Alkuraskaus ja alkoholi

-huolestunut-

Heipä hei!

Minua vaivaa eräs asia, johon toivoisin vastauksia/mielipiteitä.

Olemme aviopuolison kanssa alkaneet yrittämään lasta tai siis ehkäisyt roskiin ja lapsi saa tulla, jos on tullakseen.

Kuukautiskiertoni on noin 30pvä (hiukan hetittoa). Edelliset kuukautiset 27.7. ja tulevat menkat mahdollisesti 26.8. Seksiä harrastamme noin 2-3pvä:n välein :) Nyt minulla oli tiedossa megaluokan bileet lauantaina 21.8, jonne olen menossa. Voin sanoa, että siellä viina virtaa ja tarjoilu pelaa. Toisaalta itselleni ei ole ongelma olla juomatta tai juoda vain vähän. Bileistä en voi kieltäytyä, koska olen lupautunut mennä ja haluankin mennä!

Mikä on ollut teidän suhtautuminen alkoholiin yrittäessä raskautta? Haluan elää mahdollisen normaalia elämää, koska voihan vierähtää tovi ennen kuin lapsen saa aluille.... mutta toisaalta, jos olenkin jo raskaana niin en halua vahingoittaa pientä elämän alkua. Toiset väittävät ettei aikaisessa vaiheessa haittaa alkoholin käyttö ja toiset taas ovat erimieltä ja käskevät pitämään nolla linjaa (joitain keskusteluja aiheesta olen jo lukenut). Onko silloin liian aikaista tehdä raskaustesti?? Saisin oman päänsisäisen mielenrauhan :)) Onko teillä henkilökohtaisia kokemuksia aiheesta?

Miten sitten selittää toisille juomattomuuten ilman, että epäilevät. En nimittäin halua kertoa, että yritämme lasta/olen raskaan. En todellakaan jaksaisi sitä vouhotus!!!! VOi apua, minkä stressin saan jo ajatuksesta :)) Haluan kertoa vasta sitten, kun raskaus on varma ja edennyt. Onko teillä taidokkaita tarinoita jaettavaksi??

18

7083

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helmivauvani

Itselle ei vain yksinkertaisesti alkoholi maistunut kun olikin tärpänny heti ensiyrittämällä raskaus, 3 päivää ennen positiivista testiä otin pari siideriä ja siihen se jäi kun uni tuli. Tein silloin joka päivä testejä, myös tuona aamuna tein negatiivisen kun ne siiderit illalla otin.. On ihan jokaisen oma asia mitä tekee ennen kun on raskaustesti plussannu. Tietysti pitää olla tietoinen että liika juominen saattaa vahingoittaa alkiota mutta vasta sitten kun se on kiinnittynyt, ja hyvin pian sen jälkeen testistä jo näkeekin että kohdussa on elämää. Alkoholi ei varmasti edesauta raskauden alulle panemista mutta itse elin normaalia elämää siihen asti kunnes vauva ilmoitti tulostaan :)

• alejandro***

alkoholin haittavaikutukset pahimmillaan sikiöille tiedetään. sitävastoin, siitä ei ole tietoa, kuinka paljon alkoholia voi nauttia ilman ikäviä seuraamuksia sikiön kehitykselle. lasillinen samppakaljaa voi siis jo aiheuttaa vahinkoa. tai sitten ei. itse en tässä tapauksessa riskeeraisi, ja vetäisin varman päälle vesilinjalla.

ystäväni alkuraskauden aikaan oli yhdet ryyppyjuhlat, eikä hänkään halunnut muille tiedottaa asiasta. hän piti koko ajan mukin täynnä kokista, ja antoi muiden ajatella, että tottakai siellä on terästykset mukana. kukaan ei kysellyt mitään.

• öoiyeb

Itse taas olen käyttänyt hyvinkin rajusti eri päihteitä alkuraskaudesta, koska en tiennyt olevani raskaana!! Ehkäisyasiat oli kunnossa enkä ollut miettinytkään raskautta! Lääkärissä kun kerroin, sanoivat että ei huolta. olin niin alussa (rv 4) että juomisilla tai huumeilla ei ollut tuossa vaiheessa mitään virkaa. Lopetin kyllä heti kun sain tietää raskaudesta.

• miimiimiimiiimiimi

Itse olin juomatta kun jätimme ehkäisyn pois ja aloimme yrittämään lasta.. no.. siinä meni kuukausi ja sitten toinen ja kolmas... jossain vaiheessa aloin taas elämään normaalisti. Eli viikonloppuna saatoin ottaa siiderin tai pari ja muutaman kerran oli kunnon pippalot. Meillä raskautumiseen meni vuosi ja olisi ollut kyllä todella rankkaa elää kuin olis ollut jo raskaana. Kaikki kun eivät raskaudu heti ensimmäisestä kierrosta :-(

Eli siis elä ihan normaalisti siihen saakka kun se raskaustesti näyttää positiivista. Sillä hedelmöittyneellä munasolulla kestää noin viikko kulkeutua ja kiinnittyä sinne kohtuun. Vasta kuudellella raskausviikolla napanuora alkaa toimimaan, eli siihen saakka alkio on omillaan sen ruskuaispussin varassa. Eli ei ole vaaraa, että sinun juomasi alkoholi välittyisi alkiolle.

Tosin ovulaation aikana juotu alkoholi saattaa joidenkin artikkelien mukaan estää hedelmöittymisen, mutta ainakin minä join joitakin alkoholi annoksia juuri niihin aikoihin ja nyt olen raskaanan 27. viikolla.

Laskujeni mukaan sinun kiertosi olisi pippalo päivänä menossa 26. päivän kohdalla? Jos haluat niin tee apteekista saatava herkkä raskaustesti pippalopäivän aamuna. Se näyttää raskauden jopa 4 päivää ennen oletettujen kuukautisten alkamista.

Meillä muuten työterveyshuollossa lääkäri otatti kyllä ihan normaalisti röntgen kuvia ja määräili lääkkeitä ihan normaalisti vaikka sanoin, että on mahdollisuus, että olen raskaana. Hänen mukaansa nainen ei ole raskaana ennekuin se raskaustesti näyttää positiivista... onneksi röntgen hoitaja oli vähän varovaisempi ja pisti mulle kolminkertaiset suojat keskivartalon kohdalle kun otettiin poskiontelo kuvat ;-)

• 2+9

Itse lopetin alkoholin käytön lähes kokonaan, kun yritimme lasta toista kertaa (ekalla kerralla raskaus päättyi puolivälissä). Päädyin tähän ratkaisuun ainoastaan siksi, että se paransi mahdollisuutta raskautua. Sikiölle ei ihan raskauden alussa koidu haittaa alkoholista juuri em. ruskuaispussin takia.

Muistaakseni Felicitas-lapsettomuusklinikan sivuilla on juttua siitä, että kuinka kovasti se alkoholi haittaa raskautumista. Vaikutus on TODELLA suuri. Pari alkoholiannosta viikossa puolittaa mahkut raskautua suhteessa naiseen, joka ei juo mitään. (Tämä siis keskiarvon mukaan laskettu.)

Sinun pitää itse priorisoida, että mitä pidät tärkeimpänä ja toimia sen mukaan. Mitään suurempaa haittaa siitä alkoholista ei pitäis olla.

• Gugguu

Runsas usein tapahtuva alkoholin käyttö varmaan vaikuttaa jo raskaaksi tuloonkin, mutta jos se nyt on normaalin rajoissa en usko olevan haittaa. Itse ainakin halusin elää ihan normaalia elämää ennen raskautta. Enkä elää niin kuin olisin jo raskaana. Mulla raskaaksi tuleminen kesti pari vuotta, joten olisi ollut pitkä aikakin! Sattuikin sitten niin, että oli juhlat ja otin alkoholia hieman runsaammin (en nyt mitään kaatokännejä) ja olin jo raskaana. Mutta ihan alussa, hedelmöitys oli tapahtunut n. viikko sitten. Lopetin tietysti heti alkoholin nauttimisen, kun menkat oli myöhässä ja epäilin raskautta. Mulla menkat oli ollut puoli vuotta melko säännölliset, sitä ennen epäsäännölliset.

Nyt raskaus on puolessavälissä ja kaikki näyttäisi olevan ok. Eiköhän tupakointi ja alkoholi myöhempänä raskausaikana ole paljon haitallisempaa!

Jos asia huolestuttaa, ainahan voit juoda limpparia. Ei sitä kukaan huomaa. Tai pidät tyhjää tölkkiä kädessä (jos tarjolla on tölkkejä). Alkoholiton siideri voi kiinnittää huomiota, jos juhlissa on tarjoilu ja juot omia juomia. Itse olen juonut alkoholitonta ja peittänyt tekstin sormella. Joissakin tölkeissä onnistuu..

• -huolestunut-

Kiitoksia kaikille vastauksista, mielipiteistä, kokemuksista ja pohdinnoista... lisääkin saa tulla :)

Pippaloihin on vielä viikko aikaa niin pitää nyt katsoa, miten toimin. Meinasinkin, etten kaatokännejä vetelisi. Pitää vain katsoa, miten väistelen nämä shottien ja drinksujen tarjoajat. Jos kyseisestä paikasta löytyis esim. alkoholitonta olutta, niin voisi siemailla sitä aina välillä. Sitäpä ei nyt erota normaalista, kun tuoppiin kaataa.

Mietin myös vaihtoehtoa, että tekisin herkän raskaustestin pippalopäivän aamuna, kuten "miimiimiimiiimiim" ehdotti....

• 17+2

Siis kaksialkoholiannosta viikossa haittaa jo reippaasti raskaaksi tulemista.
        Kaksi alkoholiannosta = kaksi 3 dl:n siideriä tai kaljaa tai pieni lasi viiniä eli 12 g puhdasta alkoholia
        Felicitaksen sivuilta:
        Alkoholin välittömät vaikutukset tulevat esille tutkittaessa raskauden alkamisen todennäköisyyttä. Verrattaessa naisten edellisen kuukauden alkoholin kulutusta raskaustuloksiin todetaan, että alkoholin kulutuksen kasvaessa raskauden alkamisen todennäköisyys pienenee. Kun raittiista naisista raskaaksi tulee 21,6 prosenttia, 1–12 grammaa alkoholia viikossa käyttävistä raskaaksi tulee vain 14,3 prosenttia ja 13–90 grammaa käyttävistä 10,5 prosenttia.

--> Eli jos juot enemmän kuin yhden siiderin joka viikko, niin raskautumisen mahdollisuudet ovat puolet huonommat kuin henkilön, joka ei juo mitään.

Ryyppäämisen ja runsaan alkoholinkäytön vaikutusta en edes tiedä. 90 g alkoholia vastaa 7,5 alkoholiannosta ja tuo määrä tulee suht helposti täyteen bileissä.

• naurettavaa hah
        17+2 kirjoitti:

Siis kaksialkoholiannosta viikossa haittaa jo reippaasti raskaaksi tulemista.
        Kaksi alkoholiannosta = kaksi 3 dl:n siideriä tai kaljaa tai pieni lasi viiniä eli 12 g puhdasta alkoholia
        Felicitaksen sivuilta:
        Alkoholin välittömät vaikutukset tulevat esille tutkittaessa raskauden alkamisen todennäköisyyttä. Verrattaessa naisten edellisen kuukauden alkoholin kulutusta raskaustuloksiin todetaan, että alkoholin kulutuksen kasvaessa raskauden alkamisen todennäköisyys pienenee. Kun raittiista naisista raskaaksi tulee 21,6 prosenttia, 1–12 grammaa alkoholia viikossa käyttävistä raskaaksi tulee vain 14,3 prosenttia ja 13–90 grammaa käyttävistä 10,5 prosenttia.

--> Eli jos juot enemmän kuin yhden siiderin joka viikko, niin raskautumisen mahdollisuudet ovat puolet huonommat kuin henkilön, joka ei juo mitään.

Ryyppäämisen ja runsaan alkoholinkäytön vaikutusta en edes tiedä. 90 g alkoholia vastaa 7,5 alkoholiannosta ja tuo määrä tulee suht helposti täyteen bileissä.

no joopa joo,tohon sä et usko ittekkä!!!!!!!!

• jifwjefjifefe

olin muutamalla perjantaina, join nelisen siideriä enkä ollut edes kummosessa huppelissa. Lauantaina olin juhlissa, join yhden lonkeron ja poltin monta tupakka sekä söin kraavilohta (viimeistä kertaa vähään aikaan) ja maanantaina vielä ennen raskaustestin tekemistä poltin viimisen tupakkani. Kun testi oli plussa annoin tupakat pois ja juomista en ole edes haaveillut. Tuolloin olin ilmeisesti 5 raskausviikolla.

Olen myös lukenut, että on lupa juoda silloin tällöin saunaolut tms. Tosin itse en viitsi edes sitä yhtä ottaa, ei ole tarvetta. Limpparikin on todella hyvää!

• miimiimiimiiimiimi

Itse olen juonut alkoholitonta olutta saunan jälkeen ja pippaloissa. Se on yllättävän hyvää.. samaa ei voi sanoa siidereistä.

• -huolestunut-
        miimiimiimiiimiimi kirjoitti:

Itse olen juonut alkoholitonta olutta saunan jälkeen ja pippaloissa. Se on yllättävän hyvää.. samaa ei voi sanoa siidereistä.

Olen itsekin juonut holitonta olutta olessani mm. kuskina eli se on siis ihan tuttu tuote :) ja oikeesti ihan hyvää vaikkakin aika laihan makuista verrattuna holilliseen bisseen. Onhan noilla merkeilläkin vielä vaikutusta tuotteeseen.... Siideriä en oikeastaan juo ja joskus olen maistanut kaverilta holitonta siiderä hänen ollessaan raskaana, aikas pahaa, todellakin :( Löytyyhän vielä alkoholitonta viiniäkin :)

Noh, pippaloihin viikko aikaa, eikä ainakaan kehossa tunnu mitenkään omituiselta... (tai eipä se takuu ole raskaudesta...). Katsellaan ja kuullostellaan... elän sit tilanteen mukaan, mikä tuntuu sillä hetkellä oikealta ratkaisulta :)

• miimiimiimiiimiimi
        -huolestunut- kirjoitti:

Olen itsekin juonut holitonta olutta olessani mm. kuskina eli se on siis ihan tuttu tuote :) ja oikeesti ihan hyvää vaikkakin aika laihan makuista verrattuna holilliseen bisseen. Onhan noilla merkeilläkin vielä vaikutusta tuotteeseen.... Siideriä en oikeastaan juo ja joskus olen maistanut kaverilta holitonta siiderä hänen ollessaan raskaana, aikas pahaa, todellakin :( Löytyyhän vielä alkoholitonta viiniäkin :)

Noh, pippaloihin viikko aikaa, eikä ainakaan kehossa tunnu mitenkään omituiselta... (tai eipä se takuu ole raskaudesta...). Katsellaan ja kuullostellaan... elän sit tilanteen mukaan, mikä tuntuu sillä hetkellä oikealta ratkaisulta :)

Itse tykkään alkoholittomasta tummasta oluesta (Nikolai).. se on aika täyteläisen makuista. Alkoholitonta viiniä saa edelleen... se vaan jotain ihan kamalaa.. hyi! Maistui väljähtyneelle rypälemehulle.

• Missä?
        miimiimiimiiimiimi kirjoitti:

Itse tykkään alkoholittomasta tummasta oluesta (Nikolai).. se on aika täyteläisen makuista. Alkoholitonta viiniä saa edelleen... se vaan jotain ihan kamalaa.. hyi! Maistui väljähtyneelle rypälemehulle.

Tietääkö kukaan mistä saisi alkoholitonta Sakua?! Ootteko nähneet kaupassa tai Alkossa? Saako sitä lainkaan Suomesta? Laivalla siihen törmäsin ja hyvää oli! Vai lieneekö jokin uutuus, kun maissa sitä ei Tallinnassa löytynyt. Muista en oikein tykkää. Aika huonot on valikoimat. City-Marketissakin on pitkä hylly erilaisia oluita, mutta alkoholittomien valikoima onkin sitten tosi suppea.

• Siider
        -huolestunut- kirjoitti:

Mä tykkään vaan yhdestä alkoholittomasta siideristä. Muutamia olen maistellut. Viiniä en ole maistanutkaan.

• jr

Itse tulin syyskuussa raskaaksi ja omat polttarini ja häät olivat viinan virtaavaa.. en tiennyt vielä olevani raskaana ja join aivan normaalisti.. Nyt tuolla tuhisee parin kk ikänen iso poika:D

• ex-holic^^

juonut (alkoholistina) 3v hyvin rankasti. väh. 2-4 annosta meni lähes joka päivä! lopulta halusin elämääni jotain sisältöä ja jätin ehkäisyn ja hankin tukiverkon ympärilleni. vaikka join vielä ehkäisyn pois jätön jälkeenkin, tulin reilun kk päästä raskaaksi. Eli siis heti. Eli jos joku muutaman sillon tällön ottaa, ei se huononna mahollisuutta tulla raskaaksi!! hölyn pölyä sellainen....

olen ollut raitis muutaman vuoden, kiitos vakavan päätökseni ja lapseni :) raskausaikana en ottanut yhtäkään!!

Onnea raskaaksi tuloon ja pidä hyvä ihminen hyvät bileet ja nauti niistä vielä kun voit :)

• eijei näin
        ex-holic^^ kirjoitti:

juonut (alkoholistina) 3v hyvin rankasti. väh. 2-4 annosta meni lähes joka päivä! lopulta halusin elämääni jotain sisältöä ja jätin ehkäisyn ja hankin tukiverkon ympärilleni. vaikka join vielä ehkäisyn pois jätön jälkeenkin, tulin reilun kk päästä raskaaksi. Eli siis heti. Eli jos joku muutaman sillon tällön ottaa, ei se huononna mahollisuutta tulla raskaaksi!! hölyn pölyä sellainen....

olen ollut raitis muutaman vuoden, kiitos vakavan päätökseni ja lapseni :) raskausaikana en ottanut yhtäkään!!

Onnea raskaaksi tuloon ja pidä hyvä ihminen hyvät bileet ja nauti niistä vielä kun voit :)

Taas näitä "minä kyllä raskauduin vaikka joinkin". Voi hyvä tavaton, ei YKSI oma kokemus riitä perusteluksi siihen, että alkoholi ei vaikuttaisi raskautumiseen. Kyllä, myös alkoholistit saavat lapsia, mutta tutkimukset alkoholin haitallisuudesta raskautumisessa puhuvat omaa luotettavaa kieltään. Ihan samalla tavalla alkoholistit voivat saada ihan terveitä lapsia, mutta kyllä niitä FAS-lapsia silti syntyy. Eli perustellaanpa tällaista asiaa jollain muulla kuin omilla kokemuksilla, kiitos.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60