Minulla on kahdessa sarakkeessa lukuja vaikkapa seuraavasti:
1 94
2 43
3 71
Oikeassa sarakkeessa on vasemman sarakkeen lukujen frekvenssit. Siis esimerkiksi lukua 1 on aineistossani 94 kappaletta, eli kyseessä on frekvenssitaulukko. Kysymys on nyt tämä: miten lasken Calcilla tällaisen aineiston keskiarvon, mediaanin ja keskihajonnan helpoiten? Toki voin naputella laskukaavat keskiarvolle ja keskihajonnalle käsinkin, mutta mediaanin laskeminen menee joka tapauksessa työlääksi, jos aineisto on yhtään isompi. Enkä haluaisi tehdä yhtään ylimääräistä työtä, jos Calcissa on jotkut kätevät funktiot tällaisten tapausten varalle.
Kiitos avusta!
tunnuslukuja frekvenssitaulukosta Calcissa
3
2216
Vastaukset
Painotetuille tilastotunnusluvuille ei ole valmisfunktioita OO.o Calcissa, eikä kait oiken missään taulukkolaskentaohjelmassa (Gnumericia epäilin, vaan ei taida olla siinäkään).
Sitten on toinen asia, että onko painotettu mediaani mitenkään merkittävä tunnusluku, mutta sehän on käyttäjän vastuulla.
Eipä ole tilastojutut niin hallinnassani, että voisin sanoa, saatko normittamalla aineistosi tavalliset tilastofunktiot antamaan "oikeita" tuloksia kerrointa vaille?FREQUENCY-funktiolla saanet tuollaisen antamasi taajuustaulukon muodostettua raaka-aineistosta, vaan tätähän et kaivannut.
- a-s-h
Kiitosta. Täytyypä sitten laskea nuo tunnusluvut pitemmän kaavan kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli275334Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm123905Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403197IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm512820Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861318Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.2851312- 601193
- 791139
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul3961122Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2151101