- Pankki tyhjensi tilini

Nyt pankki vei koko päivärahani heti kun se ilmestyi tilille. Tilille jäi 5 euroa! Koin tosi mukavan yllätyksen, kun huomasin, että pankki oli tyhjentänyt tilini. Minulla on erääntynyt asuntolaina (2kk x 500 e), jota en ole pystynyt maksamaan kahteen kuukauteen koska autooni jouduttiin yllättäin tekemään iso moottoriremontti ja rahat oli pakko laittaa sen korjaukseen. Pienillä tuloilla talous meni heti kuralle.

Ok, vika on ehkä osittain minun, koska en ole tajunnut tehdä pankkiin ilmoitusta luotonmaksusuunnitelman muutoksesta. Aikaisemmassa pankissani ei kuitenkaan koskaan tyhjennetty tiliä, vaan sain laskun rästilainasta, jonka pystyin maksamaan myöhemmin. Koska palaan taas töihin syksyllä, olisin voinut maksaa lainaerän pois silloin.

Onko tämä edes luvallista? Tietääkseni esim ulosotossa maksajan tilille pitää jättää ns turvaraha elämiseen.

196

22523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pankkia syyttää

      Siis hetkinen. Syytät pankkia siitä, että jätät lyhennykset hoitamatta, etkä ota edes pankkiin yhteyttä, ja sitten pankki ottaa omansa pois, ja se on sitten pankin vika????

      "Ok, vika on ehkä osittain minun"

      Väärin. Vika ei ole OSITTAIN sinun, vaan KOKONAAN sinun.

      Ja mietis vähän, kumpi on tärkeämpää. Maksaa asuntolainan lyhennys, vai auton korjaus? Et ole töissäkään, joten et voi perustella auton korjausata edes sillä, että tarvitset sitä töiden takia.

      • vasuri ennemmin kuin

        Tyypillinen kokoomuslainen siellä marmattaa, syy on pankin ja sillä selvä, aivan diktatuurista hommaa että kun ennalta arvaamaton tilanne tulee ja tarvii välttämättä rahaa toiseen paikkaan niin pankki repii väkisin sen omansa pois eikä neuvottelu mahdollisuutta ole kun olisi pitänyt ennakoida etukäteen rahan tarve, sikamaista korealaista ajattelutapaa tuo, perkele porvarit.


      • !!!!!!!!!!!
        vasuri ennemmin kuin kirjoitti:

        Tyypillinen kokoomuslainen siellä marmattaa, syy on pankin ja sillä selvä, aivan diktatuurista hommaa että kun ennalta arvaamaton tilanne tulee ja tarvii välttämättä rahaa toiseen paikkaan niin pankki repii väkisin sen omansa pois eikä neuvottelu mahdollisuutta ole kun olisi pitänyt ennakoida etukäteen rahan tarve, sikamaista korealaista ajattelutapaa tuo, perkele porvarit.

        Mutta kyllä minäkin ottaisin omani pois vaikka väkisin, jos vapaaehtoisesti ei lainaaja maksaisikaan, vaan päättäisi, että joku toinen on oikeutetumpi rahoihin. Maksusuunnitelma on maksusuunnitelma. Vaikka kuinka kokisi itse että se autoremontti on tärkeämpi itselleen.

        Ylipäätään on ihmisryhmä, jotka kokevat oikeudekseen elää muiden rahoilla. Tämä ryhmä tyypillisesti myöskin ajautuu velkakierteeseen, joiden mielestä on kivaa saada kaikki nyt ja heti. Auto osamaksulla, luottokortteja, pikavippejä, liian suuri asuntolaina ym. Onneksi joku kierteen katkaisee jossain vaiheessa väkisin, mutta olisi inhimillisempää kyllä velalliselle, jos moista ei olis päässyt syntymäänkään. Mutta kukaan muu ei siihen pysty, kuin ihminen itse.

        Ja ei, en ole kultalusikka suussa syntynyt, enkä myöskään mikään isotuloinen. Koska asiat ovat näin, niin on vain sopeuduttava siihen, että hankintoja priorisoidaan välillä aika rankastikin. Joskus vaan täytyy säästää pidempäänkin, jotta pystyy hankkimaan. Mutta katto on päänpäällä, ja ruoka ja vaatteet koko perheellä, saamme lääkkeet ja muut tarpeelliset. Sukanvarressa pitää olla sen verran, että juuri sen yllättävänkin tilanteen tullen pärjää, vuoden puskureiden avulla saa varmasti jo talonsakin myytyä pois, ja velkataakkaa pienemmäksi. Eikä myöskään tarvitse millään osamaksukaupoilla pyörittää hankintojakaan. Mutta puskurirahasto on säästetty kovalla työllä ja kieltäytymisillä. Olisihan se kiva ollut lentää etelään, ja ostaa se uusi auto. Mutta kyllä se vaan tämä nykyinen tilanne on kuitenkin paljon parempi, rahahuolia ei ole, ja jonkinlainen varmuus jatkostakin ainakin hetkeksi. Yönsä voi nukkua, eikä murehtia ulosottoja ja laskuja.

        Mielestäni tämä ei ole mitään korealaista meininkiä, vaan sitä että meillä aikuisilla ihmisillä on vastuu ja vapaus päättää rahojensa käytöstä. Kaikista ei siihen ole, mutta ulosotto ja luottotietojen menetys opettaa. Aina ei voi olla helppoa, mutta vaikeudetkin kuuluvat elämään.


      • tympääntynyt

        pankki ei varmaan kaadu tosta...mut tavallisen pullaisen talous voi kyl mennä kuralle!! nim.TURHA on todennäkösesti isomahanen mersukuski


      • tosiasia on niin
        !!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Mutta kyllä minäkin ottaisin omani pois vaikka väkisin, jos vapaaehtoisesti ei lainaaja maksaisikaan, vaan päättäisi, että joku toinen on oikeutetumpi rahoihin. Maksusuunnitelma on maksusuunnitelma. Vaikka kuinka kokisi itse että se autoremontti on tärkeämpi itselleen.

        Ylipäätään on ihmisryhmä, jotka kokevat oikeudekseen elää muiden rahoilla. Tämä ryhmä tyypillisesti myöskin ajautuu velkakierteeseen, joiden mielestä on kivaa saada kaikki nyt ja heti. Auto osamaksulla, luottokortteja, pikavippejä, liian suuri asuntolaina ym. Onneksi joku kierteen katkaisee jossain vaiheessa väkisin, mutta olisi inhimillisempää kyllä velalliselle, jos moista ei olis päässyt syntymäänkään. Mutta kukaan muu ei siihen pysty, kuin ihminen itse.

        Ja ei, en ole kultalusikka suussa syntynyt, enkä myöskään mikään isotuloinen. Koska asiat ovat näin, niin on vain sopeuduttava siihen, että hankintoja priorisoidaan välillä aika rankastikin. Joskus vaan täytyy säästää pidempäänkin, jotta pystyy hankkimaan. Mutta katto on päänpäällä, ja ruoka ja vaatteet koko perheellä, saamme lääkkeet ja muut tarpeelliset. Sukanvarressa pitää olla sen verran, että juuri sen yllättävänkin tilanteen tullen pärjää, vuoden puskureiden avulla saa varmasti jo talonsakin myytyä pois, ja velkataakkaa pienemmäksi. Eikä myöskään tarvitse millään osamaksukaupoilla pyörittää hankintojakaan. Mutta puskurirahasto on säästetty kovalla työllä ja kieltäytymisillä. Olisihan se kiva ollut lentää etelään, ja ostaa se uusi auto. Mutta kyllä se vaan tämä nykyinen tilanne on kuitenkin paljon parempi, rahahuolia ei ole, ja jonkinlainen varmuus jatkostakin ainakin hetkeksi. Yönsä voi nukkua, eikä murehtia ulosottoja ja laskuja.

        Mielestäni tämä ei ole mitään korealaista meininkiä, vaan sitä että meillä aikuisilla ihmisillä on vastuu ja vapaus päättää rahojensa käytöstä. Kaikista ei siihen ole, mutta ulosotto ja luottotietojen menetys opettaa. Aina ei voi olla helppoa, mutta vaikeudetkin kuuluvat elämään.

        En varmasti saa itse päättää rahoistani, vaan verottaja ja taas verottaja vie joka ikisestä sentistäni osansa, muodossa tai toisessa. Sama koskee pankkeja ja vakuutuksia, keräävät "pakollisia" maksuja maksujen päälle.


      • USA:an
        tosiasia on niin kirjoitti:

        En varmasti saa itse päättää rahoistani, vaan verottaja ja taas verottaja vie joka ikisestä sentistäni osansa, muodossa tai toisessa. Sama koskee pankkeja ja vakuutuksia, keräävät "pakollisia" maksuja maksujen päälle.

        Siellä verottaja ei vie niin suurta osaa mahdollisista tuloistasi, kuin Suomessa. Saat aivan itse päättää mahdollisien rahojesi sijoittamisesta. Älä kuitenkaan odota yhteiskunnalta esim Suomessa totuttua terveydenhuoltoa, julkista liikennettä yms. Saat ostaa oman auton omille mahdollisilla rahoillasi, saat tehdä kahta-kolmea työtä, koska palkat ovat kehitysmaatasoa ja palveluammateissa tulosi ovat suurelta osin vapaaehtoisten palvelurahojen varassa. Saat myös kustantaa oman sairausvakuutuksesi - USA:ssa verottaja ei käy kukkarollasi ja anna sinulle elämäsi läpi kestävää sairausvakuutusta.

        Verotuksellinen paratiisi siis - saat aivan itse päättää rahoistasi - mikäli työtä satut löytämään.


      • Töissäkävijä
        !!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Mutta kyllä minäkin ottaisin omani pois vaikka väkisin, jos vapaaehtoisesti ei lainaaja maksaisikaan, vaan päättäisi, että joku toinen on oikeutetumpi rahoihin. Maksusuunnitelma on maksusuunnitelma. Vaikka kuinka kokisi itse että se autoremontti on tärkeämpi itselleen.

        Ylipäätään on ihmisryhmä, jotka kokevat oikeudekseen elää muiden rahoilla. Tämä ryhmä tyypillisesti myöskin ajautuu velkakierteeseen, joiden mielestä on kivaa saada kaikki nyt ja heti. Auto osamaksulla, luottokortteja, pikavippejä, liian suuri asuntolaina ym. Onneksi joku kierteen katkaisee jossain vaiheessa väkisin, mutta olisi inhimillisempää kyllä velalliselle, jos moista ei olis päässyt syntymäänkään. Mutta kukaan muu ei siihen pysty, kuin ihminen itse.

        Ja ei, en ole kultalusikka suussa syntynyt, enkä myöskään mikään isotuloinen. Koska asiat ovat näin, niin on vain sopeuduttava siihen, että hankintoja priorisoidaan välillä aika rankastikin. Joskus vaan täytyy säästää pidempäänkin, jotta pystyy hankkimaan. Mutta katto on päänpäällä, ja ruoka ja vaatteet koko perheellä, saamme lääkkeet ja muut tarpeelliset. Sukanvarressa pitää olla sen verran, että juuri sen yllättävänkin tilanteen tullen pärjää, vuoden puskureiden avulla saa varmasti jo talonsakin myytyä pois, ja velkataakkaa pienemmäksi. Eikä myöskään tarvitse millään osamaksukaupoilla pyörittää hankintojakaan. Mutta puskurirahasto on säästetty kovalla työllä ja kieltäytymisillä. Olisihan se kiva ollut lentää etelään, ja ostaa se uusi auto. Mutta kyllä se vaan tämä nykyinen tilanne on kuitenkin paljon parempi, rahahuolia ei ole, ja jonkinlainen varmuus jatkostakin ainakin hetkeksi. Yönsä voi nukkua, eikä murehtia ulosottoja ja laskuja.

        Mielestäni tämä ei ole mitään korealaista meininkiä, vaan sitä että meillä aikuisilla ihmisillä on vastuu ja vapaus päättää rahojensa käytöstä. Kaikista ei siihen ole, mutta ulosotto ja luottotietojen menetys opettaa. Aina ei voi olla helppoa, mutta vaikeudetkin kuuluvat elämään.

        Kyllä se on helppo elvistellä että on sukanvarressa rahaa.Tilanne on toisilla semmoinen että vaikka käydäänTöissä niin hädin tuskin riittää niihin lääkkeisiin. Ei oo varaa laittaa lapsia harrastuksiin.
        Jotain ymmärrystä ihmisille kiitos.


      • rfaea
        USA:an kirjoitti:

        Siellä verottaja ei vie niin suurta osaa mahdollisista tuloistasi, kuin Suomessa. Saat aivan itse päättää mahdollisien rahojesi sijoittamisesta. Älä kuitenkaan odota yhteiskunnalta esim Suomessa totuttua terveydenhuoltoa, julkista liikennettä yms. Saat ostaa oman auton omille mahdollisilla rahoillasi, saat tehdä kahta-kolmea työtä, koska palkat ovat kehitysmaatasoa ja palveluammateissa tulosi ovat suurelta osin vapaaehtoisten palvelurahojen varassa. Saat myös kustantaa oman sairausvakuutuksesi - USA:ssa verottaja ei käy kukkarollasi ja anna sinulle elämäsi läpi kestävää sairausvakuutusta.

        Verotuksellinen paratiisi siis - saat aivan itse päättää rahoistasi - mikäli työtä satut löytämään.

        Väärin.. Jenkeissä ne verot vasta onkin hullut. Kaikesta pitäis maksaa käytännössä n.40% veroa ja jos jää jotain maksamatta niin valtio voi viedä kaiken mitä omistat.


      • nyhtänköljä

        Saat olla aivan varma siitä että pankki kyllä ottaa omansa heti kun tilellesi tulee rahaa, vast edes varmaankin
        MUISTAT ilmoittaa maksuvaikeudestasi ajoissa siis OMA VIKASI TURHA KITISTÄ.


      • Ilman aatoksen paloa
        vasuri ennemmin kuin kirjoitti:

        Tyypillinen kokoomuslainen siellä marmattaa, syy on pankin ja sillä selvä, aivan diktatuurista hommaa että kun ennalta arvaamaton tilanne tulee ja tarvii välttämättä rahaa toiseen paikkaan niin pankki repii väkisin sen omansa pois eikä neuvottelu mahdollisuutta ole kun olisi pitänyt ennakoida etukäteen rahan tarve, sikamaista korealaista ajattelutapaa tuo, perkele porvarit.

        Eihän sillä että nimesi on jonkun sopimuspaperin alalaidassa ole puoluekarttasi kanssa mitään tekemistä. Ihan omin käsin tuo ap:kin on nimensä pankin paperiin raapinut, ei nagan takaraivolla kuten teillä vasureilla on ollut tapana motivoida.
        Punaisen ajattelumallin mukaan sekin että auto leviää kesken leikin on kaikkien muiden vikaa, eikö olekkin? Muuta pelle itään sitä ihanuutesi persettä lipomaan. En ole oikealla enkä vasemmalla, mutta jos nimeni on paperissa niin vastuuni kannan. Äläkä vaivaudu edes vastaamaan, ajatusmaailmasi ei kolahda millään mallilla.


      • rfaea kirjoitti:

        Väärin.. Jenkeissä ne verot vasta onkin hullut. Kaikesta pitäis maksaa käytännössä n.40% veroa ja jos jää jotain maksamatta niin valtio voi viedä kaiken mitä omistat.

        Tähän oli pakko laittaa kommentti. Niin USA:ssa tosiaan täytyy maksaa kaikesta (eli ruoat, vaatteet, kodinkoneet yms.) kaikkien se 40 % (jos on oikein) riippumatta mikä tulo on. Jos toinen saa 100 € se maksaa siitä sen 40 €, jos taas toinen saa 100 000 se maksaa sen 40 000 ja selviää hyvin vielä sillä 60 000 €, eli toisin sanoen, siellä ei ajatella "tasa-arvoisesti" vaan kaikilta sama prosenttijuus pois, oli palkka mikä tahansa.

        Suomessa sentään tämä otetaan huomioon, jos saa sen 100 € prosentti määrä on pienempi ja jos saa sen 100 000 € prosentti määrä on isompi.

        Toivottavasti siis ymmärsit pointin. Verotus on suomessa toistaiseksi sentään suhteellisempi. Vaikka rikkaat tietysti valittaa suuresta verotuksesta, niin köyhempien on täällä edes vähän paremmat mahdollisuudet pärjätä, kuin USA:ssa.


      • Aku Ankka
        vasuri ennemmin kuin kirjoitti:

        Tyypillinen kokoomuslainen siellä marmattaa, syy on pankin ja sillä selvä, aivan diktatuurista hommaa että kun ennalta arvaamaton tilanne tulee ja tarvii välttämättä rahaa toiseen paikkaan niin pankki repii väkisin sen omansa pois eikä neuvottelu mahdollisuutta ole kun olisi pitänyt ennakoida etukäteen rahan tarve, sikamaista korealaista ajattelutapaa tuo, perkele porvarit.

        Neuvottelumahdollisuus on aina. Ainakin minun pankissani on, olen meinaan joutunut itse samanlaisen tilanteen eteen joskus kun olin pienissä varoissa, elin kädestä suuhun ja yhtäkkiä tuli yllättävä ja pakottava rahan tarve. Minulle kävi jopa niin että kun lainan maksupäivä oli sanotaan nyt vaikka 15.päivä, tämä yllättävä rahantarve tuli 14.päivä eli päivää ennen kun pankki olisi ottanut omansa kävin johtajan puheilla ja asia hoitui niin että maksua siirrettiin seuraavalla viikolla olleeseen tilipäivään.


      • Taukkitsaukki
        !!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Mutta kyllä minäkin ottaisin omani pois vaikka väkisin, jos vapaaehtoisesti ei lainaaja maksaisikaan, vaan päättäisi, että joku toinen on oikeutetumpi rahoihin. Maksusuunnitelma on maksusuunnitelma. Vaikka kuinka kokisi itse että se autoremontti on tärkeämpi itselleen.

        Ylipäätään on ihmisryhmä, jotka kokevat oikeudekseen elää muiden rahoilla. Tämä ryhmä tyypillisesti myöskin ajautuu velkakierteeseen, joiden mielestä on kivaa saada kaikki nyt ja heti. Auto osamaksulla, luottokortteja, pikavippejä, liian suuri asuntolaina ym. Onneksi joku kierteen katkaisee jossain vaiheessa väkisin, mutta olisi inhimillisempää kyllä velalliselle, jos moista ei olis päässyt syntymäänkään. Mutta kukaan muu ei siihen pysty, kuin ihminen itse.

        Ja ei, en ole kultalusikka suussa syntynyt, enkä myöskään mikään isotuloinen. Koska asiat ovat näin, niin on vain sopeuduttava siihen, että hankintoja priorisoidaan välillä aika rankastikin. Joskus vaan täytyy säästää pidempäänkin, jotta pystyy hankkimaan. Mutta katto on päänpäällä, ja ruoka ja vaatteet koko perheellä, saamme lääkkeet ja muut tarpeelliset. Sukanvarressa pitää olla sen verran, että juuri sen yllättävänkin tilanteen tullen pärjää, vuoden puskureiden avulla saa varmasti jo talonsakin myytyä pois, ja velkataakkaa pienemmäksi. Eikä myöskään tarvitse millään osamaksukaupoilla pyörittää hankintojakaan. Mutta puskurirahasto on säästetty kovalla työllä ja kieltäytymisillä. Olisihan se kiva ollut lentää etelään, ja ostaa se uusi auto. Mutta kyllä se vaan tämä nykyinen tilanne on kuitenkin paljon parempi, rahahuolia ei ole, ja jonkinlainen varmuus jatkostakin ainakin hetkeksi. Yönsä voi nukkua, eikä murehtia ulosottoja ja laskuja.

        Mielestäni tämä ei ole mitään korealaista meininkiä, vaan sitä että meillä aikuisilla ihmisillä on vastuu ja vapaus päättää rahojensa käytöstä. Kaikista ei siihen ole, mutta ulosotto ja luottotietojen menetys opettaa. Aina ei voi olla helppoa, mutta vaikeudetkin kuuluvat elämään.

        En jaksanut edes lukea loppuun asti tilitystäsi kun esiin pomppasi "elää toisten rahoilla"- termi. Meikäläinen tosiaankin elää sinunkin rahoillasi! En ole maksanut veroja vuoden 1992 jälkeen. En ole maksanut ainoatakaan auton pakollista vakuutusta ja joka ainoa autoverolappu on joutunut vessapaperiksi. Tv-luvat- mitä ne on? Jos postiin tippuu joku lasku, niin niittaan sen seinälle sillä velkoja on ollut silloin sitkeä. Kun pankki antoi lainaa niin hain niin paljon kuin sieltä sai. Ja penniäkään en ole maksanut takaisin. Samoin visan ja mastercardin kanssa. Lisäksi olen vetänyt kaikki pienemmät luottolaitokset pystyyn.

        Teitä varmaan vituttaa maksaa mun laskuja. Ihan sama. Teidän hommaan kuuluukin maksaa mun laskuja ja se on aivan oikein teille typerille maksajille. Kun syksy tulee, niin käyn ostaan saksasta auton, rekisteröin sen siellä nimiini ja ajelen suomessa ilmaiseksi- ei autoveroja eikä katsastusmaksuja eikä vakuutuksia- bensat käyn tankkaamassa ilmaiseksi ns. juoksubensoina.


      • rambe56
        Ilman aatoksen paloa kirjoitti:

        Eihän sillä että nimesi on jonkun sopimuspaperin alalaidassa ole puoluekarttasi kanssa mitään tekemistä. Ihan omin käsin tuo ap:kin on nimensä pankin paperiin raapinut, ei nagan takaraivolla kuten teillä vasureilla on ollut tapana motivoida.
        Punaisen ajattelumallin mukaan sekin että auto leviää kesken leikin on kaikkien muiden vikaa, eikö olekkin? Muuta pelle itään sitä ihanuutesi persettä lipomaan. En ole oikealla enkä vasemmalla, mutta jos nimeni on paperissa niin vastuuni kannan. Äläkä vaivaudu edes vastaamaan, ajatusmaailmasi ei kolahda millään mallilla.

        taisi nyt mopo karata käsistä oikein todella.Tuossa jos missä oli nyt aatoksen paloa enemmän kuin kotitarpeiksi.Omalla kohdallani ilmeisesti on jotakin mennyt pieleen kun vahvasti vasemmistolaisen mielipiteen omaavana en edes omista mitään nagania ja kaikki velkani joihin olen nimelläni sitoutunut olen myös kunniallisesti pois hoitanut.Ja mitä tulee tuohon idän ilmansuuntaan niin eikös siellä ole ollut viimmosen päälle kapitalistinen meininki päällä jo viimeiset parikymmentä vuotta? Tuo auton hajoamisesta muiden syyttäminen oli todella yliveto hauskuudessaan,täytyy koittaa muistaa jos sellainen tilanne eteen tulee.
        Mitä tulee itse asiaan niin olisi todellakin ollut syytä piipahtaa pankissa sopimassa asioista kun kyse oli kuitenkin jo kahden kuukauden rästeistä.Turhan usein tänä päivänä jätetään asiat "herran huomaan" ja uskotaan että kyllä ne siitä järjestyy.


      • se korealainen
        Töissäkävijä kirjoitti:

        Kyllä se on helppo elvistellä että on sukanvarressa rahaa.Tilanne on toisilla semmoinen että vaikka käydäänTöissä niin hädin tuskin riittää niihin lääkkeisiin. Ei oo varaa laittaa lapsia harrastuksiin.
        Jotain ymmärrystä ihmisille kiitos.

        Aikanaan lainailin rahaa, ilman mitään korkoja, jos vain oli varaa. Mutta huomasin, että samaan aikaan kun ollaan velkaa läheisilleen, niin kuitenkin on varaa vaihtaa autoa tuoreempaan jne... Ventovieraille en ole lainaillut. Enää en edes kaikille läheisillekään, koska oikeasti valitettavasti on ihmisiä, joille se velanmaksu ei niin tärkeää tunnu olevan. lainaan edelleenkin niille, jotka hoitavat myöskin takaisinmaksun. Mutta jos ei se sovittu 20 euroakaan kuussa tule, ja samalla ostellaan kännyköitä sun muita, niin on turha odottaa uusia avustuksia. Joskus vaan on oikeasti opittava seisomaan omilla jaloillaan. Joku vaan haluaa tehdä sen vaikeimman kautta. Mutta ennen pitkää jokaisen on opittava elämään niillä omilla rahoillaan, ja elintaso rakennettava sen mukaisesti, ei minkään tulevaisuuden haaveiden.

        Ei ole itsellänikään ollut aina mitään helppoa, enkä rahoissa pyöri edelleenkään. Mutta jos ei omaa vastuutaan kanna, ei elämä sen paremmaksi muutu. Velkakierteessä eläminen ei ole kivaa, ja on moraalitonta tulea sellaista kehitystä, joka sen mahdollistaa. Jos joku naapurini tai läheiseni tarvitsee autoa, saa sitä minulta lainata. Vien vaikka itse kauppaan, ihan ilmaiseksi. Ruokaakin minulta saa. Mutta silkaa rahaa vain niille, jotka myöskin takaisinmaksun hoitavat. Rahahanojen kiinnilaitto ei ole mitenkään epäinhimillistä. Mutta joillekin ihmisille se takaisnmaksu vain tuottaa tuskaa.


      • se korealainen vielä
        se korealainen kirjoitti:

        Aikanaan lainailin rahaa, ilman mitään korkoja, jos vain oli varaa. Mutta huomasin, että samaan aikaan kun ollaan velkaa läheisilleen, niin kuitenkin on varaa vaihtaa autoa tuoreempaan jne... Ventovieraille en ole lainaillut. Enää en edes kaikille läheisillekään, koska oikeasti valitettavasti on ihmisiä, joille se velanmaksu ei niin tärkeää tunnu olevan. lainaan edelleenkin niille, jotka hoitavat myöskin takaisinmaksun. Mutta jos ei se sovittu 20 euroakaan kuussa tule, ja samalla ostellaan kännyköitä sun muita, niin on turha odottaa uusia avustuksia. Joskus vaan on oikeasti opittava seisomaan omilla jaloillaan. Joku vaan haluaa tehdä sen vaikeimman kautta. Mutta ennen pitkää jokaisen on opittava elämään niillä omilla rahoillaan, ja elintaso rakennettava sen mukaisesti, ei minkään tulevaisuuden haaveiden.

        Ei ole itsellänikään ollut aina mitään helppoa, enkä rahoissa pyöri edelleenkään. Mutta jos ei omaa vastuutaan kanna, ei elämä sen paremmaksi muutu. Velkakierteessä eläminen ei ole kivaa, ja on moraalitonta tulea sellaista kehitystä, joka sen mahdollistaa. Jos joku naapurini tai läheiseni tarvitsee autoa, saa sitä minulta lainata. Vien vaikka itse kauppaan, ihan ilmaiseksi. Ruokaakin minulta saa. Mutta silkaa rahaa vain niille, jotka myöskin takaisinmaksun hoitavat. Rahahanojen kiinnilaitto ei ole mitenkään epäinhimillistä. Mutta joillekin ihmisille se takaisnmaksu vain tuottaa tuskaa.

        Minullakin on siis perhe elätettävänä, Minunkin lapseni toivovat uusia pyöriä ja tarvitsevat lääkkeitä ym... Yltiöpäinen ymmärtäminen vaan ei kannusta yhtään mihinkään omaan vastuuseen, ja sen kantamiseen. Mutta kyllä se veri on vettä sakeampaa. Vituttaa kovasti kiristää vyötä ja hakea oman lapsensa lääkkeet, kun minun rahojani lainannut ei tunnu ymmärtävän lainkaan asiaa... Mutta omat eivät saa kärsiä muiden teosta, raha pitää tulla takaisin. Ja toisin kuin moni luulee, niin kelan korvauksilla ei likikään kaikkia lääkkeitä hankita. Jos minun pitää valita, kärsiikö oma vai toisen lapsi, niin valinta olisi helppo, varsinkin, jos sen toisen lapsen lääkkeet hankitaan tosialsiallisesti minulle kuuluvilla rahoilla...


      • Anonyymi
        Aku Ankka kirjoitti:

        Neuvottelumahdollisuus on aina. Ainakin minun pankissani on, olen meinaan joutunut itse samanlaisen tilanteen eteen joskus kun olin pienissä varoissa, elin kädestä suuhun ja yhtäkkiä tuli yllättävä ja pakottava rahan tarve. Minulle kävi jopa niin että kun lainan maksupäivä oli sanotaan nyt vaikka 15.päivä, tämä yllättävä rahantarve tuli 14.päivä eli päivää ennen kun pankki olisi ottanut omansa kävin johtajan puheilla ja asia hoitui niin että maksua siirrettiin seuraavalla viikolla olleeseen tilipäivään.

        Letko tosissasi. Jos pankin tilit kavallettu ryhjiksi niin pankki väki joutuu tiukentemaan otetta että pankin tileillä on rahhoo ja silloin ei asuntovelalliselle Ei tietenkään armoa löydy vasaran alle vaan ja immeeset pellolle.... Siinä ymmärtääkseni syy ankaraan..... Suhtautumiseen.... Kannattaa katsoa mikä ns. Isoista pankeista pitää töissä... Kassa kavaltaja..... Häiriöitä joka hetki.... Siinä yhteys...... Nuiva suhtautuminen... Juuri ennen kun käry käy..... Siinä ohje ennalta ehkäisevästi...... Silmät auki....


      • Anonyymi
        Taukkitsaukki kirjoitti:

        En jaksanut edes lukea loppuun asti tilitystäsi kun esiin pomppasi "elää toisten rahoilla"- termi. Meikäläinen tosiaankin elää sinunkin rahoillasi! En ole maksanut veroja vuoden 1992 jälkeen. En ole maksanut ainoatakaan auton pakollista vakuutusta ja joka ainoa autoverolappu on joutunut vessapaperiksi. Tv-luvat- mitä ne on? Jos postiin tippuu joku lasku, niin niittaan sen seinälle sillä velkoja on ollut silloin sitkeä. Kun pankki antoi lainaa niin hain niin paljon kuin sieltä sai. Ja penniäkään en ole maksanut takaisin. Samoin visan ja mastercardin kanssa. Lisäksi olen vetänyt kaikki pienemmät luottolaitokset pystyyn.

        Teitä varmaan vituttaa maksaa mun laskuja. Ihan sama. Teidän hommaan kuuluukin maksaa mun laskuja ja se on aivan oikein teille typerille maksajille. Kun syksy tulee, niin käyn ostaan saksasta auton, rekisteröin sen siellä nimiini ja ajelen suomessa ilmaiseksi- ei autoveroja eikä katsastusmaksuja eikä vakuutuksia- bensat käyn tankkaamassa ilmaiseksi ns. juoksubensoina.

        Olet mielestäni asialtaan jatka samaan malliin olet edes rehellinen......


    • lainat jo veks

      Ei tämä pankkijuttu minusta nyt ihan oikein mennyt. Edes ulosottomiehellä ei ole oikeutta kajota työttömyyskorvaukseen, koska se jää suojaosuuden alle. Mikä pankki tässä on kyseessä?
      Itsellänikin on ollut rästissä velkaa pankille, mutta koskaan ei pankki ole tiliäni tyhjentänyt. Yhden kerran tapahtui niin, että kun menin nostamaan rahaa automaatilta, automaatti nielaisi korttini. Kun menin hakemaan sitä pankista, virkailija sanoi, että olivat asentaneet tällaisen toiminnan, jotta käväisisin pankissa heidän juttusillaan ja sopimassa velastani. Ketuttihan se tuokin.

      • ( ** )

        Nordea ainakin tekee noin. Itsellä jäi yksi lyhennys väliin kun ei ollut rahaa niin seuraavan yhteydessä nappasivat senkin kyselemättä.

        Ystävälle tekivät Nordeassa samoin, hänellä 2lyhennystä jäi rästiin kun odotteli päiväraha päätöstä niin nappasivat 3 lyhennystä yhtäaikaa.
        Minusta tuo ei ole oikein.


      • pankkiottaa
        ( ** ) kirjoitti:

        Nordea ainakin tekee noin. Itsellä jäi yksi lyhennys väliin kun ei ollut rahaa niin seuraavan yhteydessä nappasivat senkin kyselemättä.

        Ystävälle tekivät Nordeassa samoin, hänellä 2lyhennystä jäi rästiin kun odotteli päiväraha päätöstä niin nappasivat 3 lyhennystä yhtäaikaa.
        Minusta tuo ei ole oikein.

        tekevät näin jos on tehnyt sopimuksen että lyhennykset menevät automaattisesti tililtäsi jonain tiettynä päivänä. Ei siinä ole pankkivirkailija nappaamassa rahoja vaan tympeä tietokone jolle on annettu ohjeeksi ottaa rahat. Ainoa tapa välttää rahojen ryöstö on mennä itse tilille nostamaan rahaa ennen pankkia.


      • Ja laillisesti

        Aloittajalla on sopimus niin, että lainanlyhennys menee automaattisesti tililtä.

        Nyt kun tilillä ei ole ollut katetta lyhennyspäivänä, niin heti kun tilille tulee katetta, järjestelmä ottaa rahat tililtä.

        Ulosotolla ja lainanlyhennyksellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Se, että ulosotto ei voi viedä yli suojaosuuden, on laissa määritelty, mutta jos velallinen jättää lainansa lyhentämättä, niin ilman muuta pankki ottaa omansa pois. Ihan lain mukaista sekin.

        Kaikki pankit toimii noin, jos on tehty suoraveloitussopimus.

        Turha aloittajan on pankkia syyttää, jos itse on sössinyt asiansa. Eikä auton remontti ole mikään syy siihen, että jättää lainansa maksamatta.


      • alkuper
        Ja laillisesti kirjoitti:

        Aloittajalla on sopimus niin, että lainanlyhennys menee automaattisesti tililtä.

        Nyt kun tilillä ei ole ollut katetta lyhennyspäivänä, niin heti kun tilille tulee katetta, järjestelmä ottaa rahat tililtä.

        Ulosotolla ja lainanlyhennyksellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Se, että ulosotto ei voi viedä yli suojaosuuden, on laissa määritelty, mutta jos velallinen jättää lainansa lyhentämättä, niin ilman muuta pankki ottaa omansa pois. Ihan lain mukaista sekin.

        Kaikki pankit toimii noin, jos on tehty suoraveloitussopimus.

        Turha aloittajan on pankkia syyttää, jos itse on sössinyt asiansa. Eikä auton remontti ole mikään syy siihen, että jättää lainansa maksamatta.

        Ikävä kyllä en suostu väitteeseen, että syy on VAIN minun ja pankki toimi oikein.

        Ensinnäkin pankki otti rahat ihan muuna kuin lyhennyspäivänä (tietääkseni "automaattisesti" lyhennystä otetaan lyhennyspäivästä 3 -5 pv) ja toiseksi pankki tosiaan otti kaiken mitä tilillä on: ei vain 1 kk lyhennys summaa. Noston tililtäni teki siis kassaneiti, ei automaatti.

        Tausta jutussa on se, että kävin 2 kk sitten pankissa juttelemassa lainanjärjestelystä, koska auto oli juuri tiltannut ja tiesin että en pysty maksamaan. Vastaus oli se, että asialle ei voi tehdä mitään, koska lainan maksujärjestelyistä pitää ilmoittaa xx pv ennen järjestelyn alkua. No, ilmoitin että en vielä eilen tiennyt, että autoa odottaa korjaus, joten en ikävä kyllä voinut siitä viikoa sitten ilmoittaa. Sanoin silloin että en tule lyhennystä maksamaan, koska en voi elää maalla ilman autoa (lapsiperhe taksilla kauppaan?). Tämän toisen erän suhteen maksaminen oli niin ikään mahdotonta, koska olin jo joutunut lainaamaan rahaa elämiseen tuttavalta ja toinenkin kuukausi pitää elää jotenkin.

        Ja jeesustelijoille, ihan mielenkiinnolla kyselen kenellä lapsiperheellä on varaa maksaa yli tonni pelkkää lainanlyhennystä/ kk? Tuskin ainakaan pankintätien palkoista.

        Kysyn vaan, menikö ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan? No, se selviää maanataina kun kysyn asiaa kuluttajaneuvojalta. Pankin vaihto joka tapauksessa edessä, meidän talolainat lähtee saman tien toisaalle. Onneksi paluu töihin ja säännöllinen kktulo edessä syyskuussa. Silloin saa talouden tasattua.


      • perheellinenkin
        alkuper kirjoitti:

        Ikävä kyllä en suostu väitteeseen, että syy on VAIN minun ja pankki toimi oikein.

        Ensinnäkin pankki otti rahat ihan muuna kuin lyhennyspäivänä (tietääkseni "automaattisesti" lyhennystä otetaan lyhennyspäivästä 3 -5 pv) ja toiseksi pankki tosiaan otti kaiken mitä tilillä on: ei vain 1 kk lyhennys summaa. Noston tililtäni teki siis kassaneiti, ei automaatti.

        Tausta jutussa on se, että kävin 2 kk sitten pankissa juttelemassa lainanjärjestelystä, koska auto oli juuri tiltannut ja tiesin että en pysty maksamaan. Vastaus oli se, että asialle ei voi tehdä mitään, koska lainan maksujärjestelyistä pitää ilmoittaa xx pv ennen järjestelyn alkua. No, ilmoitin että en vielä eilen tiennyt, että autoa odottaa korjaus, joten en ikävä kyllä voinut siitä viikoa sitten ilmoittaa. Sanoin silloin että en tule lyhennystä maksamaan, koska en voi elää maalla ilman autoa (lapsiperhe taksilla kauppaan?). Tämän toisen erän suhteen maksaminen oli niin ikään mahdotonta, koska olin jo joutunut lainaamaan rahaa elämiseen tuttavalta ja toinenkin kuukausi pitää elää jotenkin.

        Ja jeesustelijoille, ihan mielenkiinnolla kyselen kenellä lapsiperheellä on varaa maksaa yli tonni pelkkää lainanlyhennystä/ kk? Tuskin ainakaan pankintätien palkoista.

        Kysyn vaan, menikö ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan? No, se selviää maanataina kun kysyn asiaa kuluttajaneuvojalta. Pankin vaihto joka tapauksessa edessä, meidän talolainat lähtee saman tien toisaalle. Onneksi paluu töihin ja säännöllinen kktulo edessä syyskuussa. Silloin saa talouden tasattua.

        Meillä on kolme lasta, ja maksamme 1500 euroa kuussa. Meillä kun ei olis varaa maksella törky korkoja. Ja juuri nyt se pääomakin lyhenee mukavaa tahtia, eipä tartte sitten korkojen noustessa tehdä muuta kuin maksella edelleen saman verran, ja ongelmien tullessa kyllä pankillakin löytyy joustoa, kun on hyvää tahtia lyhentänyt aikaisemmin. Hyvin moni lapsiperheellinen maksaa yli tuhatta euroa, mutta ihmettelen, miten sinulla ei ole varaa edes näillä matalan koron ajoilla maksaa asuntolainaa, ja silti korjaat autosi. Vastoin väitettäsi, kerran viikossa taksilla ruokakauppaan voipi tulla paljon halvemmaksi vaihtoehdoksi kun oman auton pito.

        Pankki otti omana, mutta onneksi teillä koti säilyi. Se kun menee myyntiin, jos lopetat lainasi maksamisen, ja pahimmassa tapauksessa maksat vielä senkin jälkeen lainaa, sekä myöskin vuokraa.

        Ymmärrän, että harmittaa, okei, mutta pankkia et nyt voi syyttää. Eikä se vaihtaminenkaan ole työttömälle mikään itsestäänselvyys :)


      • Saa mitä pyytääkin
        alkuper kirjoitti:

        Ikävä kyllä en suostu väitteeseen, että syy on VAIN minun ja pankki toimi oikein.

        Ensinnäkin pankki otti rahat ihan muuna kuin lyhennyspäivänä (tietääkseni "automaattisesti" lyhennystä otetaan lyhennyspäivästä 3 -5 pv) ja toiseksi pankki tosiaan otti kaiken mitä tilillä on: ei vain 1 kk lyhennys summaa. Noston tililtäni teki siis kassaneiti, ei automaatti.

        Tausta jutussa on se, että kävin 2 kk sitten pankissa juttelemassa lainanjärjestelystä, koska auto oli juuri tiltannut ja tiesin että en pysty maksamaan. Vastaus oli se, että asialle ei voi tehdä mitään, koska lainan maksujärjestelyistä pitää ilmoittaa xx pv ennen järjestelyn alkua. No, ilmoitin että en vielä eilen tiennyt, että autoa odottaa korjaus, joten en ikävä kyllä voinut siitä viikoa sitten ilmoittaa. Sanoin silloin että en tule lyhennystä maksamaan, koska en voi elää maalla ilman autoa (lapsiperhe taksilla kauppaan?). Tämän toisen erän suhteen maksaminen oli niin ikään mahdotonta, koska olin jo joutunut lainaamaan rahaa elämiseen tuttavalta ja toinenkin kuukausi pitää elää jotenkin.

        Ja jeesustelijoille, ihan mielenkiinnolla kyselen kenellä lapsiperheellä on varaa maksaa yli tonni pelkkää lainanlyhennystä/ kk? Tuskin ainakaan pankintätien palkoista.

        Kysyn vaan, menikö ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan? No, se selviää maanataina kun kysyn asiaa kuluttajaneuvojalta. Pankin vaihto joka tapauksessa edessä, meidän talolainat lähtee saman tien toisaalle. Onneksi paluu töihin ja säännöllinen kktulo edessä syyskuussa. Silloin saa talouden tasattua.

        Taisi puuttua se muutaman kuukauden menoja vastaava vararahasto, jonka pitäminen on velanmaksajalle vielä tärkeämpää kuin velattomalle. Ei pitäisi vetää lainaa niin tiukalle että mikä tahansa pikku ongelma vie kaikki rahat.


      • . . . .. .
        alkuper kirjoitti:

        Ikävä kyllä en suostu väitteeseen, että syy on VAIN minun ja pankki toimi oikein.

        Ensinnäkin pankki otti rahat ihan muuna kuin lyhennyspäivänä (tietääkseni "automaattisesti" lyhennystä otetaan lyhennyspäivästä 3 -5 pv) ja toiseksi pankki tosiaan otti kaiken mitä tilillä on: ei vain 1 kk lyhennys summaa. Noston tililtäni teki siis kassaneiti, ei automaatti.

        Tausta jutussa on se, että kävin 2 kk sitten pankissa juttelemassa lainanjärjestelystä, koska auto oli juuri tiltannut ja tiesin että en pysty maksamaan. Vastaus oli se, että asialle ei voi tehdä mitään, koska lainan maksujärjestelyistä pitää ilmoittaa xx pv ennen järjestelyn alkua. No, ilmoitin että en vielä eilen tiennyt, että autoa odottaa korjaus, joten en ikävä kyllä voinut siitä viikoa sitten ilmoittaa. Sanoin silloin että en tule lyhennystä maksamaan, koska en voi elää maalla ilman autoa (lapsiperhe taksilla kauppaan?). Tämän toisen erän suhteen maksaminen oli niin ikään mahdotonta, koska olin jo joutunut lainaamaan rahaa elämiseen tuttavalta ja toinenkin kuukausi pitää elää jotenkin.

        Ja jeesustelijoille, ihan mielenkiinnolla kyselen kenellä lapsiperheellä on varaa maksaa yli tonni pelkkää lainanlyhennystä/ kk? Tuskin ainakaan pankintätien palkoista.

        Kysyn vaan, menikö ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan? No, se selviää maanataina kun kysyn asiaa kuluttajaneuvojalta. Pankin vaihto joka tapauksessa edessä, meidän talolainat lähtee saman tien toisaalle. Onneksi paluu töihin ja säännöllinen kktulo edessä syyskuussa. Silloin saa talouden tasattua.

        Herra/rouva on mennyt ottamaan niin ison asuntolainan ettei selviä siitä edes yhtä kuukautta kun tulee jokin isompi menoerä, ja sitten syyttää vielä PANKKIA kun se ottaa omansa pois. Ei voi kuin pyöritellä päätään. Mitähän teet jos lapsi sairastuu, pesukone hajoaa, asunto/talo tarvitsee remonttia... Taloutenne on ihan kuralla, ja syytät pankkia. Ja todellakin, noin persaukinen perhe saa kyllä etsiä jonkin tovin toista pankkia, joka haluaisi teidät asiakkaakseen. Perheen, jolta jää kaksi lainaerää väliin kun autoon tulee remontti! Voi luoja, kyllähän tuollaiseen pitäisi sentään LAPSIperheen varautua!

        Suomalaisten keskipalkka on muutes reilu 2000e/käteen. Normaalissa kahden lapsen lapsiperheessä tulot ovat siis noin 2000 2000 110 130= 4240 euroa kuussa. Yksi hiton tonnin lasku on siis kuin pieru saharassa keskivertoperheelle! Jos tulonne jäävät huomattavastikin tuosta, niin kuten sanoin, teillä on aivan liian suuri asuntolaina tuloihinne nähden.


      • pankkiottaa kirjoitti:

        tekevät näin jos on tehnyt sopimuksen että lyhennykset menevät automaattisesti tililtäsi jonain tiettynä päivänä. Ei siinä ole pankkivirkailija nappaamassa rahoja vaan tympeä tietokone jolle on annettu ohjeeksi ottaa rahat. Ainoa tapa välttää rahojen ryöstö on mennä itse tilille nostamaan rahaa ennen pankkia.

        Tietokone ei tee mitään, vaan ihminen, joka ohjelmoi sen tietokoneen. En todellakaan näe tuollaista toimintaa hyväksyttävänä.


      • toimintaa....
        alkuper kirjoitti:

        Ikävä kyllä en suostu väitteeseen, että syy on VAIN minun ja pankki toimi oikein.

        Ensinnäkin pankki otti rahat ihan muuna kuin lyhennyspäivänä (tietääkseni "automaattisesti" lyhennystä otetaan lyhennyspäivästä 3 -5 pv) ja toiseksi pankki tosiaan otti kaiken mitä tilillä on: ei vain 1 kk lyhennys summaa. Noston tililtäni teki siis kassaneiti, ei automaatti.

        Tausta jutussa on se, että kävin 2 kk sitten pankissa juttelemassa lainanjärjestelystä, koska auto oli juuri tiltannut ja tiesin että en pysty maksamaan. Vastaus oli se, että asialle ei voi tehdä mitään, koska lainan maksujärjestelyistä pitää ilmoittaa xx pv ennen järjestelyn alkua. No, ilmoitin että en vielä eilen tiennyt, että autoa odottaa korjaus, joten en ikävä kyllä voinut siitä viikoa sitten ilmoittaa. Sanoin silloin että en tule lyhennystä maksamaan, koska en voi elää maalla ilman autoa (lapsiperhe taksilla kauppaan?). Tämän toisen erän suhteen maksaminen oli niin ikään mahdotonta, koska olin jo joutunut lainaamaan rahaa elämiseen tuttavalta ja toinenkin kuukausi pitää elää jotenkin.

        Ja jeesustelijoille, ihan mielenkiinnolla kyselen kenellä lapsiperheellä on varaa maksaa yli tonni pelkkää lainanlyhennystä/ kk? Tuskin ainakaan pankintätien palkoista.

        Kysyn vaan, menikö ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan? No, se selviää maanataina kun kysyn asiaa kuluttajaneuvojalta. Pankin vaihto joka tapauksessa edessä, meidän talolainat lähtee saman tien toisaalle. Onneksi paluu töihin ja säännöllinen kktulo edessä syyskuussa. Silloin saa talouden tasattua.

        >>Ja jeesustelijoille, ihan mielenkiinnolla kyselen kenellä lapsiperheellä on varaa maksaa yli tonni pelkkää lainanlyhennystä/ kk? Tuskin ainakaan pankintätien palkoista.

        Siis mitä ihmettä!? Jos teillä ei kerran ole varaa maksaa yli tonnia/kk lainanlyhennystä, niin minkä ihmeen takia olette menneet ottamaan sellaisen lainan? On tainnut mopo karata käsistä oikein kunnolla.


      • alkuper
        Saa mitä pyytääkin kirjoitti:

        Taisi puuttua se muutaman kuukauden menoja vastaava vararahasto, jonka pitäminen on velanmaksajalle vielä tärkeämpää kuin velattomalle. Ei pitäisi vetää lainaa niin tiukalle että mikä tahansa pikku ongelma vie kaikki rahat.

        Mainioita nuo olettamuksenne meidän perheen tuloista ja "ongelmista". Oikein naurattaa. Hirveesti pelottaa, jos pankki lainamme irtisanoisi tai talo menisi vaikka ulosottoon... heh heh! Ilmeisesti kirjoittajilla on omia kokemuksia, surullista sinänsä.

        Yrittäjillä vaan tulot ei aina tule 1 krt/ kk, vaan esim 50% vuosituloista saattaa tulla kerralla. Meillä siis TILAPÄINEN likviongelma, mutta isompi summa rahaa tulossa syyskuussa. Tätä ei vaan pankkitäti näytä ymmärtävän.

        Tosiasia vaan on se, että jos vakuudet on kunnossa, lainaa saa melko helpolla.

        Mua kiinostaa vaan se, että haluan v-mäisen pankintädin liemeen. jos jokin pykälä sen mahdollistaa, se tullaan käyttämään.


      • =Peilistä
        alkuper kirjoitti:

        Mainioita nuo olettamuksenne meidän perheen tuloista ja "ongelmista". Oikein naurattaa. Hirveesti pelottaa, jos pankki lainamme irtisanoisi tai talo menisi vaikka ulosottoon... heh heh! Ilmeisesti kirjoittajilla on omia kokemuksia, surullista sinänsä.

        Yrittäjillä vaan tulot ei aina tule 1 krt/ kk, vaan esim 50% vuosituloista saattaa tulla kerralla. Meillä siis TILAPÄINEN likviongelma, mutta isompi summa rahaa tulossa syyskuussa. Tätä ei vaan pankkitäti näytä ymmärtävän.

        Tosiasia vaan on se, että jos vakuudet on kunnossa, lainaa saa melko helpolla.

        Mua kiinostaa vaan se, että haluan v-mäisen pankintädin liemeen. jos jokin pykälä sen mahdollistaa, se tullaan käyttämään.

        Eli tiesit jo etukäteen tulojesi olevan epäsäännöllisiä.
        Etkä siltikään osannut/pystynyt/viitsinyt varautua etukäteen?


      • alkuper kirjoitti:

        Mainioita nuo olettamuksenne meidän perheen tuloista ja "ongelmista". Oikein naurattaa. Hirveesti pelottaa, jos pankki lainamme irtisanoisi tai talo menisi vaikka ulosottoon... heh heh! Ilmeisesti kirjoittajilla on omia kokemuksia, surullista sinänsä.

        Yrittäjillä vaan tulot ei aina tule 1 krt/ kk, vaan esim 50% vuosituloista saattaa tulla kerralla. Meillä siis TILAPÄINEN likviongelma, mutta isompi summa rahaa tulossa syyskuussa. Tätä ei vaan pankkitäti näytä ymmärtävän.

        Tosiasia vaan on se, että jos vakuudet on kunnossa, lainaa saa melko helpolla.

        Mua kiinostaa vaan se, että haluan v-mäisen pankintädin liemeen. jos jokin pykälä sen mahdollistaa, se tullaan käyttämään.

        Puhut puppua. Ongelmanne ei ole tilapäinen, vaan toistuva. Kerrothan viestisi alussakin miten toinen pankki on vastaavanlaisiin ongelmiin suhtautunut.

        Jokaisella vastuullisesti talouttaan hoitavalla perheellä on vararahasto. Yrittäjälle tuon pitäisi olla vieläkin selvempi asia.

        Pankkineitiä et saa liemeen mitenkään, mutta jos alat pankin kanssa rettelöimään omien mokiesi vuoksi, niin ehkäpä pystyt edesauttamaan sitä, että pankin asennoituminen sinuun muuttuu negatiivisemmaksi ja esim. maksujärjestelyistä sopiminen käy vaikeammaksi.

        Ja edelleenkin, pankin ei tule ymmärtää sitä koska teille tulee rahaa. Sinun tulee ymmärtää se. Lainasopimuksessa on määritelty milloinka lainan kuukausierät erääntyy. Oletko vailla ymmärryskykyä vai unohdtko lainapapereita allekirjoittaessa lukea sopimuksen sisällön?


      • Oma vika senkin...
        alkuper kirjoitti:

        Mainioita nuo olettamuksenne meidän perheen tuloista ja "ongelmista". Oikein naurattaa. Hirveesti pelottaa, jos pankki lainamme irtisanoisi tai talo menisi vaikka ulosottoon... heh heh! Ilmeisesti kirjoittajilla on omia kokemuksia, surullista sinänsä.

        Yrittäjillä vaan tulot ei aina tule 1 krt/ kk, vaan esim 50% vuosituloista saattaa tulla kerralla. Meillä siis TILAPÄINEN likviongelma, mutta isompi summa rahaa tulossa syyskuussa. Tätä ei vaan pankkitäti näytä ymmärtävän.

        Tosiasia vaan on se, että jos vakuudet on kunnossa, lainaa saa melko helpolla.

        Mua kiinostaa vaan se, että haluan v-mäisen pankintädin liemeen. jos jokin pykälä sen mahdollistaa, se tullaan käyttämään.

        Jos on epäsäännölliset tulot, niin sitä suuremmalla syyllä pitäisi olla vararahasto josta ylimääräiset menot saa katettua. Ei silloin ole mitään järkeä elää niin kädestä suuhun, ettei ole varaa edes tonnin ylimääräiseen menoon! Taidatte olla niitä ihmisiä, jotka tuhlaavat rahat (vaikka ne 50% vuosituloista) heti kun ne saavat, ja seuraavalla viikolla itketään kun tili on tyhjä... Ihan sama paljonko ne vuositulot on, jos ei niiden mukaan osata elää ja menoja edes tuon verran ennakoida.


      • edelleenkin...
        alkuper kirjoitti:

        Mainioita nuo olettamuksenne meidän perheen tuloista ja "ongelmista". Oikein naurattaa. Hirveesti pelottaa, jos pankki lainamme irtisanoisi tai talo menisi vaikka ulosottoon... heh heh! Ilmeisesti kirjoittajilla on omia kokemuksia, surullista sinänsä.

        Yrittäjillä vaan tulot ei aina tule 1 krt/ kk, vaan esim 50% vuosituloista saattaa tulla kerralla. Meillä siis TILAPÄINEN likviongelma, mutta isompi summa rahaa tulossa syyskuussa. Tätä ei vaan pankkitäti näytä ymmärtävän.

        Tosiasia vaan on se, että jos vakuudet on kunnossa, lainaa saa melko helpolla.

        Mua kiinostaa vaan se, että haluan v-mäisen pankintädin liemeen. jos jokin pykälä sen mahdollistaa, se tullaan käyttämään.

        Puhuit päivärahoista. Oliko ne sitten töistä vai ei, mutta oletin niiden olevan jotain kelan rahoja, jotka eivät yleensä ole suuria. Ja yrittäjä, ei kai yleensä niitä saakaan.

        Vastaisuuden varalle, alathan nyt heti kerämään sitä vararahastoa. Kymppitonni ei ole lainkaan liioiteltu summa, riippuen tosin hiukan perheestä ja riskeistäkin. Ja ainakin tuon toisen kuukauden olisi pystynyt sopimaan lyhennysvapaaksi. Mutta korkorahat pitää löytyä siltikin.

        Suosittelen nyt vetämään syvään henkeä, ja jos kerran on vakuuksia, niin vaikkapa lainaamaan joltakin sitä elämisrahaa. Ja kiristämään sitä vyötä. Pankkivirkailijaa et vaikeuksiin saa näillä tiedoilla, mutta itsellesi hankaluuksia, jos kovin agressiivisesti asiaa hoidat.


      • Kredit
        =Peilistä kirjoitti:

        Eli tiesit jo etukäteen tulojesi olevan epäsäännöllisiä.
        Etkä siltikään osannut/pystynyt/viitsinyt varautua etukäteen?

        Haluat siis "pankkitädin" liemeen, koska hän teki vain työtään ja toimi tarkasti ohjeiden mukaan. Eipä todellakaan reilua! Onhan se epämiellyttävää, kun tili onkin tyhjä, mutta kyllä pankin kanssa voi myös neuvotella maksuajoista. Pankkihan siirtää kertyneet viivästyskorot seuraavaan erään, ei siinä sen kummempaa. Näin meilläkin aikoinaa toimittiin, eikä mitään ongelmia. Edellyttää kuitenkin, että lainanlyhennykset on yleensä hoidettu mallikkaasti aina epäpäivänä. No jos aina on kiikunkaakun, eli maksut järjestään hoidetaan epäsäännöllisesti, ei pankki jousta. Ei ole helppoa olla asuntovellallinen ja siinä joutuu todella taituroimaan, että rahat riittävät.


      • ******
        alkuper kirjoitti:

        Ikävä kyllä en suostu väitteeseen, että syy on VAIN minun ja pankki toimi oikein.

        Ensinnäkin pankki otti rahat ihan muuna kuin lyhennyspäivänä (tietääkseni "automaattisesti" lyhennystä otetaan lyhennyspäivästä 3 -5 pv) ja toiseksi pankki tosiaan otti kaiken mitä tilillä on: ei vain 1 kk lyhennys summaa. Noston tililtäni teki siis kassaneiti, ei automaatti.

        Tausta jutussa on se, että kävin 2 kk sitten pankissa juttelemassa lainanjärjestelystä, koska auto oli juuri tiltannut ja tiesin että en pysty maksamaan. Vastaus oli se, että asialle ei voi tehdä mitään, koska lainan maksujärjestelyistä pitää ilmoittaa xx pv ennen järjestelyn alkua. No, ilmoitin että en vielä eilen tiennyt, että autoa odottaa korjaus, joten en ikävä kyllä voinut siitä viikoa sitten ilmoittaa. Sanoin silloin että en tule lyhennystä maksamaan, koska en voi elää maalla ilman autoa (lapsiperhe taksilla kauppaan?). Tämän toisen erän suhteen maksaminen oli niin ikään mahdotonta, koska olin jo joutunut lainaamaan rahaa elämiseen tuttavalta ja toinenkin kuukausi pitää elää jotenkin.

        Ja jeesustelijoille, ihan mielenkiinnolla kyselen kenellä lapsiperheellä on varaa maksaa yli tonni pelkkää lainanlyhennystä/ kk? Tuskin ainakaan pankintätien palkoista.

        Kysyn vaan, menikö ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan? No, se selviää maanataina kun kysyn asiaa kuluttajaneuvojalta. Pankin vaihto joka tapauksessa edessä, meidän talolainat lähtee saman tien toisaalle. Onneksi paluu töihin ja säännöllinen kktulo edessä syyskuussa. Silloin saa talouden tasattua.

        Pankki ottaa rahat silloin kun on mistä ottaa, koska sinä muuten pistät rahasi menemään, oppivat näet tuossa kahdessa kuukaudessa. Aina jos tulee ongelmia maksaa ilmoitetaan ja NEUVOTELLAAN miten tästä eteenpäin, eikä omin päin tuollaisiin siirtoihin aleta.


      • 11+11
        okaro kirjoitti:

        Tietokone ei tee mitään, vaan ihminen, joka ohjelmoi sen tietokoneen. En todellakaan näe tuollaista toimintaa hyväksyttävänä.

        "... jos on tehnyt sopimuksen että lyhennykset menevät automaattisesti tililtäsi jonain tiettynä päivänä."

        Mikä tässä jäi epäselväksi?
        Jos on niin tollo, että on sopinut maksut niin, että pankki veloittaa maksut suoraan tililtä, niin pankkihan ottaa sen rahan sopimuksen mukaan. Ei siinä ole mitään valittamisen aihetta. Lainanottajahan on itse hyväksynyt sen järjestelyn ja kuitannut sen varmisteeksi.


      • ???
        alkuper kirjoitti:

        Ikävä kyllä en suostu väitteeseen, että syy on VAIN minun ja pankki toimi oikein.

        Ensinnäkin pankki otti rahat ihan muuna kuin lyhennyspäivänä (tietääkseni "automaattisesti" lyhennystä otetaan lyhennyspäivästä 3 -5 pv) ja toiseksi pankki tosiaan otti kaiken mitä tilillä on: ei vain 1 kk lyhennys summaa. Noston tililtäni teki siis kassaneiti, ei automaatti.

        Tausta jutussa on se, että kävin 2 kk sitten pankissa juttelemassa lainanjärjestelystä, koska auto oli juuri tiltannut ja tiesin että en pysty maksamaan. Vastaus oli se, että asialle ei voi tehdä mitään, koska lainan maksujärjestelyistä pitää ilmoittaa xx pv ennen järjestelyn alkua. No, ilmoitin että en vielä eilen tiennyt, että autoa odottaa korjaus, joten en ikävä kyllä voinut siitä viikoa sitten ilmoittaa. Sanoin silloin että en tule lyhennystä maksamaan, koska en voi elää maalla ilman autoa (lapsiperhe taksilla kauppaan?). Tämän toisen erän suhteen maksaminen oli niin ikään mahdotonta, koska olin jo joutunut lainaamaan rahaa elämiseen tuttavalta ja toinenkin kuukausi pitää elää jotenkin.

        Ja jeesustelijoille, ihan mielenkiinnolla kyselen kenellä lapsiperheellä on varaa maksaa yli tonni pelkkää lainanlyhennystä/ kk? Tuskin ainakaan pankintätien palkoista.

        Kysyn vaan, menikö ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan? No, se selviää maanataina kun kysyn asiaa kuluttajaneuvojalta. Pankin vaihto joka tapauksessa edessä, meidän talolainat lähtee saman tien toisaalle. Onneksi paluu töihin ja säännöllinen kktulo edessä syyskuussa. Silloin saa talouden tasattua.

        Itse olen ilmoittanut 10.8, että lainan lyhennystä ei voida suorittaa, kun tilillä ei ole rahaa tarpeeksi 15.8 Lainan lyhennys täytyy siirtää 27.8, jolloin asuntolaina lyhenee.

        Ja hyvin on toiminut. Pankkivirkailija sanoi, että hän siirtää eräpäivää. Ihme pankki sinulla, jos pitää ilmoittaa xx päivää aikasemmin, että tilillä ei ole rahaa. 10vuoden aikana joutunut muutaman kerran siirtämään eräpäivää. aina on käynyt.

        Yksi tapaus sattui kerran. Pankista soitettiin, että asuntolainanaanne ei ole lyhenetty. sitä ihmeteltiin,koska silloin oli tilipäivä ja tilillä rahaa. Kävi ilmi, että tietokone oli "nollannut" itsensä ja hypännyt lainanmaksun ylitse. Siitä sitten yhteistuumin otettiin tililtäni rahat pankille.


      • eräs vaan
        perheellinenkin kirjoitti:

        Meillä on kolme lasta, ja maksamme 1500 euroa kuussa. Meillä kun ei olis varaa maksella törky korkoja. Ja juuri nyt se pääomakin lyhenee mukavaa tahtia, eipä tartte sitten korkojen noustessa tehdä muuta kuin maksella edelleen saman verran, ja ongelmien tullessa kyllä pankillakin löytyy joustoa, kun on hyvää tahtia lyhentänyt aikaisemmin. Hyvin moni lapsiperheellinen maksaa yli tuhatta euroa, mutta ihmettelen, miten sinulla ei ole varaa edes näillä matalan koron ajoilla maksaa asuntolainaa, ja silti korjaat autosi. Vastoin väitettäsi, kerran viikossa taksilla ruokakauppaan voipi tulla paljon halvemmaksi vaihtoehdoksi kun oman auton pito.

        Pankki otti omana, mutta onneksi teillä koti säilyi. Se kun menee myyntiin, jos lopetat lainasi maksamisen, ja pahimmassa tapauksessa maksat vielä senkin jälkeen lainaa, sekä myöskin vuokraa.

        Ymmärrän, että harmittaa, okei, mutta pankkia et nyt voi syyttää. Eikä se vaihtaminenkaan ole työttömälle mikään itsestäänselvyys :)

        Mekin ollaan lapsiperhe ja maksetaan asuntolainaa kahdesta asunnosta. Toisesta 1000e ja toisesta 800e kuukaudessa. Tavallisia duunareita ollaan, joten ei millään hulppeilla palkoilla edes. Mitään ylimääräisiä tuloja ei ole eikä omaisuutta, ett omalla työllä joka kuukausi rahat kasaan. Uusi auto on hyvä vaihtoehto, ei maksa jos tilttaa, ku menee takuuseen :D


      • väliveto
        alkuper kirjoitti:

        Ikävä kyllä en suostu väitteeseen, että syy on VAIN minun ja pankki toimi oikein.

        Ensinnäkin pankki otti rahat ihan muuna kuin lyhennyspäivänä (tietääkseni "automaattisesti" lyhennystä otetaan lyhennyspäivästä 3 -5 pv) ja toiseksi pankki tosiaan otti kaiken mitä tilillä on: ei vain 1 kk lyhennys summaa. Noston tililtäni teki siis kassaneiti, ei automaatti.

        Tausta jutussa on se, että kävin 2 kk sitten pankissa juttelemassa lainanjärjestelystä, koska auto oli juuri tiltannut ja tiesin että en pysty maksamaan. Vastaus oli se, että asialle ei voi tehdä mitään, koska lainan maksujärjestelyistä pitää ilmoittaa xx pv ennen järjestelyn alkua. No, ilmoitin että en vielä eilen tiennyt, että autoa odottaa korjaus, joten en ikävä kyllä voinut siitä viikoa sitten ilmoittaa. Sanoin silloin että en tule lyhennystä maksamaan, koska en voi elää maalla ilman autoa (lapsiperhe taksilla kauppaan?). Tämän toisen erän suhteen maksaminen oli niin ikään mahdotonta, koska olin jo joutunut lainaamaan rahaa elämiseen tuttavalta ja toinenkin kuukausi pitää elää jotenkin.

        Ja jeesustelijoille, ihan mielenkiinnolla kyselen kenellä lapsiperheellä on varaa maksaa yli tonni pelkkää lainanlyhennystä/ kk? Tuskin ainakaan pankintätien palkoista.

        Kysyn vaan, menikö ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan? No, se selviää maanataina kun kysyn asiaa kuluttajaneuvojalta. Pankin vaihto joka tapauksessa edessä, meidän talolainat lähtee saman tien toisaalle. Onneksi paluu töihin ja säännöllinen kktulo edessä syyskuussa. Silloin saa talouden tasattua.

        Se erominenkin teetättää.


      • pörsö
        ( ** ) kirjoitti:

        Nordea ainakin tekee noin. Itsellä jäi yksi lyhennys väliin kun ei ollut rahaa niin seuraavan yhteydessä nappasivat senkin kyselemättä.

        Ystävälle tekivät Nordeassa samoin, hänellä 2lyhennystä jäi rästiin kun odotteli päiväraha päätöstä niin nappasivat 3 lyhennystä yhtäaikaa.
        Minusta tuo ei ole oikein.

        Kyllä se vaan on niiiiin oikein. Jos tehdään diili jossa sovitaan tietty erä kuukausittain niin ei kai pärkkele niitten tartte soitella vaikka kapakkaan perään jotta riittääkö ryyppyrahat vai voidaanko ottaa pikkasen sopimuksen mukaista lyhennystä!! Vähän tuntuu siltä jottet ole ihan täydellä järjellä liikenteessä...


      • xx-päivää
        ??? kirjoitti:

        Itse olen ilmoittanut 10.8, että lainan lyhennystä ei voida suorittaa, kun tilillä ei ole rahaa tarpeeksi 15.8 Lainan lyhennys täytyy siirtää 27.8, jolloin asuntolaina lyhenee.

        Ja hyvin on toiminut. Pankkivirkailija sanoi, että hän siirtää eräpäivää. Ihme pankki sinulla, jos pitää ilmoittaa xx päivää aikasemmin, että tilillä ei ole rahaa. 10vuoden aikana joutunut muutaman kerran siirtämään eräpäivää. aina on käynyt.

        Yksi tapaus sattui kerran. Pankista soitettiin, että asuntolainanaanne ei ole lyhenetty. sitä ihmeteltiin,koska silloin oli tilipäivä ja tilillä rahaa. Kävi ilmi, että tietokone oli "nollannut" itsensä ja hypännyt lainanmaksun ylitse. Siitä sitten yhteistuumin otettiin tililtäni rahat pankille.

        Kyllä varmaan sinunkin pankillasi on jokin xx-päivän aikaraja jolloin tuo eräpäivän siirto pitää tehdä?

        15.8. oli sunnuntai, joten lyhennyksesi olisi muutoinkin mennyt 16.8.
        Eli jäi noin 4 päivää aikaa.


      • moininainen
        alkuper kirjoitti:

        Mainioita nuo olettamuksenne meidän perheen tuloista ja "ongelmista". Oikein naurattaa. Hirveesti pelottaa, jos pankki lainamme irtisanoisi tai talo menisi vaikka ulosottoon... heh heh! Ilmeisesti kirjoittajilla on omia kokemuksia, surullista sinänsä.

        Yrittäjillä vaan tulot ei aina tule 1 krt/ kk, vaan esim 50% vuosituloista saattaa tulla kerralla. Meillä siis TILAPÄINEN likviongelma, mutta isompi summa rahaa tulossa syyskuussa. Tätä ei vaan pankkitäti näytä ymmärtävän.

        Tosiasia vaan on se, että jos vakuudet on kunnossa, lainaa saa melko helpolla.

        Mua kiinostaa vaan se, että haluan v-mäisen pankintädin liemeen. jos jokin pykälä sen mahdollistaa, se tullaan käyttämään.

        olet todella typerä, kaikenlaisia yrittäjiä sitä onkin, ei varmaan tuollaisen ajatusmaailman omaavalla yrittäjällä kovin kummoisesti mene, mutta siitä voit syyttää vain itseäsi. Pankin vaihtaminen tuskin auttaa, jos et hallitse talouttasi.


      • xmään
        xx-päivää kirjoitti:

        Kyllä varmaan sinunkin pankillasi on jokin xx-päivän aikaraja jolloin tuo eräpäivän siirto pitää tehdä?

        15.8. oli sunnuntai, joten lyhennyksesi olisi muutoinkin mennyt 16.8.
        Eli jäi noin 4 päivää aikaa.

        kunka monta xx päivää, pankkineiti on vaan sanonut, että se on helppoa kun muuttaa vaan tietokoneelta päiviä. ehkä osaavia pankkivirkailijoita on harvassa. Itselle ainakin oma pankkivirkailija on soittanut, että asuntolainojen korot on tippunu alas päin, maksatte likaa asuntolainaa, että tulisitetteko konttoriin käymään, niin muutetaan näitä korkoja =)


      • automaattisesti
        ( ** ) kirjoitti:

        Nordea ainakin tekee noin. Itsellä jäi yksi lyhennys väliin kun ei ollut rahaa niin seuraavan yhteydessä nappasivat senkin kyselemättä.

        Ystävälle tekivät Nordeassa samoin, hänellä 2lyhennystä jäi rästiin kun odotteli päiväraha päätöstä niin nappasivat 3 lyhennystä yhtäaikaa.
        Minusta tuo ei ole oikein.

        Jos lyhennykset on ns. annuiteettina joka kuukausi tililtä veloitettuna, niin maksamaton kuukausi tietysti nostaa seuraavan erän summaa tuplaksi jos ei kerran maksanut ole..... ja kyllä pankilla on lupa ottaa omansa pois jos tilillä rahaa on ja luotto rästissä.... ei siitä mihinkään pääse ..PAITSI SOPIMALLA ja neuvottelemalla olisi mitä todennäköisemmin säästynyt tilin tyhjennykseltä ....


      • se maalaisjärki...
        alkuper kirjoitti:

        Ikävä kyllä en suostu väitteeseen, että syy on VAIN minun ja pankki toimi oikein.

        Ensinnäkin pankki otti rahat ihan muuna kuin lyhennyspäivänä (tietääkseni "automaattisesti" lyhennystä otetaan lyhennyspäivästä 3 -5 pv) ja toiseksi pankki tosiaan otti kaiken mitä tilillä on: ei vain 1 kk lyhennys summaa. Noston tililtäni teki siis kassaneiti, ei automaatti.

        Tausta jutussa on se, että kävin 2 kk sitten pankissa juttelemassa lainanjärjestelystä, koska auto oli juuri tiltannut ja tiesin että en pysty maksamaan. Vastaus oli se, että asialle ei voi tehdä mitään, koska lainan maksujärjestelyistä pitää ilmoittaa xx pv ennen järjestelyn alkua. No, ilmoitin että en vielä eilen tiennyt, että autoa odottaa korjaus, joten en ikävä kyllä voinut siitä viikoa sitten ilmoittaa. Sanoin silloin että en tule lyhennystä maksamaan, koska en voi elää maalla ilman autoa (lapsiperhe taksilla kauppaan?). Tämän toisen erän suhteen maksaminen oli niin ikään mahdotonta, koska olin jo joutunut lainaamaan rahaa elämiseen tuttavalta ja toinenkin kuukausi pitää elää jotenkin.

        Ja jeesustelijoille, ihan mielenkiinnolla kyselen kenellä lapsiperheellä on varaa maksaa yli tonni pelkkää lainanlyhennystä/ kk? Tuskin ainakaan pankintätien palkoista.

        Kysyn vaan, menikö ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan? No, se selviää maanataina kun kysyn asiaa kuluttajaneuvojalta. Pankin vaihto joka tapauksessa edessä, meidän talolainat lähtee saman tien toisaalle. Onneksi paluu töihin ja säännöllinen kktulo edessä syyskuussa. Silloin saa talouden tasattua.

        Pankki on toiminut ihan oikein kohdallasi, ikävä kyllä. Itse olisin kysynyt autorempan maksuun joustoa tai jättänyt sen pakon edessä korjauttamatta. Kumpi on tärkeämpää autoon remppa vai asuntolainan maksaminen?
        Pankinvaihdon toki voit tehdä, mutta sun kirjoituksestasi saa sen kuvan, että ihan kunnossa sulla ei noi raha-asiat ole, kun joutunut lainailemaan rahaa tuttaviltasi.
        Kuinka pitkä matka sulla on kauppaan ja minkä ikäisiä lapsia?


      • ei alkuperäinen
        perheellinenkin kirjoitti:

        Meillä on kolme lasta, ja maksamme 1500 euroa kuussa. Meillä kun ei olis varaa maksella törky korkoja. Ja juuri nyt se pääomakin lyhenee mukavaa tahtia, eipä tartte sitten korkojen noustessa tehdä muuta kuin maksella edelleen saman verran, ja ongelmien tullessa kyllä pankillakin löytyy joustoa, kun on hyvää tahtia lyhentänyt aikaisemmin. Hyvin moni lapsiperheellinen maksaa yli tuhatta euroa, mutta ihmettelen, miten sinulla ei ole varaa edes näillä matalan koron ajoilla maksaa asuntolainaa, ja silti korjaat autosi. Vastoin väitettäsi, kerran viikossa taksilla ruokakauppaan voipi tulla paljon halvemmaksi vaihtoehdoksi kun oman auton pito.

        Pankki otti omana, mutta onneksi teillä koti säilyi. Se kun menee myyntiin, jos lopetat lainasi maksamisen, ja pahimmassa tapauksessa maksat vielä senkin jälkeen lainaa, sekä myöskin vuokraa.

        Ymmärrän, että harmittaa, okei, mutta pankkia et nyt voi syyttää. Eikä se vaihtaminenkaan ole työttömälle mikään itsestäänselvyys :)

        En ole aloittaja mutta vastaan silti moisiin ihmetyksiin. Eli lapset lopettavat harrastukset, kaupassa käydään kerran viikossa taksilla (mikä maksaa jo melkein satasen) ja joillain voi olla vieläkin pidempi matka ruokakauppaan eli kustannuksia taksista voi tulla jo monta sataa kuukaudessa, en sanoisi halvemmaksi vaihtoehdoksi kuin oman auton pitäminen. Lääkärikäynnit, kelakäynnit kaikki vaan taksilla niin johan hurahtaa rahaa.

        Olen samaa mieltä että vika on pääasiassa kyllä aloittajan. Auton korjaaminen olisi voinut odottaa vaikka viikon tai kaksi jotta saa asiat pankin kanssa sovittua, toisaalta taas auto oli ilmeisesti saatava korjattua ennenkuin työt alkavat ja noissahan voi välillä kestää. Sanoisin, että itseaiheutettua mutta pankki olisi voinut joustaakin.


      • askdjasla
        Ja laillisesti kirjoitti:

        Aloittajalla on sopimus niin, että lainanlyhennys menee automaattisesti tililtä.

        Nyt kun tilillä ei ole ollut katetta lyhennyspäivänä, niin heti kun tilille tulee katetta, järjestelmä ottaa rahat tililtä.

        Ulosotolla ja lainanlyhennyksellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Se, että ulosotto ei voi viedä yli suojaosuuden, on laissa määritelty, mutta jos velallinen jättää lainansa lyhentämättä, niin ilman muuta pankki ottaa omansa pois. Ihan lain mukaista sekin.

        Kaikki pankit toimii noin, jos on tehty suoraveloitussopimus.

        Turha aloittajan on pankkia syyttää, jos itse on sössinyt asiansa. Eikä auton remontti ole mikään syy siihen, että jättää lainansa maksamatta.

        Yksi pikku juttu, ne rahat tilillä ei ole pankin, vaan asiakkaan. Pankki on ihan samalla viivalla velkojen perinnässä kuin mikä mu tahansa. Ei kukaan muukaan tilille pääse (esim. sähköyhtiö) , joten pankki käyttää nyt luvatonta perintätapaa. Op oli ainakin joskus etunenässä tätä harrastamassa.


      • Anonyymi

        Näin tapahtuu silloin kun pankissa töissä pitkään kassan tyhjentäjiä.. Rahat pitää saada tileille takas... Täällä Pohjan tähden alla on kotimaamme malliin...


      • Anonyymi
        ( ** ) kirjoitti:

        Nordea ainakin tekee noin. Itsellä jäi yksi lyhennys väliin kun ei ollut rahaa niin seuraavan yhteydessä nappasivat senkin kyselemättä.

        Ystävälle tekivät Nordeassa samoin, hänellä 2lyhennystä jäi rästiin kun odotteli päiväraha päätöstä niin nappasivat 3 lyhennystä yhtäaikaa.
        Minusta tuo ei ole oikein.

        Ei ole nykypäivää.. Mutta nordeassa pitkää useita kassavirtoja ohi... Ohi asiakkaiden tilejä..... Jos pankki on tyhmä ja rahat menee vieraisiin taskuihin ja ulkomaille.... Tilanne on tuo..... Mitään neuvotteluvaraa ei löydy.... Rahat häipynyt caiman saarille..... Pankit tyhmiä.... Höpisevät kaikkia uhkalevat... Peittelevät.. Miljoona vahinkoja... Näin.. Rahat pitää saada heti takas.... No..


      • Anonyymi
        Ja laillisesti kirjoitti:

        Aloittajalla on sopimus niin, että lainanlyhennys menee automaattisesti tililtä.

        Nyt kun tilillä ei ole ollut katetta lyhennyspäivänä, niin heti kun tilille tulee katetta, järjestelmä ottaa rahat tililtä.

        Ulosotolla ja lainanlyhennyksellä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Se, että ulosotto ei voi viedä yli suojaosuuden, on laissa määritelty, mutta jos velallinen jättää lainansa lyhentämättä, niin ilman muuta pankki ottaa omansa pois. Ihan lain mukaista sekin.

        Kaikki pankit toimii noin, jos on tehty suoraveloitussopimus.

        Turha aloittajan on pankkia syyttää, jos itse on sössinyt asiansa. Eikä auton remontti ole mikään syy siihen, että jättää lainansa maksamatta.

        Ihanko totta.... Kavaltajat suurin syy... Ne pankit on kaikkein ankarimpia.... Rahat pitää saada tyhjiin masseihin saada.....


      • Anonyymi
        alkuper kirjoitti:

        Ikävä kyllä en suostu väitteeseen, että syy on VAIN minun ja pankki toimi oikein.

        Ensinnäkin pankki otti rahat ihan muuna kuin lyhennyspäivänä (tietääkseni "automaattisesti" lyhennystä otetaan lyhennyspäivästä 3 -5 pv) ja toiseksi pankki tosiaan otti kaiken mitä tilillä on: ei vain 1 kk lyhennys summaa. Noston tililtäni teki siis kassaneiti, ei automaatti.

        Tausta jutussa on se, että kävin 2 kk sitten pankissa juttelemassa lainanjärjestelystä, koska auto oli juuri tiltannut ja tiesin että en pysty maksamaan. Vastaus oli se, että asialle ei voi tehdä mitään, koska lainan maksujärjestelyistä pitää ilmoittaa xx pv ennen järjestelyn alkua. No, ilmoitin että en vielä eilen tiennyt, että autoa odottaa korjaus, joten en ikävä kyllä voinut siitä viikoa sitten ilmoittaa. Sanoin silloin että en tule lyhennystä maksamaan, koska en voi elää maalla ilman autoa (lapsiperhe taksilla kauppaan?). Tämän toisen erän suhteen maksaminen oli niin ikään mahdotonta, koska olin jo joutunut lainaamaan rahaa elämiseen tuttavalta ja toinenkin kuukausi pitää elää jotenkin.

        Ja jeesustelijoille, ihan mielenkiinnolla kyselen kenellä lapsiperheellä on varaa maksaa yli tonni pelkkää lainanlyhennystä/ kk? Tuskin ainakaan pankintätien palkoista.

        Kysyn vaan, menikö ihan kaikkien taiteen sääntöjen mukaan? No, se selviää maanataina kun kysyn asiaa kuluttajaneuvojalta. Pankin vaihto joka tapauksessa edessä, meidän talolainat lähtee saman tien toisaalle. Onneksi paluu töihin ja säännöllinen kktulo edessä syyskuussa. Silloin saa talouden tasattua.

        Käy pankit läpi n. 5v.ajalta missä häiriöitä tavata takaa.... Missä kavaltajia... Kaikkihan ei julkisuuteen tule... Ammattitaito.. Tietääkö pankki asioista edes perus asioita.... Jos Ei... juokse ovesta äkkiä ulos.... Jös jääät... Olet ongelmissa....


      • Anonyymi
        perheellinenkin kirjoitti:

        Meillä on kolme lasta, ja maksamme 1500 euroa kuussa. Meillä kun ei olis varaa maksella törky korkoja. Ja juuri nyt se pääomakin lyhenee mukavaa tahtia, eipä tartte sitten korkojen noustessa tehdä muuta kuin maksella edelleen saman verran, ja ongelmien tullessa kyllä pankillakin löytyy joustoa, kun on hyvää tahtia lyhentänyt aikaisemmin. Hyvin moni lapsiperheellinen maksaa yli tuhatta euroa, mutta ihmettelen, miten sinulla ei ole varaa edes näillä matalan koron ajoilla maksaa asuntolainaa, ja silti korjaat autosi. Vastoin väitettäsi, kerran viikossa taksilla ruokakauppaan voipi tulla paljon halvemmaksi vaihtoehdoksi kun oman auton pito.

        Pankki otti omana, mutta onneksi teillä koti säilyi. Se kun menee myyntiin, jos lopetat lainasi maksamisen, ja pahimmassa tapauksessa maksat vielä senkin jälkeen lainaa, sekä myöskin vuokraa.

        Ymmärrän, että harmittaa, okei, mutta pankkia et nyt voi syyttää. Eikä se vaihtaminenkaan ole työttömälle mikään itsestäänselvyys :)

        Ilmeisesti asuu kaukana vaikeitten kulkuyhteysten takana... Tarvii autoa.... Ei tullut heti mieleen että pankin kavaltaja olis.... Ei noi pienestä pankki kaadu.... Vähä joustoa... Kaikilla hyvä mieli... Atria.... Caiman saarille.. Moi moi..


      • Anonyymi
        ??? kirjoitti:

        Itse olen ilmoittanut 10.8, että lainan lyhennystä ei voida suorittaa, kun tilillä ei ole rahaa tarpeeksi 15.8 Lainan lyhennys täytyy siirtää 27.8, jolloin asuntolaina lyhenee.

        Ja hyvin on toiminut. Pankkivirkailija sanoi, että hän siirtää eräpäivää. Ihme pankki sinulla, jos pitää ilmoittaa xx päivää aikasemmin, että tilillä ei ole rahaa. 10vuoden aikana joutunut muutaman kerran siirtämään eräpäivää. aina on käynyt.

        Yksi tapaus sattui kerran. Pankista soitettiin, että asuntolainanaanne ei ole lyhenetty. sitä ihmeteltiin,koska silloin oli tilipäivä ja tilillä rahaa. Kävi ilmi, että tietokone oli "nollannut" itsensä ja hypännyt lainanmaksun ylitse. Siitä sitten yhteistuumin otettiin tililtäni rahat pankille.

        Mikä pankki.. Kerro


      • Anonyymi
        xmään kirjoitti:

        kunka monta xx päivää, pankkineiti on vaan sanonut, että se on helppoa kun muuttaa vaan tietokoneelta päiviä. ehkä osaavia pankkivirkailijoita on harvassa. Itselle ainakin oma pankkivirkailija on soittanut, että asuntolainojen korot on tippunu alas päin, maksatte likaa asuntolainaa, että tulisitetteko konttoriin käymään, niin muutetaan näitä korkoja =)

        Mikä pankki..


    • realismia peliin

      "Ok, vika on ehkä osittain minun"

      Se oli kokonaan sinun vikasi.

    • O.C.

      Kävipä hyvä tuuri, että nyt ottivat. Kolmen kuukauden rästien jälkeen pankki olisi irtisanonut lainan. Mikä tarkoittaa sitä, että koko laina olisi erääntynyt maksettavaksi heti.

      Luvallistahan tuo oli ja tilanne täysin itse aiheutettu.

      Hyvänä puolena tässä on se, että nyt pankille jää kohdallesi sellainen merkintä, että jatkossa ei tarvitse sieltä enää lainoja hakea. Etpähän pääse enempiä sössimään.

      • Anonyymi

        Totta en usko että tollasta peliä kauan voivat jatkaakaan.. Pankissa mättää jokin ja pahasti...


    • Kuten useammassa vastauksessa on jo sanottukin, vika ei ollut osittain sinun vaan vika oli kokonaan sinun.

      Asuntolainaa ottaessasi olet sopinut pankin kanssa maksuehdoista ja tavasta. Sen sopimuksen mukaan pankilla on oikeus veloittaa kuukausittain lainalyhennykset pankkitililtäsi. Niin nytkin on toimittu muilta osin, paitsi että pankki on joutunut odottamaan saataviaan vastuuttoman taloudenhoitosi vuoksi.

      Pankin tehtävä ei ole punnita paljonko sinulle jää sovittujen lainalyhennysten jälkeen rahaa elämiseen. Se on sinun tehtäväsi.

      • normityyppi

        itseasiassa, pankki laskee perheen rahatilanteen ennen lainansaantia, ruoka, vaate, lääke, autokulut jnejne. Minua eniten ihmetyttää se, miksi teille edes on myönnetty lainaa kun tulot eivät ole säännöllisiä vaan köntti silloi ja toinen tällöin. meidän perheessä tienataan juurikin 2000 2000 kuussa, ja hyvin ollaan velkoja maksettu 1200e/kk... ja lapsia on kaksi.


      • normityyppi kirjoitti:

        itseasiassa, pankki laskee perheen rahatilanteen ennen lainansaantia, ruoka, vaate, lääke, autokulut jnejne. Minua eniten ihmetyttää se, miksi teille edes on myönnetty lainaa kun tulot eivät ole säännöllisiä vaan köntti silloi ja toinen tällöin. meidän perheessä tienataan juurikin 2000 2000 kuussa, ja hyvin ollaan velkoja maksettu 1200e/kk... ja lapsia on kaksi.

        suoraveloittaa lainanhoitomaksut sovitusti vain tietyltä tililtä. (Kyseessä siis oletus; ehkä pankilla on oikeus kajota toiseenkin saman henkilön samassa pankissa olevaan tiliin, jos lainanhoitotililtä puuttuu kate.) Mutta todennäköisesti ei pankin pisinkään virtuaalikoura ulotu laina-asiakkaan muissa pankeissa pitämiin tileihin. Ehkä velkaisen kannattaisi säästää vararahasto ihan muualle kuin pankkiin, johon hän on velkaa.
        Velka pitää tietysti maksaa ja sopimuksista pitää kiinni. Mutta Takuu-Säätiön käyttämin iskulausein oikeuden toinen puoli on kohtuus. Velanhoito ei saa jättää ketään hädänalaiseen asemaan.


      • Lössinkyntäjä
        piruitte kirjoitti:

        suoraveloittaa lainanhoitomaksut sovitusti vain tietyltä tililtä. (Kyseessä siis oletus; ehkä pankilla on oikeus kajota toiseenkin saman henkilön samassa pankissa olevaan tiliin, jos lainanhoitotililtä puuttuu kate.) Mutta todennäköisesti ei pankin pisinkään virtuaalikoura ulotu laina-asiakkaan muissa pankeissa pitämiin tileihin. Ehkä velkaisen kannattaisi säästää vararahasto ihan muualle kuin pankkiin, johon hän on velkaa.
        Velka pitää tietysti maksaa ja sopimuksista pitää kiinni. Mutta Takuu-Säätiön käyttämin iskulausein oikeuden toinen puoli on kohtuus. Velanhoito ei saa jättää ketään hädänalaiseen asemaan.

        Jos lainan lyhentäminen on tosiaan niin vaikeaa, että se johtaa hädänalaiseen asemaan, velallinen on yrittänyt liikaa kerralla. Silloin pitäisi puhaltaa peli poikki ja realisoida vakuus. Velallinen voi sen jälkeen puhtaalta pöydältä mitoittaa lainansa uudelleen maksukykynsä mukaan, ja elämä on taatusti miellyttävämpää kuin nälänhädän partaalla. Ja juuri tätä vartenhan vakuusarvot ovat alle normaalien myyntihintojen.


      • Itekkin vähä taukki

        Nimimerkkisi viittaa, että olisit jotenkin kriittinen mutta kaikki juttusi viittaa aivan johonkin muuhun. Hah. Olet juuri sitä keskivertopaskaa jota maailma on täynnä. Ainoa maailmankuvasi liittyy asuntolainan maksuun ja pankin puolusteluun. Olet itseesi niin tyytyväinen kun olet saavuttanut pikkuporvarin aseman ja VIHDOIN saanut pankin avustuksella ostettua pienen asunnon ja kyllä se elämä silloin onkin mallillaan. Eikö koskaan kuitenkaan tule mieleen, että ilman pankin tai minkö tahansa mafian rahoja sinäkin eläisit jossain pensaassa typerin lastesi kanssa ja yrittäisit sieltä opettaa jälkikasvullesi "maailman realiteetteja".

        Pikkuporvarit ja muut typerät lapsiperheet "realiteetteineen" tekee maailmasta tasapaksuista paskaa.


      • Anonyymi
        piruitte kirjoitti:

        suoraveloittaa lainanhoitomaksut sovitusti vain tietyltä tililtä. (Kyseessä siis oletus; ehkä pankilla on oikeus kajota toiseenkin saman henkilön samassa pankissa olevaan tiliin, jos lainanhoitotililtä puuttuu kate.) Mutta todennäköisesti ei pankin pisinkään virtuaalikoura ulotu laina-asiakkaan muissa pankeissa pitämiin tileihin. Ehkä velkaisen kannattaisi säästää vararahasto ihan muualle kuin pankkiin, johon hän on velkaa.
        Velka pitää tietysti maksaa ja sopimuksista pitää kiinni. Mutta Takuu-Säätiön käyttämin iskulausein oikeuden toinen puoli on kohtuus. Velanhoito ei saa jättää ketään hädänalaiseen asemaan.

        Totta laittakaa sukulaisten sivutileille josta. Saa kaikki maksella laskuja muita ja vain lainan verran.. Kavaltaja pankista....


      • Anonyymi
        Itekkin vähä taukki kirjoitti:

        Nimimerkkisi viittaa, että olisit jotenkin kriittinen mutta kaikki juttusi viittaa aivan johonkin muuhun. Hah. Olet juuri sitä keskivertopaskaa jota maailma on täynnä. Ainoa maailmankuvasi liittyy asuntolainan maksuun ja pankin puolusteluun. Olet itseesi niin tyytyväinen kun olet saavuttanut pikkuporvarin aseman ja VIHDOIN saanut pankin avustuksella ostettua pienen asunnon ja kyllä se elämä silloin onkin mallillaan. Eikö koskaan kuitenkaan tule mieleen, että ilman pankin tai minkö tahansa mafian rahoja sinäkin eläisit jossain pensaassa typerin lastesi kanssa ja yrittäisit sieltä opettaa jälkikasvullesi "maailman realiteetteja".

        Pikkuporvarit ja muut typerät lapsiperheet "realiteetteineen" tekee maailmasta tasapaksuista paskaa.

        Muistakaa elää myös... Sen jälkeen ku kavaltaja pankki vie kotisi ja kaikki pellolle.. Hautaan ei rahoja saa eikä koteja.... Ottakaa löysin rantein.... Niin päätä ei pakota... Suomalaiset yleensä ahkeria työtä pelkäämättömiä.. Jos pääsee jollakin keinolla töihin... Ihan turha väittää m uuksi.... Ilmasen rahan vonkaajat on ihan muita tyyppejä.. Hm.. Mielelläni elämäni veroja maksaneena....laitan pankki kuluja a'7e per lasku heille x10,kk... Ennenkuin. Oharit kassakuluille.... Tsemppiä vaan kaikille... Pankkivirkailijoiden elättäjille.. Meidän leipää syövät.... Kaikki ja osa rikollisille heistä.....


    • JOOJOJOOJOJOO

      Määrätä holhooja jos todella uskot noihin juttuihisi.

      • touhua.

        rahaa menee enemmän kuin tulee,ja sitten ihmetellään,jos pankki ottaa omansa sovitusti.
        meilläkin lapsia kaksi,tulot 2400 2100 netto,ja lainaa maksetaan 1200€/kk.
        lisäksi "kriisitili",jolla 14000€ juuri tuollaisia arvaamattomia menoja varten.

        omat pankkitilit tietysti lisäksi molemmilla.

        aika pitkälle pääsee,kun ei osta velaksi muuta kuin asunnon.
        mekin asumme maalla,eli auto oltava.3kk sitten ostin juurikatsastetun auton ja maksoin 1000€,ja samat ajot ajan kuin 20 tuhatta maksavalla osamaksu kärryllä.


      • köyhä työmyyrä
        touhua. kirjoitti:

        rahaa menee enemmän kuin tulee,ja sitten ihmetellään,jos pankki ottaa omansa sovitusti.
        meilläkin lapsia kaksi,tulot 2400 2100 netto,ja lainaa maksetaan 1200€/kk.
        lisäksi "kriisitili",jolla 14000€ juuri tuollaisia arvaamattomia menoja varten.

        omat pankkitilit tietysti lisäksi molemmilla.

        aika pitkälle pääsee,kun ei osta velaksi muuta kuin asunnon.
        mekin asumme maalla,eli auto oltava.3kk sitten ostin juurikatsastetun auton ja maksoin 1000€,ja samat ajot ajan kuin 20 tuhatta maksavalla osamaksu kärryllä.

        Hyvä sitä on sanoa kun on noin hyvissä töissä.. meillä ollaan niska limassa ruumiillista työtä painettu 8-11 tuntisia päiviä ja missään vaiheessa ei palkka pussiin ole kilahtanut yli 2000 euroa parhaimmat palkat on olleet 1800 euroa kummallakin puolisoista. normaali on sitten sen 1200 - verot jos ei tee ylitöitä.. jotta ei noin kaikilla.. siitä sitten maksetaan laina (600) kahden auton kulut pakollinen kun on olla (kummallakin työ matkoja yli 30-100km/suunta kumpikin eripaikkoihin lähdetään ajoa tulee 4x päivässä) eläminen ja asuminenkin pitää vielä maksaa joten ei tuloilla ole hurraamista paljoa ei säästöön kerry.lomamatkoista puhumattakaan..
        HYVÄ TEIDÄN ON SUURI TULOISTEN KEHUILLA TULOILLANNE. Kymmeniä vuosia on työtä tehty ka kouluja käyty mutta kaikilla aloilla palkat ei vaan koskaan nouse yli 2000 euroon kuussa-


      • tosia
        köyhä työmyyrä kirjoitti:

        Hyvä sitä on sanoa kun on noin hyvissä töissä.. meillä ollaan niska limassa ruumiillista työtä painettu 8-11 tuntisia päiviä ja missään vaiheessa ei palkka pussiin ole kilahtanut yli 2000 euroa parhaimmat palkat on olleet 1800 euroa kummallakin puolisoista. normaali on sitten sen 1200 - verot jos ei tee ylitöitä.. jotta ei noin kaikilla.. siitä sitten maksetaan laina (600) kahden auton kulut pakollinen kun on olla (kummallakin työ matkoja yli 30-100km/suunta kumpikin eripaikkoihin lähdetään ajoa tulee 4x päivässä) eläminen ja asuminenkin pitää vielä maksaa joten ei tuloilla ole hurraamista paljoa ei säästöön kerry.lomamatkoista puhumattakaan..
        HYVÄ TEIDÄN ON SUURI TULOISTEN KEHUILLA TULOILLANNE. Kymmeniä vuosia on työtä tehty ka kouluja käyty mutta kaikilla aloilla palkat ei vaan koskaan nouse yli 2000 euroon kuussa-

        jos olette maatalouslomittajia kuulostaa tutulta,


      • kiiskimies
        tosia kirjoitti:

        jos olette maatalouslomittajia kuulostaa tutulta,

        Tuttu juttu - rahat tulee syksyllä eli 1 krt/VUOSI. Siinä sitten sinnitellään suurilla menoilla ja pienillä tuloilla. Rahaa kyllä tulee ja lainat saa maksettua, mutta ei välttämättä aina lainamlyhennyspäivänä. Useimmat pankit ymmärtää ja maajussit ovat haluttuja asiakkaita.


      • kiiskimies
        kiiskimies kirjoitti:

        Tuttu juttu - rahat tulee syksyllä eli 1 krt/VUOSI. Siinä sitten sinnitellään suurilla menoilla ja pienillä tuloilla. Rahaa kyllä tulee ja lainat saa maksettua, mutta ei välttämättä aina lainamlyhennyspäivänä. Useimmat pankit ymmärtää ja maajussit ovat haluttuja asiakkaita.

        siis tarkoitin KESÄ (=aktiivityökausi) suurilla menoilla ja pienillä tuloilla.


      • Anonyymi

        Holhooja samanlaisia kavaltajia.... Kimppa kyyti... Lähinnä....


      • Anonyymi
        köyhä työmyyrä kirjoitti:

        Hyvä sitä on sanoa kun on noin hyvissä töissä.. meillä ollaan niska limassa ruumiillista työtä painettu 8-11 tuntisia päiviä ja missään vaiheessa ei palkka pussiin ole kilahtanut yli 2000 euroa parhaimmat palkat on olleet 1800 euroa kummallakin puolisoista. normaali on sitten sen 1200 - verot jos ei tee ylitöitä.. jotta ei noin kaikilla.. siitä sitten maksetaan laina (600) kahden auton kulut pakollinen kun on olla (kummallakin työ matkoja yli 30-100km/suunta kumpikin eripaikkoihin lähdetään ajoa tulee 4x päivässä) eläminen ja asuminenkin pitää vielä maksaa joten ei tuloilla ole hurraamista paljoa ei säästöön kerry.lomamatkoista puhumattakaan..
        HYVÄ TEIDÄN ON SUURI TULOISTEN KEHUILLA TULOILLANNE. Kymmeniä vuosia on työtä tehty ka kouluja käyty mutta kaikilla aloilla palkat ei vaan koskaan nouse yli 2000 euroon kuussa-

        Tuossa teille vähän elämän todellisuutta.... Tsemppiä teille.. Suomalaiset on ahkeria ryötä pelkäämättömiä..... Ihan turha halveksia.. Ykskään pankki Suomessa olis pystyssä ilman heitä.... Maksetaan vielä huijareitten tyhjentämät tilit.... Suu suppuun vaan...


    • ringringtone

      Soita Karpolle!

    • uusavuton taas

      niin sieltä selvii miksi pankki voi ottaa sinun tilisi tyhjäksi ja vielä muista et olet ne itse allekirjoittanut ja vielä lisäksi allekirjotit tämän maksusuunnitelman jossa on sovittu miten pankki saa tehä jos et ole noudattanut lyhennys sopimusta.
      Mikä nykyisin mättää kun ihmiset luulee et se on pankin vika jos he eivät pysty maksamaan pankille ottamiaan lainoja.
      No etköhän opi seuraavaksi miten isoja lainoja otat, niitä muistelee vielä moni edellisen laman velkaiset ja siinä ei auta syytellä omista veloistaan lainan antajaa.

      • Nykyaikaa on se, että pankkiin ei mennä enää lakki kourassa pyytämään jotain tiettyä summaa lainaksi, vaan kysytään paljonko lainaa voi maksimissaan saada ja sen mukaan kulutetaan. Suomalaisilla on joku ihme käsitys siitä, että pankit voivat ennustaa heidän taloudellisen tulevaisuuden ja tietävät heidän makuvaransa. No kantapään kautta moni oppii, että itse niistä omista taloudellisista ratkaisuista on vastuu otettava.


      • Anonyymi
        kriittinen kirjoitti:

        Nykyaikaa on se, että pankkiin ei mennä enää lakki kourassa pyytämään jotain tiettyä summaa lainaksi, vaan kysytään paljonko lainaa voi maksimissaan saada ja sen mukaan kulutetaan. Suomalaisilla on joku ihme käsitys siitä, että pankit voivat ennustaa heidän taloudellisen tulevaisuuden ja tietävät heidän makuvaransa. No kantapään kautta moni oppii, että itse niistä omista taloudellisista ratkaisuista on vastuu otettava.

        Tuolla ajatusmaailmalla pitäis tietää elämänsä etukäteen päivälleen... Ei vaan mee putkeen tuo.... Moni muistaa1990 luvun tanssin pankkien kanssa..... Miten ihmisten elämät murskattiin työt loppu konkurssit ym.... Ympyrä sulkeutui.... Ympyrän sisältö jäi useille tyhjäksi.... Meni terveys.... Liian aikaisin veroraha kertymät putos jyrkästi..... Seuraus jne....


    • O.C.

      Pankkikäynti oli maanantaina, nyt on jo perjantai. Emme ole kuulleet riemukasta tarinaa, kuinka pankkivirkailija nöyryytettiin joten nyt kiinnostaa miten siellä kävi..

      Vai joko on hätämajoitus haussa pankin käynnistettyä pantin realisoinnin ns. kiireellisenä?

    • Ikkremimin99

      Jengi täällä purkaa elämänstressiään anuriitan niskaan. Luuserit!

      Ja itse asiasta puhutaan vähän, eli pankin pakko-nostosta.

      • Sinähän tässä purat omaa tuskaasi vastaajiin. Mitä sanottavaa sinulla on itse asiaa: ei yhtikäs mitään.

        Vastaajat ovat puolestaan jo sanoneet kaiken, mitä itse asiaan on sanottavaa ja sitähän ei ole paljon:

        Pankin kanssa on tehty sopimus, jossa määritellään maksuehdot. Aloittajan tapauksessa on ilmiselvästi jonkinlainen suoraveloitussopimus, jonka puitteissa rahat otetaan sitten jälkikäteen heti, kun saldoa on tarpeeksi. Ja sillä hyvä. Jos ei halua tällaista sopimusta, on se hyvä miettiä jo ennen allekirjoitusta.


    • rommelsson

      ei ihme että suomessa on asuntokupla kun velkaan suhtaudutaan kuten viestiketjun aloittaja!

      • voepersse

        Entä silloin jos myöhässä oleville erille on eräpäivä 16pv, siitä huolimatta menivät ottamaan tilisiirtona yhden erän eilen, eli kaiken mitä tililläni oli, jättäen sinne 20€ .
        Minusta noin ei voi tehdä jos ep on 16pv.


      • eihyvääpäiväää
        voepersse kirjoitti:

        Entä silloin jos myöhässä oleville erille on eräpäivä 16pv, siitä huolimatta menivät ottamaan tilisiirtona yhden erän eilen, eli kaiken mitä tililläni oli, jättäen sinne 20€ .
        Minusta noin ei voi tehdä jos ep on 16pv.

        Jos erät on myöhässä, niin sittenhän sun eräpäivä oli VIIME 16.pv. Eli tottakai pankki saa ottaa erän kun sun eräpäivä on mennyt jo ohi melkein kuukautta aiemmin! Pankki saa yrittää ottaa joka päivä menneen eräpäivän jälkeen. Erähän on MYÖHÄSSÄ.


      • pankintäti
        voepersse kirjoitti:

        Entä silloin jos myöhässä oleville erille on eräpäivä 16pv, siitä huolimatta menivät ottamaan tilisiirtona yhden erän eilen, eli kaiken mitä tililläni oli, jättäen sinne 20€ .
        Minusta noin ei voi tehdä jos ep on 16pv.

        Tottakai pankki ottaa omansa pois heti kun tilille tulee katetta, jos kerran 16. päivä sitä ei ole sovitusti (velkakirjan oot allekirjoittanut ja sopinut maksusuunnitelman) tilillä mistä se automaattisesti menisi. Sen jälkeen virkailija rupeaa seuraamaan tiliäsi, luo uuden päivän suoraveloitukselle, eli automatiikka on päällä ja kun tilille kilahtaa rahaa, niin automaattisesti lyhennys sieltä napataan.

        Kummallisen löysä asenne ihmisillä luoton takaisinmaksuun. Se vaan PITÄÄ HOITAA SOVITUSTI. Jos tulee yllättävä meno, pankki kyllä joustaa, jos siitä etukäteen menee juttelemaan.


    • uuthelias

      Minua ihmetyttää tässä jutussa tuo, etteikö pankki olisi nykyään valmis neuvottelemaan lyhennyksistä.

      Silloin, kun minulla vielä oli pankkilainaa, kaikesta pystyi neuvottelemaan ja sopimaan, kunhan vain meni ennen eräpäivää pankkiin. onko nykyään todellakin käytäntö muuttunut niin paljon kylmemmäksi?

      Toki silloinkin oli selvää, että yhdenkin laiminlyödyn maksuerä jälkeen neuvotteluasemat oli tosi heikkot.

      Aloittajan kysymykseen vastaisin, niinkuin moni muukin, että pankki teki vain sen mitä olette aikanaan sopineet, ja tulevaisuudessa tulee ongelmia lainan saannissa. Ainakin ko. pankista.

      Neuvona, jota ei tosin pyydetty, mutta ensi kertaa varten: Jätä se auto korjaamatta, kunnes on siihen varaa, ja osta parillasadalla (löytyy vaikka kuinka paljon netistä) tilapäinen auto.
      Sille risalle pitää tietysti tehdä liikennekäytöstäpoisto, ettei tarvitse kahden auton kuluja maksaa.
      Itse tosin kiusaisin kavereita ja sukulaisia, että käyttäisivät kerra viikossa kaupassa, niin en tarvitsisi sitä tilapäistä autoa. Ymmärrän kyllä, että kaikilla ei tätä mahdollisuutta ole.
      Oleellista kuitenkin on, että nyt asioiden tärkeysjärjestys ei minun mielestäni mennyt oikein.
      No, oppia ikä kaikki.

      • pankkilainenn

        Ei käytäntö ole maksujen neuvottelemisen kanssa muuttunut. Sanon tämän itse 10 vuotta pankissa työskennelleenä (kolmessa eri suuressa pankissa, ei vaadi paljon arvailuja missä). Aloittajahan sanoo itsekin, että hän ei ottanut yhteyttä pankkiinsa, jätti vaan maksamatta. Ei voi syyttää kuin itseään. Kyllä pankki joustaa ja sopii eristä, jos asiakas on yhteistyökykyinen.


      • Rahat piilossa.
        pankkilainenn kirjoitti:

        Ei käytäntö ole maksujen neuvottelemisen kanssa muuttunut. Sanon tämän itse 10 vuotta pankissa työskennelleenä (kolmessa eri suuressa pankissa, ei vaadi paljon arvailuja missä). Aloittajahan sanoo itsekin, että hän ei ottanut yhteyttä pankkiinsa, jätti vaan maksamatta. Ei voi syyttää kuin itseään. Kyllä pankki joustaa ja sopii eristä, jos asiakas on yhteistyökykyinen.

        Keväällä nordeassa tehtiin jotain tilimuutoksia. Kymmenen vuotta sitten kuolleen isäni nimellä tuli ilmoitus. Hänellä auki kaksi tiliä. Molemmilla tileillä oli rahaa. Kuoleman jälkeen oli kolmeen pankkiin tehty ilmoitus, että lopettavat kaikki tilit,myös nordeaan. Kukas pankkilainen näistä vastaa, ja mihin olisivat rahat lopulta joutuneet, ilman tilimuutoksia keväällä.Välillä ei ollut tullut mitään ilmoituksia, ei edes koroista.
        Kuinka paljon tällaisia tilejä onkaan auki pankeissa.Kyselkää ihmiset kuolleen omaisenne tietojen perään. Myös vakuutusyhtiöistä.


      • alkuper
        Rahat piilossa. kirjoitti:

        Keväällä nordeassa tehtiin jotain tilimuutoksia. Kymmenen vuotta sitten kuolleen isäni nimellä tuli ilmoitus. Hänellä auki kaksi tiliä. Molemmilla tileillä oli rahaa. Kuoleman jälkeen oli kolmeen pankkiin tehty ilmoitus, että lopettavat kaikki tilit,myös nordeaan. Kukas pankkilainen näistä vastaa, ja mihin olisivat rahat lopulta joutuneet, ilman tilimuutoksia keväällä.Välillä ei ollut tullut mitään ilmoituksia, ei edes koroista.
        Kuinka paljon tällaisia tilejä onkaan auki pankeissa.Kyselkää ihmiset kuolleen omaisenne tietojen perään. Myös vakuutusyhtiöistä.

        Palataanpa alkuperäiseen asiaan...

        Otin tilin tyhjennyksen jälkeen yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Hän pyysi soittamaan pankkiasioita valvovan finanssialan kuluttajaneuvontaan. Siellä virkailija ihmetteli pankin toimia tyhjentää tili ilman mitään sopimista tai minun suostumustani. Löytyi se kauan kaivattu lakipykälä, jonka perusteella voitiin osoittaa että pankki toimi väärin.

        Voitte arvata, että oli herkkua soittaa pankkiin, jossa ltasin lakitekstin pöytään: Velalliselle tulee jättää ns. suojaosa, rahaa elämiseen. Kaikkea ei voi tililtä nostaa.

        Pankkitäti palautti rahat takaisin tilille heti ja puhelumme jäi melko lyhyeksi.

        Nyt on jo lainat ja pankkiasiat siiretty toiseen pankkiin. Saimme sieltä kuulla, että edelliseen pankkiin oli tullut keväälä uusi toimitusjohtaja ja sen jälkeen alkoi joukkopako. Hah hah.


      • elä puhu pask
        alkuper kirjoitti:

        Palataanpa alkuperäiseen asiaan...

        Otin tilin tyhjennyksen jälkeen yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Hän pyysi soittamaan pankkiasioita valvovan finanssialan kuluttajaneuvontaan. Siellä virkailija ihmetteli pankin toimia tyhjentää tili ilman mitään sopimista tai minun suostumustani. Löytyi se kauan kaivattu lakipykälä, jonka perusteella voitiin osoittaa että pankki toimi väärin.

        Voitte arvata, että oli herkkua soittaa pankkiin, jossa ltasin lakitekstin pöytään: Velalliselle tulee jättää ns. suojaosa, rahaa elämiseen. Kaikkea ei voi tililtä nostaa.

        Pankkitäti palautti rahat takaisin tilille heti ja puhelumme jäi melko lyhyeksi.

        Nyt on jo lainat ja pankkiasiat siiretty toiseen pankkiin. Saimme sieltä kuulla, että edelliseen pankkiin oli tullut keväälä uusi toimitusjohtaja ja sen jälkeen alkoi joukkopako. Hah hah.

        Nää siun jutut on täyttä fuullaa... Ensin väitit olevas työtön, sit menevän töihin ja välillä väitit olevas yrittäjä. Vitut sie mihinkään töihin mäne. Syyskuussa siule tulloo lähtö mökistäs. Sama oli kun sanoit ensin että et neuvotellu ja sit seuraavaks sanoit neuvotellees nii ei ota selväää. Sekopiäks oot lainoillas ihtes sotkenu. Elä tiälä sekoile, mää hoitoon!


      • V.... mitä prslpiä
        alkuper kirjoitti:

        Palataanpa alkuperäiseen asiaan...

        Otin tilin tyhjennyksen jälkeen yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Hän pyysi soittamaan pankkiasioita valvovan finanssialan kuluttajaneuvontaan. Siellä virkailija ihmetteli pankin toimia tyhjentää tili ilman mitään sopimista tai minun suostumustani. Löytyi se kauan kaivattu lakipykälä, jonka perusteella voitiin osoittaa että pankki toimi väärin.

        Voitte arvata, että oli herkkua soittaa pankkiin, jossa ltasin lakitekstin pöytään: Velalliselle tulee jättää ns. suojaosa, rahaa elämiseen. Kaikkea ei voi tililtä nostaa.

        Pankkitäti palautti rahat takaisin tilille heti ja puhelumme jäi melko lyhyeksi.

        Nyt on jo lainat ja pankkiasiat siiretty toiseen pankkiin. Saimme sieltä kuulla, että edelliseen pankkiin oli tullut keväälä uusi toimitusjohtaja ja sen jälkeen alkoi joukkopako. Hah hah.

        ja mitä v...n kiero juttua tämä on? Itse et sovi laina asiastasi ja uhoat virkailijaa kohtaan joka tekee työtään. Nyt taidat olla sitten oikein täynnä omahyväistä v....maisuutta. Onks niin kutsuttu yrittäjyys noussut hattuun. Kuinkas kusetat uutta pankkia?


      • pankintäti
        pankkilainenn kirjoitti:

        Ei käytäntö ole maksujen neuvottelemisen kanssa muuttunut. Sanon tämän itse 10 vuotta pankissa työskennelleenä (kolmessa eri suuressa pankissa, ei vaadi paljon arvailuja missä). Aloittajahan sanoo itsekin, että hän ei ottanut yhteyttä pankkiinsa, jätti vaan maksamatta. Ei voi syyttää kuin itseään. Kyllä pankki joustaa ja sopii eristä, jos asiakas on yhteistyökykyinen.

        Juuri näin! Toinen pankkilainen pienemmästä pankista...


      • ????????????
        alkuper kirjoitti:

        Palataanpa alkuperäiseen asiaan...

        Otin tilin tyhjennyksen jälkeen yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Hän pyysi soittamaan pankkiasioita valvovan finanssialan kuluttajaneuvontaan. Siellä virkailija ihmetteli pankin toimia tyhjentää tili ilman mitään sopimista tai minun suostumustani. Löytyi se kauan kaivattu lakipykälä, jonka perusteella voitiin osoittaa että pankki toimi väärin.

        Voitte arvata, että oli herkkua soittaa pankkiin, jossa ltasin lakitekstin pöytään: Velalliselle tulee jättää ns. suojaosa, rahaa elämiseen. Kaikkea ei voi tililtä nostaa.

        Pankkitäti palautti rahat takaisin tilille heti ja puhelumme jäi melko lyhyeksi.

        Nyt on jo lainat ja pankkiasiat siiretty toiseen pankkiin. Saimme sieltä kuulla, että edelliseen pankkiin oli tullut keväälä uusi toimitusjohtaja ja sen jälkeen alkoi joukkopako. Hah hah.

        Ikinä ei pankit mitään suojaosuuksia jätä, jos lyhennykset ovat maksusuunnitelman mukaiset (niin kuin sinulla, oli vain myöskin pahat rästit). En ihan purematta niele, että pankin pitäisi tietää jättää joku helvetin suojaosuus, kun itse olet asiasi ensinnäkin sössinyt. Mistä ne edes voisi sen tietääkään, paljonko se on. Joten, koska olet ollut asiantuntijaan yhteydessä, niin sinulla on varmaan antaa se lakipykäläkin. Jäämme odottamaan mielenkiinnolla. Varsinkin sitä osuutta, joka osoittaisi sinun olevan asiassa syytön uhri, millaiseksi yrität heittäytyä.


      • Myös asuntolainainen
        alkuper kirjoitti:

        Palataanpa alkuperäiseen asiaan...

        Otin tilin tyhjennyksen jälkeen yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Hän pyysi soittamaan pankkiasioita valvovan finanssialan kuluttajaneuvontaan. Siellä virkailija ihmetteli pankin toimia tyhjentää tili ilman mitään sopimista tai minun suostumustani. Löytyi se kauan kaivattu lakipykälä, jonka perusteella voitiin osoittaa että pankki toimi väärin.

        Voitte arvata, että oli herkkua soittaa pankkiin, jossa ltasin lakitekstin pöytään: Velalliselle tulee jättää ns. suojaosa, rahaa elämiseen. Kaikkea ei voi tililtä nostaa.

        Pankkitäti palautti rahat takaisin tilille heti ja puhelumme jäi melko lyhyeksi.

        Nyt on jo lainat ja pankkiasiat siiretty toiseen pankkiin. Saimme sieltä kuulla, että edelliseen pankkiin oli tullut keväälä uusi toimitusjohtaja ja sen jälkeen alkoi joukkopako. Hah hah.

        Tuota nyt et usko itsekään. Ei se pankki voi tietää kuinka paljon teillä on rahaa toisella tilillä tai menee johonkin toiseen pankkiin jatkuvasti. Se vain ottaa sovitusti rahat silloin kun ne tilillä on. Olisit voinut neuvotella ainakin siitä jälkimmäisestä kuukausiveloituksesta, jos ensimmäisestä et ehtinyt ajoissa. Ulosottomies joutuukin laskemaan suojaosuuksia, mutta se on hänen työtään ja tilanne on silloin erilainen.

        Ei mikään toinenkaan pankki halua ottaa sellaista laina-asiakasta, joka ei maksa lainojaan sovitusti ja sitten vielä nostaa kauhean äläkän siitä, että sovittua maksua odotetaan. Jos olisikin ottanut, niin sille ensimmäiselle pankille se oli helpotus. Pankkivirkailijalle taas aivan yhdentekevää, ei hän nosta provisiota sinun maksamistasi lainanlyhennyksistä.


      • alkuper
        ???????????? kirjoitti:

        Ikinä ei pankit mitään suojaosuuksia jätä, jos lyhennykset ovat maksusuunnitelman mukaiset (niin kuin sinulla, oli vain myöskin pahat rästit). En ihan purematta niele, että pankin pitäisi tietää jättää joku helvetin suojaosuus, kun itse olet asiasi ensinnäkin sössinyt. Mistä ne edes voisi sen tietääkään, paljonko se on. Joten, koska olet ollut asiantuntijaan yhteydessä, niin sinulla on varmaan antaa se lakipykäläkin. Jäämme odottamaan mielenkiinnolla. Varsinkin sitä osuutta, joka osoittaisi sinun olevan asiassa syytön uhri, millaiseksi yrität heittäytyä.

        Siis tässä se pykälä, jolla pankkitädin housuihin meni pisu:

        Luottolaitoslaki 138 §
        Kuittaus

        Talletuspankki ei saa vastasaatavallaan kuitata sellaisia yksityishenkilön tilillä olevia tai tälle maksettavaksi osoitettuja varoja, joita ei lain mukaan saa ulosmitata. Pankin on ennen kuittausta selvitettävä varojen ulosmittauskelpoisuus. Kuittausvaatimuksesta on ilmoitettava tilinomistajalle. Tämän momentin vastainen kuittaus on mitätön.

        Jos varojen ulosmittauskelpoisuuden selvittäminen ei ole mahdollista ilman kohtuutonta vaivaa, pankki saa kuitenkin vaatia kuittausta, jos se ilmoittaa tilinomistajalle kuittausvaatimuksen yhteydessä kirjallisesti 1 momentissa säädetystä kuittausoikeuden rajoituksesta sekä tässä momentissa säädetystä kuittauksen peruuntumisesta. Kuittaus peruuntuu, jos tilinomistaja 14 päivän kuluessa kuittausvaatimuksesta tiedon saatuaan esittää selvityksen siitä, etteivät varat ole ulosmittauskelpoisia. Jollei kuittausvaatimuksen tiedoksisaamisen ajankohdasta voida esittää muuta selvitystä, vaatimuksen katsotaan tulleen tilinomistajan tietoon seitsemäntenä päivänä vaatimusta koskevan ilmoituksen lähettämisestä. Jos tilinomistajalle ei anneta tässä momentissa säädettyjä tietoja, kuittaus on mitätön.


      • Gerges
        alkuper kirjoitti:

        Palataanpa alkuperäiseen asiaan...

        Otin tilin tyhjennyksen jälkeen yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Hän pyysi soittamaan pankkiasioita valvovan finanssialan kuluttajaneuvontaan. Siellä virkailija ihmetteli pankin toimia tyhjentää tili ilman mitään sopimista tai minun suostumustani. Löytyi se kauan kaivattu lakipykälä, jonka perusteella voitiin osoittaa että pankki toimi väärin.

        Voitte arvata, että oli herkkua soittaa pankkiin, jossa ltasin lakitekstin pöytään: Velalliselle tulee jättää ns. suojaosa, rahaa elämiseen. Kaikkea ei voi tililtä nostaa.

        Pankkitäti palautti rahat takaisin tilille heti ja puhelumme jäi melko lyhyeksi.

        Nyt on jo lainat ja pankkiasiat siiretty toiseen pankkiin. Saimme sieltä kuulla, että edelliseen pankkiin oli tullut keväälä uusi toimitusjohtaja ja sen jälkeen alkoi joukkopako. Hah hah.

        Aina ku löytyy jotakin millä kyykyttää pankkia se kannattaa ehottomasti tehdä! Pankkein palvelu on tänä päivänä aivan p--stä. Taitaa täälläkin erilaiset pankkitädit yrittää puolustella työpaikkojaan. Muuten en pankkien kehumista ymmärrä.

        Mitä tulee lainan saamiseen, ei lainan otto ole mikään ongelma jos on vakuudet kunnossa. Esim. jos omistaa jo vaikka metsää, niin asuntolaina tulee, vaikka tulot olisi tällä hetkellä (opintovapaa) pienet.


      • ..............
        alkuper kirjoitti:

        Siis tässä se pykälä, jolla pankkitädin housuihin meni pisu:

        Luottolaitoslaki 138 §
        Kuittaus

        Talletuspankki ei saa vastasaatavallaan kuitata sellaisia yksityishenkilön tilillä olevia tai tälle maksettavaksi osoitettuja varoja, joita ei lain mukaan saa ulosmitata. Pankin on ennen kuittausta selvitettävä varojen ulosmittauskelpoisuus. Kuittausvaatimuksesta on ilmoitettava tilinomistajalle. Tämän momentin vastainen kuittaus on mitätön.

        Jos varojen ulosmittauskelpoisuuden selvittäminen ei ole mahdollista ilman kohtuutonta vaivaa, pankki saa kuitenkin vaatia kuittausta, jos se ilmoittaa tilinomistajalle kuittausvaatimuksen yhteydessä kirjallisesti 1 momentissa säädetystä kuittausoikeuden rajoituksesta sekä tässä momentissa säädetystä kuittauksen peruuntumisesta. Kuittaus peruuntuu, jos tilinomistaja 14 päivän kuluessa kuittausvaatimuksesta tiedon saatuaan esittää selvityksen siitä, etteivät varat ole ulosmittauskelpoisia. Jollei kuittausvaatimuksen tiedoksisaamisen ajankohdasta voida esittää muuta selvitystä, vaatimuksen katsotaan tulleen tilinomistajan tietoon seitsemäntenä päivänä vaatimusta koskevan ilmoituksen lähettämisestä. Jos tilinomistajalle ei anneta tässä momentissa säädettyjä tietoja, kuittaus on mitätön.

        sitä tulet tarvitsemaan. Kun ole tehnyt suoraveloitussopimuksen, niin ei pankin kuulu katsoa, mitä rahoja sinne tipahtelee. Eikös sinulla ole lainanhoitotiliä erikseen? Ja se suoraveloitus sille? Tuskin ne nyt sinun toiselta tililtä ovat rahoja vieneet kuitenkaan. Suoraveloitus ei ole ulosottoa. Kun on suora veloitussopimus tehty, ei pankin tarvitse mitään suojaosuuksia laskea.


      • Anonyymi
        Rahat piilossa. kirjoitti:

        Keväällä nordeassa tehtiin jotain tilimuutoksia. Kymmenen vuotta sitten kuolleen isäni nimellä tuli ilmoitus. Hänellä auki kaksi tiliä. Molemmilla tileillä oli rahaa. Kuoleman jälkeen oli kolmeen pankkiin tehty ilmoitus, että lopettavat kaikki tilit,myös nordeaan. Kukas pankkilainen näistä vastaa, ja mihin olisivat rahat lopulta joutuneet, ilman tilimuutoksia keväällä.Välillä ei ollut tullut mitään ilmoituksia, ei edes koroista.
        Kuinka paljon tällaisia tilejä onkaan auki pankeissa.Kyselkää ihmiset kuolleen omaisenne tietojen perään. Myös vakuutusyhtiöistä.

        Kai sää nyt tiärät mihin rahat mennee sukkiensa vartee.. Noita on paljon vanhusten jäljestä.. Kukaan ei perään kysele... Or otetaan että pankki rehellisenä kysyy perään että kuka nuo rahat oikeesti omistaa....täh


      • Anonyymi
        alkuper kirjoitti:

        Palataanpa alkuperäiseen asiaan...

        Otin tilin tyhjennyksen jälkeen yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Hän pyysi soittamaan pankkiasioita valvovan finanssialan kuluttajaneuvontaan. Siellä virkailija ihmetteli pankin toimia tyhjentää tili ilman mitään sopimista tai minun suostumustani. Löytyi se kauan kaivattu lakipykälä, jonka perusteella voitiin osoittaa että pankki toimi väärin.

        Voitte arvata, että oli herkkua soittaa pankkiin, jossa ltasin lakitekstin pöytään: Velalliselle tulee jättää ns. suojaosa, rahaa elämiseen. Kaikkea ei voi tililtä nostaa.

        Pankkitäti palautti rahat takaisin tilille heti ja puhelumme jäi melko lyhyeksi.

        Nyt on jo lainat ja pankkiasiat siiretty toiseen pankkiin. Saimme sieltä kuulla, että edelliseen pankkiin oli tullut keväälä uusi toimitusjohtaja ja sen jälkeen alkoi joukkopako. Hah hah.

        Ottakaa vaari tuosta.. Olemme liian nöyriä.. Ei tartte aina uhkailevat pankissa... Kaikki vasaran alle vaikka pienellä joustolla.... Olis kaikki järjestettävissä.. Ei kai se ole itseisarvo..... Esim. Sairastapauksessa..... Usein ammattitaidossa vikaa.. Uhkailemalla kyykkyyn.. Ja kaikki tuhotaaan..... Hyi olkoon hyväksikäyttöä...... Heikolla olevaa ihmistä vedetään ympäri korvia... Pankin nimi vaan ylös ja boikottiin...


      • Anonyymi
        ???????????? kirjoitti:

        Ikinä ei pankit mitään suojaosuuksia jätä, jos lyhennykset ovat maksusuunnitelman mukaiset (niin kuin sinulla, oli vain myöskin pahat rästit). En ihan purematta niele, että pankin pitäisi tietää jättää joku helvetin suojaosuus, kun itse olet asiasi ensinnäkin sössinyt. Mistä ne edes voisi sen tietääkään, paljonko se on. Joten, koska olet ollut asiantuntijaan yhteydessä, niin sinulla on varmaan antaa se lakipykäläkin. Jäämme odottamaan mielenkiinnolla. Varsinkin sitä osuutta, joka osoittaisi sinun olevan asiassa syytön uhri, millaiseksi yrität heittäytyä.

        Tarkoittiko hän että olisi..... Syytön..... Ainakin syyllinen kun meni tuollaisen pankin asiakkaaksi.... On myös pankkeja joissa... Puhutaan ns. pahoista päivistä ja neuvotteluvarasta.... Ettei tarvitse pelätä niitä.... Kun usein niihin löytyy molemmin puolinen hyvä ratkaisu....... Pitää oppia pisteyttämään pankit... Olla kuulolla.. Ammattitaito..... Ym. Sekoilut häiriöt.....


      • Anonyymi
        Myös asuntolainainen kirjoitti:

        Tuota nyt et usko itsekään. Ei se pankki voi tietää kuinka paljon teillä on rahaa toisella tilillä tai menee johonkin toiseen pankkiin jatkuvasti. Se vain ottaa sovitusti rahat silloin kun ne tilillä on. Olisit voinut neuvotella ainakin siitä jälkimmäisestä kuukausiveloituksesta, jos ensimmäisestä et ehtinyt ajoissa. Ulosottomies joutuukin laskemaan suojaosuuksia, mutta se on hänen työtään ja tilanne on silloin erilainen.

        Ei mikään toinenkaan pankki halua ottaa sellaista laina-asiakasta, joka ei maksa lainojaan sovitusti ja sitten vielä nostaa kauhean äläkän siitä, että sovittua maksua odotetaan. Jos olisikin ottanut, niin sille ensimmäiselle pankille se oli helpotus. Pankkivirkailijalle taas aivan yhdentekevää, ei hän nosta provisiota sinun maksamistasi lainanlyhennyksistä.

        Taidat olla pankkivirkailija... Mistä sinun palkka maksetaan.... Nyt ymmärsin... Siirrät mummon tililtä joka päivä.... Tilillesi... Mukavan summan... Oletko tyhmä... Taidat nauraa partoihisi...


      • Anonyymi
        Gerges kirjoitti:

        Aina ku löytyy jotakin millä kyykyttää pankkia se kannattaa ehottomasti tehdä! Pankkein palvelu on tänä päivänä aivan p--stä. Taitaa täälläkin erilaiset pankkitädit yrittää puolustella työpaikkojaan. Muuten en pankkien kehumista ymmärrä.

        Mitä tulee lainan saamiseen, ei lainan otto ole mikään ongelma jos on vakuudet kunnossa. Esim. jos omistaa jo vaikka metsää, niin asuntolaina tulee, vaikka tulot olisi tällä hetkellä (opintovapaa) pienet.

        Totta..... Pankki kohtainen..... Ole tarkkana..... Mikä pankki..... Ammattitaito. Onko edes... Pieni testi....


    • eih0

      Minä kun ajattelin että kaikki jälkeenjääneet avopotilaat olisivat iltalehden foorumeilla 24/7, mutta näköjään niitä on eksynyt tännekin noista /- tilostoista päätellen. On topic: Who cares?

    • 22-vuotias mies

      Jos on varaa ja mahdollisuus ottaa asuntolaina, pitäisi aina olla myös maksuvalmius. Auton moottoriremontti tuskin on tärkeysjärjestyksessään numero 1, jos autoa ei tarvitse välttämättä esim. työn puolesta. Todella pienilläkin tuloilla pärjää ja pystyy maksamaan asuntolainaa pois, jos elää fiksusti. Itselläni on tuosta kokemusta jo noin vuoden ajalta.
      Eiköhän syy ole aina maksuvelvollisessa itsessään, jos ei yhtäkkiä olekaan varaa maksaa lainaa ja pankki vaatii viivästyksestä tai maksamatta jättämisestä "veronsa".
      Käyttäkää ihmiset järkeä JO sitä lainaa ottaessa.

    • 6+11=?

      Pankki on toiminut täysin oikein. Ei muuten ole mitään väliä, onko kyse asuntolainasta tai vaikka tv-lupamaksusta. Kun suoraveloitus on havainnut, ettei ekalla kerralla ole katetta, seuraavalla kerralla se maksu napsaistaan heti pois, automaattisesti. Pankki ei vahdi mitään lakimääräisiä osuuksia eikä sitä, mistä tulosta ne saatavat napsaistaan, se ei ole pankin tehtävä. Valitettava tilanne ja jälkiviisaus tekee kipeää, mutta pankin kanssa olisi pitänyt sopia asiasta etukäteen. Mutta eikö tunnu hyvältä, että velvollisuudet on hoidettu?

    • tasaluku

      Miten ihmeessä sattui tilillesi jäämään tasan viisi €uroa? Luulisi, että jotain senttejäkin olisi jäänyt. Tämähän on kuin Lottovoitto, on se niin harvinaista.

      • Pyöristelijä

        Ehkäpä suunnilleen 5 euroa, ei kai tänne nyt niin tarkasti sitä tarvitse kirjata :D


    • reilusti yhteys pank

      Et ole ulosotossa vielä (tätä menoa jos jatkat, niin kohta olet), silloin tuo ei päde. Rahaa ei tarvitse jättää tilillesi eläsmistä varten. Jos tilillä ei ole rahaa kun lainanlyhennyksen pitäisi mennä tililtä, niin pankin tietokone yrittää uudelleen kolmena peräkkäisenä päivänä ottaa lyhennyksen tililtä. Jos se ei siinä onnistu, niin lyhennys ja korko siirtyy seuraavan kuukauden erän yhteyteen. Eli maksettava määrä tuplantuu, koska edellinen lyhennys on rästissä.

      Olisi kannattanut ottaa heti yhteyttä pankkiin, kun tiesit, että et pysty lyhennyksestä suoriutumaan. Mekin teimme niin maanantaina ja kun oli hyvä(t) syy(t), niin saimme siirrettyä tämän kuukauden erän lainan loppuun, eli laina-aika pitenee kuukaudella. Aina kannattaa reilusti ottaa yhteys pankkiin, jos on jotain tälläistä.

    • Olisko hyvä mennä duuniin eikä elellä päivärahoilla.

      Sitä saa mitä tilaa

    • Vastuunottamista!

      Kerrot, että olet jättänyt kaksi kuukautta lainasi maksamatta pankille ja nyt pankki on perinyt tililtäsi saataviaan. Myönnät, että Ok, vika on ehkä osittain minun, koska en ole tajunnut tehdä pankkiin ilmoitusta luotonmaksusuunnitelman muutoksesta.

      Vika ei ole osittain sinussa, vaan ihan kokonaan sinussa. Kannattaisi ehkä ensimmäisenä opetella kantamaan vastuuta omasta elämästä ja sitten kokeilla sitä lainan ottamista. Eikös juu. Oletko ehä 18-vuotias juuri aikuistumassa oleva nuori, joka ei vielä osaa hoitaa omia asioitaan? Jos olet tuota vanhempi, niin sinun asenteellasi ongelmia on tiedossa ja paljon.

      Lainaa ei yksinkertaisesti jätetä vain maksamatta, vaan pankkiin tulee ottaa yhteyttä heti, kun näyttää siltä, että lainaa ei pysty maksamaan. Pankin kanssa voi keskustella, lainaerien siirtämsiestä yms. mutta tuo keskustelut on noin 1000 kertaa helpompi, kun sen tekee ensin, eikä siinä vaiheessa, kun on jo pari kuukautta törsännyt rahansa ihan muuhun kuin siihen lainanmaksuun.

    • Stadin Arska

      Niin mielelläni kun tässä pankkeja syyttäisikin niin kyllä valitettavasti tässä tapauksessa vika on vain ja ainoastaan sinussa.
      Tällaiset tapaukset hoituvat pankin ( tai muun velkojan ) kanssa yhteisymmärryksellä 99 % tapauksista pelkällä puhelinsoitolla. En voi todellakaan käsittää miksi ihmeessä et ilmoittanut heille tilanteestasi ? Tai sitten tuossa viestisäsi ei ollut kaikkia faktoja esillä.
      Yhdyn myös tuohon toisen kirjoittajan mielipiteeseen siitä, että kumpi on tärkeämpää - oman kodin säilyttäminen vai auton korjaaminen ?
      Toivottavasti nyt kuitenkin selviät tukalasta tilanteestasi ja osaat ottaa opiksesi.

    • hah hah

      Jokainen vastuuntuntuntoinen lainan ottaja miettii lainaa ottaessaan pystyykö maksamaan sen takaisin.... Ei ole pankin vika, jos rahasi loppuu. Pankki vain pitää kiinni tekemästänne sopimuksesta. Olisit ollut yhteydessä pankkiin ja sopinut lyhennyksen siirtämisestä, vai oliko puhelinkin suljettu maksamattomien laskujen takia, jos ei ollut, niin ihan oma mokasi. Tyypillistä nykyaiskaista raukkamaisuutta aina ja kaikessa syyttää muita, eikä huomata, että itsessä voi myös olla vika.

    • agfkaGLJKSFgjkla93

      Ihan saa ottaa pankki omansa. Jos sinä aikuisena ihmisenä et 2kk saa aikaseksi hoidettua ja käytyä pankissa siirtämässä päivämääriä lainan lyhennyksiin ni ihan on kuule omaa mokaa! Tuttu juttu.. Opintolainan korot lähtee kesä ja joulukuussa ja voin sanoa että kun 800€ lähtee tilitä ja vielä jää velkaa ni ei naurata mut omapahan oli mokani! Ei se pankki kattele onko tilillä tarpeeksi katetta elämiseen vai ei, ne ei ole velvollisia siihen! Jos lainan ottaa ni tulot eivät saa koskea vaan lainaa ja silloin pankki olettaa et massia on sukavarressa jemmassa!! Paska homma mut oma vika ikävä kyllä!!

    • kultapossukerhon jäs

      moi. oot väärässä osoitteessa.ei tämä oo pankin sivu

    • "oma mokako"

      Asiakkaan kuuluu sopia luottolaitoksen kanssa,jos lainan maksussa on jotain poikkeavaa.

      Sopimalla asiat yleensä järjestyy, se on huono merkki velalliselta jos jättää hoitamatta, eikä käy puhumassa maksuohjelman muutoksesta.

      Itse olen käynyt sopimassa pankissani,kun kerran oli vaikeuksia maksaa lyhennys, asia hoidettiin mallikkaasti.

    • ducksonen

      Oma vikahan tuo on. Rahat lähtee heti tililtä, kun katetta löytyy, ei mitään tekemistä tosissaan ulosoton kanssa. Tämän vuoksi suoraveloituksia EI kannata käyttää, jos rahat tiukilla.

      • Luippy

        En jaksa lukea muita viestejä nyt. On jo varmaan moneen kertaan sanottu ihan oma on vikasi, kun et ole ottanut yhteyttä pankkiin ja sopinut asiaa! Tuskin on totta tämäkään viesti totta, niin kuin tällä palstalla monesti. Mistä näitä tulee? Surullista :/


    • varat villasukassa

      Pankki on kyllä kalastamassa asiakkaita kaikenmaailman syöteillään ja halpa koroilla,mutta kun tulee saamisen hetki pankille ei pitkäaikaiset suhteet ja luvatut sopimuksen enään pädekään. Näin tekee se joka hallitsee tilannetta niin kauan kunnes sinulla on miljoona euroa ja etkä tiedä mihin pankkiin eurosi tallettaisit,silloin kyllä nuollaan...

      • Me vaan

        Meillä oli maksu myöhässä mutta pankki lähetti laskun kotiin,ei siis ottanut tililtä kun sinne oli tullut rahaa. Korkoa tosin oli summalle. Mielestäni pankki toimi ihan oikein. Pankki oli nimenomaan Nordea ja meillä ei ole pahaa sanaa sanottavana asioiden hoidosta vaikkakin se oli oma syymme että maksu jäi hoitamatta,eli emme ottaneet yhteyttä sinne.


    • rrkkikknxs

      En ymmärrä mikä ongelma aikuisella ihmisellä on ottaa puhelin käteen ja soittaa pankkiin, ettei ole maksaa koko lainanlyhennystä ja sopia mitä pystyy maksamaan, vaikka sitten pelkät korot.
      Itse ainakin aikuisena maksan aina kaikki laskut ja jos ei ole rahaa maksaa jotain asian saa varmasti sovittua niin ettei tule viivästys maksuja ja eräpäivä vain siirtyy.

    • pankin tietokone

      tyhmälle koiralle

    • Pankii

    • tietyissä tapauksissa saada pankista ns. lainaa, Tämä on rahaa joka pitää maksaa pankille takaisin.
      Laina on vaarllista.Sitä pitää välttää. Ilmeisesti sinun tapauksessasi on kyse juuri tällaisesta ns.lainasta.
      Minä varoitan sinua, sinä elät vaarallisesti!

      • Myymitti..

        että tililtä menee joku summa vaikka lainan lyhennykseen ne nappaa sen katsomatta mitä jää jäljelle..kait se luvallista on.Kuinkahan pankkien ikeestä pääsis pois..lainoja ei ainakaan enäää ikinä.Veetuttaa moiset tuloshaut jne..ihmisten kustannuksella ja turhaa maksamista liikaa..palvelumaksuina jne.


    • jaska72

      kyllähän se on ihan luvallista jos kerran on pankin kanssa tehnyt sopimuksen suora veloituksesta!!! mutta kyllä ainakin mulla on pankki joustanut joka kerta jos on tullut jotain yllättäviä menoja ja on saanut maksettua lainan vasta myöhemmin.. se tietysti edellyttää sitä että on ilmoittanut pankille maksu vaikeuksista!!!! eihän se pankki muuten sitä voi tietää että on rahat vähissä jos ei sinne mitään ilmoita...

    • Vanaja*

      Olen Atlas, joka palloa kantaa. Titaani. Tuossa tuokiossa voitte ostaa euroillanne vaikka pari olutta ja murehtia huolianne hyvässä olotilassa.

    • hohehhoijaa

      Mitä ne köyhät rahalla tekee?

      • Anonyymi

        Nyt tuli täysin A bsolut vastaus.... Tuo nallekirjoitan... Ja pankki ei saa vuokra kotias ja matkustele ja elät ilman.... Miettikääpä kannattaako mitkään laina kämpät.. Raadatte ja pihistätte.. Pankki uhkailee jatkuvasti.. Jos sairastut ja kuitenkin toivut ja sillävälin 2kk sairaus vie elämäsi puskajussiksi..... Kun sitte kuolet jälkeläiset. Joutuu omista kodeista ulos perintövero ym.... Monet itkut.. Surut moninkertaisina... MIETTIKÄÄ IHAN OIKEESTI..


    • tikru/87

      on kyllä ihmeellistä että ei saa kysyäkkään täällä mitään ku on heti tollot niskassa haukkumassa ym.
      jokaisella on joskus vaikeuksia elämässä, itelläkin kyllä on muu laina pankista ja olen pitänyt huolen siitä
      että se laina tulee hoidettua takas tavalla tai toisella. vielä tarvitsee pankkiin syytää rahaa kolme vuotta.
      kivahan se on lainata mutta kun tulee se takasin maksun aika niin kyllä vituttaa.

    • Militantti Antti

      Kyllä se on oma vikasi täysin. Kerroit, että olet työtönkin... töitä kyllä piisaa, jos viitsii ja osaa tehdä, että nuo on pikku summia hoitaa pois. Ja- niin tässä on muutkin saastäneet! Siis oikeasti joku tuollainen tonni on pikku raha. Mene vaikka siivoomaan pariksi viikoksi, niin sillä se on kuitattu. Minä en ainakaan viitsisi maksaa tuollaisten ruikuttajien päivärahoja! Ja, turha sanoa, että "helppoa se sulla on"... ei ole sen helpompaa kuin muillakaan, mutta, kun kovasti yrittää, ei tarvii olla nyky-Suomessa pers´aukinen!

      • raha on niin pirun k

        siivooja polo ei tonnia parissa viikossa käteen saa...
        ainakaan minä en. Vaikka mullakin ikälisiä jo saan tehdä melkein kolme viikkoa töitä, että saan sen tonnin käteen, vaikka veroprosentti onkin sieltä pienimmästä päästä... niin että revi siitä!

        Vaikka eipä sillä. Mullakin on asuntolainaa pankista ja aina olen maksuni maksanut ajallaan. Kun ei rahaa liiemmälti ole pitää vaan muistaa ettei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.


      • Anonyymi
        raha on niin pirun k kirjoitti:

        siivooja polo ei tonnia parissa viikossa käteen saa...
        ainakaan minä en. Vaikka mullakin ikälisiä jo saan tehdä melkein kolme viikkoa töitä, että saan sen tonnin käteen, vaikka veroprosentti onkin sieltä pienimmästä päästä... niin että revi siitä!

        Vaikka eipä sillä. Mullakin on asuntolainaa pankista ja aina olen maksuni maksanut ajallaan. Kun ei rahaa liiemmälti ole pitää vaan muistaa ettei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.

        Hyvä olet kunniakansalainen.... Tsemppiä sullekin


    • pera 38

      no joo kannattaako korjata autoa sillä autossahan sä kohta asut näköjään jos se on tärkeempi kuin asuntolainan maksu !! pankki toimi ihan oiken . jos ei maksa ajallaan niin otetaan suoraan tililtä ; ei mitään nokan koputtamista ja voithan myydä sen rakkaan peltilehmän pois !!

      • Anonyymi

        Millä pääsee töihin.. Käsitin että menee töihin sillä autolla...


    • AnusRiita
    • kerran lainannut

      Mitä mielltä olet siitä, jos minä lainaan sulta satasen enkä maksa taikaisin???
      Olenko minä uhri, kun tarvitsen rahani autoremonttiin????

    • TYÖNTEKIÄ ELÄMÄÄ

      Juuri ja juuri voi elää kuukauden että rahat piisaa, VAIKKA KÄY TÖISSÄ. Mutta tuohon kuuluu että mitään yllättäviä menoja ei tule koskaan, ei jääkaappivikoja, ei kylmiä tarvia "sähkö", ei autovikoja yms yms yms, jos jotain tapahtuu on finito. Sun pitää hakee nyt joustoluottoa ja et saat elämäs normaaliksi jälleen,30-50ekk lyhentää... tälläi se menee, on se hienoa että meitä arvostetaan, päättäjät meinaa että mitää yllätyksiä ei koskaan tule.

    • turhaantunut

      Se on minusta myös aivan hullua, että kulut ovat lyhennykseen suhteessa älyttömät. Itellä oli jotain tonni jäljellä opintolainaa (sampo) ja kaikki lyhennykset meni siihen asti hyvin kunnes tuli tämä danske bank vai mikä se nyt onkaan joka päätti, että lainaa pitäs lyhennellä ~25€ kk ja se sisältää korot muut maksut. Lasku tipahteli tasaisin välein postiluukusta ja jokainen lasku sisälti heidän omia palkkioitaan. Onneksi tätä kesti vaan sen vajaat ½v kunnes hoksasin ja maksoin lainan kerralla pois. Todellisuudessa pankki peri omansa jokaisesta laskusta minkä lähetti ja siitä muodostui sitten tuo tonni joka sisälsi siis ne kulut. Kun lampsin pankkiin ja maksoin lainan pois niin eihän sitä lainaa ollutkana jäljellä enää paljon mitään. Ison osan tuosta tonnista kattoi just noita käsittelykuluja ja korkoja jotka pankki oletti saavansa jos heidän maksuohjelmaansa noudatetaan orjallisesti.
      Suosittelenkin kaikkia joilla ko pankista on opintolainaa setvimään nuo asiat läpi jottei makselis täysin turhaa joitain käsittelykuluja. Kaikkein ihmeellisintä asiassa on, että missään laskussa ei mainita todellista pääomaa vaan siinä näkyy oletettu pääoma joka sisältää kaikki korot ja kulut. Se on minun mielestä väärin. Käsittääkseni myös itse pääoma pitäs näkyä ja veikkaampa että jos se minunkin tapauksessani olis näkynyt niin olisin hoksannut ko asian samantien ja näin ollen päässyt korjaamaan tilanteen ajoissa.

    • No huh,huh.....Ja vielä kerran huh...

    • voihannu voi

      Siis sulla ei olis ollut kahteen kuukauteen aikaa puhua velan selvittämisestä koska oli tärkeämpi hoitaa auto remonttiin jotta pääset näyttään, että menee tosi lujaa... Voi hyvä vee - on tosi luvallista jotta velkoja ottaa tililtä sen mihin olet sitoutunut. Ei pankki ole ulosottomies jonka pitää tutkailla elätkö yli varojesi. Toivottavasti pirssissäsi on edes etuvalot...

      • Anonyymi

        Ei päässy.. Korjaaj alla oli auto panttina 100e jäi auki....


    • vähäneuroja

      Kyllä muutoksista pitää tajuta tehdä muutos ja varsinkin pankkilainoista ja muistakin luotoista ja heti!! Minulla ei ole yhdestäkään maksusta mitään suoraveloitusta sen takia, että paljosta en päätä, mutta siitä mitä vähillä euroillani tehdään minun pankkitililläni tai elämässäni päätän minä ja vain minä!

      • Anonyymi

        Ammattitaitoinen pankkivirkailija väitti että en omista rahojani tililläni... siis... Edes lainan ylimeneviä.... Huh..


    • panda33

      koita vaan rohkeesti mennä keskustelemaan kyseiseen pankkiin lainan maksusta, vaikka se ei ole mikään miellyttävä asia, uskon että pankki suostuu jonkinlaiseen sopimukseen kanssasi, miksi et koita lainata
      joltain ystävältäsi tuota rahaa, noloahan se kyllä on, mutta kyllä ainakin minun ystäväni auttavat ahdingossa
      ja minä vuorostani heitä. ja miksi et hankkinut jotain toista autoa kun kerran tiesit että edessä oli moottori remontti, olisit päässyt paljon halvemmalla. ja sekin vielä että eletään yli varojen varsinkin kun ei ole työ paikkaa. itselläni on tärkeintä että laskut ja lainat ovat ajan tasalla ja eräpäivistä voi aina soittaa ja pyytää eräpäivän siirtoa. ja kyllä minulla tulot ovat yli tuhat euroa kuussa vaikka olenkin siistijä, teen kaiken työn mitä tarjotaan ja vähän ylimääräistäkin. ja ihan hyvin ollaan tultu toimeen.

    • jjsnake

      Olivat minultakin ottaneet vaikka lainanlyhennys on 322e kuussa ja tilillä oli 170e mutta tilin olivat silti tyhjentäneet. Kyllä vitutti.

      • jjsnake

        Kun koitin pankkiin soittaa ja sopia lainasta niin sanottiin että tällä hetkellä ei ketään virkailijaa vapaana, että otamme yhteyttä. nyt siitä on viikko ja kukaan ei ole soittanut. Kai sitä voisi pankkia vaihtaa


    • waje

      ei vaadi kun yhden puhelinsoiton, ehkä pikaisen käynnin pankissa, että saa tollasen asian hoidettua.. eihän pankki sitä mistään voi tietää että oot jotain autoos ruvennu remppaan ekkä hoidakkaa lainaas sovitusti. turha ihmetellä jos pankki repii tosiaan omansa sun tililtä ja ilmottamatta. ethän sääkään ilmottanu.. ihan oikein menee kyllä. ens kerralla suosittelisin soittaan pankkiin, jos kaikki laskut prässää päällekkäin ekkä pysty hoitaan.

    • tein näin:

      Jouduin tilanteeseen, jossa minun oli saatava käyttööni asuntolainan lyhennykseen menevä osa puoleksi vuodeksi. Soitin pankkiin ja kysyin olisiko mahdollista keskeyttää lainan maksu puoleksi vuodeksi. Vastasivat että kyllä on, mutta korot pitää maksaa. Näin siis pääsin pahan tilanteeni yli ja pankki jousti sopimuksessamme. Sopimus on sopimus ja sitoo molempia osapuolia. Sopimuksesta voi aina neuvotella, kuten tein. Pankkihan ei oma-aloitteisesti olisi voinut kanssani neuvotella, koska ei tiennyt tilannettani. Minun oli siis itse tehtävä asialle jotain.

      Pankki toimi kohdallani fiksusti, koska olin aina hoitanut sopimukseemme liittyvät maksut ajallaan ja asuntolaina on pitkäkestoinen sopimus. Sitä ei siis ole pankilla järkeä riitauttaa ja ulosmitata asuntoani. Paras vaihtoehto pankille on tällaisessa tilanteessa sopia pelkistä koronmaksuista ja sitten asiakas taas jatkaa normaalisti maksujaan.

      Olen tästä kiitollinen pankilleni, koska muuten olisin joutunut rahan puutteessa varastamaan ruokani tai kerjäämään kadulla.

      Jos olisin jättänyt maksujani hoitamatta usein pankki ei ehkä olisi ollut halukas tällaiseen järjestelyyn.

      Siispä toimi ensi kerralla kuten minä ja kerro maksuvaikeudet ENNEN KUIN NE ALKAVAT.

      • Kassunassu

        Syy on kokonaan sinun. Onko autosi tärkeämpi kuin autosi???


      • ninni7000

        Pankkihan suorastaan iloitsee, kun joku haluaa vähän aikaa maksaa vain korot. Silloinhan luottoaika pitenee, ja luoton loppulasku kasvaa eli pankki saa lisää rahaa.
        Tämän vuoksi noita maksuvapaita on helppo saada. Alkuperäisenkin olisi kannattanut sopia tämä pankissa.


      • Anonyymi
        ninni7000 kirjoitti:

        Pankkihan suorastaan iloitsee, kun joku haluaa vähän aikaa maksaa vain korot. Silloinhan luottoaika pitenee, ja luoton loppulasku kasvaa eli pankki saa lisää rahaa.
        Tämän vuoksi noita maksuvapaita on helppo saada. Alkuperäisenkin olisi kannattanut sopia tämä pankissa.

        Kysymys ammattitaidosta..... Yhteenlaskutaitoa Ei..... Eli lainan lyhennys osa tuottaa pankille korkotulo lisää.... Hurjasti riippuen missä päässä ollaan... Ja pankkik In säilyisi ehkä????


    • Pieni tuloinen

      Ok, vika on ehkä osittain minun, Todellakin vika on yksin sinun.Olisit käynyt sopimassa pankissa maksusuunitelmasta ja maksanut tällöin vain korot.Töihin mentyäsi jatkanut lainan maksua normaalisti.Laillista on että pankki otti omansa.Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.Teit tosi tyhmästi

      • Kassunassu

        Tulipa kirjoitusvirhepaholainen kun kiireellä kirjoitin. Pitäisi olla "onko autosi tärkeämpi kuin asuntosi"...


      • Anonyymi
        Kassunassu kirjoitti:

        Tulipa kirjoitusvirhepaholainen kun kiireellä kirjoitin. Pitäisi olla "onko autosi tärkeämpi kuin asuntosi"...

        Auto on ilmeisesti tärkeä että pääsee töihin... Näin ymmärsin....


    • mk

      Rahaa korjata sutoa niin silloin se pitää jättää korjaamatta ja aina ensin maksetaan asuminen koska ilman suntoa ihminen ei tule toimeen mutta ilman asuntoa tulee ja niin edelleen. Pankki teki ihan oikeis kun sinulla on suoraveloitus niin se ottaa rahat tilitä kun sinne tulee rahaa.

      • 13+1

        mitä tämä sössääminen nyt on: "Rahaa korjata sutoa niin silloin se pitää jättää korjaamatta ja aina ensin maksetaan asuminen koska ilman suntoa ihminen ei tule toimeen mutta ilman asuntoa tulee ja niin edelleen".???KOITAHA UUDESTAAN.


    • Tarkan markan mies

      melkoinen idiootti.
      Opettele huolehtimaan raha-asioista äläkä
      pankkia syytä..

    • pankkirouva

      Minusta itsessäsi ihan ollut vika. Kun huomasit ettei raha riitä lainan lyhennykseen, olisit heti mennyt pankin kanssa neuvottelemaan lainan maksuohjelman muutoksesta. Se olisi kyllä järjestynyt, eikä olisi tällaista soppaa syntynyt. Jos vielä aiheellista, mene heti, äläkä täällä ihan turhaan marmata, Ei pankki ole sinun tuloistasi selvillä, kone ottaa maksuohjelman mukaiset kanssasi sovitut erät kun tilille vain ilmestyy rahaa.
      Joten se siitä.

      • velkainen **

        käynyt juuri mutta oli toinen pankki. Ollaan myös tehty näitä lainanmaksusopimuksia eli sopimuksia missä saadaan maksaa vain korkoja tietty aika. Minusta on törkeätä tyhjentää tili ihmisiltä niin ettei siitä ilmoiteta mitenkään eikä pyydetä pankkiin käymään! Nämä ihmiset täällä jotka arvostelevat sinua aloittanut, eivät todellakaan ole mitään tyhjätaskuja vaan ihmisiä jotka eivät rahavaikeuksista tiedä paskaakaan!!!
        Moititaan että on otettu liian suuret velat, pitäisi olla säästössä rahaa jne.! Miksi lyötte lyötyä??!! Velkaa otetaan kun otetaan ja asiat voivat olla silloin ihan erilailla kuin myöhemmin! Kukaan meistä ei ole selvännäkijä joka tietäisi mitä ongelmia tulevaisuudessa on! Älkää te kroisokset enää kirjoitelko tänne sillä täällä tarvitaan neuvoja eikä mitään saarnaa !


      • velkainen ** kirjoitti:

        käynyt juuri mutta oli toinen pankki. Ollaan myös tehty näitä lainanmaksusopimuksia eli sopimuksia missä saadaan maksaa vain korkoja tietty aika. Minusta on törkeätä tyhjentää tili ihmisiltä niin ettei siitä ilmoiteta mitenkään eikä pyydetä pankkiin käymään! Nämä ihmiset täällä jotka arvostelevat sinua aloittanut, eivät todellakaan ole mitään tyhjätaskuja vaan ihmisiä jotka eivät rahavaikeuksista tiedä paskaakaan!!!
        Moititaan että on otettu liian suuret velat, pitäisi olla säästössä rahaa jne.! Miksi lyötte lyötyä??!! Velkaa otetaan kun otetaan ja asiat voivat olla silloin ihan erilailla kuin myöhemmin! Kukaan meistä ei ole selvännäkijä joka tietäisi mitä ongelmia tulevaisuudessa on! Älkää te kroisokset enää kirjoitelko tänne sillä täällä tarvitaan neuvoja eikä mitään saarnaa !

        Kukaan ei varmaan ole selvännäkijä, mutta jokainen voisi kerätä pienen vararahaston ongelmien varalle.


      • kun on pakko
        velkainen ** kirjoitti:

        käynyt juuri mutta oli toinen pankki. Ollaan myös tehty näitä lainanmaksusopimuksia eli sopimuksia missä saadaan maksaa vain korkoja tietty aika. Minusta on törkeätä tyhjentää tili ihmisiltä niin ettei siitä ilmoiteta mitenkään eikä pyydetä pankkiin käymään! Nämä ihmiset täällä jotka arvostelevat sinua aloittanut, eivät todellakaan ole mitään tyhjätaskuja vaan ihmisiä jotka eivät rahavaikeuksista tiedä paskaakaan!!!
        Moititaan että on otettu liian suuret velat, pitäisi olla säästössä rahaa jne.! Miksi lyötte lyötyä??!! Velkaa otetaan kun otetaan ja asiat voivat olla silloin ihan erilailla kuin myöhemmin! Kukaan meistä ei ole selvännäkijä joka tietäisi mitä ongelmia tulevaisuudessa on! Älkää te kroisokset enää kirjoitelko tänne sillä täällä tarvitaan neuvoja eikä mitään saarnaa !

        Minulla on erikseen lainanhoitotili, johon siirrän käyttötililtä ennen lainan maksua, tarvittavan summan. Palkka tulee kahden viikon välein, joten joka toisesta vastike ja joka toisesta lainanlyhennys. Niistä kertyy kuukaudessa yhteensä mitä maksaisin kaksiosta vuokraa. Ne on aina etusijalla.


      • Tavallinen tatti
        velkainen ** kirjoitti:

        käynyt juuri mutta oli toinen pankki. Ollaan myös tehty näitä lainanmaksusopimuksia eli sopimuksia missä saadaan maksaa vain korkoja tietty aika. Minusta on törkeätä tyhjentää tili ihmisiltä niin ettei siitä ilmoiteta mitenkään eikä pyydetä pankkiin käymään! Nämä ihmiset täällä jotka arvostelevat sinua aloittanut, eivät todellakaan ole mitään tyhjätaskuja vaan ihmisiä jotka eivät rahavaikeuksista tiedä paskaakaan!!!
        Moititaan että on otettu liian suuret velat, pitäisi olla säästössä rahaa jne.! Miksi lyötte lyötyä??!! Velkaa otetaan kun otetaan ja asiat voivat olla silloin ihan erilailla kuin myöhemmin! Kukaan meistä ei ole selvännäkijä joka tietäisi mitä ongelmia tulevaisuudessa on! Älkää te kroisokset enää kirjoitelko tänne sillä täällä tarvitaan neuvoja eikä mitään saarnaa !

        En ole kroisos vaan käteen jäävät tulot on n. 1600 euroa/kk. Ja tuskin moni muukaan kirjoittajista vaan he ovat vaan järkeviä ihmisiä, jotka osaa hoitaa asiansa! Ja pitää lainanmaksua tärkeänä asiana. Olen ollut joskus työttömänä työmarkkinatuella. Ja aina maksoi vuokrani ajallaan. Jätin mieluummin vaikka syömättä ja tingin muista menoista. Autoa en omistanut, kun ei ollut sellaiseen varaa. Eikä aina bussikorttiinkaan, joten kävelin. En tarkoita nyt kuitenkaan, että pitäisi nälkää nähdä vaan asiat pitäisi mahdollisimman pian hoitaa neuvottelemalla pankin kanssa. Jos rahavaikeuksia tulee. Yllättäenkin. Ja mitä siitäkin tulisi, jos pankin pitäisi joka asiakas, jonka tilille jää esim. 0 - 200 euroa pyytää pankkiin käymään? Eikä veloittaa tiliä. Kyllä nyt asiakkaallakin velvollisuutensa on. Ja miksi asiakkaan ei tarvitse vaivautua ilmoittelemaan maksuvaikeuksistaan pankille ja koska mahdollisesti pystyisi velkansa maksamaan, mutta pankin pitää kyllä ilmoitella ja pyytää neuvottelemaan?

        Olen ihan samaa mieltä monen täällä kirjoittaneen kanssa. Eikö täällä nyt moni ole antanut ihan hyviä neuvoja, ainakin vastaisuuden varalle, että miten jatkossa välttyy tälläisiltä ongelmilta. Ei se saarnaamista ole.


      • Anonyymi
        Tavallinen tatti kirjoitti:

        En ole kroisos vaan käteen jäävät tulot on n. 1600 euroa/kk. Ja tuskin moni muukaan kirjoittajista vaan he ovat vaan järkeviä ihmisiä, jotka osaa hoitaa asiansa! Ja pitää lainanmaksua tärkeänä asiana. Olen ollut joskus työttömänä työmarkkinatuella. Ja aina maksoi vuokrani ajallaan. Jätin mieluummin vaikka syömättä ja tingin muista menoista. Autoa en omistanut, kun ei ollut sellaiseen varaa. Eikä aina bussikorttiinkaan, joten kävelin. En tarkoita nyt kuitenkaan, että pitäisi nälkää nähdä vaan asiat pitäisi mahdollisimman pian hoitaa neuvottelemalla pankin kanssa. Jos rahavaikeuksia tulee. Yllättäenkin. Ja mitä siitäkin tulisi, jos pankin pitäisi joka asiakas, jonka tilille jää esim. 0 - 200 euroa pyytää pankkiin käymään? Eikä veloittaa tiliä. Kyllä nyt asiakkaallakin velvollisuutensa on. Ja miksi asiakkaan ei tarvitse vaivautua ilmoittelemaan maksuvaikeuksistaan pankille ja koska mahdollisesti pystyisi velkansa maksamaan, mutta pankin pitää kyllä ilmoitella ja pyytää neuvottelemaan?

        Olen ihan samaa mieltä monen täällä kirjoittaneen kanssa. Eikö täällä nyt moni ole antanut ihan hyviä neuvoja, ainakin vastaisuuden varalle, että miten jatkossa välttyy tälläisiltä ongelmilta. Ei se saarnaamista ole.

        Näin.. Tsemppiä


    • vain vain

      hain kerran automaatilta rahahaa sain vain 20 e vaikka oli enemmän pankki syyttit muua ekas mut todellakin mulla oli ihmisiis todidistamassa 2 viikko kesti et sain rahani pidä puoles

      • suositus

        Ole hyvä ja opiskele suomen kielen kirjoittamista. Silloin on mahdollista, että joku saa tolkkua tekstistäsi :)


      • mmmlem
        suositus kirjoitti:

        Ole hyvä ja opiskele suomen kielen kirjoittamista. Silloin on mahdollista, että joku saa tolkkua tekstistäsi :)

        ai saatana mitä työ immeiset kirjotatte!!!!
        Todellakaan kakki ei tienaa jotain 2000e kuussa ei!!!!!!!!!!!ja kaikille ei ole töitä vaikka miikä olis ,ei!!!!!!!!!!!!!!!
        aatelkaa mitä kirjotatte saatanan porhot!


      • mmmlem kirjoitti:

        ai saatana mitä työ immeiset kirjotatte!!!!
        Todellakaan kakki ei tienaa jotain 2000e kuussa ei!!!!!!!!!!!ja kaikille ei ole töitä vaikka miikä olis ,ei!!!!!!!!!!!!!!!
        aatelkaa mitä kirjotatte saatanan porhot!

        No aika pieni osa työtä tekevistä tienaa "jotain 2000e kuussa". Suomalaisten keskipalkka on about kolme tonnia kuukaudessa.


      • ihmettelijä?
        kriittinen kirjoitti:

        No aika pieni osa työtä tekevistä tienaa "jotain 2000e kuussa". Suomalaisten keskipalkka on about kolme tonnia kuukaudessa.

        pidä alkuunkaan paikkaansa. Mitään keskiarvoja on turha vedellä sillä varakkaat vaurastuu ja tienaa vuosi vuodelta enemmän. Köyhät taas köyhtyy päin vastoin. Alle köyhyysrajanki elää ihan tolkuton määrä väkeä ja minimi tuloisia vähintään sama määrä. Mediaani tulo olis tässä se todellisempi kuin keskiarvo. Tuttavapiirissäni joka on todella laaja vain muutama tienaa yli 3tonttua kk. Ehkä Hki on eri malli mutta joka sanoo, että muualla palkat samat niin hän ei tiedä mistään mitään


      • ihmettelijä? kirjoitti:

        pidä alkuunkaan paikkaansa. Mitään keskiarvoja on turha vedellä sillä varakkaat vaurastuu ja tienaa vuosi vuodelta enemmän. Köyhät taas köyhtyy päin vastoin. Alle köyhyysrajanki elää ihan tolkuton määrä väkeä ja minimi tuloisia vähintään sama määrä. Mediaani tulo olis tässä se todellisempi kuin keskiarvo. Tuttavapiirissäni joka on todella laaja vain muutama tienaa yli 3tonttua kk. Ehkä Hki on eri malli mutta joka sanoo, että muualla palkat samat niin hän ei tiedä mistään mitään

        Jossain päälle 2500 eurossa se mediaanipalkkakin huitelee.


      • kun on pakko
        kriittinen kirjoitti:

        Jossain päälle 2500 eurossa se mediaanipalkkakin huitelee.

        Mulla nettopalkka n. 1300 e/kk. Itseppä olen alani valinnut. Olen ompelija (laukkuja yms.) Muuta en haluaisi tehdäkkään. Tällä rahalla olen tullut toimeen, kun ei liikoja tuhlaa.


      • Anonyymi

        Näin tsemppiä!!!!!


    • bankofficer

      Olet kyllä lainaa ottaessasi sopinut lyhennypäivät ja -määrät. Jos tiesit vähänkin etukäteen (luulisin niin) joutuvasi lyhennyksen kanssa ongelmiin, ehdottomasti yhteys pankkiisi ja erääntyvän erän siirtäminen joko laina-ajan loppuun t muuten asiaa sopimalla. Se on ainoa keino ja tapa selvitä asiasta "kuiville". Olet sitoutunut lainaa ottaessasi myös sen maksamiseen ja sinulle on taatusti luettu lakisääteiset tiedot lainan maksamisesta/maksamatta jättämisestä. Jos sinulla on lainassasi lisänä vaikkapa henkilötakaaja mahdollisen kiinnityksen lisäksi, takaajan täytyy myös saada tieto maksuerän siirtymisestä ja hyväksyä se. Niin se vain on.
      Yritähän sopia asiasta aina vähän ennen erääntyvää maksua pankkisi kanssa ja OLETTE MOLEMMAT TYYTYVÄISIÄ. Kyllä pankkisi ymmärtää ihmistä siinä kuin joku muukin, ei tartte vedota joissain kirjoituksissa mainittuun korealaisuuteen ja muuhun typerään, ne rahat ovat vain lainassa sinulla.
      Ihmisiä sielläkin vain on töissä, minäkin yli 45 vuotta. Jopa tykkäsin olla.

    • Pankki teki sovitust

      Ei tuossa ole minun mielestäni mitään purnaamista sinun puolelta.

      Olisit ottanu pankkiin yhteyttä ja pyytäny pari kolme kuukautta, tai vaikka enemmänkin lyhennysvapaata ja maksellu lainasta pelkkiä korkoja kun olet työttömänä. Tuo olisi käynyt pankille mainiosti, nyt nämä erääntyneet erät estävtä todennköisesti jatkossa lainan saamisen tuosta pankista.

      • Anonyymi

        Ihanko totta?????


    • tyhmä en ole

      olet tyhminpiä ihmisiä ,eli uusiavuttomuus loistaa varmasti sinusta,kuin fosfori,totta helkutissa pankki ottaa rahansa pois ,kun et kerta ajallansa asioitas hoida,syksyllä saat rahaa heh,myy autosi,kun kerran olet sen korjannut,sen voi joku ostaa,mitä teet autolla,jos sinulla ei ole rahaa tuhannen kojaukseen ja käytät asuntolainan rahat siihen,voi tsiisus miten joku voi olla noin torvi.

    • Aina asiansa hoitanu

      Kurkkaapas vaikka huviksesi, mitä velkakirjassasi sanotaan.. Siinä sitoudut huolehtimaan siitä, että tililläsi on eräpäivänä rahaa ja situdut maksamaan lyhennykset ja korot eräpäivänä. Ja kurkkaapas vielä, kuka on allekirjoittanut kyseisen velkakirjan. Eiköhän tämä ole jo päivänselvä asia!
      Pankki ei ole ulosmittaaja vaan velkoja ja toimii sopimuksen mukaan (siis niinkuin velkakirjassa sovitaan). Pankin tehtävä ei siis ole huolehtia siitä, että jääkö elämiseen rahaa vai ei. Jos tulotasosi yllättäin heikkenee, kannattaa ehdottomasti käydä juttelemassa omassa pankissa miten asiat hoidetaan vaikeamman ajan ohi. Asian hoitaminen on ehdottomasti omalla vastuullasi. Et voi syyttää siitä muita. Eihän pankkikaan voi toimia sopimuksen vastaisesti (esim. yhtäkkiä päättää ottaa parit lyhennykset kerralla), joten sopimus toimii molemminpuolin.

    • Bulleros

      ja kappa terttuja niskaan sinun jutuillesi. Pankkiko se nyt on onnettomuutesi syypää? Taitaa olla vuosia tehnyt suoraveloitussopimuksenne puitteissa samaa, ottanut omansa eräpäivänä. Kyllähän kyse on vaan siitä ettet osaa lukea. Lukutaidottomuus ei ole hyve siinä vaiheessa kun oma nimi pitää paperiin raapustaa. Kautta maailmanhistorian on ihmisiä opetettu ettei nimeään pidä laittaa mihinkään paperiin jota ei ymmärrä, sinä ilmeisesti laitoit. Tuskin se pankki ilkeyttään omiaan ottaa, tekee vaan sen mistä olette sopineet. Jos nyt kuitenkin pankki tosiaan on sinut sopimuksenne vastaisesti ryövännyt niin ei luulisi olevan vaikea perätä omiaan pois.
      Kaamee kiukuttelu ja kuitenkin myöntää että ittessä on vika. Ei taida lakituvassa olla kovin kovaa valuuttaa sanat; luulin ja en huomannut. No, josko ensi kerralla luet tarkemmin, ei elo sentään loppunut.

    • Eläkeläismummo

      Miksi olet ottanut suoraveloitus-systeemin. Minä olen pienituloinen eläkeläinen ja maksan itse kaikki laskut tietokoneella. Joskus on pakko siirtää maksua pari päivää ja maksan kaikki itse varojen mukaan tärkeysjärjestyksessä. Vuokra on aina maksettava eräpäivänä. Auto ei ole niin tärkeä. Bussit ja junat kulkevat. Juuri sen takia en ole ottanut suoraveloitusta, koska tiedän, että tilillä ei välttämättä ole eräpäivänä rahaa. Toivottavasti koskaan ei pakoteta suoravelotukseen.

      • Tule pakolliseksi

        Tuskin pakotetaan, kun eikös siitä kohta olla kokonaan luopumassakin? Mikä EU-juttu se taas olikaan.

        Silloin suoraveloitus on kätevä, jos pystyy huolehtimaan, että tilillä on rahaa. Ei tarvitse joka laskua käydä itse koneella maksamassa. Monelle vanhuksellekin hyvä juttu, jotka ei osaa nettiä käyttää ja pankkiin on hankala mennä. Ja on kallistakin maksaa konttorissa.


    • Setä-Roope

      Miksi ihmeessä et mennyt pankkiin sopivan asiaa ajoissa???? Jos tarvitset rahoitusta autosi korjaukseen, pitää se järjestää muulla tavalla, kuin mitä nyt olet tehnyt. Olisitko itse tyytyväinen, jos palkanmaksajasi jättäisi palkkasi maksamatta (sitten kun taas olet töissä..) vedoten siihen, että piti laittaa rahat tärkeämpään???

      Pankkien kanssa voi sopia erilaisista järjestelyistä hyvin ja tuo sopiminen on vain merkki siitä, että asiakas pyrkii hoitamaan asiansa.

      • Anonyymi

        Olen lukenut toisenlaisiakin tarinoita...


    • g

      ...sano pankkitilisi irti ja vaihda pankkia...

      • gg

        sano lainasi irti......ja vaihda pankkia........noinkait........??


    • PÖÖLÖÖ

      MENE PEILIN ETEEN JA KYSY KUKA ON VASTUUSSA,,,,SINÄ ITSE,AIVOTON,EI IHME ETTÄ RAHAT ON HUKASSA KU ET TAJUA MISTÄÄN MITÄÄN

    • CustomSpora883

      Eipä sulla tosiaan paljoo päässä oo jos et tajuu ottaa ees vakuutusta työttömyyden varalle. Ite ku otin pankkilainan otin myös vakuutuksen työttömyyden varalle, jolloin vakuutus maksaa pankkilainan 5 vuoden ajalta kokonaisuudessaan ja jääpä siitä pari sataa vielä elämiseenkin. Kyllä 5 vuodessa kerkii duunia saamaan ja talouden saada kuntoon. Voi tehä vaikka sen 5 vuotta pimeitä hommia ja maksaa koko lainan pois 5 vuoden päästä:))

    • ja ajattelematonta

      En osaa sanoa onko tuo luvallista, mutta seuraavalla kerralla varmasti vahingosta viisastuneena hoidat asian etukäteen. Kuten täällä on neuvottukin. Kuinka yllättäen ja pian moottoriremontti oikein tuli (etkö millään selvinnyt ilman autoa jonkin aikaa?), ettei pankkiin ehtinyt soittaa? Ja kai tuossa oli aikaa, kun laina jäi maksamatta kahdelta kuukaudelta? Laskuista pitäisi aina huolehtia ja sopia maksujärjestelyistä, jos ei pysty maksamaan laskua ajoissa. Eikä vaan jättää maksamatta ja omassa päässään ajatella, että maksan sitten joskus syksyllä, kun menen töihin.

      Miten olisi jatkossa esim. sopiminen, että maksat vain korot tietyltä aikaa? Tai ehkä voisit tehdä niin vaikka kerran vuodessakin ja laittaa säästöön rahaa pahan päivän varalle. Eli sinulla olisi aina säästössä rahaa yllättäviin menoihin.

      Onhan tuo tietysti erikoista, jos ei ole olemassa suoraveloituskaan, että pankki ottaa rahat tililtä. Mutta oletko tutkinut lainaehtoja/kysynyt pankista, että onko tuo luvallista.

    • Maalaisjärkeä!

      Niin oliko sulla siis suoraveloitus? Ei pankki katso paljonko asiakkaan tilille jää rahaa, kun lasku veloitetaan suoraveloituksena! Ei oo mitään sellaista, että asiakkaan tilille on jäätävä aina X-määrä rahaa, jos ei jää niin suoraveloitus ei mene tililtä.

      Yrititkö kysyä pankista lainaa moottoriremonttia varten? Jos et asu missään ihan "metsässä" missä ei bussit kulje niin kannattaisiko harkita autosta luopumista? Jos ei sitä ole varaa pitää.

    • Häpeä edes!!

      Kirjoitit yhdessä vietissäsi, että "Ilmoitin jo silloin, että en tule seuraavaa erää maksamaan. Enkä myöskään sitä seuraavaa, koska olin jo lainannut tuttavilta niin paljon". Oletko ihan hiukka tyhmä? Päätit noin vain ILMOITTAA, että et aio hoitaa lainaasi. Näinkö luulet maailman toimivan? Hah, pankkikin näköjään yksipuolisesti ILMOITTI sinulle, että ottaapa ne rahat sitten ihan itse. Ja kuule, se on sinulle täysin oikein.
      Kuinka tyhmä oikein olet?
      Pitänee jättää seuraava asuntolainan erä maksamatta ja ilmoittaa pankkiin, että katson tärkeämmäksi lähteä maailmanympäri matkalle. :oD)))))))

    • Onko näin.

      Voiko pankki tyhjentää pankkitilin.

      • Väättäinen

        Voi vain jos kysymys on Huojamon pankktilistä.


      • kone tyhjentää
        Väättäinen kirjoitti:

        Voi vain jos kysymys on Huojamon pankktilistä.

        Voi eikä siinä edes istu mikään täti vaan kone tyhjentää.Mulla kävi näin kun maksoin myöhässä olleen lainamaksun niin hupskun oin klikannut sitä maksua (erääntynyt maksu) ja vahvistin niin huomasin että se menikin tuplana. Jäljelle jäi 33 eur. No laitoin meiliä pankkiin ja pyysin että palautetaan tai vaihtoehtoisesti kuitataan seuraava lainamaksu sillä. Ne laittoi että vastaanottajalle laitettu palautuspyyntö, saa nähdä meinaako ne palauttaa. No en ainakaan meinaa nyt maksaa tan kuukauden erää uudestaan silloin kun taas saan jotain rahaa.


      • Anonyymi

        Kyllä voi tehdä mitä vaan.... HUOMATKAA TÄMÄ... älkää ottako asuntolainaa.. Käyttäkää nuo säästöt.. Mukavasti..


    • Tottakai palauttavat jos siihen on aihetta eli ei rästejä yms.

    • OMASP

      Oma Sp ainakin nylkee kaikki rahat eivät anna joustoa yhtään vaikka miten neuvottelee. Aluksi kaikki käy kun menee hyvin jos alkaa mennä päin p:tä niin mikään ei käy ei jousta lyhenysvapaissa tyhjää tilin kiristää asiakasta jos et huomenna hommaa tonnia niin käy huonosti .Sopia on yritetty monta kertaa aina sama vastaus ei. Tuntuu että yrittävät enempi kuseen koko ajan saavat syyn sanoa lainan irti .KIITOS ETUKÄTEEN NIILLE VIISAILLE JOTKA SANOO ETTÄ PTÄÄ MAKSAA LAINAT AJALLAAN JA MITÄS OLET OTTANU LAINAA ELÄMÄ EI AINA MENE MALLIKAASTI JOSKUS TEILLÄKIN TÖKKÄÄ NIIN VITTUILETTEKO SITTEN IHMISILLE TÄÄLLÄ.

      • Eipä_ole_tökkinyt

        Onhan selvä, että asuntolainan pitkänä maksuaikana ehtii tapahtua yhtä ja toista vastoinkäymistäkin. Siksi lainaa pitää ottaa sen verran varovasti, ettei kaiken tarvitse mennä koko aikaa ihan täydellisen hyvin. Ja muutama tonni vararahastoa auttaa tiukassa paikassa ettei tarvitse heti lähteä pankkiin neuvottelemaan, kun vaikkapa auto rikkoutuu.


    • AnnaMunKaikkiKestää

      Tää koko juttu on aivan kipeetä juupas - eipäs soutamista.

      Tililläkö joku suojaosa, pankin pitää ottaa minun tili aivan tyhjäksi, suunnittelen oikeasti rahankäyttöä. Useastikin kyseisellä tilillä josta maksan, on maksujen jälkeen muutama euro.

      Lähinnä pankit antavat liian suuria lainoja henkilöille jotka eivät kykene lainojaan maksamaan.

      Lainapolitiikka pitäisi olla huomattavasti tiukempi, ja vaikka lainaan sisäänrakennettu pufferi, jonka ajan maksamattomuus johtaisi automaattisesti lainan irtisanomiseen.

      Myöskin ilman ulkoisia lisävakuuksia tulisi annettavaa lainaosuutta pienentää, etteivät ihmiset ajaisi itseään liian tiukalle.

      Miksi meidän yhteisilläsäännöillä eläjien pitäisi maksaa muiden pankkiasiakkaiden tyhmyydestä?

      Aina muutaman päivän eräpäivän siirrosta pääsee sopuun, kunhan on ajoissa liikkeellä ja positiivisin miettein.

      Itsekin olen vuosien saatossa eräpäivää neuvotellut hyvin suurissa kertamaksuissa 3 kertaa, aina on ollut ymmärrystä vastapuolella. Varsinkin kun asioista on puhunut niiden oikeilla nimillä, ja kyseisiin siirtoihin on ollut muusyy kuin kyvyttömyys maksaa juuri eräpäivänä. Koska rahalla on hintansa, välillä raha saattaa olla hyvinkin kallista, ja muutaman päivän päästä aivan erihintaista.

    • Niin no jos ottaa pankista lainaa niin sehän pitää maksaa takaisin. Ei ole järkevää tilittää asiasta täällä. Selvitä asiat pankin kanssa.

    • Anonyymi

      Eiköhän Putin ole asialla. Deudaavaksi jouut krimille tykin ruuaksi. Oliko pankki pollpotin johtama häätö heti.... Ja Kimille loput kaalit

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe