Sotilasvala

viikon päästä

"Minä lupaan ja vakuutan kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä olevani Suomen valtakunnan luotettava ja uskollinen kansalainen. Tahdon palvella maatani rehellisesti sekä parhaan kykyni mukaan etsiä ja edistää sen hyötyä ja parasta.
Minä tahdon kaikkialla ja kaikissa tilanteissa, rauhan ja sodan aikana puolustaa isänmaani koskemattomuutta, sen laillista yhteiskuntajärjestystä sekä valtakunnan laillista esivaltaa. Jos havaitsen tai saan tietää jotakin olevan tekeillä laillisen esivallan kukistamiseksi tahi maan yhteiskuntajärjestyksen kumoamiseksi, tahdon sen viipymättä viranomaisille ilmoittaa.

Joukkoa, johon kuulun, sekä paikkaani siinä, en jätä missään tilanteessa, vaan niin kauan kuin minussa voimia on, suoritan saamani tehtävän loppuun.

Lupaan käyttäytyä kunnollisesti ja miehekkäästi, totella esimiehiäni, noudattaa lakeja ja asetuksia sekä säilyttää hyvin minulle uskotut palvelussalaisuudet. Tahdon myös asetovereitani kohtaan olla suora ja auttavainen. Milloinkaan en sukulaisuuden, ystävyyden, kateuden, vihan tai pelon vuoksi enkä myöskään lahjain tahi muun syyn tähden toimi vastoin palvelusvelvollisuuttani.

Jos minut asetetaan esimiesasemaan, tahdon olla alaisiani kohtaan oikeudenmukainen, pitää huolta heidän hyvinvoinnistaan, hankkia tietoja heidän toiveistaan, olla heidän neuvonantajanaan ja ohjaajanaan sekä omasta puolestani pyrkiä olemaan heille hyvänä ja kannustavana esimerkkinä.

Kaiken tämän minä tahdon kunniani ja omantuntoni mukaan täyttää.

8

1033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fhdjsfjk

      Puolustusvoimat voisivat luopua mahdottomista valoistaan ja kehittää koulutustaan niin, että motivaatio rakentuu henkilökohtaisen ymmärryksen kautta. Valat, uskonnollisuus, tunteet, esimiestavat ja käsitykset yhteiskunnasta ovat jokaisen omia, eikä niitä varusmiesaikana määrätä tai määritellä.

      Vannoja vannoo jos siltä tuntuu.

    • Atte Ateisti

      Tuosta on myös jeesustelemattomampi versio kirkkoon kuulumattomille.

      Minusta koko uskontotouhu pitäisi erottaa armeijasta, mutta siellä jos koskaan muutokset tapahtuvat hitaasti.

      Yhä edelleen rukoillaan käskystä: "KYPÄRÄ! PÄÄSTÄ! RUKOILKAAMME!

    • Humanistisesti

      Uskonnollisen sotilasvalan sijaan jokainen alokas voi valita uskonnottoman SOTILASVAKUUTUKSEN. Siinä luvataan oman kunnian ja omantunnon kautta eikä viitata melko epäselvästi johonkin oletetusti "kaikkivaltiaaseen ja kaikkitietävään", josa ei ole kuitenkaan tarkempaa selkoa mm. ohjesäännöissä. Sotilasvakuutus on siis vähintään yhtä pätevä kuin valakin, tai tavallaan pätevämpikin ainakin niiden osalta, jotka eivät totisesti usko jumaliin eikä varsinkaan kaikkitietävään (joka mm. tuntisi tulevaisuuden).

      Tässä kohtaa on niin onnellisesti, että myös kirkkoon kuuluva voi vapaati valita sotilasvakuutuksen.

      Muutenhan armeijassa on vielä - toistaiseksi - sellaista meininkiä, että kirkkoon kuuluminen muka velvoittaisi osallistumaan kaikkiin "kirkollissen työn" juttuihin. No, perustuslain mukaan kenenkään ei ole pakko osallistua jumalanpalvelusmenoihin jos ei taho. Yleinen palveluohjesääntö on vain pikkuisen ristiriidassa perutuslain kanssa, mutta ellaiahan sattuu...

      • Humanistisesti

        Onneksi siviilissä ei ole enää kirkossakäyntipakkoa - niin oli vielä 1800-luvulla - ja vieläpä jalkapuurangaistuksen uhalla. Juu nou jalkapuu?


      • 43tgrvb
        Humanistisesti kirjoitti:

        Onneksi siviilissä ei ole enää kirkossakäyntipakkoa - niin oli vielä 1800-luvulla - ja vieläpä jalkapuurangaistuksen uhalla. Juu nou jalkapuu?

        Kaikki kapiaiset on vähän outoja.

        Kapiaisilla on sian ulostetta kainaloissa, haisunäädän penis nenässä ja hauki perseessä. Kapianen on sittain sika, haisunäätä ja kala.
        Kapiaisia ja typeriä varusmiesjohtajia pitää herroitella. Näemmä myös reservin upseeria.

        Haistakaa kissan anaalia herra siankakka


    • ffdsfff

      En usko Jumalaan enkä Suomen maanpuolustukseen enkä edes lakien täydelliseen tottelemiseen. Eli minä olin valan aikana hiljaa.

      • Et-opelta

        Et sitten päättynyt mennä olemaan hiljaa sotilasvakuutuksen antamistilaisuuteen?! Olisit voinut keskittyä olemaan hiljaa vain "kunniaan ja omaantuntoon" liittyen... Nyt Sun piti ahkeroida myös "kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän" kanssa...


      • gfdgfg
        Et-opelta kirjoitti:

        Et sitten päättynyt mennä olemaan hiljaa sotilasvakuutuksen antamistilaisuuteen?! Olisit voinut keskittyä olemaan hiljaa vain "kunniaan ja omaantuntoon" liittyen... Nyt Sun piti ahkeroida myös "kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän" kanssa...

        Mukavampihan tuo juhlallisempi tilaisuus oli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe