Minulla on tyhjä lasiterraario, jossa edessä liukuovet. Koko pituus 59 x korkeus 69,5 x s 40 cm. Päällä akvaariovalaisin, jossa 15 w loisteputki. Aikomus laittaa sisään "pieni sademetsä", jossa olisi ehkä mm.eliaksen kukkia kiinnitettyinä runkoon/juurakkoon, ananaskasveja, joku pienehkö saniainen, kodinonni, vesifiikusta, sammalta. Joku amppelikasvi ylhäältä roikkumaan. Tällä hetkellä ja varmaan muutamia kuukausia, tämä olisi ainoastaan kasviterra. Mahdollisesti joskus mukaan muuttaisi jokunen pikkuruinen sammakkolaji tai muu tilaan sopiva asukas, jolle riittäisi pieni siirrettävä lampi vesialueeksi (astia) jossa ei olisi suodatinta vaan vesi vaihdettaisiin vaikka päivittäin tai miten usein se sitten tarviikin vaihtaa.
Haluaisin mielipiteitä siihen, millaisen kasvualustan valitsin tähän kasviterraan? Ajattelin ensin lekasorakerrosta, jonka päälle multaa, mutta mikäli eläväisiä otuksia tulisi jossain vaiheessa, pitäisikö mullan sijasta olla lannoittamatonta turvetta? Vai miten nopeasti kasvit käyttävät lannoitteen esim.kestomulllasta? Elukkaterrassa kun käsittääkseni ei saa käyttää lannoitteita, eli lannoitus hoitunee itse elukoiden jätöksillä (vai jotenkin muutoin? Itsellä kyllä akvaarioita, joiden kasteluvesi varmasti parempaa kuin hanasta suoraan otettu.) Lannoitettu kestomulta kyllä tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta kasvien alkuun, koostumuskin lienee oikein hyvä terraan. Mutta se, että onko se turvallista mahdollisille sammakoille tmv. sitten joskus? Haluan siis pohjan, joka olisi toimiva tällaisille otuksille kuin myös kasveille.
Toinen kysymys koskee valaistusta. Riittääkö akvaariovalaisin ja millainen putki siihen pitäisi valita? Nyt siinä on sylvania aquastar 10 000 k putki, koska ollut akvaariokäytössä. Terra on pimeässä nurkassa, jonne ei tule juurikaan luonnonvaloa mistään. No vähän yhteen nurkkaan tulee ikkunasta, mutta silti hämärä paikka.
Olen kiitollinen jos joku vastaavan terran omistaja vastailee mulle! :)
Paras kasvualusta kasviterraarioon? Entäpä valo?
2
731
Vastaukset
.. toivoin vastauksia tietäväisiltä suoraan kysymyksiini. Kyseisistä linkeistä ei pikakatselmukselta löytynyt vastuksia kysymyksiini. Mutta, olen tainnut ratkaista jo asian melko pitkälle lukemalla/kyselemällä muualta. Eli nyt voin jakaa "tietämykseni" myös muille vastaavan projektin omaavalle =):
Pohjalle riittää lannoittamaton turve. Lannoittamaton on tärkeää siitä syystä, että josko sinne aikoo laittaa joskus jotain eläväisiä. Kekkilän turve soveltuu, vaikka eläinkaupoissa myös omia sekoituksia tosin varmaan hinta suurempi. Mahdollisesti Kekkilän turpeen käytössä voi tulla mukana jotain öttiäisiä (ei tosin haittaa, hyödyksi tuleville asukeille, sammakoille ;) ). Eläinkauppojen turve lienee kuumennettua eri tavalla (mikäli uskon paikallista eläinkauppiasta. Hän selosti minulle näin.) Itse suunnittelen hankkivani pari pientä lehtisammakkoa sademetsäterraani jossain vaiheessa. Kasvit laitan ruukkuineen päivineen turpeeseen. Sammakoiden aikaan lannoittaa voi suoraan ruukkuun, näin ainakin uskoi eräs pitkän linjan sammakkoharrastaja. Tosin sammakoiden oma kakka voi riittää jo kasvilannoitteeksi, sekä omasta takaa löytyvä akvaarion vesi.
Kestomultaa siis en uskalla ottaa käyttöön, koska se on kuitenkin hyvin lannoitettua. Lekasoran suhteen pitää varmistaa mitä ne pallurat sisältää, että kannattaako mahdolliseen sammakkoterraan sellaisia laittaa. Salaojituksena se kuitenkin on ihan hyvä, joskin sitä ei tarvitse välttämättä.
Karahkat voi kantaa suoraan luonnosta. Kunhan puhdistaa heti ja varmistaa ettei ole lahoja pökkelöitä. Akvaariokäyttöönkin myytävät juurakot tietysti käy, mutta metsästä voi hyvällä onnella löytää hienon oksan. Siihen voi kiinnittää kasvamaan epifyyttejä, kuten tillandsiaa(eliaksenkukka.)
Valaistuksen suhteen Seralta löytyvä Sera plant color putki sopii näemmä sekä akvaarioihin että terraarioin. Kyseinen putki on ollut käytössä akvaarioissa ja hyvät kokemukset tästä on kasvien kasvuun siellä. :)
Näin ainakin tässä vaiheessa tuntuis asiat olevan .. ;) Eka kasvi/samppiterra kyseessä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663382Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463192Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1232718- 432548
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871495- 391330
- 821199