Miksei taloissa ole ukkosenjohdattimia?

S. Alama..

Ihmettelen miksei meidänkään omakotitalossa (rv. 2005) ole ukkosenjohdatinta, vaikka antennimasto nousee melko korkealle. Ei näy muissakaan taloissa minkäänlaista maadoitusjohtoa antennimastossa.

Mikseivät määräykset vaadi tällaista melko edullista keinoa suojata talo tulipalolta?

Nyt kun salama lyö tv-mastoon, on koko talo tulessa siellä missä antennikaapeli kulkee... :(

7

4236

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...---...

Ukkosenjohdatin vaatii kunnollisen maadoituksen, jotta siitä on hyötyä.

Minulla on pihassa 24 metrinen antennimasto. Maadoitus on tehty täryttämällä (Sähkölaitoksen työkaluilla) noin 20 m 16 neliömillin kuparikaapeli maahan suoraan alaspäin.

Ei tarvitse pelätä salamaniskuja. On tainnut muutaman kerran iskeäkin tuohon mastoon, mutta mitään vahinkoa ei ole tapahtunut.

Jos talossa on sähköverkolle kunnon talomaadoitus, niin siihen voisi kytkeä antennimaston 16 neliömillin kuparikaapelilla.

• Epäilen

Kyllä määräykset vaativat antennimaston maadoittamisen.
      Jos teillä ei ole maadoitettu, niin tuskin olet käynyt naapurissa
      niin tarkkaan tutkimassa, että onko masto maadoitettu.

• ssdzz

Ei ne maadoitukset suojaa jos iskee salama antenniin. Kaikki telkkarit hajoaa, ja salama voi antenniputkesta hypätä talon rakenteisiin ja sytyttää tulipalon. Tämä maadoitus salamaa vastaan kuuluu sarjaan " Osta magneettiranneke, et sairastu syöpään"

• abcdef

Onko siinä puita talon lähimaastossa? Jos on (sopivan kaukana talosta) niin se suojaavat ukkosella salamaniskulta. Maadoitus on hankala ja kallis rakentaa ainakin jälkeenpäin, koska talon ympäri pitäsi rakentaa ns. rengasmaa. Vaatii kaivinkonetta. Salaojaremontin yhteydessä kannattaa samalla laittaa. Puutalossa vedetään maadoituskuparit räystäitä ja harjaa pitkin, tehdään eräänlainen faradayn häkki. Vesikourut voivat olla osana maadoituskaapelia. Nykyään ei laiteta enää sellaista yksittäistä piikkiä kuten ennen vanhaan.

• 3 + 3

lapiohommanakin sen voi tehdä, jos vaan riittää voimia. Eihän sen maadoituselektrodin tarvitse sijaita kauhean syvällä, riittää että se on sen verran syvällä ettei vahingoitu mekaanisesti.

Nykyään määräykset määrää että se perustusmaadoituselektrodi uudistaloihin vedetään jo sokkelia tehdessä, eli sokkelin alle tai itse sokkeliin, mutta jälkiasennuksena sen voi vetää talon ympäri.

• säähköä
        3 + 3 kirjoitti:

lapiohommanakin sen voi tehdä, jos vaan riittää voimia. Eihän sen maadoituselektrodin tarvitse sijaita kauhean syvällä, riittää että se on sen verran syvällä ettei vahingoitu mekaanisesti.

Nykyään määräykset määrää että se perustusmaadoituselektrodi uudistaloihin vedetään jo sokkelia tehdessä, eli sokkelin alle tai itse sokkeliin, mutta jälkiasennuksena sen voi vetää talon ympäri.

Antennihommissa oli ennen vanhaan tapana jättää metrin verran mastoputkea tyhjäksi ylhäältä salaman syötiksi. Antennia ei siis koskaan laitettu putken huippuun. Tietysti sitten putki ja mahd. peltikatto tiukasti maihin haponkestävillä peltiliuskoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      57
      2326
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      123
      1694
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1242
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1191
    Aihe