Minulla on ollut 2-tyypin diabetes parikymmentä vuotta. Jo alkuaikoina diabeteslääkäri tutki jalat ja totesi, että jalkani kuuluvat I tyypin riskiryhmään. Olen tänä aikana muuttanut monasti. Jossakin jalkahoito on ollut ilmaista, jossain on vähän maksanut. No, kaiken huippu oli kun vanhojen tietejon mukaan pääsin nykyisellä paikkakunnalla jalkojenhoitajalle. Hänpä totesikin, että jalkani eivät kuulu riskiryhmään. Asian ydin on siinä, että jalkojenhoitajalle ei pääse rahallakaan (siis terveyskeskuksen) muut kuin jalkojen riskiryhmään kuuluvat. Nytpä kysynkin, onko kenelläkään muulla diabeetikolla jalat yhtä äkkiä parantuneet, eivätkä kuuluisi enää riskiryhmään. Yleensähän jalkojen tila vain huononee mitä pidemmälle diabetes etenee! Toinen jalka on kuin pumpulin päällä kävelisi. Ei tunnu normaalilta. Valitettavasti diabeteshoitaja ei ole sanonut, että diabetekseni on parantunut, et tarvitse enää insuliinia! Verensokerin kanssa "tapellaan" kun ei laske ollenkaan alle 10. Mutta onhan se hyvä, että jaloista on taas tullut normaalit!
Diabeetikon jalat
5
1128
Vastaukset
- muuttuneet
Kävin taas alkuvuodesta jalkahoitajalla. Olen käynyt tähän saakka puolen vuoden välein maksuttomassa terveyskeskusjalkahoitajalla. Nyt hoitaja sanoi että olen hoitanut jalkojani niin hyvin että nykyisten hoitoperusteiden mukaan pääsen hoitoon enää kerran vuodessa. Minulla ei ole ihovaurioita mutta lievää neuropatiaa on havaittavissa. Testauksessa tunto on tallella vaikka itse olen havainnut kummallisisa tuntohäiriöitä. Jalat ei tunne kaikkialla lämpöä, joten siltä osin pitää varoa. Ilmeisesti jalkojen ihon hyvä kunto sijoittaa jalkani sinne helpompaan luokkaan.
Toinen muuttunut tutkimus on silmänpohjakuvaukset. Aiemmin kävin joka toinen vuosi, nyt se harvennettiin joka kolmanteen vuoteen.
Minulla verensokeri on hyvässä hoitotasapainossa pillereillä ja perusinsuliinilla, paastosokeri 5 luokkaa ja "pitkäsokeri" n. 6 %.- 1012
Oma tilanteeni on melkein vastaava. Alkujaan minut katsottiin jalkojen suhteen johonkin erikoisryhmään kuuluvaksi. Tämän aiheutti lättäjalkaisuus, joka ei sinänsä ole aiheuttanut ongelmia. Olenkin saanut mahdollisuuden käydä kerran vuodessa tk:n jalkojenhoitajalla. Lisäksi olen saanut kaupungin piikkiin tilata kerran vuodessa tukipohjalliset. Jaloissani ei mielestäni ole ollut mitään diabeteksesta johtuvia ongelmia. Odotan vaan säästötoimenpiteiden vuoksi, milloin noita käyntikertoja harvennetaan tai poistetaan kokonaan.
Minäkin olin alkujaan joka vuosi silmäpohjakuvauksissa. Koska ongelmia ei ollut, harvennettiin käynnit joka kolmas vuosi tapahtuviksi. Tämän kuulema päättää silmälääkäri, joka tarkastaa kuvat.
Verensokereiden saattaminen niin normaaliksi kuin mahdollista on yleensäkin parasta kaikkien lisäsairauksien estämiseksi. Lievät neuropatiaoireet voivat näin hävitä kokonaan ja nekin, jotka eivät poistu, lakkaavat ainakin etenemästä. Olisi tärkeätä pitää HbA1c alle kuuden arvossa ja pitää ruokailujen jälkeiset arvot alle 8:ssa korkeimmillaankin (n. 1 tunnin päästä ruokailusta). Hypot usein toistuvina eivät tietysti ole hyväksi.
Alfalipoiinihapolla on tuntunut olevan monissa tutkimuksissa apua lievään neuropatiaan.
Sinulla tuntuu homma olevan hanskassa.
- Veijo
"Verensokerin kanssa "tapellaan" kun ei laske ollenkaan alle 10"
Olisikohan syytä kokeilla LCHF/VHH ruokavaliota?
Todennäköisesti syöt "suositusten mukaan" sokeria ja hiilihydraatteja ja eihän se ole alkuunkaan hyväksi muille kuin lääketehtaalle.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9522202053
Löytyy kirjakaupasta tai kirjastosta.- ladallako mennään?
Tässä kerran uskoin sinua ja vähensin hiilihydraatteja ja lisäsin rasvaa. Ja mitä siitä sain? Kolesterolilääkityksen! Mainittakoon vielä, että pitkäaikaissokeri oli viimeksi 9,2. Mikä lie mittayksikkö, se vanha kuitenkin. Viikon päästä on taas diabeteshoitaja, sitä ennen laboratorioon. On suunnitteilla ateriainsuliinit. diab.hoitaja ja itsekin olemme arvelleet olisiko kyse LADAsta
- Veijo
ladallako mennään? kirjoitti:
Tässä kerran uskoin sinua ja vähensin hiilihydraatteja ja lisäsin rasvaa. Ja mitä siitä sain? Kolesterolilääkityksen! Mainittakoon vielä, että pitkäaikaissokeri oli viimeksi 9,2. Mikä lie mittayksikkö, se vanha kuitenkin. Viikon päästä on taas diabeteshoitaja, sitä ennen laboratorioon. On suunnitteilla ateriainsuliinit. diab.hoitaja ja itsekin olemme arvelleet olisiko kyse LADAsta
"Tässä kerran uskoin sinua ja vähensin hiilihydraatteja ja lisäsin rasvaa. Ja mitä siitä sain? "
Mitä söit, kuinka kauan, minkä verran?
Näitä "kokeilleita" näillä sivuilla riittää.
Joko ruokavalion hoitaa oikein tai sitten ei.
Kokonaiskolestrooli nousee useimmilla hieman mutta triglyt laskee, veren rasvaarvot paranee ja verenpaine paranee.
Tiedän oletetun vaikutuksen ja tiedän että asia piti ja pitää kohdallani paikkansa.
Tee alusta, tee oikein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5224368Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183481Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2842302Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4762179Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.861486- 1571373
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1021301Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel641281- 651204
- 841134