Windows Update/Defender ei päivitä

Pohjanneito_89

Minulla siis on Fujitsun jouluna 2008 ostetussa kannettavassani suomenkielinen Windows Vista Home premium, jonka kanssa on ollut nyt viime aikoina päivitysongelmia. Nyt heinäkuun loppupuolella (muistaakseeni 22.7) näytti siltä ettei sen kummemmin Windowsin Defender kuin Updatekaan suostu päivittämään itseään, ainakin Defender tarjoili tuolloin virhekoodia 0x80240022. Lopulta kuitenkin ongelma tuntui laukeavan itsestään ja päivitykset näyttivät onnistuvan, joten ajattelin että ehkä vika ei olekaan minun koneeni päässä.

Nyt sitten 5.8 sama ongelma paukahti esiin. Defender tarjoaa samaa koodia 0x80240022, ei päivitä. Lisäksi Updatekin on alkanut tarjota virhekoodia, 8024402C. Päivitysyrityksiä on yritetty eilisen ja tämän päivän ajan, ei onnistu. Google antaa tonnikaupalla erilaisia vastauksia tuohon ongelmaan, useimmat vielä englanniksi ja eihän tämmöinen kutakuinkin vain tietotekniikan välttämättömät perusteet hallitseva amatööri oikein noista selkoa ota. Päädyin myös avaamaan koneeni Updaten päivityshistorian ja näyttäisi siltä että vaikka edellinen ja jotkut aiemmat päivitykset ovatkin onnistuneet päällisin puolin, kaikki päivitykset eivät ole asentuneet silloinkaan (näyttäisivät olevan pääosin Definition Update for Windows Defender -päivityksiä nuo epäonnistuneet, usein ilmenevät WidowsUpdaten lokissa WARNING: xxx failed with hr = 80072ee7 ja WARNING: WinHttp: xxx failed. error 0x8024402c -sanoman kera, jälkimmäinen monen eri päivityksen kohdalla). Mikähän tässä siis voisi olla ja mitä kannattaisi yrittää, noin selkeällä suomenkielellä?

Seuraavaa olen jo yrittänyt, lähinnä netistä saamieni vinkkien perusteella:
*Koneen uudelleenkäynnistäminen
*Automaattisten päivitysten etsimisen salliminen Internet Explorerin asetuksissa.
*Windowsin Update ja BITS -palveluiden uudelleenkäynnistys Ohjelmat -paneelista
*Virusskannaus x 2 eri virustorjuntaohjelmaa (Norman & Malwarebyte's Anti-Malware): puhtaat seulat.
*Välityspalvelinten "poikkeusten" poisto IE:n asetuksissa. (Ilm. palvelimet eivät kuitenkaan edes käytössä?).
*Välityspalvelinten välimuistin tyhjennys
*Windowsin päivitysten sulkeminen ja uudelleenkäynnistäminen cmd:ssä "net stop wuauserv" ja "net start wuauserv"
x2, 2. kerralla myös välityspalvelin kytketty käyttöön porttiin 80, yrityksen jälkeen poistettu käytöstä.
*SoftwareDistribution -kansion poisto C:\\Windowsista.

Lisäksi jo ihan suoraan epäonnistuneesti:

*Jonkinlainen "allekirjoitusten" nollaaminen?1: cmd järj. valvojana -> \program files\windows defender
-> mpcmdrun -RemoveDefinitions -All
*mpcmdrun -SignatureUpate (mitään ei tapahtunut, ei kuulemma voi suorittaa, tämä neuvo oli alunperin Defenderissä esiintynyttä koodia varten)
*Kiinteiden ip-osoitteiden tms. nollaaminen/poistaminen kansiossa Windows/system32/drivers/etc/host,
ei pystynyt tallentamaan.
*Jonkinlainen "allekirjoitusten" nollaaminen?2:
Käynnistä->Suorita->Msiexec /x {A5CC2A09-E9D3-49EC-923D-03874BBD4C2C}
(ei kuulemma voi poistaa, kun noita ei ole edes asennettu, myös tämä neuvo Defenderiä varten).

Tilannetta näyttäisi pahentavan se, että SoftwareDistribution -kansion poiston jälkeen Defenderin virhekoodi on vaihtunut 0x80072f8f:ksi. Käsitin, että tämä liittyy jotenkin päivämäärään ja aikaan ja niiden epäsuhtaan, mutta päivämäärä ja aika ovat ok. Jostakin olen saanut myös käsityksen, että tämä voisi liittyä johonkin puuttuviin päävarmenteisiin. Liekkö menneet tuon kansion mukana(?), ja en edelleen myöskään pysty päivittämään mitään Updaten kautta tuon 8024402C:n kera.

Käsittääkseni myös virusturvaohjelmistot voivat joskus häiritä noita päivitysyrityksiä? Itselläni on tällä hetkellä käytössä Norman Security Suite ihan koneen mukana ostettuna tietoturvaohjelmistona ja lisäksi tämän lisäksi netistä ladattu Malwarebyte's Anti-Malware, jotka tosin ovat kummatkin toimineet moitteetta Windowsin päivitysten kanssa aina aiemmin. Kummatkaan eivät tietääkseeni sisällä palomuuria, joten ainoa palomuurini on Windowsin palomuuri. Mielellään en myöskään yrittäisi ainakaan Normanin väliaikaista asennuksenpoistoa päivityksiä varten, koska tämä tuli tosiaan koneen mukana eikä minulla ole mitään romppua tms. mistä saisin sen sitten asennettua uudelleen ja ilmaista käyttöaikaa ko. ohjelmistoon minulla kuitenkin on v. 2011 loppuun asti. Mitään erikoisuuksia en ole ennen ongelman puhkeamista ole koneella tehnyt, muutaman ilmaisohjelman jne. ladannut (esim. videoiden käsittelyyn ja polttamiseen soveltuvat Pazera ja DVD Flick sekä tekstityseditori Subtitle Workshop), muuten kone on ollut normaalissa nettisurffailu- ym. käytössä.

Olenpas minä sopan keittänyt. Ymmärtäisiköhän tästä joku jotain ja osaisi vähän neuvoa?

5

1107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wiifit

      Voisit kokeilla ottaa kaikki mahdollisesti päivityksiä häiritsevät ohjelmat pois päältä ja sitten kokeilla onnistuko päivitykset. Tee näin:

      Kirjoita Käynnistä-valikon hakukenttään msconfig, paina Enter. Valitse Palvelut-välilehti. Ikkunan alareunassa näkyy 'Piilota kaikki Microsoftin palvelut', laita siihen ruksi ja paina 'Poista kaikki käytöstä'-nappia, paina 'Käytä'-nappia ja 'Ok'-nappia. Käynnistä kone uudelleen.

      Varmista, että Ohjauspaneelin Tietoturvakeskuksessa on Vistan palomuuri käytössä ja kokeile nyt asentaa päivitykset.

      Muista laittaa nuo käytöstä otetut ohjelmat takaisin päälle menemällä uudestaan msconfigiin ja valitsemalla sieltä palvelut välilehdeltä 'Piilota kaikki Microsoftin palvelut' johon ruksi, paina 'Ota kaikki käyttöön'-nappia, 'Käytä'-nappia ja 'Ok'-nappia. Käynnistä kone uudelleen. Onnea.

      • Pohjanneito_89

        Kiitoksia vinkistä, vaan ei auttanut :(.


      • Veeran Teemu
        Pohjanneito_89 kirjoitti:

        Kiitoksia vinkistä, vaan ei auttanut :(.

        Olikohan mulla joskus niin että koneen kello oli väärässä ajassa/päivässä/vuodessa jolloin Windows Update ei suostunut toimimaan. Olet kyllä perinpohjaisen työn tehnyt selvittäessäsi pulmaa, en ole vastaavaa "noviisilta" nähnyt. Melkein tekisi mieli päivittää kone WIndows 7:aan jolloin ongelma katoaa ja konekin saattaa hieman nopeutua. Nykyiset ohjelmat eivät päivityksessä katoa.


    • Veeran Teemu

      Hitsi, eipä tullut heti mieleen kaikista perinteisin korjausmenetelmä. Kelasin uudelleen mitä olit kirjoittanut enkä huomannut oletko kokeillut "Järjestelmän Palauttamista", jolla juuri tällaisissa ongelmatilanteissa palautetaan kone siihen päivään ja hetkeen jolloin ongelmat eivät vielä olleet alkaneet (esim. 22.7 tai paremminkin 21.7). Jos "Järjestelmän Palauttamisen" suoritettuasi huomaat että päivä (palautuspiste) olikin väärä niin ei muuta kuin palauttamaan kone sitäkin aiempaan hetkeen, vaikka 20.7). Voit myös palauttaa järjestelmän takaisin tähän päivään eli 14.8.

      Eli toimi seuraavasti: "Avaa Järjestelmän palauttaminen napsauttamalla Käynnistä-painiketta ja valitsemalla Kaikki ohjelmat, Apuohjelmat, Järjestelmätyökalut sekä Järjestelmän palauttaminen.‍ Jos sinua pyydetään antamaan järjestelmänvalvojan salasana tai vahvistus, kirjoita salasana tai anna vahvistus."

      Kun olet palauttanut järjestelmän esim. 22.7. vastaavaan tilaan niin sitten vaan alat päivitellä konetta Windows Updatessa. Sammuta sitä ennen kaikki ohjelmat jotka voisivat aiheuttaa potentiaalisia ongelmia päivitysten yhteydessä kuten virusturva JA ruudun oikeassa alakulmassa olevat moninaiset pikkukuvakkeet, joita tulee aina ISO liuta merkkikoneen mukana.

      Järjestelmän palautus on pelastunut minut monesta pulasta.

      Koska tietokoneen toiminta tuntuu kiinnostavan annan taustaluettavaksi:
      http://windows.microsoft.com/fi-FI/windows-vista/System-Restore-frequently-asked-questions

      • Saaratyttöpulassa

        Miksi minun kone ei anna palauttaa kuin 21.8 saakka? Aikasemmin pystyi valitsemaan vaikka kuinka etäisen päivämäärän?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe