Koska on lainan ensimmäinen lyhennys?

käsirahan ahnehtija

Olen ottamassa ensimmäistä lainaani asuntoa varten. Käsirahan maksamisen vuoksi talous on tiukilla, enkä pystyisi tämän kuun tilistä maksamaan ensimmäistä lyhennystä. Jos otan lainan ensi viikolla, meneekö ensimmäinen lyhennys automaattisesti seuraavaalle kuulle vai napsahtaako maksettavaksi vielä tämän kuun lopussa?

En millään viitsisi aloittaa pankin kanssa lainasuhdettä pyytämällä heti lykkäystä lyhennyksen maksuun :P

11

10455

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitäs jos et aloittaisi sitä lainasuhdetta lainkaan, ennen kuin säästössä on vararahastoa?

Mutta kysymykseesi: asia on neuvoteltavissa pankin kanssa. Ns. vakiotilanne lienee se, että jos nyt otat lainan ja vaikka kuun alussa on lainanlyhennyksen eräpäivä (ja se eräpäivähän on sovittavissa!), niin syyskuun alussa maksat kertyneet korot ja lokakuun alusta alkaa normaalit lyhennys korko -maksut.

• käsirahan ahnehtija

Vararahasto meni käsirahaan. Syyskuun lopussa on tulossa isompi kasa bonareita, mutta tosiaan vasta syyskuun lopussa. En siis ole vararikossa, lähellekään. Ainoastaan tämä elokuu ja syyskuun alku menee tiukille.

• ...
        käsirahan ahnehtija kirjoitti:

Vararahasto meni käsirahaan. Syyskuun lopussa on tulossa isompi kasa bonareita, mutta tosiaan vasta syyskuun lopussa. En siis ole vararikossa, lähellekään. Ainoastaan tämä elokuu ja syyskuun alku menee tiukille.

...sinä elät. Yksi yllättävä menoerä suistaa taloutesi raiteiltaan.
        Et ole ehkä vararikossa, mutta ei siihen paljon tarvita.

Jos suunnittelee asunnon ostamista ja koko omaisuus menee käsirahaan niin ei ole kyllä ihan homma hanskassa. Säästöjä ja puskuria pitää olla tarpeeksi että hommat hoituu ilman että tarttee kituuttaa joitain bonareita odotellessa.

Minäkin etsin asuntoa ja ASP tilillä on hommaa varten varattu noin 30 tonttua. Erillisellä talletustilillä on aina valmiina 10-20 tonttua isompia äkillisiä menoja ja hätätapauksia varten.

Mitenkä ylipäätään pankki on myöntänyt sinulle lainaa?

• neuvotteluasia

sovit asian pankkisi kanssa. Et saa tällä palstalla tietoa, joten keskustele ja sovi pankkisi kanssa asia.
      Kyllä useat ottavat/haluavat esim eka vuoden niin, että maksavat vain korot ja sen jälkeen normaalilyhennykset. Esim jos asunnossa menee rahaa remonttiin.

• et sopinut

pankin kanssa vaikka parin vuoden lyhennysvapaata heti asuntolainan alkuun jos tiukkaa tekee? Korot tietenkin joudut aina maksamaan. Lyhennysvapaa irtoaa pankista tosi helposti jopa pelkästään soittamalla saa pari kuukautta lyhennysvapaata tosta noin vaan.

• redit

Eiköhän tuota kannattais kysyä lainan myöntäjältä suoraan, eikä palstalaisilta. Herää kysymys onko lainanmaksukykiy sellainen, että onnistuu. Vähän tuntuu riskaabelilta, jos ekassa erässä alkaa tökkiä. Kannattaiskohan siirtyä pienempään kämppään tai jättää koko laina ottamatta ja asua nykyisessä "luukussa". Ei ole mielekästä ottaa lainaa lainkaan, jos resurrsit eivät riitä eli maksueriä ei pystytä kunnolla lyhentämään ja korothan tulevat vielä päälle.

• 11+10

Olet pankkisi kanssa sopinut, mikä kk:n päivä tilitäsi velotettaan korko lyhennys. Jos nostat lainan tässä kuussa, niin ens kuussa tulee eka maksu, näin se tavallisesti menee. Varmista pankista

Lyhennysvapaita kuukausi kannattaa käyttää vasta silloin kun on tosi tarve. sulla on työ ja terveys tallelle eli tosi tarvetta ei ole.

• Vain asuntolaina

No panic!

Pankit kyllä tietävät, että asunnon ostamisen jälkeen tarvitaan rahaa muuttoon, huonekaluihin yms. Siksi he ehdottavat 1 - 3 kuukauden lyhennysvapaata ennen kuin lyhennys alkaa.

Näillä koroilla ei ole kovin kallista puuhaa tuollainen.

• ...

Noooo.. paljonkos on koron osuus ensimmäisessä kuukausierässä?
        Kerro se niiden kuukausien määrällä jotka haluat "säästää". Saat siitä sitten hinnan paljonko lyhennysvapaat ekat kuukaudet maksavat.

Lyhennyksen maksamatta jättäminenhän ei ole säästöä. Ja lainan alussa lyhennyksen osuus on yleensä pieni.
        Jotta välttyisi maksamasta muutaman satasen lyhennyksiä niin joutuu maksamaan tonnin pari ylimääräistä korkoa, kuulostaa toooosi hyvältä diililtä.

Eli jos niillä lyhennyksistä "säästyneillä" rahoilla sitten saa ostettua Ikeasta vuodesohvan ja ruokapöydän, ym. pikkutavaraa ja tarjottua muuttoporukalle pizzat niin siihen laskuun täytyy ynnätä ne ylimääräiset korot. Tulee puolalaiselle vuodesohvalle hintaa.

• 4+19

Pankit tyrkyttävät aina lainaa ja lyhennysvapaita kuukausia, koska ne saavat silloin itselleen paremman korkotuoton. Mikäs sen kivampaa niille.

Ei mun pankki kylläkään ehdottanut, tosin ne varmaan näki että mulle jäi vielä asuntokaupan jälkeen rahaa tilille "muuttoon ja huonekaluihin". Huonekalut mulla tosin oli jo, kun olin ennenkin asunut ja muutto ei paljoa maksa.

Oletko laskenut, paljonko saat rahaa käyttöösi, kun jätät esim. ensimmäisestä maksuerästä lyhennyksen pois? 150.000 € laina 20 vuoden maksuajalla ja 3,1 % korolla => annuiteettilainan kuukausierä on 832 €, josta lyhennystä 457 €.

Aika tiukkaan olet taloutesi vetänyt, toivottavasti jatkossa helpottaa. Etukäteissuunnittelu auttaa usein.

• käsirahan ahnehtija
        4+19 kirjoitti:

Pankit tyrkyttävät aina lainaa ja lyhennysvapaita kuukausia, koska ne saavat silloin itselleen paremman korkotuoton. Mikäs sen kivampaa niille.

Ei mun pankki kylläkään ehdottanut, tosin ne varmaan näki että mulle jäi vielä asuntokaupan jälkeen rahaa tilille "muuttoon ja huonekaluihin". Huonekalut mulla tosin oli jo, kun olin ennenkin asunut ja muutto ei paljoa maksa.

Oletko laskenut, paljonko saat rahaa käyttöösi, kun jätät esim. ensimmäisestä maksuerästä lyhennyksen pois? 150.000 € laina 20 vuoden maksuajalla ja 3,1 % korolla => annuiteettilainan kuukausierä on 832 €, josta lyhennystä 457 €.

Aika tiukkaan olet taloutesi vetänyt, toivottavasti jatkossa helpottaa. Etukäteissuunnittelu auttaa usein.

Joops. Asia tuli selväksi, ihme että pankki edes uskalsi minulle lainata, kun talouteni on näköjään niin retuperällä... Käsirahoja on monensuuruisia, ei aina riitä edes se 30 000 euroa. Mutta eiköhän asia saada siellä pankissa sovittua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe