särki 570( ukko särki)

vanhoja muistelleen

Teinipoikana perheelläni oli tuollainen avove, koneena Evinrude v4/85 hp. Muistaakseni koneen asentanut firma( Heikki Graan kulosaaressa) arveli huippujen olevan noin 40 solmua, taisi säätä konetta aika korkealle. Kulutus oli ainakian kova....Vauhti tuntui kyllä aika hyvältä mutta ei tarkistettu. Olisiko mahdollista että olisi kulkenut noin kovaa, venehän ei ollut kovinkaan kevyt?

9

4216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JormajIi

Tuosta ukkosärjestä on tehty suurennettu versio, Särki 630. Noin 150 heppasella pitäs liikkua yli 40 solmua joten eiköhän tuo ukkosärkikin lähes noihin vauhteisihin päässyt 85 hv:lla. Kuriositeettina mainittakoon, että on siinä veneellä nimi! Särki on ainakin minulle punasilmäinen roskakala vaikka Särki-veneet ovatkin huhujen mukaan ihan asiallisia. Piristäisiköhän nimen vaihto vaikka Barracudaksi tai Piraijaksi myyntiä?

• Jykkeli

Juu onhan ne ihan asiallisii pelei vieläkin, vaik suurempien määrien valmistuksest onkin jo aikaa. Onkos sul "Jormajli" tullu koskaan mieleen et ottaisit sellasen nimen mikä tarkoittaakin jotain? Minusta ainakin on ihan fiksua että kotimaisilla tuotteilla on nimet mitkä tarkoittaa suomeksi jotain.. erottaa tommosest tuonti roinasta. Ja mietippä kuinka "halpaa" hommaa tommonen nimien vaihtaminen/luominen nykyään on. Jos et osaa kuvitella niin vaihdappa nimes ja kato kuinka kauan tutuillasi kestää oppia uus nimes, jollet sitä jokasel erikseen opeta.

• Jormajli
        Jykkeli kirjoitti:

Juu onhan ne ihan asiallisii pelei vieläkin, vaik suurempien määrien valmistuksest onkin jo aikaa. Onkos sul "Jormajli" tullu koskaan mieleen et ottaisit sellasen nimen mikä tarkoittaakin jotain? Minusta ainakin on ihan fiksua että kotimaisilla tuotteilla on nimet mitkä tarkoittaa suomeksi jotain.. erottaa tommosest tuonti roinasta. Ja mietippä kuinka "halpaa" hommaa tommonen nimien vaihtaminen/luominen nykyään on. Jos et osaa kuvitella niin vaihdappa nimes ja kato kuinka kauan tutuillasi kestää oppia uus nimes, jollet sitä jokasel erikseen opeta.

Valitettavasti se vaan myyntitilanteessa on niin, että mielikuvilla on hirveän paljon vaikutusta, halusi myyjä sitä tai ei. Nimi on yksi tärkeä osa mielikuvaa, voi vaan miettiä miksi Aero Oy:n nimi vaihdettiin joskus Finnairiksi, Suomen Posti Itellaksi, Data Fellows Itellaksi jne. Jos 7-kymppinen senioriveneilijä muistaa ja arvostaa Särki-merkkiä, sitä tuskin tekee 30-vuotias vapaa-ajan venettä ostava. Ostajien motiivit ovat monenlaiset, veikkaan että laiturin vieressä killuvaa hienoa uutta venettä esittelee mieluummin veneilyä tuntemattomille naapureilleen jos kyljessä lukee Silver tai Yamarin kuin Särki. En tunne tätä Särjen valmistajien strategiaa, ehkä tekevät omaksi ilokseen ja pitävät valmistusmäärät pieninä. Se heille suotakoon. Mutta väitän että tuolla nimellä ei mielikuva-maailmassa kilpailla ja ääkköset ovat vientihommissa jo vähintäänkin haaste. Mutta kuten edellä totesin, veneen ominaisuuksista olen kuullut pelkkää positiivista.

• samaJorma
        Jormajli kirjoitti:

Valitettavasti se vaan myyntitilanteessa on niin, että mielikuvilla on hirveän paljon vaikutusta, halusi myyjä sitä tai ei. Nimi on yksi tärkeä osa mielikuvaa, voi vaan miettiä miksi Aero Oy:n nimi vaihdettiin joskus Finnairiksi, Suomen Posti Itellaksi, Data Fellows Itellaksi jne. Jos 7-kymppinen senioriveneilijä muistaa ja arvostaa Särki-merkkiä, sitä tuskin tekee 30-vuotias vapaa-ajan venettä ostava. Ostajien motiivit ovat monenlaiset, veikkaan että laiturin vieressä killuvaa hienoa uutta venettä esittelee mieluummin veneilyä tuntemattomille naapureilleen jos kyljessä lukee Silver tai Yamarin kuin Särki. En tunne tätä Särjen valmistajien strategiaa, ehkä tekevät omaksi ilokseen ja pitävät valmistusmäärät pieninä. Se heille suotakoon. Mutta väitän että tuolla nimellä ei mielikuva-maailmassa kilpailla ja ääkköset ovat vientihommissa jo vähintäänkin haaste. Mutta kuten edellä totesin, veneen ominaisuuksista olen kuullut pelkkää positiivista.

piti vielä korjaamani jotta Data Fellows siis nimettiin F-Secureksi.

• Särkikuski
        samaJorma kirjoitti:

piti vielä korjaamani jotta Data Fellows siis nimettiin F-Secureksi.

Onhan UkkoSärkiä vielä olemassa.
        Tehtaalainen särki sivupulpetilla painoi 440 kg

Tämä mun ykslö on tehty Raumalla 1986 ja on pikkasen vahvempi kuin tehtaalainen
        Paino tankki tyhjänä ilman varusteita koneen (Yamaha 115) kanssa 980 kg.

Särki ei ole mikään nopeusvene, pohjan muoto sopii paremmin pahoihin keleihin

Kuva http://img534.imageshack.us/img534/2369/picture071mc.jpg

• vanhoja muistellen
        Särkikuski kirjoitti:

Onhan UkkoSärkiä vielä olemassa.
        Tehtaalainen särki sivupulpetilla painoi 440 kg

Tämä mun ykslö on tehty Raumalla 1986 ja on pikkasen vahvempi kuin tehtaalainen
        Paino tankki tyhjänä ilman varusteita koneen (Yamaha 115) kanssa 980 kg.

Särki ei ole mikään nopeusvene, pohjan muoto sopii paremmin pahoihin keleihin

Kuva http://img534.imageshack.us/img534/2369/picture071mc.jpg

, ajettin vähän kelillä kuin kelillä. Melko kova jos ei keulaa saanut alas(käytettiin painolastitankkeina vesikannuja). Meidän paatissa taisi joku tukipalkki välipohjassa hiukan irrota, alkoi rämisemään. Edellien vene oli verkko särki(425?) ihan sama homma, välipohjassa jotakin löystyi ajan kanssa.

• kalaan

ukkoSarki ei ole Sarkivenetehtaan tuote...vaikka niin moni luulee..mulla 570malli ..avovene josta sahasin oikeella olevan pulpetin poi ja tein isomman keskiajettavaksi.. on ollut monenlaisia veneita ja taytyy sanoa etta Ukkosarki 570 on parasta ulkoluotojen kalastusretkilla.

• Kustavinkalakallu

Mitä olette laittaneet Ukkosärjen moottoriksi? Itellä tulossa -78 ikäinen jonka perälaudassa 55hv. Johnson. Vene on siis lyhytrikiselle, ja nelarikoneita on vaikea löytää, vai onko? Suunnittelen minimissään 70hv. konetta.

• Anonyymi

Noniin, tämä mikään lyhytrikinen ole. Pitkä riki tietysti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2505
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      911
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      98
      888
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66