Tuoreen stevian käyttö

Hei,
Olen kasvattanut steviaa siemenistä ensimmäisen kerran tänä kesänä.

Lehdissä on sanottu, että se on 300 kertaa makeampi kuin sokeri. Tämä tarkoittanee steviasta jalostettua tuotetta.

Nyt laittaisin vadelmamesimarjamehua ja makeuttaisin sen tuoreilla stevian lehdillä. Pyydän neuvoa, paljonko steviaa laitan marjalitraa kohti, jos sokeria menisi noin 300 g.

Asiantuntemusta kiitollisena odottaen.

13

7367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja hyvin on kasvanutkin, mutta en ole sitä käyttänyt kuin kerran silppusin mausteeksi hedelmäsalaattiin. Mutta luulisin että kokeilemalla, ja maistamalla pääset selville asiasta. Tietenkin kiva jos joku muu tietää paremmin, ja minäkin haluaisin tietää käyttö, ja säilöntätapoja. Täytyy seurailla sinun vastauksiasi!

• steviatee

Minä kasvatin myös, ja nyt pitäisi kokeilla käyttöä. Muualta netistä löysin tällaisen vinkin:

"Hyvin kasvoivat ja syksyllä leikkasin pensaat tyvestä poikki ja tehosekottimella pistin murskaksi lehdet ja pehmeät oksat. Murskan sekoitin vodkan kanssa lasipurkkiin ja siirsin jääkaappiin. Kahden kuukauden päästä siivilöin ja suodatin murskan pois. Jäljelle jääneen nesteen laitoin pannuun liedelle hautumaan miedolla lämmöllä. Tarkoitus oli siis höyrystää alkoholi ja ylimääräinen neste pois. Lopputuloksena tumma ja siirappinen TODELLA makea liemi. Käytän toisinaan teen kanssa."
      http://www.huonekasvit.net/foorumi/viewtopic.php?f=19&t=3538

• steviatee

Niin ja voi tosiaan ihan tuoreenakin käyttää.

Meillä käytetään stiviaa suoraan pihalta tuoreena. Yksi lehti ei riitä makeuttamaan tarpeeksi, katkaisen aina sellaisen latvan , jossa on varmaan ainakin 5 lehteä. Kokeile niin että lisäät aina yhden lehden lisään ja niin löydät sopivan vahvuuden makeudelle.
        http://mammanmaailma.blogspot.com/2010/07/testasin-steviaa.html

Pitää kokeilla heti

• Freesia1

Näillä vinkeillä yritän.
        Laitoin mesimarjavadelmamehuuni tosi varovasti steviaa, eikä siitä tullut kovin makeaa.
        Tein vain pienen määrän, joten se säilynee ilman sokeriakin, ennen kuin tulee käytetyksi.
        Mahtaako stevialla olla samanlainen säilöntäominaisuus kuin sokerilla?

• -.-
        steviatee kirjoitti:

Niin ja voi tosiaan ihan tuoreenakin käyttää.

Meillä käytetään stiviaa suoraan pihalta tuoreena. Yksi lehti ei riitä makeuttamaan tarpeeksi, katkaisen aina sellaisen latvan , jossa on varmaan ainakin 5 lehteä. Kokeile niin että lisäät aina yhden lehden lisään ja niin löydät sopivan vahvuuden makeudelle.
        http://mammanmaailma.blogspot.com/2010/07/testasin-steviaa.html

Pitää kokeilla heti

Kun käytätte steviaa tuoreena, onko siinä se stevian lakritsimainen jälkimaku?

• ei säilöntään
        Freesia1 kirjoitti:

Näillä vinkeillä yritän.
        Laitoin mesimarjavadelmamehuuni tosi varovasti steviaa, eikä siitä tullut kovin makeaa.
        Tein vain pienen määrän, joten se säilynee ilman sokeriakin, ennen kuin tulee käytetyksi.
        Mahtaako stevialla olla samanlainen säilöntäominaisuus kuin sokerilla?

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=10&t=47444&start=0
        kaks aivan eri asiaa kasvi ja sokeri

• Hamina yrtti

Kodin Kukilla täällä Haminassa on nyt myynnissä Stevian taimia.

Näin niitä viime kesänä puutarhalla, kun testasivat niitä ja sain maistaakin. Makeaa on ja kasvit kasvoivat komeasti heillä. Ei kuulemma ole vaikea kasvatettava, kun tietää mitä tekee. Sieltä sain myös hyvät neuvot.

Taimia on kuulemma rajoiteusti ja varaavat niitä sitä mukaan. Toimittavat taimet sitten maaliskuun lopulta alkaen. Itse lupasin hakea ne vasta huhtikuun puolella, ettei tule ongelmia ikkunalauta tilan kanssa, kun on noita kaikenlaisia yrttejä muutenkin tuossa kasvamassa.

www.puutarha.com

• blösö

Stevian käytössä kannattaa olla varovainen sillä tutkija on testanneet eläinkokein, jolloin huomattu isojen annosten aiheuttavan DNA-muutoksia eläimillä. Tutkittaessa erilaisia annosmääriä on arvioitu turvallisen rajan olevan 4mg/kehon painokiloa kohden/vrk ja Hartwallin tiedottajan mukaan aikuisen päiväannos max 6L stevialla makeutettua ja alle 12v:lla max 2L/vrk.

Olen itsekkin juonut steviavirvoitusjuomia ja maultaan huomattavasti parempia kuin aspartaamijuomat. (aspartaami on aikoinaan kehitetty armeijalle haavanhoitoaineeksi)

• Onko noisa milligrammoissa kyse uutteesta vai esim. tuoreista lehdistä? Kyseessä on pakko olla konsentraatti, mutta miten se pitoisuus lasketaan esim. lehtikilosta? (Esim. jos paino 50 kg, maksimiannos olisi 200 mg/ vrk.)

• amqqq

penisiliini on kehitetty armejalle haavanhoidoksi, ei aspartami

• Iitin Tiltu

Siemenistä kasvatetut steviani kasvavat todella kituliaasti ikkunalaudalla. Kahden kuukauden ponnistelun jälkeen suurin on ehkä 4cm pitkä. Kahdesta siemenpussillisesta tuli yhteensä 6 tainta. Kolme niistä on vain parin sentin korkuisia. Mitä ihmettä olen tehnyt väärin? Mikä voisi auttaa tilannetta?

• steviasta

Kasvaakohan stevia tuollaisessa vesivilje laitteessa, kuten indoor garden?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe