos lähimpään sairaalaan on pitkä matka, mutta yleensä neuvoloissa ei voida sikiötä tarkkailla muuten kuin sydänääniä kuuntelemalla ja vatsaa kokeilemalla. Nykyään raskaustestit ovat niin luotettavia, ettei raskautta tarkisteta millään tavalla neuvolassa.

Minä sain ajan heti seuraavalle viikolle kun sinne silloin soittelin..Ja kyllä meillä vaan ultrattiin ekalla kerralla ja vielä toisellakin..Ekalla kerralla taisi viikkoja olla 6 tai 7..Ja seuraavalla kerralla ultrasi varmuudeksi jos eka ei pitänytkään paikkaansa..Kaikki verenpaineet,hempat yms otettiin..lappuja täyttelin ja sain jos jonkunlaista vihkoa ja lappua

• -m-
        kerpeless kirjoitti:

eiköhän neuvolassa sydänäänet kuunella joka kerta, ainakin meillä (ei tosin kuulunut ekalla kerralla), että kyllä siitä tietää että siellä joku on.

• jatkuu.
        kerpeless kirjoitti:

Ja se tuskaisten pitkien viikkojen kavalkadi jatkuu siitä aina viikon 38-40 huitteisiin saakka.
        Aina on joku asia, jonka haluaisi tietää taikka nähdä.
        Mutta, kärsivällisyyttä tarvitaan, kun se lapsi on maailmassa. Kai se on ajateltu niin, että tässä 40 viikkoa sitä treenataan :)

• huhhuhhuh
        jatkuu. kirjoitti:

Ja se tuskaisten pitkien viikkojen kavalkadi jatkuu siitä aina viikon 38-40 huitteisiin saakka.
        Aina on joku asia, jonka haluaisi tietää taikka nähdä.
        Mutta, kärsivällisyyttä tarvitaan, kun se lapsi on maailmassa. Kai se on ajateltu niin, että tässä 40 viikkoa sitä treenataan :)

Selvittelin tuota varhaisultraa yksityisillä täällä päin (eli Vaasassa) ja vain yksi yksityinen niitä tietojeni mukaan tekee ja hintaa kelakorvauksen jälkeen kertyy mukavat 140 euroa! Älytön summa kun tuon rahan voisi sijoittaa lapseen sen synnyttyä jo!

Mutta uskoisin siellä käymisen tuovan paljon keveämmän olon seuraavaksi kuudeksi viikoksi. Mietin, että odotan ensi viikon äitiysneuvola-aikaa ja siellä otan puheeksi jos sydänääniä ei oikeesti kuulla. Jos sydänäänet kuuluu eikö vauva ole silloin oikeassa paikassa kasvamassa juuri niinkuin pitää?

Jos kierto on todella epäsäännöllinen eikö silloin voisi olla äitiysneuvolan kautta mahdollisuus päästä varhaisultraan? Tässä kun koko ajan on rv:t kahden viikon heitolla edellä tai jäljessä...

• -p-
        huhhuhhuh kirjoitti:

Selvittelin tuota varhaisultraa yksityisillä täällä päin (eli Vaasassa) ja vain yksi yksityinen niitä tietojeni mukaan tekee ja hintaa kelakorvauksen jälkeen kertyy mukavat 140 euroa! Älytön summa kun tuon rahan voisi sijoittaa lapseen sen synnyttyä jo!

Mutta uskoisin siellä käymisen tuovan paljon keveämmän olon seuraavaksi kuudeksi viikoksi. Mietin, että odotan ensi viikon äitiysneuvola-aikaa ja siellä otan puheeksi jos sydänääniä ei oikeesti kuulla. Jos sydänäänet kuuluu eikö vauva ole silloin oikeassa paikassa kasvamassa juuri niinkuin pitää?

Jos kierto on todella epäsäännöllinen eikö silloin voisi olla äitiysneuvolan kautta mahdollisuus päästä varhaisultraan? Tässä kun koko ajan on rv:t kahden viikon heitolla edellä tai jäljessä...

ei meidän neuvolan (tampere) doppler-laitteella ainakaan tuossa vaiheessa edes sydänäänet vielä kuulu, ja niitä on alettu rutiininomaisesti kuunnella vasta jostain viikoilta 28 eteenpäin. ultria on täällä vakiona 2 kpl, noin viikko 12 ja sitten rakenneultra noin viikko 20, ja ne hoidetaan erikseen keskusäitiysneuvolassa (eli itse neuvolassa ei edes ole ultraäänilaitetta). joissakin kunnissa ei tarjota edes näitä kahta ultraa. mutta eiköhän tuokin asia selviä oman kuntasi nettisivuilta.

• on..
        -p- kirjoitti:

ei meidän neuvolan (tampere) doppler-laitteella ainakaan tuossa vaiheessa edes sydänäänet vielä kuulu, ja niitä on alettu rutiininomaisesti kuunnella vasta jostain viikoilta 28 eteenpäin. ultria on täällä vakiona 2 kpl, noin viikko 12 ja sitten rakenneultra noin viikko 20, ja ne hoidetaan erikseen keskusäitiysneuvolassa (eli itse neuvolassa ei edes ole ultraäänilaitetta). joissakin kunnissa ei tarjota edes näitä kahta ultraa. mutta eiköhän tuokin asia selviä oman kuntasi nettisivuilta.

Tämän vuoden alusta kuntien on ollut pakko tarjota nämä kaksi ultraa kaikille odottajille.
        Meillä sydänääniä ei ensimmäisellä käynnillä kuunnella lainkaan; ne kun todennäköisesti eivät kuitenkaan kuulu vaikka kaikki olisikin ookoo eikä odottajaa haluta suotta asialla huolestuttaa - siksi niitä ei kuunnella lainkaan.
        Np-ultrassa siellä viikon 12 tietämissä sitten mitataan vauva ja laskettua aikaa korjataan tarvittaessa, jos viikot yli 5pv menkoista lasketusta la:sta poikkeavat.
        Mikään eikä kukaan ei estä yksityisellä käyntiä, etenkin jos on kipuja tai vuotoja se voi hyvinkin tuoda mielenrauhaa. Mutta julkiselta puolelta tuskin varhaisultraan ultara-aikaa saa.

• hohhhoo
        on.. kirjoitti:

Tämän vuoden alusta kuntien on ollut pakko tarjota nämä kaksi ultraa kaikille odottajille.
        Meillä sydänääniä ei ensimmäisellä käynnillä kuunnella lainkaan; ne kun todennäköisesti eivät kuitenkaan kuulu vaikka kaikki olisikin ookoo eikä odottajaa haluta suotta asialla huolestuttaa - siksi niitä ei kuunnella lainkaan.
        Np-ultrassa siellä viikon 12 tietämissä sitten mitataan vauva ja laskettua aikaa korjataan tarvittaessa, jos viikot yli 5pv menkoista lasketusta la:sta poikkeavat.
        Mikään eikä kukaan ei estä yksityisellä käyntiä, etenkin jos on kipuja tai vuotoja se voi hyvinkin tuoda mielenrauhaa. Mutta julkiselta puolelta tuskin varhaisultraan ultara-aikaa saa.

Olen huomannut parina viime päivänä mieleni olleen hieman alamaissa, onkohan nää nyt niitä hormooneja sitten?! Kaikkein eniten mietin sitä, että onko kaikki kunnossa. Tuskaista on odottaa kuusi viikkoa jos se menee itkien ja murehtien maha-asukista ja että onko sitä oikeasti siellä. Aivan kamalaa aikaa kun ei tiedä mistään mitään. Miten kuusi viikkoa kuluisi siivillä niin, että jaksaa sen odottaa. Mieluummin säästäisin sen 140 euroa vauvan syntymän jälkeisiin tarpeisiin.

• 32+2
        huhhuhhuh kirjoitti:

viikoilla 5-6 tehtävässä ultrassa varmistuu sekin ettei kyseessä ole kohdun ulkoinen tahi tuulimuna.
        Suosittelen menemään, itsellä yksi ku. takana. Se vei toisen "röörin" minulta.

• ....
        32+2 kirjoitti:

viikoilla 5-6 tehtävässä ultrassa varmistuu sekin ettei kyseessä ole kohdun ulkoinen tahi tuulimuna.
        Suosittelen menemään, itsellä yksi ku. takana. Se vei toisen "röörin" minulta.

Itse kävin yksityisellä ultrassa viikoilla 7 2 ja kyllähän se helpotti,kun näki siellä sen pienen ihmeen.

• muutakin ostettavaa
        .... kirjoitti:

Itse kävin yksityisellä ultrassa viikoilla 7 2 ja kyllähän se helpotti,kun näki siellä sen pienen ihmeen.

Missä ihmessä tuo lysti maksaa vain 50 euroa? Eipä tämä 140 euron summa ole jokaisella valmiina takataskussa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe