Syvyyskäyrien logiikka?

Jari.Ap

Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta koska en ole vielä käynyt mitään laivurikurssia niin on seuraava asia hieman epäselvä. Millä perusteella nuo syvyyskäyrät karttoihin piirretään?
Miksi niitä on kartassa osalla alueesta, mutta vieressä ei välttämättä ole isolla alueella minkäänlaista käyrää?
Miten tälläisellä väylän ulkopuolella olevalla "käyrättömällä", mutta kuitenkin kivettömällä alueella sitten uskaltaa ajaa veneellä?
Kartta kun voi näyttää käyrän ulkopuolella 9m svyysmerkintä, mutta heti sen läheisyydessä onkin 0.5m syvyysmerkintä.
Entä millä perusteella nuo syvyyskäyrät muutenkin piirretään? Välillä näkee esimerkiksi että on piirretty pitkä 6m syvyyskäyrä, mutta sitten käyrän välissä saattaa olla lyhyitä tai vähän pidempiäkin katkoksia? Johtuuko tämä taas siitä että katkosten kohdalla on vettä alle 6metriä?
Ajattelin mennä syksyllä saaristolaivurikurssille, opetetaanko siellä näitä asioita miten tarkasti?
Vai onko se pelkkää suunnistuksen opetusta?

3

1485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ankkurit laskekaa

      Suurin osa Suomen rannikon vesialueista on luotaamatonta. Huomattavan iso osa "luodatuista" alueista on kymmeniä vuosia vanhojen tietojen varassa. Joidenkin alueiden syvyysmerkinnät ovat Tsaarin ajalta.
      Väylä- ja satama-alueilla luotaukset ovat luotettavia. Syvyysmerkinnöistä vastaa - periaatteessa - väylän "omistaja".
      Merikorttien tietoja täydennetään esim. veneilijöiden ilmoitusten perusteella.

      Merikorttien merkinnät vilkkaasti liikeenöidyillä alueilla on hyvinkin oikeita. Huomaa kuitenkin, että esim. Saaristomerellä on suuria alueita, joissa ei koskaan ole kukaan mitään luodannut. Tällainen "valkoinen" alue on esim. Utöstä itään aina Örön vesilla saakka. Siellä kulkeminen on tavallaan onnenkauppaa.

    • kapt. koukku

      tieto on tuo syvyyskäyrä.
      kun suunnistat vesillä esim , siten että nykyaikainen karttaplotteri hajoaa, ja suunnistaminen on sumun tms. vuoksi vaikeaa, on silloin syvyyskäyrä tarpeellinen paikantamisen vuoksi tarpeen. silloin voi seurata ja suunnistaa syvyyskäyrän rajaa seuraten ja löytää turvallisesti perille. suomen rannikko on tunnetusti vaikea ja siksi siellä on eniten hylkyjä maailmassa

      • seuraa käyrää

        Kuinka käyrä näkyy luonnossa. Onko se piirretty merenpohjaan jolloin sitä on tähystettävä veneen keulasta. Syvemmässä vedessä se ei näy kuin ihan matalassa vedessä. Mistä tietää mitä käyrää seuraa eli mikä pohjassa oleva käyrä on kyseessä karttaan verrattuna.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe