Ihmettelen miksei meidänkään omakotitalossa (rv. 2005) ole ukkosenjohdatinta, vaikka antennimasto nousee melko korkealle. Ei näy muissakaan taloissa minkäänlaista maadoitusjohtoa antennimastossa.
Mikseivät määräykset vaadi tällaista melko edullista keinoa suojata talo tulipalolta?
Nyt kun salama lyö tv-mastoon, on koko talo tulessa siellä missä antennikaapeli kulkee... :(
Miksei taloissa ole ukkosenjohdattimia?
7
4236
Vastaukset
- ...---...
Ukkosenjohdatin vaatii kunnollisen maadoituksen, jotta siitä on hyötyä.
Minulla on pihassa 24 metrinen antennimasto. Maadoitus on tehty täryttämällä (Sähkölaitoksen työkaluilla) noin 20 m 16 neliömillin kuparikaapeli maahan suoraan alaspäin.
Ei tarvitse pelätä salamaniskuja. On tainnut muutaman kerran iskeäkin tuohon mastoon, mutta mitään vahinkoa ei ole tapahtunut.
Jos talossa on sähköverkolle kunnon talomaadoitus, niin siihen voisi kytkeä antennimaston 16 neliömillin kuparikaapelilla.- 3 + 3
Mun tietääkseni maadoituskaapelin pitäisi tehdä ikäänkuin "lenkki" talon ympäri (maan alla), näin oli jossain antennioppaassa aikoinaan, eikä siis mitään pystysuoraa alaspäin menevää kaapelia.
Vaikea tässä selittää sanoilla mitä tarkoitan
Iski silmääni muuten tällainenkin:
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Sahko-ja-hissit/Ukkossuojaus/
perustusmaadoituselektrodi
http://www.tukes.fi/Tiedostot/sahko_hissit/kuvat/ukkoskuva1.gif
- Epäilen
Kyllä määräykset vaativat antennimaston maadoittamisen.
Jos teillä ei ole maadoitettu, niin tuskin olet käynyt naapurissa
niin tarkkaan tutkimassa, että onko masto maadoitettu. - ssdzz
Ei ne maadoitukset suojaa jos iskee salama antenniin. Kaikki telkkarit hajoaa, ja salama voi antenniputkesta hypätä talon rakenteisiin ja sytyttää tulipalon. Tämä maadoitus salamaa vastaan kuuluu sarjaan " Osta magneettiranneke, et sairastu syöpään"
- abcdef
Onko siinä puita talon lähimaastossa? Jos on (sopivan kaukana talosta) niin se suojaavat ukkosella salamaniskulta. Maadoitus on hankala ja kallis rakentaa ainakin jälkeenpäin, koska talon ympäri pitäsi rakentaa ns. rengasmaa. Vaatii kaivinkonetta. Salaojaremontin yhteydessä kannattaa samalla laittaa. Puutalossa vedetään maadoituskuparit räystäitä ja harjaa pitkin, tehdään eräänlainen faradayn häkki. Vesikourut voivat olla osana maadoituskaapelia. Nykyään ei laiteta enää sellaista yksittäistä piikkiä kuten ennen vanhaan.
- 3 + 3
lapiohommanakin sen voi tehdä, jos vaan riittää voimia. Eihän sen maadoituselektrodin tarvitse sijaita kauhean syvällä, riittää että se on sen verran syvällä ettei vahingoitu mekaanisesti.
Nykyään määräykset määrää että se perustusmaadoituselektrodi uudistaloihin vedetään jo sokkelia tehdessä, eli sokkelin alle tai itse sokkeliin, mutta jälkiasennuksena sen voi vetää talon ympäri. - säähköä
3 + 3 kirjoitti:
lapiohommanakin sen voi tehdä, jos vaan riittää voimia. Eihän sen maadoituselektrodin tarvitse sijaita kauhean syvällä, riittää että se on sen verran syvällä ettei vahingoitu mekaanisesti.
Nykyään määräykset määrää että se perustusmaadoituselektrodi uudistaloihin vedetään jo sokkelia tehdessä, eli sokkelin alle tai itse sokkeliin, mutta jälkiasennuksena sen voi vetää talon ympäri.Antennihommissa oli ennen vanhaan tapana jättää metrin verran mastoputkea tyhjäksi ylhäältä salaman syötiksi. Antennia ei siis koskaan laitettu putken huippuun. Tietysti sitten putki ja mahd. peltikatto tiukasti maihin haponkestävillä peltiliuskoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka572326Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3482007- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1231694Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581242
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771191