LED-päiväajovalot.

tetry

Terve.
LED-päiväajovalothan on ilmeisesti jälkiasennettunakin lailliset? Osui taannoin silmääni Osaset-liikkeessä Philips-merkkiset päiväajovalot. Heillä oli siinä myös korjaamopuoli, joten kysyinkin asentavatko he niitä. Eivät kuulemma asenna, ovat sen verran "haastavia" kytkeä. Oletteko TE asennuttaneet noita jossain autosähköliikkeissä? Mitä asennus maksaa autoon, jossa on ajovaloautomatiikka? Itseäni on alkanut kiinnostamaan moiset lamput hankittuani auto, jossa on xenon-valot. Mietin, että päiväajovaloilla saisi aika paljon säästettyä arvokkaita xenoneita. Kiitos.

32

3237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jostain syystä ei linkitys toiminutkaan tällä "Ketunhännällä".
      Katso 30.7 DN:n aloitus tällä palstalla tuossa alempana.

    • . . .

      Riippuu vähän autostakin, joihinkin on helppo asentaa ja toisiin vaikeampi. Itselläni on vanha auto (Vw Golf IV -99) jossa valoautomatiikka oli helppo kytkeä..
      Joskus selostin tänne lyhyesti moisen operaation.

      • Automerkki ja -malli eivät vaikuta mitään, kun tekee
        tuossa mainitsemassani keskustelussa selvittämälläni
        tavalla. On varsin helppo asentaa kenen tahanssa, ei
        vaadi sen kummempia autosähköasentajan taitoja.


      • . . .
        Täpinä kirjoitti:

        Automerkki ja -malli eivät vaikuta mitään, kun tekee
        tuossa mainitsemassani keskustelussa selvittämälläni
        tavalla. On varsin helppo asentaa kenen tahanssa, ei
        vaadi sen kummempia autosähköasentajan taitoja.

        Jos tyytyy siihen, että huomiovalojen kanssa ei pala muitavaloja.. Mut oikeaoppinen kytkentä on vähän vaikeampi juttu, eli parkit palaa myös..


      • . . . kirjoitti:

        Jos tyytyy siihen, että huomiovalojen kanssa ei pala muitavaloja.. Mut oikeaoppinen kytkentä on vähän vaikeampi juttu, eli parkit palaa myös..

        Kysymys ei ole huomiovaloista vaan päiväajovaloista. Mikä on
        oikeaoppinen kytkentä, tarkentuu kunhan meidän valoasetus
        korjataan tämän päivän tekniikan mukaiseksi.

        "Oikeaoppinen" kytkentä on päiväajovaloissa, että mitkään muut
        valot eivät pala kuten ne ovat kytkettyt Mersuissa. Parkit eivät
        saa nimen omaan palaa edessä vanhan huomiovalomääräyksenkään
        mukaankaan. Audissa päiväajovalojen kanssa palaa takavalot. Päivä-
        ajovalot himmenevät etuvaloiksi näkyvyyden parantamiseksi vilkkua
        käytettäessä.

        Molemmat, Mersun ja Audin tapa kytkeä, ovat siis sallittuja, mutta parkit
        eivät seiiaisenaan ole sallittuja.

        Jos haluaa, että takavalot palavat päiväajovalojen kanssa, niin sekin
        on yksinkertaisesti hoidettavissa yhdellä vaihtoreleellä, eikä edelleenkään
        sotkeuduta alkuperäiseen valoautomatiikkaan.

        Takasumuvalo on myös yksinkertaista hoitaa samalla vaihtoreletekniikalla
        omalla ohjauskytkimellä. Takasumarihan saa palaa vain ajovalojen kanssa,
        Oletettavasti päiväajovalo on asetuksen tarkoittama ajovalo, niin ainakin
        voimme olettaa, sillä asetuksessa ei eritellä eri ajovaloja, vaan puhutaan
        yleisnimellä ajovaloista.


      • irjgirji
        Täpinä kirjoitti:

        Kysymys ei ole huomiovaloista vaan päiväajovaloista. Mikä on
        oikeaoppinen kytkentä, tarkentuu kunhan meidän valoasetus
        korjataan tämän päivän tekniikan mukaiseksi.

        "Oikeaoppinen" kytkentä on päiväajovaloissa, että mitkään muut
        valot eivät pala kuten ne ovat kytkettyt Mersuissa. Parkit eivät
        saa nimen omaan palaa edessä vanhan huomiovalomääräyksenkään
        mukaankaan. Audissa päiväajovalojen kanssa palaa takavalot. Päivä-
        ajovalot himmenevät etuvaloiksi näkyvyyden parantamiseksi vilkkua
        käytettäessä.

        Molemmat, Mersun ja Audin tapa kytkeä, ovat siis sallittuja, mutta parkit
        eivät seiiaisenaan ole sallittuja.

        Jos haluaa, että takavalot palavat päiväajovalojen kanssa, niin sekin
        on yksinkertaisesti hoidettavissa yhdellä vaihtoreleellä, eikä edelleenkään
        sotkeuduta alkuperäiseen valoautomatiikkaan.

        Takasumuvalo on myös yksinkertaista hoitaa samalla vaihtoreletekniikalla
        omalla ohjauskytkimellä. Takasumarihan saa palaa vain ajovalojen kanssa,
        Oletettavasti päiväajovalo on asetuksen tarkoittama ajovalo, niin ainakin
        voimme olettaa, sillä asetuksessa ei eritellä eri ajovaloja, vaan puhutaan
        yleisnimellä ajovaloista.

        Päiväajovalot = huomiovalot.
        Esim oktavioissa on 21w polttimolla päiväajovalot melekin samanlaiset kuin vanhat talmut.


    • Valoa koppaan

      Jos et itse osaa asentaa nuita tuikkuja, niin valmis paketti luultavasti maksaa sen verran ettei xenoneiden säästöllä maksa itseään koskaan takaisin. Ja näyttää luultavasti amis viritykseltä joka ei ainakaan vaihtoarvoa nosta.

    • PKKK80
      • ._.

        Noi huomiovalot kiinnostaisi itseänikin :) Parkit vaan palamaan
        noiden kanssa, niin avot..
        Olikos se nyt niin että tästä vuodesta lähtien uusissa autoissa ei enää saa palaa parkit huomiovalojen kanssa? Vanhemmissahan sai vielä


      • Huomio
        ._. kirjoitti:

        Noi huomiovalot kiinnostaisi itseänikin :) Parkit vaan palamaan
        noiden kanssa, niin avot..
        Olikos se nyt niin että tästä vuodesta lähtien uusissa autoissa ei enää saa palaa parkit huomiovalojen kanssa? Vanhemmissahan sai vielä

        Etuparkit eivät ole koskaan saaneet palaa huomiovalojen kanssa.


      • ._.
        Huomio kirjoitti:

        Etuparkit eivät ole koskaan saaneet palaa huomiovalojen kanssa.

        Eihän sitä ole kielletty missään, huomaa että Aken sivuilla ei mainita edes etuparkkeja. Mulla on 96 vuoden auto ja parkit palaa edessä huomiovalojen kanssa.
        Esim. Ensimmäiset uuden kopan C5:set, niissä palaa parkit huomiovalojen kanssa.


      • Huomio
        ._. kirjoitti:

        Eihän sitä ole kielletty missään, huomaa että Aken sivuilla ei mainita edes etuparkkeja. Mulla on 96 vuoden auto ja parkit palaa edessä huomiovalojen kanssa.
        Esim. Ensimmäiset uuden kopan C5:set, niissä palaa parkit huomiovalojen kanssa.

        Älä nyt saivartele. Kai ymmärrät, että etuparkit ovat etuvalot. Luepas uudelleen ne aken rivit. Siellä sanotaan aivan selvästi, että huomiovalojen kanssa pitää palaa vain takavalot.


      • todisteet kehiin
        Huomio kirjoitti:

        Älä nyt saivartele. Kai ymmärrät, että etuparkit ovat etuvalot. Luepas uudelleen ne aken rivit. Siellä sanotaan aivan selvästi, että huomiovalojen kanssa pitää palaa vain takavalot.

        No, olisko sitä linkkiäkin laittaa, vai tuuliko huuliasi liikuttaa?

        Enkä pitäisi edes AKEn lätinöitä Jumalan sanana. Jo alkuperäinen direktiivi on kirjoitettu helvetin epäselvästi ja aiheesta on taitettu peistä ennenkin. Sehän on selvä, että kallispalkkaisten pykälänikkarien pitää tuottaa niin epäselvää tekstiä, etteivät itsekään saa siitä selvää ja pääsevät niitä tekstejä myöhemmin puimaan, toki asianmukaista korvausta vastaan.

        Eli uusien autojen osalta on tosiaan haettu sitä, ettei mitkään muut valot kuin päiväajovalot palaisi, mutta on epäselvyyttä siitä, onko kielto "parkkivalojen" palamiselle ehdoton. Lisäksi lakihan on niin kuin se luetaan ja Suomessa on sallittu myös takavalojen palaminen. Mitä en pidä ihan pöhkönä ideana.

        Plus kaikenlaisia porsaanreikiäkin löytyy, mikä mahdollistaa mersujen "joulukuusiefektin" eli keulalla kuumottaa samanaikaisesti ajovalot, päiväajovalot (toki etuvaloiksi himmennettyinä) ja vielä kolmaskin pari valaisimia, jonain ihme lisäapuvalopykälänkiertoratkaisuna.

        Mutta, käsittääkseni, etenkään jälkiasenteisten valojen osalta ei ole suoranaista kieltoa sille, että "parkit" ja päiväajovalot palaisivat samanaikaisesti. KÄYTÄNNÖSSÄ tällainen vain on hyvin vaikeaa järjestää, koska jos päiväajovalot kytketään palamaan "parkkien" rinnalla, niin millä sitten estetään esim. etusumuvalojen käyttö päiväajovalojen kanssa? Pitäisi tehdä aika monimutkaiset kytkennät.

        HELPOINTA on siis tehdä kytkentä niin, että päiväajovalot palavat, kun moottori on käynnissä, mutta ajovalokatkaisin nollilla.


      • ._.
        Huomio kirjoitti:

        Älä nyt saivartele. Kai ymmärrät, että etuparkit ovat etuvalot. Luepas uudelleen ne aken rivit. Siellä sanotaan aivan selvästi, että huomiovalojen kanssa pitää palaa vain takavalot.

        4.4 Huomiovalaisimet

        "Huomiovalaisimella tarkoitetaan ajoneuvon etuosaan asennettua valaisinta, jota käytetään ajoneuvon havaitsemisen helpottamiseksi ajettaessa valoisaan aikaan. Huomiovalaisimet ovat vapaaehtoiset, mutta jos sellaiset asennetaan, tulee niitä olla kaksi kappaletta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on enintään 400 mm ja korkeus maanpinnasta vähintään 250 mm ja enintään 1500 mm. Huomiovalaisinten välisen etäisyyden tulee olla vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään 400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Huomiovalaisimet asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä ja sammuvat kytkettäessä ajovalot päälle, paitsi milloin niitä käytetään valomerkin antamiseen. Huomiovalaisimen on lähetettävä valkoista hajavaloa, joka ei suoraan tai heijastumallakaan saa häiritä kuljettajaa tai muitakaan tiellä liikkujia. Ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin myös keltaista valoa lähettävät huomiovalaisimet. Huomiovalojen merkkivalo on vapaaehtoinen. Huomiovalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 20° ulos- ja sisäänpäin sekä vaakatasosta 10° ylös- ja alaspäin."

        Tossa on sulle valomääräykset koskien huomiovaloja/ päivävaloja kumpaa nimitystä sit käytätkään..
        Miksi väität että etuvalot (parkit) ei saisi palaa? ?


      • Huomio huomio
        ._. kirjoitti:

        4.4 Huomiovalaisimet

        "Huomiovalaisimella tarkoitetaan ajoneuvon etuosaan asennettua valaisinta, jota käytetään ajoneuvon havaitsemisen helpottamiseksi ajettaessa valoisaan aikaan. Huomiovalaisimet ovat vapaaehtoiset, mutta jos sellaiset asennetaan, tulee niitä olla kaksi kappaletta asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on enintään 400 mm ja korkeus maanpinnasta vähintään 250 mm ja enintään 1500 mm. Huomiovalaisinten välisen etäisyyden tulee olla vähintään 600 mm, kuitenkin vähintään 400 mm, mikäli ajoneuvon kokonaisleveys on enintään 1300 mm. Huomiovalaisimet asennetaan auton etuosaan eteenpäin suunnattuina ja siten kytkettyinä, että ne voivat palaa vain silloin kun takavalaisimet ovat päällä ja sammuvat kytkettäessä ajovalot päälle, paitsi milloin niitä käytetään valomerkin antamiseen. Huomiovalaisimen on lähetettävä valkoista hajavaloa, joka ei suoraan tai heijastumallakaan saa häiritä kuljettajaa tai muitakaan tiellä liikkujia. Ennen 1.10.1994 käyttöönotetuissa autoissa sallitaan kuitenkin myös keltaista valoa lähettävät huomiovalaisimet. Huomiovalojen merkkivalo on vapaaehtoinen. Huomiovalaisimen tulee näkyä vaakatasossa 20° ulos- ja sisäänpäin sekä vaakatasosta 10° ylös- ja alaspäin."

        Tossa on sulle valomääräykset koskien huomiovaloja/ päivävaloja kumpaa nimitystä sit käytätkään..
        Miksi väität että etuvalot (parkit) ei saisi palaa? ?

        Etuvalot eivät saa palaa. Itse kirjoitit ihan oikein, saavat palaa vain kun takavalot ovat päällä. Noin käy, kun kopioi tekstiä tänne eikä ymmärrä sen sisältöä.


      • ._.
        Huomio huomio kirjoitti:

        Etuvalot eivät saa palaa. Itse kirjoitit ihan oikein, saavat palaa vain kun takavalot ovat päällä. Noin käy, kun kopioi tekstiä tänne eikä ymmärrä sen sisältöä.

        Mikäs vastaus toi nyt oli? ?


      • Huomio huomio
        ._. kirjoitti:

        Mikäs vastaus toi nyt oli? ?

        Kysyit miksi etuvalot eivät saa palaa. Itse vastasit, ettei saa palaa. Koska edelleen kyselet omia juttujasi, niin et ymmärrä kirjoittamaasi.,


    • ._.

      Juu tottakai ymmärrän. Noinhan siellä sanotaan, kävin lukemassa tovi sitten.. Nykyään ei enää tarvitse edes takavalojen palaa huomiovalojen kanssa, mikä helpottaa asentamista.

    • eikö osata

      Paljon ja paljon näkee näitä jälkiasenteisia, ovat vaan väärin asennettu monessa, väli pitää olla sen 60cm mutta ei vaan ole. Ovat aika tökerön näköisiä kun ovat siinä rekisterikilven molemmin puolin. Ja sitten jopa palavat normaaliajovalojen kanssa samaan aikaan. Tähän ei tarvitse rotan eikä töpinän kommentoida.

      • Niin, etkö halua, että kommentoin, ei se mitään, kommentoin kuitenkin. Olinhan alunperin yksi ketjun kirjoittajista. Paljon on virrannut vettä Vantaassa siitä kun tässä viestiketjussa asiasta keskusteltiin, noin puolitoista vuotta sitten.

        Moneenkohan autoon olet itse asentanut päiväajovaloja? Ei tarvitse vastata, et yhteenkään. On ylättävän vaikeaa yleensäkään löytää paikkaa n. 250 mm leveille valoille, varsinkin henkilöauton keulasta. Keulan kaarevuus ja mahdollisen asennupaikan korkeus tuottaa vaikeuksia. Katumaasturin keulan alle suojaan ne yleensä saa sen 250 minimikorkeuteen. Markkinoilta kun ei löydy pyöreitä valoja montaakaan.

        Miksi yleensäkään otat kantaa ulkonäköön, etkö ole oppinut, kauneus on katsojan silmässä.

        Pari vuotta sitten oli vain harvat jälkiasennusvalot väärin kytkettylnä, mutta nykyisin todella aika monessa ajovalot palaa samaan aikaan, eriloisesti pakettiautoissa olen havainnut tuon. Joulukuusiefektiäkö tuolla tavoitellaan?


      • eikö osata
        Täpinä kirjoitti:

        Niin, etkö halua, että kommentoin, ei se mitään, kommentoin kuitenkin. Olinhan alunperin yksi ketjun kirjoittajista. Paljon on virrannut vettä Vantaassa siitä kun tässä viestiketjussa asiasta keskusteltiin, noin puolitoista vuotta sitten.

        Moneenkohan autoon olet itse asentanut päiväajovaloja? Ei tarvitse vastata, et yhteenkään. On ylättävän vaikeaa yleensäkään löytää paikkaa n. 250 mm leveille valoille, varsinkin henkilöauton keulasta. Keulan kaarevuus ja mahdollisen asennupaikan korkeus tuottaa vaikeuksia. Katumaasturin keulan alle suojaan ne yleensä saa sen 250 minimikorkeuteen. Markkinoilta kun ei löydy pyöreitä valoja montaakaan.

        Miksi yleensäkään otat kantaa ulkonäköön, etkö ole oppinut, kauneus on katsojan silmässä.

        Pari vuotta sitten oli vain harvat jälkiasennusvalot väärin kytkettylnä, mutta nykyisin todella aika monessa ajovalot palaa samaan aikaan, eriloisesti pakettiautoissa olen havainnut tuon. Joulukuusiefektiäkö tuolla tavoitellaan?

        Pakko puuttua kirjoitukseesi, tuolla aiemmin mainitsit että katso 30.7 DN.n aloitukseen, etsin kovasti mutta aloitus oli jo 21.7.

        Jos asennus on mahdoton suorittaa vaadittujen etäisyyksien täyttymiseksi niin silloin kannatta jättää himmelit unholaan.

        Siksi otan kantaa ulkonäköön koska ne ovat asennusteknisesti päin persetttä. Tiedoksi sinulle että näitä himmeleitä on huomattavasti kapeampiakin. Ja pyöreitäkin himmeleitä löytyy ihan riittävästi.


      • eikö osata kirjoitti:

        Pakko puuttua kirjoitukseesi, tuolla aiemmin mainitsit että katso 30.7 DN.n aloitukseen, etsin kovasti mutta aloitus oli jo 21.7.

        Jos asennus on mahdoton suorittaa vaadittujen etäisyyksien täyttymiseksi niin silloin kannatta jättää himmelit unholaan.

        Siksi otan kantaa ulkonäköön koska ne ovat asennusteknisesti päin persetttä. Tiedoksi sinulle että näitä himmeleitä on huomattavasti kapeampiakin. Ja pyöreitäkin himmeleitä löytyy ihan riittävästi.

        Mukava kuulla, että löytyy. Nyt voit Sinäkin olla hyödyksi ja rakentava. Linkitäpä
        tänne pari halkaisijaltaan noin 50 mm valoa. Itse olen löytänyt vain yhden tyypin, halkaisija 70 mm. Kapeatkin valot, leveys 160 mm itsellä, ovat harvinaisia, kun halutaan mahdollisimman matala malli, jotta ei tule liian alas puskurin alle asennettuna. Puhutaan nyt hyväksytyistä valoista, eikä himmeleistä.

        Muutama kuukausi sitten ei vaan löytynyt 50 mm pyöreitä. Sen sijaan nyt saa merkkikohtaisia puskurin päälle asennettavaia päiväajovaloja lisävarusteina,
        tosin aika harvaan autoon vielä.


      • facelift
        Täpinä kirjoitti:

        Mukava kuulla, että löytyy. Nyt voit Sinäkin olla hyödyksi ja rakentava. Linkitäpä
        tänne pari halkaisijaltaan noin 50 mm valoa. Itse olen löytänyt vain yhden tyypin, halkaisija 70 mm. Kapeatkin valot, leveys 160 mm itsellä, ovat harvinaisia, kun halutaan mahdollisimman matala malli, jotta ei tule liian alas puskurin alle asennettuna. Puhutaan nyt hyväksytyistä valoista, eikä himmeleistä.

        Muutama kuukausi sitten ei vaan löytynyt 50 mm pyöreitä. Sen sijaan nyt saa merkkikohtaisia puskurin päälle asennettavaia päiväajovaloja lisävarusteina,
        tosin aika harvaan autoon vielä.

        Ajattelin laiitta tuollaiset kaarevat valot -98 Audi A4 puskurin ritilään. Onkohan sopivan kaareva, onko kukaan laittanu?
        http://salonseudunkaupat.fi/autotarvike/product_catalog.php?c=13


      • facelift kirjoitti:

        Ajattelin laiitta tuollaiset kaarevat valot -98 Audi A4 puskurin ritilään. Onkohan sopivan kaareva, onko kukaan laittanu?
        http://salonseudunkaupat.fi/autotarvike/product_catalog.php?c=13

        Parhaan sopivuuden saat kun menet autotarvikeliikkeeseen missä noita myydään.
        Myyjä varmasti avaa pakkauksen ja antaa Sinulle "hypisteltäväksi" jotta voit "polvistua" Audisi eteen ja sovitella valoa kohdalleen. Niiden keskinäin etäisyys, min 600 mm, varmasti toteutuu. Jos joudut laittamaan puskurin alle,
        niin korkeus maasta, min 250 mm, saattaa olla liian paljon, jolloin sijoitat ne ritilään, kun olet aikonutkin.


    • Kekke79
    • kiitos

      Osaako joku sanoa miten 3-piuhaset päivä valot kytketään,siten että parkit palaa yhtä aikaa. Pitääko olla monet releet.auto on japsi ja H 4 polttimot.

      • a(2)

        Päiväajovalojen kuuluu sammua, kun parkit kytketään, ellei kyseessä ole malli, joka on hyväksytty myös himmentymään parkiksi, jolloin vakioparkit pitää poistaa. Eli jos autossa on vakioparkit paikallaan kuuluu päiväajovalojen sammua kokonaan kun parkit tai ajovalot kytketään päälle.


      • Valopää1

        Totuus on, että päivävalot saavat palaa parkkien/etuvalojen kanssa. Jos joku muuta väittää, on väärässä. Epätietoiset voivat tarkistaa asian katsastusmiehiltä. Itse sain huomautuksen nuorelta katsastusmieheltä etuvalojen toimimattomuudesta päivävalojen kanssa. Etuvalojen polttimot olivat joskus hajonneet, enkä sitä ollut huomannut. Normaalisti vain päivävalot palavat, mutta viiksestä kääntämällä saa etuvalot ja takavalot myös päälle.


      • hullut_neuvot

        Himmeä on valopään järjen valo.

        "parkit" saa tosiaan palaa samaan aikaan päiväajovalojen kanssa, mutta päiväajovalot eivät saa palaa yhtä aikaa näiden kanssa:
        - lähivalot
        - kaukovalot
        - etusumuvalot

        Lisäksi kojelaudan merkkivaloista/käyttökytkimistä pitää nähdä
        - onko takavalot päällä
        - onko lähivalot päällä

        Millaisen kytkennän valopää rakentaisi, jotta em. vaatimukset toteutuu?

        Niinpä. Jälkiasennuksessa ainoa ratkaisu, jolla homma toimii, on kytkeä päiväajovalot palamaan vain auton omien valojen ollessa kokonaan pois päällä. Näin ei synny tilannetta, jossa palaa laiton määrä valoja. Vrt. amikset ja pakettiatopellet, jotka asentaa keulalle 4 kpl päiväajovaloja ja kytkee ne palamaan yhtä aikaa etu-, lähi- ja homovalojen kanssa.

        Erityisen vaarallinen on kytkentä, jossa mittarivalot palavat, vaikka lähivalot eivät ole päällä. Tätä on ilmeisesti uusissa itäautoissa, jotka erittäin usein ajelee pimeällä & vesisateessakin ilman takavaloja. Vai onko niissä niin himmeät kuskit, ettei edes pimeä kojelata aiheuta reaktiota? Eihän nämä näytä päivänvalossakaan tietävän, mikä laite on nopeusmittari ja mitä sillä pitäisi tehdä = ajetaan vuoronperään 30 km/h yli- ja alinopeutta jarrutellaan peltipoliisien kohdalla.


    • filade
      • filade

        Siis menikö releestä seisontavalo osa? Uusi relekö ? Kiitos vastauksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2466
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      60
      1368
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1123
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe