Mies sairasti Hodgkinin taudin 2006. Sen jälkeen käynyt kontrolleissa ensin 4kk välein, sitten 6kk välein. Vuoden välein on otettu ihan tavalliset varjoainekuvat.
Nyt kesäkuussa oli taas kontrolli ja varjoainekuvissa näkyi rintarangan alueella jokin imusolmuke (tai muutama) joissa muutosta. Sai lähettää pet-kuvaukseen ja kerrottiin, että se on sellainen kuvantamistapa, joka kertoo varmasti, että onko solut hyvälaatuisia vai pahalaatuisia.
No tulokset tuli ja pahalaatuistahan se. Lääkäri sanoi, että otetaan vielä koepalat, jotta varmistetaan, että tauti on sama kuin viimeksi eikä sittenkin jokin muu. Maanantaina menimme osastolle kuulemaan tulokset tai oikeastaan siis sen, että millainen on hoito ja tiedettiin, että lääkäri aikoo aloittaa sen ihan heti lähipäivinä ellei jopa samana päivänä. Mutta yllättäin lääkäri kertoikin, että koepalat oli puhtaat. Kirurgin lausunnon mukaan oli saatu hyvät koepalat ja ne oli otettu neljästä kohtaa ja kaikki oli puhdasta! Lääkäri oli itsekin yllättynyt. Selitti sitten, että ei se pet-kuvaus täysin idioottivarma menetelmä ole. Antoi jotain esimerkkejä siitä mikä voi häiritä tulosta kuten allergiat. Allergiaa miehelläni on.
Veriarvot olivat kaikki täysin normaalit ja olivat silloin kesäkuussakin. Pet-kuvaus tehdään uudelleen 3kk kuluttua edellisestä kuvauksetsa ihan seurannan vuoksi, mutta kaiketi siis koepalat nyt kuitenkin on paljon luotettavampi kuin tuollainen kuvaus. Näin lääkäri sanoi.
Itseäni häiritsi se, että lääkäri kertoi asiansa näin "en tiedä onko nämä hyviä vai huonoja uutisia, mutta näissä koepaloissa ei löytynyt mitään". Tuijotin lääkäriä ja teki mieli sanoa, että totta helvetissä ne on hyviä uutisia. Miten ne voisi olla huonoja. Tietysti tarkoitti sitä, että kun siellä kuitenkin ne imusolmukkeet oli hieman suurentuneet niin joku selitys sillekin on, mutta kyllä se nyt aika paljon merkkaa ettei koepaloissa ole merkkiäkään pahalaatuisuudesta.
Mutta onko muilla vastaavia kokemuksia pet-kuvauksesta?
Ai niin mainittakoon vielä, että mies on nyt 32v eli nuori ihminen on kyseessä.
Pet-kuvauksesta tälläistä kokemusta (Hodgkin)
4
12469
Vastaukset
- hwknf
Nämä nykyiset kuvantamismenetelmät on niin tarkkoja, että joskus tapahtuu niinkuin teille, antavat vääriä hälytyksiä.
Sydämelliset onnittelut teille, ettei syöpä olekaan uusinut! Olen kuullut tapauksesta, jossa kävi kuin teille, pet-kuva näytti, että saattaa olla uusiutunut, mutta koepalassa osoittautuikin hyvänlaatuiseksi.
Myös mulla takana hodgkin. Kontrolli tt:ssä oli poikkeavuutta, tutkittiin erinäisin tutkimuksin ja osoittautui hyvänlaatuiseksi suurentuneksi kilpirauhaseksi. Lääkkeillä hoituu aiheuttamansa liikatoiminta.
Nämä kokemuksethan osoittavat¨, että kontrollit kannattavat. Olen todella iloinen ja huojentunut puolestanne, että kaikki ok. Kun löysin ton oman uuden epämääräisen kyhmyni, niin ajatus oli heti, että tauti on uusinut. Se oli henkisesti raskaampaa, pelkkä epäily, kuin mitä alkuperäinen tauti oli.
Terveyttä teille tulevaisuuteenkin! - sairastanut
Hei,
Olen sairastanut 2007 ja mulle on myöskin tehty PET-kuvaus. PET:istä voi tulla vääriä vastauksia jos varjoaine jakautuu väärin tai sitten ei ole noudattanut niitä neuvoja mitä on annettu eli ei edes purkkaa saa syödä, piti olla aivan levossa pari tuntia, mä en saanut mennä edes omalla autolla kuvauksiin. Kyllä varmaan noita virheitä näissä kuvissa tulee. Onnea miehellesi että kaikki oli loppujen lopuksi hyvin. Hodgkinin suurin uusiutumisriski on komen ensimmäisen vuoden aikana ja sen jälkeen on harvinaista, että enää uusiutuisi. Näin ihan Professoritason lääkärit kertoivat minulle Helsingin syöpäklinikalle. Toivon miehellesi ja sinulle pahjon terveitä yhteisiä vuosia tulevaisuuteen- kolmen äiti
Mies ei saanut mitään tarkkoja ohjeita pet-kuvauksen suhteen. Eli toisinsanoen ajoi sinne kyllä omalla autolla reilun tunnin matkan. Minä olin mukana, mutta vain siksi, jos olisi saanut kuvauksessa jotain rauhoittavaa eikä olisikaan saanut ajaa autolla takaisin.
Mietin tuota syömistä... Mies oli syömättä sitä ennen joitakin tunteja ja sen jälkeen joi vain vettä. En tiedä olisiko vahingossa voinut ottaa, vaikka jonkun allergialääkkeen mitä ei olisi saanut. Enpä tiedä.
Levossa mies ei ainakaan ollut ennen kuvausta tosiaan, koska mentiin autolla ja sitä ennenkin touhusi tässä jotain kotona ihan normaalisti.
Tuon me olemme myös kuulleet, että hodgkin ei juuri enää uusi sen kolmen vuoden jälkeen. - sairastanut
kolmen äiti kirjoitti:
Mies ei saanut mitään tarkkoja ohjeita pet-kuvauksen suhteen. Eli toisinsanoen ajoi sinne kyllä omalla autolla reilun tunnin matkan. Minä olin mukana, mutta vain siksi, jos olisi saanut kuvauksessa jotain rauhoittavaa eikä olisikaan saanut ajaa autolla takaisin.
Mietin tuota syömistä... Mies oli syömättä sitä ennen joitakin tunteja ja sen jälkeen joi vain vettä. En tiedä olisiko vahingossa voinut ottaa, vaikka jonkun allergialääkkeen mitä ei olisi saanut. Enpä tiedä.
Levossa mies ei ainakaan ollut ennen kuvausta tosiaan, koska mentiin autolla ja sitä ennenkin touhusi tässä jotain kotona ihan normaalisti.
Tuon me olemme myös kuulleet, että hodgkin ei juuri enää uusi sen kolmen vuoden jälkeen.Hei taas,
minulle annettiin kirjalliset ohjeet joissa sanottiin: Teidän pitää olla ravinnotta yön yli tai vähintään kuusi tuntia. Saatte juoda vettä, mutta ei mitään muita juomia. Myös purukumin pureskelu on kielletty. Fyysistä rasitusta tulee välttää ennen tutkimusta.
Tutkimuksen kulku: Teidät laitetaan lepäämän ennen tutkimusaineen antoa, jotta lihaksiston sokeriaineenvaihduta saadaan alenemaan. Tutkimusaineena käytetään radioaktiivisesti merkittyä sokerijohdannaista, mikä kertyy sairaaseen kudokseen poikkeavalla tavalla. Kuvaus voidaan aloittaan noin tunnin kuluttua tutkimusaineen annosta.
Itse kyllä noudatin noita ohjeita orjallisesti, eikä minulle annettu mitään rauhoittavia. Koko tutkimus kesti noin 2,5 tuntia. Saattaa olla että jännitteneisyys ja touhuaminen on tuonut virheellisen tuloksen. Kiva kuitenkin että kaikki on hyvin! Nauttikaa lapsistanne ja elämästänne, ei tänne turhia olla tultu murehtimaan, otetaan asiat niin kuin ne tulevat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2002665
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1252476En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761688Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2021215Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va561159- 471088
- 99991
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6803- 106798
- 46793