6kW vastus 1,5mm2 kaapelilla?

tumpelolta

Meillä on kytketty 6kW 3-vaihe ämmitysvastus käyttäen 5x1,5mm2 kaapelia.

Onko tuo oikein?

24

10573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6kW

      On se ihan oikein jos on 3*10A sulakkeiden takana

      • tonttu saunasta

        En ole ammattilainen, siitä lähdetään.

        Ihmettelen, miksi noinkin suuria virtoja pitää/halutaan siirtää noin ohuella johdolla. Mulla on 6kW kiuas, jota ruokitaan 3x16A:n sulakkeen kautta, ja johto on 2,5mm2.

        Haluaako joku säästää markan tai kaksi laittamalla ykspilkkuvitosta kuudelle kW:lle? En kettuile, mutta en vaan tajua.


      • MS
        tonttu saunasta kirjoitti:

        En ole ammattilainen, siitä lähdetään.

        Ihmettelen, miksi noinkin suuria virtoja pitää/halutaan siirtää noin ohuella johdolla. Mulla on 6kW kiuas, jota ruokitaan 3x16A:n sulakkeen kautta, ja johto on 2,5mm2.

        Haluaako joku säästää markan tai kaksi laittamalla ykspilkkuvitosta kuudelle kW:lle? En kettuile, mutta en vaan tajua.

        Tässä selostusta.

        P = 1,73 * U * I

        Jos laitetaan 10A ylivirtasuojaus, kuten jo mainittiin, saadaan tehoa menemään läpi

        P = 1,73 * 0,4 kV * 10 A = 6,9 kW.

        Ei siinä mitään ongelmaa ole käyttää 5x1,5 mm2 kaapelia (ainakaan useimmiten).

        5x2,5 mm2 kaapelin käyttö on perusteltua vain pitkän etäisyyden tai poikkeuksellisen asennuspaikan takia. Ei sillä mitään "lisäarvoa" hommaan saada.


      • "6kW"
        tonttu saunasta kirjoitti:

        En ole ammattilainen, siitä lähdetään.

        Ihmettelen, miksi noinkin suuria virtoja pitää/halutaan siirtää noin ohuella johdolla. Mulla on 6kW kiuas, jota ruokitaan 3x16A:n sulakkeen kautta, ja johto on 2,5mm2.

        Haluaako joku säästää markan tai kaksi laittamalla ykspilkkuvitosta kuudelle kW:lle? En kettuile, mutta en vaan tajua.

        No ehkä se ei mikään järjen riemuvoitto ole käyttää 5*1,5mm2 tosin se jo antaa teoreettisen 6,9kW
        Eli kestää mennen tullen 6kW

        Jos viellä on vanha kämppä ja nousut 25A ja sähkölämmitys? Eikä ole käytetty vuorottelua
        kiuas/lämmitys niin ollaan muutenkin aika heikoilla jäillä sulakkeiden kanssa.

        Tuskin ajatuksena on ollut säästö kaapeli hinnassa on ehkä ollut loppu autosta 5*2,5mm2
        eikä ole sähkäri viittinyt lähtee hakemaan lisää mene ja tiedä näistä.

        Todennälösesti kuitenkin vanha asennus ja katsottu riittäväksi tehoksi. Eli on määritelty kiukaalle
        3'10A ja sillä sipuli eli vedetään 5*1,5mm2 Sähköasennuksissa ei pääsääntöisesti käytetä ylimitoitettuja
        johdatuksia ihan vaan varmuuden vuoksi. Jos joskus tarviskin enempi sähköä tyyliin ;-

        3*10A on kieltämättä aika kiree tänäpäivänä. Millon on rakennettu kertoo usein aika paljon.
        Meneppä Stadin keskustaan hämmästelemään johonkin vanhaan taloon jossa ei ole tehty
        nousujen uusintaa niin sitten silmäsi avautuvat ja suu ;-)


      • not_asentaja
        tonttu saunasta kirjoitti:

        En ole ammattilainen, siitä lähdetään.

        Ihmettelen, miksi noinkin suuria virtoja pitää/halutaan siirtää noin ohuella johdolla. Mulla on 6kW kiuas, jota ruokitaan 3x16A:n sulakkeen kautta, ja johto on 2,5mm2.

        Haluaako joku säästää markan tai kaksi laittamalla ykspilkkuvitosta kuudelle kW:lle? En kettuile, mutta en vaan tajua.

        On kai ryhmäkeskus viereisessä huoneessa, josta lyhyt vetomatka kiukaalle...

        Montas metriä tolla 1,5mm* enintään kannattaa vetää esim. samaiselle 6 kw kiukaalle enne 2,5mm* siirtymistä?


      • ihan oikea sähkäri
        not_asentaja kirjoitti:

        On kai ryhmäkeskus viereisessä huoneessa, josta lyhyt vetomatka kiukaalle...

        Montas metriä tolla 1,5mm* enintään kannattaa vetää esim. samaiselle 6 kw kiukaalle enne 2,5mm* siirtymistä?

        ..suurinpiirtein metri kannattaa nykiä _kiukaalle_ 1,5 neliöistä kaapelia.. jos satut siihin myöhemmässä vaiheessa vaihtamaan vaikka 8kW kivikasan, joudut vaihtamaan isompaa sulaketta ja vaikka se johto sen vielä mukisematta kestääkin, niin kannattaako hölmöillä jotain 10-20 metrin vetoa taloa rakentaessa, kun hintaeroa tulee pari euroa.

        sähkölaitteilla on paha taipumus hajota ja ne tarjouskiukaat mitä kiireessä rautakaupasta löydetään tilalle ei välttämättä olekkaan saman tehosia.. sama pätee moneen muuhunkin laitteeseen, eli ite vetäisin kaikille toiselle kilowatille yltäville laitteille 2,5 neliöiset syötöt. ostihan se äitikin sulle kasvunvaraa vaatteisiin muksuna ;)


      • """6kW"""
        not_asentaja kirjoitti:

        On kai ryhmäkeskus viereisessä huoneessa, josta lyhyt vetomatka kiukaalle...

        Montas metriä tolla 1,5mm* enintään kannattaa vetää esim. samaiselle 6 kw kiukaalle enne 2,5mm* siirtymistä?

        Vaikka joku tollanen 50- 100 metriä 5*1,5mm2 ja 6kW
        Ei tarvitse siirtyä mikinkään


      • """6kW""""
        """6kW""" kirjoitti:

        Vaikka joku tollanen 50- 100 metriä 5*1,5mm2 ja 6kW
        Ei tarvitse siirtyä mikinkään

        Vedä vaikka 200 metriä mutta sillon melkein pitää kuljettaa 6mm2 Keviä mukana.
        Kaapelit kuumenee juuri sen verran mitä kuumenee Oli matka mitä hyvänsä.

        Kevin kautta vaikuttavaa suojausta pidetään tärkeänä ja siksi kaapeli pituuksila on rajansa.
        Ei siis tehonkeston kautta tms


      • Zins
        """6kW"""" kirjoitti:

        Vedä vaikka 200 metriä mutta sillon melkein pitää kuljettaa 6mm2 Keviä mukana.
        Kaapelit kuumenee juuri sen verran mitä kuumenee Oli matka mitä hyvänsä.

        Kevin kautta vaikuttavaa suojausta pidetään tärkeänä ja siksi kaapeli pituuksila on rajansa.
        Ei siis tehonkeston kautta tms

        Voihan sitä vetää vaikka 200 m, mutta ei se kiuas tai liesi (6 kW) siellä lämpene.
        Jännite hukku johtoon. Johto ehkä lämpenee.


      • -B-
        Zins kirjoitti:

        Voihan sitä vetää vaikka 200 m, mutta ei se kiuas tai liesi (6 kW) siellä lämpene.
        Jännite hukku johtoon. Johto ehkä lämpenee.

        ...tuolla pituudella tulee jo oikosulkuvirta vastaan.


      • ihan oikea sähkäri
        Zins kirjoitti:

        Voihan sitä vetää vaikka 200 m, mutta ei se kiuas tai liesi (6 kW) siellä lämpene.
        Jännite hukku johtoon. Johto ehkä lämpenee.

        ..jätkänä laskeskelin että 200 metrin päässä (5x1,5) se 6kW kiuas lämpiää vähän reilun 4kW edestä, mutta mittari pyörii kuitenki 5kW vauhtia..

        5x2,5 tarjoais 5kW ja mittari pyörähtelee 5,5kW tahtia

        epäkäytännöllinen tommonen saunan lämmittäisen aikana toimiva saattolämmitys ainakin olis.. enkä lähtis kiukaan syötöstä lattialämmitystäkään tekemään ;)

        teoriassa 3x10A sulakkeet, 200 metriä 5x1,5mm2 kaapelia ja 9kW kiuas vois toimia ~5,5kW teholla.. näppärä säästövinkki, kyllä kaapelin hinnassa säästäminen onki helppoa =D .. tässä tapauksessa se kaapeli lämmittäis 1,5kW teholla ja harakat kiittää.

        pitäs vissii olla nukkumassa, kun näin sekavia jaksaa arpoa


      • neiti-nen
        ihan oikea sähkäri kirjoitti:

        ..jätkänä laskeskelin että 200 metrin päässä (5x1,5) se 6kW kiuas lämpiää vähän reilun 4kW edestä, mutta mittari pyörii kuitenki 5kW vauhtia..

        5x2,5 tarjoais 5kW ja mittari pyörähtelee 5,5kW tahtia

        epäkäytännöllinen tommonen saunan lämmittäisen aikana toimiva saattolämmitys ainakin olis.. enkä lähtis kiukaan syötöstä lattialämmitystäkään tekemään ;)

        teoriassa 3x10A sulakkeet, 200 metriä 5x1,5mm2 kaapelia ja 9kW kiuas vois toimia ~5,5kW teholla.. näppärä säästövinkki, kyllä kaapelin hinnassa säästäminen onki helppoa =D .. tässä tapauksessa se kaapeli lämmittäis 1,5kW teholla ja harakat kiittää.

        pitäs vissii olla nukkumassa, kun näin sekavia jaksaa arpoa

        Ai, sää oot jätkä! Kaikki ollaan aina luultu sua yh-äidiks, joka vain valittaa amatööri asentajille täällä...


      • not-asentaja
        ihan oikea sähkäri kirjoitti:

        ..suurinpiirtein metri kannattaa nykiä _kiukaalle_ 1,5 neliöistä kaapelia.. jos satut siihin myöhemmässä vaiheessa vaihtamaan vaikka 8kW kivikasan, joudut vaihtamaan isompaa sulaketta ja vaikka se johto sen vielä mukisematta kestääkin, niin kannattaako hölmöillä jotain 10-20 metrin vetoa taloa rakentaessa, kun hintaeroa tulee pari euroa.

        sähkölaitteilla on paha taipumus hajota ja ne tarjouskiukaat mitä kiireessä rautakaupasta löydetään tilalle ei välttämättä olekkaan saman tehosia.. sama pätee moneen muuhunkin laitteeseen, eli ite vetäisin kaikille toiselle kilowatille yltäville laitteille 2,5 neliöiset syötöt. ostihan se äitikin sulle kasvunvaraa vaatteisiin muksuna ;)

        Thanks!


      • pampatopammm
        neiti-nen kirjoitti:

        Ai, sää oot jätkä! Kaikki ollaan aina luultu sua yh-äidiks, joka vain valittaa amatööri asentajille täällä...

        Meilöä on 10m veto Jämän 6kW vastuksille ja energiamittari näyttää:

        5 kW

        Mitä helebettiä?


      • yh ja oikea sähkäri
        neiti-nen kirjoitti:

        Ai, sää oot jätkä! Kaikki ollaan aina luultu sua yh-äidiks, joka vain valittaa amatööri asentajille täällä...

        ..mua ette ole kutsunu noihin suoli24:n sähkö&valaistus-saunailtoihin? kyllä mä olisin Jani-Petterin saanu hoitoon milloin vaan.

        ja tietysti toi jätkänä esiintyminen johtu vaan siitä, että matematiikan käyttäminen naisena ei vaan mene läpi näin tieteellisessä yhteisössä.


      • tonttu saunasta
        MS kirjoitti:

        Tässä selostusta.

        P = 1,73 * U * I

        Jos laitetaan 10A ylivirtasuojaus, kuten jo mainittiin, saadaan tehoa menemään läpi

        P = 1,73 * 0,4 kV * 10 A = 6,9 kW.

        Ei siinä mitään ongelmaa ole käyttää 5x1,5 mm2 kaapelia (ainakaan useimmiten).

        5x2,5 mm2 kaapelin käyttö on perusteltua vain pitkän etäisyyden tai poikkeuksellisen asennuspaikan takia. Ei sillä mitään "lisäarvoa" hommaan saada.

        Vähän kesti vastaaminen mutta kiitos kuitenkin selventämisestä.

        Kaavassa "P" lienee teho, "U" jännite ja "I" virta, mutta mikä ja mistä tuli tuo kerroin 1,73?
        Jännite kertaa virta on teho, joo'o, mutta "1,73 x" häh??

        Tuossa kun on 5 johdinta, niin kolme vissiin menee vaiheille, yksi nollalle ja yksi on kevi? Miten 1,5mm2 kevi voi riittää jos ja kun vaiheita on 3*1,5mm2? Onko vain ajateltu, ettei nyt ihan jokainen vaihe voi laitteen vikaantuessa olla laitteen rungossa? Sori kun olen kolmivaihejutuissa aivan apuri, jos sitäkään. "Tavallisesta" sähköstä käsitän kuitenkin aavistuksen eneemmän! ;)


      • ihan oikea sähkäri
        tonttu saunasta kirjoitti:

        Vähän kesti vastaaminen mutta kiitos kuitenkin selventämisestä.

        Kaavassa "P" lienee teho, "U" jännite ja "I" virta, mutta mikä ja mistä tuli tuo kerroin 1,73?
        Jännite kertaa virta on teho, joo'o, mutta "1,73 x" häh??

        Tuossa kun on 5 johdinta, niin kolme vissiin menee vaiheille, yksi nollalle ja yksi on kevi? Miten 1,5mm2 kevi voi riittää jos ja kun vaiheita on 3*1,5mm2? Onko vain ajateltu, ettei nyt ihan jokainen vaihe voi laitteen vikaantuessa olla laitteen rungossa? Sori kun olen kolmivaihejutuissa aivan apuri, jos sitäkään. "Tavallisesta" sähköstä käsitän kuitenkin aavistuksen eneemmän! ;)

        ..1,73 on joku opettajien/insinöörien keino tiputtaa maallikot pois laskuista.

        lopputulos on ihan sama, kun lasket 3x230 voltilla noita, wanna-be-insinöörit vaan haluaa sen tehdä muodossa 1,73x400. on se kolmivaiheinen sähkö ihmeellistä.

        ja toi sun ihmettely 1,5 mm2 maadotukselle vs 3x1,5 mm2 vaiheille selittyy pienellä sähkötekniikan ihmettelyllä vaikka wikipediasta ( http://fi.wikipedia.org/wiki/Kolmivaihevirta ) .. tota kun hetken ihmettelee, huomaa että 2 tai 3 vaiheen yhtäaikainen täysin käsittämätön joutuminen kontaktiin rungon kanssa itseasiassa pienentää maadotusjohtimeen kohdistuvaa virtaa. normaalissa käyttötilanteessa samaiseen asiaan törmää nollajohtimen virtaa mitatessa, joka symmetrisellä kuormalla häviää kokonaan.


      • tonttu saunasta kirjoitti:

        Vähän kesti vastaaminen mutta kiitos kuitenkin selventämisestä.

        Kaavassa "P" lienee teho, "U" jännite ja "I" virta, mutta mikä ja mistä tuli tuo kerroin 1,73?
        Jännite kertaa virta on teho, joo'o, mutta "1,73 x" häh??

        Tuossa kun on 5 johdinta, niin kolme vissiin menee vaiheille, yksi nollalle ja yksi on kevi? Miten 1,5mm2 kevi voi riittää jos ja kun vaiheita on 3*1,5mm2? Onko vain ajateltu, ettei nyt ihan jokainen vaihe voi laitteen vikaantuessa olla laitteen rungossa? Sori kun olen kolmivaihejutuissa aivan apuri, jos sitäkään. "Tavallisesta" sähköstä käsitän kuitenkin aavistuksen eneemmän! ;)

        Tuo 1,73 tulee 3-vaihekaavasta, eli = neliöjuuri 3.
        Insinöörit vain helpottavat tuolla laskutoimitusta,
        jos laskimesta ei satu saamaan neliöjuuria. Neliö-
        juuri 2 niisä kaikissa taitaa olla, se neliön lävistäjän
        mitta.

        Oneksi kiukaat ovat puhdasta ohmista kuormaa ja
        vaiheiden vastukset ovat saman suuruisia, jolloin
        ei vinokuormaa esiinny. Joten on yks hailee onko
        ryhmäjohto 1,5 tai 2,5 mm2 kun pysytään 6kW:ssa.


      • Juha_
        """6kW""" kirjoitti:

        Vaikka joku tollanen 50- 100 metriä 5*1,5mm2 ja 6kW
        Ei tarvitse siirtyä mikinkään

        Jos tehdään oletukset
        -Liittymän oikosulkuvirta 250A
        -Pääsulake 25A
        -Nousukaapeli Al vaihe 16mm2 ja PE/PEN 16mm2
        -Nousukaapelin pituus 40m
        -Ylivirtasuoja 10A C10 (0,4sek)

        Ja tiedetään ryhmäjohdon olevan 1,5mm2, niin sen pituus saa olla 39m.

        Sähkömies on asentanut siihen sen mitä suunnittelija on piirtänyt. Ei näitä asioita hatusta temmata.


      • MS
        tonttu saunasta kirjoitti:

        Vähän kesti vastaaminen mutta kiitos kuitenkin selventämisestä.

        Kaavassa "P" lienee teho, "U" jännite ja "I" virta, mutta mikä ja mistä tuli tuo kerroin 1,73?
        Jännite kertaa virta on teho, joo'o, mutta "1,73 x" häh??

        Tuossa kun on 5 johdinta, niin kolme vissiin menee vaiheille, yksi nollalle ja yksi on kevi? Miten 1,5mm2 kevi voi riittää jos ja kun vaiheita on 3*1,5mm2? Onko vain ajateltu, ettei nyt ihan jokainen vaihe voi laitteen vikaantuessa olla laitteen rungossa? Sori kun olen kolmivaihejutuissa aivan apuri, jos sitäkään. "Tavallisesta" sähköstä käsitän kuitenkin aavistuksen eneemmän! ;)

        Symbolit olivat juuri niin kuin oletitkin. U:na käytin kaavassa vain pääjännitettä enkä vaihejännitettä. Samaan lopputulokseen pääset vaihejännitteellä käyttäen kaavaa

        P = 3 * Uv * I

        Uv = 230 V ja U = 400 V.

        Näiden suhde on neliöjuuri kolmesta eli noin 1.73. Tämän voit mukavasti tarkistaa myös graafisesti.

        Piirrä ympyrä, jonka sisään kolme sädettä siten, että kunkin säteen välinen kulma on 120 astetta. Sitten yhdistät säteiden kärjet ympyrän kehällä suorilla viivoilla. Lopputuloksena syntyy kolmio. Nyt voit mitata viivaimella säteen pituuden (olkoon se nyt vaikka X cm). Kun mittaat viivaimella sitten säteiden kärkien välisen suoran havaitset, että pituus on...

        yllätys, yllätys 1.73 * X cm!


      • kipinä...
        not_asentaja kirjoitti:

        On kai ryhmäkeskus viereisessä huoneessa, josta lyhyt vetomatka kiukaalle...

        Montas metriä tolla 1,5mm* enintään kannattaa vetää esim. samaiselle 6 kw kiukaalle enne 2,5mm* siirtymistä?

        Ei metriäkään, jos meinaa asentaa kuitenkin 2,5mm2 johdolla loppupään, koko johto samaa paksuutta.
        Kiukaalle kannattaa asentaa uusissa ok-taloissa 7x2,5s kaapeli, niin voi ohjata tarvittaessa tehonrajoitusta, jos ei nyt niin tulevaisuudessa ehkä. Katsokaa sitten niitä taulukoita sfs6000 kirjasta, mitä vaikuttaa uppoasennus yms kaapelin kuormitettavuuteen ja etusulakkeen suuruuteen, ei sinne aina voi maksimi suuruista sulaketta laittaa, joskus pitää asentaa pykälää paksumpi kaapeli.


    • amis pelle

      hei
      mulla matkaa kiukaalle noin 20m, kaapelina 5 x 2,5mm ja sulakkeet 10A kiuas harvian hetivalmis 6kw
      hyvin on toiminut

      • toomuch shit

        Et oo amis pelle mitään ymmärtänyt sähköasennuksista sitten?


      • amis pelle
        toomuch shit kirjoitti:

        Et oo amis pelle mitään ymmärtänyt sähköasennuksista sitten?

        no en sitten oikeastaan yhtän mitään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe