Tasa-arvoa tarvittaisiin Suomessakin

Totisinta totta

Jossakin ketjussa kirjoitettiin afrikkalaisista.
Tässä on tosi tarina Suomesta.
Oltiin syöpiksellä yhtä aikaa viereisissä sängyissä saamassa sytoja tiputuksella.
Tuntematon rouva naapurikunnasta ryhtyi kertomaan kokemuksiaan siitä, kuinka hän oli yrittänyt oman kuntasta lääkärille saadakseen hoitoa syöpään. Jonotusaika olisi ollut pari kuukautta, joten hän meni yksityiselle. Siellä hoidettiin ja leikattiin nopeasti. Koko juttu oli maksanut 16 000 euroa. Ja nyt oli siis saamassa sytoja jotta varmistetaan kaikkien syöpäsolujen kuoleminen ja sairauden uusiutuminen.
Kuuntelin häntä silloin sujuvasti, mutta en voinut silloin kertoa omaa sairaskertomustani.
Minä pääsin omassa kunnassani leikkaukseen noin kolmen viikon kuluessa ja kustannukset tutkimuksineen, leikkauksineen olivat ehkä 100 euroa (korkeintaan 200 euroa). Leikkauksen yhteydessä olin sairaalassa yhden vuorokauden.
Huh-huh, kyllä täällä Suomessakin esiintyy epätasa-arvoa.

41

606

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tasa-arvoa

Aivan niin, osa syöpää sairastavista joutuu myös Suomessa kustantamaan hoitonsa, kaikkia valmisteita ei julkisella anneta eikä hoitoa saa aina tarpeeksi nopeasti, turhaa hurskastelua tämä Afrikkajuttu.

• entinen syöpäp.

kun tämä kyseinen Afrikkalainen nainen ei saanut hoitoa ollenkaan!

• Totisinta totta
        entinen syöpäp. kirjoitti:

kun tämä kyseinen Afrikkalainen nainen ei saanut hoitoa ollenkaan!

Uskomatonta, että nykypäivänä voi näin olla, että turvaudutaan 'poppakonsteihin' kun maailmassa kuitenkin sitä tietoa ja taitoa on olemassa. Säälittää ne ihmiset, joille ikäänkuin annetaan vain turhia toiveita paranemisesta. Näinhän ei tietenkään saisi olla.
        Ei saisi olla myöskään niin, että täällä meillä jossa on kaikki pelit ja vehkeet ja vimpaimet ja kännykät käytössä ja näissä sairaustapauksissakin ihan huippuluokan tietoa, niin jotkut joutuu odottamaan ja maksamaan asiasta enemmän kuin toiset.
        Paljon olisi vieltä politiikoilla tehtävää täällä Suomessakin, ymmärtävätköhän edes sitä.
        Mitä voi siis tavallinen kansalainen tehdä?
        Kirjoittaa Suomi24:ssä, ja ehkä äänestää vaaleissa ja toivoa parasta.
        On se niin väärin.

• entinen syöpäp.

pääkaupunkiseudulla pääsee nopeasti hoitoon,pääsin rintasyöpä leikkaukseen noin 2.viikon kuluttua diagnoosista ,tuntuu uskomattomalta että jossain joutuu odottamaan kaksi kuukautta:(

• Erot kuntakohtaisia

Hoitoon pääsyssä on paikkakuntakohtaisia eroja, osassa kunnista on pulaa onkologeista ja hoitoihin tulee viivettä. Pääkaupunkiseudulla ei varmaan ole lääkäripulaa.

• Erot kuntakohtaisia kirjoitti:

Hoitoon pääsyssä on paikkakuntakohtaisia eroja, osassa kunnista on pulaa onkologeista ja hoitoihin tulee viivettä. Pääkaupunkiseudulla ei varmaan ole lääkäripulaa.

Tuntuu minustakin uskomattomalta,että tosiaan jossakin joutuisi odottamaan hopitoa 2 kk.Itse asun Tampereella ja mut leikattiin n.3 viikon kuluttua diagnoosista.Eräs tuttavani sairasti rintasyövän vuosia sitten.Hän asui Lahdessa,jossa vielä silloin ei ollut mahdollista saada sädehoitoa.Kela tai kunta maksoi hänelle sädehoidot Tampereella ja lisäksi 5 viikon ajan myös taksikyydit niihin.Tämäkin tapaus hoidettiin nopeasti.Mulla tietenkään ei ole omakohtaista kokemusta kuin omasta tapauksestani,joten en ala tähän aloittajan juttuun kuitenkaan vastaankaan väittämään.

• Totisinta totta
        KIZZ3 kirjoitti:

Tuntuu minustakin uskomattomalta,että tosiaan jossakin joutuisi odottamaan hopitoa 2 kk.Itse asun Tampereella ja mut leikattiin n.3 viikon kuluttua diagnoosista.Eräs tuttavani sairasti rintasyövän vuosia sitten.Hän asui Lahdessa,jossa vielä silloin ei ollut mahdollista saada sädehoitoa.Kela tai kunta maksoi hänelle sädehoidot Tampereella ja lisäksi 5 viikon ajan myös taksikyydit niihin.Tämäkin tapaus hoidettiin nopeasti.Mulla tietenkään ei ole omakohtaista kokemusta kuin omasta tapauksestani,joten en ala tähän aloittajan juttuun kuitenkaan vastaankaan väittämään.

Suuremmissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa asia on ilmeisestikin hoidossa, mutta pikkukunnissa on asia erikseen. Valitettavasti.
        Niin se vaan näyttää olevan, että ei ole lottovoitto pelkästään syntyä Suomeen. Pitäsisi myös osata valita se syntymäkunta tai muuttaa paikkakunnalle, jossa hommat hoituu. Eikä tämä nyt koske ainoastaan syöpähoitoja, vaan muitakin kunnan palveluita. Valitettavasti.
        Toivotaan, että näissäkin asioissa päästään eteenpäin ja tasa-arvoisuus toteutuu jossain vaiheessa.

• Virkkalasta.
        Totisinta totta kirjoitti:

Suuremmissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa asia on ilmeisestikin hoidossa, mutta pikkukunnissa on asia erikseen. Valitettavasti.
        Niin se vaan näyttää olevan, että ei ole lottovoitto pelkästään syntyä Suomeen. Pitäsisi myös osata valita se syntymäkunta tai muuttaa paikkakunnalle, jossa hommat hoituu. Eikä tämä nyt koske ainoastaan syöpähoitoja, vaan muitakin kunnan palveluita. Valitettavasti.
        Toivotaan, että näissäkin asioissa päästään eteenpäin ja tasa-arvoisuus toteutuu jossain vaiheessa.

nopeasti pääsitte leikkaukseen eripuoilla Suomea asuvat?
        Täällä Lohjan seudulla odotin leikkausta 2.viikkoa.

• HRO
        Virkkalasta. kirjoitti:

nopeasti pääsitte leikkaukseen eripuoilla Suomea asuvat?
        Täällä Lohjan seudulla odotin leikkausta 2.viikkoa.

varmaksi syöväksi 17.10 leikkaus 7.11 ja 30.11 sytot alko 19.1 joten aika mukavalla aikataululla
        olen K-S Ainakin E-P suunnalta kuullut viivästymistä.
        Mutta tässä jos missä saa veromarkoilleen katetta,vaikka joskus olen minäkin pitkin hampain ajatellut
        summia jota verona viety. Ja mitä enempi ikää niin myös kremppaa ainakin omalla kohdalla.
        Minkä ikäisinä olette sairastuneet syöpään?

• Virkkala..
        HRO kirjoitti:

varmaksi syöväksi 17.10 leikkaus 7.11 ja 30.11 sytot alko 19.1 joten aika mukavalla aikataululla
        Mutta tässä jos missä saa veromarkoilleen katetta,vaikka joskus olen minäkin pitkin hampain ajatellut
        summia jota verona viety. Ja mitä enempi ikää niin myös kremppaa ainakin omalla kohdalla.

rintasyöpään 42.vuotiaana puolitoista vuotta sitten.

• granaattiomppu
        Virkkala.. kirjoitti:

rintasyöpään 42.vuotiaana puolitoista vuotta sitten.

Sairastuin 49-vuotiaana.Leikkaukseen kahden viikon päästä diagnoosista, näin siis Hyvinkäällä.
        Sytostaatit aloitettiin Meilahdessa n. kuuden viikon päästä leikkauksesta.
        Minusta tuo kaksikin viikkoa oli kamalan pitkä aika (silloin), olin varma, että syöpä oli aivoissa kun huimasikin (mikä johtui syömättömyydestä).

• Totisinta totta
        HRO kirjoitti:

Tai siis diagnoosi todettiin 48 v. Enhän minä koskaan saa sitä tietää milloin todellisuudessa sairastuin. Saattoi olla niin, että olin sairastanut sitä tietämättäni vaikka kuinka kauan, sillä eihän syöpä tule hetkessä samaan tapaan kuin flunssa.
        Ajattelenkin niin, että diagnoosista alkoi parantuminen ja uusi elämä. Siitä on nyt 8 v.
        Ja toivoisinkin niin, että muutkin voisivat näin ajatella.
        Syöpädiagnoosi oli oikeastaan onnenpotku omalle elämälleni, vaikka se aluksi olikin järkytys itselleni ja myös perheelleni. Ilman sitä olisin kuihtunut pois jo aikapäiviä sitten. Kun diagnoosi tuli, niin siitä alkoivat hoidot, jotka tosin kestivät aika monta kuukautta, ja paraneminen, ja lopputulos oli hyvä. Sain monta monta vuotta elinaikaa lisää läheisteni ja ennekaikkea lastenlasteni kanssa.
        Tässä minä edelleenkin kirjoittelen silloin tällöin. Ja samalla ajattelen, että en minä vieläkään jouda täältä mihinkään lähtemään kun on niin paljon tekemättä ja kokematta ja kertomatta erityisesti ajatellen niitä lapsenlapsia. Ja tämä oli vanhan äitinikin ensireaktio kun kuuli sairaudestani: "Ethän sä nyt voi vielä mihinkään lähteä."
        Tämä kaikki on kannustanut minua eteenpäin.
        Näillä mennään - päivä kerrallaan - tsemppiä muillekin.

• 30.

Tai siis diagnoosi todettiin 48 v. Enhän minä koskaan saa sitä tietää milloin todellisuudessa sairastuin. Saattoi olla niin, että olin sairastanut sitä tietämättäni vaikka kuinka kauan, sillä eihän syöpä tule hetkessä samaan tapaan kuin flunssa.
        Ajattelenkin niin, että diagnoosista alkoi parantuminen ja uusi elämä. Siitä on nyt 8 v.
        Ja toivoisinkin niin, että muutkin voisivat näin ajatella.
        Syöpädiagnoosi oli oikeastaan onnenpotku omalle elämälleni, vaikka se aluksi olikin järkytys itselleni ja myös perheelleni. Ilman sitä olisin kuihtunut pois jo aikapäiviä sitten. Kun diagnoosi tuli, niin siitä alkoivat hoidot, jotka tosin kestivät aika monta kuukautta, ja paraneminen, ja lopputulos oli hyvä. Sain monta monta vuotta elinaikaa lisää läheisteni ja ennekaikkea lastenlasteni kanssa.
        Tässä minä edelleenkin kirjoittelen silloin tällöin. Ja samalla ajattelen, että en minä vieläkään jouda täältä mihinkään lähtemään kun on niin paljon tekemättä ja kokematta ja kertomatta erityisesti ajatellen niitä lapsenlapsia. Ja tämä oli vanhan äitinikin ensireaktio kun kuuli sairaudestani: "Ethän sä nyt voi vielä mihinkään lähteä."
        Tämä kaikki on kannustanut minua eteenpäin.
        Näillä mennään - päivä kerrallaan - tsemppiä muillekin.

kirjoitus, kiitos siitä.

• syöpäp.-08
        KIZZ3 kirjoitti:

ikäisinä sairastutte KIZZ3 ja HRO nimimerkillä kirjoittavat,minä sairastuin 41v. syntymäpäiväni aikoihin,tai silloin kyhmy rinnassani todettiin syöväksi.

• uteliaskin
        syöpäp.-08 kirjoitti:

ikäisinä sairastutte KIZZ3 ja HRO nimimerkillä kirjoittavat,minä sairastuin 41v. syntymäpäiväni aikoihin,tai silloin kyhmy rinnassani todettiin syöväksi.

tietoa teillä rintasyöpäsillä siitä että onko isohkot tai pienehköt kuppikoot alttiinpia saada tämä tauti,vaiko kaikilla koolla sama ennuste,olisi kiintoisaa kuulla,kysymys on tietenkin hiukan intiimi joten reippaasti vaan vastaamaan.Itse olen lyhytsuolinen ja pikkasen pullean sorttinen ollut aina.

• syöpäp.-08
        uteliaskin kirjoitti:

tietoa teillä rintasyöpäsillä siitä että onko isohkot tai pienehköt kuppikoot alttiinpia saada tämä tauti,vaiko kaikilla koolla sama ennuste,olisi kiintoisaa kuulla,kysymys on tietenkin hiukan intiimi joten reippaasti vaan vastaamaan.Itse olen lyhytsuolinen ja pikkasen pullean sorttinen ollut aina.

sairastuin A.kuppikoolla,mielestäni kysymyksesi ei ollut liian intiimi,tosin ennen lapsieni (4.lasta) imetystä kuppikokoni oli B.

• Totisinta totta
        uteliaskin kirjoitti:

Ilmeisesti kuppikoolla ei ole merkitystä.
        Tämän päivän NOVAssa esitettyjen uutisten perusteella on kait lähinna syynä nykyiset elämäntavat.
        Mitä siellä nyt mainttiinkaan, esim.
        - synnytysiän kasvaminen (ennen lasten hankinta aloitettiin kakskymppisinä, nykyisin kolmekymppisinä)
        - hormonihoidot (vaihdevuosi-iässä)
        - lihavuus
        - ainakin nämä, ja joitakin muita.
        Olihan niitä muitakin syitä miksi rintasyöpä on nykyisin niin yleistä, mutta ilmeisesti kuitenkin on niin, että yksittäistä varmaa syytä ei voida sanoa, vaan syöpä on monien nykyajan elintapojen summa.
        Seuraa uutisointia telkusta tai netistä.

• granaattiomppu

Ilmeisesti kuppikoolla ei ole merkitystä.
        Tämän päivän NOVAssa esitettyjen uutisten perusteella on kait lähinna syynä nykyiset elämäntavat.
        Mitä siellä nyt mainttiinkaan, esim.
        - synnytysiän kasvaminen (ennen lasten hankinta aloitettiin kakskymppisinä, nykyisin kolmekymppisinä)
        - hormonihoidot (vaihdevuosi-iässä)
        - lihavuus
        - ainakin nämä, ja joitakin muita.
        Olihan niitä muitakin syitä miksi rintasyöpä on nykyisin niin yleistä, mutta ilmeisesti kuitenkin on niin, että yksittäistä varmaa syytä ei voida sanoa, vaan syöpä on monien nykyajan elintapojen summa.
        Seuraa uutisointia telkusta tai netistä.

Minulla oli ja on edelleenkin iso kuppikoko, DD tai E. Siksikin osapoisto oli parempi vaihtoehto, painava proteesi olisi ollut karmea tai sitten olisi pitänyt pienentää tervettäkin rintaa.

Kuukautisten aikainen alkamisikä on myös yksi riskitekijä. Alkoholi ja tupakka ovat myös listalla.
        Niistä E-pillereistä ei paljon puhuta, kysyin kyllä syöpikseltä ja eivät kuulema vaikuta. Uskoako vai ei?

Mutta ollessani Meri-Karinassa kuntoutuskurssilla siellä luennoiva onkologi kertoi, että kenelle syöpä on tullakseen, se tulee yli 90 %:sesti vaikka mitä tekisi. Voisiko sanoa, että on geeneihin kirjoitettu?

• 18+14
        granaattiomppu kirjoitti:

Minulla oli ja on edelleenkin iso kuppikoko, DD tai E. Siksikin osapoisto oli parempi vaihtoehto, painava proteesi olisi ollut karmea tai sitten olisi pitänyt pienentää tervettäkin rintaa.

Kuukautisten aikainen alkamisikä on myös yksi riskitekijä. Alkoholi ja tupakka ovat myös listalla.
        Niistä E-pillereistä ei paljon puhuta, kysyin kyllä syöpikseltä ja eivät kuulema vaikuta. Uskoako vai ei?

Mutta ollessani Meri-Karinassa kuntoutuskurssilla siellä luennoiva onkologi kertoi, että kenelle syöpä on tullakseen, se tulee yli 90 %:sesti vaikka mitä tekisi. Voisiko sanoa, että on geeneihin kirjoitettu?

rintasyöpään 44.vuotiaana kaksi vuotta sitten,olen pieni rintainen hoikka,tupakoimaton ja kolme synnytystä ,esikoisen synnytin 19.vuotiaana,toisen 22.v. ja " ilta tähden" 36.vuotiaana.
        Olen lukenut palstaa ja myös arkistoa ja täällä on lihavaa,laihaa,iäkästä,nuorta,tupakoivaa,tupakoimatonta - laidasta laitaan naisia jotka ovat sairastuneet rintasyöpään.
        Olen kanssasi samaa mieltä,ehkä se syöpä on geeneissä eikä sitä voi välttää olivat elintavat millaiset vaan.

• HRO
        18+14 kirjoitti:

rintasyöpään 44.vuotiaana kaksi vuotta sitten,olen pieni rintainen hoikka,tupakoimaton ja kolme synnytystä ,esikoisen synnytin 19.vuotiaana,toisen 22.v. ja " ilta tähden" 36.vuotiaana.
        Olen lukenut palstaa ja myös arkistoa ja täällä on lihavaa,laihaa,iäkästä,nuorta,tupakoivaa,tupakoimatonta - laidasta laitaan naisia jotka ovat sairastuneet rintasyöpään.
        Olen kanssasi samaa mieltä,ehkä se syöpä on geeneissä eikä sitä voi välttää olivat elintavat millaiset vaan.

Nimimerkkini kertoo jo lähellä olevan ikäni, tehdäänkö arvausleikki asiasta
        Synnytyksiä minulla 2 lapsia 3 rintaruokinta 0 -kuppikoko e. Kolmevuotta ennen syövän
        toteamista
        minulle tehtiin 8 voipaketin painon edestä pienennys leikkaus, terveydellistä syistä,joka olisi
        pitänyt tehdä parikymmentä vuotta aikaisemmin Tuli vähän pitkään tuumattua
        Tramia en halua mieluummin pois tuo toinenkin.Ei sillä ettei massasta löydy, en vaan halua
        olen tän "leikkikalu" riesan kaa taisteluni taistellut. Mutta ilomielin suon sen heille jotka
        haluavat onhan se kädelle niskoille ja ryhdille ok ja ennenkaikkea naiseudelle.
        Hyvät yöt palataan

• HRO kirjoitti:

Synnytyksiä minulla 2 lapsia 3 rintaruokinta 0 -kuppikoko e. Kolmevuotta ennen syövän
        toteamista
        minulle tehtiin 8 voipaketin painon edestä pienennys leikkaus, terveydellistä syistä,joka olisi
        Tramia en halua mieluummin pois tuo toinenkin.Ei sillä ettei massasta löydy, en vaan halua
        olen tän "leikkikalu" riesan kaa taisteluni taistellut. Mutta ilomielin suon sen heille jotka
        Hyvät yöt palataan

Itse sairasatuin 45-vuotiaana.Mulla oli isot É kokoiset rinnat,nyt leikkauksen jälkeen koko on kai B,minkä koen kyllä vain hyvänä juttuna.Tervettäkin rintaa pienennettiin leikkauksesssa.

• H.T.K.LL.
        granaattiomppu kirjoitti:

kirjoitti vuonna -07 muumi äiti nimimerkki ja hänellä sekä hänen lähes kaikilla suvun naisilla oli rintasyöpä,suvun naisilta löydettiin syövälle altistava geenivirhe
        Minä uskon että syöpä on geeneissä ainakin jos usea suvun nainen sairastuu,minun suvussani minä sekä siskoni sairastuimme mutta iäkkäinä,puolivälissä kuudetta kymmentä.

On perjantai,13.päivä ,siitä huolimatta hyvää onnea kaikille tälle päivälle:-))))

• -70.syntynyt.
        HRO kirjoitti:

toteamista
        Hyvät yöt palataan

HRO...en pysty arvelemaan ikääsi nimimerkkisi perusteella: ???
        Olisiko 40.tai 50,arvailen:)

• Totisinta totta
        H.T.K.LL. kirjoitti:

kirjoitti vuonna -07 muumi äiti nimimerkki ja hänellä sekä hänen lähes kaikilla suvun naisilla oli rintasyöpä,suvun naisilta löydettiin syövälle altistava geenivirhe
        Minä uskon että syöpä on geeneissä ainakin jos usea suvun nainen sairastuu,minun suvussani minä sekä siskoni sairastuimme mutta iäkkäinä,puolivälissä kuudetta kymmentä.

On perjantai,13.päivä ,siitä huolimatta hyvää onnea kaikille tälle päivälle:-))))

Jos suvussa on esiintynyt naisille tyypillisiä syöpälajeja, rintasyöpä, kohtusyöpä, munasarjasyöpä, niin kannattaa asia ottaa esille lääkärin kanssa ja tutkituttaa tilanne.
        Tiedän tutavapiirissä tapauksen, jolla tämän tutkimuksen jälkeen todettiin että syöpäriski geeneistä johtuen on ilmeinen. Niinpä hänelle oli ehdotettu kohdun, munasarjojen ja rintojen poistoa varmuuden vuoksi.
        Munasarjat ja kohtu poistettiinkin, mutta rinnat säilytettiin vielä. Jatkossa ne rinnat ovat erityisen tarkkailun alla.
        Hyvä näin hänelle. Jos rinnoista löytyy vähänkään epäilyttävää, niin sitten ilmeisesti ryhtyvät toimenpiteisiin.

• iira'

Jos suvussa on esiintynyt naisille tyypillisiä syöpälajeja, rintasyöpä, kohtusyöpä, munasarjasyöpä, niin kannattaa asia ottaa esille lääkärin kanssa ja tutkituttaa tilanne.
        Tiedän tutavapiirissä tapauksen, jolla tämän tutkimuksen jälkeen todettiin että syöpäriski geeneistä johtuen on ilmeinen. Niinpä hänelle oli ehdotettu kohdun, munasarjojen ja rintojen poistoa varmuuden vuoksi.
        Munasarjat ja kohtu poistettiinkin, mutta rinnat säilytettiin vielä. Jatkossa ne rinnat ovat erityisen tarkkailun alla.
        Hyvä näin hänelle. Jos rinnoista löytyy vähänkään epäilyttävää, niin sitten ilmeisesti ryhtyvät toimenpiteisiin.

jos näet tämän, niin ole kiltti ja kirjoita, täällä on monta kiinnostunutta lukijaa!

Älä panttaa tällaista tietoa kun siitä olisi apua niin monille muille.

Vai välitätkö sinä toisten saamasta avusta, jos vain itse ja läheisesi ovat parantuneet???

• Totisinta totta
        iira' kirjoitti:

jos näet tämän, niin ole kiltti ja kirjoita, täällä on monta kiinnostunutta lukijaa!

Vai välitätkö sinä toisten saamasta avusta, jos vain itse ja läheisesi ovat parantuneet???

Kirjoittakaa ihmeessä, jos tiedätte tarkemmin tästä.
        Omassa suvussani ei tällaista geenivirhettä ole virallisesti todettu, joten en voi kommentoida enempää.
        Tiedän vain kuulemani perusteella sen, että aina ei ole kysymys arpapelistä ja mystisitä asioista.

• Nyt Terve

Kirjoittakaa ihmeessä, jos tiedätte tarkemmin tästä.
        Omassa suvussani ei tällaista geenivirhettä ole virallisesti todettu, joten en voi kommentoida enempää.
        Tiedän vain kuulemani perusteella sen, että aina ei ole kysymys arpapelistä ja mystisitä asioista.

Itse sairastin syovan noin 55-vuotiaana, hoikka ja muuten terve nainen. Rintaliivikoko A kuppi. Suvussani esiintyi paljon syopaa, sita laakarinikin tenttasi minulta. Setani, myos 2 tatiani kuolivat syopaan (eri syovat). Tama on erittain tarkea tieto laakareille.

Myos otin HRT (hormone replacement therapy) muutaman vuoden, jolloin oloni oli paljon parempi kuin mita jatkuvasti karsia vaikeista vaihdevuosista, ihoni oli kuin teinityton, samoin hiukseni yms.

Tulos: ensin sain sappikivia ja sitten tuli tama rintasyopa (jota hormoonit juuri ruokkivat!), molemmat ovat tyypillisia sairauksia, joita HRT:n ottajat saavat. Niiden kaytto loppui sitten siihen paikkaan.
        Sitten tuli vaihdevuodet toisen kerran, hallelujaa, en tiennyt itkeako vai nauraa.

• ex syöppis.
        iira' kirjoitti:

muumi äiti oli hyvin kiltti ihminen ja varmasti kirjoittaa jos vielä käy tällä palstalla,hänen kirjoituksiaan geenivirheestä löytyy kyllä arkistosta siltä ajalta jolloin hän aktiivisesti oli palstan vakikirjoittaja kaikkien sen aikaisten vakikirjoittajien joukossa
        Arkistoa voi lukea kuka vaan,siellä on paljon tietoa ainakin rintasyövästä.

Monet vuoden -07.kirjoittajat ovat lopettaneet tänne kirjoittamisen,ehkä ovat halunneet jättää syöpäpalstat/ mutta arkistosta voi lukea heidän kirjoitukisiaan kuka vaan on kiinnostunut:-)))

• Sirkka.
        iira' kirjoitti:

..niin vihaiseksi kun sinä nimimerkki"iira'" kirjoitat:.."vai välitätkö sinä toisten saamasta avusta,jos vain itse ja läheisesi ovat parantuneet",
        Kuinka saatat kirjoittaa noin,kuinka voit tietää,ovatko muumi äidin läheiset parantuneet ja onko hän itsekään parantunut?Viimeisessä viestissään hän kertoi olleensa taas pitkällä sairauslomalla,ehkä syöpä oli uusiutunut taas ja ollut siksi sairauslomalla,ja hän sanoi ettei hänellä ole nettiä käytössään kotona ja on siksi vieraantunut tästä palstasta.

Hänen puolisonsa sairasti suolistosyöpää,kuinka saatat kirjoittaa noin ettei hän välittäisi kuin itsestään?

Netissä on paljon tietoa näistä geeni asioista,mm. cancerilla,ota selvää asioista jos ne on sinulle ajankohtaisia,lopeta tuollainen kirjoittaminen.Toivon todella,ettei muumi äiti koskaan lukisi enää sinunlaistesi kirjoituksia.
        Jos olet syöpäpotilas,et kirjoita noin:(((

• ....................
        iira' kirjoitti:

sinulle kaipaamaasi tietoa syövän perinnöllisyydestä:
        htt://www.cancer.fi/tietoasyovasta/perinnollisuus/

• ..................

• ....................

• Totisinta totta
        Nyt Terve kirjoitti:

Itse sairastin syovan noin 55-vuotiaana, hoikka ja muuten terve nainen. Rintaliivikoko A kuppi. Suvussani esiintyi paljon syopaa, sita laakarinikin tenttasi minulta. Setani, myos 2 tatiani kuolivat syopaan (eri syovat). Tama on erittain tarkea tieto laakareille.

Myos otin HRT (hormone replacement therapy) muutaman vuoden, jolloin oloni oli paljon parempi kuin mita jatkuvasti karsia vaikeista vaihdevuosista, ihoni oli kuin teinityton, samoin hiukseni yms.

Tulos: ensin sain sappikivia ja sitten tuli tama rintasyopa (jota hormoonit juuri ruokkivat!), molemmat ovat tyypillisia sairauksia, joita HRT:n ottajat saavat. Niiden kaytto loppui sitten siihen paikkaan.
        Sitten tuli vaihdevuodet toisen kerran, hallelujaa, en tiennyt itkeako vai nauraa.

Minulle vaihdevuodet tulivat ensimmäisten sytojen jälkeen. Kuukautiset loppuivat siihen paikkaan ja sitten hormonihoitojen, antiestrogeenin kanssa, tulivat nämä hikoilut ja levottomat jalat jne. Sitä kesti muutaman kuukauden, kun se sitten helpotti, ihan niinkuin lääkäri oli kertonut.
        Oma syöpäni oli hormoonipositiivinen, joten helpostusta tuohon ei ollut saatavissa, sillä estrogeenin läsnäollessa syöpäsolut olisivat voineet hyvin ja olisivat vaan saattaneet innostua lisääntymään.
        Epämiellyttäviähän ne kuumat aallot olivat, mutta siedettäviä, varsinkin kun tiedossa oli helpotusta muutamassa kuukaudessa.

• Lilja Rönsy

Minulle vaihdevuodet tulivat ensimmäisten sytojen jälkeen. Kuukautiset loppuivat siihen paikkaan ja sitten hormonihoitojen, antiestrogeenin kanssa, tulivat nämä hikoilut ja levottomat jalat jne. Sitä kesti muutaman kuukauden, kun se sitten helpotti, ihan niinkuin lääkäri oli kertonut.
        Oma syöpäni oli hormoonipositiivinen, joten helpostusta tuohon ei ollut saatavissa, sillä estrogeenin läsnäollessa syöpäsolut olisivat voineet hyvin ja olisivat vaan saattaneet innostua lisääntymään.
        Epämiellyttäviähän ne kuumat aallot olivat, mutta siedettäviä, varsinkin kun tiedossa oli helpotusta muutamassa kuukaudessa.

Sinä onnellinen Totisinta totta, jos selvisit antiestrogeenien haitoista muutamassa kuukaudessa! Tämä täti on kärvistellyt niiden kanssa nyt 6 vuotta, kun sain Aromasin- lisälääkityksen Tamofenin jälkeen, eli 5 2. Lääkityksen aion lopettaa keväällä 2011, toivon, että saan vielä sen yhden kontrollin vaikken söisikään syksyyn saakka Aromasinia.
        On ollut rankkaa, niinpä päätin työterveyshoitajan kehotuksesta viimein hakea osa-aikaista (tilapäistä) työkyvyttömyyseläkettä. Eihän siihen pelkät vaihdevuosivaivat toki riitä, olen ollut paljon sairaslomalla masennuksen ja ahdistuneisuuden takia.
        Nyt työpaikan henkikin on muuttunut niin julmaksi, että herkimmät poljetaan maahan.

Onnekseni sain myönteisen päätöksen n. 3 kk:n kuluttua hakemuksen lähettämisestä. Eli nopeata toimintaa eläkevakuutusyhtiöltä. Nyt sitten lasketaan, pärjäänkö sillä tulolla. Kun vuokra nyt pitää yksin maksaa ja asuntotukea en saa. On "liian iso"asunto eli kaksio. Tästä en kyllä enää muuta, viime laman aikana jouduin muuttamaan tähän ihanasta uudesta kaksiosta lapseni kanssa. Silloin karsittiin asuntotukia, eli 2 hengen yksin huoltajaperheessä minun vaatimattomilla toimistotyöntekijän tuloillani meiltä tippui tuki pois = vuokra nousi 500 markkaa.

Anteeksi, hiukan meni OT eli asian sivuun :) kun joku aina hermostuu keskustelun rönsyilystä.

• Totisinta totta
        Lilja Rönsy kirjoitti:

Sinä onnellinen Totisinta totta, jos selvisit antiestrogeenien haitoista muutamassa kuukaudessa! Tämä täti on kärvistellyt niiden kanssa nyt 6 vuotta, kun sain Aromasin- lisälääkityksen Tamofenin jälkeen, eli 5 2. Lääkityksen aion lopettaa keväällä 2011, toivon, että saan vielä sen yhden kontrollin vaikken söisikään syksyyn saakka Aromasinia.
        On ollut rankkaa, niinpä päätin työterveyshoitajan kehotuksesta viimein hakea osa-aikaista (tilapäistä) työkyvyttömyyseläkettä. Eihän siihen pelkät vaihdevuosivaivat toki riitä, olen ollut paljon sairaslomalla masennuksen ja ahdistuneisuuden takia.
        Nyt työpaikan henkikin on muuttunut niin julmaksi, että herkimmät poljetaan maahan.

Onnekseni sain myönteisen päätöksen n. 3 kk:n kuluttua hakemuksen lähettämisestä. Eli nopeata toimintaa eläkevakuutusyhtiöltä. Nyt sitten lasketaan, pärjäänkö sillä tulolla. Kun vuokra nyt pitää yksin maksaa ja asuntotukea en saa. On "liian iso"asunto eli kaksio. Tästä en kyllä enää muuta, viime laman aikana jouduin muuttamaan tähän ihanasta uudesta kaksiosta lapseni kanssa. Silloin karsittiin asuntotukia, eli 2 hengen yksin huoltajaperheessä minun vaatimattomilla toimistotyöntekijän tuloillani meiltä tippui tuki pois = vuokra nousi 500 markkaa.

Anteeksi, hiukan meni OT eli asian sivuun :) kun joku aina hermostuu keskustelun rönsyilystä.

Näillä palstoilla sana on vapaa - ainakin pitäisi olla.
        Täsmennys tuohon antiestrogeenihoitoon. Söin antiestrogeeniä 5 2 vuotta. Nyt olen ollut vuoden ihan ilman mitään lääkitystä. Vaihdevuosioireita tuosta lääkityksestä todellakin tuli, mutta ne helpottivat muutaman kuukauden kuluttua, jonka jälkeen palasin tavallaan entiseen elmänrytmiin ja arkeen, paitsi että niitä pillereitä piti ottaa joka päivä usean vuoden ajan. Se oli tietenkin pitkäaikainen pysyvä muutos elämääni, mutta ei siitä nyt pahemmin ollut haittaa, eikä kustannuksiakaan, kun sain ne apteekista toimitusmaksulla. Lääkäri oli aikanaan kirjoittanut sellaisen todistuksen, että lääkkeet korvataan Kelassa. Toimitusmaksu oli muistaakseni 5 euroa kolmen kuukauden lääkeannoksesta.
        Minulla oli Tamofenin jälkeen Femar.
        Suosittelen, että sinnittelet lääkekuurin loppuun ja käyt siellä viimeisessä syöpäkontrollissa.
        Harmi, että syöpäpotilailla ja muillakin sairailla tuo työ ja taloudellinen tilanne tuottavat harmia itse sairauden lisäksi.
        Itselläni oli tosi hyvä tuuri, sillä työpaikalla sairauteen on suhtauduttu aina ihan asiallisesti. Ilmapiiri on koko ajan ollut hyvä. Ehkä sekin on yksi syy siihen kuinka olen selviytynyt sairaudesta. Itse kerroin alusta alkaen asiasta avoimesti ja työkaverit ottivat asian ihan ok, ja heidän ei tarvinnut missään vaiheessa arvailla miksi esim. hoitojen aikana olin silloin tällöin poissa töistä. Meillä ilmeisesti ymmärrettiin se, että kuka tahansa voi joutua tähän tilanteeseen, ja minua kannustettiin sillä lailla kivasti ja huomaamattomasti tässä asiassa nostamatta siitä siltikään isoa numeroa. Mutta se siitä minun jutustani.
        Sinulle henkilökohtaisesti haluan toivottaa vielä tseppiä tähän viimeiseen 'rutistukseen'. Nyt eletään jo elokuun puoliväliä ja pian on syksy ja joulu ja uusi vuosi 2011. Se ei ole kaukana.
        Noihin raha-asioihin liittyen, enhän tietenkään tunne tilannettasi, mutta kuulostaa hyvältä, että olet hoidellut asioitasi masentuneisuudesta huolimatta. Sinulla ilmeisesti eläke on tulossa. Tottakai se vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen, mutta asioilla on yleensä taipumus järjestyä, niillä raha-asioillakin. Luulen, että sitten kun työjutut jäävät pois kuvioista, jää ehkä pois jotakin kulujakin, esim. työmatkakulut.
        Tulipa pitkä vastaus, mutta lopuksi haluaisin sanoa Sinulle, että onnekas olet Sinäkin, kun olet saanut eläkepäätöksen.
        Itse haluaisin myös ryhtyä oloneuvokseksi, mutta juuri nyt se ei taida onnistua. Pitäisi vielä jaksaa monta vuotta töissä. Aika näyttää onnistunko selviytymään eläkeikään vai joudunko turvautumaan jossain vaiheessa sairaseläkkeeseen.
        Äläkä missään vaiheessa epäröi kirjoitella kuulumisiasi.
        Uskon, että täältä löytyy tukea ja ehkä apuakin jossakin kiperissä kysymyksissä.

• Totisinta totta

Täsmennys tuohon antiestrogeenihoitoon. Söin antiestrogeeniä 5 2 vuotta. Nyt olen ollut vuoden ihan ilman mitään lääkitystä. Vaihdevuosioireita tuosta lääkityksestä todellakin tuli, mutta ne helpottivat muutaman kuukauden kuluttua, jonka jälkeen palasin tavallaan entiseen elmänrytmiin ja arkeen, paitsi että niitä pillereitä piti ottaa joka päivä usean vuoden ajan. Se oli tietenkin pitkäaikainen pysyvä muutos elämääni, mutta ei siitä nyt pahemmin ollut haittaa, eikä kustannuksiakaan, kun sain ne apteekista toimitusmaksulla. Lääkäri oli aikanaan kirjoittanut sellaisen todistuksen, että lääkkeet korvataan Kelassa. Toimitusmaksu oli muistaakseni 5 euroa kolmen kuukauden lääkeannoksesta.
        Suosittelen, että sinnittelet lääkekuurin loppuun ja käyt siellä viimeisessä syöpäkontrollissa.
        Harmi, että syöpäpotilailla ja muillakin sairailla tuo työ ja taloudellinen tilanne tuottavat harmia itse sairauden lisäksi.
        Itselläni oli tosi hyvä tuuri, sillä työpaikalla sairauteen on suhtauduttu aina ihan asiallisesti. Ilmapiiri on koko ajan ollut hyvä. Ehkä sekin on yksi syy siihen kuinka olen selviytynyt sairaudesta. Itse kerroin alusta alkaen asiasta avoimesti ja työkaverit ottivat asian ihan ok, ja heidän ei tarvinnut missään vaiheessa arvailla miksi esim. hoitojen aikana olin silloin tällöin poissa töistä. Meillä ilmeisesti ymmärrettiin se, että kuka tahansa voi joutua tähän tilanteeseen, ja minua kannustettiin sillä lailla kivasti ja huomaamattomasti tässä asiassa nostamatta siitä siltikään isoa numeroa. Mutta se siitä minun jutustani.
        Sinulle henkilökohtaisesti haluan toivottaa vielä tseppiä tähän viimeiseen 'rutistukseen'. Nyt eletään jo elokuun puoliväliä ja pian on syksy ja joulu ja uusi vuosi 2011. Se ei ole kaukana.
        Noihin raha-asioihin liittyen, enhän tietenkään tunne tilannettasi, mutta kuulostaa hyvältä, että olet hoidellut asioitasi masentuneisuudesta huolimatta. Sinulla ilmeisesti eläke on tulossa. Tottakai se vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen, mutta asioilla on yleensä taipumus järjestyä, niillä raha-asioillakin. Luulen, että sitten kun työjutut jäävät pois kuvioista, jää ehkä pois jotakin kulujakin, esim. työmatkakulut.
        Tulipa pitkä vastaus, mutta lopuksi haluaisin sanoa Sinulle, että onnekas olet Sinäkin, kun olet saanut eläkepäätöksen.
        Itse haluaisin myös ryhtyä oloneuvokseksi, mutta juuri nyt se ei taida onnistua. Pitäisi vielä jaksaa monta vuotta töissä. Aika näyttää onnistunko selviytymään eläkeikään vai joudunko turvautumaan jossain vaiheessa sairaseläkkeeseen.
        Uskon, että täältä löytyy tukea ja ehkä apuakin jossakin kiperissä kysymyksissä.

Näinhän tämä välillä täällä palstoilla on, että asiat rönsyilevät. Niinhän tässä minunkin aloituksessani kävi. Aloitin keskustelun tasa-arvosta, mutta siitä on syntynyt paljon muutakin keskustelua.
        Mielestäni näin on hyvä, saa ja pitää ollakin niin, että jokainen voi kirjoitella omia ajatuksia ja tuntemuksiaan ihan vapaasti.
        Hyviä kesän viimeisiä hellepäiviä kaikille! Tukalaa on ollut, mutta parempaa tiedossa. Kokemukseni mukaan syksy tulee viimeistään kuukauden kuluttua. Ainakin muutamana vuotena on niin käynyt, että syksy tulee yhdessä yössä syyskuun pulivälissä :)

• ira¤

• ????+????
        ira¤ kirjoitti:

Venäläinen potilas vieressä tiputuksessa,vanhempi ihminen.Samallalailla häntä hoidettiin,kuin muitakin.

Onko joku väittänyt toisin ettei hoidettaisi??????

• Totisinta totta
        ira¤ kirjoitti:

Venäläinen potilas vieressä tiputuksessa,vanhempi ihminen.Samallalailla häntä hoidettiin,kuin muitakin.

Tämä on selkeä osoitus siitä, että syntyperällä ei ole merkitystä näissä asioissa täällä Suomessa, ja tässä ei ainakaan ole kysymys rasismista. Onneksi ainakin tässä ollaan tasa-arvoisia ihmisiä mistä sitten tulemmekin.
        Jos sitä rasismia jossakin esiintyy, niin muualla kuis syöpähoidoissa täällä Suomessa.

• Lilja Rönsy

Kiitos sinulle, Totisinta totta ystävällisyydestäsi!
        Yritän jaksaa syödä niitä tabuja, eihän se todellakaan ole hinnasta kiinni, siis potilaille. Oikea hintahan oli Aromasinissa yli 400 e, josta me maksamme sen n. 5 e.

Olet ensimmäinen, johon olen "törmännyt" netissä jolla on tämä 5 2 v lääkitys.
        Sinullakin oli ilmeisesti aggressivinen kasvain, koska kysyessäni syytä tähän pitkään lääkitykseen Meilahdessa sain vastauksen, että juuri se aggressivisuus ja leviämisriski olivat syinä 7 v lääkitykseen.

En siis pääse kokonaan irti työelämästä, tämä eläke olisi osa-aikainen ja sitä jatketaan tarvittaessa ilmeisesti. Mutta hyvä niinkin.

• Totisinta totta
        Lilja Rönsy kirjoitti:

Kiitos sinulle, Totisinta totta ystävällisyydestäsi!
        Yritän jaksaa syödä niitä tabuja, eihän se todellakaan ole hinnasta kiinni, siis potilaille. Oikea hintahan oli Aromasinissa yli 400 e, josta me maksamme sen n. 5 e.

Olet ensimmäinen, johon olen "törmännyt" netissä jolla on tämä 5 2 v lääkitys.
        Sinullakin oli ilmeisesti aggressivinen kasvain, koska kysyessäni syytä tähän pitkään lääkitykseen Meilahdessa sain vastauksen, että juuri se aggressivisuus ja leviämisriski olivat syinä 7 v lääkitykseen.

En siis pääse kokonaan irti työelämästä, tämä eläke olisi osa-aikainen ja sitä jatketaan tarvittaessa ilmeisesti. Mutta hyvä niinkin.

Meitä varmaan on muitakin, mutta muut eivät ehkä ole tulleet kertoneeksi tätä juttua näillä palstoilla.
        En nyt muista akressiivisuudesta, mutta aikanaan minulle kerrottiin, että 5 v pitää syödä tuota antiestrogeenia. Ja sitten kun se 5v oli ohi niin Meikun syöpäklinikalla lääkäri sanoi, että nykytietämyksen mukaan on hyvä vielä jatkaa tätä lääkitystä parilla vuodella. Ja niinhän siinä tehtiin. Hyvä näin. Nyt olen nk. terveiden kirjoissa eli en enää asioi syöpäklinikalla. Viime syksynä minut ohjeistettiin niin, että syöpä on ohi, mutta vaikka en enää käykään siellä syöpiksellä, niin olisi hyvä kuitenkin käydä parin vuoden välein vaikkapa omalla terveysasemalla omalääkärin vastaanotolla. Eihän sitä koskaan tiedä, jos se vaikka uusii tai ilmaantuu johonkin muualle.
        Olen kuitenkin toiveikas sen suhteen, ettei tällaista tulisi.
        Oli se kuitenkin melkoinen hoitojakso, jonka sain: leikaus, 6 kertaa sytoja, 25 kertaa säteitä ja sitten 5 2 v näitä hormoonipillereitä.
        Loppu hyvin, kaikki hyvin ainakin toistaiseksi.
        Sinäkin olet ilmeisesti tässä hoitoputkessa ihan viime metreillä, niin toivon, että jaksat hoitaa sen loppuun asti. Tsemppiä ja kirjoittele kuulumisistasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      88
      1567
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      12
      1450
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1390
    4. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      69
      1250
    5. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      99
      1164
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1150
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      257
      972
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      961
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      925
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      897
    Aihe