Nautic path karttaohjelma

outojuttu.

Ostin tänään Lowrance HDS-5M karttaplotterin ja nautic path europe north kartan.
En tiedä enkö osaa vain käyttää laitetta vai voiko tämä olla tosiaan mahdollista?
Kartassa ei näkynyt esim. helsingin edustalla minkäänlaisia väylämerkkejä, veneväyliä, syvyyskäyriä, kiviä jne.
Karttaan oli merkitty isoimmat saaret ja vesi, mutta ei mitään muuta. Joitan isoja laivaväyliä näkyi ulompana merellä. Onko minulla nyt jokin asetus väärin vai mitä ihmettä?
Kuvittelin että näkymä olisi samanlainen kuin tavallisessa merikartassa. Olenko nyt erehtynyt kartan ominaisuuksista? Laitetta käytin ihan kuivalla maalla luoden reittipisteitä ja zoomaillen helsingin rannikkoa. Olisiko laitteeseen jäänyt joku 1:1000000 asetus päälle, vaikka haluaisin sen näyttävän vaikka 1:10000 tarkkuudella?

10

1316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Navionics

      Onko mahdollista, että laite näyttää siihen perusasennuttua maailmankarttaa? Asetukissa pitäisi määrittää muistikortilta löytyvä kartta. Silloin näkyvät myös deteljit, väylät ja turvalaitteet.

      • 236U

        Mulla ianakin piti päivitää ohjelmisto valmistajan sivustolta ja sitten valita asetuksista oikea kartta niin kyllä pitäis pelittää


      • outojuttu.
        236U kirjoitti:

        Mulla ianakin piti päivitää ohjelmisto valmistajan sivustolta ja sitten valita asetuksista oikea kartta niin kyllä pitäis pelittää

        Kiitos ohjeista. Siellä oli tosiaan tuon laitteen oma maailmankartta päällä.
        Nyt sain nautic path kartan päälle.
        Hieman olen kuitenkin pettynyt tuon laitteen tarkkuuteen.
        Eihän tuo näyttänyt puoliakaan niistä kivistä mitä tavallinen merikartta näyttää.
        Onko tosiaan niin että pelkän karttaplotterin avulla ei voi ajaa väylän ulkopuolella, vaan kokoajan täytyy seurata tavallisesta merikartasta missä on kiviä ja matalikkoa?
        Onko tämä ihan normaalia karttaplottereille, vai onko tuo nautic path kartta vain niin epätarkka esim. kivien suhteen?
        Olisiko jossain merkkien selityksiä tuolle nautic path kartalle?


      • PELITTÄÄ
        outojuttu. kirjoitti:

        Kiitos ohjeista. Siellä oli tosiaan tuon laitteen oma maailmankartta päällä.
        Nyt sain nautic path kartan päälle.
        Hieman olen kuitenkin pettynyt tuon laitteen tarkkuuteen.
        Eihän tuo näyttänyt puoliakaan niistä kivistä mitä tavallinen merikartta näyttää.
        Onko tosiaan niin että pelkän karttaplotterin avulla ei voi ajaa väylän ulkopuolella, vaan kokoajan täytyy seurata tavallisesta merikartasta missä on kiviä ja matalikkoa?
        Onko tämä ihan normaalia karttaplottereille, vai onko tuo nautic path kartta vain niin epätarkka esim. kivien suhteen?
        Olisiko jossain merkkien selityksiä tuolle nautic path kartalle?

        NÄKYY KAIKKI KIVENKIKKAREET JA KARIT YMS. PLOTTERIIN VOI AIKA HYVIN LUOTTAA, TUNTEMATTOMILLA VESILLÄ SEURAAN TOKI KARTTAA, JOTTA EI TAPAHDU MITÄÄN VAKAVAMPAA.
        MALLI NAVMAN, JA SIIHEN KARTTALASTUT


      • 44XG
        outojuttu. kirjoitti:

        Kiitos ohjeista. Siellä oli tosiaan tuon laitteen oma maailmankartta päällä.
        Nyt sain nautic path kartan päälle.
        Hieman olen kuitenkin pettynyt tuon laitteen tarkkuuteen.
        Eihän tuo näyttänyt puoliakaan niistä kivistä mitä tavallinen merikartta näyttää.
        Onko tosiaan niin että pelkän karttaplotterin avulla ei voi ajaa väylän ulkopuolella, vaan kokoajan täytyy seurata tavallisesta merikartasta missä on kiviä ja matalikkoa?
        Onko tämä ihan normaalia karttaplottereille, vai onko tuo nautic path kartta vain niin epätarkka esim. kivien suhteen?
        Olisiko jossain merkkien selityksiä tuolle nautic path kartalle?

        Ei kokemusta Nauticista. Navionics Gold on syvyys- ja väylä- ja karitietojen osalta nähdäkseni täsmälleen samalla tasolla kuin vastaava paperinen kortti. Viitoissa on ollut joitakin pieniä heittoja.

        Tästä päästään ikiaikaiseen debattiin plottereiden ja paperikarttojen puolesta ja vastaan ;) Käytän molempia; lisäksi kaikua ja tarpeen mukaan tutkaa.


      • relaa.
        outojuttu. kirjoitti:

        Kiitos ohjeista. Siellä oli tosiaan tuon laitteen oma maailmankartta päällä.
        Nyt sain nautic path kartan päälle.
        Hieman olen kuitenkin pettynyt tuon laitteen tarkkuuteen.
        Eihän tuo näyttänyt puoliakaan niistä kivistä mitä tavallinen merikartta näyttää.
        Onko tosiaan niin että pelkän karttaplotterin avulla ei voi ajaa väylän ulkopuolella, vaan kokoajan täytyy seurata tavallisesta merikartasta missä on kiviä ja matalikkoa?
        Onko tämä ihan normaalia karttaplottereille, vai onko tuo nautic path kartta vain niin epätarkka esim. kivien suhteen?
        Olisiko jossain merkkien selityksiä tuolle nautic path kartalle?

        Nautic Path on halpiskartta. Ainakin aiemmin se ei tuntenut Suomen vesiä niin että sitä olisi uskaltanut käyttää merikarttana täällä, jenkkivedet tietysti olivat kunnossa. Esim. oma kotisatamalahti oli harmaata tällä kartalla vaikka on vuosikymmeniä käytetty iso n. 300 veneen satama...

        Samaan laitteseen käy varmaan Navionicsinkin kartat. Sinuna vaihtaisin siihen, sillä sen tarkkuus vastaa hyvin paperikarttoja. Jos on hyvä kauppa mistä ostit niin varmaan suostuu hyvittämään ostamasi kartan.


      • Lowrance
        relaa. kirjoitti:

        Nautic Path on halpiskartta. Ainakin aiemmin se ei tuntenut Suomen vesiä niin että sitä olisi uskaltanut käyttää merikarttana täällä, jenkkivedet tietysti olivat kunnossa. Esim. oma kotisatamalahti oli harmaata tällä kartalla vaikka on vuosikymmeniä käytetty iso n. 300 veneen satama...

        Samaan laitteseen käy varmaan Navionicsinkin kartat. Sinuna vaihtaisin siihen, sillä sen tarkkuus vastaa hyvin paperikarttoja. Jos on hyvä kauppa mistä ostit niin varmaan suostuu hyvittämään ostamasi kartan.

        Itselläni tuo Lowrance HDS-5M plotteri ja Navionicsin kartasto. Kaikki kivet, karikot ja väylät löytyy kuin paperilkartaltakin Saimaan vesistöstä. Ostin viime kesänä tuon laitteen ja aluksi se oli hidas ja esim. ei heti reagoinut veneen suunnanvaihtoihin. Olin maahantuojaan yhteydessä ja sieltä sain ohjeet miten laite päivitetään. Nyt laite on toiminut todella hyvin ja nopeasti.


      • outojuttu.
        Lowrance kirjoitti:

        Itselläni tuo Lowrance HDS-5M plotteri ja Navionicsin kartasto. Kaikki kivet, karikot ja väylät löytyy kuin paperilkartaltakin Saimaan vesistöstä. Ostin viime kesänä tuon laitteen ja aluksi se oli hidas ja esim. ei heti reagoinut veneen suunnanvaihtoihin. Olin maahantuojaan yhteydessä ja sieltä sain ohjeet miten laite päivitetään. Nyt laite on toiminut todella hyvin ja nopeasti.

        Olen nyt muutaman päivän käyttänyt tuota hds-5m karttaplotteria ja nautich path karttaa.
        En ole kuitenkaan täysin tyytyväinen. Laite tuntuu näyttävän sijainnin hieman pieleen.
        Laite näyttää esimerkiksi että saareen rantaan olisi vielä n.50metriä, vaikka todellisuudessa olen n. 10metrin päässä. Mistä tämä voi johtua?
        Lisäksi kartta ei näytä läheskään kaikkia niitä kiviä joita tavallinen merikartta näyttää.
        Olisiko netissä jotain merkkien selityksiä tuolle kartalle (esim. mikä on veden yläpuolinen kivi, vedenrajassa oleva kivi, veden alapuolinen kivi jne..). Tuossa kartassa nuo merkit ovat erilaisia kuin tavallisessa Suomalaisessa merikartassa.

        Ja sitte toinen kysymys:
        Mistä johtuu että uusimmassa Helsingin alueen merikartassa ei (eikä muissakaan kartoissa) näy erästä lateraalimerkkiä, joka kuitenkin vedessä törröttää erään saaren edustalla? Onko merkki laitettu veteen vasta niin äskettäin että se ei vielä kartassa näy?
        Sitten esimerkiksi fonectan maastokartassa ei näy erästä kiveä, joka taas näkyy plotterissa ja normaalissa merikartassa. Mistä tälläinen karttojen välinen ero voi vastaavasti johtua?
        Mihin sitä sitten voi enää luottaa kun kaikki näyttävät eritavalla?


      • outojuttu. kirjoitti:

        Olen nyt muutaman päivän käyttänyt tuota hds-5m karttaplotteria ja nautich path karttaa.
        En ole kuitenkaan täysin tyytyväinen. Laite tuntuu näyttävän sijainnin hieman pieleen.
        Laite näyttää esimerkiksi että saareen rantaan olisi vielä n.50metriä, vaikka todellisuudessa olen n. 10metrin päässä. Mistä tämä voi johtua?
        Lisäksi kartta ei näytä läheskään kaikkia niitä kiviä joita tavallinen merikartta näyttää.
        Olisiko netissä jotain merkkien selityksiä tuolle kartalle (esim. mikä on veden yläpuolinen kivi, vedenrajassa oleva kivi, veden alapuolinen kivi jne..). Tuossa kartassa nuo merkit ovat erilaisia kuin tavallisessa Suomalaisessa merikartassa.

        Ja sitte toinen kysymys:
        Mistä johtuu että uusimmassa Helsingin alueen merikartassa ei (eikä muissakaan kartoissa) näy erästä lateraalimerkkiä, joka kuitenkin vedessä törröttää erään saaren edustalla? Onko merkki laitettu veteen vasta niin äskettäin että se ei vielä kartassa näy?
        Sitten esimerkiksi fonectan maastokartassa ei näy erästä kiveä, joka taas näkyy plotterissa ja normaalissa merikartassa. Mistä tälläinen karttojen välinen ero voi vastaavasti johtua?
        Mihin sitä sitten voi enää luottaa kun kaikki näyttävät eritavalla?

        Kai niitä merimerkkejä irtoilee talven aikana, jolloin kartassa on enemmän merkkejä kuin luonnossa. Ja niitä lisäillään luontoon, mutta ei ole karttaohjelmaan ehditty laittaa. Näitä eroja löytty paljon. Minäkään en ole löytänyt noille merkeille selityksiä. Kivet on merkitty tähdellä. Navionicsilla on jotenkin suunnattoman huono asiakastuki. Ei oikein mitään tietoa löydy netistä.


      • 18
        outojuttu. kirjoitti:

        Olen nyt muutaman päivän käyttänyt tuota hds-5m karttaplotteria ja nautich path karttaa.
        En ole kuitenkaan täysin tyytyväinen. Laite tuntuu näyttävän sijainnin hieman pieleen.
        Laite näyttää esimerkiksi että saareen rantaan olisi vielä n.50metriä, vaikka todellisuudessa olen n. 10metrin päässä. Mistä tämä voi johtua?
        Lisäksi kartta ei näytä läheskään kaikkia niitä kiviä joita tavallinen merikartta näyttää.
        Olisiko netissä jotain merkkien selityksiä tuolle kartalle (esim. mikä on veden yläpuolinen kivi, vedenrajassa oleva kivi, veden alapuolinen kivi jne..). Tuossa kartassa nuo merkit ovat erilaisia kuin tavallisessa Suomalaisessa merikartassa.

        Ja sitte toinen kysymys:
        Mistä johtuu että uusimmassa Helsingin alueen merikartassa ei (eikä muissakaan kartoissa) näy erästä lateraalimerkkiä, joka kuitenkin vedessä törröttää erään saaren edustalla? Onko merkki laitettu veteen vasta niin äskettäin että se ei vielä kartassa näy?
        Sitten esimerkiksi fonectan maastokartassa ei näy erästä kiveä, joka taas näkyy plotterissa ja normaalissa merikartassa. Mistä tälläinen karttojen välinen ero voi vastaavasti johtua?
        Mihin sitä sitten voi enää luottaa kun kaikki näyttävät eritavalla?

        Vaihda tosiaan se Nautic Path pois. Se ei kunnolla sovellu vakavaan veneilyyn Suomen olosuhteissa. Samaan laitteesen käy aito Navionics. Tai jatka rauhassa sen tulkitsemista mutta älä kiusaa muita sillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      423
      1826
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      186
      1475
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      156
      1358
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe